BlackMage schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:12:
Helaas hebben ze Bioware in hun pocket. Nu kan je veel zeggen over de huidige koers, maar dat vind ik een van de beste gamestudio's die er zijn. Zelfs hun 'mindere' games (ME3/DA2) vond ik nog steeds veel leuker dan de beste games van andere developers.
Echter heeft BioWare de afgelopen jaren toch ook wel het nodige aan fans verloren. ME2, ME3, DA2, SW:ToR hebben BioWare allemaal geen goed gedaan voor de fans van het pre-EA BioWare. En hoewel veel van de huidige games niet erbarmelijk slecht verkopen, zijn het ook niet bepaald system sellers en scoort het ook niet denderend hoog i.v.m. andere AAA games.
The_Bird schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:27:
Daarnaast hebben ze ook Popcap in de zak, die met de erg vermakelijke Plants vs Zombies games veel gamers trekt. Ook hebben ze het alleenrecht op Star Wars games en hebben ze belangrijke massaverkopers zoals Fifa en Battlefield.
Het gaat er niet perse om hoe goed je deze titels vindt maar meer om het feit dat die titels voor veel gamers belangrijk zijn. "Geen Fifa? Dan haal ik geen Wii joe" Als je als enigste console die titels NIET hebt dan zit je in een benadeelde positie. Nintendo heeft juist deze titels nodig om de levensduur van 3 jaar te halen voor de Wii joe.
Popcap is van weinig interesse voor wat betreft de console markt. Ja, er is bijv. garden warfare, maar trekt niet bepaald hoge cijfers.
Daarnaast heeft EA wel het alleenrecht op Star Wars games ja, maar over het algemeen verkopen Star Wars games van de afgelopen jaren relatief slecht. Mogelijk dat het wat aantrekt na de nieuwe films. Maar verwacht de komende jaren in ieder geval niet veel.
FIFA, en EA sports in het algeheel, is inderdaad een belangrijke speler binnen EA. En daarin trekt EA het voortouw qua sports gerelateerde games. En zou het voor Nintendo inderdaad een aanwinst kunnen zijn om het support van EA hierin zo optimaal mogelijk te hebben, zeker gezien performance hierin een non-issue is (EA released FIFA bijv. nog altijd op de PS
2).
Battlefield daarintegen heeft een veel minder stabiel verkoop verleden. BF3 heeft erg goed verkocht, maar de verkopen van 2 vielen tegen, bij 4 zie je dat de aantallen ook erg veel gezakt zijn t.o.v. 3. De ratings zijn vanaf BC2 ook langzaam aan gaan zakken. Een toevoeging van BF5 in de toekomst op het Nintendo platform, hoeft dan ook nog niet direct een succes verhaal te zijn. Zeker gezien de nog lang voortdurende problemen met BF4, denk ik dat PS4/XBO/PC versies het ook al niet lekker zullen doen bij BF5.
Bovendien heeft EA daarnaast vrij weinig uitgebracht voor consoles in het afgelopen jaar. Wat grotere releases zijn Dead Space 3 en Crysis 3 geweest, beide met zeer tegenvallende resultaten. Een nieuwe NFS, met ook niet de beste verkoopcijfers, en dat was het wel weer zo'n beetje.
Waar EA het momenteel goed doet is de mobile markt. Een steeds belangrijker deel van hun inkomsten komt vanuit android/ios titels, stukje facebook games, etc.
Persoonlijk denk ik dan ook dat als developer, EA een steeds minder belangrijke rol zal gaan spelen voor wat betreft console en PC games. Binnen veel van hun studio's zijn ontslagen gevallen. Nieuwe ip's doen ze al zo goed als niet meer aan. De verkoop aantallen op hun producten blijven zakken. En het opslokken van developers heeft ze de afgelopen jaren niet de gewenste successen geleverd. Met de daarbij steeds verdere acceptatie van digital sales, is ook de noodzaak voor veel nieuwe developers een stuk kleiner om daadwerkelijk banden aan te gaan met publishers zoals EA.
Voor de komende jaren zullen spelers als Activision/Blizzard, Ubisoft, SquareEnix en Zenimax veel interessanter zijn.