Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op dit moment heb ik nog een 19' TV (:+) staan maar ik kijk veel op mijn pc (27'). Echter hoop ik dat ik binnenkort een woonkamer mag gaan inrichten en wat ik graag wil is:

-Films kunnen kijken op goede kwaliteit
-Internet streams kunnen afspelen (bv. via youtube\twitch.tv). Liefste zou ik gewoon chrome willen op mijn TV.
-Zelden kijk ik naar reguliere TV kanalen.
-LED TV van mijn ouders is verschrikkelijk. Dit is een philips Philips 46PFL8007K. Het beeld ziet er gewoon 'op elkaar geplakt uit', zoals oude films waar in ze in een auto zitten met een achtergrond erachter. Verder is het menu ook ontzettend traag.

Verder wil ik ongeveer 600-700 euro spenderen aan een TV en via via kan ik er nu een kopen voor rond die prijs (dus een Panasonic Viera TX-P50ST50).

Gezien mijn budget denk ik niet dat er veel te twijfelen valt, wel? :P

[ Voor 27% gewijzigd door marshallq op 25-10-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Je kan de instellingen op die Philips veranderen, zodat het tenminste kijkbaar is.

Maar voor die prijs zou ik voor de ST60 gaan, is misschien wat kleiner, maar kwaliteit is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
D-TECH schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:42:
Je kan de instellingen op die Philips veranderen, zodat het tenminste kijkbaar is.

Maar voor die prijs zou ik voor de ST60 gaan, is misschien wat kleiner, maar kwaliteit is een stuk beter.
Tja ik wil graag een 50' en ik betwijfel of de ST60 200-300+ extra euro waard is tov. de ST50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-TECH schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:42:

Ik wist het wel: liever een st50 op 50" dan een st60 op 42". Het verschil is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlguys
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-09 20:26
Als ik een 3d half sbs afspeel op mijn 50st50 dan heb ik problemen met de srt ondertiteling. De beeldweergave is prima, maar het begin van de zin wordt halverwege van het scherm rechtsonderin getoond en de andere helft wordt linksonderin getoond. Zijn er instellingen welke ik kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43
marshallq schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:50:

Verder wil ik ongeveer 600-700 euro spenderen aan een TV en via via kan ik er nu een kopen voor rond die prijs (dus een Panasonic Viera TX-P50ST50).

Gezien mijn budget denk ik niet dat er veel te twijfelen valt, wel? :P
50 inch nemen, hands down. Veel liever de 8 inch meer, dan de marginale betere beeldkwaliteit. Deze kwaliteitsverschillen zie je als ze op zijn gesteld naast elkaar, maar je gaat het niet merken als je 1 van de 2 in jouw woonkamer zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mlguys schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:54:
Als ik een 3d half sbs afspeel op mijn 50st50 dan heb ik problemen met de srt ondertiteling. De beeldweergave is prima, maar het begin van de zin wordt halverwege van het scherm rechtsonderin getoond en de andere helft wordt linksonderin getoond. Zijn er instellingen welke ik kan aanpassen?
Je ondertitel moet 3d geschikt gemaakt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor Cap en Adlermann , voor een 2e tv wat mag een 2e hands Pioneer kuro kosten , De Lx5090, of de Krp500 ? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:48:
Even voor Cap en Adlermann , voor een 2e tv wat mag een 2e hands Pioneer kuro kosten , De Lx5090, of de Krp500 ? Alvast bedankt
Moeilijk te zeggen. Alles boven de 800 euro zou ik al niet meer doen. dan zou ik eerder een ST60 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Gisteren een TX-P50ST50 gekocht voor 650 euro's en vanochtend al genoten van avatar :P

Wat een ontzettend mooi scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond3d
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09-2021
Gisteren langs de MM geweest om te vragen wat de beste tv is die ze hebben. (Ik dacht laat ik eens overkomen als iemand die er niets vanaf weet..)

De beste man wist mij te vertellen dat Plasma geen goede keus is want die gaan gemiddeld 4 a 5 jaar mee. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:08
Diamond3d schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:51:
Gisteren langs de MM geweest om te vragen wat de beste tv is die ze hebben. (Ik dacht laat ik eens overkomen als iemand die er niets vanaf weet..)

De beste man wist mij te vertellen dat Plasma geen goede keus is want die gaan gemiddeld 4 a 5 jaar mee. 8)7
Had je anders verwacht bij de MM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de snelle info !! Heb voor woonkamer al een vt60, wilde eigelijk een kuro omdat daar zo
Lyrisch over gedaan wordt ;) moet eerlijk zeggen dat m'n gt 60 voorheen beter was dan vt60 nu geen idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:35
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:05:
Bedankt voor de snelle info !! Heb voor woonkamer al een vt60, wilde eigelijk een kuro omdat daar zo
Lyrisch over gedaan wordt ;) moet eerlijk zeggen dat m'n gt 60 voorheen beter was dan vt60 nu geen idee waarom?
Misschien gewenning?

Vond het beeld van m'n vorige oude HD-Ready Kuro werkelijk geweldig. Als ik zou moeten kiezen tussen een KRP (met niet teveel uren er op) en een ST zou ik het zelf wel weten. Tenzij je ook 3D wilt bekijken uiteraard.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Cap schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:04:
[...]

Nieuw of demo voor 650 neem ik aan?

Is zeker een fantastisch scherm, gefeliciteerd!
Thx.

2de hands, de TV een half uur onder de loep genomen. Wat testen gedownload voor kleuren etc en gekeken op zaken als inbranding maar het scherm is gewoon tip-top in orde. Tevens zit er nog garantie op tot halverwege 2014.

Ik ben nu aan het uitvogelen hoe dit werkt met homegroups via het netwerk, kan al verbinden alleen mijn eigen toegevoegde folders (aan de homegroup library in win7) zie ik nog niet op de TV. Rechten van de folder ook al op 'read > homegroup' gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:10

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Gisteren trouwens tijdens een BluRay gemerkt wat Adlermann en Cap me al zeiden : bij zwarte schermen zie je een heel kleine rode gloed.
Maar goed, was te verwachten, maar ik ga er niet zelf aan kloten en het dan erger maken dan het is.
Ik zie het toch enkel bij pikzwarte schermen (bijv. merkbaar bij films of series die zwart scherm gebruiken om naar volgende act te gaan). En als ik met een beetje gedimd licht kijk, zie je het al bijna helemaal niet meer.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 17:39:
Gisteren trouwens tijdens een BluRay gemerkt wat Adlermann en Cap me al zeiden : bij zwarte schermen zie je een heel kleine rode gloed.
Maar goed, was te verwachten, maar ik ga er niet zelf aan kloten en het dan erger maken dan het is.
Ik zie het toch enkel bij pikzwarte schermen (bijv. merkbaar bij films of series die zwart scherm gebruiken om naar volgende act te gaan). En als ik met een beetje gedimd licht kijk, zie je het al bijna helemaal niet meer.
Je kan proberen om op een 10 ire kalibratiepunt het rood naar beneden te brengen totdat het v usueel goed is. Dat zou je kalibratie verder niet moeten slopen, want het wordt geïnterpoleerd naar de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daffie dit waren mijn gamma instellingen van de gt 60 10ire -38, 20 7,30 4,503,60 4, 70 3, 80 2, 90 2, 100 0 , gamma 2.4, panel medium , weet niet of je er wat aan hebt, weet niet hoe jou instellingen zijn waren ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:11:
Daffie dit waren mijn gamma instellingen van de gt 60 10ire -38, 20 7,30 4,503,60 4, 70 3, 80 2, 90 2, 100 0 , gamma 2.4, panel medium , weet niet of je er wat aan hebt, weet niet hoe jou instellingen zijn waren ..
Dit werkt niet. Gamma-instellingen zijn per toestal afhankelijk en ook weer eens afhankelijk van hoe je de greyscale kalibeert (greyscale kalibratie beïnvloed gamma zeer erg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 22:29
Helaas heb ik contact op moeten nemen met CE repair voor mijn 50VT50 omdat het logo van Net5 is ingebrand (best wel bijzonder want zo'n fel logo is het niet en langer dan een uur acher elkaar staat het nooit op).

Ik heb een aantal dagen screenwash aangehad maar dat heeft het probleem helaas niet verholpen het logo blijft even duidelijk in beeld en vervaagt niet meer. Wel jammer want ik ben verder echt heel tevreden met de tv, en heb er al veel plezier van gehad tot nu toe maar de ingebrande logo stoort me. Retentie is normaal op de tv en dat zag ik regelmatig maar dat trok meestal vanzelf wel weg of na de screenwash even aan te zetten maar dit was geen retentie meer.

Toch maar even besloten contact op te nemen met CErepair die mij vroegen hen even wat foto's van het ingebrande logo, kopie v/d factuur en een foto van het serienummer op te sturen per mail (serienummer zit niet op een fijne plek als de tv aan de muur hangt haha ;) ).

CE repair heeft mij al aangeboden het toestel om te komen ruilen voor een 50VT60. Prima service dus.

Heb wel even een vraag en die is vooral aan Adlerman gericht (volgens mij weet jij hier wel het eea over) maar iedereen die hiet wat meer over weet mag uiteraard ook reageren (graag zelfs).

Ik heb de tv op 26-02-13 gekocht dan heb ik garantie t/m 26-02-15 toch? Ik kreeg namelijk de volgende reactie van CErepair:

Panasonic doet u het voorstel ;
Kosteloze omruiling voor de TX-P50VT60E
Uw garantie loopt t/m 26-02-2014
Het oude toestel dient t.a.t. retour Panasonic te gaan.

Het lijkt erop dat ze het toestel wel willen omruilen maar dat mijn garantie dan maar 1 jaar loopt (t/m 26-02-2014) ipv de 2 jarige garantie die volgens mij wettelijk is?!

Is het zo dat als ik hiermee akkoord ga dat ik dan dus idd maar tot 26/2/14 garantie heb of zijn zij (Panasonic) wettelijk verplicht 2 jaar garantie te bieden vanaf de aankoopdatum van het (eerste) toestel?

Voordat ik akkoord ga wou ik dit even voor de zekerheid navragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afrojan schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:40:

Ik heb de tv op 26-02-13 gekocht dan heb ik garantie t/m 26-02-15 toch? Ik kreeg namelijk de volgende reactie van CErepair:

Het lijkt erop dat ze het toestel wel willen omruilen maar dat mijn garantie dan maar 1 jaar loopt (t/m 26-02-2014) ipv de 2 jarige garantie die volgens mij wettelijk is?!

Is het zo dat als ik hiermee akkoord ga dat ik dan dus idd maar tot 26/2/14 garantie heb of zijn zij (Panasonic) wettelijk verplicht 2 jaar garantie te bieden vanaf de aankoopdatum van het (eerste) toestel?

Voordat ik akkoord ga wou ik dit even voor de zekerheid navragen...
Dit mag, aangezien panasonic helemaal geen garantie hoeft te verlenen. Dit is fabrieksgarantie en geen recht. Panasonic mag hier eisen aan stellen. (maar ik zou wel even nakijken, want normaal laat pansonic wel je garantietermijn doorlopen in die twee jaar). Als je gebruik wilt maken van je wettelijke garantie moet je de non-conformiteit aantonen bij je winkel. Die is dan verplicht garantie te verlenen tijdens de levensduur van het product.

Als panasonic trouwens zegt dat de TV stuk is dan is non-conformiteit wel aangetoond. Wat je nu ook kan doen is dit bewijs gebruiken bij je winkelier. Je zegt dat de TV stuk is en dan je hem gerepareerd wilt hebben. Kunnen ze dat niet, dan kun je ze bv in gebreke stellen en de koop ontbinden (na redelijk termijn). Dan krijg je al je geld terug van de winkelier (volgens de theorie, kan je wel een rechtszaak kosten).

[ Voor 13% gewijzigd door Adlermann op 28-10-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:59
Pana geeft 2 jaar fabriekgarantie, dus het verbaast me wel dat ze dat zo stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
Adlermann schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:48:
[...]

Dit mag, aangezien panasonic helemaal geen garantie hoeft te verlenen. Dit is fabrieksgarantie en geen recht. Panasonic mag hier eisen aan stellen. (maar ik zou wel even nakijken, want normaal laat pansonic wel je garantietermijn doorlopen in die twee jaar). Als je gebruik wilt maken van je wettelijke garantie moet je de non-conformiteit aantonen bij je winkel. Die is dan verplicht garantie te verlenen tijdens de levensduur van het product.

Als panasonic trouwens zegt dat de TV stuk is dan is non-conformiteit wel aangetoond. Wat je nu ook kan doen is dit bewijs gebruiken bij je winkelier. Je zegt dat de TV stuk is en dan je hem gerepareerd wilt hebben. Kunnen ze dat niet, dan kun je ze bv in gebreke stellen en de koop ontbinden (na redelijk termijn). Dan krijg je al je geld terug van de winkelier (volgens de theorie, kan je wel een rechtszaak kosten).
Ok helder bedankt voor de uitleg. Ik ga het voor de zekerheid nog even bij CErepair navragen of het wel klopt dat de garantie dan tot 26-02-14 indien ik akkoord ga de omruiling en dan beslis ik dan of ik dan alsnog akkoord ga of niet. Ik heb eigenlijk geen zin om er al te moeilijk over te gaan doen. Ik vind het al netjes dat ze het toestel om willen ruilen maar aan de andere kant als ik met het volgende toestel over een jaar hetzelfde probleem heb dan heb ik geen garantie meer...even de reactie van CErepair afwachten.
Bever! schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:53:
Pana geeft 2 jaar fabriekgarantie, dus het verbaast me wel dat ze dat zo stellen..
Ja dat verbaasde mij dus ook enigszins zeker gezien de verhalen die ik dit topic hierover heb gelezen.

Ik laat wel even weten hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:01:
[...]

Je kan proberen om op een 10 ire kalibratiepunt het rood naar beneden te brengen totdat het v usueel goed is. Dat zou je kalibratie verder niet moeten slopen, want het wordt geïnterpoleerd naar de volgende stap.
Dus hier kan ik totaal niets mis mee doen?

@Danny : dank voor je settings, maar hier heb ik inderdaad niets aan (zoals Adlermann al zei)

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
marshallq schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:43:
[...]

Ik ben nu aan het uitvogelen hoe dit werkt met homegroups via het netwerk, kan al verbinden alleen mijn eigen toegevoegde folders (aan de homegroup library in win7) zie ik nog niet op de TV. Rechten van de folder ook al op 'read > homegroup' gezet.
Je zou ook is kunnen kijken naar streamingsoftware zoals Serviio of een streamer/mediaplayer.

[ Voor 7% gewijzigd door san.okk op 28-10-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
san.okk schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:45:
[...]

Je zou ook is kunnen kijken naar streamingsoftware zoals Serviio of een streamer/mediaplayer.
Bedankt voor de tip maar ik heb net Plex geinstalleerd. Werkt inmiddels al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Afrojan schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:40:

Is dat een hint dat na februari de plasma's op zijn bij Panasonic? :P De garantie afkappen op deze datum zodat ze niet na bijna 2 jaar nog moeten refunden omdat de plasma's niet meer bestaan.

Dit is overigens niet acceptabel, nooit mee akkoord gaan. Heb je zelf CE repair gebeld of ging het via de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:39
mlguys schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:54:
Je gebruikt denk ik een standalone mediaplayer?
Als je de interne mediaplayer van de tv gebruikt gaat het wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afrojan schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:11:
[...]

Ok helder bedankt voor de uitleg. Ik ga het voor de zekerheid nog even bij CErepair navragen of het wel klopt dat de garantie dan tot 26-02-14 indien ik akkoord ga de omruiling en dan beslis ik dan of ik dan alsnog akkoord ga of niet. Ik heb eigenlijk geen zin om er al te moeilijk over te gaan doen. Ik vind het al netjes dat ze het toestel om willen ruilen maar aan de andere kant als ik met het volgende toestel over een jaar hetzelfde probleem heb dan heb ik geen garantie meer...even de reactie van CErepair afwachten.
Mijn tv is uit begin 2013 en ik kreeg een omruilvoorstel voor een VT60 met garantie tot begin 2015. Het zal dus een foutje zijn van CE-repair.
daffie82 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:20:
[...]

Dus hier kan ik totaal niets mis mee doen?
Nee. :) Je kunt de oude RGB stand van 10 IRE toch opschrijven? Mocht het niet bevallen dan kan je hem dan terug zetten naar de originele waarde. Ik zou inderdaad rood naar beneden gooien op 10 IRE terwijl je visueel checkt met het black level scherm (de near-black balken met helderheid 16-25) en en de greyscale bars van AVSHD. Ik zou alleen niet teveel hopen: waarschijnlijk grijpt 10 IRE al te hoog aan om het echte near black uit het rood te trekken, waardoor je zoveel moet corrigeren dat het rond de 10 IRE zelf veel te weinig rood bevat. De echte oplossing is de 2-punts witbalans aanpassen (want die grijpt over de hele 0-100 IRE range aan) en vervolgens corrigeren met de 10-unts. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 28-10-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn VT50 is omgeruild voor een VT60. Blijkt dat de ventilatoren van een VT60 herrie maken. Eerst maar eens proberen of het inderdaad met wat knip- en plakwerk op te lossen is. Voordat ik de firmware had geupdate naar 3.864 viel het me niet op trouwens.

Plasmabuzz is niet minder op mijn exemplaar, misschien zelfs wel meer.
Zappen lijkt nog langzamer te gaan (Ziggo digitaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Voor de 'fan noise' is een gratis fix beschikbaar via Panasonic (CE Repair). Het kan zijn dat je een model uit een batch hebt waarbij die nog niet standaard is aangebracht.

Gewoon contact opnemen met ze en je bent er vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Hahaha ben best blij dat mijn broer ondanks hevig aandringen van mijn kant alsnog gewoon een brakke LG LCD heeft gehaald. Is 'ie erg blij mee, heeft heel dunne bezels (scheen belangrijk te zijn) en kan gewoon de hele dag NL1 kijken zonder ergens wakker van te liggen. Ignorance IS bliss, echt heerlijk lijkt mij dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Hoe als je je met zorgeloosheid kon omringen en dat dat je ruimte was.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Brad Pitt schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:27:
Hahaha ben best blij dat mijn broer ondanks hevig aandringen van mijn kant alsnog gewoon een brakke LG LCD heeft gehaald. Is 'ie erg blij mee, heeft heel dunne bezels (scheen belangrijk te zijn) en kan gewoon de hele dag NL1 kijken zonder ergens wakker van te liggen. Ignorance IS bliss, echt heerlijk lijkt mij dat :)
Ik wilde het niet noemen, maar dat de VT60 breder is geworden viel me tegen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:59:
Ik zou alleen niet teveel hopen: waarschijnlijk grijpt 10 IRE al te hoog aan om het echte near black uit het rood te trekken, waardoor je zoveel moet corrigeren dat het rond de 10 IRE zelf veel te weinig rood bevat. De echte oplossing is de 2-punts witbalans aanpassen (want die grijpt over de hele 0-100 IRE range aan) en vervolgens corrigeren met de 10-unts. ;)
Ik heb 10 ire liever veel te blauw denk ik dan near black veel te rood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Ultra schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:36:
Ik wilde het niet noemen, maar dat de VT60 breder is geworden viel me tegen :+.
Vind dat zelfs fijn. Mis de brede randen van m'n Kuro heel erg. Was veel en veel fijner/mooier kijken, imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Brad Pitt schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:40:
[...]

Vind dat zelfs fijn. Mis de brede randen van m'n Kuro heel erg. Was veel en veel fijner/mooier kijken, imho.
Er zit bij mij een kale donkergrijze muur achter, dus geen bezel zou ook prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Ultra schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:41:
Er zit bij mij een kale donkergrijze muur achter, dus geen bezel zou ook prima werken.
Ja hier ook, en daarom juist zo graag een brede(re) rand gehad. Verhoogd het contrast, optisch, heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Brad Pitt schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:42:
[...]

Ja hier ook, en daarom juist zo graag een brede(re) rand gehad. Verhoogd het contrast, optisch, heel erg.
Bij de overstap van de G20 met bredere rand naar de VT50 viel dat me totaal niet op?! Mijn tv hangt wel een stuk van de muur af (30 cm?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

[...]

Ik zou alleen niet teveel hopen: waarschijnlijk grijpt 10 IRE al te hoog aan om het echte near black uit het rood te trekken, waardoor je zoveel moet corrigeren dat het rond de 10 IRE zelf veel te weinig rood bevat.
Ik ga hier gewoon niet zelf aan liggen kloten.
Als jullie al zeggen dat het uiterst moelijk is... Dan ga ik enkel op het visuele zeker geen verbetering krijgen.
Ik heb niet voor niks een kalibratie laten uitvoeren en perfectie bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:53:
[...]

Ik ga hier gewoon niet zelf aan liggen kloten.
Als jullie al zeggen dat het uiterst moelijk is... Dan ga ik enkel op het visuele zeker geen verbetering krijgen.
Ik heb niet voor niks een kalibratie laten uitvoeren en perfecte bestaat niet.
maar je kan het wel visueel beter krijgen. Je kan weinig stuk maken hoor. Als je met 10 ire gewoon het rood eruit haalt heeft dat op 20 geen gevolgen (met de 10 punts). Als het dan visueel beter wordt (dat is het belangrijkste op die lage IRE punten) dan is het al een verbetering.

Een roodzweem achterlaten vind ik trouwens wel een beetje slordig, want dat is de meest irritante visuele afwijking die je kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
BARACUS schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:19:
[...]

Is dat een hint dat na februari de plasma's op zijn bij Panasonic? :P De garantie afkappen op deze datum zodat ze niet na bijna 2 jaar nog moeten refunden omdat de plasma's niet meer bestaan.

Dit is overigens niet acceptabel, nooit mee akkoord gaan. Heb je zelf CE repair gebeld of ging het via de winkel?
[...]

Mijn tv is uit begin 2013 en ik kreeg een omruilvoorstel voor een VT60 met garantie tot begin 2015. Het zal dus een foutje zijn van CE-repair.
Blijkt dus inderdaad een foutje te zijn van CE-Repair :) Garantie loopt gewoon door t/m 26-02-2015 maar hopelijk hoef ik daar met de nieuwe tv geen gebruik meer van te gaan maken maar het is in ieder geval wel fijn dat ik nog wel een poosje garantie heb.

Al met al een snelle en goede service van CE-repair (tot nu toe) nu even afwachten wanneer ze het toestel komen omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een beetje mazzel heb ik nu ook burn-in :P (wel per ongeluk gebeurd en het is niet een logo maar een directory listing van mijn OS X). Alleen de file names houden me nog een beetje tegen om te bellen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm ja met claimen van garantie op een ingebrande computergraphics zou ik toch wel voorzichtig zijn, ik kan me voorstellen dat ze dat niet onder normaal gebruik vinden vallen, itt zenderlogo's, wat min of meer onvermijdelijk is.

Je kan het natuurlijk altijd proberen, weet alleen niet of je bij geweigerde garantie dan niet een of andere aantekening krijgt "heeft ingebrand scherm door computergebruik".

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 29-10-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Met burn-in anders dan van zenderlogo's zou ik inderdaad voorzichtig zijn omdat dit 'bewust; is. En jij vooral vanwege je omruilverleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is trouwens wel een goede, computergebruik is wel anders ja dan TV-gebruik. Ik was in slaap gevallen op de bank met mijn finder open. Groot wit scherm met zwarte letters... Elke witte scene zie ik nu de bestandsnamen staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ja ik heb altijd een soort van screensaver aan en na 30 min valt ie helemaal uit (via HTPC). Ik vind dat anders te link, zeker met de kinderen van 3 en 5. Die weten niet wat dat is, retentie en burn in O+

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Voeg daar een zenderlogo aan toe en je kansen op omruilen stijgen aanzienlijk. Want hiermee toon je volgens mij toch echt wel aan dat er overduidelijk sprake is van burn in/hardnekkige retentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Template maken op de PC met wat TV-logo's links en rechts in het beeld en deze een weekje laten burnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
Even een plaatje maken met zwarte achtergrond en witte letters op dezelfde plek en die een (paar) nachtje(s) laten staan.. :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:54:
[...]

maar je kan het wel visueel beter krijgen. Je kan weinig stuk maken hoor. Als je met 10 ire gewoon het rood eruit haalt heeft dat op 20 geen gevolgen (met de 10 punts). Als het dan visueel beter wordt (dat is het belangrijkste op die lage IRE punten) dan is het al een verbetering.

Een roodzweem achterlaten vind ik trouwens wel een beetje slordig, want dat is de meest irritante visuele afwijking die je kan hebben.
Zal het eens proberen.
Je bedoelt niet de 10 ire van de gamma, neem ik aan? gamma 10 punts is namelijk niet ingevuld op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, 10 IRE. Huidige 10 IRE setting R/G/B opschrijven (3 getallen), dan het black clipping scerm (AVSHD > Basic settings > Black clipping) scherm afspelen en corrigeren tot de 17-25 balkjes er beter uit zien, met name de 17-20. De gevolgen voor 10 IRE checken met 10 IRE scherm (AVSHD > Calman > 11 step greyscale > 10% grey) en met het greyscale steps scherm (AVSHD > Misc patterns > Greyscale steps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:29:
Ja, 10 IRE. Huidige 10 IRE setting R/G/B opschrijven (3 getallen), dan het black clipping scerm (AVSHD > Basic settings > Black clipping) scherm afspelen en corrigeren tot de 17-25 balkjes er beter uit zien, met name de 17-20. De gevolgen voor 10 IRE checken met 10 IRE scherm (AVSHD > Calman > 11 step greyscale > 10% grey) en met het greyscale steps scherm (AVSHD > Misc patterns > Greyscale steps).
Ik denk dat qua visuele irritaties, je beter 10 IRE veel te groen/blauw kunt hebben, dan een te rode 2% above black :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:29:
Of ik pauseer de Bluray op een zwart scherm waar het het meeste opvalt en probeer het zo visueel beter te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@adlermann Ja, eens. Ik denk dat het best haalbare een tussenweg is met iets teveel rood rond de 17-20 balkjes en iets teveel groen/blauw rond 10 IRE (25 balkje). Daar komt het op neer, is mijn ervaring tot nu toe.
daffie82 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:41:
[...]

Of ik pauseer de Bluray op een zwart scherm waar het het meeste opvalt en probeer het zo visueel beter te krijgen ?
Mag ook, maar die balkjes zijn juist zo gekozen dat ze al die situaties in die beelden perfect afdekken. 16 is zwart, 17 is het kleinste stapje boven zwart, etc. Op een écht geheel zwart scherm hoor je geen zweem te zien. Als dat zo is dan staat je helderheid te hoog. ;) Overigens zijn aftitelingen, vooral van oudere films, vaak niet geheel zwart. En dáár zie je dan idd die irritante roodzweem. En bij langzame fade-ins en -outs kan het ook heel opvallend zijn.

PS die balkjes van de scherm knipperen aan en uit, met als bedoeling ze beter zichtbaar te maken, maar ik vind dat irritant. Ik zet de speler dus op pauze op het moment dat ze aan staan.

[ Voor 71% gewijzigd door Cap op 29-10-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Voor de zekerheid zal ik de pikzwarte screen op de AVSHD checken (die zat er ook tussen dacht ik), kijken of daar ook een rode zweem te zien is.
Kan ook zijn dat die fade-ins en fade-outs op de content die ik kijk, niet totaal zwart zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Black level kan je heel goed als volgt checken: volledig zwart scherm opzetten, alle lampen uit, en dan de helderheid een stuk of 10 stappen omlaag. Dan stap voor stap de helderheid omhoog brengen en goed kijken. Op het moment dat je ziet dat het scherm iets lichter wordt dan lever je dus black level in. Dat is bij deze tv's vaak bij 1 tot 3 stapjes boven de standaardwaarde. Vervolgens de waarde 1 stap terug zetten en je hebt de perfecte instelling (maximale zwartwaarde + maximaal detail in near-black, oftewel geen black-clipping).

Met de helderheidsregelaar kan je trouwens ook prima die near-black kleurzweem checken, door gewoon met een volledig zwart scherm stapsgewijs de helderheid omhoog te brengen, zo check je als het ware die 17, 18, 19 etc balkjes alleen dan met een volledig scherm. :)

PS pikzwarte AVSHD schermen zit inderdaad in de 11-step en 21-step greyscale FIELDS.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 29-10-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ja ik weet het Cap.
Zo stond mijn helderheid op +8 voor de kalibratie op de manier dat jij nu zegt.
Alleen staat men helderheid nu op +15. Frank zei ook dat dat vrij hoog was maar dat dit wel noodzakelijk was volgens hem. Op de bluray zelf staat contrast en witwaarde ook nog op -1 ingesteld.
Ik heb nu wel veel meer detail in de witwaarden wat ik voorheen totaal niet goed kreeg.

Dus ik ben wat terughoudend om nu weer overal aan te gaan klooien.
Had ik evengoed niemand kunnen laten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Als jij blij bent met wat je nu ziet in tegenstelling tot voor de kalibratie dan is het toch goed? Het kan altijd beter en eens moet je tevreden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha ok, het klinkt alsof je een ingewikkelde setup hebt met zowel aanpassingen in de bron (blu-ray speler) als de tv. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen, ik zet de bron zoveel mogelijk op neutraal en regel dan alles op mijn tv. Maar het kan natuurlijk dat daar goede redenen voor zijn (brak bronapparaat bijvoorbeeld bij de standaardinstellingen).

Zelf vind ik +8 helderheid boven de standaardwaarde echt vreemd klinken, en +15 helemaal. Bij de 50 serie is de standaardwaarde namelijk bijna altijd goed, op 1, 2, hoogstens 3 stapjes na. Dacht dat dat bij de 60 serie ook zo was.

@Sandutje Ik begrijp uit zijn verhaal dat ie in eerste instantie heel tevreden was maar nu toch merkt dat er bij heel donkere scenes (irritant) veel rood zit in de beelden. Maar als het niet stoort hoeft ie er inderdaad niet mee aan de slag te gaan. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 29-10-2013 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ja snap ik. Als ik zelf de kalibratie zou doen (er vanuit gaande dat ik het materiaal had en de kennis zou hebben), zou ik daar ook niet voor kiezen voor aanpassingen op 2 toestellen.
Zo ingewikkeld is het trouwens niet hoor, op de BD staat enkel contrast en witheid op -1, rest gewoon allemaal op 0.
Maar volgens Frank ging het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Contrast en witheid regelen de white level, niet de black level. Dus dat zou voor het laatste niet uit moeten maken. Blijkbaar clipte je blu-ray speler het wit al in de standaard stand, daarom moest ie een standje terug. Ik blijf stand van 8 of 15 stappen hoger dan de standaardwaarde vreemd vinden voor de helderheid. Maar of die instelling inderdaad klopt kan je zelf makkelijk ff checken met die zwarte schermen.

Maar nogmaals, iets verpesten kan je niet als je de oude settings even opschrijft. Overigens kan je ook alle settings van een input naar andere inputs naar keuze kopieren, die optie zit in het menu. Als je dan een ongebruikte input gebruikt om heen te kopieren heb je een backup van je kalibratiesettings. Zou ik sowieso even doen. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 29-10-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ik weet trouwens niet op dit duidelijk is, maar mijn gamma is dus niet apart gekalibreerd.
Hij heeft wel 10-20-30 ire stappen doorlopen maar dat was niet van de gamma

EDIT : dat blijkt ook uit dit antwoord van hem :

Rood is geen probleem. Bij de 10 punts kun je enorm gaan trekken om de laatste 2 % eruit te krijgen maar dit kan problemen geven bij stepless grayscales. Als dit beneden een bepaald punt blijft wil ik die concessie niet doen.

[ Voor 46% gewijzigd door daffie82 op 29-10-2013 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Cap schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:14:
Zelf vind ik +8 helderheid boven de standaardwaarde echt vreemd klinken, en +15 helemaal. Bij de 50 serie is de standaardwaarde namelijk bijna altijd goed, op 1, 2, hoogstens 3 stapjes na. Dacht dat dat bij de 60 serie ook zo was.
Het is inderdaad opvallend dat je brightness op minimaal +8 moet zetten om reference zwart te krijgen. Misschien dat panel brightness + gamma daar meer invloed op heeft.
Cap schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:14:
@Sandutje Ik begrijp uit zijn verhaal dat ie in eerste instantie heel tevreden was maar nu toch merkt dat er bij heel donkere scenes (irritant) veel rood zit in de beelden. Maar als het niet stoort hoeft ie er inderdaad niet mee aan de slag te gaan. :)
Klopt je hebt gelijk. Ik vraag me af of je voor zoiets garantie hebt en Frank terugkomt om dit bij te stellen? Ik zou persoonlijk voor minder dan bijna perfectie geen genoegen nemen voor zo'n prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:21:
Ik weet trouwens niet op dit duidelijk is, maar mijn gamma is dus niet apart gekalibreerd.
Hij heeft wel 10-20-30 ire stappen doorlopen maar dat was niet van de gamma

EDIT : dat blijkt ook uit dit antwoord van hem :

Rood is geen probleem. Bij de 10 punts kun je enorm gaan trekken om de laatste 2 % eruit te krijgen maar dit kan problemen geven bij stepless grayscales. Als dit beneden een bepaald punt blijft wil ik die concessie niet doen.
Ja ok, hij heeft dus gewoon gamma op 2.2 of 2.4 gezet en verder niet de 10-punts gamma gekalibreerd. Maakt op zich niks uit voor bovenstaand verhaal, dat blijft hetzelfde. Stel dat je de gamma wel zou kalibreren dan moet je daarna wel weer even opnieuw het RGB niveau van de grijstrappen checken

Ik lees zijn verhaal zo: "De roodzweem is zo beperkt dat ik het persoonlijk geen probleem vind. Wil je die echt wegkrijgen (dus geen 98% perfect resultaat maar 100%) dan moet je naast de 10-punts witbalans ook met de 2-punts aan de slag, dat is meer werk. Je moet dan met de 2-punts voor de roodzweem corrigeren en dan met de 10-punts de grafiek weer recht trekken. Dit kan op de greyscale ramp (stepless greyscale) onregelmatigheden geven, dit moet dus gecontroleerd worden. Al met al is dit zoveel werk dat ik die concessie niet wil doen voor 2% beter beeld (tijd is geld ;)).
SanduTje schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:24:
[...]

Het is inderdaad opvallend dat je brightness op minimaal +8 moet zetten om reference zwart te krijgen. Misschien dat panel brightness + gamma daar meer invloed op heeft.
Hoe is jouw VT60 ingesteld?

[ Voor 83% gewijzigd door Cap op 29-10-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:24:
Ja ok, hij heeft dus gewoon gamma op 2.2 of 2.4 gezet en verder niet de 10-punts gamma gekalibreerd. Maakt op zich niks uit voor bovenstaand verhaal, dat blijft hetzelfde. Stel dat je de gamma wel zou kalibreren dan moet je daarna wel weer even opnieuw het RGB niveau van de grijstrappen checken
Jup, idd.
Ik laat dus gewoon dat heel 10-punts gamma op 0 staan en probeer dan in het 10 ire van het kleurbeheer het rood uit het zwart te krijgen.
Maar zoals Frank al zei (zie bovenstaand), ga ik dan waarschijnlijk de mist in bij de grayscales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daffie, zoals Adlermann zegt is er goede kans dat je liever wat teveel blauw/groen rond 10 IRE hebt dan (veel) teveel rood rond 1-2 IRE. Dat is dus de trade-off. ;)

10 IRE heeft betrekking op de donkerste 1 a 2 balken op de greyscale, dus dat valt mee. Wat betreft de rest van de greyscale: die verandert dus niet. Wél als je het perfect wilt volgens de 2-punts + 10-punts methode die ik hierboven aangeef, dan moet je gewoon de hele greyscale opnieuw kalibreren, en dat is waar Frank op doelt. Maar dat is dus niet wat Adlermann suggereerde.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 29-10-2013 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ok, dank voor je uitleg Cap.
Ik ga ermee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Hmmm, even liggen stoeien zonet en de volgende dingen gezien / aangepast

* Helderheid bleek net een tikkeltje te hoog te staan (gemerkt bij test volledig zwart scherm) dus dat heb ik van 15 naar 14 aangepast wat al behoorlijk de rode gloed verminderde
* witbalans 10 ire was : -18 / 0 / 0 en is nu aangepast naar -22 / 10 / 10
ik vond het zeer moeilijk om dit visueel "beter" te maken maar ik heb het gevoel dat het op deze manier iets minder rood is. Zou dit kunnen als je naar de aanpassing kijkt?
* ik krijg bij de black clipping test het balkje 17 NIET knipperend, al zet ik de helderheid op 30. Geen idee hoe ik dit wel knipperend zou kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Dat verklaart wel waarom je helderheid zo hoog moet zetten. Waarop heb je panel brightness staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt 10 IRE inderdaad meer blauw en groen en minder rood gegeven, de vraag is vooral wat dat bij de balkjes doet, zie je daar een verbetering?

Als je het 17 black clipping balkje niet knipperend krijgt dan laat jouw blu-ray speler below black (16 IRE) niet zien, hij rondt dat alleen af naar 17 IRE. Geen ramp. :) Bij mijn Samsung blu-ray speler zie ik met de VT50 op de neutrale helderheidsstand een heel subtiel oplichtende 17. Ga ik naar helderheid -8 dan zie ik zelfs balkje 25 niet meer knipperen, op stand +12 zie ik alle balkjes vanaf 7. 6 en lager geeft ie niet weer, hoe hoog ik ook ga.

Geen zorgen over die niet knipperende 17. Maar die helderheid van +14 vind ik wel raar.

Probeer eens AVSHD (download even het mp4 formaat en zet ze op USB of het netwerk) af te spelen via de interne mediaspeler en kijk hoe hoog je daar de helderheid moet instellen. Ik gok toch echt neutraal. Mijn interne mediaspeler laat op maximale helderheid vrijwel alle balkjes zien.

En hoe kijk je tv? Via een box of de ingebouwde tuner? Als je op de tv-ingang dezelfde instellingen als die van de blu-ray speler gebruikt dan denk ik dat je zwart grijs is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 30-10-2013 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen cap en daffie, wat ik niet snap dat frank de gamma niet heeft aangepast , ben geen proffesional natuurlijk, hoe kan zoiets gewoon een vraag uiterraard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:52:
Goedemorgen cap en daffie, wat ik niet snap dat frank de gamma niet heeft aangepast , ben geen proffesional natuurlijk, hoe kan zoiets gewoon een vraag uiterraard?
Tijd en geld. Voor het tarief wat hij rekent in een tour is daar geen tijd voor. Als je gamma erbij doet en greyscale en CMS dan kan je met 'pech' zo 3 -4 uur bezig zijn. Ik kan mijn TV nu heel snel doen, maar dat is omdat ik de instellingen nu uit mijn hoofd weet :) maar elke tv is anders.

Als ik een ST50 kalibreer (die heeft geen gamma verder en een2 point greyscale). Ben ik ook soms al 2 uur of langer bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan liet ik het niet eens doen , gamma is het keywoord!! Lekker makkelijk geld verdienen of sla ik de plank mis ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:18:
Dan liet ik het niet eens doen , gamma is het keywoord!! Lekker makkelijk geld verdienen of sla ik de plank mis ...
Gamma op de panasonics is neit perfect out of the box, maar zeker niet slecht.

Een correcte greyscale levert het meeste voordeel op. Dus dat is sowieso het geld al wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe weet je dag gamma goed staat uit de box? Schaduw details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:33:
Hoe weet je dag gamma goed staat uit de box? Schaduw details?
Staat niet perfect out of the box, maar op panasonics nooit verschrikkelijk. Als je de juiste instelling kiest (2.0,2.2 of 2.4 ) dan zit je vaak wel redelijk.

Ik heb op een ST50 nog nooit een beroerde gamma gezien na kalibratie van de greyscale!

Als ik mik op 2.4 dan zit het wel rond de 2.3 en 2.4 de hele tijd. Dat is niet schrikbarend slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

SanduTje schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:13:
Dat verklaart wel waarom je helderheid zo hoog moet zetten. Waarop heb je panel brightness staan?
Medium
Cap schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:25:
Je hebt 10 IRE inderdaad meer blauw en groen en minder rood gegeven, de vraag is vooral wat dat bij de balkjes doet, zie je daar een verbetering?

Als je het 17 black clipping balkje niet knipperend krijgt dan laat jouw blu-ray speler below black (16 IRE) niet zien, hij rondt dat alleen af naar 17 IRE. Geen ramp. :) Bij mijn Samsung blu-ray speler zie ik met de VT50 op de neutrale helderheidsstand een heel subtiel oplichtende 17. Ga ik naar helderheid -8 dan zie ik zelfs balkje 25 niet meer knipperen, op stand +12 zie ik alle balkjes vanaf 7. 6 en lager geeft ie niet weer, hoe hoog ik ook ga.

Geen zorgen over die niet knipperende 17. Maar die helderheid van +14 vind ik wel raar.

Probeer eens AVSHD (download even het mp4 formaat en zet ze op USB of het netwerk) af te spelen via de interne mediaspeler en kijk hoe hoog je daar de helderheid moet instellen. Ik gok toch echt neutraal. Mijn interne mediaspeler laat op maximale helderheid vrijwel alle balkjes zien.

En hoe kijk je tv? Via een box of de ingebouwde tuner? Als je op de tv-ingang dezelfde instellingen als die van de blu-ray speler gebruikt dan denk ik dat je zwart grijs is.
1) bij de balkjes lijkt het een heel lichte verbetering te zijn, maar vind dit moeilijk om zeggen of dat nu beter of net slechter is. Verschil is in ieder geval heel klein. Ik laat het maar even zo (op -22 / 10 / 10 dus)

2) je bedoelt met interne mediaspeler - de USB van de TV zelf, neem ik aan?

3) TV kijk ik via een digibox, via dezelfde HDMI input van de TV (alles gaat via mijn receiver, dus alles is via dezelfde HDMI op de TV)

[ Voor 79% gewijzigd door daffie82 op 30-10-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb juist op m'n gt60 gamma 2.2 gezet en nu weer op 2.2 anders zie ik niks in het donker de details , gister skyfall gekeken op 2.4 is het pikzwart en moet brigthnes zo hoog dat is niet goed volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Bij gamma 2.4 en panel brightness low/medium kom je al snel op een brightness van +8 als je met AVSHD balk 17 zichtbaar wilt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier gamma 2.2 panel medium brightness +4 en comtrast op 66

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@daffie 2) ja de interne mediaspeler in Viera tools inderdaad. 3) dan heb je volgens mij met brightness +14 goede kans dat de zwartwaarde bij kijken met de digibox te hoog is. Tenzij je receiver aan het signaal rommelt. Je hebt voorafgaand aan de kalibratie toch wel alle videoprocessing van je receiver uit gezet hoop ik?

Andere opmerkingen:
- Besef wel dat de gemiddelde kijker gewend is te kijken met een (veel) te hoge helderheid en te lage gamma. Gevolg: zwart is grijs, en schaduwen zijn erg licht, het hele beeld is nogal flets. Ga je dan naar een gamma van 2.4 en juiste zwartwaarde dan vindt de gemiddelde kijker het al snel "te donker". Dat is vooral een kwestie van gewenning. Maar als je in een vrij donkere omgeving kijkt is dat niet waar, het beeld is dan juist goed met gamma 2.4. 2.2 kan ook wel maar is bij het meeste materiaal minder mooi. In een helder verlichte omgeving kan dat zeker te donker zijn, dan mag de gamma naar 2.2 of zelfs nog hoger bij meer licht.

- Wat betreft de balkjes: let wel op dat balkje 17 echt heel erg vaag te zien is, kwestie van met de neus dichtbij de tv en in donkere omgeving. In een gemiddelde woonkamer ga je echt niet alle balkjes zien, tenzij je extreem de helderheid omhoog gooit. Maar als je dan 's avonds met je schemerlamp zit te kijken dan zie je een flets beeld met grijs zwart. Je moet dus voor die 2 kijkomstandigheden APARTE beeldmodi gebruiken. Bijvoorbeeld Pro1 en Pro2, of THX en Pro1, of Normal en Pro1.
In een donkere kamer zie je dus ook met gamma 2.4 de 18, 19, 20 balkjes. 17 is een grensgeval dat je ziet met veel turen van dichterbij. Maar dat hoort ook, want dat is de laagste waarde die je uberhaupt mag zien. Waarde 16 mag absoluut nulkommanul te zien zijn, ook niet met je neus op de tv, anders lever je zwartwaarde in. Dat is veel belangrijker dan balkje 17 kunnen zien.
Adlermann schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:36:
[...]

Staat niet perfect out of the box, maar op panasonics nooit verschrikkelijk. Als je de juiste instelling kiest (2.0,2.2 of 2.4 ) dan zit je vaak wel redelijk.

Ik heb op een ST50 nog nooit een beroerde gamma gezien na kalibratie van de greyscale!
Dit klopt. Geldt ook voor de GT en VT. Zal met de 60 serie niet veel anders zijn vermoed ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 30-10-2013 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Zelden zoveel gedoe gezien na een professionele calibratie. Geef je dan je zuurverdiende geld aan uit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brad Pitt schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:07:
Zelden zoveel gedoe gezien na een professionele calibratie. Geef je dan je zuurverdiende geld aan uit :/
Volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Goede prijs/kwaliteit verhouding opgeleverd gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Het 'probleem' zit in hem in het stuk dat niet door Frank (of iedere andere professionele kalibrateur) gedaan wordt in een tour. Als je perfectie verwacht zul je een solo kalibratie moeten laten doen of zelf aan de slag moeten denk ik, want voor 200+ euro krijg je dat blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
SanduTje schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:13:
Het 'probleem' zit in hem in het stuk dat niet door Frank (of iedere andere professionele kalibrateur) gedaan wordt in een tour. Als je perfectie verwacht zul je een solo kalibratie moeten laten doen of zelf aan de slag moeten denk ik, want voor 200+ euro krijg je dat blijkbaar niet.
Solo calibraties zijn ook niet alles/perfect. Been there ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adlermann schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:13:
[...]

Volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Goede prijs/kwaliteit verhouding opgeleverd gok ik.
Ik ga er ook vanuit dat het wel goed zit, maar een helderheid van 14 stappen boven de standaardwaarde klinkt mij wel vreemd in de oren moet ik zeggen. Ik heb hem nog nooit hoger dan +3 hoeven zetten. Nu heb ik pas 1 60 serie gezien, maar ben wel verrast mocht het zo zijn dat bij de 60 series zo'n stevige aanpassing van de helderheid nodig is.

PS Perfect wordt het nooit, op een gegeven moment is het 2x zo lang klooien voor 1% winst. Dat merkte Frank ook terecht op. Wanneer dat moment aangebroken is, dat is echter wel een punt van discussie. :P
Een beetje kennis van zaken, goede testpatronenkeuze, goede meter en veel geduld helpen natuurlijk wel een hele hoop.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 30-10-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Brad Pitt schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:14:
[...]

Solo calibraties zijn ook niet alles/perfect. Been there ;)
Dan zou ik (als perfectionist) voor die 360 euro zeker weten een meter kopen en zelf aan de slag gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
SanduTje schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:17:
Dan zou ik (als perfectionist) voor die 360 euro zeker weten een meter kopen en zelf aan de slag gaan :)
Ga dan alsnog aan alles irriteren dus da's helaas geen solve-all methode. Al heb je op zich gelijk hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Cap schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:16:
[...]

Ik ga er ook vanuit dat het wel goed zit, maar een helderheid van 14 stappen boven de standaardwaarde klinkt mij wel vreemd in de oren moet ik zeggen. Ik heb hem nog nooit hoger dan +3 hoeven zetten. Nu heb ik pas 1 60 serie gezien, maar ben wel verrast mocht het zo zijn dat bij de 60 series zo'n stevige aanpassing van de helderheid nodig is.

PS Perfect wordt het nooit, op een gegeven moment is het 2x zo lang klooien voor 1% winst. Dat merkte Frank ook terecht op. Wanneer dat moment aangebroken is, dat is echter wel een punt van discussie. :P
Een beetje kennis van zaken, goede testpatronenkeuze, goede meter en veel geduld helpen natuurlijk wel een hele hoop.
Jouw VT50 wordt toch omgeruild voor een VT60? Ben dan benieuwd naar je bevindingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:07:
@daffie 2) ja de interne mediaspeler in Viera tools inderdaad. 3) dan heb je volgens mij met brightness +14 goede kans dat de zwartwaarde bij kijken met de digibox te hoog is. Tenzij je receiver aan het signaal rommelt. Je hebt voorafgaand aan de kalibratie toch wel alle videoprocessing van je receiver uit gezet hoop ik?

Andere opmerkingen:
- Besef wel dat de gemiddelde kijker gewend is te kijken met een (veel) te hoge helderheid en te lage gamma. Gevolg: zwart is grijs, en schaduwen zijn erg licht, het hele beeld is nogal flets. Ga je dan naar een gamma van 2.4 en juiste zwartwaarde dan vindt de gemiddelde kijker het al snel "te donker". Dat is vooral een kwestie van gewenning. Maar als je in een vrij donkere omgeving kijkt is dat niet waar, het beeld is dan juist goed met gamma 2.4. 2.2 kan ook wel maar is bij het meeste materiaal minder mooi. In een helder verlichte omgeving kan dat zeker te donker zijn, dan mag de gamma naar 2.2 of zelfs nog hoger bij meer licht.

- Wat betreft de balkjes: let wel op dat balkje 17 echt heel erg vaag te zien is, kwestie van met de neus dichtbij de tv en in donkere omgeving. In een gemiddelde woonkamer ga je echt niet alle balkjes zien, tenzij je extreem de helderheid omhoog gooit. Maar als je dan 's avonds met je schemerlamp zit te kijken dan zie je een flets beeld met grijs zwart. Je moet dus voor die 2 kijkomstandigheden APARTE beeldmodi gebruiken. Bijvoorbeeld Pro1 en Pro2, of THX en Pro1, of Normal en Pro1.
In een donkere kamer zie je dus ook met gamma 2.4 de 18, 19, 20 balkjes. 17 is een grensgeval dat je ziet met veel turen van dichterbij. Maar dat hoort ook, want dat is de laagste waarde die je uberhaupt mag zien. Waarde 16 mag absoluut nulkommanul te zien zijn, ook niet met je neus op de tv, anders lever je zwartwaarde in. Dat is veel belangrijker dan balkje 17 kunnen zien.
Men receiver staat goed hoor - die doet geen video processing als het goed is. Heb die settings al 10 keer overlopen in het verleden.
En dat balkje op 17 zie ik niet knipperen zelfs niet met men neus erop. Maar goed, dat is dus niet zo erg.
En die helderheid op +14... Tja, zal wel een bijzondere TV hebben zeker.
Ik weet wel dat ik bijvoorbeeld op mijn DUNE ook mijn blu-ray settings heb getest met AVSHD in het verleden en die waren gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Zal lastig worden maar gelukkig maakt de skypecamera veel goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43
Op mijn VT60 moet ik de brightness ook erg hoog zetten, wil ik details terugzien in het zwart. Waar kan ik een basis patroon vinden om een goede begin instelling te maken? Ik ben tevreden over het scherm, maar ik moet voor mijn gevoel nog te vaak aan de brightness schroeven om een beeld goed te krijgen. Het beeld in de film is dan goed, maar het zwart in XBMC is grijs. Niet goed, maar de playback is wel goed. En veel beter dan de 0 waarde van brightness.

Ik heb alleen verder weinig verstand van het kalibreren, dus ik zal ook eens kijken naar de Gamma waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Zoals hierboven al een aantal keer vermeld kun je daar AVSHD voor gebruiken. Afhankelijk van hoe licht je kamer is zet je gamma op 2.2 of 2.4 en stel je met de testpatronen je helderheid en contrast in.
Pagina: 1 ... 5 ... 66 Laatste

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.