Ik zag het wel staan, maar dacht dat dit AVCHD moest zijn
.
Ik zal vanavond eens kijken hoever ik kom! Bedankt voor de tip
.
Ik zal vanavond eens kijken hoever ik kom! Bedankt voor de tip
Nog even over gamma :Cap schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:07:
Andere opmerkingen:
- Besef wel dat de gemiddelde kijker gewend is te kijken met een (veel) te hoge helderheid en te lage gamma. Gevolg: zwart is grijs, en schaduwen zijn erg licht, het hele beeld is nogal flets. Ga je dan naar een gamma van 2.4 en juiste zwartwaarde dan vindt de gemiddelde kijker het al snel "te donker". Dat is vooral een kwestie van gewenning. Maar als je in een vrij donkere omgeving kijkt is dat niet waar, het beeld is dan juist goed met gamma 2.4. 2.2 kan ook wel maar is bij het meeste materiaal minder mooi. In een helder verlichte omgeving kan dat zeker te donker zijn, dan mag de gamma naar 2.2 of zelfs nog hoger bij meer licht.
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
2.1 zou eerder een lagere brightness moeten hebben.daffie82 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:36:
[...]
Nog even over gamma :
Die +14 helderheid is misschien te verklaren doordat ik een redelijk laag gamma heb na kalibratie?
Zoals je ook kan zien in de kalibratiefile die ik enkele pagina's terug gepost heb (staat er nog steeds trouwens) kon je ook zien dat mijn gamma op ongeveer 2,14 staat na kalibratie.
Zal hier dus wel mee te maken hebben in combinatie met panel brightness medium.
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
Als ze zwarte balken hebben is de aspect ratio juist correctmarshallq schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:29:
Wat doen jullie aan de zwarte balken bij films met een verkeerd aspect ratio? Zoom functie gebruiken of?
Hier exact hetzelfde op de VT50.Adlermann schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:44:
[...]
Bij 2.4 heb ik de brightness op 3 of 2 staan. Bij 2.2 op 0
[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 30-10-2013 21:54 ]
Ah ik dacht dat dit juist een probleem (lees: niet gezond) is bij plasma.BARACUS schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:44:
[...]
Als ze zwarte balken hebben is de aspect ratio juist correct
Het is pas een probleem als ze dit soort films gaan opblazen voor jou om beeldvullend te zijn.
Gewoon 1:1 afspelen met zwarte balken. Met plasma zijn zwarte balken juist heerlijk, lekker zwart en onzichtbaar in het donker
Dit heb ik dus gedaan, geeft de volgende conclusies :daffie82 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:07:
Ik check vandaag nog op men USB stick hoe contrast en gamma staan op men DUNE speler (om te vergelijken met Bluray speler) en als dat ook goed is, dan is het voor mij helemaal prima.
Zal dan ter info ook nog even brightness en contrast checken via de mediaspeler van Panasonic zelf.
[ Voor 3% gewijzigd door daffie82 op 30-10-2013 23:02 ]
Zolang je niet alleen maar letterboxed films kijkt zal het niet zo'n probleem worden.marshallq schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:55:
[...]
Ah ik dacht dat dit juist een probleem (lees: niet gezond) is bij plasma.
Dat je blu-ray white dermate clipt dat je tv dit moet compenseren door brightness op +14 te zetten en je daardoor een roodzeem krijgt.daffie82 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:00:
[...]
Nou...
wat leert me dat?
en wat moet ik nu doen?
Heb al sowieso even al de instellingen van prof 1 gekopieerd naar prof 2 en enkel contrast en helderheid naar de dune instellingen gewijzigd zodat ik makkelijk kan switchen.
Is de goede instelling voor videomateriaal.daffie82 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:00:
[...]
allereerst wil ik melden dat ik op men bluray de color space "YCbCr" gebruik en dus niet RGB normaal of RGB enhanced.
Wat is "absoluut geen fijn detail in het wit"? Op het White Clipping scherm hoef je in principe maar tot balkje 235 te zien, dat is namelijk "reference white". Alles daarboven is "above white" en hoort in principe niet in de content te zitten waar je naar kijkt (dat komt echter wel voor, maar die discussie voert nu te ver).daffie82 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:00:
[...]
En zoals al eerder gezegd staat apart op de bluray ingesteld : contrast en witniveau op -1, rest op 0.
Als je contrast op bluray niet op -1 zet krijg je dus absoluut geen fijn detail in het wit. Wat je ook probeert met je contrast setting op de TV, m.a.w. dit clipt dus op de bluray.
Dat is dan een brakke contrastregeling van de blu-ray speler, want contrast (witwaarde) hoort de helderheid (zwartwaarde) niet te beinvloeden, en omgekeerd. Vanwege dit soort brakke regelingen in de doorsnee bronapparaten laat ik die dus liever helemaal neutraal staan en pak ik alleen de tv aan.daffie82 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:00:
[...]
Als ik met AVSHD black en white clipping controleer op de bluray vallen de volgende dingen op :
- als ik contrast op de bluray terug op 0 zet ipv -1 krijg ik terug balk 17 te zien bij black clipping maar verlies ik veel balkjes bij de white clipping (verlies dan dus veel detail in het wit)
Dan moet je tv dus op +10 staan en niet hoger. Want vanaf 11 gaat de zwartwaarde (balkje 16) al iets omhoog. Dat je dat op het black-clipping balkjesscherm niet/moeilijk kan zien (je zegt balkje 17 niet te zien, laat staan balkje 16) komt dan doordat je blu-ray speler niet zo fijn te regelen is dat er een perfecte stand is, door de lichtere content (witte letters, lichtere balkjes) in dat beeld die het zwarte beeld overschaduwt, door niet goed genoeg kijken, door niet kijken in het pikkedonker, door blindheid etc.daffie82 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:00:
[...]
- met contrast op bluray op -1 moet ik op men Panasonic contrast op 44 zetten en helderheid op 14.
Wat wel opvalt tijdens het volledig zwart scherm op AVSHD is dat bij helderheid op 10 het scherm volledig zwart is (geen roodzweem), helderheid 11 klein beetje roodzweem en vanaf helderheid 15 wordt het scherm duidelijk lichter en moet ik dus 1 stapje terug.
Helderheid dus op +8 a +10, niet hoger. En als dat betekent kiezen tussen een zwart scherm dat helemaal zwart is of balkje 17 zien, dan liever een helemaal zwart scherm en geen balkje 17. Dus eerder +8 dan +10 in dat geval. In ieder geval geen +14 met een roodzweem plus verlies aan zwartwaarde bij zwarte beelden. Contrast stel je op 40 in, is zowel goed voor de blu-ray als de dune. Blu-ray contrast blijkbaar op -1 om bij diezelfde helderheidstand (+8 a +10) van de tv ook een goede zwartwaarde te krijgen. Probleem opgelost?daffie82 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:00:
[...]
Als ik met AVSHD black en white clipping controleer op de DUNE vallen de volgende dingen op :
(op de dune kan ik geen aparte instellingen doen qua contrast etc zoals op de bluray)
- Het wit clipt hier niet, contrast moet ik op 41 zetten ipv 44 op de bluray (logisch want op bluray staat contrast op -1 en hier niet) om zelfde aantal balkjes te zien bij white clipping test.
- Black clipping test : helderheid moet ik op +10 zetten om vanaf balkje 17 te kunnen zien ipv +14 op de bluray (heeft waarschijnlijk ook weer met die contrast op -1 te maken op de bluray, want als ik dit afzet op de bluray zie ik balkje 17 dus wel.)
Dit klinkt dus als de goede instelling. En bij de blu-ray zou ik dus kiezen voor die white clipping op de neutrale stand, maar wel de strakke zwartwaarde van de +10 helderheidsstand.
Als ik met AVSHD black en white clipping controleer op de TV zelf vallen de volgende dingen op :
- Het wit clipt hier niet, contrast moet ik op 40 zetten ipv 44 op de bluray en 41 op de DUNE.
- Black clipping test : helderheid moet ik op +8 zetten om net vanaf balkje 17 te kunnen zien ipv +14 op de bluray en +10 op de DUNE.
Is natuurlijk de goede conclusie, maar ik denk dat er met een heel klein beetje verlies aan detail in het zwart en above white wel te leven valt. Oftewel met echte content zie je er geen r**t van.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 31-10-2013 09:23 ]
Mee eens en vooral goed adviesCap schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:07:
Is natuurlijk de goede conclusie, maar ik denk dat er met een heel klein beetje verlies aan detail in het zwart en above white wel te leven valt. Oftewel met echte content zie je er geen r**t van.Mijn bronnen zijn ook niet allemaal perfect.
lol, ja... mijn speler was 2 jaar geleden ook maar een brolspeler van EUR 900 met een dedicated 7.1 channel output voor de audio en een van de beste modellen die Marantz had op dat moment qua Universal players.SanduTje schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 08:11:
[...]
Dat je blu-ray white dermate clipt dat je tv dit moet compenseren door brightness op +14 te zetten en je daardoor een roodzeem krijgt.
Conclusie, een nieuwe blu-rayspeler
Ik weet dat ik bijvoorbeeld vroeger op dat home scherm van AVSHD bijna geen hol details zag in het wit.Cap schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:07:
[...]
Wat is "absoluut geen fijn detail in het wit"? Op het White Clipping scherm hoef je in principe maar tot balkje 235 te zien, dat is namelijk "reference white". Alles daarboven is "above white" en hoort in principe niet in de content te zitten waar je naar kijkt (dat komt echter wel voor, maar die discussie voert nu te ver).
[ Voor 37% gewijzigd door daffie82 op 31-10-2013 10:52 ]
Ok; stel ik zet helderheid op +10 en contrast op +40 : dat zorgt er niet voor dat andere settings dan weer incorrect zijn (bijv. witbalans en dergelijke) ?Cap schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:07:
[...]
Helderheid dus op +8 a +10, niet hoger. En als dat betekent kiezen tussen een zwart scherm dat helemaal zwart is of balkje 17 zien, dan liever een helemaal zwart scherm en geen balkje 17. Dus eerder +8 dan +10 in dat geval. In ieder geval geen +14 met een roodzweem plus verlies aan zwartwaarde bij zwarte beelden. Contrast stel je op 40 in, is zowel goed voor de blu-ray als de dune. Blu-ray contrast blijkbaar op -1 om bij diezelfde helderheidstand (+8 a +10) van de tv ook een goede zwartwaarde te krijgen. Probleem opgelost?
Je moet onderscheid maken tussen computer en videoweergave. Een pc kan alle gradaties van 0 tot 254 gebruiken. Video gebruikt 16 tot 235, dus alles daarbuiten hoort niet zichtbaar te zijn en eigenlijk ook niet in de bron te zitten. Dat AVSHD scherm is een op de computer gemaakt scherm, vandaar dat er informatie boven de 235 in kan zitten. Voor de gemiddelde tv uitzending lijkt het me sterk dat die informatie er (bedoeld) in zit.daffie82 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:48:
[...]
Ik weet dat ik bijvoorbeeld vroeger op dat home scherm van AVSHD bijna geen hol details zag in het wit.
Ook op sommige TV uitzendingen is me dit al opgevallen.
Dus dat detail in het wit wil ik absoluut behouden.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 31-10-2013 11:34 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Snap ik en inderdaad goed punt.Cap schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:33:
[...]
Je moet onderscheid maken tussen computer en videoweergave. Een pc kan alle gradaties van 0 tot 254 gebruiken. Video gebruikt 16 tot 235, dus alles daarbuiten hoort niet zichtbaar te zijn en eigenlijk ook niet in de bron te zitten. Dat AVSHD scherm is een op de computer gemaakt scherm, vandaar dat er informatie boven de 235 in kan zitten. Voor de gemiddelde tv uitzending lijkt het me sterk dat die informatie er (bedoeld) in zit.
Voor video geldt dus: de zwartwaarde (helderheid) van je tv zo instellen dat je 16 als zwart ziet. Zet je de helderheid hoger, dan wordt 16 grijs en dat wil je niet. De witwaarde (contrast) in ieder geval niet hoger zetten dan dat balk 235 zichtbaar blijft, alles daarboven zichtbaar maken door het contrast terug te draaien is meegenomen als de maximale lichtopbrengst van je scherm er niet onder lijdt. Dit laatste hangt af van je kijkomgeving en persoonlijke voorkeur: in een lichte ruimte heb je behoefte aan meer lichtopbrengst, dus een hogere contrast setting zonder dat near-white details verdwijnen. In een donkere ruimte mag de lichtopbrengst lager dus kun je het contrast omlaag schroeven naar smaak.
Voor jou lijkt de instelling C40 en H10 prima.
Je hebt de module nog nodig inderdaad. Zorg wel voor een ziggo kaartje en niet voor een Casema kaartje ofzo. Die werken niet onder Ziggo.Freezerator schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:46:
Een ding snap ik nog niet, stel ik koop een P55VT60, moet ik nou wel of niet een CI+ module kopen om Ziggo direct te ontvangen? Smartcard heb ik al. Als ik de specs lees denk ik van niet, maar bij de winkels online zie je het wel onder de aanbevolen accessoires staan.
Helaas wel. Er komen ook geen 70-tv's uit. Blij dat ik nog de VT60 heb kunnen krijgenD-TECH schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:38:
Volgend jaar is Samsung dus de enige met een kijkbare TV?
Lekker is dat.
Die krijg ik gelukkig te zijner tijd ook wel automatisch. Het grote voordeel van Panasonic plasma, auto-update.StealthyPeanut schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:39:
Blij dat ik nog de VT60 heb kunnen krijgen.
Nickname does not reflect reality
Brad Pitt schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:41:
[...]
Die krijg ik gelukkig te zijner tijd ook wel automatisch. Het grote voordeel van Panasonic plasma, auto-update.
[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 31-10-2013 18:38 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
Als je er ook mee wil gamen zou ik kiezen voor de GT60 want die heeft een lagere input lag.Diamond3d schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:51:
Kenners,
ST60 of GT60?
Verschil in prijs is aanzienlijk met gemiddeld 400-.
Vraag me af of het de 400- waard is?
gamen: de gt60Diamond3d schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:51:
Kenners,
ST60 of GT60?
Verschil in prijs is aanzienlijk met gemiddeld 400-.
Vraag me af of het de 400- waard is?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Zag het ook ja...Help!!!! schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:38:
Ikke verdrietig:![]()
![]()
nieuws: Panasonic stopt al dit jaar met het maken van plasma-tv's
Aai me P50ST50 nog maar eens over z'n bolletje....
Wat betreft het energieverbruik zit je er in mijn ogen grotendeels naast. Ja, het gebruikt wat meer dan een lcd maar het is niet meer zo veel als vroeger. Op jaarbasis spreek je over een meerprijs van een paar tientjes maar daarvoor krijg je wel een fantastisch beeld waar geen enkele lcd tegenop kan. Voor dat geld wil ik in ieder geval niet naar armoedig beeld kijken.yannickie111 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:38:
[...]
Zag het ook ja...
Op zich begrijpelijk, Panasonic draaide zwaar rode cijfers de afgelopen tijd.
Plasma blijft vind ik qua beeldkwaliteit, in donkere ruimtes, superieur, maar het stroomverbruik blijft gewoon te hoog... Dat wil de consument (gelukkig?) niet meer.
CE repair stuurt als het goed is maandag iemand langs voor de ventilatoren op mijn VT60 (afgelopen maandag vervangen). Mogelijk komt die voor niets, laat ik dan wel weten.Cap schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:21:
...
Tenslotte is minder dat de fans licht hoorbaar zijn. Niet de luchtstroom volgens mij, maar een fans zelf. Ik heb aan de achterkant zitten turen en zie rondom wel schuim tussen de fans en de behuizing, dus ik vermoed dat dit exemplaar al uit de fabriek een foamfix gehad heeft. Misschien kan iemand bevestigen/ontkennen of de eerste modellen reeds foam tussen de behuizing en ventilator hadden?
...
Ik heb hem gister nog online gekocht voor 1299 kan niet wachten tot hij binnen is!psy schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:27:
Ook raar. Ik zie de 50GT60 nu alleen nog maar staan voor de adviesprijs?
Ik heb hem net geen 2 maanden geleden gekocht voor 1449, toen kon je hem makkelijk voor die prijs krijgen. Maar nu is het alleen nog maar overal 1599. Toch opvallend.
(Redcoon reken ik niet mee aangezien ik hun service & beleid niet vertrouw)
Het "inspelen" van een plasma is voor mij nog altijd een vraagteken. Volgens mij zijn er net zo veel voor- als tegenstanders. En ook als je wel een inspeel periode hanteert ben je niet gevrijwaard van retentie of inbranden. Zelf heb ik er uiteindelijk voor gekozen om mijn GT30 gewoon aan te sluiten en normaal out of the box te gebruiken zonder iets met het inspelen te doen. Na 2 jaar heb ik nog geen inbranders gezien. Wel af en toe een beetje retentie maar dat is binnen no time weer weg.Diamond3d schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 07:02:
Dank voor jullie reacties. Uiteindelijk voor de gt60 gekozen 50 inch. De tv had al me voorkeur en gistereavond de knoop doorgehakt.
Vanavond wordt hij bezorgd en als ik de reacties hier moet geloven is het beter dat ik de eerste 100 - 200 uur het contrast laag zet en voorzichtig ben met logo's. Iemand nog tips om mogelijk inbranden te voorkomen?
Meteen de THX modus gebruiken, is dat verstandig?
De 60 serie is er gewoon wat gevoeliger voor. Mijn vorige is omgeruild omdat o.a. mijn ondertiteling was ingebrand.S1NN3D schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 08:15:
[...]
Het "inspelen" van een plasma is voor mij nog altijd een vraagteken. Volgens mij zijn er net zo veel voor- als tegenstanders. En ook als je wel een inspeel periode hanteert ben je niet gevrijwaard van retentie of inbranden. Zelf heb ik er uiteindelijk voor gekozen om mijn GT30 gewoon aan te sluiten en normaal out of the box te gebruiken zonder iets met het inspelen te doen. Na 2 jaar heb ik nog geen inbranders gezien. Wel af en toe een beetje retentie maar dat is binnen no time weer weg.
Ik heb onlangs ook een nieuwe gt60 ontvangen tvv mijn gt50. De gt50 heb ik ook 100 uur rustig ingespeeld en daarna voornamelijk op thx mode gezet. Dat leverde dus inbrandverschijnselen op. Gelukkig kun je de gt60 op professional of custom mode zetten. Ik heb de tv nu(inspeelperiode) in professional mode op contrast 30 met pixelorbit aan staan. Bij gaming heb ik het contrast op 20(gelukkig is het herfst dus buiten snel donker) Gelukkig kun je met battlefield 4 de HUD in helderheid aanpassen of schermen weglatenDiamond3d schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 07:02:
Dank voor jullie reacties. Uiteindelijk voor de gt60 gekozen 50 inch. De tv had al me voorkeur en gistereavond de knoop doorgehakt.
Vanavond wordt hij bezorgd en als ik de reacties hier moet geloven is het beter dat ik de eerste 100 - 200 uur het contrast laag zet en voorzichtig ben met logo's. Iemand nog tips om mogelijk inbranden te voorkomen?
Meteen de THX modus gebruiken, is dat verstandig?
in ieder geval goed om te weten dat de 60-serie er gevoeliger voor is. Gezien de aanstaande productiestop staat mijn GT30 op de nominatie om naar de slaapkamer te verhuizen en een upgrade te nemen uit de 60-serie voor in de woonkamer (GT of VT).StealthyPeanut schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 08:38:
[...]
De 60 serie is er gewoon wat gevoeliger voor. Mijn vorige is omgeruild omdat o.a. mijn ondertiteling was ingebrand.
Nu zit ik over de 100 uur en heb ik er beter op gelet. Nergens last van, terwijl ik dezelfde content ben blijven kijken. Ik zet een nachtje de schuifbalk aan en het is zo goed als weg.
Fijn of leuk of perfect? Neuj, maar als ik zo mijn plasma kan behoeden van inbranding doe ik het met veel liefde en plezier
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Pinin op 01-11-2013 13:36 ]
www.casarodriguillo.com
Sowieso schrijf je zo!
nadroJ schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:05:
Zo'n nachtje schuifbalken kost ook wel weer stroom of valt het mee?
Afgaande op dit plaatje begrijp ik dat er tussen de achterplaat en de fans al foam aanwezig is (dat is wat ik wat ik zag bij mijn tv), maar dat achter de fans geen foam zit. De foam die daar geplaatst wordt is dus de fix.Ultra schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:22:
[...]
CE repair stuurt als het goed is maandag iemand langs voor de ventilatoren op mijn VT60 (afgelopen maandag vervangen). Mogelijk komt die voor niets, laat ik dan wel weten.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 01-11-2013 10:42 ]
Hoezo trolling??? Het is een serieuze vraag. Ik ben plasma liefhebber. Heb een G20 gehad en ben nu op zoek naar een nieuwe tv (liefst wederom plasma ST60/GT60). Een nacht de tv aanlaten om retentie te verminderen kan, maar lijkt me niet ideaal. Dus ben benieuwd of dat veel stroom kost.
[ Voor 21% gewijzigd door nadroJ op 01-11-2013 10:43 ]
Sowieso schrijf je zo!
Bij mij is de fix dinsdag geplaatst maar ik merk er niet heel veel van. Het geluid is iets minder, maar meer ook niet. Ik ga zelf met wat schuimrubber aan de gang zodat de fans wel goed kunnen werken, maar dat ik het geluid niet hoor.Cap schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:40:
[...]
Afgaande op dit plaatje begrijp ik dat er tussen de achterplaat en de fans al foam aanwezig is (dat is wat ik wat ik zag bij mijn tv), maar dat achter de fans geen foam zit. De foam die daar geplaatst wordt is dus de fix.
Omdat ik geen luchtgeruis hoor maar het mechanische geluid van het draaien van de fans zelf, vraag ik me af of deze fix gaat werken. Dat lijkt me alleen het geval als de nieuwe schuimstukken ervoor zorgen dat de luchtstroom beter gekanaliseerd wordt (lijkt zo op basis van de plaatjes) waardoor de koeling beter is en de fans automatisch op een lager toerental gaan draaien. Indien ze even snel blijven draaien gaat het bij mij door deze fix niet stiller worden en heb ik liever niet dat iemand mijn tv gaat openschroeven.
Ervaringen?
De geluid is bij mij na de fix veranderd van mechanisch/irritant pulserend naar een luchtruis op een zeer acceptabel geluidsniveau. Ik kan je de fix aanbevelen, zeker wanneer je je nu al stoort aan de fans. Want dat storen wordt al snel irriteren, neem dat van mij maar aanCap schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:40:
[...]
Afgaande op dit plaatje begrijp ik dat er tussen de achterplaat en de fans al foam aanwezig is (dat is wat ik wat ik zag bij mijn tv), maar dat achter de fans geen foam zit. De foam die daar geplaatst wordt is dus de fix.
Omdat ik geen luchtgeruis hoor maar het mechanische geluid van het draaien van de fans zelf, vraag ik me af of deze fix gaat werken. Dat lijkt me alleen het geval als de nieuwe schuimstukken ervoor zorgen dat de luchtstroom beter gekanaliseerd wordt (lijkt zo op basis van de plaatjes) waardoor de koeling beter is en de fans automatisch op een lager toerental gaan draaien. Indien ze even snel blijven draaien gaat het bij mij door deze fix niet stiller worden en heb ik liever niet dat iemand mijn tv gaat openschroeven.
Ervaringen?
nadroJ schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:43:
Hoezo trolling??? Het is een serieuze vraag. Ik ben plasma liefhebber. Heb een G20 gehad en ben nu op zoek naar een nieuwe tv (liefst wederom plasma ST60/GT60). Een nacht de tv aanlaten om retentie te verminderen kan, maar lijkt me niet ideaal. Dus ben benieuwd of dat veel stroom kost.
Ik vond het een rare vraag. Plama kijkers (inclusief ik zelf) nemen het iets hogere verbruik voor lief maar krijgen daar een veel mooier beeld voor terug. Vond het een aparte gedachte om na te denken wat een nachtje schuifbalk draaien kost. Maar Cap heeft het bij deze voor je uitgerekend. Kun je ook doorrekenen wat het eventuele inspelen gaat kosten.Cap schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:57:
[...]
Dus een nacht schuifbalken kost tussen de 2 en 3 kW oftewel grofweg 50 eurocent.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Ik snap dat het een beetje raar kan overkomen. De extra kosten nam ik ook altijd voor lief, maar ik ben ben nogal energiezuinig bezig tegenwoordig, maar ik wil wel het veel mooiere beeld... vandaar. Het zal er gewoon op neer komen dat ik een 50 of 55" ST60 zal halenS1NN3D schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:05:
[...]
[...]
Ik vond het een rare vraag. Plama kijkers (inclusief ik zelf) nemen het iets hogere verbruik voor lief maar krijgen daar een veel mooier beeld voor terug. Vond het een aparte gedachte om na te denken wat een nachtje schuifbalk draaien kost. Maar Cap heeft het bij deze voor je uitgerekend. Kun je ook doorrekenen wat het eventuele inspelen gaat kosten.
[ Voor 5% gewijzigd door nadroJ op 01-11-2013 11:30 ]
Sowieso schrijf je zo!
Nee, dit trekt niet weg (ondertiteling dan he). 95% van wat ik kijk is Engels gesproken. Dit wil niet zeggen, dat ik het niet zonder ondertiteling kan begrijpen, maar het kijkt vaak een stuk fijner.Bever! schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:42:
Dat 's nachts schuifbalken is ook echt totaal overdreven imho. Die retentie trekt vanzelf weg bij normaal kijken.
Dat had ik ook, maar als je gedownloade content bekijkt kan je de kleur van de ondertiteling wijzigen in plex/xmbc (vlc vast ook). Dat kan enigszins helpen. Ik heb destijds geprobeerd, maar vond wit wel echt het prettigst. Ik zal het alvast eens op m'n laptop testen van het weekend.StealthyPeanut schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:16:
[...]
Nee, dit trekt niet weg (ondertiteling dan he). 95% van wat ik kijk is Engels gesproken. Dit wil niet zeggen, dat ik het niet zonder ondertiteling kan begrijpen, maar het kijkt vaak een stuk fijner.
De ondertiteling staat in de meeste gevallen op dezelfde plek en dit trekt echt niet meer weg. Dit wordt alleen maar erger als je er niks aan doet. De balken worden steeds dikker en gaan meer opvallen.
Sowieso schrijf je zo!
Toch raar, ik kijk al 5 jaar naar mijn oude PZ85 maar heb daar nooit last van gehad, ik kijk ook alles met subs. Hoop dat mijn nieuwe GT60 ook zo betrouwbaar zal zijn.StealthyPeanut schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:16:
[...]
Nee, dit trekt niet weg (ondertiteling dan he). 95% van wat ik kijk is Engels gesproken. Dit wil niet zeggen, dat ik het niet zonder ondertiteling kan begrijpen, maar het kijkt vaak een stuk fijner.
De ondertiteling staat in de meeste gevallen op dezelfde plek en dit trekt echt niet meer weg. Dit wordt alleen maar erger als je er niks aan doet. De balken worden steeds dikker en gaan meer opvallen.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik kan in XBMC van de ondertiteling wel de locatie veranderen, dus ik ga hier maar wat mee stoeien denk ik. Andere kleur is voor mij echt geen doennadroJ schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:24:
[...]
Dat had ik ook, maar als je gedownloade content bekijkt kan je de kleur van de ondertiteling wijzigen in plex/xmbc (vlc vast ook). Dat kan enigszins helpen. Ik heb destijds geprobeerd, maar vond wit wel echt het prettigst. Ik zal het alvast eens op m'n laptop testen van het weekend.
[ Voor 47% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-11-2013 13:39 ]
Weet je ook de prijzen voor de 55 inch serie? voornamelijk de 55ST60..Powder Toastman schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:55:
50ST60: €999
50GT60: € 1299
50VT60: € 1549
Ik meen dat de 55ST60 ook € 1299 is nu, maar durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, keek zelf namelijk naar 50". De prijzen staan in de winkel ook niet vermeld, alleen de oude prijs. De aanbiedingsprijs krijg je alleen van een verkoper te horen. Hij heeft het wel gezegd, maar omdat mijn focus ligt op 50", weet ik niet zeker of ik deze prijs goed onthouden heb.BigSurf schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:13:
[...]
Weet je ook de prijzen voor de 55 inch serie? voornamelijk de 55ST60..
Sowieso schrijf je zo!
Sowieso schrijf je zo!
Meh, ik mag even niet een nieuwe tv kopen. Mijn macbook pro heeft of een kapotte sata kabel (60 euro) of een kapotte logic board (600 euro). Dus als het logic board stuk is moet ik weer 2k neertellen voor een nieuwe laptopVerwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:20:
De zt stond op kieskeurig voor 3999
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 01-11-2013 15:43 ]
Sowieso schrijf je zo!
[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 01-11-2013 15:50 ]
[ Voor 11% gewijzigd door SanduTje op 01-11-2013 16:31 ]
onzin dat inspelen. Gewoon in professonal mode zetten en pixel orbiter aan. Dan gewoon gaan.Diamond3d schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:07:
Gezien de reacties zal ik dus voorzichtig zijn met de tv en hem 'inspelen'. Dan kan ik achteraf nooit zeggen "had ik hem maar ingespeeld".
Ik ben benieuwd hoe de tv bevalt.
Ik volg graag je woorden, maar met alles wat nieuw is kan je niet voorzichtig genoeg zijn :-)Adlermann schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:22:
[...]
onzin dat inspelen. Gewoon in professonal mode zetten en pixel orbiter aan. Dan gewoon gaan.
Het is een gebruiksobject en moet je vanaf dag 1 kunnen gebruiken. Zo niet dat is het non-conform en moet je een nieuwe krijgenDiamond3d schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:24:
[...]
Ik volg graag je woorden, maar met alles wat nieuw is kan je niet voorzichtig genoeg zijn :-)
Ben het helemaal met je eens.Adlermann schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:41:
[...]
Het is een gebruiksobject en moet je vanaf dag 1 kunnen gebruiken. Zo niet dat is het non-conform en moet je een nieuwe krijgen
Verwijderd
Ik heb een nog betere oplossing gevonden.Cap schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:33:
[...]
Je moet onderscheid maken tussen computer en videoweergave. Een pc kan alle gradaties van 0 tot 254 gebruiken. Video gebruikt 16 tot 235, dus alles daarbuiten hoort niet zichtbaar te zijn en eigenlijk ook niet in de bron te zitten. Dat AVSHD scherm is een op de computer gemaakt scherm, vandaar dat er informatie boven de 235 in kan zitten. Voor de gemiddelde tv uitzending lijkt het me sterk dat die informatie er (bedoeld) in zit.
Voor video geldt dus: de zwartwaarde (helderheid) van je tv zo instellen dat je 16 als zwart ziet. Zet je de helderheid hoger, dan wordt 16 grijs en dat wil je niet. De witwaarde (contrast) in ieder geval niet hoger zetten dan dat balk 235 zichtbaar blijft, alles daarboven zichtbaar maken door het contrast terug te draaien is meegenomen als de maximale lichtopbrengst van je scherm er niet onder lijdt. Dit laatste hangt af van je kijkomgeving en persoonlijke voorkeur: in een lichte ruimte heb je behoefte aan meer lichtopbrengst, dus een hogere contrast setting zonder dat near-white details verdwijnen. In een donkere ruimte mag de lichtopbrengst lager dus kun je het contrast omlaag schroeven naar smaak.
Voor jou lijkt de instelling C40 en H10 prima.
Eens. Maar ik heb gewoon geen zin om mijn vt60 nog 10 keer om te moeten ruilen. Net Pain & Ga in gekeken en de subs zijn weer duidelijk te zien. Dit is mijn 3e pana in 5 maanden en dat vind ik wel even voldoende.Adlermann schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:41:
[...]
Het is een gebruiksobject en moet je vanaf dag 1 kunnen gebruiken. Zo niet dat is het non-conform en moet je een nieuwe krijgen
Als ik mijn Panasonic plasma zou misbruiken, zou ik elke maand een nieuwe kunnen krijgen. Nu ben ik voorzichtig, dus wanneer de eerste tekenen van hardnekkige retentie zichtbaar werden, ging ik direct voorzichtiger met de tv om. Schuifbalk een paar minuten laten draaien na elke lange kijkbeurt en pixel orbiter te allen tijde aan.StealthyPeanut schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 01:02:
[...]
Eens. Maar ik heb gewoon geen zin om mijn vt60 nog 10 keer om te moeten ruilen. Net Pain & Ga in gekeken en de subs zijn weer duidelijk te zien. Dit is mijn 3e pana in 5 maanden en dat vind ik wel even voldoende.
Inspelen is geen onzin, maar ieder moet voor zich bepalen of ze dit willen doen. Zonder inspelen en met veel kabel TV kijken ga je de TV gewoon een paar keer in moeten ruilen.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 02-11-2013 10:36 ]
Dat laatste is onzin. Inspelen heeft geen enkel bewezen effect mer op voorkomen van inbranden. Elke plasma zal vroeg of laat inbranden met kabeltelevisie.StealthyPeanut schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 01:02:
[...]
Eens. Maar ik heb gewoon geen zin om mijn vt60 nog 10 keer om te moeten ruilen. Net Pain & Ga in gekeken en de subs zijn weer duidelijk te zien. Dit is mijn 3e pana in 5 maanden en dat vind ik wel even voldoende.
Inspelen is geen onzin, maar ieder moet voor zich bepalen of ze dit willen doen. Zonder inspelen en met veel kabel TV kijken ga je de TV gewoon een paar keer in moeten ruilen.
NU jij ze beide hebt gehad: is de 60 serie het waard om naar te upgraden (aangezien het de laatste serie van panasonic zal zijn).....Als je ja zegt en mijn mac is niet stuk (behalve de kabel). Dan bestel ik hem vandaag nogCap schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:35:
Inbranden (slijten) doen ze uiteindelijk allemaal als je het lang genoeg probeert. Wat betreft retentie hadden mijn 3 tv's uit de 50 serie duidelijk meer last dan de 60 die ik nu heb. Hij heeft een hele dag en avond kalibratieschemen en computermenu's en NED1 logo voor zijn kiezen gehad en er was niks te zien. Bij de 50 zag ik altijd het kalibratiewindow en het NED1 logo naderhand oplichten.
Dit zegt natuurlijk niks over de langere termijn. Met mijn 50's had ik in ieder geval nooit last van een ondertitelwaas, restanten van logo's wel uiteraard.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq