grappig dat zat ik ook al te bedenken als film,contrast en black level kun je daarmee heel mooi showen
Inderdaad! Een film noirDuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:03:
De film Sin City bevat mooie beelden voor showing off
Hier bij de weg nog een 'ultieme' lijst van BluRay films met een mooie beeldkwaliteit. De hoogste noteringen zijn natuurlijk voor de animatie/CGI films. Die hebben eigenlijk bij voorbaat al perfect beeld.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Weet ook toevallig iemand of het mogelijk is de volumebalk in beeld uit te zetten? Iedere keer als je het volume verandert komt er zo'n irritant grote balk precies boven de ondertitels en blijft dan lang hangen, vet irritant..
Philips doet dit toch beter (Nederlands merk he
, is misschien daarom wel meer bewust van het bestaan van ondertitels
)
Anyway, kan hier iets aan gedaan worden?
(ja ik versta Engels en nee ik ben niet van plan een extern geluidssysteem aan te sluiten)
Philips doet dit toch beter (Nederlands merk he
Anyway, kan hier iets aan gedaan worden?
(ja ik versta Engels en nee ik ben niet van plan een extern geluidssysteem aan te sluiten)
Antwoord waar je geen reet aan hebt, maar ik vind het zonde om zo'n mooi beeld geweld aan te doen met interne speakers. Ook al zijn ze redelijk voor interne speakers. Maar goed, daar heb je geen bal aan.Digital-DNA schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:46:
Trouwens, je hoeft niet persé een grote surroundreceiver oid te nemen. Er zijn ook soundbars te koop van Philips en Samsung die best goed zijn. Plak je ze onder het scher, is het net of het erbij hoort. En geen volumebalk meer...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Tenzij HDMI CEC aan natuurlijk
Heb dat hier maar uit gezet vanwege de werkelijk bizar brakke implementatie daarvan op de receiver. Had bij Conrad eindelijk zo'n energietestding gekocht om te zien waar in huis de grootste stroomverbruikers zaten. Bleek dat de receiver op stand-by, met CEC (of netwerkbediening) aan, rond de 55W verbruikt

Filmpje kijken op normaal volume, nog geen tijd gehad om echt ff te knallen, was 700W maximaal. Tijdens normaal tv kijken schommelt het een beetje tussen de 400 en 550W. Vind dat niet echt weinig, maar soit
[ Voor 3% gewijzigd door Brad Pitt op 26-07-2014 09:11 ]
Nickname does not reflect reality
Ja, da's allenaam nieuwlichterij, daar doe ik niet aan...
Als je je zorgen maakt over energieverbruik, zit je in het verkeerde kamp met een plasmaFilmpje kijken op normaal volume, nog geen tijd gehad om echt ff te knallen, was 700W maximaal. Tijdens normaal tv kijken schommelt het een beetje tussen de 400 en 550W. Vind dat niet echt weinig, maar soit
2013 belde, ze willen hun nieuws terug. Maar ja van de zt60 zijn er fors minder geproduceerd en hebben een unieke nummering volgen mij.Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:11:
Las dat de 60ZT60 een beperkte oplage heeft. Kan iemand dit bevestigen?
Alle panasonic plasma's hebben inmiddels een beperkte oplage, aangezien ze niet meer gemaakt worden...
Verwijderd
Dank je dan denk ik dat ik deze maar snel bestel. Zat te twijfelen tussen de 60ZT60 en de LG OLED maar ga voor deze vanwege de uitstekende recensie, geweldige beeld van de 55VT50 en het prijsverschil.
Iemand interesse in de 55VT50? Hij is net 2 jaar.
nee, maar op marktplaats ben je he mdenk ik binnen 2 dagen kwijt voor tussen de 1100 en 1200 euro. Misschien iets minder omdat er geen fabrieksgarantie meer opzit.Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:27:
[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 26-07-2014 12:28 ]
Die van mij heb ik verkocht voor tussen de 1100 en 1200 vorige maand. Was wel maar 15 maanden jou, dus nog fabrieksgarantie.Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:31:
Zoveel? Ik zat aan € 750 te denken!
Verwijderd
Mooie prijs hoor. Nou voor € 800 mogen ze hem meenemen incl. doos, standaard en bril.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2014 13:05 ]
Weet je wat handig is?Brad Pitt schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 09:10:
[...]
Tenzij HDMI CEC aan natuurlijk
Heb dat hier maar uit gezet vanwege de werkelijk bizar brakke implementatie daarvan op de receiver. Had bij Conrad eindelijk zo'n energietestding gekocht om te zien waar in huis de grootste stroomverbruikers zaten. Bleek dat de receiver op stand-by, met CEC (of netwerkbediening) aan, rond de 55W verbruiktNu, met die optie uit, verbruikt de hele audio/video/game set-up 5W in standby, vind dat erg okay. Was ervoor dus 60W.
Filmpje kijken op normaal volume, nog geen tijd gehad om echt ff te knallen, was 700W maximaal. Tijdens normaal tv kijken schommelt het een beetje tussen de 400 en 550W. Vind dat niet echt weinig, maar soit
Een stopcontact blok met een knop op. Als je de boel niet gebruikt : knop uit en niks meer op standby...
Veel handiger en goedkoper dan alles gaan meten
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
Weet je wat handig is? Gewoon relaxed leven en zonder morren de rekenign betalingdaffie82 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 13:50:
[...]
Weet je wat handig is?
Een stopcontact blok met een knop op. Als je de boel niet gebruikt : knop uit en niks meer op standby...
Veel handiger en goedkoper dan alles gaan meten
Ik heb gewoon mijn geweten afgekocht met 100% gegarandeerde administratief ogewerkte kernenergie
Denk je dat ik niet relaxt leef? Is een kwestie van gewoonte, niet meer, niet minder.Adlermann schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 13:53:
[...]
Weet je wat handig is? Gewoon relaxed leven en zonder morren de rekenign betaling
Ik heb gewoon mijn geweten afgekocht met 100% gegarandeerde administratief ogewerkte kernenergie
Je gaat weg, of gaat 's avonds slapen : knop uit.
Wij denken hier nog niet meer bij na.
Beetje (beetje maar hé, anders zou ik geen plasma hebben
[ Voor 4% gewijzigd door daffie82 op 26-07-2014 14:01 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
Geloof me vrij : ik (en Qapla) zijn niet zo unfair om op forums te gaan klagen over mensen en ze er zelf niet over aan te spreken. Ondertussen is hij er al zelf op aangesproken en hij heeft inderdaad aangeboden het te willen rechtzetten.mphilipp schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:32:
Frank heeft bij mij 2 toestellen gecalibreerd en ik was daar in beide gevallen dik tevreden over. Volgens mij is wel zo professioneel dat als je ontevreden bent (kan altijd gebeuren, nietwaar?) hij nog een keer langskomt om het te corrigeren. Daar heeft ie meer belang bij dan dat er mensen gaan roepen dat ie slecht is, zonder dat hij de kans krijgt om het recht te zetten. Maar goed, ik ben niet zijn marketingafdeling, maar het lijkt me wel zo fair om 'm die kans te geven.
Dus dat is inderdaad netjes van hem. Nu wachten tot hij eens bij mij in de buurt is
Klopt, we gaan er over een paar weken op een zaterdag heen. En verder heb ik ook alleen maar goede ervaringen met Frank. Het is de 4e tv die we door hem hebben laten kalibreren. Probleem is dat ik teveel lees! Even terug te komen op de contrastsetting van -2 op de Oppo en 45 op de Dune. Ik zie dan duidelijk veel meer detail. Vooral de luchten. Contrast op de tv kan dan veel hoger. Probleem is alleen, dat bij andere bronnen, zoals de interne mediaspeler, Apple tv, spelcomputer etc. waar dat niet te regelen valt je met white crush te maken krijgt. Af en toe benijd ik de mensen die een tv kopen, aanzetten en dan het beeld prachtig vinden en het zo laten. Zo makkelijkdaffie82 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:03:
[...]
Geloof me vrij : ik (en Qapla) zijn niet zo unfair om op forums te gaan klagen over mensen en ze er zelf niet over aan te spreken. Ondertussen is hij er al zelf op aangesproken en hij heeft inderdaad aangeboden het te willen rechtzetten.
Dus dat is inderdaad netjes van hem. Nu wachten tot hij eens bij mij in de buurt is
Inderdaad. Je kunt er ook teveel mee bezig zijn. Ik heb die bak zo op het oog even met wat testpatronen afgesteld en alvast een afspraak gemaakt bij Spectrum om de boel te calibreren en dan moet het goed zijn. Niet meer aankomen en niet meer lezen over dat het misschien nóg beter kan. Gewoon gaan genieten van het mooie beeld.
En instellingen van elkaar overnemen is al helemaal zinloos omdat geen 2 toestellen hetzelfde zijn. Gisteren nog een stukje gelezen waar 2 gasten elk hun VT60 hadden ingesteld volgens de setting van 2 'guru's' en die hadden vergeleken met de THX Cinema settings. Met meetapparaten uiteraard. Overall zat er weinig tussen en ze zeiden dat de THX setting eigenlijk nog de beste was.
En ik - maar tv's afstellen is geen hobby van me - wil gewoon kijken, niet steeds bezig zijn met prutsen. Een film is zoveel leuker dan een testpatroon...
Mooi, ben benieuwd naar het resultaat!Qapla1 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 16:08:
[...]
Klopt, we gaan er over een paar weken op een zaterdag heen. En verder heb ik ook alleen maar goede ervaringen met Frank. Het is de 4e tv die we door hem hebben laten kalibreren. Probleem is dat ik teveel lees! Even terug te komen op de contrastsetting van -2 op de Oppo en 45 op de Dune. Ik zie dan duidelijk veel meer detail. Vooral de luchten. Contrast op de tv kan dan veel hoger. Probleem is alleen, dat bij andere bronnen, zoals de interne mediaspeler, Apple tv, spelcomputer etc. waar dat niet te regelen valt je met white crush te maken krijgt. Af en toe benijd ik de mensen die een tv kopen, aanzetten en dan het beeld prachtig vinden en het zo laten. Zo makkelijk
Is natuurlijk wel logisch dat als je contrast op de Oppo op -2 zet, je contrast op de TV veel hoger kan zetten. Maar ik blijf het vreemd vinden dat Frank zegt dat contrast op -2 moet op de Oppo omwille van crush in de CMS boven de 90IRE (dus GEEN white crush maar CMS crush)
Daarom laat ik de tv dus kalibreren. Niet meer hoeven klooien, omdat het beeld optimaal afgesteld staat en genieten van de mooie natuurlijke kleuren. Alleen nu had ik de hele tijd het gevoel dat het niet optimaal was. Beeld onrustiger dan ervoor en dfc erger geworden. De tv is gekalibreerd op gamma 2.4 contrast 69 en helderheid +2. Dit heeft hij zo ingesteld op de gamma stand 2.2 niet wetende dat als je daarna de gamma op 2.4 zet de helderheid naar +9 of +10 moet en waarschijnlijk contrast weer omlaag. Mijn gevoel zegt dat dan die hele kalibratie niet meer klopt en daardoor bleef ik klooien. Genieten van een film of serie doe ik ook hoor. Het beeld is heus wel mooi, maar het kan een stuk beter en daar heb ik voor betaald. Het beeld was voor de kalibratie net zo mooi.mphilipp schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 16:41:
[...]
Inderdaad. Je kunt er ook teveel mee bezig zijn. Ik heb die bak zo op het oog even met wat testpatronen afgesteld en alvast een afspraak gemaakt bij Spectrum om de boel te calibreren en dan moet het goed zijn. Niet meer aankomen en niet meer lezen over dat het misschien nóg beter kan. Gewoon gaan genieten van het mooie beeld.
En instellingen van elkaar overnemen is al helemaal zinloos omdat geen 2 toestellen hetzelfde zijn. Gisteren nog een stukje gelezen waar 2 gasten elk hun VT60 hadden ingesteld volgens de setting van 2 'guru's' en die hadden vergeleken met de THX Cinema settings. Met meetapparaten uiteraard. Overall zat er weinig tussen en ze zeiden dat de THX setting eigenlijk nog de beste was.
En ik - maar tv's afstellen is geen hobby van me - wil gewoon kijken, niet steeds bezig zijn met prutsen. Een film is zoveel leuker dan een testpatroon...
@daffie82
Contrastsetting is gechecked met de testpatroon op de avshd disc. Als ik contrast op de Oppo op 0 zet dan zie ik 251 t/m 253 niet meer. Ik ga hem iig weer op neutraal zetten en zo wil ik ook dat Frank dr tv kalibreert. Moet nog afspraak maken. Deze zaterdag en volgende week zaterdag kon hij niet, dus ik hoop zaterdag de 9e.
Verwijderd
Op het HT forum te lezen weet Frank zich overal wel tegen in te dekken... De ene keer ligt het aan het plasma schem (deze zou teruglopen), dan ligt het weer aan de receiver/media player of zou een update van het scherm mogelijk weer invloed kunnen hebben. Tja
Wees een vent en geef gewoon toe dat de 60-serie een ongelooflijke bitch is om fatsoenlijk te kalibreren en dat een kalibratie bij deze schermen simpelweg meer tijd vereist.
Wees een vent en geef gewoon toe dat de 60-serie een ongelooflijke bitch is om fatsoenlijk te kalibreren en dat een kalibratie bij deze schermen simpelweg meer tijd vereist.
Al zou de tv 1500W verbruiken, boeit me geen foek. Echter 120 Euro per jaar drainen door CEC aan te laten staan gaat toch wat te ver. Had echter alsnog niet verwacht dat het ding zo veel zou verbruiken en snap nu de milieumaffia ook wat beter. Rare is alleen dat een auto die 1 op 7 rijdt geen enkel probleem is (als je daar voor wilt betalen) maar een tv niet meer mag verbruiken dan een X-waarde (al zou je daar ook voor willen betalen).mphilipp schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:29:
Als je je zorgen maakt over energieverbruik, zit je in het verkeerde kamp met een plasma
Of al die forummensjes denken het altijd beter te weten...Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:03:
Op het HT forum te lezen weet Frank zich overal wel tegen in te dekken...
Want ook dát is de realiteit. Je wordt als professional (op welk terrein dan ook) helemaal gestoord van al die forumbewoners die ALLES beter menen te weten. Wat moet je daar nou tegen doen? Met iedereen in disussie gaan? We weten allemaal waar die internet discussies toe leiden...
Misschien is het zijn probleem dat hij dagelijks met allerlei TV's en projectoren te maken krijgt. Een hobbyist die wekenlang het hele internet afstruint en weet ik wat allemaal leest over zijn specifieke TV heeft zo heel veel 'feiten' waarvan de helft misschien wel onzin is. Wat moet hij daar nou weer mee? Feit is gewoon dat mensen op de fora elkaar helemaal gek maken met hun wijsheden. De een zegt dit, de ander dat. En vaak hebben ze beide ongelijk.
Praat met een willekeurige professional, neem een bandenboer, en begin over iets dat je op internet hebt gelezen...
Werd toen ik een Pioneer Kuro had door meneer Frank binnen een paar dagen gebanned. Omdat ik vond dat het zwart helemaal niet zwart was. En bewegingen schokten. Etc. Dat kon allemaal niet en toen was het bye byemphilipp schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:44:
Wat moet je daar nou tegen doen? Met iedereen in disussie gaan? We weten allemaal waar die internet discussies toe leiden...
Verwijderd
Tja, je mag toch verwachten dat na een kalibratie het uiterste uit een scherm is gehaald. En vanzelfsprekend moeten er vaak concessies worden gedaan. Maar ik ben bang dat sommige kalibrateurs zo hun eigen consessies er op na houden (shadow detail boven zwartwaardes bijv.)
Hij heeft bij mij geen voet binnen gezet hoorVerwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:55:
Tja, je mag toch verwachten dat na een kalibratie het uiterste uit een scherm is gehaald. E
Dat je die paar balkjes niet ziet is niet erg. Dat is volgens Frank ook niet de reden dat hij contrast op -2 had gezet.Qapla1 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 19:15:
@daffie82
Contrastsetting is gechecked met de testpatroon op de avshd disc. Als ik contrast op de Oppo op 0 zet dan zie ik 251 t/m 253 niet meer. Ik ga hem iig weer op neutraal zetten en zo wil ik ook dat Frank dr tv kalibreert. Moet nog afspraak maken. Deze zaterdag en volgende week zaterdag kon hij niet, dus ik hoop zaterdag de 9e.
Reden is volgens hem dat CMS boven 90IRE clipt als contrast op 0 staat op de Oppo. Dit zou dus tegen te gaan zijn door contrast op -1 of -2 te zetten. De verschillen zouden wel minimaal zijn.
Ik snap er in ieder geval geen ruk van. En op avsforum snappen ze er ook niet veel van getuige de volgende reactie :
"the HDMI digital data captures OPPO has done show this not to be the case. They run files with specific pixel values (Luma and the 2 Color Differences) through the player and capture the digital output stream (no AVR or Display involved) to make sure those values are not being altered (clipped). This is part of the Q/A of Dithering, for example, which imposes small, random differences by design, so you need to check that the differences are of the intended size and only occurring when they are supposed to be occurring.
It's always possible that a bug has crept in of course since the last time they checked that, but rendering bugs are usually not that subtle."
[ Voor 31% gewijzigd door daffie82 op 27-07-2014 00:25 ]
Ik zou het ook niet weten. Wie heeft er nou gelijk. Ik denk dat het uiteindelijk weinig uitmaakt, of ga voor meeste stemmen gelden, zet de Oppo op 0daffie82 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 00:24:
[...]
Dat je die paar balkjes niet ziet is niet erg. Dat is volgens Frank ook niet de reden dat hij contrast op -2 had gezet.
Reden is volgens hem dat CMS boven 90IRE clipt als contrast op 0 staat op de Oppo. Dit zou dus tegen te gaan zijn door contrast op -1 of -2 te zetten. De verschillen zouden wel minimaal zijn.
Ik snap er in ieder geval geen ruk van. En op avsforum snappen ze er ook niet veel van getuige de volgende reactie :
"the HDMI digital data captures OPPO has done show this not to be the case. They run files with specific pixel values (Luma and the 2 Color Differences) through the player and capture the digital output stream (no AVR or Display involved) to make sure those values are not being altered (clipped). This is part of the Q/A of Dithering, for example, which imposes small, random differences by design, so you need to check that the differences are of the intended size and only occurring when they are supposed to be occurring.
It's always possible that a bug has crept in of course since the last time they checked that, but rendering bugs are usually not that subtle."
Verwijderd
je bedoelt herhaling van dezelfde mening op iedere discussie over de kuro. ja dat klinkt bekend.Brad Pitt schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:48:
[...]
Werd toen ik een Pioneer Kuro had door meneer Frank binnen een paar dagen gebanned. Omdat ik vond dat het zwart helemaal niet zwart was. En bewegingen schokten. Etc. Dat kon allemaal niet en toen was het bye bye
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2014 13:38 ]
Als ik zo zijn posten lees op zijn forum als antwoord op mijn vragen denk ik dat ik weet wat zijn/ons "probleem" is.Qapla1 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 01:22:
[...]
Ik zou het ook niet weten. Wie heeft er nou gelijk. Ik denk dat het uiteindelijk weinig uitmaakt, of ga voor meeste stemmen gelden, zet de Oppo op 0
Hij baseert zich uitsluitend op zijn metingen om te zien hoe alles voor en na kalibratie is.
Maar hij doet geen VISUELE checks (dat weet ik heel zeker want heb hem de hele tijd in de gaten gehouden).
Dus de gray scales zullen op papier wel allemaal ok zijn, maar visueel zijn ze dat niet (kleurzweem in sommige)
Alsook roodzweem in near black bijvoorbeeld.
[ Voor 4% gewijzigd door daffie82 op 27-07-2014 14:55 ]
Klopt, het domme is dat het niet hoeft. Was voor mij de doorslaggevende reden om destijds de pioneer te dumpen en een yamaha te kopen die met CEC en standby pass-trough nog geen 3 watt verbruikt. Toen ik er bij de pioneer last van had kwam ik er via de fora achter dat meer merken / modellen er last van hebben, het is dus goed opletten bij aanschaf.Brad Pitt schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:37:
[...]
Al zou de tv 1500W verbruiken, boeit me geen foek. Echter 120 Euro per jaar drainen door CEC aan te laten staan gaat toch wat te ver. Had echter alsnog niet verwacht dat het ding zo veel zou verbruiken en snap nu de milieumaffia ook wat beter. Rare is alleen dat een auto die 1 op 7 rijdt geen enkel probleem is (als je daar voor wilt betalen) maar een tv niet meer mag verbruiken dan een X-waarde (al zou je daar ook voor willen betalen).
Dat herken ik wel, helaas is het bij dit soort dingen moeilijk om zonder eigen ervaring op het specifieke punt uit te maken of het om indekken gaat vermomd onder een imago van deskundigheid, of dat het werkelijk een geldig argument betreft waarvan men zich bedient. Maar bij Frank op HT-forum heb ik mezelf ook wel eens op de gedachte "indekken" betrapt. In zijn verdediging: het is waarschijnlijk ook onontkoombaar.Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:03:
Op het HT forum te lezen weet Frank zich overal wel tegen in te dekken... De ene keer ligt het aan het plasma schem (deze zou teruglopen), dan ligt het weer aan de receiver/media player of zou een update van het scherm mogelijk weer invloed kunnen hebben. Tja
Metingen - als in het standaard mooi ogende kalibratierapportje - zijn prima, maar zijn alleen op te voeren als bewijs dat de tv goed is afgesteld als je eerst bewezen hebt dat de tv zich lineair gedraagt (dus dat je kan voorspellen wat de tv doet bij beeld Y als je met behulp van beeld X hebt gekalibreerd). Vaak is een LCD tv redelijk lineair in zijn gedrag m.b.t. helderheid, greyscale, kleuren.daffie82 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:54:
[...]
Als ik zo zijn posten lees op zijn forum als antwoord op mijn vragen denk ik dat ik weet wat zijn/ons "probleem" is.
Hij baseert zich uitsluitend op zijn metingen om te zien hoe alles voor en na kalibratie is.
Maar hij doet geen VISUELE checks (dat weet ik heel zeker want heb hem de hele tijd in de gaten gehouden).
Dus de gray scales zullen op papier wel allemaal ok zijn, maar visueel zijn ze dat niet (kleurzweem in sommige)
Helaas is een plasma totaal niet lineair in zijn gedrag, dus dan blijft over dat je voldoende metingen moet hebben gedaan van beelden die het spectrum van het te bekijken materiaal zo'n beetje afdekt.
Bijvoorbeeld bij heel veel verschillende single window formaten (1%, 2%, 5%, 8%, 10%, 12%, 15%, 20%, 25%, 30%) en APL window formaten de witbalans meten. En dan niet het 0-100% helderheidsbereik in 10 stappen maar in veel meer, minimaal 20 of misschien wel 30 stappen. Gevolg is wel VEEL meer werk: in plaats van 10 schermen (10 staps 15% windows) heb je dan bijvoorbeeld 5 verschillende windowgroottes van 20 stappen, oftewel 100 schermen die je ook nog eens moet itereren om naar het gemiddeld resultaat toe te werken.
Je kan dus wel goed je best doen om de kans op problemen te verminderen, dat kost alleen wel veel meer tijd. Die heeft iemand die zijn brood er mee moet verdienen en belooft de kalibratie in 2 uur te doen niet.
[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 27-07-2014 15:55 ]
Verwijderd
Dank voor de marktplaats tip Adlermann. Net verkocht voor een leuke prijs. De 60ZT60 wordt 5 aug. geleverd. (Op verzoek)
Ik accepteer commissies.Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 15:24:
Dank voor de marktplaats tip Adlermann. Net verkocht voor een leuke prijs. De 60ZT60 wordt 5 aug. geleverd. (Op verzoek)
Wat doet een 2012 serie over het algemeen nog? Bijv. 50VT50 of 50ST50.
Slim om tweedehands aan te schaffen? Waar op te letten?
Slim om tweedehands aan te schaffen? Waar op te letten?
Tja, dan heeft het ook weinig zin om hem opnieuw bij mijn thuis te laten komen. Zoals je zegt : die tijd wil of kan hij toch niet nemen en al zeker niet als hij voor een 2de keer gratis moet terugkomen...Cap schreef op zondag 27 juli 2014 @ 15:22:
Metingen - als in het standaard mooi ogende kalibratierapportje - zijn prima, maar zijn alleen op te voeren als bewijs dat de tv goed is afgesteld als je eerst bewezen hebt dat de tv zich lineair gedraagt (dus dat je kan voorspellen wat de tv doet bij beeld Y als je met behulp van beeld X hebt gekalibreerd). Vaak is een LCD tv redelijk lineair in zijn gedrag m.b.t. helderheid, greyscale, kleuren.
Helaas is een plasma totaal niet lineair in zijn gedrag, dus dan blijft over dat je voldoende metingen moet hebben gedaan van beelden die het spectrum van het te bekijken materiaal zo'n beetje afdekt.
Bijvoorbeeld bij heel veel verschillende single window formaten (1%, 2%, 5%, 8%, 10%, 12%, 15%, 20%, 25%, 30%) en APL window formaten de witbalans meten. En dan niet het 0-100% helderheidsbereik in 10 stappen maar in veel meer, minimaal 20 of misschien wel 30 stappen. Gevolg is wel VEEL meer werk: in plaats van 10 schermen (10 staps 15% windows) heb je dan bijvoorbeeld 5 verschillende windowgroottes van 20 stappen, oftewel 100 schermen die je ook nog eens moet itereren om naar het gemiddeld resultaat toe te werken.
Je kan dus wel goed je best doen om de kans op problemen te verminderen, dat kost alleen wel veel meer tijd. Die heeft iemand die zijn brood er mee moet verdienen en belooft de kalibratie in 2 uur te doen niet.
M.a.w. als je eens in Limburg bent, je weet me te vinden ! Krat(ten) bier staan voor je klaar
Mwa, ik zou gewoon de gok nemen en doen, kijken hoe hij het doet (welke schermen gebruikt ie precies).
En helaas, voorlopig ben ik daar niet in de buurt: gisteren heb ik er net een fietstocht gemaak door o.a. Meerssen, Mechelen en Valkenburg. En ja, ook een paar Alfa's achterover geslagen.
@M-Thijz pakweg 500 voor een ST50 en 700 voor een VT50 vind ik redelijk, prijs natuurlijk beetje afhankelijk van hoe compleet ie is en hoe spik en span, en het aantal uren. Ik zou de uren checken, en wat witte/grijze/zwarte schermen om te checken hoe het gesteld is met de schermuniformiteit (gekleurde blobs, DSE vlekken, vertikale lichte of donkere lijnen in beeld van c.a. 5-10 cm breed) en kijken hoe het gesteld is met plekken van logo's en dergelijke (inbranden of zware retentie).
En helaas, voorlopig ben ik daar niet in de buurt: gisteren heb ik er net een fietstocht gemaak door o.a. Meerssen, Mechelen en Valkenburg. En ja, ook een paar Alfa's achterover geslagen.
@M-Thijz pakweg 500 voor een ST50 en 700 voor een VT50 vind ik redelijk, prijs natuurlijk beetje afhankelijk van hoe compleet ie is en hoe spik en span, en het aantal uren. Ik zou de uren checken, en wat witte/grijze/zwarte schermen om te checken hoe het gesteld is met de schermuniformiteit (gekleurde blobs, DSE vlekken, vertikale lichte of donkere lijnen in beeld van c.a. 5-10 cm breed) en kijken hoe het gesteld is met plekken van logo's en dergelijke (inbranden of zware retentie).
Dat klopt, hij heeft hier ook niks gechecked verder. En ik vraag me nu ook af of ik wel al die moeite moet doen om er heen te gaan. Het is niet naast de deur en de tv moet van de muur af. Hoop gedoe. Ik wil diep in m'n hart een grotere tv. Omdat hij aan de muur hangt, kan een grotere nu makkelijk en hij oogt heel klein nu. Maar ja, welke.daffie82 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:54:
[...]
Als ik zo zijn posten lees op zijn forum als antwoord op mijn vragen denk ik dat ik weet wat zijn/ons "probleem" is.
Gadver, dat zeg je nu pas? Dan was je op 10km van mijn thuis...Cap schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:03:
Mwa, ik zou gewoon de gok nemen en doen, kijken hoe hij het doet (welke schermen gebruikt ie precies).
@Qapla : de 50 of 55 inch versie van de GT60?
[ Voor 5% gewijzigd door daffie82 op 27-07-2014 21:50 ]
Nee, iets anders, maar geen idee wat. Groter dan 50 inch gaat zoiezo niet. Muurtje waar de tv aan hangt is niet zo breed. Ik heb voor de gt60 een LG 47LA8600 gehad. Had een prachtig beeld, maar bij bijv. Game of Thrones werd ik gek van de local dimming en deze dus snel omgeruild voor de gt60. Ik zou graag een oled willen, maar ik ben bang dat deze niet kleiner gaan worden dan 55 inch. Als ik nu een tv zou moeten kopen zou ik denk ik voor de Samsung f8000 gaan. Geen idee of ik daar blij mee zou zijn, na 8 jaar plasma. En anders heb ik boven nog een Pioneer Kuro hd ready plasma.daffie82 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 21:48:
[...]
@Qapla : de 50 of 55 inch versie van de GT60?
Nou ik weet het nu ondertussen wel...Qapla1 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 01:22:
[...]
Ik zou het ook niet weten. Wie heeft er nou gelijk. Ik denk dat het uiteindelijk weinig uitmaakt, of ga voor meeste stemmen gelden, zet de Oppo op 0
Op avsforum zijn er 2 zeer ervaren mensen die dit getest hebben.
De Oppo CLIPT NIET. niet op white en niet op de kleuren.
http://www.avsforum.com/f...ead-590.html#post25960602 : zeer goede post die dit allemaal uitlegt.
Dus geen idee wat Frank allemaal doet...
Ik heb trouwens met de AVSHD disc ook eens mijn kleuren getest op clipping en het rood clipt bij mij wel.
249 is amper te zien en 251 al helemaal niet meer. groen en blauw zijn ok.
Nu dacht ik dat dit meteen na de kalibratie wel goed was. Dus ofwel is dit door aging van het paneel ofwel door het verhogen van mijn contrast.
Zit me de laatste tijd toch weer te storen aan het groen-grijzige in het near-black gedeelte op m'n 42GT50, en gezien de 42GT60 weer een beetje in prijs zakt zit ik toch weer te overwegen deze te kopen. Dus een vraag aan de kalibratie experts en/of kritische kijkers. Hoe doen jullie 60 series het qua near-black na kalibratie? Is het mogelijk om gamma goed recht te krijgen daar, of zal het daar altijd wat lichter zijn dan eigenlijk hoort?
Trouwens, doen jullie ook R/G/B Cutoff en Brightness aanpassen als je gamma kalibreert? Bij die van mij heb ik de Cutoffs op -30/-30/-20 staan (blauw gaat harder dan de andere twee), met Brightness op +11 of +12 en gamma op 2.2/IRE 10 op -30. Donkerdere scenes zien er dan al een stuk mooier en dieper uit dan wanneer ik alleen gamma aanpas. Alleen zie ik soms donkere gezichten nogal fel rood worden op deze manier. Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Trouwens, doen jullie ook R/G/B Cutoff en Brightness aanpassen als je gamma kalibreert? Bij die van mij heb ik de Cutoffs op -30/-30/-20 staan (blauw gaat harder dan de andere twee), met Brightness op +11 of +12 en gamma op 2.2/IRE 10 op -30. Donkerdere scenes zien er dan al een stuk mooier en dieper uit dan wanneer ik alleen gamma aanpas. Alleen zie ik soms donkere gezichten nogal fel rood worden op deze manier. Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Bij mij was en is nog steeds een greyscale ramp roodachtig bij near black. En zit er hier en daar wat roze groen in. Dit zie ik ook in sneeuw en in bijv. Een grijze lucht. Kleuren verlopen na een tijd. Mijn Pioneer was veel blauwer geworden als ik die vergelijk mer de Panasonic. Ik heb trouwens de Oppo terug op 0. Contrast Panasonic op 54 en helderheid op +9 bij gamma 2.4.daffie82 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 02:32:
[...]
Nou ik weet het nu ondertussen wel...
Op avsforum zijn er 2 zeer ervaren mensen die dit getest hebben.
De Oppo CLIPT NIET. niet op white en niet op de kleuren.
http://www.avsforum.com/f...ead-590.html#post25960602 : zeer goede post die dit allemaal uitlegt.
Dus geen idee wat Frank allemaal doet...
Ik heb trouwens met de AVSHD disc ook eens mijn kleuren getest op clipping en het rood clipt bij mij wel.
249 is amper te zien en 251 al helemaal niet meer. groen en blauw zijn ok.
Nu dacht ik dat dit meteen na de kalibratie wel goed was. Dus ofwel is dit door aging van het paneel ofwel door het verhogen van mijn contrast.
Kan goed kloppen: C57, H9, G2.4 
Verkleuring in het near black met de 16-25 balkjes is standaard, meestal verloopt het over die balkjes inderdaad wat van kleur (rood-groen-rood-blauw bijv), en normaalgesproken is near black te rood als je 2-punts op 20 en 80 IRE of 30 en 70 IRE kalibreert.
De enige remedie daarvoor is inderdaad de 2-punts R-cut wat extra omlaag draaien totdat near black enigszins acceptabel is en dan het gebied boven near black (met name 10-50 IRE maar eigenlijk helemaal tot 100 IRE) weer corrigeren met de 10-punts door rood daar op te draaien.
Het probleem is eigenlijk dat je geen aparte 0-5 IRE aanpassing hebt.
Gamma heeft met deze eigenschappen verder weinig mee te maken, behalve dan dat je uiteraard opnieuw de greyscale moet kalibreren als je aan de gamma gaat trekken met de 10-punts.
Verkleuring in het near black met de 16-25 balkjes is standaard, meestal verloopt het over die balkjes inderdaad wat van kleur (rood-groen-rood-blauw bijv), en normaalgesproken is near black te rood als je 2-punts op 20 en 80 IRE of 30 en 70 IRE kalibreert.
De enige remedie daarvoor is inderdaad de 2-punts R-cut wat extra omlaag draaien totdat near black enigszins acceptabel is en dan het gebied boven near black (met name 10-50 IRE maar eigenlijk helemaal tot 100 IRE) weer corrigeren met de 10-punts door rood daar op te draaien.
Gamma heeft met deze eigenschappen verder weinig mee te maken, behalve dan dat je uiteraard opnieuw de greyscale moet kalibreren als je aan de gamma gaat trekken met de 10-punts.
Je moet dringend weer eens een fietstocht makenCap schreef op maandag 28 juli 2014 @ 10:54:
Kan goed kloppen: C57, H9, G2.4
Ik kan deze settings natuurlijk zelf aanpassen, maar om dit nu op enkel het zicht te doen...
Die roodzweem in near black valt me trouwens toch amper op bij real content.
Ohja : nog over die verschillen in contrast bij ons beide.... Ik heb dit gisteren ook eens getest met AVSHD via de interne mediaspeler van de TV. Resultaat : exact hetzelfde als de Oppo ! Zo moet het ook natuurlijk, maar goed. Heeft dus in mijn geval niets met de bron te maken.
C55, H8, G2.17 (op kalibratierapport, de instelling op TV is wel degelijk 2.4)
Dit zijn precies de effecten op de 60 serie als je knetterhard aan de tienpunts gaat trekken.Qapla1 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 10:29:
[...]
Bij mij was en is nog steeds een greyscale ramp roodachtig bij near black. En zit er hier en daar wat roze groen in. Dit zie ik ook in sneeuw en in bijv. Een grijze lucht. Kleuren verlopen na een tijd. Mijn Pioneer was veel blauwer geworden als ik die vergelijk mer de Panasonic. Ik heb trouwens de Oppo terug op 0. Contrast Panasonic op 54 en helderheid op +9 bij gamma 2.4.
Mijn vt60 is liniear genoeg om met heel veel geduld alleen de tweepunts goede resultaten biedt, mits je accepteert dat je op ire 90,100 niet onder de1 komt, maar rond de 1,5.
Maar hierdoor voorkom je wel de nare posterization, getinte greyscale, etc
Waar heb jij dit zien staan?Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:36:
Een kalibratie over de telefoon... gekke kerel die Frank
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Jammer als je je mopjes moet uitleggen....
Denk dat het sarcasme was
Ja en dat doet waarschijnlijk geen enkele professionele calibrator.... Omdat het gewoon te veel tijd kost.Adlermann schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:11:
[...]
Dit zijn precies de effecten op de 60 serie als je knetterhard aan de tienpunts gaat trekken.
Mijn vt60 is liniear genoeg om met heel veel geduld alleen de tweepunts goede resultaten biedt, mits je accepteert dat je op ire 90,100 niet onder de1 komt, maar rond de 1,5,2.
Dus 99,5% van de plasma gebruikers is op dat gebied ''fucked''
Beetje vreemde reactie van je op een normale vraag.
Ik vroeg er gewoon even naar omdat er weer een aardig staaltje Frank-bashing aan het ontstaan was.
Jouw opmerking Die opmerking van ZoutOpSLak doet voorkomen alsof Frank per telefoon TVs calibreert, dat kon ik me al moeilijk voorstellen.
edit: excuses aan Daffie82
duidelijk
[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 28-07-2014 11:40 . Reden: vautje, per ongeluk Quote toegekend aan Daffie82 ]
Roodzweem: vooral niet aankomen dan, lekker zo laten. Mijn donkerste paar balkjes hebben ook een vleugje bruinrood, maar lang niet zo dik als bij mijn ST50 destijds.daffie82 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:04:
[...]
Die roodzweem in near black valt me trouwens toch amper op bij real content.
Ohja : nog over die verschillen in contrast bij ons beide.... Ik heb dit gisteren ook eens getest met AVSHD via de interne mediaspeler van de TV. Resultaat : exact hetzelfde als de Oppo ! Zo moet het ook natuurlijk, maar goed. Heeft dus in mijn geval niets met de bron te maken.
C55, H8, G2.17 (op kalibratierapport, de instelling op TV is wel degelijk 2.4)
Wat betreft de waarden had ik het inderdaad over de instellingen, dus niet over de werkelijke gamma. Kan dus heel goed 2.17 zijn.
Ik vind ook niet dat je van zo iemand kan verwachten dat hij het tot in de perfectie doet, hij heeft 1 a 2 uur de tijd, that's it en dat is logisch.Fraggert schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:28:
[...]
Ik vroeg er gewoon even naar omdat er weer een aardig staaltje Frank-bashing aan het ontstaan was.
Jouw opmerking doet voorkomen alsof Frank per telefoon TVs calibreert, dat kon ik me al moeilijk voorstellen.
Wel vind ik dat je de kalibrateur er op mag aanspreken als de kalibratie echt problemen introduceert. Bijvoorbeeld duidelijk meer posterization, onregelmatiger grijsverloop (in de ramp/steps), een dikke kleurzweem in het near-black, dat soort zaken. Maar dan is het wel aan de gebruiker om dat aan te tonen, roepen dat het voor de kalibratie niet zo was is niet genoeg. Die moet dus eerst zijn huiswerk doen en de gekalibreerde stand goed vergelijken met een overeenkomstige niet gekalibreerde stand om te kijken of zijn vermoedens wel kloppen. Gelukkig kan dat gemakkelijk bij de Panasonic plasma's omdat er genoeg beeldstanden beschikbaar zijn. Pro1, pro2, custom, cinema, en dat ook nog eens per input.
[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 28-07-2014 11:44 ]
Mijn opmerking??Fraggert schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:28:
[...]
Jouw opmerking doet voorkomen alsof Frank per telefoon TVs calibreert, dat kon ik me al moeilijk voorstellen.
Lees eens even terug aub, die opmerking is niet eens van mij....
welgemeende excuses @ Daffie82: mijn post is inmiddels aangepast.
Ok, dank.Cap schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:29:
[...]
Roodzweem: vooral niet aankomen dan, lekker zo laten. Mijn donkerste paar balkjes hebben ook een vleugje bruinrood, maar lang niet zo dik als bij mijn ST50 destijds.
Wat betreft de waarden had ik het inderdaad over de instellingen, dus niet over de werkelijke gamma. Kan dus heel goed 2.17 zijn.
Enige wat ik soms wel zie in real content is het volgende :
gisteren bij Death Proof Bluray bijvoorbeeld : op een gegeven moment zie je beelden van een ingezoomd beeld via een fotocamera. Dus een ronde cirkel met de beelden en daarond is het zwart. Echter is dat zwart niet zo zwart als de zwarte balken boven en onder en zie je dus verschil. Ook bij fade to black scenes van Star Trek TNG blu-rays zie je dat dit zwart niet pikzwart is zoals de balken.
Vraag is dan natuurlijk : is dit de bedoeling? M.a.w. is dit niet als reference black bedoelt of net wel?
Ik denk omdat mijn contrast nu hoger staat, dat dit me nu pas opvalt....
Dat zijn voornamelijk je eigen ogen die je in de steek laten Daffie82. Je zou het eigenlijk moeten meten, maar het ANSI contrast van de GT60 is gewoon bijna net zo goed als normaal.
Calibrated black level (black screen) 0.005 cd/m2
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.008 cd/m2
En de balken bovenin zijn dus ook 0.008, want daar is het ANSI contrast ook van kracht.
Dit is gemeten tijdens een schaakbord, dus representatief voor normale weergave. Helaas is het lichte gedeelte zo fel, dat je eigen ogen het contrast onjuist weergeven.
Calibrated black level (black screen) 0.005 cd/m2
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.008 cd/m2
En de balken bovenin zijn dus ook 0.008, want daar is het ANSI contrast ook van kracht.
Dit is gemeten tijdens een schaakbord, dus representatief voor normale weergave. Helaas is het lichte gedeelte zo fel, dat je eigen ogen het contrast onjuist weergeven.
[ Voor 8% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-07-2014 11:54 ]
@daffie Dat lijkt me duidelijk, want de balken zijn dus zwarter dan het zwart in de film. En die balken zijn reference black. Het zwart rondom die fotocamera is gewoon niet 100% zwart maar heel donker grijs. Bedoeld of onbedoeld. Je kan het ook realistisch noemen, omdat de kans klein is dat er 0,0 licht lekkage is en de body van de camera een zwart gat is, dus geen perfect zwart.
Daarbij is heel vaak het "zwart" in de bron niet zo zwart als het zwart zou kunnen zijn. Daar doe je niets aan. Het enige dat je kan doen is reference black zo zwart mogelijk maken. Wil je ook bronmateriaal met net-niet-zwart-zwart echt zwart krijgen
dan moet je dus de helderheid terugdraaien. Met als gevolg dat je bij bronmateriaal met wel-echt-zwart-zwart wat detail verliest in het near black, uiteraard. 
@Loondijke klopt wat je zegt. Ik heb het alleen zo opgevat dat daffie bedoelt dat de black level niet helemaal goed meer staat doordat ie het contrast opgedraaid heeft, oftewel dat ie vermoedt dat het contrast toch invloed heeft op de helderheid, en dat ie na verhogen van het contrast dus de helderheid wat terug moet draaien voor correcte weergave. Maar misschien bedoelde hij dat niet.
Daarbij is heel vaak het "zwart" in de bron niet zo zwart als het zwart zou kunnen zijn. Daar doe je niets aan. Het enige dat je kan doen is reference black zo zwart mogelijk maken. Wil je ook bronmateriaal met net-niet-zwart-zwart echt zwart krijgen
@Loondijke klopt wat je zegt. Ik heb het alleen zo opgevat dat daffie bedoelt dat de black level niet helemaal goed meer staat doordat ie het contrast opgedraaid heeft, oftewel dat ie vermoedt dat het contrast toch invloed heeft op de helderheid, en dat ie na verhogen van het contrast dus de helderheid wat terug moet draaien voor correcte weergave. Maar misschien bedoelde hij dat niet.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 28-07-2014 11:55 ]
- Of het moet zo bewerkt zijn in de film, dat kan ook. Wat Cap zegt dus.
- Of je contrast moet inderdaad TE hoog staat, dat dit nadelige gevolgen heeft op de rest van jouw filmweergave.
- Of je contrast moet inderdaad TE hoog staat, dat dit nadelige gevolgen heeft op de rest van jouw filmweergave.
[ Voor 45% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-07-2014 12:02 ]
Dat is inderdaad wat ik al dacht...Cap schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:52:
@daffie Dat lijkt me duidelijk, want de balken zijn dus zwarter dan het zwart in de film. En die balken zijn reference black. Het zwart rondom die fotocamera is gewoon niet 100% zwart maar heel donker grijs. Bedoeld of onbedoeld. Je kan het ook realistisch noemen, omdat de kans klein is dat er 0,0 licht lekkage is en de body van de camera een zwart gat is, dus geen perfect zwart.
Daarbij is heel vaak het "zwart" in de bron niet zo zwart als het zwart zou kunnen zijn. Daar doe je niets aan. Het enige dat je kan doen is reference black zo zwart mogelijk maken. Wil je ook bronmateriaal met net-niet-zwart-zwart echt zwart krijgendan moet je dus de helderheid terugdraaien. Met als gevolg dat je bij bronmateriaal met wel-echt-zwart-zwart wat detail verliest in het near black, uiteraard.
Thanks voor de uitleg.
EDIT : wat ik dus denk inderdaad is dat dit voorheen ook al zo was maar door het ophogen van contrast van 41 naar 55 valt dit nu meer op.
Maar dit is dus normaal, omdat zoals je zegt dat zwart vaak niet zwart-zwart is.
Dan weet ik niet wat het beste is, nog terugdraaien of zo laten. Is ook zo zonde dat je near black detail gaat verliezen hierdoor...
[ Voor 11% gewijzigd door daffie82 op 28-07-2014 12:09 ]
Hebben jullie contrast op 55-57 staan in combinatie met panel brightness op low of medium?
Vind persoonlijk 55 + medium te fel en niet prettig kijken namelijk. Normaal staat contrast bij mij ook op 41.
Vind persoonlijk 55 + medium te fel en niet prettig kijken namelijk. Normaal staat contrast bij mij ook op 41.
MediumSanduTje schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:24:
Hebben jullie contrast op 55-57 staan in combinatie met panel brightness op low of medium?
Vond eigenlijk altijd contrast wat aan de lage kant staan, 55 vind ik persoonlijk beter.
Contrast heeft geen invloed op de brightness (zwart / near black). (bij panasonic)StealthyPeanut schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:00:
- Of het moet zo bewerkt zijn in de film, dat kan ook. Wat Cap zegt dus.
Sterker nog, als het contrast hoog staan dan zou met veel wit/zwart in het beeld minder goed zwart juist minder goed opvallen omdat je ogen meer licht krijgen en dus het verschil minder z ien.
Hoeveel balken zie jij in AVSHD op contrast 55?daffie82 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:26:
[...]
Medium
Vond eigenlijk altijd contrast wat aan de lage kant staan, 55 vind ik persoonlijk beter.
Tot en met 241, daarboven zie je toch bijna niet in real content.SanduTje schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:41:
[...]
Hoeveel balken zie jij in AVSHD op contrast 55?
En reference wit en alles daaronder heeft ook minder kleurzween als mijn contrast hoger staat.
Hier dus wel...Adlermann schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:34:
Contrast heeft geen invloed op de brightness (zwart / near black). (bij panasonic)
Uit een vorige post van mezelf :
Even wat testen gedaan hier met AVSHD contrast / helderheid testschermen.
Het contrast heeft blijkbaar toch invloed op iets anders, namelijk op de helderheid. Maar wel in zeer lichte mate.
Mijn bevindingen :
Op het contrast testscherm van AVSHD kan ik contrast tot 100 zetten en balkje 241 en alles daaronder zal altijd zichtbaar zijn.
Voor balkje 242 te zien moet ik contrast terugschroeven naar 49.
Voor balkje 243 te zien moet ik contrast terugschroeven naar 48. etc...
Nu heeft dit dus wel invloed op de helderheid. Bij mijn vorige contrast instelling van 41 kon ik helderheid op +10 zetten.
Als ik contrast op 48 of hoger zet moet ik helderheid terugbrengen naar 9.
Als ik contrast op 54-55 zet moet ik helderheid zelfs terugbrengen naar 8.
Hogere contrast settings dan 55 hebben hierna GEEN invloed meer op de helderheid.
Dat is ook wat ik later uitleg. Er staat witte tekst op dat pattern, die wordt helderder, dus zie je near black minder goed omdat je ogen meer licht krijgen 
het allerbeste is denk ik (op een panasonic).
Gewoon in je perfecte kijksituatie qua licht, gewoon een perfect zwart pattern pakken en dan brightness op -10 te zetten en net zolang verhogen totdat de panel brightness omhoog gaat, en dan weer 1 terug.
EDIT.
Oh ik zie dat dit allemaal al besproken is. Dan heb ik niets gezegd. Dan zeg ik alleen : hmm vreemd
Maar ook niet problemstisch als je het goed verder goed afstelt.
het allerbeste is denk ik (op een panasonic).
Gewoon in je perfecte kijksituatie qua licht, gewoon een perfect zwart pattern pakken en dan brightness op -10 te zetten en net zolang verhogen totdat de panel brightness omhoog gaat, en dan weer 1 terug.
EDIT.
Oh ik zie dat dit allemaal al besproken is. Dan heb ik niets gezegd. Dan zeg ik alleen : hmm vreemd
[ Voor 61% gewijzigd door Adlermann op 28-07-2014 12:56 ]
^ Bij C41 H10 zag ik reference black niet oplichten. Bij C55 H10 dus wel. Bij verlaging naar H8 was het weer ok.
Wat jij zegt is volgens mij net andersom? Als je near black minder goed ziet ga je toch net helderheid hoger zetten om dit te willen compenseren? Ik zet het dus net lager
Ga sowieso binnenkort Spears & Munsil II bestellen, zitten ook wel veel handige dingen tussen, ook voor audio.
EDIT : je hebt het zelf al beantwoord
Wat jij zegt is volgens mij net andersom? Als je near black minder goed ziet ga je toch net helderheid hoger zetten om dit te willen compenseren? Ik zet het dus net lager
Ga sowieso binnenkort Spears & Munsil II bestellen, zitten ook wel veel handige dingen tussen, ook voor audio.
[ Voor 5% gewijzigd door daffie82 op 28-07-2014 13:00 ]
Ja, dat viel mij ook op, dat ik het over de anere kant op had . Ja sorry, beetje duf de laatste dagendaffie82 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:59:
^ Bij C41 H10 zag ik reference black niet oplichten. Bij C55 H10 dus wel. Bij verlaging naar H8 was het weer ok.
^geen probleem
Valt volgens mij reuze mee. Instellingen 10 punts:Adlermann schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:11:
[...]
Dit zijn precies de effecten op de 60 serie als je knetterhard aan de tienpunts gaat trekken.
Mijn vt60 is liniear genoeg om met heel veel geduld alleen de tweepunts goede resultaten biedt, mits je accepteert dat je op ire 90,100 niet onder de1 komt, maar rond de 1,5.
10 -3,-2,8 en 40 0,-6,1
Ik blijf zeggen dat het mis is gegaan, doordat hij is kalibreren bij contrastsetting 69 en helderheid +2 gamma 2.4. Helderheid stond veel te laag. Moest bij contrast 69 naar +10. Dat is volgens mij teveel bij een contrastsetting van 69. Of maakt dat niets uit? Ik ben ook maar een leek. Dat ik dit niet zeker weet vind ik dus vervelend en had niet mogen gebeuren. Ik zie dat bij helderheid verhogen er meer verkleuringen ontstaan.
Die +10 bij contrast 69 lijkt me iets te veel, maar ook niet veel hoor.Qapla1 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:06:
[...]
Valt volgens mij reuze mee. Instellingen 10 punts:
10 -3,-2,8 en 40 0,-6,1
Ik blijf zeggen dat het mis is gegaan, doordat hij is kalibreren bij contrastsetting 69 en helderheid +2 gamma 2.4. Helderheid stond veel te laag. Moest bij contrast 69 naar +10. Dat is volgens mij teveel bij een contrastsetting van 69. Of maakt dat niets uit? Ik ben ook maar een leek. Dat ik dit niet zeker weet vind ik dus vervelend en had niet mogen gebeuren. Ik zie dat bij helderheid verhogen er meer verkleuringen ontstaan.
Zoals ik zei : ook al zet ik mijn contrast op 100, helderheid kan dan op +8.
BIj mij had hij hem op +15 gezet..... DAT is pas hoog
Op gamme 2.2 heb ik hem (volgens mij) op +2 staan en op gamma 2.4 op +8 denk ik?daffie82 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:10:
[...]
Die +10 bij contrast 69 lijkt me iets te veel, maar ook niet veel hoor.
Zoals ik zei : ook al zet ik mijn contrast op 100, helderheid kan dan op +8.
BIj mij had hij hem op +15 gezet..... DAT is pas hoog
Te lui even om te kijken, afstandsbediening ligt 2 meter verder. Te ver weg
lol, ja die +8 bij mij is ook op gamma 2.4
Klopt, bij lagere gamma moet de helderheid ook lager. Bij mij zijn de waarden +2 en +9 geloof ik. Kan exemplarisch natuurlijk iets verschillen maar bij gamma 2.4 een helderheid van +2 lijkt me erg laag, een waarde van 8 tot 10 is wat je steeds weer ziet bij de 60 serie. Maar ja, dit hebben we inmiddels volgens mij al 1000x besproken.Adlermann schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:17:
[...]
Op gamme 2.2 heb ik hem (volgens mij) op +2 staan en op gamma 2.4 op +8 denk ik?
Te lui even om te kijken, afstandsbediening ligt 2 meter verder. Te ver weg
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 28-07-2014 18:06 ]
^En dat het bij mij hetzelfde is bij een volledig zwart scherm heb ik ook al geroepen 
Als je heel dicht erop gaat kijken moet het ook gewoon hetzelfde resultaat geven.
Als je heel dicht erop gaat kijken moet het ook gewoon hetzelfde resultaat geven.
Mijn TXP-42GT20E maakt een heel iritante continue piep.
Vergelijkbaar met een microfoon die te veel feedback krijgt, maar dan zachter.
Nu heb ik gelezen dat dit een bekend probleem is, maar meerdere oorzaken kan hebben.
Zijn er hier mensen actief die dit probleem (hebben) gehad. Zoja, hoor ik graag hoe jullie het hebben opgelost.
Ik kan bijv. vrij weinig vinden over specialisten die dit aan huis kunnen repareren.
Alvast bedankt!
Vergelijkbaar met een microfoon die te veel feedback krijgt, maar dan zachter.
Nu heb ik gelezen dat dit een bekend probleem is, maar meerdere oorzaken kan hebben.
Zijn er hier mensen actief die dit probleem (hebben) gehad. Zoja, hoor ik graag hoe jullie het hebben opgelost.
Ik kan bijv. vrij weinig vinden over specialisten die dit aan huis kunnen repareren.
Alvast bedankt!
Ik kijk tegenwoordig weinig films meer en wat meer kabeltv op een LCD tv (huiskamer vriendin en eigen slaapkamer), maar afgelopen zondag en gisteravond toch weer even tijd gehad om 2 blurays te kijken.
Man man man.....je merkt pas wat je mist, als je het weer ziet na een lange tijd
. Wat een beeld zet de VT60 toch nog steeds neer t.o.v. een LCD LED tv. Geweldig gewoon! Natuurlijk heeft deze tv ook minpunten, maar het totale plaatje is gewoon subliem. Echt genieten gewoon
.
Binnenkort ga ik verhuizen en dan komt m'n droom uit; een dedicated HT. Voorlopig zal ik daar de 55VT60 neerzetten, maar is het dan zinvol om te upgraden naar een beamer na een tijd? Buiten het feit dat het natuurlijk veel grooooooooter kan, maar is de beeldkwaliteit van een goede beamer beter bij een volledig verduisterde HT? Of is de keuze voor een beamer eigenlijk alleen vanwege de mogelijke beelddiagonaal?
Man man man.....je merkt pas wat je mist, als je het weer ziet na een lange tijd
Binnenkort ga ik verhuizen en dan komt m'n droom uit; een dedicated HT. Voorlopig zal ik daar de 55VT60 neerzetten, maar is het dan zinvol om te upgraden naar een beamer na een tijd? Buiten het feit dat het natuurlijk veel grooooooooter kan, maar is de beeldkwaliteit van een goede beamer beter bij een volledig verduisterde HT? Of is de keuze voor een beamer eigenlijk alleen vanwege de mogelijke beelddiagonaal?
Dat laatste. De beeldkwaliteit van een beamer is niet beter. Zowel minder zwart en minder helderheid: je mist de typische intense weergave die je hebt met een glas coated plasma scherm.
Maar het beeld is wel groot, wat de ervaring weer intenser maakt en dat vergoedt voor veel mensen de minpunten ruimschoots. Een echt goede beamer in een goed geprepareerde kamer (donkere muren/plafonds, goed scherm) vind ik mooi omdat er dan nog voldoende contrast / intensiteit over blijft, maar anders geef ik toch de voorkeur aan die VT60. Het gemiddelde budget beamertje, compleet met screendoor effect vanwege de voor het schermoppervlak niet toereikende resolutie, opgesteld in een witte woonkamer, vind ik maar matig te pruimen.
Maar het beeld is wel groot, wat de ervaring weer intenser maakt en dat vergoedt voor veel mensen de minpunten ruimschoots. Een echt goede beamer in een goed geprepareerde kamer (donkere muren/plafonds, goed scherm) vind ik mooi omdat er dan nog voldoende contrast / intensiteit over blijft, maar anders geef ik toch de voorkeur aan die VT60. Het gemiddelde budget beamertje, compleet met screendoor effect vanwege de voor het schermoppervlak niet toereikende resolutie, opgesteld in een witte woonkamer, vind ik maar matig te pruimen.
^Inderdaad, helemaal eens met Cap.
Ik ga zelfs niet meer naar de cinema hier in de buurt omdat ze het altijd klaarkrijgen om iets totaal fout te doen.
Tijdje terug stond het geluid BELACHELIJK stil bij the hobbit 2.
De laatste keer was er een enorm vale/doffe schijn over het beeld (non stop), alsof de helderheid veeeeel te hoog stond.
Ook het geluid vind ik meestal niet geweldig: te stil, te hard, niet genoeg surround effecten, etc.
Dan besef je pas hoe goed je het hebt thuis
Ik ga zelfs niet meer naar de cinema hier in de buurt omdat ze het altijd klaarkrijgen om iets totaal fout te doen.
Tijdje terug stond het geluid BELACHELIJK stil bij the hobbit 2.
De laatste keer was er een enorm vale/doffe schijn over het beeld (non stop), alsof de helderheid veeeeel te hoog stond.
Ook het geluid vind ik meestal niet geweldig: te stil, te hard, niet genoeg surround effecten, etc.
Dan besef je pas hoe goed je het hebt thuis
Ja, ik erger me in de bioscoop altijd aan het brakke zwart, dat is pas grijs
^idd! Zo van die super regelmatige bioscoopbezoekers dat zijn in realiteit toch niet de echte filmliefhebbers volgens mij. Er zijn echt betere opties om een film in optimale omstandigheden te zien.
Los van het feit dat een bios wel gezellig kan zijn. Alhoewel... Die popcorn en chips vretende mensen overal rond je is toch ook niet zo super...
Los van het feit dat een bios wel gezellig kan zijn. Alhoewel... Die popcorn en chips vretende mensen overal rond je is toch ook niet zo super...
Duidelijk verhaal. Dacht al zoiets dus ben voorlopig nog even goed met m'n 55VT60. Als ik over een tijd dan ga nadenken over een 4k beamer, dan zal de techniek ook wel weer verbeterd zijn en is grootte inderdaad waarde toevoegend.
Wat bioscopen betreft geef ik jullie helemaal gelijk. Thuis is vaak beter kijken.
Al moet ik wel zeggen, dat Kinepolis in Antwerpen toch wel erg deftig beeld en geluid heeft. In de juiste zalen wordt je echt uit je stoel geblazen. Ik woon hier een half uur vandaan, dus als ik naar de bios wil ga ik wel daarheen. Lekker in het midden zitten, weinig mensen op een doordeweekse avond, dikke surround en redelijk dichtbij op het scherm zitten. Erg gaaf!
Wat bioscopen betreft geef ik jullie helemaal gelijk. Thuis is vaak beter kijken.
Al moet ik wel zeggen, dat Kinepolis in Antwerpen toch wel erg deftig beeld en geluid heeft. In de juiste zalen wordt je echt uit je stoel geblazen. Ik woon hier een half uur vandaan, dus als ik naar de bios wil ga ik wel daarheen. Lekker in het midden zitten, weinig mensen op een doordeweekse avond, dikke surround en redelijk dichtbij op het scherm zitten. Erg gaaf!
^Ja dat is het voordeel van de grotere steden. Kinepolis Hasselt bijvoorbeeld is heel wat minder dan A'pen blijkbaar (afgaande op jouw ervaring)...
[ Voor 10% gewijzigd door daffie82 op 29-07-2014 14:44 ]
Thanks! Weten jullie toevallig of er ergens een standaard set afbeeldingen is die je kunt gebruiken om zo'n scherm te testen? (kan natuurlijk zelf ook wel wat maken).Cap schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:03:
Ik zou de uren checken, en wat witte/grijze/zwarte schermen om te checken hoe het gesteld is met de schermuniformiteit (gekleurde blobs, DSE vlekken, vertikale lichte of donkere lijnen in beeld van c.a. 5-10 cm breed) en kijken hoe het gesteld is met plekken van logo's en dergelijke (inbranden of zware retentie).
Vanwege de verhalen over groene vlekken ben ik wel wat terughoudend over de aanschaf van een VT50. Lijkt mij enorm storend tijdens een film. (bijv. Frozen?
http://www.avsforum.com/f...-ray-mp4-calibration.htmlM-ThijZ schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:42:
[...]
Thanks! Weten jullie toevallig of er ergens een standaard set afbeeldingen is die je kunt gebruiken om zo'n scherm te testen? (kan natuurlijk zelf ook wel wat maken).
Vanwege de verhalen over groene vlekken ben ik wel wat terughoudend over de aanschaf van een VT50. Lijkt mij enorm storend tijdens een film. (bijv. Frozen?)
http://www.hometheatersha...r-new-plasma-display.html
Verwijderd
Woensdag de 60ZT60 binnen gekregen, toch wel groot hoor. Helaas heb ik maar 4 zenders, waaronder 3 nederlandse. Scherm is Ziggo-certified, echter Delta ondersteund dit (nog) niet.
Contact gehad met Delta maar zij zeggen alleen dat als het niet op de lijst staat dat ze geen ondersteuning bieden.
Heb al gekeken bij Ziggo, maar die leveren niet in Zeeland. Iemand een suggestie?
Contact gehad met Delta maar zij zeggen alleen dat als het niet op de lijst staat dat ze geen ondersteuning bieden.
Heb al gekeken bij Ziggo, maar die leveren niet in Zeeland. Iemand een suggestie?
UPC geen dekking in jouw gebied? En anders wellicht schotel?
Of een losse settopbox aanschaffen.Geen idee hoe dit bij Delta geregeld is, maar mogelijk dat zij zoals UPC een mediabox leveren, of dat je zoals bij Ziggo zelf een settopbox kunt aanschaffen. Ben bang dat er verder anders niets op zit wanneer de tv zelf niet de juiste kanalen kan vinden, en je kabelprovider geen verdere ondersteuning hierop biedt.
Heb je een ci+ module van ze?Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:00:
Woensdag de 60ZT60 binnen gekregen, toch wel groot hoor. Helaas heb ik maar 4 zenders, waaronder 3 nederlandse. Scherm is Ziggo-certified, echter Delta ondersteund dit (nog) niet.
Verwijderd
Heb ook UPC gebeld en ook zij kunnen hier niet leveren. Van de De Ci+ module weet ik niet het merk.
Er kan natuurlijk maar 1 provider leveren en dat is in jou geval delta. Als de ci+ niet werkt, dan moet je naar een settopbox. Geen alternatief.Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:07:
Heb ook UPC gebeld en ook zij kunnen hier niet leveren. Van de De Ci+ module weet ik niet het merk.
Verwijderd
Ok. Dus met een digitale settopbox (HDMI) zal het wel werken? Ondanks dat Delta deze tv niet ondersteund?
Die ondersteuning geldt alleen voor ci+ (meestal). De settopboxen die ze zelf uitleveren werken gewoon.Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:27:
Ok. Dus met een digitale settopbox (HDMI) zal het wel werken? Ondanks dat Delta deze tv niet ondersteund?
Je tv kan je in dit geval gewoon zien als een grote monitor. Alles wat je hierop aansluit dat beeld genereert, zal hij weergeven. Het maakt in dit geval niet uit of je een tv van 50 euro aansluit, of 1 van 50000 euro. De settopbox zal het kabelsignaal omzetten naar iets wat je tv kan weergeven. Qua kwaliteit zal het uiteraard wel uitmakenVerwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:27:
Verwijderd
Ja hoor .... hij staat er nu volgens mij permanent in. De nummer 1 van Ned 1. Jammer maar ik ga niet claimen want dan krijg ik zo'n ellendige led en die komt er niet in.
Verschil in kwaliteit tussen een tv van 50 euro of 1 van 50000 .... (gok ik)Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:07:
Hoe bedoel je Upper? Mindere kwaliteit met een settopbox?
Je moet het maar zo zien: het is de nummer 1 tvVerwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:04:
Ja hoor .... hij staat er nu volgens mij permanent in. De nummer 1 van Ned 1. Jammer maar ik ga niet claimen want dan krijg ik zo'n ellendige led en die komt er niet in.
Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.