Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50
Ja, laten we het daar maar bij laten.
ik kick dit nog een keer omhoog als het opgelost is door een driver update ;)

Hij doet het prima nu!
Bedankt voor alle tips en bijdragen allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
RubenDJ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:05:
Ik heb exact dezelfde problemen als MaChOmIdGeT gehad met mijn Sapphire 5870 Vapor-x jaren geleden. Hagelnieuwe kaart van 400 euro en gewoon freezen in 2D. 3D werkte prima. Ook toen na veel zoeken inderdaad de 2D snelheid omhoog gegooid en daarna geen problemen meer. Heeft uiteindelijk meer dan een jaar geduurd voordat het opgelost was in de drivers. Toen kon de 2D snelheid wel weer laag blijven.

Het zal vast een combinatie van factoren zijn maar om die reden dan ook overgestapt naar het groene kamp...
Amen :P _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:48
Hafermaut schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:31:
... heb ik de Sapphire Tri-X R9 290 aangeschaft bij Alternate.

Na installatie heb ik de drivers geupdate (14.9 was net uit) en toen begon het volgende probleem. Tijdens de installatie van de drivers kreeg ik de eerste GSoD en met veel pijn en moeite (via Windows 8.1 is de safe-mode helemaal niet zo makkelijk te bereiken als je tegen een grijs scherm aan kijkt) de oude drivers weer werkend gekregen. De kaart blijft onstabiel, ik denk dat ik in 1 op 4 opstarts meteen bij het inlogscherm een GSoD krijg en in een paar dagen tijd ook driemaal binnen een paar minuten na het opstarten. Ik heb de kaart nu standaard teruggeklokt van 1300 naar 1250Mhz en daarmee lijkt 'ie stabieler, maar toch... hij is weer onderweg naar Alternate. Driemaal is immers scheepsrecht.
De kaart werd niet defect bevonden door Alternate. Viel natuurlijk gelijk met de release van 14.9 en had 14.9.1 niet kunnen testen, maar ook onder 14.4 deed 'ie 't niet lekker.

Net bezig geweest om de retour gekregen kaart weer te installeren. Krijg met geen mogelijkheid 14.9.1 geïnstalleerd, met DDU, zonder DDU, met eerst via Windows Update de drivers, zonder via WU de drivers, met eerst installatie van 14.4, zonder eerst installatie 14.4. Zodra hij de driver van 14.9.1 wil installeren krijg ik een zwart scherm.

Nu met 14.4 doet het systeem het in ieder geval, maar merk ik wel wat glitches op mijn tweede scherm. Eens kijken hoe stabiel die nu blijft.

Edit: En ja hoor, tijdens het verder browsen hier op Tweakers gewoon een Grey Screen of Death. Zucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Hafermaut op 18-10-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Windows 8.1 veronderstel ik ? Ik lees hier regelmatig issues met Windows 8.1 en Catalyst 14.x wat eigenlijk niet zou mogen. Misschien maar voorlopig hetzelfde doen als de rest en de 2D clocks verhogen naar 400MHz totdat deze door een driver effectief gefixed worden.

Ik weet in ieder geval dat ik dit soort perikelen niet zal vergeten voor mijn volgende GPU aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Nog even een toevoeging, heb inmiddels de 2d toch op 600 draaien.

Dan heb je helemaal geen problemen.

Dus ff gpu tweak van asus downloaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 21:16

fynrd1

Fooled by Randomness

Is dit een algemeen probleem van de 290x?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik denk dat het de minderheid is maar het is zeker niet te ontkennen. Het lijkt wel veel bij Windows 8/8.1 voor te komen. Natuurlijk niet te verwarren met andere zaken maar het zou niet mogen dat je je GPU moet overvolten of overclocken om hem stabiel te krijgen in Windows.

Zelf heb ik er geen last van of ooit gehad. Het enige probleem wat ik heb gehad is dat Catalyst 14.9 geen Full RGB 4:4:4 chroma subsampling meer ondersteund waardoor een toestel aangesloten via HDMI op de DVI-poort van de kaart onscherp beeld geeft, wat met Catalyst 14.4 wel gaat, onder Windows 7 allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Hmm oke, ik zit namelijk te denken om een nieuwe videokaart te halen. Betreft AMD was dan alleen maar de 290X Lightning voor mij in de markt. Misschien maar een beetje geduld hebben en wachten op de 390X of de 980Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Of het gaat opgelost zijn met de 390X betwijfel ik sterk, sinds de eerste dag zijn de problemen met de 290-serie er en voor velen lijken de problemen niet opgelost. Ik kan dan bezwaarlijk zo'n kaart aanraden als AMD deze problemen niet kan oplossen of tenminste aanduiden.

In het begin waren er veel issues bij mensen met Elpida geheugen waar het geheugen een beetje meer volt moest krijgen om stabiel te zijn, deze issue was pas vanaf 14.4 opgelost dacht ik. Het probleem dat de kaart meer stroom verbruikt als je een tweede scherm aangesloten hebt is ook nog niet uitgelicht of opgelost. Het probleem van de crashende issues tijdens idle is ook al maanden bezig en nu hebben ze weer wat nieuwe problemen uitgevonden zoals dat wat ik heb of iets wat ik ook nog heb gezien bij een andere HDMI-DVI gebruiker, dat het beeld verkleind is en aan een kant van het scherm staat.

Dit hoort niet bijna een jaar later te ontstaan of nog steeds te bestaan bij je flagship producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Phuncz schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 22:42:
Of het gaat opgelost zijn met de 390X betwijfel ik sterk, sinds de eerste dag zijn de problemen met de 290-serie er en voor velen lijken de problemen niet opgelost. Ik kan dan bezwaarlijk zo'n kaart aanraden als AMD deze problemen niet kan oplossen of tenminste aanduiden.

In het begin waren er veel issues bij mensen met Elpida geheugen waar het geheugen een beetje meer volt moest krijgen om stabiel te zijn, deze issue was pas vanaf 14.4 opgelost dacht ik. Het probleem dat de kaart meer stroom verbruikt als je een tweede scherm aangesloten hebt is ook nog niet uitgelicht of opgelost. Het probleem van de crashende issues tijdens idle is ook al maanden bezig en nu hebben ze weer wat nieuwe problemen uitgevonden zoals dat wat ik heb of iets wat ik ook nog heb gezien bij een andere HDMI-DVI gebruiker, dat het beeld verkleind is en aan een kant van het scherm staat.

Dit hoort niet bijna een jaar later te ontstaan of nog steeds te bestaan bij je flagship producten.
Tjah, ik sta er wel voor open om over te stappen op Nvidia, maar AMD is de enige die mijn 16:9+21:9+16:9 ondersteunt als eyefinitygroep. Naast dat speel ik ook voornamelijk BF4, waar mantle voor mij dan ook een sterk verkoop argument is. Maarja, de kaart die ik voor ogen heb kost tussen de 430-500 euro. Als je dan een instabiele kaart in huis haalt zal dat wel de nodige irritatie opwekken.

Ik moet zeggen dat ik de laatste 5 jaar, zelf de 260 en 295gtx en de 5870, 5970, 6970, 6990 en nu dan de 7970 onder mijn hoede heb gehad. Kijkend naar de dualgpu oplossingen van beide fabrikanten merk je eigenlijk al dat ze weinig geven om hun flagship producten. En misschien heb ik een selectief geheugen, maar de 12.xx en 13.xx drivers waren toch meer dan prima? Waar is het dan mis gegaan met de 14.xx drivers?
Met mijn kaart heb ik soms dat ik via remote control moet inloggen vanuit mijn laptop om weer beeld te hebben, en sowieso één keer in de twintig dagen dat ik naar een rood of grijs scherm zit te staren vanuit het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 18:16
Phuncz schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 21:06:
Zelf heb ik er geen last van of ooit gehad. Het enige probleem wat ik heb gehad is dat Catalyst 14.9 geen Full RGB 4:4:4 chroma subsampling meer ondersteund waardoor een toestel aangesloten via HDMI op de DVI-poort van de kaart onscherp beeld geeft, wat met Catalyst 14.4 wel gaat, onder Windows 7 allemaal.
Ik heb hier net even gekeken, hier staat toch gewoon RGB 4:4:4 Pixel Format PC standard (Full RGB) in het CCC met 14.9. Ik neem aan dat dit hetzelfde is? Dit is van de DVI output naar HDMI. Ik weet niet eens of dit het beste is voor een tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik ben ondertussen trotse eigenaar van 3 x 290x, 1 x 290, 2 x 280x en een R7 250. (780/670 van Nvidia)

Ja ik heb in het prille begin ook problemen gehad, deze zijn toen opgelost door een bios update.
Buiten dat heb ik eigenlijk buiten een paar gare drivers geen problemen meer gehad. De 290x met Elpida geheugen leek meer problemen te hebben dan de Hynix uitvoering.

2 van de 290x kaarten zitten in mijn dagelijks gebruikte systeem(zie sig), en geven me geen problemen.

Andere R9 290x zit in een 3570K/Z77/16GB systeem.
R9 290 zit in een Dual Xeon X5450/5000x/32GB systeem.
2 x R9 280x zit in een Dual Xeon X5160/5000x/16GB systeem.
R7 250 zit in een i3 4130/H87/8GB systeem (HTPC) Windows 10.
Nvidia GTX780 zit in een i5 4460/H87/8GB systeem.
Mijn GTX670 ligt nu even stof te happen, 660ti en 3870/4870/5870 zijn allemaal buiten dienst.

Alle systemen draaien Windows 7 x64 behalve de HTPC welke op Windows 10 draait.
De systemen waar 2 kaarten in zitten hebben Crossfire enabled.
Alle systemen zijn al meer dan 1 jaar voorzien van dezelfde windows installatie (behalve de HTPC), geen herinstallaties gedaan oid, nooit DDU gebruikt altijd gewoon drivers over de oude geinstalleerd.
Alle systemen zijn uptodate, drivers/bios/windows updates etc.
De 290 heb ik voor een prikkie kunnen kopen van een miner en buiten dat hij iets meer herrie maakt is hij perfect.

Alle systemen draaien nu de 14.9.1 beta driver, ik ervaar geen enkel probleem.
Ik speel: BF3/4, Neverwintern, Resident Evil 6, Planetary Annihilation, SoaSER, Payday2, Tomb Raider 2013, Shadow of Mordor, AC Black Flag en nog vele andere games.

Op 2 van de systemen komen geregeld vrienden langs en dan spelen we wat games, hun Steam/Origin/Uplay account staan op die systemen. Ook heb ik nu voor de betere systemen extra Origin accounts aangemaakt zouden ze een keer leuke games weg geven.

Het enige probleem dat ik nu heb is de 344.70 driver van Nvidia die heb ik weer terug gezet naar 337.50 want ik verloor bij elke spel/benchmark gewoon 10-20fps. Met de 335.70 driver werkt alles perfect!

Wat ik hier mee probeer te zeggen is OF ik ben zeer gelukkig als het gaat om werkende kaarten/systemen/drivers oid. OF diegene die problemen hebben doen iets fout.

Beide merken hebben gezeik en gezeur is het niet met de hardware dan wel met de software. Ik gebruik al JAREN gemengd AMD en Nvidia, beide merken hebben hun problemen, 8800's die slechte soldeer hadden (Kan me even geen AMD kwestie voor de geest halen wat werkelijk een hardware probleem was), drivers die gewoon te slecht voor woorden waren etc. Het gaat heen en weer dan is Nvidia weer even lekker bezig dan AMD weer. Kortom of je nu Nvidia of AMD hebt beide kunnen het geweldig doen of een en al problemen hebben.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:48
prutser001 schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:40:
Wat ik hier mee probeer te zeggen is OF ik ben zeer gelukkig als het gaat om werkende kaarten/systemen/drivers oid. OF diegene die problemen hebben doen iets fout.
Het kan best zijn dat ik iets fout doe, of misschien niet helemaal goed :+, maar de boodschap is denk ik vooral dat ik bovengemiddeld veel moeite moet doen om de kaart stabiel draaiende te krijgen. Tegenwoordig snap ik er iets van en ben ik niet meer bang om bijvoorbeeld voltages e.d. aan te passen (gaat softwarematig ook wel heel makkelijk), maar toen ik begon met zelf mijn systemen in elkaar zetten en de upgrades erin stoppen was de kaart met deze problemen denk ik allang terug geweest.

Ach goed. In de games draait de Sapphire Tri-X R9 290 in ieder geval als een zonnetje. In RTW II haalt de benchmark 59 fps op Extreme settings, Vegetation Alpha uit (aan 50.4 fps), geen meting gedaan in Assassins Creed III maar in beide gevallen komt de temperatuur niet boven de 75 graden uit. Was met mijn XFX 6970 wel anders.

Ik heb overigens nog hardwareversnelling uitgezet in Chrome. Ik besefte later dat veel van mijn crashes niet zozeer in de desktop omgeving plaats hadden als wel in Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

mdcobra schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:40:
[...]

Ik heb hier net even gekeken, hier staat toch gewoon RGB 4:4:4 Pixel Format PC standard (Full RGB) in het CCC met 14.9. Ik neem aan dat dit hetzelfde is? Dit is van de DVI output naar HDMI. Ik weet niet eens of dit het beste is voor een tv?
Het klopt dat het er staat en het is momenteel het beste voor een TV, maar het wordt in mijn geval niet effectief toegepast en het blijft dus visueel steken op 4:2:2:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IAtaoU4.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/G8FBl1m.png

Dit heb ik met de 14.4 WHQL en eerder dus niet, pas vanaf de 14.9 WHQL.

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 19-10-2014 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Wat zijn de drivers die ik voor een R9 280x moet hebben? 14.9 CCC.

Ik heb een Intel CPU en volgens Google is een APU de naam van een AMD CPU. Nou heb ik de drivers, Catalyst 14.9 pack, van AMD gedownload onder het tabje GPU. Dan krijg ik in games artifacten te zien. Nou heb ik ook de APU drivers geïnstalleerd (ook een 14.9 pack) en dan werkt alles perfect, maar kan ik CCC niet openen. Bij de installatie staat er wel 'fouten rapport' met een geel tabje, maar dat toont enkel rare tekens

Heb ik hier iets nieuws ontdekt? Ik ondervind geen problemen zo dus het zal verder wel, maar ik vind het toch wel wat gek en zou graag een verklaring vinden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door SN4K3 op 19-10-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Hafermaut schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 08:50:
[...]

Het kan best zijn dat ik iets fout doe, of misschien niet helemaal goed :+, maar de boodschap is denk ik vooral dat ik bovengemiddeld veel moeite moet doen om de kaart stabiel draaiende te krijgen. Tegenwoordig snap ik er iets van en ben ik niet meer bang om bijvoorbeeld voltages e.d. aan te passen (gaat softwarematig ook wel heel makkelijk), maar toen ik begon met zelf mijn systemen in elkaar zetten en de upgrades erin stoppen was de kaart met deze problemen denk ik allang terug geweest.

Ach goed. In de games draait de Sapphire Tri-X R9 290 in ieder geval als een zonnetje. In RTW II haalt de benchmark 59 fps op Extreme settings, Vegetation Alpha uit (aan 50.4 fps), geen meting gedaan in Assassins Creed III maar in beide gevallen komt de temperatuur niet boven de 75 graden uit. Was met mijn XFX 6970 wel anders.

Ik heb overigens nog hardwareversnelling uitgezet in Chrome. Ik besefte later dat veel van mijn crashes niet zozeer in de desktop omgeving plaats hadden als wel in Chrome.
Ik snap je punt, zelf had ik het in het begin ook. Aangezien ik vanaf dag 1 (release dag) een 290x had met toen de 13.11 drivers en het "geluk" dat ik een Elpida kaart had ook een hoop gezeur gehad. Ja van alles geprobeerd drivers, beta drivers, later met de 'desktop frequency' zitten klooien wat al wat problemen oplosde, ULPS uit etc. Toen contact opgezocht met Sapphire en via een bios update eigenlijk alle problemen verholpen. Nu draait het gewoon zonder problemen en dat MET crossfire op 2 Sapphire Ref. kaarten.

Ja de koeler laat wat te wensen over maar buiten dat mag ik niet klagen, met een beetje fan profiel aanpassen kun je een heel eind komen. Als er een leuke 'alles in 1' oplossing zou komen om de koeler te vervangen zou ik er naar kijken, een custom WC setup voel ik weinig voor.

En dit heb ik in het verledern ook gehad met andere kaarten van zowel Nvidia als AMD(ATI). Driver gezeur, OS gezeur, game gezeur noem maar op. Het blijft een PC, wil je dit gezeur niet dan maar een console.

Ik zou ook graag zien dat als je een stuk hardware koopt van ~400-500 euro het in 1 keer zou werken.
Op dit moment heb ik zoveel systemen goed draaien (En nog veel meer systemen buitenshuis), en goed draaien dat ik me soms afvraag waar andere nou problemen mee ondervinden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Weet iemand hoe ik dolby virtual surround kan krijgen als ik via de AMD kaart een 5.1 signaal naar me surround set stuur met een 290?

Voorheen had ik een 6870 en dat werkte prima, realtek audio drivers installeren en de realtek ati hdmi drivers en dan kon je in de opties aanvinken om virtueel surround te krijgen. Helaas werken de realtek ati hdmi drivers niet meer met de 290. Youtube en internet radio is dan 2 kanalen en dat klinkt niet lekker.

Is dus gewoon een matrix die een van een 2.0 signaal een 5.1 signaal maakt. Maar volgens mij ben ik een van de weinig met die probleem en een 290. Erg irritant, vooral omdat het met de oude AMD vlekkeloos werkte.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stom, ik heb mijn beide R9 M290X's gebricked in mijn Clevo P375SM - ik heb een M290X BIOS uit een P570WM erin geflasht met ATIWinFlash (onder windows flashen, nog dommer) :(

Een blinde flash lukt me niet, ondanks dat ik al een autoexec had gemaakt zodat ik de commando's niet met de hand hoef te typen.

Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Even een kaart erin hangen die nog wel beeld geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 19:42

artificial_sun

Mazda Rx7

het is een laptop, dus wordt lastig.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, in een desktop had ik het zo voor elkaar met een PCI kaart, daar heb ik nog zat van liggen maar met een laptop is het een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Enige verhaal dat ik nog altijd met mijn Asus Directcu R9 290 heb is dat wanneer ik een van de nieuwere drivers wil installeren ik een zwart scherm krijg. Heb een HP LP2465 monitor, aangesloten via DVI. Via remotedesktop is te zien dat de PC prima blijft functioneren, maar het display wordt niet meer aangestuurd. Zijn meerdere mensen op het internet met dit probleem, maar geen eenduidige oplossing (en veel verschillende driver combo's etc geprobeerd).... verder een lekkere snelle videokaart en een prima upgrade (ondanks mijn antieke Phenom II X4 940 cpu) in vergelijking met de oude Radeon HD6950!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:51
Hallo allemaal,

Ik heb nu een reference design Asus R9 290X en wil deze uitbreiden met een 2e 290X. Om dingen gelijk te houden wil ik zorgen dat ik nog een reference design kaart erin doe. Kan ik dan zonder problemen bijvoorbeeld deze kaart:

http://tweakers.net/aanbo...d-radeon-r9-290x-4gb.html
http://tweakers.net/aanbo...re-r9-290x-4gb-gddr5.html
http://tweakers.net/aanbo...90x-4gb-core-edition.html

Erbij zetten en eventueel een ASUS bios flashen? Of moet ik per sé een ASUS kaart erbij stoppen voor maximale efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 10:15

PcManiaxx

ondertitel duh

Wanneer gaan ze de prijzen van de r9 290x nou eens een keer verlagen. Ik zit er echt met smart op te wachten. Vooralsnog wordt de msi r9 290x lightning nog steeds verkocht voor niet minder dan 400 euro.

Ik wil die 2 bakbeesten in Crossfire draaien, dat zal me toch een feest worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Waarom moet het specifiek die dure MSI Lightning zijn ?
pricewatch: MSI Radeon R9 290X Gaming 4G
Voor die 5% hogere clock en wat betere koeling ?
Zeer slechte prijs/prestatieverhouding in mijn ogen voor die Lightning, daar koop je al een fullcover waterblock voor.

Of twee van deze, daar kan je met het prijsverschil zelfs bijna een derde kaart voor kopen, de 290 is zowat >90% van de snelheid van de 290X dus in Crossfire nog snel zat.

EDIT: ik had het verkeerd begrepen, je hebt al zo een kaart en zoekt een tweede.

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 24-10-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 18:50
Phuncz schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:07:
Waarom moet het specifiek die dure MSI Lightning zijn ?
pricewatch: MSI Radeon R9 290X Gaming 4G
Voor die 5% hogere clock en wat betere koeling ?
Zeer slechte prijs/prestatieverhouding in mijn ogen voor die Lightning, daar koop je al een fullcover waterblock voor.

Of twee van deze, daar kan je met het prijsverschil zelfs bijna een derde kaart voor kopen, de 290 is zowat >90% van de snelheid van de 290X dus in Crossfire nog snel zat.
Als je er al een hebt,dan zul je om te matchen er toch nog een van de zelfde moeten kopen ,en om dan twee andere te kopen is wel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Nee hoor, een 290x kan je matchen met een 290x, merk/uitvoering maakt niet uit.

Uiterlijk niet inbegrepen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Ik heb begrepen dat het gewoon beter is om 2 indentieke kaarten te Crossfiren. Dit ivm de core/memory clocks. Kan het een en ander niet echt terugvinden op google, maar er schenen problemen te zijn in performance wanneer niet 2 identieke kaarten gebruikt werden.

Correct me if im wrong. Ik wil hier alleen maar van leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PcManiaxx schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:44:
Ik heb begrepen dat het gewoon beter is om 2 indentieke kaarten te Crossfiren. Dit ivm de core/memory clocks. Kan het een en ander niet echt terugvinden op google, maar er schenen problemen te zijn in performance wanneer niet 2 identieke kaarten gebruikt werden.

Zoiets dacht ik dus ook, a.k.a ik ga op safe spelen en nog een reference design kaart halen (van een willekeurig merk, is toch 1 pot nat als ik t goed heb) en dan de asus bios erop flashen. Zo zijn ze als t goed is identiek aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Ik voel mij niet echt veilig wanneer het aankomt op het flashen van een gpu bios ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
PcManiaxx schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:44:

Ik draai hier een 290x en een 290 in crossfire, als de core en mem clock problemen geeft dan clock je ze toch beide gelijk. Ze draaien ook beide op 1050/1350.
Ik heb naar mijn weten geen performance verschil, al heb ik nog geen vergelijking gedaan.
Het zit meer in je pci-sloten denk ik, als je 2x16 of 2x8 draait, dan merk je niet veel maar 1x16-1x8 dan wel natuurlijk.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Zo, 14.9.2 was er zag ik.

Vol goede moed geinstalleerd, ennnnnn windows komt niet verder dan het windows logo tijdens het booten

8)7

Nu ff een fresh install aan het doen is kijken of dat scheelt en anders gaat 14.4 er weer op :F

:F AMD :F

Met een nieuwe windows install hetzelfde helaas...

Dus wederom maar wachten op nieuwe updates :|

[ Voor 17% gewijzigd door Mitchelll010 op 27-10-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 10:25
De drivers zijn een flink stuk slechter geworden. Een hoop beta's om grote problemen op te lossen die vervolgens nooit RC halen en als het ene wordt opgelost komt er weer iets anders bij.

De muis corruptie met dual monitoren is na meer dan een jaar ook nog steeds even verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaChOmIdGeT schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:56:
Zo, 14.9.2 was er zag ik.

Vol goede moed geinstalleerd, ennnnnn windows komt niet verder dan het windows logo tijdens het booten

8)7

Nu ff een fresh install aan het doen is kijken of dat scheelt en anders gaat 14.4 er weer op :F

:F AMD :F

Met een nieuwe windows install hetzelfde helaas...

Dus wederom maar wachten op nieuwe updates :|
Bij mij doet 14.9.2 het wel, alleen veel vaker driver crash en hij scoort ietstje slechter in 3D Mark.
Waarom fresh install |:( ? Je kan toch makkelijk driver eruit halen in Safe Mode met DDU?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
been there....

Dus om alles uit te sluiten fresh install gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf26966
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 20:54
Zijn er mensen die een probleem hebben om de 14.9 driver te installeren op een asus R9 290-DC2OC ?
Als ik de drivers eerst verwijder via de amd tool en daarna de 14.9 catalist drivers installeer en daarna dan kijk in catalist bij software staat er versie 14.7.
Geen idee wat hier aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wat is de "AMD tool" ? Momenteel is het aangewezen om DDU te gebruiken, in Windows SAFE MODE (Veilige Modus) dmv. de F8-toets voor het het opstarten van Windows. Dan moet je ook bovenaan het venster van dat programma specifiek "AMD" kiezen.

Maar voordat je DDU draait, ga je eerst in de normale versie van Windows naar Configuratiescherm -> Programma's en Onderdelen -> AMD Catalyst Install Manager -> EXPRESS UNINSTALL ALL. Daarna reboot je, zal je merken dat hij een lage resolutie heeft genomen en dan reboot je naar Safe Mode om dan DDU te gebruiken.

Of dit heb ik al tig keer gequote in dit topic:
Phuncz schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:56:
1. Configuratiescherm --> Programma's & Onderdelen --> AMD Catalyst Install Manager --> Wijzigen --> Express Uninstall ALL...
2. na uninstall, download Catalyst 14.9* en DDU naar je bureaublad en voer het uit --> boot to safe mode
3. laat DDU alles verwijderen van AMD en rebootje volgt
4. installeer nu de Catalyst 14.9 drivers en daarna een rebootje
5. na reboot, check in CCC of de settings allemaal correct staan

* of een andere drive indien gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf26966
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 20:54
Phuncz schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:11:
Wat is de "AMD tool" ? Momenteel is het aangewezen om DDU te gebruiken, in Windows SAFE MODE (Veilige Modus) dmv. de F8-toets voor het het opstarten van Windows. Dan moet je ook bovenaan het venster van dat programma specifiek "AMD" kiezen.

Maar voordat je DDU draait, ga je eerst in de normale versie van Windows naar Configuratiescherm -> Programma's en Onderdelen -> AMD Catalyst Install Manager -> EXPRESS UNINSTALL ALL. Daarna reboot je, zal je merken dat hij een lage resolutie heeft genomen en dan reboot je naar Safe Mode om dan DDU te gebruiken.

Of dit heb ik al tig keer gequote in dit topic:

[...]
zal eens kijken of dat het oplost.
Alles was wel de eerste keer verwijderd want had lage resolutie en daarna 14.9 geïnstalleerd maar blijft 14.7 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 03:15:
Stom, ik heb mijn beide R9 M290X's gebricked in mijn Clevo P375SM - ik heb een M290X BIOS uit een P570WM erin geflasht met ATIWinFlash (onder windows flashen, nog dommer) :(

Een blinde flash lukt me niet, ondanks dat ik al een autoexec had gemaakt zodat ik de commando's niet met de hand hoef te typen.

Kan iemand mij helpen?
Ik heb zelf nooit meegemaakt, maar als je nergens meer kan aankloppen voor hulp zou ik het zo doen.
Optie1: Heb je al eventueel leveranciers als bto gebeld of hun zulke problemen al eens hebben opgelost?

Optie2: Zelf proberen te maken
Wat zo in mij opkomt:
- gpu1 eruit halen (uit de laptop)
-kijken of je kan starten met alleen gpu2 erin en je beeld krijgt op de onboard-gpu.
-Flash gpu2 met de juiste bios
-Laptop weer uitdoen
-Gpu1 in vak van gpu2 doen en die ook flashen.
-Daarna beide gpu's er weer in doen en kijken of werkt?

Bekijk even de handleiding voor uitleg hoe je ze eruit krijgt:
http://repo.palkeo.com/cl...P37xSM-A/P375SM-A_ESM.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominition
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 13:51
Ik heb sinds vandaag een tweedehands Sapphire R9 290.

Kaartje werkt prima, échter als ik met m'n muis beweeg komt er een buzzing geluid vanaf de kaart. Hoe sneller je de muis beweegt, hoe harder de buzzer. geluid komt vanaf de VRM's.

Ook tijdens COD BO2 is er echt een enorme buzzer, v sync helpt ook vrij weinig, maar unlimited fps maakt het wel erg bont.

Kaart werkt verder prima, heb em flink gestresst en werkt allemaal zoals het hoort.
Echter wil ik hem naar waterkoeling ombouwen, en dus buzzer is enorm irritant.

Meer gevallen hiervan bekend? kan ik hem hierom RMA doen, heb nml nog ruim jaar garantie en heb bon van Alternate erbij.

[ Voor 13% gewijzigd door dominition op 31-10-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Ik heb voor een leuke prijs eindelijk een 2de Msi lightning r9 290x op de kop kunnen tikken.

Zowel bij de videokaart als het moederbord werd er geen CF bridge geleverd.... hoe idioot moet dit worden? Ik heb voor de eerste kaart paar maanden geleden ruim 600 euro betaald, dan verwacht je toch op z'n minst een bridge van 10 euro erbij, jezus.

Ik neem aan dat de bridge ook echt noodzakelijk is?

Moet ik morgen waarschijnlijk weer voor jan lul naar het dorp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PcManiaxx schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 04:07:
Ik heb voor een leuke prijs eindelijk een 2de Msi lightning r9 290x op de kop kunnen tikken.

Zowel bij de videokaart als het moederbord werd er geen CF bridge geleverd.... hoe idioot moet dit worden? Ik heb voor de eerste kaart paar maanden geleden ruim 600 euro betaald, dan verwacht je toch op z'n minst een bridge van 10 euro erbij, jezus.

Ik neem aan dat de bridge ook echt noodzakelijk is?

Moet ik morgen waarschijnlijk weer voor jan lul naar het dorp :P
Sinds de R9 series introductie is er geen crossfire bridge meer nodig, de communicatie loopt via de PCI sloten. Logisch dus dat je ook geen bridge bijgeleverd krijgt.

Ook een goeiemorgen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
dominition schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 20:42:
Ik heb sinds vandaag een tweedehands Sapphire R9 290.

Kaartje werkt prima, échter als ik met m'n muis beweeg komt er een buzzing geluid vanaf de kaart. Hoe sneller je de muis beweegt, hoe harder de buzzer. geluid komt vanaf de VRM's.

Ook tijdens COD BO2 is er echt een enorme buzzer, v sync helpt ook vrij weinig, maar unlimited fps maakt het wel erg bont.

Kaart werkt verder prima, heb em flink gestresst en werkt allemaal zoals het hoort.
Echter wil ik hem naar waterkoeling ombouwen, en dus buzzer is enorm irritant.

Meer gevallen hiervan bekend? kan ik hem hierom RMA doen, heb nml nog ruim jaar garantie en heb bon van Alternate erbij.
Ik heb sinds gister een R9 290X van Sapphire bij mijn ASUS 290X gehangen en met heaven gebenchmarked en toen was de buzz ook te horen (FPS was rond de 140 ofzo). Ik vermoed dat het gewoon een typisch gevalletje van coil whine/buzz bij hoge FPS is. Niks aan te doen en ook niet schadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

tobitronics schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 05:46:
[...]

Sinds de R9 series introductie is er geen crossfire bridge meer nodig, de communicatie loopt via de PCI sloten. Logisch dus dat je ook geen bridge bijgeleverd krijgt.

Ook een goeiemorgen :z
Haha, dat kwam een beetje ruw over he? In ieder geval, bedankt voor je antwoord!

Gelukkig maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominition
tobitronics schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 05:49:
[...]

Ik heb sinds gister een R9 290X van Sapphire bij mijn ASUS 290X gehangen en met heaven gebenchmarked en toen was de buzz ook te horen (FPS was rond de 140 ofzo). Ik vermoed dat het gewoon een typisch gevalletje van coil whine/buzz bij hoge FPS is. Niks aan te doen en ook niet schadelijk.
Ja ik had het ook heel soms tijdens een bepaalde benchmark of game met mijn gtx660 alleen deze maakt het wel erg bont.

Vooral de buzz als je met je muis beweegt is erg irritant, met waterkoeling is straks mn systeem fluisterstil en hoor je het helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Sommige mensen lossen het op door een klein beetje hotglue (niet geleidend) over het "coil whining component" te doen, maar dat is natuurlijk niet evident om te vinden zonder koeling. De gedachte hierachter is dat een coil (spoel) door zeer hoge vibratie lawaai maakt en de hotglue zorgt ervoor dat dat verdwijnt of een pak vermindert. Bij voedingen doet men dat ook wel eens, met van die witte drap dan echter. Of vaak wordt coil whine ook opgelost met een andere voeding, aangezien het vaak de combinatie van componenten voor coil whine zorgt.

[ Voor 39% gewijzigd door Phuncz op 01-11-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominition
Ik heb een Seasonic X660, niet bepaald een slechte.

Ik had wel heel even een mindere tot verdwenen buzz toen ik niet de 8/6 pin van 1 kabel pakte maar 2 aparte kabels gebruikte en van de ene de 8 te pakken en va. de andere de 6.

Echter na tijdje browsen kwam de buzz weer terug, werkt flink op je zenuwen als je dat geluid krijgt als respons op je muisbewegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

dominition schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 08:57:
[...]

Ja ik had het ook heel soms tijdens een bepaalde benchmark of game met mijn gtx660 alleen deze maakt het wel erg bont.

Vooral de buzz als je met je muis beweegt is erg irritant, met waterkoeling is straks mn systeem fluisterstil en hoor je het helemaal.
Die r9 wordt warm joh. Ik heb hier een r9 290x met een Kraken G10 + CorsairH80 en bij het spelen van Shadow of Mordor wordt die kaart nog 75 graden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mijn R9 290X komt nog niet boven de 60°C (ook VRM's) met de CPU en de GPU met fullcover block allemaal op één 240mm radiatortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Myea ik heb de Node 804 kast. Die is vrij klein dus de warme lucht kan moeilijk ontsnappen. Dat is dan ook wel weer zo.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb een Ncase M1 met enkel de fans van de radiator in de case:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nSUGD4B.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DVMp0wH.png

Dat is een SFX-formaat voeding met mITX moederbord.
Grote kast is niet nodig voor goede koeling voor één kaartje. Het ligt in jouw geval niet aan de kast of de GPU, maar aan de koeling of de montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominition
Warmte is geen probleem straks met waterkoeling.

Maar twijfel of ik deze kaart wel houd, ding werkt oo mn zenuwen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Phuncz schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:19:
Ik heb een Ncase M1 met enkel de fans van de radiator in de case:

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat is een SFX-formaat voeding met mITX moederbord.
Grote kast is niet nodig voor goede koeling voor één kaartje. Het ligt in jouw geval niet aan de kast of de GPU, maar aan de koeling of de montage.
Hm, de eerste keer dat ik mijn kraken installeerde was ik vrij zuinig met de coolpase. Waardoor de temp van GPU al snel 90+ werd. Tweede keer iets rianter gedaan en meteen verschil in temperatuur gezien. Bij games als League of Legends en Fifa wordt de kaart niet warmer dan 45 graden en met Beyond Earth tikt die net 50 graden aan. Maar Shadow of Mordor wordt de kaart ~75 graden.

Ik heb het idee dat de warme lucht in de kast blijft hangen want mijn side en front-panel worden beide erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Doorgaans is meer koelpasta juist slechter, doordat je meer weerstand veroorzaakt voor de overdracht van warmte. Koelpasta is eigenlijk een noodzakelijk kwaad, om de oneffenheden op te vullen met een materiaal wat beter warmte doorgeeft dan lucht. Dus juist het absoluut noodzakelijke is beter. Doorgaans doet men een dotje van 5-6mm doorsnede en laat men de druk van de heatsink de verdeling doen.

Het is aannemelijker dat de montage de tweede keer beter was. Best draai je heatsinks stap voor stap en kruislings aan, zodat de druk gelijk verdeeld wordt.

Aluminium panelen pakken warmte op, dus kan het lijken alsof het component erachter gloeiheet is. Sowieso zorg je best dat je meer (ietsje is genoeg) lucht hebt die de kast ingezogen wordt dan uitgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Heeft iemand 2 MSI 290X Gaming 4G's tegen elkaar in crossfire? Ik vraag me af of de temperatuur te houden is wanneer ik 2 van die kaarten tegen elkaar moet zetten op mijn mATX moederbordje.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat moet gewoon goed gaan en zo niet dan heeft MSI een bagger kaart gemaakt en ik denk niet dat ze zoiets stoms over het hoofd zouden zien, want die koeler die ze erop hebben gezet is een van de beste :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Typisch,,, had veel problemen met mn 290x, continu vatslopers.
Opgelost door de 2d clock naar minimaal 500 mhz te gooien.

Heb nu windows 8.1 is geprobeerd... lijkt stabiel... zonder aanpassingen.. met de nieuwste driver :/

Zoooo raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Oh.. never mind haha continu vastlopers met Wolfenstein.

Ik ga lekker een GTX970 halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 11:09
Over 5 dagen heb ik m'n Sapphire R9 290 exact een jaar..... en eigenlijk geen grote problemen gehad :)

MaChOmIdGeT, je hebt de kaart van een maat van je gekocht, neem aan dat die de bon nog wel heeft want er zit gewoon 2 jaar garantie op, zou gewoon eens XFX een berichtje sturen....

Overigens wat ik mis in al je posts is watvoor hardware je verder hebt.....

Binnekort maar eens de Gelid koeler erop prakken:
pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards)
Alleen nog even de VRM kit vinden:
http://www.gelidsolutions...x.php?lid=1&cid=13&id=108

edit: oeh nice:
pricewatch: Gelid Solutions Enhancement Kit of Rev. 2 ICY Vision for AMD R9 290 / 290X

[ Voor 45% gewijzigd door Vandread op 02-11-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Het is geen hardware probleem. Uitgesloten door bij hem in de pc te plaatsen. ( Intel I5 )
Mogelijk wel icm mijn hardware ja..
Sterker nog, hoogstwaarschijnlijk. meeste mensen met problemen hebben een AMD chipset

Durf te wedden dat jij Intel draait ?
Het vervelende is dat mijn huidige cpu/hardware zonde is om te vervangen.

Het zit in een Gigabyte GAMA 785 moederbord icm een Phenom 965 en 8 GB DDR3 1333 en een nieuwe 700 Watt Coolermaster voeding.

Wil wel over op intel.. maja .. 300 euro omdat mn pc soms vastloopt.. draait prima op 14.4 maar dan kan ik wolfenstein weer niet spelen haha

O en als je een andere koeler wil dan is dit de shit ': http://nl.hardware.info/p...arctic-accelero-xtreme-iv

[ Voor 20% gewijzigd door Mitchelll010 op 02-11-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Zo te lezen geeft Wolfenstein wel vaker problemen... dus om nou voor 1 spel een andere videokaart te nemen ;)

Zeker met oudere hardware zijn er nog wel eens wat problematische combinaties, ik klop even af want ik draai nog een i7 940....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Mja niet alleen dat, heeel soms nog in desktop freezes en in cod4.
Soms uren/dagen niks, soms 2x per uur

Niet stabiel, dat is gewoon kut! zeker met online gaming.
Maar idd, je draait intel haha geen problemen.

Zo'n i5-4690K gaat steeds interessanter worden.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
Ik heb nu zo iets raars ik draai weleend firestrike exstreme en dan heb ik gemiddelt een score van 9000,nu vadaag de zelfde benchmark gedraait en heb een score van 4300 tot twee keer toe.
Saphhire 290
I5 4690k @4,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Iets veranderd neem ik aan haha ?

Driver update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
Nee geen veranderingen,ik ga van de week een waterblock monteren en heb niet zo veel zon om die op een brakke kaart te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Draaide je voorheen niet de normale Firestrike....
http://nl.hardware.info/r...dmark-fire-strike-extreme
Je kan helemaal geen 9000 halen in Firestrike Extreme....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleecho
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik heb sinds kort een probleem, of in elk geval, ik heb het recent ontdekt. Mijn systeem start opnieuw op als ik aan het (fullscreen) gamen ben. Als ik de game in een window draai is er geen probleem. Het lijkt er dus op dat als de GPU vol belast wordt het systeem overbelast wordt.
Echter, furmark runt prima. (nadat ik de koeler eens fatsoenlijk had afgestoft.)
Ik heb een AMD 7970 royal ace videokaart, en een Zalman 600HP voeding. (klik) deze is al wel 6 jaar oud, maar zou volgens mij wel genoeg prik moeten kunnen leveren om mijn systeem stabiel te laten draaien.
Zou het dan aan de videokaart liggen? [temps bij furmark blijven onder de 80 graden]
of is mijn voeding door ouderdom niet meer voldoende voor mijn systeem? Overigens draaide call of duty ghost wel prima, het lijkt een probleem te zijn dat zich bij call of duty advanced warfare voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij zijn de Zalman voedingen niet van de meest geweldige kwaliteit, dus die kan zeker problemen geven.

Al kan het ook een fijne bug zijn in de drivers.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
Vandread schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:57:
Draaide je voorheen niet de normale Firestrike....
http://nl.hardware.info/r...dmark-fire-strike-extreme
Je kan helemaal geen 9000 halen in Firestrike Extreme....
Dank je wel voor de link.
Ik heb me idd dan vergist ,dan had ik voorheen de gewone Firestrike gedraait.
Dank jullie wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wat is nu eigenlijk het beste punt om over te stappen? Ik heb nu een Asus R9 280X DCII en deze speelt alles wat ik hem vraag met gemak af bij 1920x1080.

Hoe dan ook, nu die dingen ook echt geen crack meer waard zijn is het een stuk minder interessant om over te stappen op een GTX970. Ik moet dan ongeveer 200 euro bijleggen en sinds het besef er is dat een rijbewijs, auto, studie en reizen op school een hééééle boel geld kost is voor mij de drempel al hoger om iets te gaan kopen. Hoeveel heb ik er daadwerkelijk aan? Kan ik het komende jaar nog wel bij mijn 280X blijven of moet ik echt gaan upgraden wil ik een beetje bijblijven?

Eigenlijk vooral in games als Arma 2 en DayZ lijkt het alsof ik op 20 FPS draai omdat het stottert als de pest, maar dan draai ik toch 50 FPS. Bij vrienden met een Intel ziet dit met MIJN 280X in hun systeem botervloeiend uit. Kan ik dan beter die 300 euro droppen op een Intel set?

Wat een vragen... Vind dat het wel eens mag :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Op zich is een R9 280X nog ruim zat voor 1080p gaming en dan nog kan je altijd FSAA een tandje minder zetten als het niet vloeiend genoeg loopt. Erg is dat niet, ik draai bewust zonder FSAA in BF4 op 1080p met een 290X omdat ik beter kleine veranderingen per pixel wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Phuncz schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:16:
Op zich is een R9 280X nog ruim zat voor 1080p gaming en dan nog kan je altijd FSAA een tandje minder zetten als het niet vloeiend genoeg loopt. Erg is dat niet, ik draai bewust zonder FSAA in BF4 op 1080p met een 290X omdat ik beter kleine veranderingen per pixel wil zien.
Maar dat stotteren, is dat een bekend iets? Heb wel gezocht maar veel verder dan frametimes kom ik niet en dat lijkt me niet in de handen van de CPU te liggen.

Ik moet ook eens aan nieuw RAM, Windows zegt continue dat ik te weinig werkgeheugen heb terwijl ik nog 4GB over heb. Zal wel kapot zijn dan, ook een Memtest overheen gooien.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 03-11-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Kijk eens heel goed naar je cpu/gpu/mem/videokaart mem gebruik met wat proggies, wat loopt vol en wat niet... waar zie je rare dingen. Wanneer gebeuren de haperingen?
Random haperingen liggen vaak niet persee aan je videokaart, kan ook aan mem-leaks liggen oid door driver problemen.

Dat je uberhaupt 12gb verbruikt is al veel voor gaming.... ik zit nog met 6gb :')
Bleecho schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:32:
Ik heb sinds kort een probleem, of in elk geval, ik heb het recent ontdekt. Mijn systeem start opnieuw op als ik aan het (fullscreen) gamen ben. Als ik de game in een window draai is er geen probleem. Het lijkt er dus op dat als de GPU vol belast wordt het systeem overbelast wordt.
Echter, furmark runt prima. (nadat ik de koeler eens fatsoenlijk had afgestoft.)
Ik heb een AMD 7970 royal ace videokaart, en een Zalman 600HP voeding. (klik) deze is al wel 6 jaar oud, maar zou volgens mij wel genoeg prik moeten kunnen leveren om mijn systeem stabiel te laten draaien.
Zou het dan aan de videokaart liggen? [temps bij furmark blijven onder de 80 graden]
of is mijn voeding door ouderdom niet meer voldoende voor mijn systeem? Overigens draaide call of duty ghost wel prima, het lijkt een probleem te zijn dat zich bij call of duty advanced warfare voordoet.
Voltmeter al aan je voeding gehad om te zien of die bv op 12v zwaar dipt?
En je cpu al eens flink getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

kuusj98 schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:24:
[...]

Maar dat stotteren, is dat een bekend iets? Heb wel gezocht maar veel verder dan frametimes kom ik niet en dat lijkt me niet in de handen van de CPU te liggen.

Ik moet ook eens aan nieuw RAM, Windows zegt continue dat ik te weinig werkgeheugen heb terwijl ik nog 4GB over heb. Zal wel kapot zijn dan, ook een Memtest overheen gooien.
Dit lijkt me eerder software-related. Hou je clocks eens in de gaten met een grafiekje om te zien dat die constant blijft. Dat kan liggen aan de koeling als ie boven de 90°C gaat bijvoorbeeld.

Eventueel een antivirus die iets te actief is en roet in het eten gooit. Maar zo'n zaken moet je dus bezien met CPU clock en GPU clock grafieken om ze te kunnen herkennen. Ik heb met BF4 met een max fps op 59.99 absoluut geen last van schokken. Wel met Mantle, maar dat gaat dan beter zonder de frameratecap, maar dan heb ik geen betere ervaring want alles boven 60Hz is toch voor de vuilbak met mijn monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleecho
Vandread schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:41:

[...]

Cpu test zal ik eens doen, dit doe je met prime95 toch? Hoe meet je spanning terwijl je systeem draait??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Prime zou best eens kunnen.
Vroegah keek ik meestal naar de 12v op een molex... geel en zwart :)
Wikipedia: Molex connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VasZaitsev schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:35:
Volgens mij zijn de Zalman voedingen niet van de meest geweldige kwaliteit, dus die kan zeker problemen geven.
Niet Zalman over het algemeen, want dan kun je hetzelfde zeggen over elke andere fabrikant, maar dat is een Zalman voeding van niet al te beste kwaliteit. Veel mensen hebben hem al naar 6 jaar stuk door de condensators van slechte kwaliteit i.c.m. veel ripple en hoge interne temp en slechte koeling.
Vandread schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:41:

Voor het meten van transient response heb je een oscilloscoop nodig, een multimeter is veel te traag voor het zien van dips bij snel wisselende belasting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Als jij een meter van Fluke hebt ofzo en je zet hem op min/max meet die dat echt wel hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier gaat het over een Fluke 189 en 87 en daar praten ze over 250 microseconden, dat is echt veeeeel te traag. Dus nee dat lijkt mij niet. ;)

http://www.fluke.com/fluk...s/VoltageMeasurements.htm

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Je kan overdrijven he.. de moderene kaarten hebben flink veel power caps. die vangen echt veel op.

Als je op je multimeter je 12V lijn niet in ziet zakken met een goede benchmark zit dat echt wel goed

[ Voor 35% gewijzigd door Mitchelll010 op 03-11-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:52
Toch blijft dat verhaal over die 12v-lijn mij nog een beetje vaag. Ik heb nu namelijk een Sapphire R9 290X TRI-X en volgens GPU-Z schommelt de 12v-lijn onder LOAD soms wel tussen de 11,50v en 11,88v. Hij tikt, volgens GPU-Z, nooit de 12v aan en tocch presteert de kaart naar behoren i.c.m. een Seasonic S12II Bronze 620W.

[ Voor 4% gewijzigd door Yonix op 03-11-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
11,5 is binnen spec, 11,4 is minimum.
Overigens heb ik geen idee waar gpu-z die voeding exact meet.
Wilde geen discussie over voedingen en lijntjes beginnen trouwens, wel eens een psu gehad die richting 10,5 ging en de boel reboote volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaChOmIdGeT schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:22:
Je kan overdrijven he.. de moderene kaarten hebben flink veel power caps. die vangen echt veel op.
Voor het meten van hoe de voeding met transient responce om gaat, moet je een 'slew rate' van 1A per microseconde gebruiken, waarbij je van 20% naar ~50% load gaat. Je hebt het hier dus over microseconden. Iets wat een fluke van honderden euro's bij lange na niet kan die heeft een sample rate van een kwart seconde, dat is nogal een erg groot verschil, daar is niks overdrevens aan, dat gaat over een verschil dat honderden keren zo groot is, dat is veel...

En powercaps serieus? De grote condensator aan de secondaire kant van de voeding moet volgens de ATX specs de voeding op vol vermogen 16ms laten kunnen werken (de AC kant hè waar we het over een veel hogere spanning en lig maal zo veel capaciteit hebben), maar de helft van de voedingen lukt dat niet eens. En dan kom jij met minuscule SMD condensators aan de DC zijde die het lang kunnen volhouden?

Lees je eerst een beetje in voordat je wil discussiëren over iets.
Als je op je multimeter je 12V lijn niet in ziet zakken met een goede benchmark zit dat echt wel goed
Dat is heel leuk maar het ging over de dip die en niet over de gemiddelde spanning.
Yonix schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:37:
Toch blijft dat verhaal over die 12v-lijn mij nog een beetje vaag. Ik heb nu namelijk een Sapphire R9 290X TRI-X en volgens GPU-Z schommelt de 12v-lijn onder LOAD soms wel tussen de 11,50v en 11,88v. Hij tikt, volgens GPU-Z, nooit de 12v aan en tocch presteert de kaart naar behoren i.c.m. een Seasonic S12II Bronze 620W.
Software is niet in staat de 12V (of elke andere spanning) uit te lezen, als je het na zou meten zou je zien dat er niks van klopt.

[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 03-11-2014 23:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleecho
@ The_Mask,
Kun jij misschien iets zeggen over het verouderen van een voeding? Zou een voeding na verloop van tijd niet meer zijn vermogens kunnen leveren? Want ik heb hiervoor met deze voeding een AMD HD3870 gehad, welke waarschijnlijk een gelijkwaardig vermogen vraagt als een HD7970... En hiervoor nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Ff firestrike getest

http://www.3dmark.com/3dm/4600653?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Normale scores? 2x Sapphire R9 290 Tri-X in crossfire, stock clocks, drivers: 14.200.1004.0

FireStrike: 14102 (Graphics: 21417, Physics: 7917, Combined: 5901)
FireStrike Extreme: 7915 (Graphics: 9450, Physics: 8016, Combined: 3539)
Valley Extreme HD: 4350

Overige PC specs:
i5 4670k @4.0Ghz
MSI G45 Gaming (Z87 moederbord)
8 GB Vengeance RAM
SSD 250GB Samsung Evo
Corsair AX 860i (860W)

[ Voor 13% gewijzigd door Montu op 04-11-2014 14:16 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Zojuist m'n 2e 290X aangeschaft. Alles zonder proberen gestart. Nu wachten hoe heet het wordt.
Edit: Jep, het wordt te heet. Now what :P

[ Voor 19% gewijzigd door Gamebuster op 04-11-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Jirachi schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:14:
Normale scores? 2x Sapphire R9 290 Tri-X in crossfire, stock clocks, drivers: 14.200.1004.0

FireStrike: 14102 (Graphics: 21417, Physics: 7917, Combined: 5901)
FireStrike Extreme: 7915 (Graphics: 9450, Physics: 8016, Combined: 3539)
Valley Extreme HD: 4350

Overige PC specs:
i5 4670k @4.0Ghz
MSI G45 Gaming (Z87 moederbord)
8 GB Vengeance RAM
SSD 250GB Samsung Evo
Corsair AX 860i (860W)
290x + 290 @1050/1350
2600k @ 4.6Ghz
Gamebuster schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 18:49:
Zojuist m'n 2e 290X aangeschaft. Alles zonder proberen gestart. Nu wachten hoe heet het wordt.
Edit: Jep, het wordt te heet. Now what :P
custom fanprofiel aanpassen met msi ab?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bleecho schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:52:
@ The_Mask,
Kun jij misschien iets zeggen over het verouderen van een voeding? Zou een voeding na verloop van tijd niet meer zijn vermogens kunnen leveren? Want ik heb hiervoor met deze voeding een AMD HD3870 gehad, welke waarschijnlijk een gelijkwaardig vermogen vraagt als een HD7970... En hiervoor nooit problemen gehad.
Een beetje fatsoenlijk voeding bevat allemaal componenten welke heel erg overgedimensioneerd zijn, dit om een fatsoenlijk rendement te halen bij volledige belasting en voor de levensduur. Alleen in heel erg beroerde voedingen worden componenten tot de max of erover gepusht. In een beetje redelijke voeding schakelt de voeding uit bij iets boven de max, zodat er niks ernstigs kan gebeuren. Als een component al zou slijten en minder zou gaan leveren merk je er dus ook niks van.

Componenten die wel snel slijten in een voeding als ze niet van goede kwaliteit zijn, zijn de condensators. Maar als die minder worden gaan ze lekken dit is in bijna alle gevallen wel zichtbaar, dit kun je dus gewoon met je ogen zien. Alleen voor het openen van de voeding verlies je wel je garantie, maar voedingen die nog onder de garantie zitten hebben er normaalgesproken toch ook niet last van.

Een HD7970 neemt trouwens veel meer als een HD3870 verschil is wel 2,5/3 maal zoveel.

Misschien eens je Zalman voeding openen en condensators controleren eventueel foto's ervan maken. Bij veel mensen hebben de condensators het in deze voeding al begeven.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 04-11-2014 19:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Bullus schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:03:
custom fanprofiel aanpassen met msi ab? Terug naar de winkel / RMA afdeling van de fabrikant met dat ding!
FTFY :P

Maar we weten nu eigenlijk nog niks... hoe heet wordt die kaart en waarom vindt hij dat te heet :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Bullus schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:03:
[...]
custom fanprofiel aanpassen met msi ab?
De fan draait al 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

http://prntscr.com/5349rg

Even een ArmA 2 OA benchmark gedraaid met mijn 280X van Asus met DCII koeler.
Die temperaturen gaan niet veel verder omhoog, best netjes, al zeg ik het zelf.

ArmaA voelt trouwens al een stuk minder stotterig aan nu ik het op mijn SSD het staan, enige verklaring die ik daarvoor kan vinden is dat het spel alles direct van de schijf haalt. Maar ja, daar mag het niet zo van gaan stotteren. Ik haal trouwens 58 FPS met alles op ultra en 133% 3D resolutie ipv AA. Ziet er soms nog steeds uit als 30 FPS en hoewel ik in BF4 ongeveer hetzelfde haal voelt dat boterzacht aan qua stotteren.

Dit is trouwens:
1140 core (5 Mhz hoger en hij crasht binnen 5 minuten)
1850 mem (gaat tot 1975, ligt een beetje aan het spel)
Voltages op MAX :)

Edit: Bitch please... http://prntscr.com/534g0q gebruik: http://prntscr.com/534g7d
Die potverdomme Page-File loopt vol: http://prntscr.com/534gh2
Ik heb niet eens een Page-File ingesteld...

[ Voor 22% gewijzigd door Kuusj op 05-11-2014 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

kuusj98 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 00:30:
ArmaA voelt trouwens al een stuk minder stotterig aan nu ik het op mijn SSD het staan, enige verklaring die ik daarvoor kan vinden is dat het spel alles direct van de schijf haalt. Maar ja, daar mag het niet zo van gaan stotteren.
Jawel hoor, resources ophalen kost tijd en als dat niet kan gebeuren binnen de voorziene streamtijd, moet de renderer wachten totdat die resources binnen zijn. Resultaat: stottering in de framerate. Een overijverige antivirus of een overbelaste disk kan daarvoor al zorgen. Daarom hoor je games ook op een SSD te installeren :P
Edit: Bitch please... http://prntscr.com/534g0q gebruik: http://prntscr.com/534g7d
Die potverdomme Page-File loopt vol: http://prntscr.com/534gh2
Ik heb niet eens een Page-File ingesteld...
Niet alle games en apps kunnen probleemloos uit de voeten zonder pagefile, ook al heb je gigantisch veel RAM. Stel een pagefile van 1024MB (max) op je SSD, dat neemt nauwelijks plaats in tenzij je een veel te kleine SSD hebt.

EDIT: ah, MSI Afterburner gebruikt incorrecte labeling. Het duidt er niet op aan dat je een pagefile hebt maar je totale "geheugen" (RAM + pagefile). Toch, best altijd een kleine pagefile te hebben voor de programma's die het toch nog nodig hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 05-11-2014 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleecho
-The_Mask- schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:15:
[...]

Een beetje fatsoenlijk voeding bevat allemaal componenten welke heel erg overgedimensioneerd zijn, dit om een fatsoenlijk rendement te halen bij volledige belasting en voor de levensduur. Alleen in heel erg beroerde voedingen worden componenten tot de max of erover gepusht. In een beetje redelijke voeding schakelt de voeding uit bij iets boven de max, zodat er niks ernstigs kan gebeuren. Als een component al zou slijten en minder zou gaan leveren merk je er dus ook niks van.

Componenten die wel snel slijten in een voeding als ze niet van goede kwaliteit zijn, zijn de condensators. Maar als die minder worden gaan ze lekken dit is in bijna alle gevallen wel zichtbaar, dit kun je dus gewoon met je ogen zien. Alleen voor het openen van de voeding verlies je wel je garantie, maar voedingen die nog onder de garantie zitten hebben er normaalgesproken toch ook niet last van.

Een HD7970 neemt trouwens veel meer als een HD3870 verschil is wel 2,5/3 maal zoveel.

Misschien eens je Zalman voeding openen en condensators controleren eventueel foto's ervan maken. Bij veel mensen hebben de condensators het in deze voeding al begeven.
Ik ga daar eens even naar kijken! en ik heb het inderdaad eens even opgezocht, wauw! Die 7970 is wel een lekker straalkacheltje zeg! link 250W vs 106W van de HD3870. Dat is een stevig verschil, en verklaard iig wel waarom m'n voedingsproblemen niet eerder aan het licht gekomen zijn. Ik zal mn voeding wel eens even open schroeven, na >5 jaar zal die garantie toch wel niet zo veel meer voorstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-04 09:17
Ik heb pas de stock cooler vervangen met een Arctic Accelero Xtreme IV. Was even wat gepriegel maar hij is nu lekker stil. De cooler is alleen echt gigantisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:44

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Size dóes matter!

Ik heb me een Arctic Hybrid II gescoord voor op me refference 290, maar heb wat coolingpads nodig, iemand die nog een heel stuk heeft liggen, en dat van de hand wil doen? (DM)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 21:16
SAiN ONeZ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:21:
Size dóes matter!

Ik heb me een Arctic Hybrid II gescoord voor op me refference 290, maar heb wat coolingpads nodig, iemand die nog een heel stuk heeft liggen, en dat van de hand wil doen? (DM)
Ik ben ook nog op zoek naar pads. Kent iemand een webwinkel waar je ze kunt kopen?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Stomme vraag hoor maar waarom worden die pads gebruikt? Als de koeler contact maakt met de geheugen chips zou daar niet gewoon pasta op kunnen?

Pagina: 1 ... 28 ... 34 Laatste