PinkPanther1970 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:37:
[...]

Het verwijdert "mosquito noise".
En in Custom mode tot sharpness 20 is er geen edge enhancement.

"Sharpness is important. Having just the right amount of sharpness in a display is essential for getting the most pleasing picture, but oversharpening is just as bad as undersharpening. Unlike brightness, contrast, color, and hue, there is no “perfect” level for sharpness, because it is at least partially perceptual and the perfect amount of sharpness in an image is entirely dependent on a host of factors including display technology, screen size, and how far you normally sit from the screen. The perfect sharpening is the level that makes real, normal edges look clean and sharp without adding visible halos or stairstepping. One problem with some sharpness patterns out there is that they have a certain level of jaggies or halos because of processing artifacts in the software used to produce the pattern. It’s hard to tell the difference between artifacts added by the display and artifacts inherent in the image."
Wij van WC-Eend..

[edit]
Panasonic heeft sharpenss goed geïmplementeerd (0 is daarmee ui, andere fa brikanten hanteren natuurlijk andere waarden)

Maar sharpness ohoog zetten introduceert image processing en kan zelfs tot verlies van detail leiden (zelfs laag). Met een goede kwaliteit bron hoef je ook geen noise te verwijderen met sharpness.

De stelregel is: uit is op een panasonic voor goede kwaliteit bronnen de beste setting...

[ Voor 15% gewijzigd door Adlermann op 18-03-2014 10:55 ]

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01 10:07
Nu zijn Spears en Munsil ook al amateurs... :N
Denk dat ik eerder vertrouw op hen en wat mijn eigen ogen me vertellen. :Y
Bij de AVSHD patronen zie je het meteen door het verkleuren van de fijne dot- en stripe-patterns linksboven en rechtsboven in het scherm. Midden in het beeld zie je in custom mode met name bij de vertikale sweep vanaf 15-20 edge enhancement op de fijnste lijnen onderin ontstaan (de zwarte lijnen krijgen witte buren, waardoor de witte lijnen er opeens overdreven wit uit lijken te springen). Vanaf 20+ gaat het in een paar stappen opeens heel hard met de witte ghostlijnen en de dot-patterns zijn dan gewoon lichtblauw ipv grijs.

Spears and Munsil zou ik er nog even bij moeten pakken.

@hippothese: ik gok dat je posterization ziet, daar hebben de plasma's altijd in enige mate last van. Ik heb zelf het idee dat dat bij de 60 serie wat meer zichtbaar is dan bij de 50 serie. En heb je het over een blu-ray of een of andere rip? Bij een rip met stevige compressie zodat ie maar 2-4 GB in beslag neemt is er natuurlijk sprake van artifacts.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 18-03-2014 14:34 ]

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-01 20:54
Als ik mijn PC monitor op 0 scherpte zet is alles heel wazig. Bij mij staat de TV op 20, heb anders een beetje het idee dat ik de TV iets te veel scherpte verliest (ook al is dat niet zo natuurlijk).

[ Voor 38% gewijzigd door D-TECH op 18-03-2014 11:23 ]

• PinkPanther1970
@cap: lees de uitleg van S&M die ik hierboven postte er even op na.
Het beeld van AVSHD vertoont waarschijnlijk artefacts die gecreëerd zijn door de software om het beeld te maken en dus niet door de televisie.
D-TECH schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:23:
Als ik mijn PC monitor op 0 scherpte zet is alles heel wazig. Bij mij staat de TV op 20.
Dat kan kloppen, niet elke implementatie is hetzelfde. Sommige schermen maken eh waziger onder een bepaalde waarde (daar is dan bv 50 uit).

Panasonic heeft el een goede impelmentatie: 0 is uit. bij mijn dell monitor is 50 uit :)
@PP: Ja heb ik gelezen, dat kan natuurlijk. Maar ik zie er duidelijk dingen bij komen die eerst niet zichtbaar waren, dus aan de andere kant betwijfel ik dat. Maar ik pak straks S&M er dus even bij. En pak jij AVSHD Sharpness & Overscan er even bij om te verifiëren of jij ziet wat ik zie. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 18-03-2014 11:27 ]

• PinkPanther1970
Cap schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:25:Maar ik pak straks S&M er dus even bij.
Thx, hoor graag wat jij ervan maakt.

[ Voor 19% gewijzigd door PinkPanther1970 op 18-03-2014 11:27 ]

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:01

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:25:
Maar ik zie er duidelijk dingen bij komen die eerst niet zichtbaar waren, dus aan de andere kant betwijfel ik dat.
dat zie ik dus ook...

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-01 20:54
Merken jullie ook verschil in de custom modus en de rest? Als ik hem op custom zet is het beeld veel scherper op standje 50 dan de rest.

• PinkPanther1970
D-TECH schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:19:
Merken jullie ook verschil in de custom modus en de rest? Als ik hem op custom zet is het beeld veel scherper op standje 50 dan de rest.
Heb zelf het volgende ondervonden met de scharpness-test van S&M:
Custom: max 20
THX: max 30
Pro1 & 2: geen enkel probleem tot 50

Verwijderd

[b][message=41948410,noline]
@hippothese: ik gok dat je posterization ziet, daar hebben de plasma's altijd in enige mate last van. Ik heb zelf het idee dat dat bij de 60 serie wat meer zichtbaar is dan bij de 50 serie. En heb je het over een blu-ray of een of andere rip? Bij een rip met stevige compressie zodat ie maar 2-4 GB in beslag neemt is er natuurlijk sprake van artifacts.
@Cap: Ik heb de originele Blu-Ray bekeken. Daarom verbaasde het mij ook, omdat ik op diverse sites al zulke lovende reviews over de beeldkwaliteit had gelezen.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:20:
Bij de AVSHD patronen zie je het meteen door het verkleuren van de fijne dot- en stripe-patterns linksboven en rechtsboven in het scherm. Midden in het beeld zie je met name bij de vertikale sweep vanaf 15-20 edge enhancement op de fijnste lijnen onderin ontstaan (de zwarte lijnen krijgen witte buren, waardoor de witte lijnen er opeens overdreven wit uit lijken te springen). Vanaf 20+ gaat het in een paar stappen opeens heel hard met de witte ghostlijnen en de dot-patterns zijn dan gewoon lichtblauw ipv grijs.
Ik heb shapness zelf op 7 staan, op die setting zie ik niets veranderen bij de AVSHD patronen. Dus ik veronderstel dat het veilig is om deze setting te gebruiken en dus niet tot verlies van detail zal leiden (zoals Adler aangeeft).

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

Net even gekeken naar S&M, standaard Sharpness pattern in de sectie Advanced Video.

De zwart-op-grijs lijnen in het midden geven geen problemen tot c.a. 20 in custom mode en 50 in Pro mode. Echter de geditherde balken tussen de witte lijnen aan de zijkant (van een afstand bekijken) beginnen in Pro mode vanaf 25 duidelijker zichbaar te worden, dit duidt ook al op door video processing geintroduceerde artefacts. In Custom mode zijn de balken ook bij sharpness 0 al zichtbaar, dus wat dat betreft is Pro mode beter. Niet verrassend natuurlijk.

Het Sharpness pattern van S&M bevat verder geen frequency / line sweeps van lage naar hoge resolutie, dus daarvoor moet ik naar andere patronen uitwijken. Pak ik het eerstvolgende patroon genaamd Framing en ga ik in Pro mode met de sharpness vanaf 0 omhoog dan zie ik het cirkelpatroon stapsgewijs van helderheid verschieten. Hier zijn de omslagpunten op scherpte 9, 17, 26 en daarna volgen ze elkaar snel op. Vanaf 34 is het cirkelpatroon dan gewoon cyaan ipv grijs. In Custom mode bereik ik dit al vanaf onder de 15.

Pak ik Advanced Video, Evaluation, Luma Multiburst en kijk ik naar de 1080 TVL vierkanten dan verschieten die in Custom mode vanaf 23 naar cyaan, zelfs het 540 TVL vierkant is dan al cyaan. In Pro mode begint vanaf 34 het onderste vierkant naar cyaan te verschieten.
Pak ik de Luma Zone Plate dan is het nog duidelijker: ga je in Custom mode omhoog met de sharpness dan is het scherm niet meer zwart-wit maar zijn de zijkanten cyaan, zet hem op 60 of hoger en het is een kleurendisco. Pro mode houdt zich tot ca. 50 vrij goed.

Conclusie is wat mij betreft dat Pro mode inderdaad duidelijk beter omgaat met scherpte dan Custom mode. Tot de 33 zit je in Pro altijd wel goed, bij Custom tot 12, waarbij aangetekend dat Custom vanaf 0 al wat minder goed is dan Pro. Ben je iets minder kritisch op de fijnste details en stel je prijs op meer scherpte dan kom je in Pro nog goed weg onder de 50, in Custom onder de 20. Boven die waarden krijg je gewoon verkleuringsproblemen én ghostlijnen.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:28:
[...]

@Cap: Ik heb de originele Blu-Ray bekeken. Daarom verbaasde het mij ook, omdat ik op diverse sites al zulke lovende reviews over de beeldkwaliteit had gelezen.
Duidelijk. Lijkt het effect op posterisation of ziet het er anders uit?

http://www.beautiful-land...g-normal-200-ISO-mode.jpg
http://static.photo.net/a.../00X/00XceT-298187584.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 18-03-2014 13:51 ]

• PinkPanther1970
Cap schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:44:

Conclusie is wat mij betreft dat Pro mode inderdaad duidelijk beter omgaat met scherpte dan Custom mode. Tot de 33 zit je in Pro altijd wel goed, bij Custom tot 12, waarbij aangetekend dat Custom vanaf 0 al wat minder goed is dan Pro. Ben je iets minder kritisch op de fijnste details en stel je prijs op meer scherpte dan kom je in Pro nog goed weg onder de 50, in Custom onder de 20. Boven die waarden krijg je gewoon verkleuringsproblemen én ghostlijnen.
Thx voor de inspanning en (gedeeltelijke) bevestiging van wat ik zie.
M.a.w. er zit wel degelijk duidelijk verschil tussen de verschillende modes en niet alles hoger dan 0 vertoont automatisch artefacten.

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:09
Hallo allen,

wegens drukte prive weinig tijd om te reageren.

Ik heb op dit moment op mijn vt60 een verticale streep aan de rechterkant. Hij is niet prominent aanwezig en valt vaak niet op, maar hij zit er wel. Heb een tijd niet gecheckt, maar vermoed dat ik rond de 2500 a 3000 branduren zit.

Is dit iets om te melden bij CE repair, of is dit een kwaal die altijd weer terug komt?

Daarnaast heb ik een PS4 en mij viel direct op dat deze geen pwm noise veroorzaakt op zwart t.o.v. de ps3. Dit valt vooral op bij donkere games / zwarte laadschermen.

Is er iets aan de ps3 te doen, dat deze ook geen pwm noise veroorzaakt?

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap, dus mijn 7 in Pro kan ik makkelijk verhogen naar 25 ?
Of zijn er tussen panelen onderling ook nog verschillen?

Nice work trouwens om dit zo te testen, bedankt.

@daffie, ja lijkt het wel op neer te komen bij mijn VT60. Van VT60 naar VT60 is dit vast en zeker prima overdraagbaar, maar aan de reacties van PP te lezen geldt hetzelfde voor de GT60 en het is goed mogelijk dat het ook voor de ST60 geldt. De software op de 50 serie gedraagt zich weer anders, heeft ook geen schaal van 0 tot 100.

@PP in de S&M Video Processing 24p sectie kun je ook heerlijk het 24p schokken en het effect van IFC (minder schokken, meer artefacts) bestuderen. Worst case, met Luma Traditonal. En in Video Processing Source Adaptive sectie kan je allerlei pull-down cadence scenarios bekijken, en hoe dat combineert met 24p en/of IFC. Hoe ziet dat er uit op jouw PX80? Ik neem aan gewoon schokkend.

@MaxHardcore, dat kan DSE / VBI van het paneel zijn, meestal zit dit vrij ver naar de rechterkant van het scherm. DSE / VBI is weinig aan te doen, exemplarisch en de 50 serie had dat vaker / erger dan de 60 serie, maar het is en blijft een exmplarisch probleem. Als je het op de foto kunt krijgen heb je misschien kans dat CE-repair er wat aan wil doen. Maar er is ook kans dat ze het binnen specificaties vinden vallen.
Het kan, bij een opgewarmd paneel dat lang op hoge helderheid beeld geeft, ook de vage vertikale contour van de ophanging van het paneel zijn. Dit zit op ongeveer 1/3e en 2/3e van de schermbreedte, dus links en rechts en zie je alleen op een egaal lichte achtergrond as het paneel goed warm is. Oorzaak: waarschijnlijk worden de plekken op het paneel waar de ophanging zit iets heter, en zijn daardoor iets donkerder. Eigenlijk heb ik hiervan nooit problemen ondervonden bij het kijken van tv/film, het werd alleen zichtbaar tijdens het lang tonen van een 100% wit testscherm (poging tot retentie verwijderen ;))

[ Voor 77% gewijzigd door Cap op 18-03-2014 14:31 ]

• PinkPanther1970
Cap schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:00:
@daffie, ja lijkt het wel op neer te komen bij mijn VT60. Van VT60 naar VT60 is dit vast en zeker prima overdraagbaar, maar aan de reacties van PP te lezen geldt hetzelfde voor de GT60 en het is goed mogelijk dat het ook voor de ST60 geldt. De software op de 50 serie gedraagt zich weer anders, heeft ook geen schaal van 0 tot 100.
Dit alles bevestigd wat ik had gelezen op een Duits forum en dat me ertoe bracht het zelf even te gaan uittesten. Daar kwam men ongeveer tot dezelfde waarden als jij (als ik me goed herinner Pro tot 33 en Custom tot 8 of 9).

Verwijderd

Heb iets vreemds...Als ik met Ziggo decoder televisie kijk met stand aspect ratio op 16:9 zie ik links en onder een zwarte rand in beeld ongeacht de "wide" instelling van decoder. Ik krijg dit alleen weg door de tv op "juist" te zetten. Klopt dit?

• PinkPanther1970

Hoe ziet dat er uit op jouw PX80? Ik neem aan gewoon schokkend.
Had de S&M nog niet toen... maar heb nooit schokken ervaren bij 24p output via mijn blu-rayspeler.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Gister de GT60 42" binnen gekregen. Het design en het beeld vind ik echt geweldig. Zeker een upgrade t.o.v. mijn LG PQ6000.

Wat mij wel tegen valt is de performance van de apps. Ik heb het idee dat de cpu/gpu het allemaal net niet aankan. Netflix is een goed voorbeeld. Scrollen door de search results gaat nou niet echt soepel

Daarnaast is de afstandsbediening belachelijk zwaar. Ik vermoed dat dit komt door de verlicht knopjes. Een feature die volgens mij niet zo nuttig is. Mijn huis wordt nooit zo donker dat ik hulp nodig heb bij het vinden van knoppen op de afstandsbediening tijdens het TV kijken.

Nog aan 'nadeel': Door het elegantere design lijkt deze TV kleiner dan mijn PQ6000, terwijl het alle twee 42" plasma's zijn. Nu wil ik eigenlijk een grotere uitvoering, lol

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-01 19:15
^ Heb dezelfde aan de muur hangen. Gisteren 1x08 van Black Sails gekeken wat weer een genot was.

De remote is idd de zwaarste die ik ooit voor een TV in de hand heb gehad. Alhoewel sommige Bang & Olufsen dichtbij komen. Ik vermoed ook de verlichting maar heb nog niet gekeken of dat eruit gesloopt kan.
Ik kocht vorige maand een pana TX-39E6-K voor mijn ouders en wat een verademing is die remote dan vergeleken met dit zware kreng, nou ja...

• PinkPanther1970
Wie gebruikt nou nog de oorspronkelijke afstandbediening van zijn apparaten?
Televisie, receiver, kabelbox, blu-rayspeler, mediaspeler, spelconsole, verlichting, domotica, ... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door PinkPanther1970 op 19-03-2014 09:49 ]

• harde_cynist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-01 19:57
Na enige research heb ik ook mijn zinnen gezet op de Panasonic GT60. Deze televisie lijkt een goede overgang tussen mijn oude crt-televisie en een nieuwe oled-televisie. Wat ik mij echter afvraag is de levensduur van plasmatelevisies. Mijn oude crt-televisie stamt uit 1995. Gezien de snelheid van technologische ontwikkelingen (al valt dit bij oled enigszins tegen) verwacht ik niet dat een moderne televisie zo lang meegaat. Wat zou wel een realistische verwachting zijn?

Een fenomeen waar ik huiverig voor ben is inbranden. Indien ik de GT60 aanschaf zal ik dit ook ten allen tijde proberen te voorkomen. Ik lees dat de televisie zelf ingebouwde features heeft om dit te voorkomen, zoals pixelomloop. In hoeverre is deze feature succesvol? Als het beeld slechts één of twee pixels verschuift dan blijft de kern van een statisch logo toch de hele tijd op de dezelfde plek branden? Het is de bedoeling dat ik veel films ga kijken. Daarom wil ik de THX stand gebruiken. Deze stand heeft, als ik het goed heb begrepen, geen mogelijkheid om de pixelomloop aan te zetten. Is het dan wel verstandig om in deze beeldmodus langdurig televisie te kijken? Ik ben niet echt een sportliefhebber maar een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal tijdens het aanstaande WK wil ik wel eens meepikken. Is het mogelijk om een gehele wedstrijd op een GT60 te kijken zonder dat de tussenstand daarna is ingebrand? Maakt de gevoeligheid van inbranden nog uit wat betreft type? Dus is een ST even gevoelige hiervoor als een GT? Hoe zit dit met Panasonic in vergelijking met Samsung?

• pingkiller
  • Nu online
Weet iemand hoe je 'afspelen met' aan de praat krijgt? Ik zie de GT60 in de lijst met apparaten staan, maar als ik dan iets probeer te streamen dan blijft windows hangen op 'verbinden met media server'.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• PinkPanther1970
Welke media server?

• pingkiller
  • Nu online
uhh?
Wat ik wil is dit: http://blogs.windows.com/...-a-dlna-certified-tv.aspx

Dus rechts klikken op video bestand>afspelen met GT60>video start automagisch op TV.

• PinkPanther1970
Je gebruikt dus WMP... niet doen.
Installeer Serviio.

• MaxHardcore
  • Laatst online: 09:09
@MaxHardcore, dat kan DSE / VBI van het paneel zijn, meestal zit dit vrij ver naar de rechterkant van het scherm. DSE / VBI is weinig aan te doen, exemplarisch en de 50 serie had dat vaker / erger dan de 60 serie, maar het is en blijft een exmplarisch probleem. Als je het op de foto kunt krijgen heb je misschien kans dat CE-repair er wat aan wil doen. Maar er is ook kans dat ze het binnen specificaties vinden vallen.
Het kan, bij een opgewarmd paneel dat lang op hoge helderheid beeld geeft, ook de vage vertikale contour van de ophanging van het paneel zijn. Dit zit op ongeveer 1/3e en 2/3e van de schermbreedte, dus links en rechts en zie je alleen op een egaal lichte achtergrond as het paneel goed warm is. Oorzaak: waarschijnlijk worden de plekken op het paneel waar de ophanging zit iets heter, en zijn daardoor iets donkerder. Eigenlijk heb ik hiervan nooit problemen ondervonden bij het kijken van tv/film, het werd alleen zichtbaar tijdens het lang tonen van een 100% wit testscherm (poging tot retentie verwijderen ;))
Ja het is zeker VBI, ik wil het graag laten zien maar op een foto zie je het nauwelijks. Ik zal toch wat foto's proberen te maken en ook met 3D, want daarbij valt het iets meer op.

Ik heb alleen geen zin in een nieuw panel met eventuele andere issue's, want het probleem met de streep valt niet gigantisch op.

Daarnaast denk ik, dat als ze volgend jaar met OLED komen, ik ze wel zover krijg om binnen de garantieperiode te ruilen tegen een OLED (eventueel met bijbetaling) op basis van dit defect.

Ik heb mijn tv (nog) niet opgehangen en heb nog geen uniformiteitsproblemen, zou dit dan toch door oververhitting komen als het scherm tegen de muur hangt? Zal straks de branduren eens checken.

Niemand een idee waarom de PS3 PWM noise geeft op een zwart scherm en de PS4 niet? Overigens doet de PS3 dit bij alle output, behalve bij het afspelen van blurays.

Verwijderd

harde_cynist schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:08:
Na enige research heb ik ook mijn zinnen gezet op de Panasonic GT60. Deze televisie lijkt een goede overgang tussen mijn oude crt-televisie en een nieuwe oled-televisie. Wat ik mij echter afvraag is de levensduur van plasmatelevisies. Mijn oude crt-televisie stamt uit 1995. Gezien de snelheid van technologische ontwikkelingen (al valt dit bij oled enigszins tegen) verwacht ik niet dat een moderne televisie zo lang meegaat. Wat zou wel een realistische verwachting zijn?
mijn vorige plasma was een panny TH42PWD4UY die ik in 2001 heb gekocht. Nooit problemen mee gehad en contrast waardes stonden nog steeds op dezelfde stand als toen in 2001.

exact aantal uren weet ik niet meer, maar het was meer dan 10.000.
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 14:06:
[...]

mijn vorige plasma was een panny TH42PWD4UY die ik in 2001 heb gekocht. Nooit problemen mee gehad en contrast waardes stonden nog steeds op dezelfde stand als toen in 2001.

10.000 uur is niet zoveel. Daar kom ik na 2,5 jaar wel op :P

Levensduur van een panel is 100.000 uur. Dus tijd zat idd ;)

Verwijderd

Ja kweet het niet meer zeker, had ik eigenlijk even moeten checken voordat ik 'm de deur uit deed. Maar het was veel, hij ging niet iedere dag aan. maar iedere week stond ie toch wel wel een uur of 10 aan.

• PinkPanther1970
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 14:06:
[...]

Zo weinig uren voor een scherm van 12-13 jaar oud? >:)
Mijn PX80 van 2008 stond eind vorig jaar op 13.000 uren.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:02
Zo, de Panasonic TX-P55VT60 is binnen :) Uitgepakt en de P42G20 van zijn troon gestoten. Dit is de nieuwe koning. Wàt een scherm. De grootte is ook perfect, want 55 inch op 2,5m is heel goed te doen. Het verschil tussen 720p en 1080p is erg goed zichtbaar nu ook.

De kleuren zijn erg mooi en het zwart is een stuk dieper dan de P42G20. Ik heb hem net een half uurtje draaien en ik moet zelfs nog de firmware upgraden.

Wel hoor ik bij weinig geluid af en toe de fans wat loeien. Ik had gelezen dat hier schijnbaar een oplossing voor was (iets met foam ofzo las ik)? Kwestie van bellen met Panasonic zelf of via de leverancier?

Wel ben ik bang voor inbranden. Deze les heb ik geleerd met mijn P42G20. 4 jaar terug had ik dat ding bij de mediamarkt gekocht tijdens het WK. Ik heb dus veel voetbal gekeken en dat NL1 + NOS logo zat er daarna voor in de eeuwigheid ingebrand. Het is wel langzaam wat minder geworden, maar tot op de dag van vandaag zie ik het nog op een grijzige/blauweige achtergrond.
Ik denk dat ik dus gewone TV zenders nog even vermijd totdat hij al flink wat branduren heeft gehad. Misschien even 24/7 in laten werken met fullscreen video in loop?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:39
benchMarc schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 21:38:
Misschien even 24/7 in laten werken met fullscreen video in loop?
Mag. Voorkomt echter niets :)

Nickname does not reflect reality

MaxHardcore schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:01:
[...]

Ja het is zeker VBI, ik wil het graag laten zien maar op een foto zie je het nauwelijks. Ik zal toch wat foto's proberen te maken en ook met 3D, want daarbij valt het iets meer op.

Ik heb alleen geen zin in een nieuw panel met eventuele andere issue's, want het probleem met de streep valt niet gigantisch op.

Daarnaast denk ik, dat als ze volgend jaar met OLED komen, ik ze wel zover krijg om binnen de garantieperiode te ruilen tegen een OLED (eventueel met bijbetaling) op basis van dit defect.

Ik heb mijn tv (nog) niet opgehangen en heb nog geen uniformiteitsproblemen, zou dit dan toch door oververhitting komen als het scherm tegen de muur hangt? Zal straks de branduren eens checken.
Klopt, als het minimaal is en je bent verder tevreden dan zou ik hem houden. Je baalt pas echt als je straks een paneel met meer uniformiteitsproblemen hebt en Panasonic die niet wil omruilen. Of ze vanwege een vage VBI lijn willen omruilen tegen OLED waag ik te betwijfelen, ik denk zelfs dat ze nu ook niet omruilen of het paneel vervangen als het om lichte VBI gaat. Binnen specificaties. Maar je kan het altijd proberen, straks een OLED zou natuurlijk mooi zijn. :)

Die oververhitting valt wel mee, over de muur hoef je je geen zorgen te maken. Als je bij wijze van torture test de tv een paar uur fullscreen op 100% wit zet dan ga je tijdelijk vaag die ophangbalken zien. Op dat full-white scherm dan: bij gewoon tv kijken zie je ze echt niet. En het is zo weer weg als de tv afkoelt, m.a.w. als je even wat anders kijkt dan een 100% wit scherm of hem uit zet. Geen issue dus.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:32
Brad Pitt schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:24:
[...]

Mag. Voorkomt echter niets :)
Het helpt, omdat het logo weer verdwijnt. Maar als je echt vaak eenzelfde zender kijkt zonder afwisseling, is het onvermijdelijk dat dit logo uiteindelijk inbrandt.

Ik probeer zoveel mogelijk full screen te kijken en zorg dat ik de balken zoveel mogelijk afwissel. Hierdoor duurt het een stuk langer voordat je permanent de balken en logo's gaat zien. Mijn hoop is dat het hiermee te voorkomen is, maar dit is valse hoop en uiteindelijk ga je het wel zien. Maar hoe langer ik het kan uitstellen, hoe beter :> .

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Adlermann schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 14:08:
[...]

10.000 uur is niet zoveel. Daar kom ik na 2,5 jaar wel op :P
Levensduur van een panel is 100.000 uur. Dus tijd zat idd ;)
Ik vind dat een onzinnige waarde, als ik de zwartwaarde van mijn PZ85 na 6 jaar al duidelijk afgenomen zie. Ik heb volgens mij iets van 7000 uur. Hoe ziet zwart eruit na 50.000 uur? Wit-grijs?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

psy schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:21:
[...]

Ik vind dat een onzinnige waarde, als ik de zwartwaarde van mijn PZ85 na 6 jaar al duidelijk afgenomen zie. Ik heb volgens mij iets van 7000 uur. Hoe ziet zwart eruit na 50.000 uur? Wit-grijs?
Er zit een ondergrens aan op meestal rond de x000 uur. Niet zo heel laag.

Ik zou me meer zorgen maken over de helderheid :P

• harde_cynist
Adlermann schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:23:
[...]

Er zit een ondergrens aan op meestal rond de x000 uur. Niet zo heel laag.

Ik zou me meer zorgen maken over de helderheid :P
Dit kan neem ik aan gecompenseerd worden door de waarden zoals contrast etc. hoger te zetten?
harde_cynist schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:27:
[...]

Dit kan neem ik aan gecompenseerd worden door de waarden zoals contrast etc. hoger te zetten?
Nee, meestal niet.

De maximale lichtopbrengst op mijn vt50 wordt al vrij snel bereikt met de contrast-instelling. (staat dus al op max ) Dus nog hoger heeft geen zin meer.

• harde_cynist
Adlermann schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:29:
[...]

Nee, meestal niet.

De maximale lichtopbrengst op mijn vt50 wordt al vrij snel bereikt met de contrast-instelling. (staat dus al op max ) Dus nog hoger heeft geen zin meer.
Er is dus een behoorlijke discrepantie tussen theorie en praktijk.

"What do these numbers mean? Well if we go with these numbers (all we have, at the moment), and you watch 5 hours of TV every day, a plasma will reach half brightness in around 54 years."

"Even running 24 hours a day, you're still looking at more than 10 years with a plasma till half-brightness."

- http://reviews.cnet.com/8...s-last-morrisons-mailbag/
harde_cynist schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:14:
[...]

Er is dus een behoorlijke discrepantie tussen theorie en praktijk.

"What do these numbers mean? Well if we go with these numbers (all we have, at the moment), and you watch 5 hours of TV every day, a plasma will reach half brightness in around 54 years."

"Even running 24 hours a day, you're still looking at more than 10 years with a plasma till half-brightness."

- http://reviews.cnet.com/8...s-last-morrisons-mailbag/
Dat klopt toch ook?
Ik heb nergrns gezegd dat het anders was....

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 20-03-2014 17:19 ]

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
iemand tips?! als ik de youtube app start dan wil daarna geen enkel filmpje starten? ik krijg wel de header te zien en direct de play knop? wachten heeft geen zin en ook op de play knop drukken helpt niet?! internet verbinding werkt verder wel op de tv, pana 55gt60. Help!

-Never mind YT doet het miraculeus weer deze ochtend.-

[ Voor 9% gewijzigd door salutem op 21-03-2014 09:32 ]

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 19:41
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik gemiddeld op 4m van mijn scherm zit (TX-P55VT60). Heb dit weekend gezien dat er een zwarte stip zit op de glasplaat ( tussen scherm en glasplaat). Ik dacht eerst dat het een dode pixel was maar het is wel degelijk op de glasplaat. Gelukkig zie ik het niet als ik op mijn normale kijkafstand zit. Was even paniek :)

Verwijderd

Adlermann schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:03:
[...]

Bekend probleem. TV gaat nooit helemaal stil worden.

Get used to it ;)
Zojuist is CE Repair geweest met de officiële foam fix van Panasonic. Ze hebben netjes de TV in de standaard opengemaakt. De foam fix geïnstalleerd en dicht gemaakt. Het lawaai van de fans is nu drastisch minder geworden. Alle modellen VT en ZT hebben dit probleem. Sommige krijgen vanaf de fabriek de foam fix, mijn model is van nov 2013, (gekocht 1 week geleden) en deze had het niet.

Je kan dit controleren door voor de tv te gaan staan, en kijken in de rechter fan. Als er schuim zit tussen de fan en het paneel (scherm) dan zit er de foam fix, is dat open en kijk je erdoorheen dan is de foam fix niet geïnstalleerd.

Dus als mensen klachten hebben mbt geluid de fans, bel CE Repair en laat de foam fix installeren.

Order kit part number: TZS9EK099
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:39:
[...]

Zojuist is CE Repair geweest met de officiële foam fix van Panasonic. Ze hebben netjes de TV in de standaard opengemaakt. De foam fix geïnstalleerd en dicht gemaakt. Het lawaai van de fans is nu drastisch minder geworden. Alle modellen VT en ZT hebben dit probleem. Sommige krijgen vanaf de fabriek de foam fix, mijn model is van nov 2013, (gekocht 1 week geleden) en deze had het niet.

Je kan dit controleren door voor de tv te gaan staan, en kijken in de rechter fan. Als er schuim zit tussen de fan en het paneel (scherm) dan zit er de foam fix, is dat open en kijk je erdoorheen dan is de foam fix niet geïnstalleerd.

Dus als mensen klachten hebben mbt geluid de fans, bel CE Repair en laat de foam fix installeren.

Klopt, maar helemaal weg gaat het niet.

Dat laatste beetje moet je maar aan wennen. (maakt nog steeds meer lawaai dan bv de vt50)

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-11-2025
Mijn tv (ST50) is vandaag teruggebracht van de reparatie. Ik had last van groene vlekken en van overmatige buzz. Mijn paneel (voor de duidelijkheid: dus niet de hele tv) is vervangen en ze hebben iets aan het buzzen gedaan.

Het goede nieuws: het buzzen is weer tot normale proporties teruggebracht.
Het slechte nieuws: het "nieuwe paneel" heeft een dode pixel die ik meteen zag toen ik de tv aanzette. (ik heb CE-repair hier al over gemaild. Ik had liever mijn scherm met groene vlekken en zonder dode pixel gehouden dan deze nieuwe met dode pixel)

Omdat het een nieuw paneel is (althans, dat denk ik) wil ik hem ook weer opnieuw inspelen. Ik dus even in het service menu kijken en daar zie ik al iets van 4500 uur op de teller staan en iets van 2800 keer aan en uit.

Ik heb voordat mijn tv werd opgehaald niet meer gekeken naar het aantal uren. Maar weet iemand of bij het vervangen van een paneel de uren ook weer gereset worden? Of zijn dit gewoon mijn "eigen" uren van het oude paneel. Ter info: ik hoefde mijn Wifi wachtwoord ook niet opnieuw in te geven.

• PinkPanther1970
Dat zijjn jouw eigen uren met het oude paneel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:08:
Heb iets vreemds...Als ik met Ziggo decoder televisie kijk met stand aspect ratio op 16:9 zie ik links en onder een zwarte rand in beeld ongeacht de "wide" instelling van decoder. Ik krijg dit alleen weg door de tv op "juist" te zetten. Klopt dit?
Iemand???

• kadoendra
Kijk eens naar je overscan opties in het beeldmenu: beeld - geavanceerde opties - 16:9 beeldscan - aan of uit.

staat waarschijnlijk uit.

[ Voor 18% gewijzigd door kadoendra op 21-03-2014 19:56 ]

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:39:
[...]

Jij hebt toch een 55"? Waar hebben ze bij jouw scherm precies het schuim aangebracht?

Ik heb die fix ook laten doen en de rechter fan (van voor gezien) is nu een stuk stiller maar de linker daarentegen lijkt nu wat meer geluid te maken.

Verwijderd

@kadoendra ze moeten sowieso de uren resetten en de voltages aanpassen op het nieuwe scherm , als ze het goed willen doen!!! Dat noemen ze inregelen als het goed is staat dat ook op de factuur ...

• Digibeetje28
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10-2025
Je krijgt helemaal niks geen bon of iets.
Ze hebben mijn tv meegenomen zonder dat ik iets van een bewijsje of opdrachtbon kreeg. En bij terugbrengen kreeg ik ook niks.
Ook niet wat ze hadden gedaan of iets.
En nee, resetten doen ze niet. Alles blijft zoals het is, je uren, je instellingen, aan/uit keren alles.
Niks veranderd.
Ik betwijfel of mijn paneel is vervangen.
Ze komen maandag weer langs en dan ga ik even in de discussie.
Ook ik had last van een pixel die niet goed op kwam, hij bleef soms wit. Maar nu is dat op een of andere manier toch over gegaan. Althans ik zie hem niet meer of hij valt niet meer op. Het was ook zo'n ieniemini puntje.
Hoewel ik de door CE Repair aanbevolen instellingen gebruik, toch weer logo retentie hoor. En dat terwijl er om de 20-30 minuten zo'n 7 minuten reclame komt. Ik blijf het snel vinden gaan met die logo's.
En dat met contrast op 27, helderheid op -3, kleur op 41 en in THX mode.
Gelukkig is het tot nu toe nog vertrekkende voor het grotendeel als ik een poosje andere content kijk.
Maar ja, ik heb dit paneel nog maar 1 week dus wat gebeurd er over 1 maand, net als bij die andere.
ik zie het wel... eerst maandag hun maar even afwachten. Ze zouden de bezel gaan vervangen hier bij mij thuis omdat deze bekrast is maar ga eerst maar eens even babbelen over het paneel zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Digibeetje28 op 21-03-2014 22:02 ]

Digibeetje28 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:58:
Ze hebben mijn tv meegenomen zonder dat ik iets van een bewijsje of opdrachtbon kreeg. En bij terugbrengen kreeg ik ook niks.
En nee, resetten doen ze niet. Alles blijft zoals het is, je uren, je instellingen, aan/uit keren alles.
Niks veranderd.
Ook ik had last van een pixel die niet goed op kwam, hij bleef soms wit. Maar nu is dat op een of andere manier toch over gegaan. Althans ik zie hem niet meer of hij valt niet meer op. Het was ook zo'n ieniemini puntje.
Hoewel ik de door CE Repair aanbevolen instellingen gebruik, toch weer logo retentie hoor. En dat terwijl er om de 20-30 minuten zo'n 7 minuten reclame komt. Ik blijf het snel vinden gaan met die logo's.
Gelukkig is het tot nu toe nog vertrekkende voor het grotendeel als ik een poosje andere content kijk.
Maar ja, ik heb dit paneel nog maar 1 week dus wat gebeurd er over 1 maand, net als bij die andere.
ik zie het wel... eerst maandag hun maar even afwachten. Ze zouden de bezel gaan vervangen hier bij mij thuis omdat deze bekrast is maar ga eerst maar eens even babbelen over het paneel zelf.
Als je de hele avond (3-4 uur) dezelfde zender kijkt, ja dan krijg je retentie. Ook met reclame af en toe. Ik speel ongeveer 1 uur COD per avond en ook dat geeft zeer zware retentie.

Elke panaosnic plasma die ik heb gehad (e ndat waren er echt heeeel veel). Had gewoon last van retentie met zulk soort dingen. Alleen als ik alleen maar bluray keek had ik nergens last van ;)

• kadoendra
Idem hier.

Ik baal er toch wel ontzettend van. Helemaal begrijpen doe ik het ook niet. Als je nu een tv ter reparatie krijgt aangeboden vanwege groene vlekken (en het is blijkbaar erg genoeg om onder garantie te vervangen) dan kijk je toch even of het nieuwe scherm goed is? Ik zette hem aan en zag hem meteen zitten. Dat doe je in de werkplaats toch ook?

Nu ruil ik als het ware het ene gebrek in voor het andere en om eerlijk te zijn, had ik nu liever mijn oude scherm zonder dode pixels gehad.

Helaas waren ze al dicht toen ik het constateerde, dus ik heb een mail gestuurd. Even afwachten waar ze mee komen.

Verwijderd

SanduTje schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 20:47:
[...]

Jij hebt toch een 55"? Waar hebben ze bij jouw scherm precies het schuim aangebracht?

Ik heb die fix ook laten doen en de rechter fan (van voor gezien) is nu een stuk stiller maar de linker daarentegen lijkt nu wat meer geluid te maken.
Mooi tvtje eej. :)

TV op de voet uit elkaar gehaald op tafel. Men wilde de tv eerst plat leggen, maar dat zie ik niet zitten. Dus vanaf de voet opengemaakt. Daarna NIET volgens schema de fix geplaatst.

Van de achterkant gezien, links 2x verticale strips en links 1x verticale.

De horizontale heb ik niet laten doen, dit omdat anders de warmte er niet goed uit kan komen en de TV "ernstig" warm kan worden.

Ik heb het odernummer van de kit:

Order kit part number: TZS9EK099 Deze moet CE repair meenemen dus. :)

Als je TV garantie heeft is dit dus gratis:) MQM0107DG180713REV1_1_TXP55VT60_VTW60_VT65_Fan_Noise_Improve.pdf 100k .pdf file MQM0107DG180713REV1_1_TXP55VT60_VTW60_VT65_Fan_Noise_Improve.pdf 100k .pdf file

Ik weet niet hoe ik deze moet toevoegen, maar als je googled op deze namen kan je hem direct downloaden :)

Zie de twee bijlages, ik heb dus een mix laten installeren van de 55"en 65" dus SC fan, twee strips zoals op deze PDF voor de 55" en de SS fan 1 strip zoals op 65"

• SanduTje
Inderdaad een meer dan prima tv :)

Bedankt voor je toelichting. Bij mij is de rechter gedaan op de manier zoals beschreven (2x verticaal) maar daarnaast ook de linker op dezelfde manier. En dat is denk ik het probleem waardoor de linker nu meer geluid maakt.

Ik zal eens kijken of CE nog eens een keer kan laten langskomen, anders schroef ik hem zelf wel even open. Heb het nu al een paar keer gezien en zo spannend is dat allemaal niet :)

Verwijderd

Niks veranderd.
Ik kreeg gewoon netjes een werkbon in mijn mail.

Krassen had ik ook na reparatie maar op de voet. Is netjes hersteld.
"Je krijgt helemaal niks geen bon of iets."

Mijn ervaring is anders: als je je reparatie online aanmeldt heb je daar gewoon een overzicht van de klacht, de status van de reparatie en evt de geboden oplossing onder het kopje "werkzaamheden". Daarnaast ontving ik bij aflevering van het vervangende toestel een werkbon met daarop diezelfde info.

"Hoewel ik de door CE Repair aanbevolen instellingen gebruik, toch weer logo retentie hoor. En dat terwijl er om de 20-30 minuten zo'n 7 minuten reclame komt. Ik blijf het snel vinden gaan met die logo's.
En dat met contrast op 27, helderheid op -3, kleur op 41 en in THX mode."

Dat is niet verrassend toch? De realiteit is dat je het toch niet voorkomt. Kort durende retentie sowieso niet, langdurige retentie (/ inbranden) op termijn ook niet. Als je regelmatig iets kijkt met hetzelfde beeld op dezelfde plek. Zoals een logo dus. :)

• BARACUS
  • Laatst online: 30-12-2021
Mijn gt60 doet het erg prima maar 1 ding werkt voor geen meter, de videorecorder.

Veel programma's worden niet volledig opgenomen. Dat kan de laatste 5 minuten zijn of soms stopt het al na 30 seconden. Soms staat er ook niets op de schijf. Ik programmeer het met de guide en met handmatig loopt het vaak ook mis.

Ik heb er een 2.5" Seagate aan hangen.

Doet de tv zijn werk niet? Is de opname guide gaar? Ligt het aan de Seagate?
Ik heb flink lopen testen maar een patroon kan ik niet ontdekken. Wat is jullie ervaring?
Cap schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 14:03:
"Je krijgt helemaal niks geen bon of iets."

Mijn ervaring is naders. als je je reparatie online aanmeldt heb je daar gewoon een overzicht van de klacht, de status van de reparatie en evt de geboden oplossing onder het kopje "werkzaamheden". Daarnaast ontving ik bij aflevering van het vervangende toestel een werkbon met daarop diezelfde info.

"Hoewel ik de door CE Repair aanbevolen instellingen gebruik, toch weer logo retentie hoor. En dat terwijl er om de 20-30 minuten zo'n 7 minuten reclame komt. Ik blijf het snel vinden gaan met die logo's.
En dat met contrast op 27, helderheid op -3, kleur op 41 en in THX mode."

Dat is niet verrassend toch? De realiteit is dat je het toch niet voorkomt. Kort durende retentie sowieso niet, langdurige retentie (/ inbranden) op termijn ook niet. Als je regelmatig iets kijkt met hetzelfde beeld op dezelfde plek. Zoals een logo dus. :)
Het zou al iets helpen als er GEEN thx mode wordt gebruikt ;P

De pixel-orbiter is geen heilige graal, maar doet wel iets.

Ja, maar iedereen weet inmiddels wel hoe ik erover denk. Get used to it. Er bestaat geen perfectie :(

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
BARACUS schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 20:06:
Mijn gt60 doet het erg prima maar 1 ding werkt voor geen meter, de videorecorder.

Veel programma's worden niet volledig opgenomen. Dat kan de laatste 5 minuten zijn of soms stopt het al na 30 seconden. Soms staat er ook niets op de schijf. Ik programmeer het met de guide en met handmatig loopt het vaak ook mis.

Ik heb er een 2.5" Seagate aan hangen.

Doet de tv zijn werk niet? Is de opname guide gaar? Ligt het aan de Seagate?
Ik heb flink lopen testen maar een patroon kan ik niet ontdekken. Wat is jullie ervaring?
Heeft te maken met dat de EPG gewoon brak is. De tv houdt strak de van-tot tijden aan die in de EPG staan. Probleem is alleen dat die tijden niet altijd kloppen. Bij mijn Ziggo ontvanger die ik hiervoor had kon ik instellen hoeveel minuten er voor en na de EPG tijd opgenomen moet worden, helaas is dit bij de Panasonic niet in te stellen. Ik neem altijd gewoon het programma ervoor en er na ook op, Voor het geval dat.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• BARACUS
  • Laatst online: 30-12-2021
DuDePrOdUcTiOnS schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 23:57:
[...]

Heeft te maken met dat de EPG gewoon brak is. De tv houdt strak de van-tot tijden aan die in de EPG staan. Probleem is alleen dat die tijden niet altijd kloppen. Bij mijn Ziggo ontvanger die ik hiervoor had kon ik instellen hoeveel minuten er voor en na de EPG tijd opgenomen moet worden, helaas is dit bij de Panasonic niet in te stellen. Ik neem altijd gewoon het programma ervoor en er na ook op, Voor het geval dat.. :)
3 programma's opnemen ipv 1 werkt ook niet goed. Handmatige de tijden invoeren met 15 minuten extra geeft ook een slecht resultaat.

Soms werkt het wel prima maar het is totaal niet te vertrouwen.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17
Zojuist mn 50ST60 ingesteld met de Disney Wow bluray (en AVS HD 709) met als basis True Cinema, en kom wonderbaarlijk op de volgende waarden:

Contrast 100
Helderheid +6
Kleur 60
Tint 0 (niets mee gedaan eigenlijk)
Scherpte 33
Warmte kleur Normaal
Paneel helderheid Laag

Contrast en helderheid zijn zowat spot-on! Bij contrast scheelt het 1%, helderheid is perfect. Kleur op 60 voor een beetje meer pit, scherpte op 33 om ruis in het testpatroon weg te halen in de zwarte vlakken van de balkjes zonder dat er halo's ontstaan.

Kleur temperatuur op Normaal, anders wordt het te blauw of te rood. Paneel helderheid op laag (in tegenstelling tot midden), wat geflikker in het grijs van de menu's voorkomt.

De waarden zijn volgens mij behoorlijk hoog en afwijkend van de meeste instellingen die ik voorbij zie komen.

De advanced instellingen van die Wow disc liegen er echter niet om (en ook nacontrole met AVS lijkt goed, net als de THX tune up app).

Het instellen is 's avonds bij gedimd licht op een gamma van 2.4 gedaan. Is er een verklaring voor deze afwijkende instellingen? En is het raadzaam overdag naar gamma 2.2 te gaan, of horen daar ook nieuwe settings bij?

Overigens kwam ik op de Cinema stand op bijna dezelfde waarden!

Ben verder wel tevreden over het beeld en geniet steeds meer van de plasma.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• kadoendra
Dat zijn verrassende waarden. Contrast op 100? Dat is retentietechnisch toch niet zo heel fijn? Of heb je daar nauwelijks last van? Van scherpte 33 sta ik ook wel een beetje te kijken.

• PinkPanther1970
kadoendra schreef op zondag 23 maart 2014 @ 09:44:
Van scherpte 33 sta ik ook wel een beetje te kijken.
Neen hoor, lees maar even op blz. 141 in dit topic.

• _Brake_
kadoendra schreef op zondag 23 maart 2014 @ 09:44:
Dat zijn verrassende waarden. Contrast op 100? Dat is retentietechnisch toch niet zo heel fijn? Of heb je daar nauwelijks last van? Van scherpte 33 sta ik ook wel een beetje te kijken.
En toch zitten de checkerboard afbeeldingen dan op ideal white en black (een van de twee zit er 0,5/1% van af).

Retentie heb ik tot nu toe nog niet gezien. * _Brake_ klopt af

Het verschil met http://www.avforums.com/t...gs.1785807/#post-19176361 is ook zo groot, dat zijn bijna de standaard True Cinema settings.

Sharpness doet niets met de randen, maar bij de afstelafbeelding was er bij 32 nog ern lichte ruis in de dunne zwarte balkjes die bij 33 verdween. Dan zit ik er wel met mn neus bovenop! Op 3 m afstand zie ik geen verschil tussen 33 en 0, al wil ik graag geloven dat 0 (volgend oa Adler en overige fora) de beste stand is.

Edit:
Kan het aan de Wow schijf liggen? Of aan mn bdp-150 bluray speler? Of mn vsx933 receiver?

De bd speler staat op bijna standaard settings (resolutie naar 1080p) en de TXH tune up app via de Apple TV (via de receiver) bevestigt de waarden.

[ Voor 11% gewijzigd door _Brake_ op 23-03-2014 10:24 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Als panel brighntess op low staan, dan kijk ik niet raar op dat het contrast z hoog is ;)

Maar ik kan je wel vertellen dat deze instellingen grote kleurfouten opleveren, alleen al door je kleuren op normaal te zetten ;)

• SanduTje
Gamma 2.4 en panel brightness op low is echt alleen voor hele donkere ruimtes en voor de gemiddelde woonkamer te donker (tenzij je inderdaad contrast op max. zet 😉).

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb gisteren een 42ST60E ingesteld volgens de instellingen van D-Nice (www.controlcal.com/forum/showthread.php?t=939), behalve het contrast, die heb ik op 60 gezet, D-Nice raadt echter 79 aan, kan dit zonder problemen? Dan zou het als volgt worden:

Picture
Picture Mode: Custom
Contrast: 79
Brightness: +1
Color: 50
Tint: 0
Sharpness: 0
Color Temp: Warm2
Vivid Color: Off
C.A.T.S: Off
Video NR: Off
MPEG NR: Off
Motion Smoother: Off

Gamma staat op de aanbevolen 2.6, maar dit is toch wel erg donker, als ik gamma op 2.2 zet, zal alles toch gewoon lichter worden, of haal ik daarmee de aanbevolen instellingen uit balans? De color temp warm 2 heb ik overigens niet kunnen vinden, alleen warm.

Alvast bedankt voor de hulp :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sjakie2001 op 23-03-2014 12:10 ]

Ja, dit zijn wel redelijke instellingen zo te zien. Meer dan dit kun je niet overnemen. Ik neem aan dat je de witbalans e.d. met rust hebt gelaten? Want dat overnemen is gewoon een loterij.

• _Brake_
Adlermann schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:00:
Als panel brighntess op low staan, dan kijk ik niet raar op dat het contrast z hoog is ;)

Maar ik kan je wel vertellen dat deze instellingen grote kleurfouten opleveren, alleen al door je kleuren op normaal te zetten ;)
Het vervelende is dat het scherm op midden erg gaat flikkeren in True Cinema, iets wat ik in Cinema niet zag. Met kleuren op normaal lijkt wit wit, koud of warm legt er een blauwe / rode gloed overheen.
SanduTje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:38:
Gamma 2.4 en panel brightness op low is echt alleen voor hele donkere ruimtes en voor de gemiddelde woonkamer te donker (tenzij je inderdaad contrast op max. zet 😉).
Wat raad jij dan aan? We kijken 80% tv eind vd middag / 's avonds.

Bedankt voor jullie reacties heren!

_Brake_ schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:16:
[...]

Het vervelende is dat het scherm op midden erg gaat flikkeren in True Cinema, iets wat ik in Cinema niet zag. Met kleuren op normaal lijkt wit wit, koud of warm legt er een blauwe / rode gloed overheen.

[...]

Wat raad jij dan aan? We kijken 80% tv eind vd middag / 's avonds.

Bedankt voor jullie reacties heren!
Maar warm geeft wel minder kleurfouten dan normaal.. Dus het is dan iets roder, maar wel accurater :)

• _Brake_
Adlermann schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:20:
[...]

Maar warm geeft wel minder kleurfouten dan normaal.. Dus het is dan iets roder, maar wel accurater :)
Ok, welke basissettings raad jij aan waarmee ik vervolgens aan de slag kan met de Wow (of liever AVS HD 709?) om het contrast en de brightness (en scherpte?) in te stellen?

• SanduTje
Gamma op 2.4 (of 2.2 voor een overdagprofiel), PB op mid, kleurtemp. op warm, alle verbeteraars uit en dan met AVS HD contrast, brightness en scherpte instellen. Dan zou je het beste resultant moeten krijgen zonder kalibratie.

[ Voor 4% gewijzigd door SanduTje op 23-03-2014 12:52 ]

• _Brake_
Met als basis True Cinema?

• SanduTje
Ja, voor de ST is dat volgens mij de meest accurate.
@Brake Hoe heb je de kleur ingesteld? Kleur 60 kan niet kloppen. Ergens tussen de 45 en 55 zou kunnen, en dan eerder onder de 50 dan erboven. (Mocht je de kleur "visueel" hebben ingesteld, al dan niet met behulp van een kleurfilter dan weet ik het antwoord al. :))

En: "Met kleuren op normaal lijkt wit wit"

Wat voor wit (de 2e) bedoel je? :) Zet hem tegen een wit gelatexde muur bij daglicht en je zult zien dat "normaalwit" blauwer is "muurwit". Om een voorbeeld te noemen. Zie hier het nut van een colorimeter.
SanduTje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:50:
Gamma op 2.4 (of 2.2 voor een overdagprofiel), PB op mid, kleurtemp. op warm, alle verbeteraars uit en dan met AVS HD contrast, brightness en scherpte instellen. Dan zou je het beste resultant moeten krijgen zonder kalibratie.
Juist. En dan kom je uit met contrast ergens rond de 50 +/- 10. Helderheid 5 +/- 5. En de kleur moet op 50. Of 49. Of misschien 48.

[ Voor 62% gewijzigd door Cap op 23-03-2014 14:57 ]

• Sjakie2001
Adlermann schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:13:
Ja, dit zijn wel redelijke instellingen zo te zien. Meer dan dit kun je niet overnemen. Ik neem aan dat je de witbalans e.d. met rust hebt gelaten? Want dat overnemen is gewoon een loterij.
Ik heb alle instellingen overgenomen, maar ik zal alles resetten en me tot de basis beperken. Kan het kwaad om een nieuwe ST60 meteen op een contrast van 79, medium panel brightness en gamma van 2.2 te zetten?

• SanduTje
Precies en het zijn maar instellingen die iemand op het net plaatst. Je moet kijken (met bijv. AVS HD) wat de minimale waarde is waarbij je net alle balken ziet. Hoger dan dat heeft geen nut en werkt alleen maar averechts.

• Sjakie2001
N.a.v. jullie reacties heb ik even op internet gezocht en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad de verkeerde instelling wijzig voor het beoogde resultaat; het beoogde resultaat is een feller, maar nog steeds waarheidsgetrouw beeld (voor het kijken overdag), zonder dat de kans op IR of inbranden hoog wordt. Het is me echter niet duidelijk of ik dat kan bereiken door brightness (nu +1) of panel brightness (nu mid) te verhogen. De gamma zal ik verlagen van 2.6 naar 2.2. Daarnaast is de flickering toch wel duidelijk aanwezig, is daar iets aan te doen door IFC op mid te zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door Sjakie2001 op 23-03-2014 17:50 ]

• SanduTje
Gamma zou ik op 2.2 laten staan en panel brightness op 'mid' (zeker niet op 'high'). Brightness zet je op 0 of 1 zodat je de juiste zwartwaardes houdt en met contrast kun je nog wat 'spelen' om een wat hogere lichtopbrengst te krijgen.

In principe zou je nu een helder genoeg beeld moeten hebben om overdag te kunnen kijken, tenzij je van een lcd/led afkomt want dan kun je beter stoppen met proberen om dat te evenaren 😉
SanduTje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:10:
Gamma zou ik op 2.2 laten staan en panel brightness op 'mid' (zeker niet op 'high'). Brightness zet je op 0 of 1 zodat je de juiste zwartwaardes houdt en met contrast kun je nog wat 'spelen' om een wat hogere lichtopbrengst te krijgen.

In principe zou je nu een helder genoeg beeld moeten hebben om overdag te kunnen kijken, tenzij je van een lcd/led afkomt want dan kun je beter stoppen met proberen om dat te evenaren 😉
Op high komt men nu op terug.

Je kan prima high gebruiken mits je wat extra tijd in het kalibreren stopt (zie laatste review op hdtvtest).
Voor een dagmodus prima iig.
Sjakie2001 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:46:
...

het beoogde resultaat is een feller, maar nog steeds waarheidsgetrouw beeld (voor het kijken overdag), zonder dat de kans op IR of inbranden hoog wordt. Het is me echter niet duidelijk of ik dat kan bereiken door brightness (nu +1) of panel brightness (nu mid) te verhogen. De gamma zal ik verlagen van 2.6 naar 2.2. Daarnaast is de flickering toch wel duidelijk aanwezig, is daar iets aan te doen door IFC op mid te zetten?
Zet panel brightness minimaal op mid. Op high kan ook maar dan heb je echt een kalibratie nodig, anders ziet het er niet uit. Gamma naar 2.2. Flicker verdwijnt het beste als je IFC op max zet, mocht je dat beeld niet mooi vinden dan moet je het met een ander IFC instelling proberen en wat meer geknipper op de koop toe nemen (het went vaak wel, maar sommigen kunnen er echt niet tegen).

Contrast is de maximale luminantie ("wit") gedeeld door de minimale luminantie ("zwart").

Brightness optie in tv menu: stelt de minimale luminantie in en bepaalt daarmee hoe donker het zwart is. Instellen met het AVSHD black level scherm. Deze stel je zo in dat absoluut zwart (0 IRE, 16 luma) zo zwart mogelijk is en je tegelijkertijd de donkerste tint boven zwart, balkje 17, nog net ziet. Een instelling van +1 kan best kloppen, maar het kan ook een andere waarde tussen pakweg -2 en +12 zijn en hangt mede af van je gamma instelling. Met een ST60, en gamma op 2.2 gok ik op een waarde tussen de 0 en +3. Doet verder allemaal niet echt ter zake, gebruik een testscherm en je zit goed. ;)

Contrast optie in tv menu: stelt de maximale luminantie in en bepaalt daarmee hoe fel het wit is. Instellen met het AVSHD white level scherm. Deze stel je zo hoog in als je zelf prettig vindt kijken en is mede afhankelijk van het omgevingslicht; hoe donkerder, hoe minder hoog het contrast hoeft. Ga je te hoog dan verlies je detail in het wit. Tot balkje 235 moet in ieder geval zichtbaar blijven, dit is het niveau waarop wit zit in filmmateriaal. Alles boven 235 is "whiter than white". Omdat in veel video materiaal ook "whiter than white" voorkomt (bijv in wolkenpartijen) is het zinvol om te zorgen dat zoveel mogelijk balken boven de 235 ook nog zichtbaar zijn, zolang je naar je smaak niet teveel inboet op de maximale luminantie.

Verwarrend: de "contrast" optie in een tv menu is dus niet om het contrast in te stellen, dat doe je met "contrast" en "brightness" samen. :)

• harde_cynist
Adlermann schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:19:
[...]

Dat klopt toch ook?
Ik heb nergrns gezegd dat het anders was....
Oh dan heb ik niet goed gelezen. Ik dacht jij met 10.000 uur er al last van had. Enfin de GT60 is besteld. :*) Ik durf niet langer te wachten op een eventuele prijsdaling.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

In een review hier op tweakers van de GT60 lees ik het volgende :

Edit:
Na nog even te hebben gezocht ben ik toevallig wat meer specs tegen gekomen. De "24p Smooth Film" heeft 3 opties: None, Min, Mid, Max.
None: Deze optie doet helemaal niets. Ofwel 24p wordt weergegeven en het paneel gebruikt een ververssingssnelheid van 24Hz.
Min: Deze optie doet feitelijk wat ik wil; namelijk de native panel refreshrate aanhouden (96Hz) en dus feitelijk 24 * 4.
Mid: Deze optie hou de 96Hz aan, maar doet iets aan frame interpolation
Max: Deze optie doet veel FI en maakt van een 24fps source een 60fps source en forceert vervolgens de refreshrate op 60Hz.

Feitelijk is de "Min" optie dus de optie die ik steeds zocht. Echter heb ik niet extreem goed de "Min" optie bekeken daar ik dacht dat het daadwerkelijk al FI zou doen (en dus onwenselijk). Mogelijk dat ik het scherm v/h weekend nog eens uitpak en kijk of het op die stand beter is.

Edit 2:
Volgens de E-Help manual van de VT60 (van de GT60 is die niet te vinden) heb je bij de optie "24p Direct In" de optie om te kiezen voor 48Hz of 96Hz. Ook feitelijk de optie die ik zoek/zocht. Overigens staat er wel bij dat het alleen ondersteund wordt voor 24p sources en dus niet voor broadcast sources. Zodat het probleem dus in ieder geval blijft bestaan bij TV kijken.

Klopt dit allemaal?
En de optie ''24p Direct in'' waar naar verwezen wordt, zal wel ''24p source direct'' optie zijn gok ik?
Met deze optie kan je toch niet kiezen tussen 48hz of 96hz ?
Dank voor jullie info !

• Sjakie2001
SanduTje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:10:

Cap schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:34:
[...]

Zet panel brightness minimaal op mid [...]

Verwarrend: de "contrast" optie in een tv menu is dus niet om het contrast in te stellen, dat doe je met "contrast" en "brightness" samen. :)
Thanks, a.d.v. jullie tips is het gelukt om het beeld goed in te stellen. De witbalans- en uitgebreide gamma instellingen uit de lijst waaraan ik refereerde deden het beeld inderdaad geen goed. True cinema vormt inderdaad een mooie basis, in combinatie met een gamma van 2.2, brightness op +1, contrast op 60, beeldverbeteraars uit, panel brightness op mid, overscan uit en IFC op mid ben ik tevreden!

[ Voor 56% gewijzigd door Sjakie2001 op 25-03-2014 14:43 ]

• PinkPanther1970
daffie82 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:16:

None: Deze optie doet helemaal niets. Ofwel 24p wordt weergegeven en het paneel gebruikt een ververssingssnelheid van 24Hz.
Klopt niet, is ook 96hz.
daffie82 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:16:

En de optie ''24p Direct in'' waar naar verwezen wordt, zal wel ''24p source direct'' optie zijn gok ik?
Met deze optie kan je toch niet kiezen tussen 48hz of 96hz ?
Enkel in de VS hebben ze deze optie in het menu (keuze tussen 48hz, 60hz en 96hz)... wij niet (spijtig genoeg).

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:10:

Enkel in de VS hebben ze deze optie in het menu (keuze tussen 48hz, 60hz en 96hz)... wij niet (spijtig genoeg).
Dank voor je uitleg.
Jammer idd, hadden wij ook wel kunnen gebruiken :)

Verwijderd

Sjakie2001 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:42:
[...]

[...]

Thanks, a.d.v. jullie tips is het gelukt om het beeld goed in te stellen. De witbalans- en uitgebreide gamma instellingen uit de lijst waaraan ik refereerde deden het beeld inderdaad geen goed. True cinema vormt inderdaad een mooie basis, in combinatie met een gamma van 2.2, brightness op +1, contrast op 60, beeldverbeteraars uit, panel brightness op mid, overscan uit en IFC op mid ben ik tevreden!
Waarom heb ik dan met overscan uit op 16:9 een zwarte rand links en onder met kijken naar Ziggo? Heb alle instellingen op de decoder geprobeerd en krijg het alleen weg met overscan aan. :?

• PinkPanther1970
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:35:
[...]

Waarom heb ik dan met overscan uit op 16:9 een zwarte rand links en onder met kijken naar Ziggo? Heb alle instellingen op de decoder geprobeerd en krijg het alleen weg met overscan aan. :?
Pixel Orbiter.
[...]

Zie hierboven plus de aanvulling dat veelmateriaal op tv gewoon niet beeldvullend is. Er zit vaak gewoon troep bij.

Het wordt wel minder, maar ik zie vaak genoeg bij HD uitzendingen dat er ook gewoon nog rotzooi in heb beeld zit aan de randen en niet beeldvullend.

Daarbij komt erbij dat dat het panel iets breder is dan 1080p (paar mm boven/onder/links/rechts) wat bv door de pixel orbiter gebruikt kan worden.

Verwijderd

Dus overscann toch weer aan ?

• Sjakie2001
[...]

Ik zal je geruststellen ;) Met Ziggo i.c.m. de Humax IHDR-5200C heb ik ook een kleine zwarte rand aan de linkerzijde, maar dat heb ik liever dan een behoorlijk gecropt en vervolgens uitgerekt beeld. Ik heb de zwarte rand ook niet weg kunnen krijgen in de Humax of de AV receiver. De pixel orbiter staat overigens aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjakie2001 op 25-03-2014 21:24 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 66 Laatste

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.