Volgens de informatie die ik heb gevonden (weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb, AVForums of AVSforums of nog een ander) gebeurt de eerste verhoging tussen de 1000 en 1200 uren.daffie82 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:17:
[...]
Hoe weet je dat je niet zo lang geleden een spanningsverhoging gehad hebt?
Kan er iemand iets testen voor me?
wanneer ik screen mirroring (spiegelen) aan zet op mijn vt60 en samsung galaxy s4 krijg ik alleen geluid via de tv speakers en niet via spdif uit.
iemand die dat wel lukt?
wanneer ik screen mirroring (spiegelen) aan zet op mijn vt60 en samsung galaxy s4 krijg ik alleen geluid via de tv speakers en niet via spdif uit.
iemand die dat wel lukt?
Ik heb trouwens een hele rare bug gevonden in mijn vt60.
Als ik mijn quantis ci+ 1.3 module erin heb, dan kan ik het menu van de tv niet gebruiken op de hdmi en de mediaspeler. Het menu sluit zichzelf dan na 3 seconden oid.
Verwijder ik de module, dan werkt het allemaal prima.
Bizar
[edit]
En al gefixed. Als ik on demand uit zet bij de common interface, dan doet hij het normaal. Zet ik on demand aan ,dan gaat het menu klieren
Als ik mijn quantis ci+ 1.3 module erin heb, dan kan ik het menu van de tv niet gebruiken op de hdmi en de mediaspeler. Het menu sluit zichzelf dan na 3 seconden oid.
Bizar
[edit]
En al gefixed. Als ik on demand uit zet bij de common interface, dan doet hij het normaal. Zet ik on demand aan ,dan gaat het menu klieren
[ Voor 20% gewijzigd door Adlermann op 27-06-2014 13:30 ]
Ik heb een paar weken geleden CErepair over de vloer gehad voor een vertical band aan de rechterkant op mijn vt60 ~3000 uur.
Panasonic geeft aan dat dit binnen de spec valt en zegt niks te doen. Overigens dit alles zonder dat ze foto's hebben gezien.
Ik ga nu mijn leverancier (Expert) inschakelen en hopelijk kunnen die iets betekenen.
Mijn vriendin (maakt zich niet druk over beeldkwaliteit) ziet de streep en dat vind ik eigenlijk al een criteria voor het buiten spec vallen.
Maar goed,uiteindelijk kan ik er goed mee leven want het beeld is gewoon prachtig.
Ik vraag me wel af wat jullie vinden van de verschillende oled modellen die nu uit zijn.
Ik heb het idee dat dat de goede kant op gaat, was toevallig laatst bij mediamarkt en op de 55" LG met lijst stond een vastgelopen felle video. Na het winkelen ~1 uur (lees rondstruinen en niks kopen
) als retentietest even gevraagd om weer even een video te starten. En helemaal niets te zien van de felle punten.
Wat ik ook een groot voordeel vind zijn de extreme contrast ratio's en het ontbreken van de pwm noise.
@Adler gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
VT60 toch wel noemenswaardig beter te noemen dan de VT50?
Panasonic geeft aan dat dit binnen de spec valt en zegt niks te doen. Overigens dit alles zonder dat ze foto's hebben gezien.
Ik ga nu mijn leverancier (Expert) inschakelen en hopelijk kunnen die iets betekenen.
Mijn vriendin (maakt zich niet druk over beeldkwaliteit) ziet de streep en dat vind ik eigenlijk al een criteria voor het buiten spec vallen.
Maar goed,uiteindelijk kan ik er goed mee leven want het beeld is gewoon prachtig.
Ik vraag me wel af wat jullie vinden van de verschillende oled modellen die nu uit zijn.
Ik heb het idee dat dat de goede kant op gaat, was toevallig laatst bij mediamarkt en op de 55" LG met lijst stond een vastgelopen felle video. Na het winkelen ~1 uur (lees rondstruinen en niks kopen
Wat ik ook een groot voordeel vind zijn de extreme contrast ratio's en het ontbreken van de pwm noise.
@Adler gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Helaas is dit de afgelopen twee firmwareversies nog niet gefixt. Nu heeft on demand niet echt een meerwaarde bij Ziggo maar het zou toch fijn zijn als dit nog eens gaat werken.Adlermann schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:16:
Bizar
[edit]
Heb hier precies t zelfde met CE Repair gehad. Alles zogenaamd binnen specs terwijl de monteur het probleem wel constateerd. Vreemd verhaal, ik weet alleen niet wat mijn leverancier nog kan doen (tv valt nog binnen garantie).MaxHardcore schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:02:
Ik heb een paar weken geleden CErepair over de vloer gehad voor een vertical band aan de rechterkant op mijn vt60 ~3000 uur.
Is hier wel vaker langs gekomen, de lichte / donkere / DSE lijnen in beeld worden inderdaad als binnen spec gezien. Althans, ik kan me hier geen geval herinneren waarbij Panasonic tot inruil / creditatie overging wegens een dergelijk probleem. Inbranden daarentegen, dat is een ander verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 27-06-2014 15:42 ]
Ik vind dat zoiets dan ook in de handleiding vermeld moet worden. Alles staat er in. Geen statische beelden te lang weergeven en zo. Dan mag er ook wel staan dat het beeld "kan" (zal) gaan vlekken na x uur imho. Zo niet hoort het niet en moeten ze het maar gewoon fixen.
Nickname does not reflect reality
Mja maar aan beide zijden 3~4 banden over 20 cm is wel iets teveel m.i.
Maargoed, mijn leverancier gaat ernaar kijken ... ben benieuwd.
Heb de band zelf ook gehad. Hij is er 1 keer voor omgeruild en nu heb ik het niet meer. Ik hoop dat het wegblijftMaxHardcore schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:02:
Ik heb het idee dat dat de goede kant op gaat, was toevallig laatst bij mediamarkt en op de 55" LG met lijst stond een vastgelopen felle video. Na het winkelen ~1 uur (lees rondstruinen en niks kopen) als retentietest even gevraagd om weer even een video te starten. En helemaal niets te zien van de felle punten.
@Adler gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.VT60 toch wel noemenswaardig beter te noemen dan de VT50?

Zo, even een vlugge tijdelijke kalibratie gedaan.
Ik heb op ire 30 en ire 70 een kleine correctie uitgevoerd (doet het eind van volgende maand nog eens). Alles ziet er nu wel netjes uit. Alleen gamma all over the place. Maar dat op een plasma ga ik toch wel opgeven.
Greyscale ramp is mooi van kleur, geen regenboogeffecten of posterization gezien nog (maar ik gebruik ook alleen de tweepunts kalibratie). Geen last (nog) van de regenboog greyscale waar veel mensen over klagen.
Uniformiteit is okish. Was de eerste 1000 uur op mijn vt50 beter, maar daarna werd die geplaagd door wat uniformiteitsproblemen (de bekende).
Nu een beetje last van cyaan vlekken (langs de randen). maar niet storend.
Wat is hij helder, ik haal makkelijk 125 cd m/2 op een default window. Echt goed te doen. Eens kijken of dit voor overdag goed genoeg is, anders ga ik overdag panel brightness high gebruiken.
Maar in de avonduren gaat dit echt wel pop geven.
Ik heb gisteravond een 3d film gekeken en dat was ook een stuk helderder dan mijn vt50. Ja, ik ben wel tevreden met de upgrade. Nu de vt50 nog zien te verkopen
Ik heb op ire 30 en ire 70 een kleine correctie uitgevoerd (doet het eind van volgende maand nog eens). Alles ziet er nu wel netjes uit. Alleen gamma all over the place. Maar dat op een plasma ga ik toch wel opgeven.
Greyscale ramp is mooi van kleur, geen regenboogeffecten of posterization gezien nog (maar ik gebruik ook alleen de tweepunts kalibratie). Geen last (nog) van de regenboog greyscale waar veel mensen over klagen.
Uniformiteit is okish. Was de eerste 1000 uur op mijn vt50 beter, maar daarna werd die geplaagd door wat uniformiteitsproblemen (de bekende).
Nu een beetje last van cyaan vlekken (langs de randen). maar niet storend.
Wat is hij helder, ik haal makkelijk 125 cd m/2 op een default window. Echt goed te doen. Eens kijken of dit voor overdag goed genoeg is, anders ga ik overdag panel brightness high gebruiken.
Maar in de avonduren gaat dit echt wel pop geven.
Ik heb gisteravond een 3d film gekeken en dat was ook een stuk helderder dan mijn vt50. Ja, ik ben wel tevreden met de upgrade. Nu de vt50 nog zien te verkopen
Ik blijf het grappig vinden om die verhalen over gamma kalibratie te lezen ....
Toen ik eerst gemeld had dat er geen gamma kalibratie uitgevoerd was bij mij, waren er nogal hevige reacties dat gamma kalibratie er toch wel bij mocht zijn voor die prijs etc, maar nu lees ik alleen maar reacties van de experten (cap / adler) dat het sowieso niet te doen is op deze serie...
Toen ik eerst gemeld had dat er geen gamma kalibratie uitgevoerd was bij mij, waren er nogal hevige reacties dat gamma kalibratie er toch wel bij mocht zijn voor die prijs etc, maar nu lees ik alleen maar reacties van de experten (cap / adler) dat het sowieso niet te doen is op deze serie...
[ Voor 10% gewijzigd door daffie82 op 27-06-2014 16:54 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
Ik laat het voorlopig erbij, zodra de tv wat stabieler is doe ik wel een poging hoor.daffie82 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:53:
Toen ik dat eerst gemeld had, waren er nogal hevige reacties dat gamma kalibratie er toch wel bij mocht zijn voor die prijs etc, maar nu lees ik alleen maar reacties van de experten (cap / adler) dat het sowieso niet te doen is op deze serie...
Maar het blijft moeilijk de juiste gamma instellingen te vinden. BV er zit een groot verschil tussen windows en APL patterns.
Ik heb daar nu niet zo'n zin in (en het moet over een maand sowieso opnieuw
Er bestaat ook nog een groot risico dat bij de vt60 serie er posterization e.d. komt door gehannes in de 10punts correctie van de greyscale en gamma. Op mijn vt50 was het echt een makkie, die was heel tam te kalibreren en stabiel. Maar dat de vt60 zo moeilijk is, zo misschien wel komen doordat hij zo donker kan en licht tegelijk.. Dat is het enige verschil wat logisch lijkt.
Maar ik lees net ook op hdtvtest.co.uk dat LG de OLED yields boven de 80% heeft. Dat gaat ook niet heel lang meer duren voordat OLED betaalbaar gaat worden
Weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om bij de apps (Netflix, Youtube) de overscan functie aan te zetten? Via het menu kan ik niet meer bij die optie en de apps zijn blijkbaar standaard met overscan uit. Dat vind ik niet heel prettig omdat bijvoorbeeld Netflix niet het gehele beeld vult (bijvoorbeeld een halve centimeter aan de linkerkant wordt niet gebruikt (en bij andere uitzendingen aan de rechterkant niet).
Mijn kids kijken veel Netflix waar papa eerst blij mee was (want geen logos). Maar als ik straks een dunner donker lijntje aan de zijkanten heb, ben ik natuurlijk ook niet blij.
Oh ja, het gaat om de GT60.
Mijn kids kijken veel Netflix waar papa eerst blij mee was (want geen logos). Maar als ik straks een dunner donker lijntje aan de zijkanten heb, ben ik natuurlijk ook niet blij.
Oh ja, het gaat om de GT60.
Blijkbaar niet dus toch, dan? Lijkt me ook wel logisch, want overscan is typisch een overblijfsel uit het tijdperk van analoge tv uitzendingen. Je moet eigenlijk gaan klagen bij Netflix.
Het hangt van het exemplaar af of het te doen is, maar het is en blijft lastig. Gamma is heel anders wanneer je windows als uitgangspunt neemt dan als je APL schermen neemt. Maar dat neemt nog niet weg dat je bij kalibratie in ieder geval een poging moet doen om het gedrag van het scherm te bepalen en te kijken of er een goed compromis te maken is. Dus wel naar gamma kijken tijdens kalibratie. Maar om dat in het geval van Adlermann op dag 1 te gaan doen is gekkenwerk, gezien de houdbaarheid van een dag 1 kalibratie.daffie82 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:53:
@Adlermann: heb je 2 HDMI outs op je receiver? Zet ze eens naast elkaar met hetzelfde beeld. Zwartwaarde, helderheid, maar met name ook greyscale en kleuren met elkaar vergelijken, en DSE, linebleed, IFC... nu heb je de kans.:P
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 27-06-2014 20:46 ]
Net mn VT60 opgehaald en aangesloten , natuurlijk nog wat aan het spelen met de instellingen , Laat hem denk ik ff op THX Cinema en contrast op 40 .de rest alle hulp middelen uit gezet .
Komend van een gekalibreerde Pioneer Kuro valt vooral de scherpte wat tegen , kleuren zijn ook nog niet 100% maar dat zal nog wel goed komen als hij over een 200uur ook wordt gekalibreerd.
Verder nergens last van geen Banding of andere onvolkomen heden .
Redelijk tevreden tot dit moment .
Komend van een gekalibreerde Pioneer Kuro valt vooral de scherpte wat tegen , kleuren zijn ook nog niet 100% maar dat zal nog wel goed komen als hij over een 200uur ook wordt gekalibreerd.
Verder nergens last van geen Banding of andere onvolkomen heden .
Redelijk tevreden tot dit moment .
welke pioneer had je? En Professional geeft bij die van mij in ieder geval het mooste beeld(wel een gt60\).
En heb je een maat groter als je eerder had?
Dat kan natuurlijk ook schelen in scherpte, hoe groter het beeld word, des te meer te aan scherpte kan verliezen, zekers met SD materiaal
En heb je een maat groter als je eerder had?
Dat kan natuurlijk ook schelen in scherpte, hoe groter het beeld word, des te meer te aan scherpte kan verliezen, zekers met SD materiaal
[ Voor 57% gewijzigd door freaky35 op 27-06-2014 22:48 ]
Had de de Pioneer Kuro LX 5090 . ook een 50" .
Heb het idee dat ik nu veel meer kwaliteits verschil zie tussen de div zenders , ik kijk via CD ,Homecast 9000 en HDMI aansluiting .
Heb het idee dat ik nu veel meer kwaliteits verschil zie tussen de div zenders , ik kijk via CD ,Homecast 9000 en HDMI aansluiting .
De kuro LX 5090 is simpelweg ook beter als de VT60,ik heb deze(LX5090) ook gehad namelijk, ik weet wat ie kan.
Vooral met SD was die beter, vandaar dat je ook veel meer kwaliteitsverschil zit.
De vt60 is daar net iets minder in..
Dus als je een mindere uitzending hebt, dan zie je dat beter, het beeld is inderdaad wat zachter,
minder scherp dat vind ik ook.
De electronica is net iets minder
De LX5090 is simpelweg nog steeds 1 van de beste tv's die er is, althans naar mijn mening dan.
De 60 serie is zeer goed hoor,begrijp me niet verkeerd, maar de Kuro en dan vooral de laatste serie was gewoon beter.
Vooral met SD was die beter, vandaar dat je ook veel meer kwaliteitsverschil zit.
De vt60 is daar net iets minder in..
Dus als je een mindere uitzending hebt, dan zie je dat beter, het beeld is inderdaad wat zachter,
minder scherp dat vind ik ook.
De electronica is net iets minder
De LX5090 is simpelweg nog steeds 1 van de beste tv's die er is, althans naar mijn mening dan.
De 60 serie is zeer goed hoor,begrijp me niet verkeerd, maar de Kuro en dan vooral de laatste serie was gewoon beter.
[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 28-06-2014 02:00 ]
Is je voorkeur dan niet afhankelijk van het gebruik, dwz tv uitzendingen kijken vs ander materiaal kijken?
Het lijkt erop dat als die Pioneer vooral met slechte uitzendingen beter beeld geeft dat deze een beter verscherpingssysteem heeft? Er zijn er ook die helemaal niet op verscherping zitten te wachten, hoe slecht de uitzending ook is.
Het lijkt erop dat als die Pioneer vooral met slechte uitzendingen beter beeld geeft dat deze een beter verscherpingssysteem heeft? Er zijn er ook die helemaal niet op verscherping zitten te wachten, hoe slecht de uitzending ook is.
Kan ook gewoon een betere upscaler en/of deïnterlacer zijn.De Kuro verscherpte, naar wens, niets.Cap schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 08:02:
Het lijkt erop dat als die Pioneer vooral met slechte uitzendingen beter beeld geeft dat deze een beter verscherpingssysteem heeft?
Wellicht wat voorbarig , maar de Kuro gaf tot nu op ieder gebied beter beeld dan de V60 .
Had ik niet verwacht ,een toestel van alweer zo,n jaar of 6 oud .
Nou ja als het toestel uitstaat is het in ieder geval wel een beter en strakker gezicht aan de muur , ieder nadeel heb zn voordeel .....
Nou ja als het toestel uitstaat is het in ieder geval wel een beter en strakker gezicht aan de muur , ieder nadeel heb zn voordeel .....
Het is meer de kwaliteit van het beeld helemaal wat beter is met SD, maar geen onnatuurlijke verscherping. Het zag er heel 'natuurlijk' uit.Gewoon beter beeld dus.Cap schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 08:02:
Is je voorkeur dan niet afhankelijk van het gebruik, dwz tv uitzendingen kijken vs ander materiaal kijken?
Wat Brad zegt, de upscaler is gewoon beter.
Beter als de pio kon ook bijna niet,qua HD TV dan ,jammer dat je ehm niet meer heb,maar daar heb je niks aanramrodwillem schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 09:30:
Wellicht wat voorbarig , maar de Kuro gaf tot nu op ieder gebied beter beeld dan de V60 .

Het upscaler / deinterlacer gedeelte kan zeker uitmaken, maar dat is op zich niet echt een probleem bij de VT60 als je een receiver / set top box hebt met een degelijke upscaler. Het wil nog wel eens zo zijn dat die beter zijn dan wat er in de tv gemonteerd zit. Tenzij je de interne tuner wil gebruiken natuurlijk, dan houdt het op.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 28-06-2014 13:21 ]
Moet je nagaan hoe zooi de rest is, aangezien (bij tv's) panasonic 1 van de betere upscalers heeft (samsung heeft atm de beste).Cap schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:19:
Het upscaler / deinterlacer gedeelte kan zeker uitmaken, maar dat is op zich niet echt een probleem bij de VT60 als je een receiver hebt met een degelijke upscaler. Het wil nog wel eens zo zijn dat die beter zijn dan wat er in de tv gemonteerd zit. Tenzij je de interne tuner wil gebruiken natuurlijk, dan houdt het op.
Maar na een dag kijken snap ik het commentaar op DFC en posterization niet zo. Ik zie echt helemaal niets wat daarop lijkt.
Tenminste, niet meer of minder dan de vt50.
@cap:
ik heb ze al naast elkaar gehad, niet met een hdmi maar met dlna op dezelfde film op hetzelfde moment.
Maar de vt60 is echt side side in een andere league op het contrastgebied. Greyscale is ook vergelijkbaar bij mij. Maar ik heb nog niet echt hard aan de tienpuntsinstellingen getrokken. Sowieso gebruik ik die liever niet extreem. Ik stop liever meer tijd in de tweepunts, want dan levert ook bij de vt50 minder posterization op.
Gamma is op mij nvt50 op dit moment beter, maar dat is ook het resultaat van avonden kalibreren
[ Voor 41% gewijzigd door Adlermann op 28-06-2014 13:27 ]
Of gewoon de upscaler van de Oppo gebruikenCap schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:19:
Het upscaler / deinterlacer gedeelte kan zeker uitmaken, maar dat is op zich niet echt een probleem bij de VT60 als je een receiver / set top box hebt met een degelijke upscaler. Het wil nog wel eens zo zijn dat die beter zijn dan wat er in de tv gemonteerd zit. Tenzij je de interne tuner wil gebruiken natuurlijk, dan houdt het op.
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
Ja, bij de 60 serie kan ik het zwart met goed fatsoen geen grijs meer noemen. Goed dat greyscale zo mooi verloopt, ik heb op basis van wat ik gelezen heb de indruk dat dit bij de 55 en 65 inchers wat beter voor elkaar is dan bij de 50 inchers. Dat scheelt je inderdaad heel wat hoofdbrekers mbt posterization e.d.Adlermann schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:21:
[...]
@cap:
ik heb ze al naast elkaar gehad, niet met een hdmi maar met dlna op dezelfde film op hetzelfde moment.
Maar de vt60 is echt side side in een andere league op het contrastgebied. Greyscale is ook vergelijkbaar bij mij. Maar ik heb nog niet echt hard aan de tienpuntsinstellingen getrokken. Sowieso gebruik ik die liever niet extreem. Ik stop liever meer tijd in de tweepunts, want dan levert ook bij de vt50 minder posterization op.
Gamma is op mij nvt50 op dit moment beter, maar dat is ook het resultaat van avonden kalibrerenEr is iets minder crush in near black daarop en het beeld heeft wat meer diepte soms.
PS Je kan in een donkere ruimte ook nog even kijken of je blobs ziet bij bepaalde schermen als het updatescherm en het guide scherm in portrait modus, zie: Cap in "[Plasma] Panasonic - Alle series - Deel 2"
Bij 50 inchers zie je in die gevallen dus blobs die verder niet zichtbaar zijn bij egaal grijze schermen e.d.
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 28-06-2014 15:13 ]
Ik heb wat cyaan blobjes, linksboven de meest 'erge' maar echt wel acceptabel.Cap schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:08:
[...]
Ja, bij de 60 serie kan ik het zwart met goed fatsoen geen grijs meer noemen. Goed dat greyscale zo mooi verloopt, ik heb op basis van wat ik gelezen heb de indruk dat dit bij de 55 en 65 inchers wat beter voor elkaar is dan bij de 50 inchers. Dat scheelt je inderdaad heel wat hoofdbrekers mbt posterization e.d.
PS Je kan in een donkere ruimte ook nog even kijken of je blobs ziet bij bepaalde schermen als het updatescherm en het guide scherm in portrait modus, zie: Cap in "[Plasma] Panasonic - Alle series - Deel 2"
Bij 50 inchers zie je in die gevallen dus blobs die verder niet zichtbaar zijn bij egaal grijze schermen e.d.
Ik heb de greyscale ook alleen nog maar met de tweepunts aangepast. Zodra ik met de 10punts en gamma ga werken ga ik nog wel even een gebedje doen
Na een correctie greyscale was het kleurengamut ook al op dE 1.5 en lager (alleen nagemeten, niets aan gewijzigd) op alle saturatiepunten.
Maar ik ben erg tevreden over het scherm.
Ik kreeg van vrienden al commentaar 'heb je alweer een andere tv gekocht'. en ik liet net even globaal het verschil zien..Oh, dat is toch wel duidelijk :d
Maar ik denk dat ik drie settings ga kalibreren
a) overdag , panel brightness high. Kwaliteit maakt heir toch niet uit, dit is niet voor critical viewing (gamma 2.0 ish)
b) overdag, gordijnen dicht, of bewolkte dag, licht schemer, panel brightness mid, gamma 2.2
c) critical viewing, panel brightness mid, gamma 2.4
[edit]
Ja, met de juiste omstandigheden (niet teveel licht, niet te weinig) ish et zwart daadwerkelijk echt zwart. Met te weinig licht zie je natuurlijk nog steeds dat het grijs, maar, maar met twee kleine lampjes aan, die niet weerspiegelen is het echt perfect.
[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 28-06-2014 22:14 ]
Hoe sluit ik m'n Ziggo decoder op de Oppo aan?daffie82 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:36:
Of gewoon de upscaler van de Oppo gebruikenNothing beats that
er zit een HDMI in op,ik neem aan dat de oppo, daar wat mee kan>
Dit staat op de oppo site:
Dual HDMI Inputs – Connect external devices such as set-top boxes and network streaming devices to take further advantage of the excellent audio and video processing functions by the BDP-103. The BDP-103 offers two HDMI inputs, one on the front and one on the back.
Veelzijdig apparaatje
Dit staat op de oppo site:
Dual HDMI Inputs – Connect external devices such as set-top boxes and network streaming devices to take further advantage of the excellent audio and video processing functions by the BDP-103. The BDP-103 offers two HDMI inputs, one on the front and one on the back.
Veelzijdig apparaatje
[ Voor 73% gewijzigd door freaky35 op 29-06-2014 03:41 ]
Da's wel space! Oh well, laat de receiver het deinterlacen doen en dat gaat ook prima
[ Voor 10% gewijzigd door Brad Pitt op 29-06-2014 09:26 ]
m.b.t. upscalen gaat de Oppo dit zeker beter doen dan de receiver, gok ik.Brad Pitt schreef op zondag 29 juni 2014 @ 09:26:
[...]
Da's wel space! Oh well, laat de receiver het deinterlacen doen en dat gaat ook prima
Maar goed, mijn receiver kon niet eens upscalen dus dat is een dikke plus van de Oppo (alsook het geweldige netwerk en video/audio file support)
[ Voor 36% gewijzigd door daffie82 op 29-06-2014 20:25 ]
En jij weet ook mijn meningdaffie82 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 20:23:
[...]
m.b.t. upscalen gaat de Oppo dit zeker beter doen dan de receiver, gok ik.
Ja, begrijp je standpunt hoor.Adlermann schreef op zondag 29 juni 2014 @ 20:26:
[...]
En jij weet ook mijn meningHet is beter, maar sd upscaling is bijna niet meer nodig. Ik vind het zonde van het geld en zou dan liever een lumagen oid halen
Maar de Oppo is een speler die NOOIT hapert/vasthangt, ALLE content op een disc afspeelt, muisstil is, alle audio en video formaten afspeelt (lokaal en via netwerk (SMB/UPnP)), zelfs gapless audio ondersteunt, 2 HDMI inputs heeft en tal van instellingsmogelijkheden heeft (je kan bijvoorbeeld zelfs de cross-over frequentie naar je sub instellen). Ook nog eens geweldige upscaling heeft en een super customer support met continu verbeteringen en nieuwe features in de vorm van firmware upgrades.
Dat alles in 1 speler/apparaat die ook nog eens regiovrij is, is mij persoonlijk meer dan het geld waard
[ Voor 9% gewijzigd door daffie82 op 29-06-2014 20:49 ]
Kijk vrijwel nul SD-content dus da's niet zo'n biggiedaffie82 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 20:23:
m.b.t. upscalen gaat de Oppo dit zeker beter doen dan de receiver, gok ik.
Het lijkt er op dat de VT60's al aan het stijgen zijn in prijs..
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Zat er wel aan te komen. Ze worden schaars dus de prijzen stijgen.ice-T106 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:30:
Nog steeds 1689 voor een 55", dus nee niet echt.ice-T106 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:30:
En 'al' ?? productie is al 6 maanden geleden gestopt en panasonic verkoopt het al maanden niet zelf meer (alleen nog via groothandels). Dus het is niet zo raar dat het nu langzaam maar op begint te raken.
en dat is prima, want ik heb de mijne :d
Relatief duur nogParkOverall schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:15:
Oled is the new king.
Motion resolution is crap (door sample en hold)
LG heeft wel wat uniformiteitsproblemen (ben ik heel gevoelig voor ;P )
Maar ja, het contrast ratio is echt ongekend :d
Mn VT60 nu een paar dagen aan het bekijken , geen bijzonderheden in negatieve zin, alleen hoor ik die fans behoorlijk .
Zijn er hier mede VT60 gebruikers die die fan modificatie hebben laten uitvoeren , is dat trouwens een officiële van Panasonic geregelde modificatie ?
Zijn er hier mede VT60 gebruikers die die fan modificatie hebben laten uitvoeren , is dat trouwens een officiële van Panasonic geregelde modificatie ?
Moet je even kijken ofh et al niet gedaan is. Nieuwere modellen hebben die foam fix default al. En zelfs met foam fix maakt die behoorlijk wat lawaai.ramrodwillem schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:53:
Mn VT60 nu een paar dagen aan het bekijken , geen bijzonderheden in negatieve zin, alleen hoor ik die fans behoorlijk .
>Moet je even kijken ofh et al niet gedaan is
En hoe zie ik dat dan , zonder hem open te maken ?
Cap weet dat volgens mijramrodwillem schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:23:
>Moet je even kijken ofh et al niet gedaan is
Cap in "[Plasma] Panasonic - Alle series - Deel 2"
Eerste alinea.
En hier nogmaals met nog meer plaatjes:
Verwijderd in "[Plasma] Panasonic - Alle series - Deel 2"
Verwacht er niet teveel van.
Verder:
PS Volgende keer zelf even "foam" intypen in het zoekbalkje bovenaan deze pagina.
Eerste alinea.
En hier nogmaals met nog meer plaatjes:
Verwijderd in "[Plasma] Panasonic - Alle series - Deel 2"
Verwacht er niet teveel van.
Verder:
PS Volgende keer zelf even "foam" intypen in het zoekbalkje bovenaan deze pagina.
[ Voor 63% gewijzigd door Cap op 30-06-2014 17:58 ]
Als ik er niet te veel van moet verwachten dan laat ik het maar gaan denk ik , hij hangt al mooi aan de muur
Zo, hier een kleine update met betrekking tot mijn vt60.
IK ben nu 80 uur verder en op 110. Ik heb even gekeken. De day 1 kalibratie kon de deur uit (dacht ik al, was allemaal te blauw al).
De vt60 heeft een paar eigenaardigheden:
de lightoutput is op koel/normaal fors hoger dan bij warm (125 vs 105 cd/m2).
Normaal heeft minder afwijkingen dan warm. Bij normaal hoef ik alleen blauw te corrigeren op de greyscale. Hiervoor dus gekozen.
Custom mode is awesome, maximaal contrast (100) en dan nog steeds WTW beschikbaar. Custom mode verhoogt contrast ook tot 100, terwijl professional rond de 70 stopt. Op custom mode krijg ik ongeveer 120 cd/m2
Gamma 2.0 en gamma 2.2 zijn weird. Kloppen allebei geen zak van. Soort S surve krijg ik. Gamma 2.4 (preset) is best nauwkeurig rond de 2.35
Panel brightness high gebruikt voor een 'zeer zonnige dag' instelling. Gamma is dan onmeetbaar slecht (gemiddeld rond de 1.2 -1.4). Maar als de zon in het scherm schijnt, boeit dat me ook geen zak. Het is voor day time television.
Ik heb nog steeds een vlugge kalibratie.
Custom mode - compleet vlakke greyscale met alleen de 2 tweepunts instellingen. Geen regenboogkleuren op de ramp. Gamma 2.4. Kleurgamut ook near perfect. Alleen wat brightness daarvan aan moeten passen.
Professional 1: hierboven, maar dan met gamma 2.2 (day time viewing, 120 cd/m2) maar dan met de gordijnen dicht.
Professional 2: panel brightness high, maximaal contrast, 150 cd/m2. Gamma geen idee, greyscale nauwelijks goed te krijgen. Alleen geschikt voor the simpsons denk ik.
Verder, retentie is vergelijkbaar met mijn vt50, nederland 1 staat er weer goed vast in
Motion (met ifc uit) is echt goed. Ik zie merkbaar minder DFC, vooral bij de pan shots bij het voetbal valt dat op. Goed te zien met side by side met mijn vt50. (die nu verkocht is trouwens
)
IFC op maximum is slechter dan ifc op mijn vt50. Veel meer troep in beeld. Onbruikbaar. Medium is net bruikbaar.
Het zwart is ook wel nice. Ik zie het goede zwart pas vanaf een uur of 22:00, dan heb ik de juiste lichthoeveelheid.
Als je een vt50 hebt, en je wilt er nog 1: ik zou het zeker nog een keer doen.
IK ben nu 80 uur verder en op 110. Ik heb even gekeken. De day 1 kalibratie kon de deur uit (dacht ik al, was allemaal te blauw al).
De vt60 heeft een paar eigenaardigheden:
de lightoutput is op koel/normaal fors hoger dan bij warm (125 vs 105 cd/m2).
Normaal heeft minder afwijkingen dan warm. Bij normaal hoef ik alleen blauw te corrigeren op de greyscale. Hiervoor dus gekozen.
Custom mode is awesome, maximaal contrast (100) en dan nog steeds WTW beschikbaar. Custom mode verhoogt contrast ook tot 100, terwijl professional rond de 70 stopt. Op custom mode krijg ik ongeveer 120 cd/m2
Gamma 2.0 en gamma 2.2 zijn weird. Kloppen allebei geen zak van. Soort S surve krijg ik. Gamma 2.4 (preset) is best nauwkeurig rond de 2.35
Panel brightness high gebruikt voor een 'zeer zonnige dag' instelling. Gamma is dan onmeetbaar slecht (gemiddeld rond de 1.2 -1.4). Maar als de zon in het scherm schijnt, boeit dat me ook geen zak. Het is voor day time television.
Ik heb nog steeds een vlugge kalibratie.
Custom mode - compleet vlakke greyscale met alleen de 2 tweepunts instellingen. Geen regenboogkleuren op de ramp. Gamma 2.4. Kleurgamut ook near perfect. Alleen wat brightness daarvan aan moeten passen.
Professional 1: hierboven, maar dan met gamma 2.2 (day time viewing, 120 cd/m2) maar dan met de gordijnen dicht.
Professional 2: panel brightness high, maximaal contrast, 150 cd/m2. Gamma geen idee, greyscale nauwelijks goed te krijgen. Alleen geschikt voor the simpsons denk ik.
Verder, retentie is vergelijkbaar met mijn vt50, nederland 1 staat er weer goed vast in
Motion (met ifc uit) is echt goed. Ik zie merkbaar minder DFC, vooral bij de pan shots bij het voetbal valt dat op. Goed te zien met side by side met mijn vt50. (die nu verkocht is trouwens
IFC op maximum is slechter dan ifc op mijn vt50. Veel meer troep in beeld. Onbruikbaar. Medium is net bruikbaar.
Het zwart is ook wel nice. Ik zie het goede zwart pas vanaf een uur of 22:00, dan heb ik de juiste lichthoeveelheid.
Als je een vt50 hebt, en je wilt er nog 1: ik zou het zeker nog een keer doen.
Curved OLED van LG nu voor 3500 bij de Mm: wordt bereikbaar.
Vanaf 100 inch ga ik het nut er van inzien.
Verwachten jullie dat de ZT60 een collectors item gaat worden ? Ik bedoel dat de tweedehands prijs in de toekomst misschien hoger wordt dan de aanschaf waarde ? Dat zou natuurlijk heel mooi zijn.
Nee, de oleds van lg zitten daar qua prijs te dicht op.Blord schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:35:
Verwachten jullie dat de ZT60 een collectors item gaat worden ? Ik bedoel dat de tweedehands prijs in de toekomst misschien hoger wordt dan de aanschaf waarde ? Dat zou natuurlijk heel mooi zijn.
je moet je signature nog even aanpassenAdlermann schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:42:
[...]
Nee, de oleds van lg zitten daar qua prijs te dicht op.
Ik heb onlangs een P50GT60 thuis neergezet, maar eerlijk gezegd valt het me (overdag) toch wat tegen.
Door het omgevingslicht wordt het paneel gewoon grijs... Als de tv aan staat is zwart dus ook grijs... M'n iMac staat er naast en die blijft gewoon pikzwart als 'ie uit staat, ook overdag. Het moet echt goed gaan schemeren wil dit fletse weggaan.
Voor normaal gebruik is het dus redelijk waardeloos, tenzij je het overdag dusdanig donker maakt binnen dat je de neiging hebt de lichten aan te zetten...
Ik kan me niet heugen dat m'n vorige pana plasma van een paar jaar geleden hier zo'n last van had, staat nu bij m'n grootouders, binnenkort eens kijken.
Niemand anders hier last van?
Door het omgevingslicht wordt het paneel gewoon grijs... Als de tv aan staat is zwart dus ook grijs... M'n iMac staat er naast en die blijft gewoon pikzwart als 'ie uit staat, ook overdag. Het moet echt goed gaan schemeren wil dit fletse weggaan.
Voor normaal gebruik is het dus redelijk waardeloos, tenzij je het overdag dusdanig donker maakt binnen dat je de neiging hebt de lichten aan te zetten...
Ik kan me niet heugen dat m'n vorige pana plasma van een paar jaar geleden hier zo'n last van had, staat nu bij m'n grootouders, binnenkort eens kijken.
Ja hoor met teveel omgevingslicht gebeurt dat. Dat is normaal.Digital-DNA schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:28:
Ik heb onlangs een P50GT60 thuis neergezet, maar eerlijk gezegd valt het me (overdag) toch wat tegen.
Maar overdag met zoveel licht kun je toch niet echt kritisch kijken...
Is normaal, elke plasma heeft hier last van, je vorige zal er ook last van hebben.Digital-DNA schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:28:
Mijn VT60 heeft sinds vandaag opeens een fel oplichtende flikkerende groene pixel midden op het scherm. Van alles geprobeerd, niets helpt. TV net drie jaar oud, dus geen garantie. Maar 3 jaar, voor toen de tijd het beste scherm van Panasonic... Enig idee of er nog een coulance in zou zitten? En, is er een mogelijkheid om het serienummer uit een menu te halen?
Kicken man, jij bent beta-tester geweest van de x60-serie ja?JimmyNL schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:05:
TV net drie jaar oud, dus geen garantie.
Is het maar 1 pixel? Zie je dat uberhaupt vanaf normale kijkafstamd?JimmyNL schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:05:
Mijn VT60 heeft sinds vandaag opeens een fel oplichtende flikkerende groene pixel midden op het scherm. Van alles geprobeerd, niets helpt. TV net drie jaar oud, dus geen garantie. Maar 3 jaar, voor toen de tijd het beste scherm van Panasonic... Enig idee of er nog een coulance in zou zitten? En, is er een mogelijkheid om het serienummer uit een menu te halen?
Naja je hebt altijd je wettelijke garantie, maar ik weet niet of een stukke subpixel die je toch niett ziet gelijk non conform is....
En bet is een vt30 gok ik dan en geen vt60
Ik gok dat ie een VT30 had die vorig jaar nog onder garantie is ingeruild voor een VT60.
Edit
Edit
JimmyNL schreef op zondag 29 mei 2011 @ 23:29:
Vandaag mijn 50VT30 opgehaald bij de plasma-discounter in Naarden, er zijn er overigens nog 4 op voorraad, gisteren binnengekomen ;-)
Even kort de voorgeschiedenis. Ik kom van een 42PZ85EU, mooi scherm ook maar ging 6 weken na de garantie van twee jaar kaduuk. Voeding stuk en scherm ingebrand (tv logos en ondertiteling gebied).
Scherm laten halen door e-care (service desk van panasonic). Na twee weken bleek, kosten meer dan 1000 euro voor de reparatie. Coulance aangevraagd via de plasma-discounter. Week na week ging voorbij, panasonic deed erg lang over een antwoord op de aanvraag. Uiteindelijk na 7 weken kwam er een voorstel van panasonic. 89 euro (jullie lezen het goed) vergoeding voor de reparatie. Alleen het ophalen en onderzoeken van e-care kost al 155 euro. Belachelijk dus. De plasma-discounter kon zich hier ook niet in vinden en door de lange tijd die verstreken was boden ze mij een nieuw toestel aan ter waarde van 800 euro.
Bij betalen voor meer kon dus ook, en daarom nu een 50VT30 gekocht voor net iets meer dan 1000 euro.Chapeau voor de mannen in Naarden, echt top geregeld zeker gezien de garantie al verlopen was.
Eerste indruk toestel, ge-wel-dig. Zo scherp, zoveel kleur. 50hz bug niet kunnen ontdekken, fluctuating brightness wel maar is heel sumier en alleen zichtbaar als je er in bijzonder op gaat letten. Dit nog bij standaard instellingen (wel thx) en amper 15 minuten aangestaan. Kom er later nog op terug. Geluid sucks maar hey, ik geloof niet dat er veel mensen zijn die een dergelijk toestel kopen en geen fatsoendelijke hi-fi voorziening hebben ;-).
Is er al meer bekend over de firmware update waarover gesproken word?
Al met al een top scherm en ook qua design erg mooi afgewerkt. Gaat binnenkort aan de muurbeugel (ultra dun vögel) en dan komen er wat plaatjes ;-).
[ Voor 91% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 10:40 ]
ze vragen nog steeds dik geld voor 2dehands Kuro's maar zo gek als jij het maakt heb ik nog niet gezien.Blord schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:35:
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik verwacht dat de ZT60 puur vanuit financieel oogpunt een zeer slechte investering is, net als alle andere tv's overigens.
Een tv is ongeveer een even goede investering als een autoCap schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:48:
Ik verwacht dat de ZT60 puur vanuit financieel oogpunt een zeer slechte investering is, net als alle andere tv's overigens.
(uitzonderingen daargelaten)
Ik beschouw televisie als een gebruiksvoorwerp. Meestal koop ik pas een nieuwe als de oude versleten of kapot is. Hoeveel is een gebruikt Kuro nog waard tov van de aanschafprijs ? Ik heb zo'n idee dat alleen de AV fanatiekelingen nog relatief veel geld ervoor geef.
In elk geval meer dan een toestel van een ander merk met redelijk vergelijkbare specs, en ja, alleen die fanatiekelingen die de meerwaarde van een Kuro (her)kennen.Blord schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:59:
Hoeveel is een gebruikt Kuro nog waard tov van de aanschafprijs ? Ik heb zo'n idee dat alleen de AV fanatiekelingen nog relatief veel geld ervoor geef.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik zou hooguit een paar honderd euro geven voor een kuro van 6 jaar oud. Die dingen zijn compleet afgeschreven, ontwikkelen red tints to blacks. Nee, 6 jaar is te oud. Voordat geld heb je nu nog een vt60 en dat is close enough.Fraggert schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:56:
[...]
In elk geval meer dan een toestel van een ander merk met redelijk vergelijkbare specs, en ja, alleen die fanatiekelingen die de meerwaarde van een Kuro (her)kennen.
Nieuwe ST60 50" gekocht, fijn beeld.
Maar met het aansluiten van mijn HTPC via de receiver krijg ik geen beeldvullend formaat. Er zit een rand van 2cm. rondom.
Ik had hiervoor een pana 42" gt30, daar had ik dit niet. Wat doe ik fout?
Maar met het aansluiten van mijn HTPC via de receiver krijg ik geen beeldvullend formaat. Er zit een rand van 2cm. rondom.
> Die dingen zijn compleet afgeschreven, ontwikkelen red tints to blacks
Onzin , die van mij had nog steeds een prachtig beeld en nergens last van , verkocht voor €800
Onzin , die van mij had nog steeds een prachtig beeld en nergens last van , verkocht voor €800
2cm is idd teveel (normaal is het een paar mm).Sa.Tan schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:13:
Nieuwe ST60 50" gekocht, fijn beeld.
Dan heb je ergens underscan aan staan op je htpc.
Veel te hoge prijs. Is ie wmb niet meer waard. Maar good for you.ramrodwillem schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:15:
> Die dingen zijn compleet afgeschreven, ontwikkelen red tints to blacks
http://www.avforums.com/t...-to-other-models.1719687/
Toen ik een paar maanden terug een VT60 bij Qplaza had gekocht was de doos ook aardig beschadigd. Aan beide handvatten was het karton flink ingescheurd. Had er foto's van gemaakt voordat ik hem uitpakte, zodat ik tenminste bewijs had mocht de TV ook niet 100% zijn. TV was gelukkig prima dus verder geen punt van gemaakt. Wordt erg onvoorzichtig mee omgegaan.ramrodwillem schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:11:
Die van mij ook gekocht bij qplaza , wat een drama .
Voor niets een dag vrij genomen , kwamen pas de volgende dag ... , de doos lag aan de zijkant helemaal open en op nog div andere plekken was de doos ook behoorlijk beschadigd , had gelukkig onder rembours besteld
TV niet aangenomen en terug weer met de koerier laten mee nemen .
Nu bij een ander bedrijf besteld wel €250 duurder maar veel keus is er niet meer .
Ja, dat was hier inderdaad precies zo. `oh well, tv doet het prima verder. Maar ik zal er niet snel weer iets kopen.benchMarc schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:01:
[...]
Toen ik een paar maanden terug een VT60 bij Qplaza had gekocht was de doos ook aardig beschadigd. Aan beide handvatten was het karton flink ingescheurd. Had er foto's van gemaakt voordat ik hem uitpakte, zodat ik tenminste bewijs had mocht de TV ook niet 100% zijn. TV was gelukkig prima dus verder geen punt van gemaakt. Wordt erg onvoorzichtig mee omgegaan.
Verwijderd
Mijn VT60 toch maar na laten kijken door CE Repair. Het beeld ging er met de dag op achteruit. Beide printplaten zijn vervangen... maar het mocht niet baten.
Dat wordt dus weer van vooraf aan beginnen. Kans dat ik de ISF calibratie van Panasonic vergoed zal kunnen krijgen?
Vast niet... argh
Dat wordt dus weer van vooraf aan beginnen. Kans dat ik de ISF calibratie van Panasonic vergoed zal kunnen krijgen?
Vast niet... argh
Als ik jouw post historie even doorlees twijfel ik erg aan de kwaliteit van de ISF kalibratie van jouw VT60. Ik kalibreer zelf dus ik weet hoe snel het mis kan gaan bij kalibratie. Dat wil zeggen een "perfect" kalibratiereport op basis van greyscale windows, maar daarbij wel introductie van een enorme posterisatie door een optelsom van een slechte greyscale (tussen de kalibratiepunten in en bij andere schermen dan de gebruikte greyscale windows) en een zwaar gecorrigeerde gamma. Beide veroorzaakt door te heftig draaien aan de 10-punts settings zonder daarbij steeds te verifiëren wat de gevolgen zijn m.b.v. andere testschermen en beelden.
Och... en prima prijs, prima tv en de bekende garantie van CE-repair / Panasonic met aan huis service... dat zit volgens mij wel goed.Adlermann schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:07:
[...]
Ja, dat was hier inderdaad precies zo. `oh well, tv doet het prima verder. Maar ik zal er niet snel weer iets kopen.
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 20:26 ]
Hoe ziet een greyscale ramp bij jou eruit? Als die alle kleuren van de regenboog bevat,mdan is er idd te fors aan de tienpunts gezeten ( ik sluit me hier aan bij cap). Je kan dit ook wel controleren door even te kijken naar de waarden van je wb.Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:24:
Mijn VT60 toch maar na laten kijken door CE Repair. Het beeld ging er met de dag op achteruit. Beide printplaten zijn vervangen... maar het mocht niet baten.
Vast niet... argh
Naar zonder te zien is het voor ons ook alleen maar gokken.
Op mijn vt60 heb ik de tienpunts niet eens nodig denk ik.
Verwijderd
Was na de calibratie gewoon in orde. Ook het calibratie rapport was correct (BT. 1886 Curve) Werd uiteindelijk wat rozig/groenig. Calibratie is gedaan op Professional2. Betreft het een bug vraag ik mij af...Adlermann schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 20:26:
[...]
Hoe ziet een greyscale ramp bij jou eruit? Als die alle kleuren van de regenboog bevat,mdan is er idd te fors aan de tienpunts gezeten ( ik sluit me hier aan bij cap). Je kan dit ook wel controleren door even te kijken naar de waarden van je wb.
Misschien de volgende keer de calibratie maar op Custom laten uitvoeren. Het liefste met een gamma van 2.3 - 2.4 (wat leidt tot meer punch in een verduisterde ruimte)
Niet dat ik je niet wil geloven, maar nogmaals je kan een keurige greyscale kalibratiecurve produceren en toch een bagger resultaat hebben w.b.t. real world greyscales / posterization. En ik acht het heel onwaarschijnlijk dat posterization na verloop van tijd gaat optreden, dan zit het naar mijn mening vanaf het begin in het paneel. Elk paneel heeft zijn unieke "footprint". De uitgebreide kalibratieinstellingen zijn er vervolgens om dat (zo goed en kwaad als het gaat, want perfect lukt het niet) recht te trekken.
Ik heb eerst ook een paar kalibraties gedaan waarbij de reports (luminance, greyscale, CMS en gamma) prachtig waren en ik op het eerste gezicht tevreden was. Maar vrij snel daarna ontdekte ik onvolkomenheden als posterization en greyscale shifting afhankelijk van content. Vervolgens ben ik een aantal keer opnieuw gaan kalibreren totdat ik er achter was hoe mijn scherm met real world beeldmateriaal en een zo breed mogelijk pakket aan verschillende kalibratieschemen reageerde op de verschillende kalibratieinstellingen.
Ik heb eerst ook een paar kalibraties gedaan waarbij de reports (luminance, greyscale, CMS en gamma) prachtig waren en ik op het eerste gezicht tevreden was. Maar vrij snel daarna ontdekte ik onvolkomenheden als posterization en greyscale shifting afhankelijk van content. Vervolgens ben ik een aantal keer opnieuw gaan kalibreren totdat ik er achter was hoe mijn scherm met real world beeldmateriaal en een zo breed mogelijk pakket aan verschillende kalibratieschemen reageerde op de verschillende kalibratieinstellingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 21:40 ]
Verwijderd
Zijn test patterns waren in elk geval spot on. Ik had het 50" model. Deze blijkt ook wat lastiger te calibreren.
Of het aan het scherm zelf heeft gelegen zal door CE Repair uitgezocht moeten worden.
Zal volgende week contact met ze opnemen
Of het aan het scherm zelf heeft gelegen zal door CE Repair uitgezocht moeten worden.
Dat legt cap dus uit. Je kan de test patterns spot on hebben, maar in real world viewing dus pure ellende.Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:36:
Zijn test patterns waren in elk geval spot on. Ik had het 50" model. Deze blijkt ook wat lastiger te calibreren.
Dat is heel erg bij de vt60 serie. Vooral als je veel de tien punts gaat gebruiken.
Zoutopslak, precies die indruk heb ik ook, dat de 50 inch hierin dus moeilijker / kritischer is. Mijn 50 inch VT60 ook. Uiteraard lukt het rechttrekken / kalibreren van een serie van 10 greyscale windows wel prima. Maar de 0-255 luminance greyscale ramp krijg je gewoon niet perfect. Niet met de 2-punts, niet met de 10-punts, niet met een combinatie van de 2. Er blijven vage blauw-cyaan en rood-mangeta plekken zichtbaar bij bepaalde luminances, bij mij met name in de 50-90 IRE regio. Bij de 50VT50 lukte het veel beter.
[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 21:47 ]
Verwijderd
Maar als test patterns en het cal. rapport bij de VT60 niet te vertrouwen zijn... hoe heb je het dan uiteindelijk voor elkaar kunnen breien?Cap schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:39:
Zoutopslak, precies die indruk heb ik ook, dat de 50 inch hierin dus moeilijker / kritischer is. Mijn 50 inch VT60 ook.
Ogen en weten hoe een goed beeld eruit ziet. Veel controleren, greyscale ramps, ire 5 15 25 etc controleren.Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:47:
[...]
Maar als test patterns en het cal. rapport bij de VT60 niet te vertrouwen zijn... hoe heb je het dan uiteindelijk voor elkaar kunnen breien?
Tenminste, zo zou ikmhet doen
Itereren met verschillende testpatterns en de greyscale ramp, en de fouten uitmiddelen. Dus ik heb gekalibreerd met 10% windows, 20% windows, small- en large-APL patterns en bovendien daarbij telkens de greyscale ramp geverifieerd op het oog én met greyscale steps de meter ook nog eens op elke step zetten en een meting doen. En me vervolgens niet gestoord aan het feit dat het kalibratiereport met 10% windows er dan niet super strak uit kwam. Tijdrovend maar wel lonend. Nu heb ik geen zichtbare posterization in gezichten meer in de Custom en Pro-modi. Heel af en toe zie ik bij een wolkenlucht met een subtiel blauw-grijsverloop wel eens een randje hier en daar, maar niks storends. Bij niet kalibratie standen als "normal" blijft het natuurlijk suboptimaal maar die zijn ook voor suboptimale omstandigheden (kijken met veel licht). 
Het gedrag van het schem is helaas niet constant, dat wil zeggen dat een full field bijv gemiddeld veel roder is dan een 20% window en een small APL nog minder rood.
Als er bij een VT60 sprake is van posterization dan zou ik als eerste de 10-punts settings van zowel de witbalans als de gamma checken. Zie ik daar grote waarden staan als +15, -10, +20 dan is dat voor mij de eerste verdachte voor het veroorzaken van problemen in de greyscale en dus posterization. Heftig getrek aan de 10-punts is gewoon niet zonder risico. Bij voorzichtige waarden als af en toe een +3 of -5 treden veel minder snel ongewenste bijeffecten op.
Het gedrag van het schem is helaas niet constant, dat wil zeggen dat een full field bijv gemiddeld veel roder is dan een 20% window en een small APL nog minder rood.
Als er bij een VT60 sprake is van posterization dan zou ik als eerste de 10-punts settings van zowel de witbalans als de gamma checken. Zie ik daar grote waarden staan als +15, -10, +20 dan is dat voor mij de eerste verdachte voor het veroorzaken van problemen in de greyscale en dus posterization. Heftig getrek aan de 10-punts is gewoon niet zonder risico. Bij voorzichtige waarden als af en toe een +3 of -5 treden veel minder snel ongewenste bijeffecten op.
[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 21:59 ]
Welke kleurtemp grbruik jij eigenlijk? Ik heb normaal gekozen, aangezien die ottb beter was en vooral veel hogere lichtopbrengstCap schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:51:
Itereren met verschillende testpatterns en de greyscale ramp, en de fouten uitmiddelen. Dus ik heb gekalibreerd met 10% windows, 20% windows, small- en large-APL patterns en bovendien daarbij telkens de greyscale ramp geverifieerd op het oog én met greyscale steps de meter ook nog eens op elke step zetten en een meting doen. En me vervolgens niet gestoord aan het feit dat het kalibratiereport met 10% windows er dan niet super strak uit kwam. Tijdrovend maar wel lonend. Nu heb ik geen zichtbare posterization in gezichten meer in de Custom en Pro-modi. Heel af en toe zie ik bij een wolkenlucht met een subtiel blauw-grijsverloop wel eens een randje hier en daar, maar niks storends. Bij niet kalibratie standen als "normal" blijft het natuurlijk suboptimaal maar die zijn ook voor suboptimale omstandigheden (kijken met veel licht).
Verwijderd
Welke preset raad jij mij aan om te laten calibreren? Op welke gamma waarde zit je? Heb je de BT.1886 curve gebruikt? Hoe lang ben je er uiteindelijk mee bezig geweest?
Ik heb het zwart het liefst zo zwart mogelijk. Dan maar wat minder schaduw detail.
Ik heb het zwart het liefst zo zwart mogelijk. Dan maar wat minder schaduw detail.
Verwijderd
Jij hebt het 55" model... deze reageert duidelijk andersAdlermann schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:56:
[...]
Welke kleurtemp grbruik jij eigenlijk? Ik heb normaal gekozen, aangezien die ottb beter was en vooral veel hogere lichtopbrengst
Day mode 2.0 tot 2.2 en avond 2.4 bt.1886 zou ik niet gebruiken, die wijkt teveel afVerwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:57:
Welke preset raad jij mij aan om te laten calibreren? Op welke gamma waarde zit je? Heb je de BT.1886 curve gebruikt? Hoe lang ben je er uiteindelijk mee bezig geweest?
Ik heb onlangs ook opnieuw gecalibreerd. De 10 punts alles op 0 gezet en met de 2 punts bezig geweest. Dit nadat ik Dr. Strangelove (zwart-wit) had zitten kijken en me heb zitten ergeren aan het zwart-paars-groen-witte beeld.. 
Ik heb er nog niet heel veel tijd in gestoken, maar het is een stuk beter nu. Vooral de groen-paarse randen die ik soms zag langs de gezichten van mensen, ik ben even de naam van dit fenomeen kwijt.
Ik heb er nog niet heel veel tijd in gestoken, maar het is een stuk beter nu. Vooral de groen-paarse randen die ik soms zag langs de gezichten van mensen, ik ben even de naam van dit fenomeen kwijt.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Verwijderd
Betreft het hier ook het 50" model?DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:00:
Ik heb onlangs ook opnieuw gecalibreerd. De 10 punts alles op 0 gezet en met de 2 punts bezig geweest. Dit nadat ik Dr. Strangelove (zwart-wit) had zitten kijken en me heb zitten ergeren aan het zwart-paars-groen-witte beeld..
Ik gebruik kleurtemp warm, ik weet niet uit mijn hoofd of "normaal" bij fabrieksinstellingen regelmatiger was dan warm, zou kunnen. Potentieel nadeel is dan weer dat je harder moet trekken aan de 2-punts voor een D65 kleurtemp, zodat je tussen 20 en 80 IRE wel goed zit, maar met name aan de uiteinden van het spectrum in de problemen komt. Ik zou het nog eens moeten uitproberen.
Ik gebruik gamma 2.4 voor 's avonds en 2.2 voor lichtere omstandigheden, andere modi kwam ik niet mee weg. Zowel Custom als Pro modi werken goed. Custom is nog wat helderder zonder whitecrush, maar pro heeft nog het neusje voor wat betreft grijsovergangen, kleur, dither en posterization. Dus in de avond heeft pro mijn voorkeur.
Ik gebruik gamma 2.4 voor 's avonds en 2.2 voor lichtere omstandigheden, andere modi kwam ik niet mee weg. Zowel Custom als Pro modi werken goed. Custom is nog wat helderder zonder whitecrush, maar pro heeft nog het neusje voor wat betreft grijsovergangen, kleur, dither en posterization. Dus in de avond heeft pro mijn voorkeur.
Dat was hier dus het grappige, op normal had ik veel minder correctie nodig. Die was te blauw, maar warm was te rood en te blauw en moest ik veel harder trekken aan de 2 punts instellingen.Cap schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:03:
Ik gebruik warm, ik weet niet uit mijn hoofd of normaal bij fabrieksinstellingen regelmatiger was dan warm, zou kunnen. Potentieel nadeel is dan weer dat je harder moet trekken aan de 2-punts voor een D65 kleurtemp, zodat je tussen 20 en 80 IRE wel goed zit, maar met name aan de uiteinden van het spectrum in de problemen komt. Ik zou het nog eens moeten uitproberen.
Zover je de metingen van de 10% windows kunt geloven is ie helemaal vlak nu opmde greyscale en de ramp oom erg neutraal.
Maar ik ga oas over een week of 3 de definitieve kalibratie doen en dan ben ik ook wat kritischer.
Ja, 50VT60.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
@adler ik weet nog wel dat "normaal" bij mij meer te blauw was dan "warm" te rood. Bij 20% windows dan he. Andere schermen ander verhaal.
Maar zal het nog eens nalopen.
DFC?DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:00:
Vooral de groen-paarse randen die ik soms zag langs de gezichten van mensen, ik ben even de naam van dit fenomeen kwijt.

[ Voor 50% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 22:10 ]
Ik zal morgen voor de grap eens 1 op normal en 1 op warm doen en het eindredultaat vergelijken..Cap schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:08:
@adler ik weet nog wel dat "normaal" bij mij meer te blauw was dan "warm" te rood. Bij 20% windows dan he. Andere schermen ander verhaal.Maar zal het nog eens nalopen.
[...]
DFC?
[afbeelding]
Verwijderd
Bij HDTVtest hebben ze het geheel op Custom behoorlijk strak kunnen krijgen. Het contrast zou op Professional wat laag uitpakken. Hoe zit dat bij jou?Cap schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:03:
Tja zou kunnen, aan de andere kant, behoorlijk strak blijft natuurlijk een behoorlijk subjectief begrip. 
Professional heeft zat contrast in de avonduren bij schemerverlichting, met gamma 2.4. Sowieso al duidelijk meer dan de VT50, en die had al genoeg contrast voor kijken in de avond.
Als het buiten nog niet donker is grijp ik al snel na ar professional 2 die gamma 2.2 heeft, of custom met inderdaad een wat hoger contrast. En als ik overdag op een zonovergoten dag in mijn kamer op het zuiden een wielerwedstrijd bekijk gaat ie gewoon op de "normal" stand met contrast op plusminus 70. Hoewel custom dan ook nog steeds kijkbaar is.
Professional heeft zat contrast in de avonduren bij schemerverlichting, met gamma 2.4. Sowieso al duidelijk meer dan de VT50, en die had al genoeg contrast voor kijken in de avond.
Als het buiten nog niet donker is grijp ik al snel na ar professional 2 die gamma 2.2 heeft, of custom met inderdaad een wat hoger contrast. En als ik overdag op een zonovergoten dag in mijn kamer op het zuiden een wielerwedstrijd bekijk gaat ie gewoon op de "normal" stand met contrast op plusminus 70. Hoewel custom dan ook nog steeds kijkbaar is.
Ben benieuwd!Adlermann schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:14:
[...]
Ik zal morgen voor de grap eens 1 op normal en 1 op warm doen en het eindredultaat vergelijken..
[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 22:36 ]
Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.