Even uitleg wbt "is near black niet te rood? (heb je dat visueel gecontroleerd)":
Dat zie je bij de eerste van die 16-25 IRE balkjes op het near black scherm van AVSHD. Wel de kamer even op schemerlicht/donker niveau zetten anders zie je de donkerste balkjes moeilijk!

Mijn (en Adlermann's) ervaring is dat als je de 2-punts en/of 10-punts greyscale (10-100% helderheid) optimaal "vlak" kalibreert, je vervolgens blijft zitten met (behoorlijk) teveel rood in het bijna-zwart (0-4% helderheid). Dat kan je compenseren door in de 2-punts de hoeveelheid rood zo te beperken dat near black acceptabel is (een beetje te rood, maar niet storend), en dan met de 10 punts de 10-100% helderheidsstappen weer vlak te trekken door daar rood te verhogen.
En ik zou het CMS ook altijd op 75% verzadiging kalibreren ipv 100%. Het kan best dat dit ook gebeurd is maar de CIE grafieken dat niet correct aangeven. Daar had ik bij Calman 4 ook last van, en kan ik verder niet controleren op basis van deze gegevens omdat ik de daadwerkelijk gemeten punten niet (als getal) in het rapport zie staan.
Verder hangt het resultaat van de kalibratie ook nogal af van de gebruikte testschermen, met name de windowgrootte, dit kan variëren van 4% tot 100% van het beeld. Blokjes van 4% vind ik te klein wat dan zit je in het fullscreen bereik met te rode schermen, 25% of hoger is uit den boze want dan gaat ook ABL zeker een rol spelen, ideaal is rond de 15%. Bij Panasonic plasma's tenminste.
Nou denk ik dat Frank heus weet wat ie doet hoor. Maar dat betekent niet per se dat ik het ook zo zou doen.

SOEDARKMASTER schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:53:
Ik vind trouwens dat er wel een erg groot verschil zit in het contrast als ik een normaal beeld vergelijk met een volledig wit scherm. Mijn contrast gaat tot 60 en tot 51 zie je verschil in contrast, maar wanneer het scherm volledig wit is, gaat het maar tot 30. Daarna zie je geen verschil meer met de lichtopbrengst. Dit kan eigenlijk niet door de beugel. Misschien dat het met de 60 serie beter is? (Ik heb een gt50).
Dat is het effect van ABL (auto brightness limiter) en dat is dus al jaren zo bij plasma's. Dat heeft te maken met het beperken van het energieverbruik, fosforslijtage en de grootte van (en kosten van

) de voeding in een zo plat mogelijke tv, met als bijkomend voordeel ook minder plasma buzz.
Kijk je naar de 30, 50, 60 serie dan zijn ze stapsgewijs wel steeds helderder, maar ABL hebben ze allemaal.
[
Voor 42% gewijzigd door
Cap op 21-10-2013 18:30
]