Ja, echter hardware emulatie.. geen software.
De Wii mode draait in een hypervisor waar de CPU en GPU de Wii mode (instructie set) emuleren.
Wat het meest lastige is is dat alle Wii HID en storage interfaces (USB / GC Controller ports / SD / GC mem cards) aangestuurd wordt vanuit de software en niet het OS.
Daardoor is een eenvoudige firmware update voor de Wii mode ook geen oplossing.
Zou je dus 'native' een Wii U Pro controller willen gebruiken in Wii mode, loop je tegen het kip/ei probleem aan.. (de software was er eerder dan de hardware).
Een aantal games zijn ook HID compattible, dat houdt in dat controllers aangesloten op de GC of USB poort die zich voordoen als HID direct (kunnen) werken. De Nintendo titels die ik ken zijn Mario Kart Wii en Super Smash Bros Brawl maar ik weet dat de lijst nog flink lang is.
Middels een GC naar USB converter kun je daar de GC controllers op gebruiken in Wii mode.
Als de BT controller native HID zou kunnen 'emuleren' wat op zich zou kunnen met een Wii U update dan kun je direct al een aantal games spelen maar bij lange na niet alles.
Opzich zou het nog een optie kunnen zijn om de Wii U Pro/Tablet controller te voorzien van firmware die zich kan voordoen als een Wii Mote + Classic controller in Wii mode.. maar ik denk dat je dan al snel tegen het gebrek van de IR (en motion sensors in de Pro) aanloopt. En dan loop je ook weer tegen het software probleem aan dat je niet een losse Wii Mote kan toevoegen.
Dit zou je ook nog in de tussenlaag kunnen oplossen door Wii hardware te emuleren in de BlueTooth controller maar dan moet dit wel mogelijk zijn in de firmware en hardware.
Eigenlijk was het hele hardware concept niet gek bedacht op de Wii maar het heeft ook zijn nadelen bewezen. Ik vermoed dat dat ook de reden is dat Nintendo bij de Wii U weer alles via API's beschikbaar stelt i.p.v. directe hardware toegang. Persoonlijk vond ik het min punt nog SDHC support.. in de latere games werd SDHC ondersteund (bijv. Guitar Hero 5+) maar met oudere games (Guitar Hero 3, 4) kon je die niet lezen.
Samengevat.. zonder hardware emulatie gaat het (waarschijnlijk) niet lukken en als deze ondersteuning niet beschikbaar is in de huidige hardware (BT controller) dan houdt het op.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.