Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:21:
Bij diverse winkels ben ik al wezen kijken en testen met mn laptopje, maar ik zou graag de tv zien in gedimd licht om donkere scenes van films te bekijken (Promethteus, Amazing Spiderman). Dat blijft toch altijd lastig met fel TL licht of veel daglicht.
Dank!
Ik heb een 42gt60 en een 40hx850, die ik beide naast elkaar kan zetten met een hdmi-splitter.
En dat dus ook gedaan heeft
Zonder nou een plasma-versus-lcd gedoe te beginnen kan ik wel voorzichtig zeggen:
- donkere scenes zijn beter op de plasma gt60. Met name omdat het contrast (zwart-wit) volledig behouden blijft. Er zit meer diepte in het beeld en ook heldere elementen in de donkere scenes lijken te 'gloeien'. Bij de Sony worden deze scenes in zijn geheel wat naar beneden gedimt. Dit verschil zie je overduidelijk en valt niet bij te stellen bij de Sony.
- de Sony geeft zeker een zeer goed beeld bij heldere scenes. Maar dat doet de gt60 ook. Voor overdag kijken vindt ik de lichtoutput van de gt60 ruim voldoende.
- motion: de Sony is smoother. De plasma geeft hier een daar wat judder en soms wat DFC. Maar dat is sterk afhankelijk van de uitzending of aangeboden bitrate. Inderdaad ben ik het TjaBske
eens dat je eraan went.
Als er wat motion-problemen zijn, dan zie je dat ook op de 1 of ander manier op de Sony. Het is niet zo dat de Sony (de hx850) het dan compleet niet heeft. Het is anders, zou ik zeggen.
- Kleuren: de plasma wint. De kleuren zijn echter en hebben meer diepte.De Sony is wat helderder door de grote lichtopbrengst.
- kijkhoek: wij hebben een hoekbank en dan is een plasma wel heeel fijn. Nu hoef ik niet meer te gaan verzitten om goed beeld te hebben. Of soms is iemand anders de klos
- Nog een puntje is dat de plasma beter vol te houden is: ik (en mijn vriendin deelt die mening) wordt minder snel kijkmoe. De Sony heeft een hoge lichtoutput wat met name heldere scenes vermoeiend maakt omdat je in een bak licht kijkt. Natuurlijk kan je schroeven aan backlight en andere zaken, maar plasma blijft rustiger kijken.
Ik zou inderdaad proberen om bij iemand eens te gaan kijken, met de bovenstaande punten in het achterhoofd.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120