De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.749 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 18:02:
[...]

Is dat zo? Werknemers zijn -denk ik- steeds meer gericht op zingeving, de leuke dingen in het leven (naast werken), flexibiliteit, blijven leren en combineren eigen ondernemerschap naast werknemerschap maar zijn nminder gericht op de lease-auto, de laptop en de smartphone van de zaak. Klinkt niet echt als keiharde kapitalisme aanhangers... ;)
Misschien gaan we met verschillende groepen van jongeren om?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ze hebben bij me gister de spouwmuren bijgevuld en er zijn zo'n 6 zakken Supafil inblaaswol ingegaan.
Hoeveel is dat voor een hoekwoning uit 1982 waarin de spouw al voor 2/3 gevuld was met van die glaswol platen?

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/zjxx92.jpg Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/nwfnlx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Over duurzaam gesproken:

Concert van the Rolling Stones op NPO Cultura 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
@hjs
cool dat het gelukt is.
nu nog wel even de roos af spuiten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
iemand reeds mail van Greenchoice gehad rondom een klantenonderzoek?
heb al input gegeven, zoals:
* verbruikte en (te) salderen energie in 1 nota, direct ipv weken tussenstand;
* vooraf reminder als een 'vaste' prijsperiode afloopt (bv 2 maand vooraf).
* afrekenen van energienota ipv maandelijks naar 1x per jaar.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:14
Ik heb die mail voor klantenonderzoek ook gehad afgelopen week

Het tweede punt heb ik ook aangegeven, als ook graag binnen bevestigings-mail aangegeven periode de jaarafrekening ontvangen, ik heb voor beide jaarafrekeningen moeten bellen.

Het eerste punt heb ik niet, ik heb nog een ferrarismeter.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

migjes schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:35:
@hjs
cool dat het gelukt is.
nu nog wel even de roos af spuiten. ;)
Roos afgespoten ondertussen,
sterker nog vandaag een pergola gemaakt voor de rozen zodat ze lekker door kan groeien nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:46
Een nieuwe energieleverancier die per maand wil afrekenen:
http://www.geldvoorelkaar...cten/project.aspx?id=7091

Dit is toch helemaal niet interessant voor PV bezitters om op deze wijze te gaan salderen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:27
Daar is het addertje. voor de PV bezitters.

==========================================================
Directe uitbetaling van teruggeleverde stroom; nú € 0,10/kWh na saldering

Forstrom heeft hiervoor een uniek salderingsmodel ontwikkeld
==========================================================

Een uniek salderingsmodel...... >:) Daar kun je alle kanten mee opgaan..Waarschijnlijk per maand salderen. Waardoor pv bezitters benadeeld worden.

Gewoon een super de luxe rode Ferrari meter die elk jaar zijn rondje doet, is nog altijd het beste. ( ;) leuke woordspeling zo. )

PS. Voor de gewone consument. wel een mooi initiatief. Geen jaar rekeningen meer. Direct in de portemonnee voelen.

[ Voor 40% gewijzigd door internet4me op 10-06-2014 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog wat voor Greenchoice: dat ze zodra je bent overgestapt ook daadwerkelijk 12 maanden aanhouden voor de jaarafrekening. Zodat je niet als een gek moet bijbetalen omdat je net na de winter over bent gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
Dingdong..
OXXIO meneer: Goedenavond meneer ik ben van Oxxio, bent u wel eens overgestapt?
Ik: Jazeker
OXXIO meneer: O, naar welke maatschappij?
ik: Naar mijn eigen maatschappij :-)
OXXIO meneer: Hoe bedoelt u?
ik: loopt u even mee naar de andere kant van het huis? Daar ligt 7,5 kW aan panelen en een warmtepomp voor de verwarming.
OXXIO meneer: O.
ik: Verkoopt u ook drinkwater?
OXXIO meneer: nee.
ik: Dan zijn we klaar zeker? Goedenavond
OXXIO meneer: Goedenavond..

Hahaha ik moest er wel even om lachen :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me erg herkenbaar rotfl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb er ook al diverse aan de deur gehad, een heel verhaal over goedkoper dit, korting dat, maar als ik vraag wat ik voor mijn 1000kWh krijg word het stil of erg zenuwachtig gebladerd in een map.
En als het antwoord "ik weet het niet meneer" geweest is vraag ik wat gas kost per m3 en word het ook zoeken in diezelfde map met resultaat dat het 2-4 cent duurder is dan mijn huidige leverancier.

En dan kan ik weer verder aan de koffie met een tevreden gevoel. :)

Ik snap die gasten ook niet, als ik dat werk zou doen nam ik een kompas mee + rondje om het blok voordat ik aan bel, en zou pv bezitters vermijden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sowieso trap ik ze hier de deur uit. Tot nu toe mensen van Oxxio en Nuon aan de deur gehad. Wordt gouden bergen beloofd, maar uiteindelijk word je genaaid waar je bij staat. Ze kunnen zoveel goedkoper, maar als ik dan roep dat ik op dit moment voor 55 cent per kuub gas en 20 cent per KWh stroom heb met 2 euro per product per maand vastrecht, dan moeten ze toegeven dat ik wel erg scherp zit.
Behalve dat het verspilling van tijd is, is het ook verspilling van energie. Lekker poot tussen de voordeur houden bij -5 terwijl er warme lucht uit mijn huis door de voordeur ontsnapt... ga iemand anders oplichten, je verpest mijn m3/graaddag metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:40

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_JGC_ schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:27:

Behalve dat het verspilling van tijd is, is het ook verspilling van energie. Lekker poot tussen de voordeur houden bij -5 terwijl er warme lucht uit mijn huis door de voordeur ontsnapt... ga iemand anders oplichten, je verpest mijn m3/graaddag metingen.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
_JGC_ schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:27:
Sowieso trap ik ze hier de deur uit. Tot nu toe mensen van Oxxio en Nuon aan de deur gehad. Wordt gouden bergen beloofd, maar uiteindelijk word je genaaid waar je bij staat. Ze kunnen zoveel goedkoper, maar als ik dan roep dat ik op dit moment voor 55 cent per kuub gas en 20 cent per KWh stroom heb met 2 euro per product per maand vastrecht, dan moeten ze toegeven dat ik wel erg scherp zit.
Bij wie ziit jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
GreenChoice. Wel elk jaar even achteraan zitten om weer een scherp tarief te krijgen. Kwestie van ze opzoeken in diverse prijsvergelijkers (die verschillen!), vervolgens GreenChoice mailen dat je graag van de aanbieding gebruik wilt maken aangezien je graag groene stroom en groen gas wilt, maar dat het verschil met *insert aanbieder op nr1-5 uit prijsvergelijker* met het huidige tarief wel heel groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:44

ericplan

5180 Wp PV

Niets ten nadele van _JGC_ maar mijn schoonmoeder van bijna 93 betaalt zijn korting. Zij kan haar leven nog net zelfstandig op de rit houden, maar denk niet dat zij in staat is om vergelijkingssites te raadplegen, al was het alleen al omdat ze vrijwel blind is.

Het huidige systeem is oneerlijk en onrechtvaardig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 12:06

BCM

ericplan schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:55:

Wat een Calimero reactie! Al vanaf het feit dat de eerste mens rechtop begon te lopen is de wereld er 1 geweest van competitie en hebben de actieven voordelen gehad. Zelfs in communistische culturen hebben de regelaars voordelen. Het is nu eenmaal zo!

Gelukkig hebben we een sociale overheid die er voor zorgt dat een 'slapers' tarief een gemiddeld goed tarief is waarbij de marges voor de leverancier acceptabel zijn. Mocht je vinden dat je schoonmoeder beter verdient, zijn er verschillende mogelijkheden zoals 'doe-het-zelf-voor-je-schoonmoeder' of ouderenbond.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ericplan schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:55:
Niets ten nadele van _JGC_ maar mijn schoonmoeder van bijna 93 betaalt zijn korting. Zij kan haar leven nog net zelfstandig op de rit houden, maar denk niet dat zij in staat is om vergelijkingssites te raadplegen, al was het alleen al omdat ze vrijwel blind is.

Zolang kortingen alleen gegeven worden aan klanten die nieuw zijn of klanten die erom kunnen zeuren, heb ik er geen probleem mee om jaarlijks bij GreenChoice aan te kloppen voor een scherp tarief. Mijn ouders van half in de 50 zitten nog altijd voor de hoofdprijs bij Nuon (stroom, PEB) en Eneco (gas, Aardgasservice Noord NV). Ze willen niks veranderen, ook niet als dat voor ze wordt geregeld. Die kiezen er zelf voor om de vasteklantenboete te betalen.

Ik heb de laatste keer op een prijsvergelijker dit scherpe tarief gevonden, heb ik ze gemaild daarover en dat ik een passend aanbod verwacht, anders stap ik over. Ik had alleen niet verwacht dat ik ipv een beetje korting dat scherpe tarief daadwerkelijk zou krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Het gaat mij niet eens om het allergoedkoopste tarief. Sterker nog, voor een beter product ben ik best bereid wat meer te betalen, de biologische groente en fruit is ook duurder. Een beter product is voor mij lokaal duurzaam opgewekt door een partij dat luistert naar zijn leden en klanten en meedenkt. Ik hoef geen klant-wordt-premie maar gewoon een eerlijk tarief zowel in het eerste jaar als in het n-de.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:44

ericplan

5180 Wp PV

@styno +1

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Overstap naar Nuon had me achteraf wel meer bespaard dan dit tarief bij GC, maar ja, dan is je gas niet meer "groen", maar grijs. Uiteindelijk is de grootste besparing gewoon minder verbruiken. Ik heb dat bij mijn huis redelijk weten te doen, ben nog niet eens op de helft van wat mogelijk is.

Heb gisteren glaswol gehaald voor plafond van de slaapkamer. 12cm, 3 pakken van 3.4m2 per pak, Rd=3. Zou eerst voor 10cm (Rd=2.5) gaan, maar dat zit in pakken van 4m2 en ik heb 9.5m2 nodig. Aangezien je geen halve pakken kunt meenemen en de 12cm isolatie nagenoeg even duur was heb ik het dikkere spul meegenomen. Komende week maar even mee aan de slag, ouderwetse plafond in de slaapkamer is me nog altijd een doorn in het oog, zowel qua isolatiewaarde als uiterlijk (zwart papier met gelakte plankjes... net een aula).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:49
Een tijdje geleden heb hier ik wat informatie ingewonnen omtrent het plaatsen van een CV installatie in een klein appartementje. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de verwarming toch op een andere manier op te gaan lossen. De opties zijn een pelletkachel of een L/L Warmtepomp. Verwarming wordt op deze manier geregeld, maar voor het warme water moet ik nog op zoek naar een andere oplossing.

Ik zat zelf te denken aan een Warmtepompboiler. Ik kan alleen niet erg veel vinden op internet. Weinig (bekende) merken, bijna geen installateurs die zoiets zouden kunnen plaatsen.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Warmtepompboiler, welke zou aan te bevelen zijn? Ik heb bv de Fujitsu Sanistage gezien: http://generalbenelux.com/Sanistage/5393/general. Bij deze boiler is het minimum 200 Liter, terwijl ik maar alleen ben. Of zou ik het warme water ook voor een hotfil wasmachine kunnen gebruiken, is dat rendabel?

Verder zag ik hier warmtepompboilers van het merk Ochsner, dit zegt me eigenlijk niets en ik kom er ook niet achter meer informatie: http://www.dutchheatpump.nl/ochsner-warmtepompboilers/

Ook op deze webshop zijn warmtepompboilers van verschillende, voor mij onbekende merken, te koop. http://www.havepe.nl/nl/w...armtepompboiler-producten
Is zoiets trouwens relatief eenvoudig te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

iivvvii schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 22:15:
Een tijdje geleden heb hier ik wat informatie ingewonnen omtrent het plaatsen van een CV installatie in een klein appartementje. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de verwarming toch op een andere manier op te gaan lossen. De opties zijn een pelletkachel of een L/L Warmtepomp. Verwarming wordt op deze manier geregeld, maar voor het warme water moet ik nog op zoek naar een andere oplossing.

Ik zat zelf te denken aan een Warmtepompboiler. Ik kan alleen niet erg veel vinden op internet. Weinig (bekende) merken, bijna geen installateurs die zoiets zouden kunnen plaatsen.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Warmtepompboiler, welke zou aan te bevelen zijn? Ik heb bv de Fujitsu Sanistage gezien: http://generalbenelux.com/Sanistage/5393/general. Bij deze boiler is het minimum 200 Liter, terwijl ik maar alleen ben. Of zou ik het warme water ook voor een hotfil wasmachine kunnen gebruiken, is dat rendabel?

Verder zag ik hier warmtepompboilers van het merk Ochsner, dit zegt me eigenlijk niets en ik kom er ook niet achter meer informatie: http://www.dutchheatpump.nl/ochsner-warmtepompboilers/

Ook op deze webshop zijn warmtepompboilers van verschillende, voor mij onbekende merken, te koop. http://www.havepe.nl/nl/w...armtepompboiler-producten
Is zoiets trouwens relatief eenvoudig te installeren?
Ik ben er ook al aardig druk mee, er zijn mooie tekoop in de wereld maar als je meerdere spiralen in de boiler wil zijn ze nagenoeg altijd 300l.

Deze trok mijn aandacht, dan wel de 300liter versie, ik heb een adres die ze heeft voor een koopje. (1/4 van de nieuwprijs) dus leuk om zelfs te proberen of je het wat vind.

http://www.heluto.nl/uplo...Handleiding_WPB00001e.pdf

Niet heel moeilijk zelf te installeren als je een waterleidingkje kan aanleggen, wel heb je een geschikte plek nodig voor 1m95 hoog, 60cm diameter waar ook nog waterleiding, cv, en eventeel ventilatie in de buurt zit.
Collectoren kunnen er ook nog op als je wilt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Zit ik een goede voetbalwedstrijd te kijken,, met reclame voor mijn Yingli zonnepanelen aan het veld.

Hopelijk kan het velen overtuigen om zonnepanelen te nemen.

De zon zal in spanje een tijdje niet meer schijnen.

Maar in Nederland des te meer.

1-5

Spanje Nederland ;) ;) ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Raolte op 13-06-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

>:)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://dutchamazingnewsblog.files.wordpress.com/2014/06/logo_ecoland-tv_.jpg?w=474&h=167

Ecoland.tv heet de nieuwe tv-zender die in oktober be­gint. Met zeven dagen per week, 24 uur per dag tv over duurzaam­heid.

Afbeeldingslocatie: http://ecoland.tv/sites/default/files/programmering.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 12:38:
[afbeelding]

Ecoland.tv heet de nieuwe tv-zender die in oktober be­gint. Met zeven dagen per week, 24 uur per dag tv over duurzaam­heid.

[afbeelding]
Ben benieuwd ofIk hoop dat het ze lukt om zoveel tijd te vullen met een beetje zinnige inhoud.
Raolte schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 21:54:
Zit ik een goede voetbalwedstrijd te kijken,, met reclame voor mijn Yingli zonnepanelen aan het veld.

Hopelijk kan het velen overtuigen om zonnepanelen te nemen.

De zon zal in spanje een tijdje niet meer schijnen.

Maar in Nederland des te meer.

1-5

Spanje Nederland ;) ;) ;)
Was 4 jaar geleden ook al zo.

Dit _/-\o_ http://nos.nl/artikel/660...it-met-onze-patenten.html

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

-dubbel-

[ Voor 97% gewijzigd door Erasmo op 14-06-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 03-10 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Erasmo: Volgens mij was het 4 jaar geleden 1 - 0 voor Spanje, toch :?

en wat heeft Tesla / patenten te maken met reclame voor Yingli langs het veld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Heeft niks met elkaar te maken, het is gewoon mooi (en slim) dat Tesla de boel vrijgeeft om ontwikkeling van EV's te versnellen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens de voorbereiding van een presentatie liep ik tegen het volgende aan: vrijwel alle duurzame opwek (wind, warmte collector, PV, golven, waterkracht, bio, etc.) is rechtstreeks of indirect het gevolg van de dagelijkse zonne-instraling. En fossiel is eigenlijk gewoon een gebufferd deel daarvan.

Maar hoe zit het met getijde energie. Dat komt door de maan die om de aarde draait, dus geheel los van de zonne-instraling. En als we de getijdes wat zouden gaan afremmen door er energie aan te onttrekken, wat voor invloed heeft dat op de maan? Valt die dan wat eerder op de aarde neer?
Ik weet het, het is spijkers op laag water zoeken, maar er worden flinke turbines ten noorden van schotland op de zeebodem geplaatst voor multi megawatts opwekking. Dat zou toch ergens invloed op moeten hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

HAHA Dit heb ik gevonden :

Het is zelfs zo dat door het uitdijen van het heelal (een sterkere kracht dan onze zwaartekracht), de maan telkens verder af komt te staan van de aarde. Het gaat om een paar centimeter per jaar, dus het gebeurt niet erg snel, maar er komt een tijd dat de maan aan het zwaartekrachtveld van de aarde ontsnapt en dan zijn we de maan kwijt als satelliet.

Hoe we dit weten?
Het Apollo-project is niet helemaal gestopt toen de laatste raket naar de maan ging, maar richt zich nu op de maan vanaf de aarde.
Elke nacht schiet men lichtbundels naar de maan, die door spiegeltjes - achtergelaten door de Apolloreizigers - worden teruggekaatst. Men meet de tijd die de lichtbundels erover doen om terug te komen. En daaruit blijkt dit gegeven.

Getijde energie is dus eigenlijk energie gewonnen uit het uitdijen van het heelal ...
Pas als we zoveel energie onttrekken dat de verwijdering teniet wordt gedaan hebben we een probleem over een paar miljoen jaar ....
De hoeveelheid energie in de beweging van de maan ( massa x (relatieve) snelheid ) is dusdanig hoog dat we ons geen zorgen hoeven maken :).

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Feitelijk is alles eindig; ook ons zonnetje is maar een kaars die op een gegeven moment opgebrand is - dus ik twijfel ook of ik wel de tvt van mijn zonnepanelen ga halen. Stel dat ie nu opgebrand is voor ik ze heb terugverdiend, dan zit ik mooi met m'n dure panelen op het dak.

Enfin die eindigheid is voor ons mensen nogal relatief, we kunnen inmiddels meten dat er eindigheid is en zelfs een beetje gissen naar het effect hiervan. Maar stel je eens voor, in de strekking van die mooie docu reeks op Discovery, dat wij pakweg 1 seconden op aarde zitten, waar de aarde een jaar bestaat en we van die seconde ongeveer een paar milliseconde bijhouden wat er zoal gebeurt om ons heen, dan kun je je voorstellen dat we onnoemelijk veel nog niet weten. Ik denk dat we niet eens weten waar we moeten zoeken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tegen de tijd dat de zon het niet meer doet is je setje zonnepanelen het laatste waar je je druk om maakt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ghe, cynisme goed weten te verstoppen :+
Maar, met het gegeven dat alles verandert zijn veranderingen die op de kortere termijn meetbaar zijn wel erg relevant. Tijd leert nml ook dat er twee soorten veranderingen zijn; geleidelijke, alles en iedereen kan zich aanpassen en verstorende veranderingen - die wat het woord al zegt, ontwrichtend werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-06-2014 10:18 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 10:21
Ik wil eens kijken hoe mijn maandelijkse energieverbruik in euro's eruit ziet. Maar ik vraag me af of ik het goed doe.

Dit zijn mijn tarieven:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/energietarieven_zps4d4aa48a.jpg

Mijn verbruik in maart was:
Gas: 101 m3
Elektra: 200 kWh

Nu is het voor gas: 101x0.62 en voor kWh: 200x0.22 (afgerond)
De vaste bedragen reken ik om naar maandbedragen: gas: 196,31/12 elektra: -144.30/12
Bij de uitkomsten tel ik voor gas en elektra 4,96 erbij op en dan heb ik de maandbedragen in euros voor mijn verbruik toch?

Trek ik mijn voorschot bedrag eraf dan heb ik goed inzichtelijk of ik niet teveel of te weinig betaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48
Even een harde break tussendoor, wou alleen een nieuwsbericht posten.

Ik kwam dit nog tegen bij het lezen van het Technisch Weekblad. Misschien interessant voor hier dacht ik.
ICT ontwikkeling voor smartgrid op EU tot wijkniveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
Binnetie schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:25:
Ik wil eens kijken hoe mijn maandelijkse energieverbruik in euro's eruit ziet. Maar ik vraag me af of ik het goed doe.

Dit zijn mijn tarieven:

[afbeelding]

Mijn verbruik in maart was:
Gas: 101 m3
Elektra: 200 kWh

Nu is het voor gas: 101x0.62 en voor kWh: 200x0.22 (afgerond)
De vaste bedragen reken ik om naar maandbedragen: gas: 196,31/12 elektra: -144.30/12
Bij de uitkomsten tel ik voor gas en elektra 4,96 erbij op en dan heb ik de maandbedragen in euros voor mijn verbruik toch?

Trek ik mijn voorschot bedrag eraf dan heb ik goed inzichtelijk of ik niet teveel of te weinig betaal?
De rekenmethode is correct, alleen ga je er nu van uit dat je elke maand evenveel gas en stroom verbruikt. Dit is helaas niet het geval. In de wintermaanden verbruik je namelijk veel meer gas en een beetje meer stroom dan in de zomermaanden. Je kunt je rekensommetje dus niet zomaar maken aan de hand van 1 maand.
Als je je jaarverbruik weet van bijvoorbeeld vorig jaar en deelt dat door 12, dan kun je het rekensommetje opnieuw doen en kom je er zelf achter of je ongeveer goed uitkomt aan het einde van het jaar.

Per maand is het dus niet direct te bepalen of je te veel of te weinig voorschot betaalt omdat je voorschot het hele jaar gelijk is (jaarlijkse kosten uitgesmeerd over 12 maanden) en je verbruik dus niet.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

En volgens mij zie ik de € 318,62 x 1,21 = € 385,53 aan heffingskorting niet terug in de berekening...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@ antonboonstra : Ik wel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Zijn de fossiele energieproducenten/leveranciers een mediacampagne gestart ?

nu.nl 'Nederlander voorstander van afschaffen energievoorschot'
Dat blijkt uit onderzoek van Energievergelijk.nl onder 1.268 huishoudens.

Iets waar al 3 jaar niets meer van vernomen is

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Domba schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:55:
Zijn de fossiele energieproducenten/leveranciers een mediacampagne gestart ?

nu.nl 'Nederlander voorstander van afschaffen energievoorschot'
Dat blijkt uit onderzoek van Energievergelijk.nl onder 1.268 huishoudens.

Iets waar al 3 jaar niets meer van vernomen is
Mijn idee toen ik het last net. Een zoveelste druppel van deze Chinese martel methodiek om het publiek klaar te maken voor de "slimme meter". Welke natuurlijk onontbeerlijk blijkt te zijn bij het invullen van "de wil van het publiek". :O

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:32
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:31:
Feitelijk is alles eindig; ook ons zonnetje is maar een kaars die op een gegeven moment opgebrand is - dus ik twijfel ook of ik wel de tvt van mijn zonnepanelen ga halen. Stel dat ie nu opgebrand is voor ik ze heb terugverdiend, dan zit ik mooi met m'n dure panelen op het dak.

Enfin die eindigheid is voor ons mensen nogal relatief, we kunnen inmiddels meten dat er eindigheid is en zelfs een beetje gissen naar het effect hiervan. Maar stel je eens voor, in de strekking van die mooie docu reeks op Discovery, dat wij pakweg 1 seconden op aarde zitten, waar de aarde een jaar bestaat en we van die seconde ongeveer een paar milliseconde bijhouden wat er zoal gebeurt om ons heen, dan kun je je voorstellen dat we onnoemelijk veel nog niet weten. Ik denk dat we niet eens weten waar we moeten zoeken.
Dat is pas over 5,4 miljard jaar. Voor die tijd hebben je paneeltjes al de nodige rampen moeten doorstaan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wxNrcB0txDic68YyAWrgx2PN/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Cheese_man schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:02:
[...]

Mijn idee toen ik het last net. Een zoveelste druppel van deze Chinese martel methodiek om het publiek klaar te maken voor de "slimme meter". Welke natuurlijk onontbeerlijk blijkt te zijn bij het invullen van "de wil van het publiek". :O
Ik heb geen slimme meter en hoef geen slimme meter. Ook hoef ik geen variabel maandbedrag. Lekker in de zomer 20 euro per maand voor het vastrecht en een beetje stroom betalen, in de wintermaanden 250 euro per maand voor gas betalen, nee dankje, dan liever gewoon 12x100 euro.

Ik zie het nu al gebeuren met zorgverzekering en eigen risico: je neemt zorg af, bent dat een halfjaar later vergeten en krijgt dan ineens een rekening van 360 euro: of je die even binnen 14 dagen wilt betalen. 14 dagen later krijg je brief: "Laatste herinnering, voorkom kosten", met een heel overzicht wat het allemaal wel niet gaat kosten als je weigert te betalen. Net alsof je die extra kosten wel ineens kunt betalen...
Zie dat met energie ook gebeuren straks: in de zomer bijna niks betalen, alles opmaken en als dan de wintermaanden komen is er geen geld.

Waar ik wel voorstander van ben: periodiek energiestanden doorgeven en op basis daarvan de schatting aanpassen. Ik doe dat zo nu en dan bij GreenChoice, maar op een of andere manier passen die standen hun schatting voor de toekomst niet aan, alleen het verleden wordt gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

_JGC_ schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:47:
[...]

Ik heb geen slimme meter en hoef geen slimme meter. Ook hoef ik geen variabel maandbedrag. Lekker in de zomer 20 euro per maand voor het vastrecht en een beetje stroom betalen, in de wintermaanden 250 euro per maand voor gas betalen, nee dankje, dan liever gewoon 12x100 euro.

Ik zie het nu al gebeuren met zorgverzekering en eigen risico: je neemt zorg af, bent dat een halfjaar later vergeten en krijgt dan ineens een rekening van 360 euro: of je die even binnen 14 dagen wilt betalen. 14 dagen later krijg je brief: "Laatste herinnering, voorkom kosten", met een heel overzicht wat het allemaal wel niet gaat kosten als je weigert te betalen. Net alsof je die extra kosten wel ineens kunt betalen...
Zie dat met energie ook gebeuren straks: in de zomer bijna niks betalen, alles opmaken en als dan de wintermaanden komen is er geen geld.

Waar ik wel voorstander van ben: periodiek energiestanden doorgeven en op basis daarvan de schatting aanpassen. Ik doe dat zo nu en dan bij GreenChoice, maar op een of andere manier passen die standen hun schatting voor de toekomst niet aan, alleen het verleden wordt gecorrigeerd.
Sterker nog....ik zie nog steeds niet in waarom de draaischijfmeter vervangen moest worden door een digitale. Ik wil natuurlijk niet blijven hangen in "vroeger was alles beter", maar het lijkt er steeds meer op dat men problemen verzint en deze probeert op te lossen door extra ingewikkelde procedures en technische oplossingen te introduceren. Je zou zelfs cynisch kunnen stellen dat er problemen worden verzonnen om de technische spullen te kunnen pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:24
Cheese_man schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:56:
[...]
Sterker nog....ik zie nog steeds niet in waarom de draaischijfmeter vervangen moest worden door een digitale. Ik wil natuurlijk niet blijven hangen in "vroeger was alles beter", maar het lijkt er steeds meer op dat men problemen verzint en deze probeert op te lossen door extra ingewikkelde procedures en technische oplossingen te introduceren. Je zou zelfs cynisch kunnen stellen dat er problemen worden verzonnen om de technische spullen te kunnen pushen.
Het is in iedergeval handig dat mensen geen meterstanden meer door hoeven te geven. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

t0mmiiiii schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:03:
Het is in iedergeval handig dat mensen geen meterstanden meer door hoeven te geven. Toch?
Dat lijkt me geen reden om ze actief te vervangen. Dat is, wat, een half uurtje werk voor een monteur (exclusief de tijd voor het voorrijden)? Dat meterstanden opnemen en doorgeven is zo'n 3 minuten werk per jaar. Dat kan niet snel uit zou ik zo zeggen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik zie zelf meer in 1 keer per jaar achteraf betalen eigenlijk :-). Sparen kan ik zelf ook, daar hoeft de energieboer me niet bij te assisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ATS schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:12:
[...]

Dat lijkt me geen reden om ze actief te vervangen. Dat is, wat, een half uurtje werk voor een monteur (exclusief de tijd voor het voorrijden)? Dat meterstanden opnemen en doorgeven is zo'n 3 minuten werk per jaar. Dat kan niet snel uit zou ik zo zeggen.
Zelfs dat niet; laat mensen zelf hun meterstanden via internet doorgeven (doe ik ook omdat ik de monteur steeds mis); en controleer alleen degene die je niet vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 12:06

BCM

Roamor schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:26:
[...]
Zelfs dat niet; laat mensen zelf hun meterstanden via internet doorgeven (doe ik ook omdat ik de monteur steeds mis); en controleer alleen degene die je niet vertrouwt.
De toegevoegde van de slimme meter is niet gebaseerd op het automatiseren van meterstand opname of reductie fouten bij afrekenen. Om het resultaat van de slimme meter nog enigszins positief uit te laten komen voor de consument moeten er allemaal besparingen bijgehaald worden welke door de slimme meter getriggerd zouden worden. Ook is kwartier beprijzing een leuk buzzwoord om de slimme meter erdoor te krijgen.

Het klassieke model van 1 keer in de dertig jaar een metervervanging met een meter die ongeveer 20 euro kost, 1 maal in de 3 jaar een meteropnemer langs sturen en jaarlijks de consument de meter op laten nemen, is op kosten onverslaanbaar!

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

t0mmiiiii schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:03:
[...]

Heel handig. En onder het mom van handig geven veel mensen van alles (veel persoonlijke gegevens) uit handen. Als het onder "handig" niet lukt, dan wordt een technische noodzaak verzonnen, dan wel verkocht dat het voor de "veiligheid" is. En vele particulieren vinden het prima onder het mom van "het is handig" en "ik heb toch niets te verbergen". Een steeds belangrijker geluid (bijvoorbeeld bij verzekeringen) is "je wilt toch niet betalen voor wat je niet gebruikt?" Dus alle gegevens verzamelen zodat er zogenaamd "maatwerk" geleverd kan worden. brrrr. (http://zembla.incontxt.nl...4/afleveringen/17-04-2014)

Als hiervan je nekharen niet overeind gaan staan, is dat natuurlijk prima, maar die van mij gaan zeker!

Ik sta hier heel anders in...wanneer iets niet nodig is, is het niet nodig...en gebruik de meest simpele oplossing voor een echt probleem. Dat hele pushen van oplossingen waarvoor geen nut voor MIJ is aangetoond, kan me niet bekoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Persoonlijk denk ik dat je de keuze moet hebben:
1) Voorschot systeem met jaar afrekening.
2) Alleen een jaar afrekening.
3) Hybride vorm, kleine voorschot betaling en een jaar afrekening.
4) Maandelijkse betaling gebaseerd op werkelijk verbruik.

De maandelijkse betaling op basis van werkelijk gebruik is natuurlijk erg lastig ivm salderen. Dan moet je dus na een jaar nog eens gaan kijken wat het jaarverbruik / opwek is geweest en aan de hand daarvan alle 11 voorgaande rekeningen corrigeren. Vragen om ellende !

Ook zijn veel mensen niet in staat om te gaan met sterk wisselende betalingen. In de zomer maken ze alles op en in de winter kunnen ze niet meer eten of betalen ze gewoon niet. Mensen die van een minimum inkomen moeten leven hebben vaak gewoon geen spaargeld om dat op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

WoudseHoeve schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:03:

De maandelijkse betaling op basis van werkelijk gebruik is natuurlijk erg lastig ivm salderen. Dan moet je dus na een jaar nog eens gaan kijken wat het jaarverbruik / opwek is geweest en aan de hand daarvan alle 11 voorgaande rekeningen corrigeren. Vragen om ellende !

Ook zijn veel mensen niet in staat om te gaan met sterk wisselende betalingen. In de zomer maken ze alles op en in de winter kunnen ze niet meer eten of betalen ze gewoon niet. Mensen die van een minimum inkomen moeten leven hebben vaak gewoon geen spaargeld om dat op te vangen.
En voor je het weet wordt optie 4 goedkoper gemaakt dan optie 1 of 2, waarna na een jaar of wat deze opties sneuvelen want "er zijn nog maar zo weinig mensen die er gebruik van maken".

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
WoudseHoeve schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:03:

<knip>
Optie 2 en minder sterk optie 3 zijn voor de leverancier onaantrekkelijk want die moet zijn energie inkoop ook afrekenen en wil dat zo min mogelijk voor financieren of gaat een borgsom aan begincontractjaar introduceren zodat die geen of zo weinig mogelijk eigen vermogen nodig heeft voor werkkapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:31
Het afschaffen van het voorschot model zal voor veel mensen met een klein salaris (of uitkering) een zomer geven met ietsje meer geld en een koude winter zonder.... Dit is dus volgens mij geen goed plan

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Stel je betaalt per maand.

In de maand dat je een negatief verbruik hebt, krijg je dan de kale kWh-prijs vergoed?

Dan word je als PV bezitter toch aardig in het pak genaaid.

Of wordt er dan aan het einde van het jaar nog eens een herberekening gemaakt?
Je mag immers tot 5000 kWh salderen.

Dat worden nog spannende tijden. PV heb je voor een periode van >20 jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kijk, en dat boekje op de boekenlijst zetten voor alle brugklassers, het volgend schooljaar.

Kan mooi worden gebruikt als voorbereiding op de verplichte Taal en Reken toets >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gisteren is in onze straat de wegverlichting (gok op Na lampen) vervangen door platte LED stralers.

Ik moet de gemeente eens bellen voor wat info, maar de verlichting is qua lm/m2 en lichtkleur prima in orde!

Vervanging per lantaarnpaal duurde 5 minuten: flex - oude eraf - kabeltje doorvoeren naar beneden - nieuwe kop erop - 2 boutjes vastschroeven.

Onder stond nog iemand die de aansluiting in de paal maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ LED: toevallig kwam ik 2e pinkstermaandag 's avonds/'s nachts door het plaatsje Lette (DE). Hoe typerend voor de naam, maar alle verlichting was daar uitgevoerd met witte LED. Ontzettend goed zicht op de weg en behoorlijk fel, feller dan conventionele (gloei)lampen.

Je gaat toch bijna verwachten dat het vervangen van gloeilampen binnen no-time is terugverdiend omdat ze zo lang aanstaan elke dag, ook al is vervangen zelf wellicht even prijzig.
Schinnen-groen schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 08:20:
[...]
Kijk, en dat boekje op de boekenlijst zetten voor alle brugklassers, het volgend schooljaar.

Kan mooi worden gebruikt als voorbereiding op de verplichte Taal en Reken toets >:)
Haha maar het is wel een mooi stukje. Vooral omdat de tekst visueel wordt verduidelijkt, dat spreekt toch beter dan platte tekst alleen.

[ Voor 34% gewijzigd door Aardwolf op 19-06-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Nog even eentje. Eentje die past in de duurzame kroeg, eentje over voeding. Kwam ik vandaag tegen:
http://melchiormeijer.wordpress.com/paleo-in-een-notendop/

Ik had al eens een 10 jaar oud artikel uit de NYT gelezen, volgens mij is vorig jaar iemand van de RUG gepromoveerd op het onderwerp. Vet=goed, koolhydraten=fout. Behalve als je sporter bent, want dan kan je prima een flinke hoeveelheid koolhydraten verstouwen.

Bottom line: we zijn helemaal niet ontworpen (of goed aangepast, zo je wilt) om granen te verwerken.

Deze dia's er nog ff bij:
http://melchiormeijer.wor...in-de-metropool-zuidhorn/

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 19-06-2014 23:42 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

marcel87 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:11:
@ LED: toevallig kwam ik 2e pinkstermaandag 's avonds/'s nachts door het plaatsje Lette (DE). Hoe typerend voor de naam, maar alle verlichting was daar uitgevoerd met witte LED. Ontzettend goed zicht op de weg en behoorlijk fel, feller dan conventionele (gloei)lampen.

Je gaat toch bijna verwachten dat het vervangen van gloeilampen binnen no-time is terugverdiend omdat ze zo lang aanstaan elke dag, ook al is vervangen zelf wellicht even prijzig.

[...]

Haha maar het is wel een mooi stukje. Vooral omdat de tekst visueel wordt verduidelijkt, dat spreekt toch beter dan platte tekst alleen.
De meeste verlichting is al CFL of natrium. Qua lumen per Watt maakt het niet zoveel uit maar led heeft een langere onderhoudsinterval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Schinnen-groen schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 07:56:
<knip>

Dat worden nog spannende tijden. PV heb je voor een periode van >20 jaar....
De pot met wildwest strooisel is nog niet van tafel
Min. Kamp wil het ex ante toezicht op redelijke prijzen en voorwaarden van ACM op energieleveranciers los laten en verschuiven na ex post (achteraf kun je een klacht indienen)
En de verdere tariefinvulling en voorwaarden overlaten aan de klant en energieleverancier op een totaal ongelijk speelveld
Na eerst van alles geregeld te hebben, bij wet moet je als kleinverbruiker een energieleverancier hebben en die is ook gelijk het aanspreekpunt voor de achterliggende keten bij het ingevoerde leveranciersmodel, ook voor verschillen, ik zie niet hoe dat moet gaan functioneren.
Kamerbrief wetgevingsagenda STROOM

Net of die energieleverancier nu helder en duidelijk communiceert
Vraag ze maar eens hoe de jaarrekening er exact uit gaat zien en dat voor alle posten op de jaarrekening over een jaar, als je PV hebt en hoe dat verwerkt wordt, zodat je een helder beeld hebt voor je wisselt en je klant wordt. 8)

Dat is net zo vaag verder in de kamerbrief, als het meer in overeenstemming brengen met het BW, als duurovereenkomst, als distributieovereenkomst of als...................

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 19-06-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 12:44
Erasmo schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:25:
[...]

De meeste verlichting is al CFL of natrium. Qua lumen per Watt maakt het niet zoveel uit maar led heeft een langere onderhoudsinterval.
Natrium is nog ca. Anderhalf keer efficiënter dan led. Natrium is echter monochromatisch. Dat maakt het in sommige gevallen minder geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Wat bedoel je daarmee blissard?
Erasmo schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:25:
[...]

Oh ja verrek... nu je het zegt zie je meestal ook wel soort TL buizen zitten. Nou ja, het voordeel zal zich dan wellicht op andere manieren uiten, zoals onderhoud wat je zei.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 20-06-2014 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
blissard schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 22:19:
[...]

Natrium is nog ca. Anderhalf keer efficiënter dan led. Natrium is echter monochromatisch. Dat maakt het in sommige gevallen minder geschikt.
Een natriumlamp is volgens mij niet monochromatisch. Afhankelijk van het type (hoge druk of lage druk) doen er wel meer of minder spectraallijnen mee. Maar zelfs bij de lagedruk natriumlamp heb je altijd de twee kenmerkende natrium spectraallijnen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik heb nu al meerdere keren nu de stukken voor conceptwetvoorstel STROOM gelezen, die Min. Kamp nog snel even door de tweede kamer wil loodsen, essentieel om verder te kunnen met wind op zee uit het energieakkoord

De centrale vraag waar ik met mijn kennis op vast blijf lopen of een PV bezitter een consument is voor deze wet na alle wijzigingen. (wie brengt licht?)

Een PV bezitter is na Fuch arrest bij mijn weten per definitie een "BTW ondernemer"
Met het aansluiten zoals in Kamerbrief op het Burgelijk wetboek is er een opsplitsing tussen kleinverbruiker zonder bescherming en consument (‘een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf’ (BW 7:5))

Verder is het voornemen dat de ex ante vangnet regeling voor redelijke tarieven en voorwaarden verdwijnt (huidige E-wet 95b) en dat in de tussen liggende periode alleen nog nog toezicht wordt gehouden op tarieven en niet meer leveringsvoorwaarden welke expliciet van ACM toezicht worden onttrokken.

Je bent volgens mij dan overgeleverd aan wildwest vanaf nu aan E-leverancier wie die nog als klant wil en dat bij een kleinverbruikeraansluiting waarbij je bij zelfde wet verplicht bent een E-leverancier te hebben anders moet netwerkbeheerder je afsluiten

Tot nu toe was een E-leverancier verplicht om tenminste een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden (E-wet art 95m), de bedoeling is dat die verplichting ook vervalt voor de nieuwe wet (als kleine wijziging weggefrommeld onder· "Regels en bepalingen rond de tarieven en voorwaarden")

De huidige uitwerking van modelcontract art95na, gaat verder dan de wet zelf en is zelfstandig normstellend met variabel tarief met 2 wijzingsdata voor onbepaalde tijd en gebaseerd op de verplichting art95m tot het aanbieden van tenminste een contract voor onbepaalde tijd

Is een prosument (in kamerbrief genoemd) of wel PV bezitter een consument en heeft die EU beschermingsregels waar naar verwezen wordt of is het een kleinverbruiker???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt hem aardig op je netvlies, ik maak me hier ook zorgen om, de minister volgt een enron influister model, toch ga ik er niet teveel op in, klagen is niet mijn stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:49:
je hebt hem aardig op je netvlies, ik maak me hier ook zorgen om, de minister volgt een enron influister model, toch ga ik er niet teveel op in, klagen is niet mijn stijl.
De doelstelling van de overheid is energieneutraal en deze opkomende groep kleinverbruikersaansluitingen met energieneutrale woningen weet ik niet te plaatsen met al deze wijzigingen.

Zelf ben ik zodadelijk geheel NOM (sinds jan inductiekoken) en als ik naar mijn energierekening kijk, leeft al langer de vraag hoeveel belangstelling heeft een E-leverancier nog om mij als klant te hebben,
Nu kan ik nog kiezen omdat een E-leverancier verplicht is me tenminste één contract aan te bieden, waarmee ik tenminste voldoe aan de wet om een E-leverancier te hebben voor een kleinverbruikers aansluiting

Het voornemen is om die verplichting te laten vervallen en wat niet aangeboden wordt kan je niet niet kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:11:
[...]
De doelstelling van de overheid is energieneutraal en deze opkomende groep kleinverbruikersaansluitingen met energieneutrale woningen weet ik niet te plaatsen met al deze wijzigingen.

...Nu kan ik nog kiezen omdat een E-leverancier verplicht is me tenminste één contract aan te bieden, waarmee ik tenminste voldoe aan de wet om een E-leverancier te hebben voor een kleinverbruikers aansluiting
Het voornemen is om die verplichting te laten vervallen en wat niet aangeboden wordt kan je niet niet kiezen
Proef ik hier de zorg dat mensen straks met een energieneutrale woning het risico lopen in het geheel geen energieleverancier meer kunnen vinden?

Iedere woning (perceel?) heeft het recht om te worden aangesloten op het net, maar hebben we ook het recht een "leverancier" te kunnen vinden? De neggies en gas-lozen zijn dan dus in feite (minimale) producenten geworden, of ze nou particulier zijn of ondernemer. Dan zit je dik in de problemen! :(

Alhoewel, je betaalt altijd nog de vaste lasten, en daar kunnen ze ook nog aan verdienen. Dus er zal altijd wel een leverancier zijn die op de kleintjes let... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Iedere woning heeft niet alleen het recht maar ook de plicht om aangesloten te worden op het net. De gaskraan mag je nog dicht draaien, maar electra niet.

Het voornomen om die verplichting te laten vervallen is wel vrij bizar. Dat zou zorgen voor een situatie waarin je niet aan je plicht kunt voldoen.

Beter nog zou de hele plicht moeten vervallen, zodat je echt stand-alone zou kunnen zijn. Maar dat zou inderdaad onaantrekkelijke klanten (bij energieneutrale huizen) in de problemen kunnen werken. Want energie neutraal is wat anders dan zelfvoorzienend.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:46:
[...]

Proef ik hier de zorg dat mensen straks met een energieneutrale woning het risico lopen in het geheel geen energieleverancier meer kunnen vinden?

Iedere woning (perceel?) heeft het recht om te worden aangesloten op het net, maar hebben we ook het recht een "leverancier" te kunnen vinden? De neggies en gas-lozen zijn dan dus in feite (minimale) producenten geworden, of ze nou particulier zijn of ondernemer. Dan zit je dik in de problemen! :(

Alhoewel, je betaalt altijd nog de vaste lasten, en daar kunnen ze ook nog aan verdienen. Dus er zal altijd wel een leverancier zijn die op de kleintjes let... ;)
Als ik net als andere energieproducenten 70 miljoen subsidie krijg om mijn energiecentrale aangesloten te krijgen op het stroomnet voorzie ik geen enkel probleem. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:46:
Ik heb administratief enkel tarief ter sprake gebracht in december, maar als ze me dubbeltarief per e-mail aanbieden zeg ik geen nee en die ca 2ct verschil in hoog laag is meer dan vastrecht bij 1600-1800kWh salderen.

Edit: geplande ingangsdatum is 1 januari 2016 anders loopt wind op zee te veel achterstand op en herevaluatie salderen is pas in 2017 met inwerking in 2018-2020

Er zit nog verschil tussen energieneutraal (epc=0) en NOM (epc=negatief) maar autonoom of "off-grid" is nog een hele hele grote stap verder (dan zijn EN&NOM nog easy)

Tenzij iemand het letterlijke transscripts heeft van de eerste consultatie ronde met "stakeholders", wie het exact op tafel heeft gelegd, het laten vervallen van art 95m leververplichting en het terecht is gekomen in consultatiedocument STROOM, kan ik niet anders opmaken dat energieleveranciers dit hinderlijke regels vonden en de minister het summier aanstipt in zijn brief (in ieder geval vervallen vangnetregeling en 4 weken vooraankondiging tariefwijzing zijn wensen van de energieleveranciers)
Ten aanzien van consument en levering wordt benadrukt dat ontwikkelingen in de energiesector
vragen dat meer flexibiliteit wordt geboden in de wetgeving om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken, bijvoorbeeld ten aanzien van lokale energie en nieuwe verdienmodellen.
Edit: Voor leesverslaafde Internetconsultatie jan/feb 2014 (verslag en 30 tal openbare reactie 2x28 pag)
Hier is nog de verplichting tot aanbieden modelcontract, maar ingeschreven consultatieronde conceptwetsvoorstel, ben benieuwd of ik iets in de mail krijg om te lezen

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 21-06-2014 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Iemand ervaring/mening over onderstaande "cv" ketel. Warmte creeren op basis van elektrolyse icm zonnepanelen. Ei van colombus of .......

http://www.hho-heating-systems.nl

[ Voor 20% gewijzigd door bassa21 op 21-06-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nieuws: Duitsland haalt kortstondig 50 procent elektriciteitsbehoefte uit zonnepanelen

Op naar de 60%. Gewoon om te bewijzen dat het geen probleem is.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 21-06-2014 14:28 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
basanca schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:21:
Iemand ervaring/mening over onderstaande "cv" ketel. Warmte creeren op basis van elektrolyse icm zonnepanelen. Ei van colombus of .......

100 milliliter water is 5,55 mol diwaterstof? Dus 11 gram waterstofgas ongeveer, bij een energiewaarde van 141,86 MJ/kg zou dat uitkomen op 1,6 MJ aan energie. Lijkt me stug dat je daarmee je huis kunt verwarmen?

Mijn natuurkunde en scheikunde is niet heel fris, dus ik zou me kunnen vergissen?

Daarnaast moet je energie steken in de electrolyse, wat volgens mij vele malen meer energie kost dan de waterstof die je ermee uit krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door weebl15 op 21-06-2014 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
weebl15 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:32:
[...]

100 milliliter water is 5,55 mol diwaterstof? Dus 11 gram waterstofgas ongeveer, bij een energiewaarde van 141,86 MJ/kg zou dat uitkomen op 1,6 MJ aan energie. Lijkt me stug dat je daarmee je huis kunt verwarmen?

Mijn natuurkunde en scheikunde is niet heel fris, dus ik zou me kunnen vergissen?

Daarnaast moet je energie steken in de electrolyse, wat volgens mij vele malen meer energie kost dan de waterstof die je ermee uit krijgt.
Voor die 100ml wordt dan 1,4kWh =5,04MJ gebruikt, prima te volgen, maar daar voel ik me op verkeerde been staan met een suggestieve vergelijk.
Ons systeem verbruikt nog geen 25% aan energiekosten in vergelijking met een 21kW gasgestookte ketel.
die over gebruikskosten gaat 1,4 x23ct/kwh en niet de warmteenergie uit de 21kW gasgestookte ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Je blijft je verbazen, een Staatssecretaris die gepensioneerde een moestuin aanraad zodat de volgende lastenverzwaring doorgevoerd kan wordenl. 8)7 8)7

Die overheidslasten in de vorm van belastingen tikken aardig aan daarvoor moet die gepensioneerde met huurwoning een andersoortige "groente" voor gaan verbouwen in een beschutgelegen moestuin op zolder/plat-dak ben ik bang 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dan gaan zeker de boeren en de supermarkten klagen dat ze oneerlijke concurrentie hebben omdat mensen zoveel voedsel zelf verbouwen (analoog aan energiebedrijven die zitten te klagen dat zoveel mensen zonnepanelen hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
/* overdreven modus aan.

Misschien kunnen we dan ook wel groente gaan salderen.
Sla, tomaten, etc etc. komen altijd in grote hoeveelheden van het land. Als je dan bij je groenteboer alles kan brengen en dan elke week wat ophaalt....is de cirkel weer rond.

/* overdreven modus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Als koopkracht zoveel achteruit gaat dat van opgebouwd pensioen als aanvulling op AOW alleen nog het AOW niveau overblijft in voorbeeld van staatssecretaris , dan sneuvelen er heel wat meer verdienmodellen, doorgedraaid groente/fruit van veiling vindt dan een andere bestemming dan veevoer of biovergister, maar ook alle andere uitgaven rond een huishouden gaan het ruilsysteem in. "schilderwerk voor 2 pond peultjes +5 kilo aardappelen +............................." etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die mevrouw leeft in een heel andere wereld: de wondere wereld van de politiek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:30:
Die mevrouw leeft in een heel andere wereld: de wondere wereld van de politiek :+
ach mensen in de politiek kunnen eigenlijk niks meer zeggen of hun verhaal word wel zwaar overdreven.
of er worden punten er uitgehaald zonder enig verband.
b.v. quote : "Als de hypotheek is afbetaald kun je prima van de AOW leven"
vind ik dan weer een valide punt.

de journalistiek maakt er dan meteen weer een zooitje van, door op 1 punt in te hakken.
je kunt beter heroïne hoer worden als journalist, dat is beter voor je persoonlijkheid. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

...of politicus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:53:
[...]

ach mensen in de politiek kunnen eigenlijk niks meer zeggen of hun verhaal word wel zwaar overdreven.
of er worden punten er uitgehaald zonder enig verband.
b.v. quote : "Als de hypotheek is afbetaald kun je prima van de AOW leven"
vind ik dan weer een valide punt.

de journalistiek maakt er dan meteen weer een zooitje van, door op 1 punt in te hakken.
je kunt beter heroïne hoer worden als journalist, dat is beter voor je persoonlijkheid. ;)
Flink wat mensen die de komende 20 jaar in aanmerking komen voor AOW hebben ook nog pensioen opgebouwd als aanvulling, waar de discussie overgaat, dat is alleen AOW een forse nivellering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Domba schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:18:
[...]

Flink wat mensen die de komende 20 jaar in aanmerking komen voor AOW hebben ook nog pensioen opgebouwd als aanvulling, waar de discussie overgaat, dat is alleen AOW een forse nivellering
jep, maar het is ook een lastig punt.
als ik naar mijn ouders kijk.
huis van over de 300k+ (ik schat even laag), en afbetaald.
200k+ op de spaar rekeningen. (en nog wat andere dingen in verschillende potjes.)
en mijn moeder draait ook een moestuin. (een flinke en dat kost eigenlijk alleen maar geld.)
en nu ze een jaar gepensioneerd zijn komen ze er achter dat aow + "klein" leraren pensioen(moeders heeft geen 40 dienstjaren, en pa heeft geen pensioen) meer dan genoeg is, en dat de 500k die ze virtueel hebben niet eens nodig is.
gewoon 3x per jaar op vakantie (en wij mogen zelfs elk jaar een keer nog mee).
niet dat ze ooit echt rijk zijn geweest, gewoon een modaal inkomen.
verder hebben ze altijd rustig aan gedaan met hun geld.
gewoon geen dure hobby's zo als auto's of zo.

dus ja er is gewoon veel geld wat vast zit bij de oudere generatie.
(of we dat er uit moeten gaan halen is een ander verhaal en ook zeker bij wie, het zal vast niet overal zo zijn.)

(heb nu bij mijn ouders wel een flinke pv installatie gelegd, lol, dat gaat wat harder als de moestuin ;) .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zolang mijn pensioen gegarandeerd blijft zoals het dat nu is (en die garantie is er niet...) zie ik de toekomst ook niet somber in. Mijn huis is tegen die tijd afbetaald, die investering kost mij nu 30% van mijn salaris. Volgens mijn pensioenoverzicht is pensioen+AOW 90% van mijn huidige salaris dus ik kan er zomaar eens 35% op vooruit gaan in besteedbaar inkomen.
En dan hou ik nu ook al over.

Maar goed: dat pensioen he? Dat is de grote onzekere factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb nu gewoon een lijfrentepolis als aanvulling op de AOW. Verder nog een pensioen staan bij ABP die ik niet af kan kopen, tegen de tijd dat ik 67 ben krijg ik daar per jaar misschien ook nog een tientje van (poeh poeh).
Doel is gewoon de hypotheek af te lossen en zoveel mogelijk aan energiebesparing te doen. Als ik geen 600 euro rente hoef te betalen en geen 200 euro aan energielasten heb, hoef ik dat ook niet op te brengen elke maand. Ik weet nog dat ik bij mijn ouders woonde, kon het geld aan de straatstenen niet kwijt, in no-time 60K op de spaarrekening. Nu en eigen huis en het geld vliegt erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/idiot mode on

nu lijkt dit mooi die krop sla uit je moestuin, maar vanaf 2017 kan dit zomaar worden : : opgeven in je aangifte en daarna een korting van 7,5 cent op de belasting.
u staat vanaf dat moment ook op : groenteoogsten.nl (verplicht aanmelden)
en btw ondernemer als groenteboer producent.

kleine letterjes :
u kunt maar 1x deze korting genieten, zo pakken wij al uw zonnestroom af.

/idiot mode off

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basanca schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:21:

Het valt me mee dat ze koude kernfusie niet noemen als verklaring van hun 'goedkope warmte'. Dure stroom inzetten om goedkoop gas mee te vervangen gaat altijd netto geld kosten, tenzij je een laagwaardige warmtebron kunt opwaarderen zoals in een warmtepomp. Daar is in dit geval geen sprake van. Het is prachtig dat ze een hete vlam kunnen produceren met wat zelf geproduceerd watergas, maar over het behaalde thermisch uitgaand vermogen geen woord. Dat zal in geen geval hoger liggen dan die 1.4 kW die je aan dure elektra erin stopt.
Misschien dat ze er een lasapparaat van kunnen ontwikkelen? Liefst dan ook nog een methode vinden om inert gas uit de lucht te plukken, ben je van al dat gesjouw met gastanks af. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Als je toch elektrisch aan het "stoken" bent, dan lijkt het me een stuk efficiënter om gewoon direct elektrische verwarmingen te plaatsen in de ruimtes waar je die nodig hebt, in plaats van een rare u-bocht te maken via elektrolyse van water en dan het geproduceerde gas weer opstoken in een ketel om daar weer water mee te verwarmen wat je dan weer rond gaat pompen. Zelfs als je een centraal systeem wil houden kan je volgens mij nog steeds beter direct elektrisch verwarmen. Ik zie werkelijk niet waar het rendement vandaan moet gaan komen met zo'n setup.

Overigens is het resultaat van elke elektrolyse die ik gezien heb (en ik ben, toegegeven, geen scheikundige) 2 H2O -> 2 H2 + O2. Niet scheiden van die twee levert knalgas op (dat zij HHO noemen), dat inderdaad prima brandt (meer daarbij niet meer energie afgeeft dan je erin gestopt had om ze te scheiden). Die elektrolysestap krijg je maximaal op iets van 80% efficiëntie, en bij de verbranding van het geproduceerde knalgas krijg je ook nog eens warmteverliezen.

Samenvatting: I call bullshit.

[ Voor 8% gewijzigd door ATS op 23-06-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
goh.

Berichtgeving over de uitrol van de slimmemeter. Nu 1 keer goed. "Alleen als de klant het wil."
http://www.nugeld.nl/port...uitrol-slimme-meters.html

Nu alleen nog bewijs waar de 3-4 procent energie besparing vandaan komt, als je aan deze meter begint...
"draait" deze minder hard...ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

internet4me schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:31:
Nu alleen nog bewijs waar de 3-4 procent energie besparing vandaan komt, als je aan deze meter begint...
"draait" deze minder hard...ofzo.
Het idee is toch dat mensen bewuster met energie omgaan als ze meer inzicht in hun verbruik krijgen?

Lijkt me alleen dat de gros van de mensen het nog steeds niet intresseert en dat de mensen die het nu al wel intresseert alleen maar iets meer verbruiken omdat de slimme meter meer stroom verbruikt. (telt hij vast bij je eigen verbruik op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:26
Er zijn andere manieren dan alleen elektrolyse om waterstof gas te winnen. alleen waterstof heeft ~3x minder energie dan ons GAS. en zal deze ketel zo ongeveer 8 a 10 KW aan warmte leveren. wat voor moderne huizen meer dan genoeg is.

Alleen heb ik nog wel mij twijfels dat je uit 100ml water en 1.4KWH, 8KW aan wamte kan krijgen. het is mogelijk somige inverters hebben al een cop van 5 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hjs schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:40:
[...]

Het idee is toch dat mensen bewuster met energie omgaan als ze meer inzicht in hun verbruik krijgen?

Lijkt me alleen dat de gros van de mensen het nog steeds niet intresseert en dat de mensen die het nu al wel intresseert alleen maar iets meer verbruiken omdat de slimme meter meer stroom verbruikt. (telt hij vast bij je eigen verbruik op).
jep, dat is het idee.
maar als mensen de getallen nu al niet begrijpen, zie ik niet dat ze het straks met een slimme meter wel doen. :?
(ik heb ook nog niemand slimmer zien worden van een smartphone b.v.)

en nop, de slimme meter gebruikt geen extra stoom die je hoeft af te rekenen.
dat betaalt de netbeheerder voor je. (en dat word vast doorberekend in de toekomst)
maar als je hem zelf met een pc gaat uitlezen is de besparing die je doet zo weg ben ik bang.

nog dat je er de monitoring van de pv er mee zou kunnen doen.
(in nl saldeer je voor de meter, dus de slimme ziet niet alles.)

de slimme meter mag van mij ergens gestopt worden waar de zon niet schijnt, lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Master_duck schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:41:
Er zijn andere manieren dan alleen elektrolyse om waterstof gas te winnen.
Klopt. Maar welke daarvan zijn thuis toepasbaar en werken op basis van "gewoon drinkwater" uit de kraan en elektriciteit, zoals dit systeem zegt te doen op de site?
alleen waterstof heeft ~3x minder energie dan ons GAS. en zal deze ketel zo ongeveer 8 a 10 KW aan warmte leveren. wat voor moderne huizen meer dan genoeg is.
3x minder energie per wat precies? Per gram of per volume eenheid of beide?
Alleen heb ik nog wel mij twijfels dat je uit 100ml water en 1.4KWH, 8KW aan wamte kan krijgen. het is mogelijk somige inverters hebben al een cop van 5 of hoger.
inverter? Welk apparaat doel je nu op precies? Een warmtepomp wellicht? Wilde je soms suggeren dat dit apparaat de warmte uit leidingwater gebruikt om je huis te verwarmen of iets in die zin? Een warmtepomt opereert volgens een compleet ander principe dan het maken en vervolgens opstoken van knalgas.

Als je een beetje googled op de mensen die hier achter zitten, dan kom je overigens al heel erg snel op verklaringen als "nulpuntsenergie" en argumenten dat "NASA koude kernfusie ook erkend" zou hebben. Ik weet dan wel genoeg eigenlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Domba schreef op maandag 23 juni 2014 @ 00:24:
Je blijft je verbazen, een Staatssecretaris die gepensioneerde een moestuin aanraad zodat de volgende lastenverzwaring doorgevoerd kan wordenl. 8)7 8)7
Deze vind ik wel humoristisch in dit kader:
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1mxp2laldlh_std640.jpg

:w

(bron: http://www.nu.nl/de-jager/)

[ Voor 3% gewijzigd door ATS op 23-06-2014 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:47:
[...]

jep, dat is het idee.
maar als mensen de getallen nu al niet begrijpen, zie ik niet dat ze het straks met een slimme meter wel doen. :?
(ik heb ook nog niemand slimmer zien worden van een smartphone b.v.)

en nop, de slimme meter gebruikt geen extra stoom die je hoeft af te rekenen.
dat betaalt de netbeheerder voor je. (en dat word vast doorberekend in de toekomst)
maar als je hem zelf met een pc gaat uitlezen is de besparing die je doet zo weg ben ik bang.

nog dat je er de monitoring van de pv er mee zou kunnen doen.
(in nl saldeer je voor de meter, dus de slimme ziet niet alles.)

de slimme meter mag van mij ergens gestopt worden waar de zon niet schijnt, lol
Dat begrijpen ze pas als elke 100kWh er een muntje in moet.

Voor de PV gebruiker heb ik nog geen voordeel voorbij zien komen aan de communicatie functie.
Voor de handel gebaseerd op klassieke vraag aanbod principe, zijn er breed scala aan voordelen en verdienmodellen, zeker als deze "short" willen gaan door kWh-tarief achteraf vast te stellen (nu nog niet mogelijk, in toekomst misschien mogelijk bij wetsvoorstel die begin 2015 naar de 2e kamer gaat).

Bij decentrale duurzaam voor/achter meter is er nauwelijks sprake van klassiek model, door (co)productie voornamelijk belangstelling voor transport of uitruil voor in een ander seizoen (coöp, winddelen, salderen)

@ATS De hogere brandsnelheid van waterstof kan soms voordeel bieden als bijmenging bij een andere brandstof voor beter vlambed, maar het blijft tellen GJ in/GJ out bij die "amazing" verkoopaanbiedingen

Pagina: 1 ... 49 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.