Het gehele nintendo doomed scenario wordt dan ook enkel en alleen maar overtrokken door grotendeels de mainstream gaming media en tech sites. Kijken we echter naar de resultaten zoals deze staan, dan doet Nintendo het simpelweg zo slecht nog niet.
Previous gen home consoles was de Wii de grootste speler, met het meeste aantal verkochte consoles èn software.
Qua handheld consoles is er de 3DS met ruim 130 miljoen verkochte exemplaren. De PS Vita telt met de ca. 21 miljoen exemplaren vrijwel niet eens mee binnen deze markt.
En qua current gen valt uiteraard het succes van de PS4 op, maar is de Wii U vooralsnog altijd de 2e. Blijft binnen Japan de Wii U het meest populaire. En zal het in de huidige verkoopsnelheden tot bijna 2 jaar duren voordat de Xbox One van de nummer 3 positie weg is en de Wii U zal overtreffen. En dat is nog zonder in overweging te nemen de impact van smash, kart en een nieuwe zelda op wii u sales. Terwijl de Xbox One eigenlijk dat soort unique selling points mist gezien de PS4 voldoende alternatief biedt.
rajackar schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:11:
Daar had ik laatst ook een leuk artikel over gelezen. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kans groter is dat Sony of Microsoft uit de console markt stapt omdat het niet winstgevend genoeg is voordat Nintendo in de problemen komt.
Dit vermoedt ik persoonlijk ook. Ik denk dat Microsoft het als bedrijf serieus in overweging zal nemen om uit te stappen uit de mainstream gaming markt, om zich veel meer te gaan richten op een uniforme multimedia en (home) computing ervaring. Waarbij gaming meer en meer een secundaire rol zal gaan innemen op het gebied van hardware. Maar ook eigen hardware in het algemeen.
Voor Microsoft is gaming, en hardware, namelijk slechts een uiterst klein puntje van de taart. Kijken we namelijk naar de laatste financial results van Microsoft, dan is slechts 2.5% van de gross margin toe te schrijven aan devices and consumer hardware. Met name dusdanig laag, gezien de hoge productiekosten welk ze hebben.
De hele hardware tak van Microsoft is dan ook slecht winstgevend. En indien dit de komende jaren niet verandert, dan betwijfel ik voortzetting. Zeker nu Ballmer weg is, welk tegen het zere been van menig collega de nadruk richting hardware poogde te verschuiven. Zelfs het tot ontstaan komen van de Xbox in beginselen is voor een belangrijk deel geweest dankzij Ballmer.
Sony verwacht ik niet uit de console markt te zien stappen. Waardoor we vermoedelijk over zullen blijven met Nintendo en Sony. Echter zoals we in het verleden al veelvuldig hebben gezien, zal er altijd wel weer een andere partij bijkomen. Zelf denk ik dat hierin het steambox concept een grote rol zal gaan spelen in enkele jaren.