Iemand doodmaken met een blije mus.....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Voor een normale thuissituatie vind ik dat juist niet, aangezien je dan ook rekening moet houden met kijken in daglicht en veel gewoon tv kijken met logo's. En die 2 dingen zijn nou juist niet gunstig voor een plasmaStealthyPeanut schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:37:
Geld nu of straks eruit.......wat is het verschil?.
Alle gekheid op een stokje.....De VT60 is op dit moment qua beeldweergave in mijn ogen de beste tv die te krijgen is, in een normale thuissituatie.
Ik vind plasma meer iets voor de echte filmliefhebber die vaak in een verduisterde ruimte films kijkt.
PSN id: NL_SToRM
Verwijderd
En bij het bakje thee dit argument:"Als straks ons kindje wat ouder is kan ze op een nieuwe mooie grote Plasma zo goed dan Winny the Pooh kijken" Ahum!darthdrinker schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:31:
Hahaha ja jongens ik snap het, maar jullie hebben geen zwangere vrouw thuiszitten die je net hebt verzekerd dat de tv pas echt over een paar maand komt! Dat wordt een leuk gesprek, ja schat ga maar even zitten, bakje thee, zit je lekker?
Verwijderd
Mediaplayer via tv gaat het niet worden.....speelt geen externe SRT subs. Grrrrrrrrrrr.PinkPanther1970 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:47:
[...]
Voor zover ik weet altijd via die instelling ja... om het scherm weer te activeren op eender welke knop van de afstandbediening drukken (behalve de stand-by).
Nja, aan de ene kant heb je geluk inderdaad. Als je er geen rekening mee wilt gaan houden, dan lekker niet kopenSToRM666 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 15:12:
[...]
Voor een normale thuissituatie vind ik dat juist niet, aangezien je dan ook rekening moet houden met kijken in daglicht en veel gewoon tv kijken met logo's. En die 2 dingen zijn nou juist niet gunstig voor een plasma
Ik vind plasma meer iets voor de echte filmliefhebber die vaak in een verduisterde ruimte films kijkt.
Hoewel ik mijn VT60 overdag ook gewoon een goed beeld vind geven met lichtinval. Ik heb dan ook relatief weinig ramen in mijn huis denk ik.
Zat een foutje in de link... Sorry.PinkPanther1970 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:32:
Blijf maar sukkelen met mijn GT60... Is onderstaand gedrag bij een panning shot nu wel of niet normaal? (geflikker komt door de camera)
Persoonlijk vind ik het niet om aan te zien.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-vtgW2li9Lg]
Reacties?
IFC op Medium zetten werkt bij mij het beste. Professioneel modus trouwens. Geen artefacten meer en ook geen vegen rondom gezichten.PinkPanther1970 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:36:
[...]
Zat een foutje in de link... Sorry.
[video]
Reacties?
Ja dat geschok hoort zo. De film-puristen vinden dit 24p-gedoe vloeiend. To each his own, gelukkig
Nickname does not reflect reality
Ik haat het SOE, dus dat is een grote njet.D-TECH schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:38:
[...]
IFC op Medium zetten werkt bij mij het beste.
Hoort zo? Voor mij onaanvaardaar.Brad Pitt schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:40:
[...]
Ja dat geschok hoort zo. De film-puristen vinden dit 24p-gedoe vloeiend. To each his own, gelukkig
[ Voor 39% gewijzigd door PinkPanther1970 op 11-03-2014 17:52 ]
Verwijderd
Dan moet je interpolitie zooi aanzetten. 24p zal altijd en ook altijd schokken als je niet gaat interpoleren. De TV geeft de bron exact weer z oals het hoort. Daarom krijgt de TV ook goede reviews op 24p weergave. Het verandert niets aan het beeld en dat vinden die puristen het leukst.PinkPanther1970 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:51:
[...]
Ik haat het SOE, dus dat is een grote njet.
[...]
Hoort zo? Voor mij onaanvaardaar.
Zet gewoon 24p smooth film aan, of anders forceer je blurayspeler naar 60hz
Ik weet niet waar jij dat vandaan hebt. De 24p performance is gewoon perfect. Het probleem zit gewoon in het feit dat 24p gewoon te kut is...Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:30:
over het algemeen is bekend dat panasonic plasma een van de slechtste 24p performance heeft. Wil je zien hoe het wel moet, kijk naar een pioneer kuro.
De TV geeft 24p precies weer zoals het moet. Je kunt wel afvragen welke tv, de kuro of panasonic de beter interpolatie zooi heeft.
[ Voor 35% gewijzigd door Adlermann op 11-03-2014 18:43 ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Wel, mijn oude px80 deed dat veel beter. Niks schokken en die had nog helemaal geen IFC zooi.Adlermann schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:42:
[...]
24p zal altijd en ook altijd schokken als je niet gaat interpoleren. De TV geeft de bron exact weer z oals het hoort.
Wat kan mij het schelen dat het zo hoort... het is om gek van te worden en vergalt de hele ervaring van het film-kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door PinkPanther1970 op 11-03-2014 19:33 ]
Dan heb je de verkeerde TV gekocht.PinkPanther1970 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:29:
[...]
Wel, mijn oude px80 deed dat veel beter.
Wat kan mij het schelen dat het zo hoort... het is om gek van te worden en vergalt de hele ervaring van het film-kijken.
Ik bied 5 euro.
[edit]
Dit is fout wat er stond. ding deed gewoon 4:4 pulldown.
Ik weet nie dat je px80 deed, maar als het niet schokte dan deed het iets met interpolatie. Kan niet anders.
[ Voor 34% gewijzigd door Adlermann op 11-03-2014 19:36 ]
No sale.
Maar deed het wel perfect.Adlermann schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:33:
[...]Je px80 ondersteunde geen 24p...Die accepteerde alleen de input, maar vertaalde het gewoon naar 60 of 50 hz.
Doe ik... maar heeft ook nadelen. En het resultaat is nog altijd slechter dan bij de px80.Adlermann schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:33:
[...]
Wat je kan doen is gewoon de 24p functionaliteit van je bluray speler uitzetten omhetzelfde effect te bereiken.
Misschien tijd om te gaan klagen bij Panasonic... hier kan ik geen 4 à 5 jaar mee verder.
Zo kan de blu-ray speler 24p doorsturen en het scherm dat omzetten in 60hz...
Mijn VT60 geeft het perfect weer, zoals het hoort. Als dat op jou PX80 beter ging stond IFC gewoon aan. Op medium geen soap opera effect, probeer het eensPinkPanther1970 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:37:
[...]
No sale.
[...]
Maar deed het wel perfect.
[...]
Doe ik... maar heeft ook nadelen. En het resultaat is nog altijd slechter dan bij de px80.
Misschien tijd om te gaan klagen bij Panasonic... hier kan ik geen 4 à 5 jaar mee verder.
Als je kan leven met de artifacts
(wel niet zo erg als op max uiteraard)
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)
Ik kijk al een half jaar op medium, artefacts zijn zeer minimaal. Af en toe zie je wat bij patronen in gebouwen enzo. Maar dat zie ik liever dan het haperende beeld met regenbogen overal.daffie82 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:03:
[...]
Als je kan leven met de artifacts
(wel niet zo erg als op max uiteraard)
Ik stoor me persoonlijk meer aan die artifactsD-TECH schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:15:
Ik kijk al een half jaar op medium, artefacts zijn zeer minimaal. Af en toe zie je wat bij patronen in gebouwen enzo. Maar dat zie ik liever dan het haperende beeld met regenbogen overal.
Maar dat is natuurlijk het mooie aan deze Pana's - voor elk wat wils
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)
In de tijd van mijn px80 bestond IFC nog niet.D-TECH schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 20:35:
[...]
Als dat op jou PX80 beter ging stond IFC gewoon aan. Op medium geen soap opera effect, probeer het eens
Enne... als jij geen soap opera effect ziet op Mid, tja...
Deze schijnen een probleem te (kunnen) hebben met de ventilators. Deze zouden wat luidruchtiger kunnen zijn.
Daar is een foamfix voor via CE Repair.
Hoe kan ik nagaan of mijn (nog aan te schaffen) model hoort bij de niet-gemodificeerde batch?
Op de site van Panasonic zie ik niks staan over bijv productienummers die vatbaar zijn voor dit probleem.
Iemand informatie?
Je merkt het vanzelf.j0p3Y schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:35:
Vraag over de Panasonic TX-P50VT60.
Deze schijnen een probleem te (kunnen) hebben met de ventilators. Deze zouden wat luidruchtiger kunnen zijn.
Daar is een foamfix voor via CE Repair.
Hoe kan ik nagaan of mijn (nog aan te schaffen) model hoort bij de niet-gemodificeerde batch?
Op de site van Panasonic zie ik niks staan over bijv productienummers die vatbaar zijn voor dit probleem.
Iemand informatie?
De nieuwsten hebben het alwel standaard uit de fabriek dacht ik.
Als ie het niet heeft, dan komen ze langs.
Een non-issue.
Is het trouwens mogelijk dat deze problemen meer opvallen na een firmware-update?
Lijkt me van niet, maar een reset is ook snel gebeurd en houdt voor zover ik weet geen nadelen in...
Wat heb je allemaal zitten veranderen?PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:26:
Iemand een idee/mening of het terugzetten naar fabrieksinstellingen iets kan verhelpen aan problemen i.v.m. DFC, motion blur en dergelijke?
Is het trouwens mogelijk dat deze problemen meer opvallen na een firmware-update?
Lijkt me van niet, maar een reset is ook snel gebeurd en houdt voor zover ik weet geen nadelen in...
Ik denk niet dat het echt helpt, behalve als je random dingen in de witbalans en gamma hebt zitten kloten...
Daar moet dan iets anders aan ten grondslag liggen, zoals: minder zichtbaar vanwege kleiner beeldformaat, minder opvallend vanwege lagere resolutie, langere nagloeitijd fosfor, dan geen "IFC" maar toch een of andere al dan niet verwante & al dan niet naamloze frame-interpolatie, veranderende verwachtingen van de kijker, of wat dan ook. Want een langzaam panning shot van een hoog contrast beeld (zwarte ruimte + wit ruimteschip, etc) weergeven met slechts 24 frames per seconde dat ziet het menselijk oog natuurlijk gewoon schokken.PinkPanther1970 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:29:
[...]
Wel, mijn oude px80 deed dat veel beter. Niks schokken en die had nog helemaal geen IFC zooi.
de px80 had een hele lage bewegingsresolutie, (blur) dat verhult ook het een en ander.Cap schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:25:
[...]
Daar moet dan iets anders aan ten grondslag liggen, zoals: minder zichtbaar vanwege kleiner beeldformaat, minder opvallend vanwege lagere resolutie, langere nagloeitijd fosfor, dan geen "IFC" maar toch een of andere al dan niet verwante & al dan niet naamloze frame-interpolatie, veranderende verwachtingen van de kijker, of wat dan ook. Want een langzaam panning shot van een hoog contrast beeld (zwarte ruimte + wit ruimteschip, etc) weergeven met slechts 24 frames per seconde dat ziet het menselijk oog natuurlijk gewoon schokken.
Fabrieksinstellingen terugzetten maakt uiteraard geen moer uit maar het kan ook absoluut geen kwaad, dus ik zou het zeker niet laten.
Wat echt zou helpen is als je je px80 tevoorschijn tovert en hetzelfde beeld nog eens op die tv gaat zitten bekijken. Uiteraard naast de GT60 die tegelijkertijd gevoed wordt door dezelfde bron. En dan instellen maar. En na dat beeld nog 100 andere verschillende typen beeld / bronmateriaal om verder te evalueren. Uiteraard ga je zo bij beide tv's dingen vinden waar je je aan stoort (kleur, contrast, uniformiteit, formaat, scherpte, linebleed, zwartwaarde, dfc, schokken, knipperen, dither, etc) maar het voordeel is dat je dan (pas) goed kan kiezen en achteraf een tevreden gevoel kan hebben over je keuze.
Ze zouden ons dus een menu-instelling "blur" moeten geven, dan kan de gebruiker zelf beslissen wat 'ie het liefst heeft: perfect maar niet om aan te zien beeld of minder gedetailleerd maar aangenaam om naar te kijken beeld.Adlermann schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:29:
[...]
de px80 had een hele lage bewegingsresolutie, (blur) dat verhult ook het een en ander.
lolPinkPanther1970 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:10:
[...]
Ze zouden ons dus een menu-instelling "blur" moeten geven, dan kan de gebruiker zelf beslissen wat 'ie het liefst heeft: perfect maar niet om aan te zien beeld of minder gedetailleerd maar aangenaam om naar te kijken beeld.
Ga ik misschien nog eens proberen als ik een dagje verlof heb en niets anders te doen.Cap schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:32:
Wat echt zou helpen is als je je px80 tevoorschijn tovert en hetzelfde beeld nog eens op die tv gaat zitten bekijken. Uiteraard naast de GT60 die tegelijkertijd gevoed wordt door dezelfde bron.
Ik heb gezien de reacties van PP het idee dat dat juist is wat niet wil lukken.StealthyPeanut schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:43:
Of je gaat gewoon genieten van je nieuwe tv. En accepteert dat elk paneel na- en voordelen heeft.
[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 12-03-2014 14:25 ]
We've got a winner... Inderdaad, PP probeert wel, maar het wil niet echt lukken.Cap schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:22:
Ik heb gezien de reacties van PP het idee dat dat juist is wat niet wil lukken.
Ik had het ook liever anders gezien, hoor.
Denk niet dat eender wie een aankoop doet met de doelstelling zich dat achteraf te beklagen, integendeel...
Masochistische videofielen. Bewust de slechtste tv kopen om dan de hele dag zich eraan te ergeren.PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:38:
[...]
We've got a winner... Inderdaad, PP probeert wel, maar het wil niet echt lukken.
Ik had het ook liever anders gezien, hoor.
Denk niet dat eender wie een aankoop doet met de doelstelling zich dat achteraf te beklagen, integendeel...
Maar ontopic. Ja, vervelend is het wel
Je hebt zeker Ziggo met de interactieve TV module? Als je de interactieve tv optie uit zet dan is het weer goed. Maar bij mij is het ook opgelost sinds de vorige update van de CAM. Interactieve TV staat nu weer aan.Ferra schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:31:
Wie weet hoe ik op de kanalen 1-2-3 het geluid standaard op Dolby-D zet inplaats van GOS... ik word gek van die kerel die alles continu voorleest... en dat ik het elke keer moet aanpassen als mn tv is uitgeweest....
Nog iemand over het gelijktijdig kijken en opnemen? Ik weet zeker dat dit voorheen wel werkte. Als de TV opneemt kon ik gewoon naar een andere zender kijken. Sinds de laatste update werkt dit niet meer. Ik kan tijdens het opnemen niet eens kijken naar de zender die ik aan het opnemen ben. Ik begrijp echt niet wat ik verkeerd doe. Er staan nergens opties in het menu over gelijktijdig opnemen en kijken. In de gebruiksaanwijzing staat ook niks. Is er iemand met een oudere softwareversie op de TV waarbij dit nog wel lukt?
[ Voor 32% gewijzigd door PhilipsFan op 13-03-2014 22:41 ]
Verwijderd
Heb ik ook last van die ' kerel' gehad. Die ' kerel' is na de laatste firmware update stil. Welke firmware versie gebruik je?Ferra schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:31:
Wie weet hoe ik op de kanalen 1-2-3 het geluid standaard op Dolby-D zet inplaats van GOS... ik word gek van die kerel die alles continu voorleest... en dat ik het elke keer moet aanpassen als mn tv is uitgeweest....
Ik heb wat bruikbare tips gekregen om niet weer over een maand een mooi NET5 logo te hebben staan dus die ga ik opvolgen.
Maar de tv kijkt alles behalve prettig. Hij is wat wazig, dweperig en ik krijg dit niet goed weg.
Hoe ik ook speel met beeldmodus, contrast, helderheid, scherpte, kleur etc. Hij lijkt ook niet lekker mee te komen. Beetje zeeziek gevoel ontstaat hierdoor. Zelfs met de instellingen zoals bij het oude paneel is hij niet zoals de oude was.
Deze twee klachten had ik niet bij het vorige paneel. Die was messcherp en geen last van dweperig beeld, wazigheid of zeeziekte. Wel DFC en het ingebrande logo maar verder over dat paneel geen klachten.
Nog tips?
Verder is mijn bezel beschadigd en mijn voet beschadigd. Daar ga ik dus maandag gelijk over bellen. En als ik dit weekend dat beeld niet beter krijg dan komen ze maar langs om te kijken wat het is. Tenzij hier de goude tip voorbij komt die de klachten oplost
Verwijderd
Toeval of niet maar bij mij was ook de voet beschadigd en de volgende dag kwam monteur met een hagelnieuwe langs.
Hoop dat het snel voor je wordt opgelost!
Ik blijf plasma een geweldig beeld vinden en ik heb niet echt het vertrouwen dat OLED binnen een paar jaar voor dezelfde prijs meer kwaliteit gaat leveren. Om de tijd even te overbruggen dus voor dit scherm gekozen.
Nu maar hopen dat de indiciatie "op voorraad" ook klopt
Nu valt me het volgende op bij snelle camera beelden van links naar rechts bijvoorbeeld heeft hij last van dat de gezichten van mensen als het ware niet meekomen met de rest van het beeld. je ziet het detail van het gezicht niet meer, de scherpte gaat verloren.
Na enig zoeken op internet fora noemen ze dit volgens mij phosphor trailing.
Mensen in het bezit van een 42 of 50st60 die hier ook last van hebben?
Is hier wat aan te doen eventueel.
Dit is dfchenry299 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 22:09:
Kom van een 6 jaar oude Panasonic hd ready plasma tv en heb de 50st60 aangeschaft.
Nu valt me het volgende op bij snelle camera beelden van links naar rechts bijvoorbeeld heeft hij last van dat de gezichten van mensen als het ware niet meekomen met de rest van het beeld. je ziet het detail van het gezicht niet meer, de scherpte gaat verloren.
Na enig zoeken op internet fora noemen ze dit volgens mij phosphor trailing.
Mensen in het bezit van een 42 of 50st60 die hier ook last van hebben?
Is hier wat aan te doen eventueel.
Ifc op max helpt wat. Maar an sich weinig tegen te down
En ook ghosting.
Mijn oplossing (niet ideaal, maar beter dan niets): voor televisie IFC op Mid en voor blu-ray 24p uitschakelen in de blu-rayspeler en IFC op Min.
In geen enkel geval werkt dit. Ook niet als tv op Custom (PO=on) zet en bluray op Pro (PO=auto). Heel handigdaffie82 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 00:56:
[...]
Werkt dus ook niet...
In ieder geval bij mij niet.
Dacht ook slim te zijn door PO bij Pro1 op uit te zetten... Maar dan heb je PO op Pro2 dus ook uitstaan... Let hier dus mee op
Altijd maar 1 setting voor beide pro profiles
Wat is de beste aanpak voor het kalibreren van de VT60 naar nacht-mode (dus gamma 2.4)
Zet in het menu van de VT60 de gamma op 2.2 en in Calman een target van 2.4 of
Zet in het menu van de VT60 de gamma op 2.4 en in Calman een target van 2.4?
Daar zul je geen spijt van krijgen. Heb hier nu een 55VT60 staan. Heb na mijn defect 50VT60 even een Samsung UE55F8000 geprobeerd maar heb die snel weer laten vervangen voor de 55" VT60 en die is echt fantastisch. De beeldkwaliteit is zo veel beter dan welke LCD tv dan ook en zolang OLED nog in de kinderschoenen staat en daar ook nog niet duidelijk is wat OLED's doen m.b.t. inbranden of retensie en daarnaast nog onbetaalbaar zijn is de 55 en 60 inch VT60 het enige alternatief.benchMarc schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:48:
Ivm nog maar weinig Panasonic TV's toch maar de P55VT60E besteld. Ter vervanging van mijn 4 jaar oude P42G20.
Ik blijf plasma een geweldig beeld vinden en ik heb niet echt het vertrouwen dat OLED binnen een paar jaar voor dezelfde prijs meer kwaliteit gaat leveren. Om de tijd even te overbruggen dus voor dit scherm gekozen.
Nu maar hopen dat de indiciatie "op voorraad" ook klopt
Dat is balen inderdaad, heb je dus niet veel aan die setting. is gewoon aan of uit voor alle hdmi kanalen en alle profielenSanduTje schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 01:34:
[...]
In geen enkel geval werkt dit. Ook niet als tv op Custom (PO=on) zet en bluray op Pro (PO=auto). Heel handig
warning : 24p op 60p outputten geeft schokken ivm interpollatie (en ja 24p schokt sowieso maar daar kan ik beter mee leven op 1 of andere manierPinkPanther1970 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 23:44:
Mijn oplossing (niet ideaal, maar beter dan niets): voor televisie IFC op Mid en voor blu-ray 24p uitschakelen in de blu-rayspeler en IFC op Min.
[ Voor 36% gewijzigd door daffie82 op 17-03-2014 14:58 ]
Stoort me veel minder dan de dfc-hel en ghosting bij 24p.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:52:
[...]
warning : 24p op 60p outputten geeft schokken ivm interpollatie (en ja 24p schokt sowieso maar daar kan ik beter mee leven op 1 of andere manier)
IFC op Max is ook 60fps en dat schokt nul. Is gewoon 100% smooth en vloeiend. Uiteraard zo nu en dan een artefactje maar pans gaan gewoon vloeeeiend in plaats van het Ben Hur-tijdperk 24p-geschokschokschok.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:52:
warning : 24p op 60p outputten geeft schokken ivm interpollatie (en ja 24p schokt sowieso maar daar kan ik beter mee leven op 1 of andere manier)
En het effect van Tom Cruise die meespeelt in een aflevering van Neighbours krijg je er dan gratis bij met IFC op Max.Brad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:29:
[...]
IFC op Max is ook 60fps en dat schokt nul. Is gewoon 100% smooth en vloeiend. Uiteraard zo nu en dan een artefactje maar pans gaan gewoon vloeeeiend in plaats van het Ben Hur-tijdperk 24p-geschokschokschok.
Is voor sommigen alsnog (véél) beter dan Tom Cruise in The Non-Fluid DFC-Ridden Mission uit 1954PinkPanther1970 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:31:
En het effect van Tom Cruise die meespeelt in een aflevering van Neighbours krijg je er dan gratis bij met IFC op Max.
Naja, dat is wel weer het effect van een hogere framerate...PinkPanther1970 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:31:
[...]
En het effect van Tom Cruise die meespeelt in een aflevering van Neighbours krijg je er dan gratis bij met IFC op Max.
je kan niet en schokvrij hebben en een soap opera effect. Als je gewoon op meer frames gaat filmen (ook zonder ifc, dus gewoon naar 30 fps toe) dan ga je altijd soap opera krijgen.
24 frames zal altijd schokken met pans. Altijd
Of er gaat iets anders mis
Kan iemand eens het volgende uitleggen: als ik 24p uitschakel in de blu-ray speler krijgt de televisie 60hz binnen. IFC op max. is ook 60hz... maar waar komt het SOE dan vandaan als 'ie sowieso al 60hz binnenkrijgt? Welke frames worden er dan nog toegevoegd?Adlermann schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:36:
[...]
Naja, dat is wel weer het effect van een hogere framerate...
je kan niet en schokvrij hebben en een soap opera effect. Als je gewoon op meer frames gaat filmen (ook zonder ifc, dus gewoon naar 30 fps toe) dan ga je altijd soap opera krijgen.
24 frames zal altijd schokken met pans. Altijd
Of er gaat iets anders mis
Waarschijnlijk output de Blu-ray speler gewoon OP 60Hz, zodat alle frames 2.5x worden weergegeven? De tv berekent in ieder geval zelf tussenliggende frames om het beeld, met wat foutjes, vloeiend(er) te maken.PinkPanther1970 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:40:
Kan iemand eens het volgende uitleggen: als ik 24p uitschakel in de blu-ray speler krijgt de televisie 60hz binnen. IFC op max. is ook 60hz... maar waar komt het SOE dan vandaan als 'ie sowieso al 60hz binnenkrijgt? Welke frames worden er dan nog toegevoegd?
Dit is het juiste antwoord ja.Brad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:42:
[...]
Waarschijnlijk output de Blu-ray speler gewoon OP 60Hz, zodat alle frames 2.5x worden weergegeven? De tv berekent in ieder geval zelf tussenliggende frames om het beeld, met wat foutjes, vloeiend(er) te maken.
Op 60hz heb je alleen pull down. Met IFC aan krijg je ook een hogere framerate.
Verwijderd
Heel veel problemen, zie link: http://www.avsforum.com/t...-noise-production-numbers
Ik snap dat het geluid maakt, mijn oude P42VT30 maakt ook geluid, maar deze wel veel meer. Ik wil gewoon weten of er nog andere mensen zijn, die ook de foam upgrade hebben gehad, en zo ja, of het ook geholpen heeft.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2014 16:05 ]
Bekend probleem. TV gaat nooit helemaal stil worden.Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:02:
Ik heb sinds paar dagen nu een TX-P55VT60 staan, prachtig beeld, nergens problemen mee. Alleen de fans die achterop zitten maken erg veel lawaai, als je de tv mute, dan hoor je het pas echt goed. Ik heb contact opgenomen met CE repair en die komen vrijdag extra foam plaatsen aan de binnenkant. Dit zou volgens de websites het probleem duidelijk verminderen. Mijn vraag is hebben anderen daar ook last van? Ik heb het dus niet over de voeding bij wit beeld, maar echt over de ventilatoren.
Get used to it
redelijk wat artifactjes IMO en het soap opera is voor mij niet om aan te zien.Brad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:29:
IFC op Max is ook 60fps en dat schokt nul. Is gewoon 100% smooth en vloeiend. Uiteraard zo nu en dan een artefactje maar pans gaan gewoon vloeeeiend in plaats van het Ben Hur-tijdperk 24p-geschokschokschok.
Gaat het niet om. Er werd beweerd dat het beeld dóór IFC gaat schokken en da's pertinente onzin.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:15:
[...]
redelijk wat artifactjes IMO en het soap pera is voor mij niet om aan te zien.
ik zei dat als je je bluray omzet van 24p naar 60p het gaat schokken, meer heb ik niet gezegd.Brad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:20:
[...]
Gaat het niet om. Er werd beweerd dat het beeld dóór IFC gaat schokken en da's pertinente onzin.
Er zijn 2 soorten schokken:daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:24:
[...]
ik zei dat bluray omzetten van 24p naar 60p gaat schokken, meer heb ik niet gezegd.
1: te weinig frames
2: herhalende frames.
bij het omzetten krijg je vooral 2.
Interpolatie = IFC. Dus ja, jij beweerde dat dóór IFC het beeld gaat schokken en da's pertinente onzin.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:24:
[...]
ik zei dat als je je bluray omzet van 24p naar 60p het gaat schokken, meer heb ik niet gezegd.
je bluray laten outputten in 60p ipv 24p geeft wel degelijk schokken.Brad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:25:
[...]
Interpolatie = IFC. Dus ja, jij beweerde dat dóór IFC het beeld gaat schokken en da's pertinente onzin.
Als dan je conclusie is dat ik gezegd heb dat IFC schokken geeft, is dat jouw zaak.
Jullie praten langs elkaar heen :dBrad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:25:
[...]
Interpolatie = IFC. Dus ja, jij beweerde dat dóór IFC het beeld gaat schokken en da's pertinente onzin.
[edit]
er staat wel degelijk interpolatie in die post. Dus dat zou IFC impliceren. Echter, ik denk niet dat daffie dat bedoelde. Hij bedoelde alleen onderstaande:
IFC uit, maar bluray op 60 hz. Geeft schokken. Maar er is geen interpolatie dan, maar pull down.
[ Voor 34% gewijzigd door Adlermann op 17-03-2014 16:30 ]
Als je gewoon duidelijk formuleert wat je bedoelt scheelt dat een hoop onnodige posts.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:27:
[...]
je bluray laten outputten in 60p ipv 24p geeft wel degelijk schokken.
Als dan je conclusie is dat ik gezegd heb dat IFC schokken geeft, is dat jouw zaak.
Gewoon output op 24p laten schokt, output op 60Hz zetten creëert andere ongein door de pulldown. IFC (interpolatie) op Max zetten haalt al het schokken weg en introduceert artefacts en het SOE.
Uiteraard snap ik dat. Wat duidelijk moge zijn op de verbeteringen. Die uiteraard niet geaccepteerd worden en er dus weer omheen gel*ld wordt. Da's makkelijk discussiëren zo.Adlermann schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:28:
er staat wel degelijk interpolatie in die post. Dus dat zou IFC impliceren. Echter, ik denk niet dat daffie dat bedoelde.
[ Voor 26% gewijzigd door Brad Pitt op 17-03-2014 16:32 ]
niet moeilijk als je mijn woorden verdraait en voorbarige conclusies aan mijn uitspraken gaat koppelen
Verwijderd
bij brad is dat normaal.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:30:
[...]
niet moeilijk als je mijn woorden verdraait en voorbarige conclusies aan mijn uitspraken gaat koppelen
Precies, jij begrijpt me tenminste AdlerAdlermann schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:28:
Echter, ik denk niet dat daffie dat bedoelde. Hij bedoelde alleen onderstaande:
IFC uit, maar bluray op 60 hz. Geeft schokken. Maar er is geen interpolatie dan, maar pull down.
Quote naar een verdraaiing in deze materie please?
Persoon X beweert iets dat onzin is. Ik verbeter dat. Dat valt, uiteraard, verkeerd. Ik verdraai dús.
Geestig. Wacht gespannen jullie antwoorden af.
Gaat denk ik meer om het feit dat jij hier als een soort rechter in dit forum fungeert. Wat jij zegt is correct, voor de rest wordt er vooral heel veel onzin verteld.Brad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:33:
[...]
Quote naar een verdraaiing in deze materie please?
Persoon X beweert iets dat onzin is. Ik verbeter dat. Dat valt, uiteraard, verkeerd. Ik verdraai dús.
Geestig. Wacht gespannen jullie antwoorden af.
Misschien begrijp je sommige posten ook gewoon verkeerd en zijn ze anders bedoelt door de poster? (of dit dan door onduidelijkheid van de poster is of door jouw voorbarige conclusies doet hier zelfs niet terzake)
Begrijp de meeste posts uitstekend. Anders zou ik er ook niet op reageren maar een vraag stellen.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:36:
Misschien begrijp je sommige posten ook gewoon verkeerd en zijn ze anders bedoelt door de poster?
Een foutief iets posten en er daarna kinderachtig op reageren ("ik bedoelde wat anders") schiet niet echt op.(of dit dan door onduidelijkheid van de poster is of door jouw voorbarige conclusies doet hier zelfs niet terzake)
Daar gaat jouw redenering dus de mist in.Brad Pitt schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:39:
[...]
Een foutief iets posten en er daarna kinderachtig op reageren ("ik bedoelde wat anders") schiet niet echt op.
Ik heb niet iets foutief gezegd. Misschien onduidelijk geformuleerd, dan kan.
Enige wat ik zei is dat je moet opletten als je je bluray omzet naar 60p want dan creeer je ook schokken. En daar is niets foutief aan.
Een ander soort schokken als bij 24p maar ook SCHOKKEN.
Ik zal het nog even quoten met een expert uit dit forum :
En als jij denkt dat ik dit niet bedoelde en nu kinderachtig wat anders probeer te zeggen dan ben je echt....Adlermann schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:28:
Heb echt geen probleem om toe te geven als ik iets mis doe hoor, kan me echt niet boeien.
Ik ben hier op dit forum om te leren, niet om rechter te spelen.
[ Voor 33% gewijzigd door daffie82 op 17-03-2014 16:48 ]
En als je dan IFC op Min. zet verminder je die schokken tot een minimum en heb je nog geen last van SOE.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:43:
[...]
Enige wat ik zei is dat je moet opletten als je je bluray omzet naar 60p want dan creeer je ook schokken. En daar is niets foutief aan.
Een ander soort schokken als bij 24p maar ook SCHOKKEN.
Heb ik geprobeerd, voor mij schokte het dan nog steeds te veel.PinkPanther1970 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:53:
En als je dan IFC op Min. zet verminder je die schokken tot een minimum en heb je nog geen last van SOE.
Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
edit : mijn persoonlijke ervaring is dat IFC op off of op min visueel geen verschil geeft. Pas vanaf Mid begin je echt visueel verschil te zien.
[ Voor 17% gewijzigd door daffie82 op 17-03-2014 16:58 ]
Waarschijnlijk... ik kan dan weer niet overweg met de belachelijke dfc en ghosting elke 2 minuten of zo tijdens een film bij gebruik van 24p.daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:55:
[...]
Heb ik geprobeerd, voor mij schokte het dan nog steeds te veel.
Dat is jammer, heb je destijds de waarschuwing gelezen in de handleiding?Frozenberg schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:39:
Ik kijk al een paar weken tegen een gt60 aan met een ingebakken logo. Weet iemand hier wat de te verwachten uitkomst gaat zijn wanneer ik panasonic hierover benader? Reparatie of creditering? Vraag me af of de 50gt60 nog wel te leveren is.
Panasonic lijkt coulant te zijn als je dit topic zo leest, dus waag het erop zou ik zeggen.
In mijn ogen zijn ze hartstikke gek dit steeds te vergoeden (zie de waarschuwing nogmaals, we
betalen het met z'n allen), maar profiteer ervan indien mogelijk. Bedenk wel dat het een verschijnsel is dat niet te vermijden is, als je langdurig statische beeld inhoud weergeeft; geef bij je eventuele nieuwe scherm je beeld tijd om te herstellen, door na statische beeld inhoud een gevarieerd beeld te laten vertonen voor
enige tijd.
Doe me eens plezier en download dit:daffie82 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:55:
[...]
Heb ik geprobeerd, voor mij schokte het dan nog steeds te veel.
edit : mijn persoonlijke ervaring is dat IFC op off of op min visueel geen verschil geeft. Pas vanaf Mid begin je echt visueel verschil te zien.
http://www.sat4all.com/fo...n=attach&attach_id=134591
Bij mij schokt het 24p bestand en het 60hz bestand helemaal niet. (steeds met IFC off)
24p materiaal is eigenlijk 23.976 (in 95% van de gevallen op bluray), naar die moet je kijkenPinkPanther1970 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:28:
[...]
Doe me eens plezier en download dit:
Bij mij schokt het 24p bestand en het 60hz bestand helemaal niet. (steeds met IFC off)
Zit ook in het bestand, schokt evenveel als 24p.Adlermann schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:45:
[...]
24p materiaal is eigenlijk 23.976 (in 95% van de gevallen op bluray), naar die moet je kijken
Dit is toch geen vergelijking?PinkPanther1970 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:28:
[...]
Doe me eens plezier en download dit:
60p an sich schokt uiteraard niet, bij mij ook niet.
Maar 24p Bluray (23.976 dus) in de bluray speler laten omzetten naar 60p schokt hier wel - heb het zelf hier uitvoerig getest.
Is geen vergelijking, maakt gewoon heel duidelijk dat deze sets geoptimaliseerd zijn voor 60hz (dus de Amerikaanse markt) en problemen hebben met alle andere formaten.
Ik lees net overal dat deze Panasonic plasmas 24p super accuraat weergeven...PinkPanther1970 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 09:30:
[...]
Is geen vergelijking, maakt gewoon heel duidelijk dat deze sets geoptimaliseerd zijn voor 60hz (dus de Amerikaanse markt) en problemen hebben met alle andere formaten.
dat je dan meer DFC en dergelijke ziet (in 24p), ligt volgens mij niet aan het feit dat het enkel geoptimaliseerd zou zijn voor 60p maar meer aan het verschil in frames tussen 24p en 60p.
Verbeter me indien incorrect aub.
Verwijderd
Wat mij echter opvalt is dat ik in donkere scenes in de achtergronden vaak "blokkerige" overgangen zie. Dus geen mooie vloeiende overgangen van tint naar tint maar een soort van blokkerige vlekken, alsof je een lage resolutie video kijkt.
Ik heb de calibratie al eens opnieuw gedaan en daar lijkt alles ok. Iemand een tip voor mij hierover?
a) dat is geen kalibratie-maar gewoon afstellen.Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 09:40:
Specifieke vraag: ik heb mijn 50ST60 adh van de calibratie disc ingesteld en het algehele beeld ziet er prima uit. Nu heb ik recent de Blu-Ray van het 1e seizoen van de serie Hannibal gekeken die overal toprecentie's ontvangt mbt de beeldkwaliteit.
Wat mij echter opvalt is dat ik in donkere scenes in de achtergronden vaak "blokkerige" overgangen zie. Dus geen mooie vloeiende overgangen van tint naar tint maar een soort van blokkerige vlekken, alsof je een lage resolutie video kijkt.
Ik heb de calibratie al eens opnieuw gedaan en daar lijkt alles ok. Iemand een tip voor mij hierover?
b) dat leest gewoon als compressie-artefacts.... Maar dat kan ik niet beoordelen. Maak eens gewoon een foto daarvan?
scherpte naar 0Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:07:
(Voor het geval je daar nu al iets over kunt zeggen:) Welke instelling kan ik aanpassen om compressie artefacts te voorkomen?
(Ik heb nu: Custom, Contrast: 60 / Kleur: 50 / Scherpte: 50 / ColourTemp: Normaal / Alle "beeldverbeteraars" uit / Gamma: 2.4)
colourtemp naar warm
gamma: 2.4 voor in de avonduren, 2.2 voor overdag.
Maar dit zijn algemene instellingen
Kan zijn dat de edge enhancement van scherpte wel de artefacts meer zichtbaar maakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 18-03-2014 10:10 ]
Verwijderd
Blijf erbij dat scherpte niet op 0 hoeft, varieert volgens de mode, maar op Custom kan je tot scherpte 20 gaan en op de Pro-modes zelfs tot 50 zonder enige vervorming. (getest met het testscherm van Spears&Munsil)
Nou... met de AVSHD test disc zie ik al veel eerder dan op 50 vervorming....PinkPanther1970 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:18:
en op de Pro-modes zelfs tot 50 zonder enige vervorming.
Heb me laten vertellen door specialisten dat het testscherm van S&M voor de scharpness veel beter is.daffie82 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:25:
[...]
Nou... met de AVSHD test disc zie ik al veel eerder dan op 50 vervorming....
Scherpte hoger dan 0 is pure onzin. Het maakt het beeld niet scherper namelijk....PinkPanther1970 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:18:
[...]
Blijf erbij dat scherpte niet op 0 hoeft, varieert volgens de mode, maar op Custom kan je tot scherpte 20 gaan en op de Pro-modes zelfs tot 50 zonder enige vervorming. (getest met het testscherm van Spears&Munsil)
Het voegt edge enhancement toe, dat is niet meer scherpte (detail).
Het verwijdert "mosquito noise".Adlermann schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:33:
[...]
Scherpte hoger dan 0 is pure onzin. Het maakt het beeld niet scherper namelijk....
En in Custom mode tot sharpness 20 is er geen edge enhancement.
"Sharpness is important. Having just the right amount of sharpness in a display is essential for getting the most pleasing picture, but oversharpening is just as bad as undersharpening. Unlike brightness, contrast, color, and hue, there is no “perfect” level for sharpness, because it is at least partially perceptual and the perfect amount of sharpness in an image is entirely dependent on a host of factors including display technology, screen size, and how far you normally sit from the screen. The perfect sharpening is the level that makes real, normal edges look clean and sharp without adding visible halos or stairstepping. One problem with some sharpness patterns out there is that they have a certain level of jaggies or halos because of processing artifacts in the software used to produce the pattern. It’s hard to tell the difference between artifacts added by the display and artifacts inherent in the image."
[ Voor 60% gewijzigd door PinkPanther1970 op 18-03-2014 10:39 ]
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.