BlackMage schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:24:
[...]
Ja inderdaad, bij Zelda begin je als een gewone boeren jongeman en je groeit uit tot de gefabelde held waar vaker dan niet mythologische teksten over geschreven zijn. Maar wat jij zegt over het groeien, dat is maar heel beperkt aanwezig. Je vindt een paar nieuwe items en je upgrade je wapen een paar keer. Voor de rest zit de groei tussen je oren. Het is niet voor niets dat zoveel spellen een wat gestroomlijnder progressie systeem hebben: dat is leuk. Het kan met Zelda enkele uren duren voordat je wat nieuwe items hebt gevonden en tot die tijd loop je rond met een "level 1" Link. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand dit ziet als "traag op gang komen".
In bv The Windwaker is het wel erg duidelijk te merken. Kijk maar eens naar de eerste en de tweede keer dat je naar het Forsaken Fortress moet. Of anders de Golden World uit A Link to the Past. Of Lorule. Elk spel heeft wel zo'n overduidelijk moment dat je merkt dat het menens is. Dit heb je veel minder in spellen die je direct al het diepe in werpen, zulke spellen worden na verloop van tijd juist saai omdat je in het begin net zo sterk was. Zelda is anders, je moet dingen verzamelen, puzzels oplossen, mensen helpen waardoor je verder komt.
Misschien is het je niet opgevallen, maar the Legend of Zelda heeft geen level-systeem. Waarom zou je denken dat dat zo is?
En wat jij zegt over achievements is ook niet juist. De meeste games hebben maar 2 of 3 achievements voor de main story, de rest krijg je door optionele dingen te doen.
De meeste games hebben 1 of twee achievements per "level", een paar die zo moeilijk zijn dat je ze nooit zal halen en een paar die zo dom zijn dat je niet eens wil laten zien dat je ze behaald hebt. Ik hoop met HEEL mijn hart dat Nintendo NOOIT dat domme systeem in gaat bouwen.
De collectibles verzamelen,
Nog zoiets wat perfect zonder achievements kan. Zie zo ongeveer elke Zelda game.
de moeilijkste difficulty gebruiken,
Woei ik kan het spel uitspelen wanneer de vijanden 2x zoveel damage doen! woehoe!
bepaalde moeilijke dingen uitvoeren als het ook makkelijk kan, etc.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
En die achievements zijn niet zozeer voor jezelf,
Miiverse.
maar meer als een soort troffee (vandaar de naam die Sony er aan geeft) die je aan anderen kan laten zien als bewijs dat je het gedaan hebt. Ik vind het ook erg jammer dat Nintendo dat niet doet.
Kuch.
Heel erg jammer dat Nintendo daar niet aan meedoet... right..