LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)
Ja precies. Daarom accepteer ik nu ook minder perfectie dan eerstdaffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:10:
[...]
Nagel op de kop dit, kunnen meer mensen wat van leren (mezelf incluis soms)
Door het beeld correct te laten kalibreren kan het soms wel minder opvallen.PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:09:
[...]
Zit nu aan ongeveer 400 uren, zie het nog altijd evenveel als de eerste dag.
Volgens mij zit het minder worden tussen de oortjes.
Heb niet laten kalibreren neen, is allesbehalve logisch dat het daarmee kan verbeteren want het probleem wordt veroorzaakt door de gebruikte fosforcellen... daar wijzigt calibratie geen zak aan.
Maar goed, probeer wat te leren uit Killer zijn post zou ik zeggen
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)
Niet akkoord... als ze 6 jaar geleden een plasma zonder deze problemen konden produceren, moeten ze dat nu ook kunnen.daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:10:
[...]
Nagel op de kop dit, kunnen meer mensen wat van leren (mezelf incluis soms)
Mag een calibrator me eens uitleggen hoe hij dat voor elkaar krijgt... We hebben het dus over het minder laten na-ijlen van de rode en groene fosforcellen... straffe kost...daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:11:
[...]
Door het beeld correct te laten kalibreren kan het soms wel minder opvallen.
[ Voor 37% gewijzigd door PinkPanther1970 op 12-02-2014 14:14 ]
Dude, je luistert niet.PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:12:
[...]
Niet akkoord... als ze 6 jaar geleden een plasma zonder deze problemen konden produceren, moeten ze dat nu ook kunnen.
Het was helemaal niet beter vroeger, je zag het gewoon niet omdat je scherm de helft zo groot was.
Dan koop je toch gewoon 2de hands een scherm van 6 jaar terug. Probleem opgelost !
Nice try... maar heb het uitgetest.daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:14:
[...]
Het was helemaal niet beter vroeger, je zag het gewoon niet omdat je scherm de helft zo groot was.
Ben 2x dichter bij mijn oude 42" gaan zitten ter vergelijking... niets te zien.
Hoeft niet, dat staat nog op zolder.daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:14:
[...]
Dan koop je toch gewoon 2de hands een scherm van 6 jaar terug. Probleem opgelost !
Maar mag jij aan mijn vrouw komen uitleggen waarom ik 1200 euro over de balk heb gegooid...
[ Voor 33% gewijzigd door PinkPanther1970 op 12-02-2014 14:17 ]
Marktplaats.nlPinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:16:
[...]
Hoeft niet, dat staat nog op zolder.![]()
Maar mag jij aan mijn vrouw komen uitleggen waarom ik 1200 euro over de balk heb gegooid...
[ Voor 19% gewijzigd door daffie82 op 12-02-2014 14:18 ]
Denk niet dat ze dit gaan uitleggen. Is gewoon een gevoel dat ik had.PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:12:
Mag een calibrator me eens uitleggen hoe hij dat voor elkaar krijgt... We hebben het dus over het minder laten na-ijlen van de rode en groene fosforcellen... straffe kost...
Maar ik merk dat we je toch niet kunnen afbrengen van het beeld dat je hebt over je TV (mooie woordspeling
Probeer niemand te overtuigen hoor en zeg zeker niet dat het een slecht scherm is (qua detail en kleurweergave is het fantastisch), maar heb wel de indruk dat velen de tekortkomingen afdoen als minieme details en sommigen beweren zelfs dat ze helemaal niet bestaan.daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:25:
[...]
dus ik zou geen energie hier steken om iedereen te overtuigen dat het allemaal zo slecht is.
Hoop echt dat ik ermee kan leren leven, want wil geen lcd en oled is nog wel enige jaartjes...
Ik heb ook een keer mijn 42PX80 teruggezet om mijn 55VT50 te vergelijken. Man man man wat een verschil. Totaal plaatje is gewoon zoveel beter; zwartwaardes, kleuren, natuurlijk beeld, echtheid etc.....PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:16:
[...]
Nice try... maar heb het uitgetest.
Ben 2x dichter bij mijn oude 42" gaan zitten ter vergelijking... niets te zien.
[...]
Hoeft niet, dat staat nog op zolder.![]()
Terwijl mijn PX80 ook rustiger oogde in het begin, zou ik nu echt nooit meer terug willen.
Denk dat dit ook meer te maken heeft met het punt dat Killer maakte, over jezelf kwellen enzoPinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:30:
[...]
maar heb wel de indruk dat velen de tekortkomingen afdoen als minieme details en sommigen beweren zelfs dat ze helemaal niet bestaan.
Ik ga in ieder geval niet ontkennen dat deze problemen er zijn, maar ik zou echt niet meer terug willen naar men LG LCD...
Dat is echt wel appels en peren vergelijken...daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:34:
[...]
maar ik zou echt niet meer terug willen naar men LG LCD...
Hehe, klopt, maar ik wist toen niet beterPinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:35:
[...]
Dat is echt wel appels en peren vergelijken...
Pas nog een LG LCD gezien waar ik m'n VT50 zó voor zou willen omruilen. De ene is de andere niet.PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:35:
Dat is echt wel appels en peren vergelijken...
Nickname does not reflect reality
Totdat je hem thuis hebt staan en je aan de clouding/backight bleeding gaat ergeren, het nog brakkere zwart, etcBrad Pitt schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:25:
[...]
Pas nog een LG LCD gezien waar ik m'n VT50 zó voor zou willen omruilen. De ene is de andere niet.
Niet met de LE8500 die ik hadBrad Pitt schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:25:
[...]
Pas nog een LG LCD gezien waar ik m'n VT50 zó voor zou willen omruilen. De ene is de andere niet.
Verwijderd
Actie: er wordt een nieuw scherm besteld en thuis bij mij ter plekke vervangen.
Hopelijk kan ik daarna eindelijk echt gaan genieten net zoals ik dat jaren van mijn V10 heb gedaan. Nog steeds staat deze op de slaapkamer en vond het al erg vreemd dat ik deze toch echt mooier vond dan mijn nieuwe toestel.
Wat staat er bij je repair status als de reden voor omruil? Ben ik in dit geval wel benieuwd naar! Kan je online ook inzien bij CE-repair mbv je repairnummer.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 12-02-2014 21:26 ]
Ik vermoed dat je nieuwe dit ook gaat hebben. Misschien iets minder erg. Dit is vrij normaal. Een waas hebben ze allemaal namelijk (zonder kalibratie). Cap let het prima uit.Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:52:
Ik werd nu toch ondertussen niet goed van het niet optimaal krijgen van mijn ST60 en gebeld met Pana. Super service van die jongens! Volgende dag CE Repair over de vloer en wat blijkt, het ligt niet aan mij of aan mijn ogen. Ik bleef een lichte waas zien over het beeld, hoe ik ook instelde. Bij een wit testvlak werd dit helemaal duidelijk. Bij de verschillende basisinstellingen (normaal, cinema, true cinema) op de tv verkleurt de waas van grijs naar roze en naar groenig. Met name in het midden van het scherm was het erg en naar buiten toe is het geleidelijk minder. Het viel bij gewoon tv kijken ook met name op bij witte scenes/lichte scenes.
Actie: er wordt een nieuw scherm besteld en thuis bij mij ter plekke vervangen.
Hopelijk kan ik daarna eindelijk echt gaan genieten net zoals ik dat jaren van mijn V10 heb gedaan. Nog steeds staat deze op de slaapkamer en vond het al erg vreemd dat ik deze toch echt mooier vond dan mijn nieuwe toestel.
Daar kan ik dus niets aan doen? Of heeft dat met de uniformiteit (die er eigenlijk niet is) te maken van het beeldscherm en kan een ander paneel er minder last van hebben?
Dan heb ik al 2 ingebrande logo's die niet meer wegtrekken. Een Net5 logo (die is vrij doorzichtig!) en een RTL5 logo. Dus ik heb er eentje rechts en eentje links. En ik heb er pas 180 uur op zitten.
Schuifbalk laat ze duidelijk zien met gewoon tv kijken valt het stukken minder op. Maar goed ze staan er wel. Wat wel vreemd is als er reclames zijn met hier en daar lichte achtergronden dan zie je ze niet zo hevig als dat je dus een echt wit-witte achtergrond van de schuifbalk hebt. Dan zie je ze overduidelijk van 4 meter afstand en van super dichtbij gewoon zitten.
Ik zet de tv nooit op pauze. Ik heb die pixelding aan staan, ik heb nooit uren achter elkaar dezelfde zender met het logo in beeld aan staan. Er komt altijd wel reclame of ik ben aan het zappen.
Ik kijk ook nooit elke dag dezelfde zender.
Het contrast/helderheid/kleur ivm inspelen e.d. lager gezet.
Kortom ik zit als de nete op te letten dat ik geen retentie problemen of inbranding krijg en dan krijg ik het alsnog na pas 180 uur kijken.
Is dit een gevalletje Panasonic laten komen?
Dan over die ST versie. Klopt het dat die speakers heeft van veel mindere kwaliteit? Specificaties op Panasonic website tonen dat namelijk niet aan, zou er hetzelfde in moeten zitten.
En klopt het dat dat paneel nog sneller en erger last heeft van retentie/inbranding?
Want mijn moeder heeft er pas 16 uur op zitten en als je bij haar even in de E-help gaat zitten kijken (3-4 minuten) en vervolgens een wit vlak op zet dan staat de hele lap tekst in het witte vlak aangegeven.
[ Voor 9% gewijzigd door Digibeetje28 op 12-02-2014 22:13 ]
juist in het begin zijn die dingen vel gevoeliger voor inbranden, wat je ziet is geen inbranden, maar retentie/naijlen is wat je ziet op je moeders scherm, geen probleem dus.Digibeetje28 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:59:
Ik heb zelf behoorlijke last van DFC. Ik wist eerst niet wat het was die groen/rode vegen in de gezichten, armen/benen van mensen. En dan dat blauwe luchten e.d. niet gewoon blauw waren maar streperige vegende kleuren blauw. DFC dus. Ik heb dat heel opvallend, iedereen ziet het duidelijk non-stop voorbij komen.
Daar kan ik dus niets aan doen? Of heeft dat met de uniformiteit (die er eigenlijk niet is) te maken van het beeldscherm en kan een ander paneel er minder last van hebben?
Dan heb ik al 2 ingebrande logo's die niet meer wegtrekken. Een Net5 logo (die is vrij doorzichtig!) en een RTL5 logo. Dus ik heb er eentje rechts en eentje links. En ik heb er pas 180 uur op zitten.
Ik zet de tv nooit op pauze. Ik heb die pixelding aan staan, ik heb nooit uren achter elkaar dezelfde zender met het logo in beeld aan staan. Er komt altijd wel reclame of ik ben aan het zappen.
Ik kijk ook nooit elke dag dezelfde zender.
Het contrast/helderheid/kleur ivm inspelen e.d. lager gezet.
Kortom ik zit als de nete op te letten dat ik geen retentie problemen of inbranding krijg en dan krijg ik het alsnog na pas 180 uur kijken.
Is dit een gevalletje Panasonic laten komen?
Dan over die ST versie. Klopt het dat die speakers heeft van veel mindere kwaliteit? Specificaties op Panasonic website tonen dat namelijk niet aan, zou er hetze wat jeelfde in moeten zitten.
En klopt het dat dat paneel nog sneller en erger last heeft van retentie/inbranding?
Want mijn moeder heeft er pas 16 uur op zitten en als je bij haar even in de E-help gaat zitten kijken (3-4 minuten) en vervolgens een wit vlak op zet dan staat de hele lap tekst in het witte vlak aangegeven.
Vooral in het begin uitkijken met stilstaand beeld, logo's ect..
Dus ook met menu's
Heb je bij je eigen tv de schuifbalk al laten lopen, om op die manier de retentie proberen te verwijderen
Bij mijn vorige panelen had ik dit na 1 aflevering al meteen. Ook vanmorgen maar even wat lopen zappen tussen de zenders, waar ik in het verleden meteen enorme retentie zag; nu geen enkel spoor van na 5 minuten.
Ben ik toch wel blij om, dat een tv van deze kwaliteit eindelijk normaal omgaat met retentie en inbranding. Het boeit me niet, dat het gebeurt, maar niet op de manier hoe dit was bij mijn voorgaande panelen.
Ook fijn dat mijn instellingen gewoon zijn onthouden
Verwijderd
Ik vermoed van niet want nogmaals mijn V10 heeft een vele malen mooier plaatje. Tevens trekt de man van CE dezelfde conclusie dat paneel niet goed is. We zullen het zien.Adlermann schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:50:
[...]
Ik vermoed dat je nieuwe dit ook gaat hebben. Misschien iets minder erg. Dit is vrij normaal. Een waas hebben ze allemaal namelijk (zonder kalibratie). Cap let het prima uit.
Het kan ook zijn dat je scherm echt compleet gaar is natuurlijk. Maar ze hebben allemaal (ongekalibreerd) een waas. Maar misschien definieer ik waas eerder dan jij (ivm kalibreren:)Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:11:
[...]
Ik vermoed van niet want nogmaals mijn V10 heeft een vele malen mooier plaatje. Tevens trekt de man van CE dezelfde conclusie dat paneel niet goed is. We zullen het zien.
Ik hoop het voor je dat een nieuw panel het fixed trouwens.
Trouwens als het echt oz slecht is, dan kun je het zeker ook op een foto vastleggen. Doe eens aub
[ Voor 8% gewijzigd door Adlermann op 13-02-2014 09:31 ]
Daar heb je in essentie gelijk in, maar de plasma's van nu kunnen weer dingen die die oude plasma's niet kunnen. Daarvan was de zwart-weergave misschien minder, of was er meer micro-stutter, of, of, of..PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:12:
[...]
Niet akkoord... als ze 6 jaar geleden een plasma zonder deze problemen konden produceren, moeten ze dat nu ook kunnen.
Misschien dat jou die problemen van die oude plasma jou niet opvielen, maar anderen weer wel. En zo blijf je bezig. Als ik je zou wijzen op problemen van je oude plasma, zou je ze waarschijnlijk ook zien en als je eenmaal weet waar je naar moet kijken zie je ze elke keer. Dat moet je natuurlijk niet weerhouden om een tv te kopen die het best bij je past qua budget/kwaliteit.
Maar ik begrijp je probleem hoor, ik kom er zelf ook vandaan. Mijn laatste CRT-TV was (of is, heb hem nog) een Loewe. Fantastisch toestel, mooi beeld, goed geluid en wat irritatiepuntjes. En toen wilde ik een nieuwe TV. LCD kon niet, want slecht beeld, slecht zwart, etc, etc, etc.
Plasma dan? Nou nee, vreet stroom, brand in, heeft retentie, etc., etc, etc.
Dus wat deed ik, ik bleef maar naar die CRT-TV kijken (die in essentie gebaseerd is op dezelfde principes als plasma), want niets kon tippen aan de kwaliteit van een top-of-the-line CRT. En ondertussen genoten anderen van HD kwaliteit films thuis en zat ik thuis naar een knipperende toverlamp te kijken.
Mijn vrouw wilde van het bakbeest af, dus kwam er een Plasma, een V20. Geen VT..oh nee, want 3D was gimmick en die panelen kwamen er een fractie slechter uit in de reviews dan de V20. En ja hoor, al mijn angsten werden waar. Hij had retentie (geen burn-in), dat gezichten poster effect, vooral bij SD materiaal. Ik zag micro-stutter, screen tearing, kleurproblemen, hij had plasmabuzz, HF piep, onhoudbaar lawaaiege fans. En al die tijd zat ik mij te ergeren en genoot ik niet van waar ik naar keek.
En toen keek ik op een avond vanuit mijn nest naar die oh zo fantastische CRT-TV, die verbannen was naar de slaapkamer, en kwam de realiteit ineens keihard om de hoek zetten. SD Beeld, knipperend beeld, fosfortrails waar een komeet trots op zou zijn, screen-tearing, onscherpte....Wat een absoluut drama om naar te kijken. Dat ik dat ook mooi had gevonden en uren had kunnen bekijken zonder dat mijn ogen gingen bloeden!
De volgende ochtend heb ik direct die CRT naar beneden gesleept en naast de V20 gezet en ben ik gaan vergelijken. En wat had die V20 toch een fantastisch beeld, haarscherp, mooie kleuren, vloeiend, etc., etc, etc. En dat was een eye-opener. Ik had mij een paar jaar tv/filmkijk plezier ontnomen, alleen omdat ik mijn lat maar hoger en hoger legde en al mijn angsten liet regeren. Ik zat geen tv/film te kijken, ik zat beeld te analyseren! Daar en toen heb ik besloten me er niet meer druk over te maken en gewoon weer te gaan kijken. Het duurde wel even om het analyseren weer af te leren en het stomweg kijken weer aan te leren, maar dat ging vrij rap. Inmiddels hangt er een V60 aan de muur met al weer flink wat uurtjes op het paneel. En als ik mijn best ga doen, kan ik vast 1001 fouten in het beeld ontdekken. Maar dat doe ik niet, ik kijk en geniet van de beelden en het materiaal dat ik zie en het verhaal dat ze vertellen. Ik prijs mij gelukkig dat ik mij zo'n goede tv kan veroorloven en niet hoef te kijken naar een 32" Medion tv van een paar tientjes.
En dat is voor mij een hele aangename verandering van mind-set geweest. Ja natuurlijk kan het altijd beter. Maar het kan ook veel slechter. En natuurlijk zoek ik ook nog tv's uit die bij mijn budget passen en voldoen aan mijn wensen. Maar als ik eenmaal gekozen heb, dan neem ik de bijkomende nadelen er maar gewoon bij. En wat heb ik al die tijd genoten van buzzende, flikkerende, inbrandende, energieslurpende, hamsterkillende VT60 met al zijn enorme onoverkomelijke plasma-problemen. Wie weet koop ik er nog wel één voor op de slaapkamer, want die fantastische, vroeger was alles beter, Loewe CRT, wat is dat een k%$*#te ding!
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Kan me grotendeels vinden in je verhaal, behalve deze zin.Killer schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:37:
[...]
Als ik je zou wijzen op problemen van je oude plasma, zou je ze waarschijnlijk ook zien en als je eenmaal weet waar je naar moet kijken zie je ze elke keer.
Het probleem is namelijk dat niemand me heeft moeten wijzen op de dingen die ik zie op mijn GT60, ze sprongen meteen in het oog. Dingen die ik inderdaad nooit heb gezien op mijn px80.
Ik wist zelfs niet wat dfc, posterisatie, fosfostrails en al de rest was omdat ik het nooit had gezien. Heb gelezen wat het was en hoe het werd genoemd nadat ik het had gezien op het scherm.
Vóór mijn px80 had ik een rptv-bakbeest, een gigantisch monster van meer dan 60kg... dan weet je pas hoeveel prutswerk er nodig is om een aanvaardbaar beeld te krijgen. Kan je convergentielijntjes beginnen tekenen op transparanten en dagen aan een stuk in de verborgen menu's aan de slag gaan om die lijntjes ook mooi recht te krijgen op het scherm...
Dat je het zelf ziet, zonder erop gewezen te worden kan natuurlijk ook voorkomen. Wat ik mij echter afvraag is waarom je de tv gehouden hebt als het je direct opviel? Waarom niet teruggebracht en iets anders uitgezocht?PinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:56:
[...]
Kan me grotendeels vinden in je verhaal, behalve deze zin.
Het probleem is namelijk dat niemand me heeft moeten wijzen op de dingen die ik zie op mijn GT60, ze sprongen meteen in het oog. Dingen die ik inderdaad nooit heb gezien op mijn px80.
Ik wist zelfs niet wat dfc, posterisatie, fosfostrails en al de rest was omdat ik het nooit had gezien. Heb gelezen wat het was en hoe het werd genoemd nadat ik het had gezien op het scherm.
Vóór mijn px80 had ik een rptv-bakbeest, een gigantisch monster van meer dan 60kg... dan weet je pas hoeveel prutswerk er nodig is om een aanvaardbaar beeld te krijgen. Kan je convergentielijntjes beginnen tekenen op transparanten en dagen aan een stuk in de verborgen menu's aan de slag gaan om die lijntjes ook mooi recht te krijgen op het scherm...
De mogelijke opties hebben vaak andere/nog meer nadelen.Killer schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:08:
Waarom niet teruggebracht en iets anders uitgezocht?
De optie lcd/led zelfs nooit in overweging genomen.
Ik heb zelf ook een pz80 gehad (eigenlijk alle series van panasonic)....De pz80 komt echt niet in de buurt qua beeldkwaliteit v an mijn vt50 hoorPinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:15:
Wat Brad Pitt dus zegt en de overtuiging (misschien ten onrechte) dat het na inspelen en juist instellen wel zou verdwijnen...
De g10 was al een grote stap voorwaarts. De pz80 had echt extreme phosphor trailing. Niet normaal .Dat zie ik op mijn vt50 niet terug. Ook DFC (eigenlijk banding) was veelvoorkomend...
Nee, maar er zijn meer plasma's op de wereld dan alleen maar die van Panasonic. Het schijnt dat Samsung en LG er ook iets me doenPinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:15:
Wat Brad Pitt dus zegt en de overtuiging (misschien ten onrechte) dat het na inspelen en juist instellen wel zou verdwijnen...
Maar goed, als jou Panny het beste is wat er te krijgen is voor jou budget en dat al het andere slechter is, dan zit er helaas niets anders op dan het te accepteren. Wees dan juist blij dat je al die slechtere opties niet hebt in plaats van je te ergeren aan wat je wel hebt.
LG is een merk dat hier nooit in huis zal komen en de F8500 van Samsung viel af om meerdere redenen (veel duurder voor vergelijkbare beeldkwaliteit en te groot, 50" is het absolute maximum dat ik kan plaatsen).Killer schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:29:
[...]
Nee, maar er zijn meer plasma's op de wereld dan alleen maar die van Panasonic. Het schijnt dat Samsung en LG er ook iets me doen
Vind het trouwens spijtig dat Panasonic geen 46" meer had de laatste jaren.
Puur uit interesse: Waarom nooit LG?PinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:38:
[...]
LG is een merk dat hier nooit in huis zal komen en de F8500 van Samsung viel af om meerdere redenen (veel duurder voor vergelijkbare beeldkwaliteit en te groot, 50" is het absolute maximum dat ik kan plaatsen).
Vind het trouwens spijtig dat Panasonic geen 46" meer had de laatste jaren.
Het merk staat evenmin bekend om zijn fantastische service na verkoop en vlotte garantie-afhandeling.
Het gaat de laatste jaren misschien iets beter op lcd-vlak, maar voor plasmaschermen is het wel degelijk de slechtste fabrikant. Ken niet één geval van een LG-plasma zonder flagrante inbrandproblemen.
[ Voor 24% gewijzigd door PinkPanther1970 op 13-02-2014 11:52 ]
Maakt prima tv's tegenwoordig en telefoons.. (behalve de plasma tvs)PinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:50:
Ben van de generatie dat LG bekend stond om zijn huishoudapparaten die verkocht werden in supermarkten, toen nog onder de naam GoldStar... kwaliteit was niet meteen iets waaraan men dacht toen men die naam zei.
Het merk staat evenmin bekend om zijn fantastische service na verkoop en vlotte garantie-afhandeling.
Jawel, maar zo heeft iedereen wel merken apparatuur, auto's, whatever die je gewoon bijna uit principe niet koopt omdat je daar een minder gevoel bij hebt. Zal niet gauw Citroën gaan rijden, al zal het best erg okay zijn.Adlermann schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:51:
Maakt prima tv's tegenwoordig en telefoons.. (behalve de plasma tvs)
Bepaalde voorkeuren (c.q. vooroordelen
Dat durf ik tegenspreken (uit ervaring).Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:54:
[...]
Zal niet gauw Citroën gaan rijden, al zal het best erg okay zijn.
Met elk merk kan je een maandagochtend model treffen. Case in point: dit forumPinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:56:
Dat durf ik tegenspreken (uit ervaring).
Ik heb exact het zelfde probleem, mijn VT20 had nergens last van maar ik vind TV kijken op de ST60 werkelijk rampzalig. Ongelooflijk hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om de TV in de loop van de jaren minder hebben kunnen maken. Dan kunnen de zwartwaardes wel beter zijn geworden, maar als je daar DFC voor terugkrijgt ben je natuurlijk 10 stappen achteruit gegaan,.Digibeetje28 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:59:
Ik heb zelf behoorlijke last van DFC. Ik wist eerst niet wat het was die groen/rode vegen in de gezichten, armen/benen van mensen. En dan dat blauwe luchten e.d. niet gewoon blauw waren maar streperige vegende kleuren blauw. DFC dus. Ik heb dat heel opvallend, iedereen ziet het duidelijk non-stop voorbij komen.
Vaak zijn dat soort keuzes niet eens gebaseerd op werkelijke prestaties van een merk maar meer op onderbuik-gevoelens en ervaringen uit het verleden.Adlermann schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:51:
[...]
Maakt prima tv's tegenwoordig en telefoons.. (behalve de plasma tvs)
BradPitt zou nooit Citroën kopen, twerwijl ik er bij zweer (nou ja, oude Citroëns dan. Mijn jongste is pas 20 jaar oud). Audi/Volkswagen/Mercedes maken kwalitatief uitstekende auto's, maar ik zou er niet dood in gevonden willen worden. Ik zou ook nooit meer Sony kopen. Ik baalde ook als een stekker toen Minolta werd opgekocht door Sony, want toen moest ik min of meer voor fotoapparatuur wel, en tot mijn verrassing/opluchting pakt dat tot nu toe prima uit. Toch zal ik nog steeds geen audio/videoapparatuur van ze kopen. Gewoon omdat ik met al die merken veel problemen gehad heb in het verleden. Sony gaat ALTIJD kapot 1 dag na je garantie, Duitse auto hebben stuk voor stuk geen comfort, rijden klote en zijn allemaal saaie ontwerpen. Maar echte reele argumenten zijn dat niet. Veel Sony apparatuur gaat lang mee, er zijn mooie duitse auto's en ook best redelijk comfortabele. Maar toch..
[ Voor 14% gewijzigd door Killer op 13-02-2014 12:04 ]
In het begin had ik ook stotterende panbeelden maar na het uitzetten van alle meuk geen enkel probleem meer (en kijk voornamelijk 1080i, dus iets gevoeliger).
Met alles uit heb je juist stotterende 24p-beelden. Kan je alleen fixen met IFC op Max. Dát kijkt heerlijk imho.Ekfad schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:18:
In het begin had ik ook stotterende panbeelden maar na het uitzetten van alle meuk geen enkel probleem meer (en kijk voornamelijk 1080i, dus iets gevoeliger).
Bij mij ook. Verschil PX80 en VT60 is gewoon een no-brianer.Ekfad schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:18:
Ik sta hier toch wat te kijken. Het verschil tussen mijn PZ85 en VT60 is toch wel opvallend in het voordeel van de VT60, ook al zit ik daar ondertussen met een ingebrand logo (waar ik nooit last van had bij de pz85).
Ik weet overigens niet, of het exact dezelfde panelen zijn in de ST, GT en VT serie met alleen een ander filter.
Kan er ook nog mee te maken hebben, dat de VT-serie dit wat rustiger weergeeft dan de ST of GT serie.
Met pilletjes tegen reisziekte wel ja...Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:20:
[...]
Met alles uit heb je juist stotterende 24p-beelden. Kan je alleen fixen met IFC op Max. Dát kijkt heerlijk.
Daarom zitten er elke avond ook miljoenen mensen te nekken als ze gewoon normale tv kijken natuurlijkdaffie82 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:21:
Met pilletjes tegen reisziekte wel ja...
Niet weer die discussie he gast.Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:22:
[...]
Daarom zitten er elke avond ook miljoenen mensen te nekken als ze gewoon normale tv kijken natuurlijk
IFC op max is niet te vergelijken met normale tv.
Zoals ik gisteren al zei : sommige vinden 24p prima zonder IFC (zoals ik), andere hebben liever IFC op max. Beide hebben voor en nadelen, maar het 1 is zeker niet beter dan het andere.
Doe eens niet zo vreselijk stupide antwooden please.daffie82 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:25:
Niet weer die discussie he gast.
Mensen roepen hier allemaal onwaarheden zoals 24p schokt niet. Welnu, het schokt als de neten. De enige manier om dát op te lossen is IFC op Max te zetten. Bevalt dat niet? Dan lekker niet doen en naar schokken kijken. Want schokken doet het. Veel en veel te weinig beelden per seconde. Hoe groter het beeld hoe erger.
En dan is er ook nog zoiets als de gulden middenweg...daffie82 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:25:
[...]
Zoals ik gisteren al zei : sommige vinden 24p prima zonder IFC (zoals ik), andere hebben liever IFC op max.
Voor mij hadden ze eigenlijk nog in een stand moeten voorzien tussen Min en Mid.
Op Mid schokt het beeld ook nog. Iets tussen Med en Max was misschien voor sommigen beter geweest.PinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:28:
En dan is er ook nog zoiets als de gulden middenweg...![]()
Voor mij hadden ze eigenlijk nog in een stand moeten voorzien tussen Min en Mid.
Zoals reeds gezegd, ik zie helemaal geen schokken op 24p (wel veel dfc), het begint pas gigantisch te schokken als ik 24p uitschakel (en de speler dus 60hz doorstuurt).Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:29:
[...]
Op Mid schokt het beeld ook nog. Iets tussen Med en Max had misschien voor sommigen beter geweest.
Je kan me proberen overtuigen zoveel je wil, ik vertel enkel wat ik zie met mijn ogen.
[ Voor 11% gewijzigd door PinkPanther1970 op 13-02-2014 12:32 ]
Ja dat zegt toch weinig? Het schokt gewoon als de neten vanwege het gebrek aan content. Het niet zien is prima. Men ziet ook vaak geen retentie: heeft élke plasma. Of men ziet een zwart paneel: deze is grijs, etc.PinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:31:
Zoals reeds gezegd, ik zie helemaal geen schokken op 24p
Overtuigen hoeft ook niet, het is gewoon een feit. Dat iemand dat niet ziet is alleen maar fijn, voor die persoon.Je kan me proberen overtuigen zoveel je wil, ik vertel enkel wat ik zie met mijn ogen.
[ Voor 21% gewijzigd door Brad Pitt op 13-02-2014 12:33 ]
Dat zijn andere schokken:PinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:31:
[...]
Zoals reeds gezegd, ik zie helemaal geen schokken op 24p (wel veel dfc), het begint pas gigantisch te schokken als ik 24p uitschakel (en de speler dus 60hz doorstuurt).
De bij 24p: gewoon schokken omdat het zo traag is (geen vloeiende beweging van achtereenvolgende frames).
Bij 60hz: er wordt pull down toegepast dus frames herhaald en dat zie je dan ook als een schokje.
Als je de speler 24hz laat uitsturen en bij de tv IFC op max dan draait hij volgens mij nog op een veelvoud van 24 (geen 60hz intern dus). Dan heb je het laatste niet en het eerste niet. Alleen wat interpolatie issues.
Op Min en Mid ja, volgens mij schakelt 'ie bij Max echt wel over naar 60hz (dat zie doordat het beeld eventjes zwart wordt).Adlermann schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:33:
[...]
Als je de speler 24hz laat uitsturen en bij de tv IFC op max dan draait hij volgens mij nog op een veelvoud van 24 (geen 60hz intern dus). Dan heb je het laatste niet en het eerste niet. Alleen wat interpolatie issues.
Cap in "[Plasma] Panasonic - Alle series - Deel 2"Adlermann schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:33:
[...]
En zo zie je maar weer dat dat soort zaken heel persoonlijk zijn. De 1 ziet het niet, de ander wel.PinkPanther1970 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:31:
[...]
Zoals reeds gezegd, ik zie helemaal geen schokken op 24p (wel veel dfc), het begint pas gigantisch te schokken als ik 24p uitschakel (en de speler dus 60hz doorstuurt).
24P zonder IFC schokt voor mij ook, alhoewel ik het eerder haperend of trillend beeld zou noemen. IFC lost dat goed op, maar heeft soms nare bijeffecten zoals bijvoorbeeld in beeld lopende tekst die helemaal onleesbaar wordt. Nostalgienet is daarintegen weer bijna niet te kijken zonder IFC bij oude zwart/wit beelden. Dus IFC staat bij mij aan of uit, afhankelijk van het bronmateriaal.
Die persoonlijke ervaring is ook exact de reden waarom ik nooit blindvaar op reviews en meningen van anderen. Ik houd ze in mijn achterhoofd, maar ga zelf eerst kijken en oordelen voordat ik aanschaf.
[ Voor 7% gewijzigd door Killer op 13-02-2014 12:39 ]
thnx, op 24hz dus ook 60.
Naja, niet dat ik daarom de instellingen ga veranderen
Dingen waar ik geen last van heb. Anderen storen zich dan weer niet aan dfc en fosfortrails (of zien ze niet), dingen waar ik me mateloos aan erger.Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:32:
[...]
Ja dat zegt toch weinig? Het schokt gewoon als de neten vanwege het gebrek aan content. Het niet zien is prima. Men ziet ook vaak geen retentie: heeft élke plasma. Of men ziet een zwart paneel: deze is grijs, etc.
Het één heeft misschien wel een verband met het andere... Niet zien van 24p schokken en wel zien van dfc (en omgekeerd).
Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:32:
[...]
Overtuigen hoeft ook niet, het is gewoon een feit. Dat iemand dat niet ziet is alleen maar fijn, voor die persoon.
[ Voor 7% gewijzigd door PinkPanther1970 op 13-02-2014 12:39 ]
Ja het schokt, maar ik heb er geen last van.Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:27:
[...]
Doe eens niet zo vreselijk stupide antwooden please.
Mensen roepen hier allemaal onwaarheden zoals 24p schokt niet. Welnu, het schokt als de neten. De enige manier om dát op te lossen is IFC op Max te zetten. Bevalt dat niet? Dan lekker niet doen en naar schokken kijken. Want schokken doet het. Veel en veel te weinig beelden per seconde. Hoe groter het beeld hoe erger.
Maar je hoeft dat echt niet bij elke post die ook maar enigszinds relevant is, tot treurens toe te herhalen.
We weten je standpunt nu echt wel.
En zoals ik al eerder heb gezegd, door hier als een malle gefrustreerde over te klagen op dit forum, gaat echt niets veranderen aan het feit dat alle Bluray content 24p is...
Normaal antwoorden kan dus blijkbaar niet?daffie82 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:59:
[...]
door hier als een malle gefrustreerde over te klagen op dit forum, gaat echt niets veranderen aan het feit dat alle Bluray content 24p is...
Gelukkig is het lezen dat 24p niet schokt geheel op waarheid berust en niet irritant, dat scheelt
Alsof jij altijd zo normaal antwoord.Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:00:
[...]
Normaal antwoorden kan dus blijkbaar niet?
Gelukkig is het lezen dat 24p niet schokt geheel op waarheid berust en niet irritant, dat scheelt
Ken je dat spreekwoord van zaaien en oogsten?
Spreek mensen niet aan met "dude" en "gast" en "gefrustreerde" en zo. Zo ja: quote please.daffie82 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:07:
Alsof jij altijd zo normaal antwoord.
Ken je dat spreekwoord van zaaien en oogsten?
Dat is dan toch vreemd aangezien ik het niet heb. Bluray Planeth Earth als testmateriaal, speler correct ingesteld en IFC volledig uit. Geen gestotter.Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:20:
[...]
Met alles uit heb je juist stotterende 24p-beelden. Kan je alleen fixen met IFC op Max. Dát kijkt heerlijk imho.
Ik zag het voornamelijk bij verticale pans op 1080i bij gewoon tv kijken. Heb ik sindsdien geen last van.
Dat is het idd, wat men wel vergeet is dat de Pana de beelden naar goedkeuren invult. Ik dacht dat er lang geleden is duidelijk gemaakt dat er ook overlappende beelden zijn, het is dus niet per se 4x hetzelfde beeld dat herhaald wordt.
[ Voor 29% gewijzigd door Ekfad op 13-02-2014 13:38 ]
Iemand een idee wat dit kan zijn? Nooit last van gehad. Enige verandering in aangesloten apparaten is een playstation4, die is via de versterker doogelust naar hdmi1. Wellicht een cec probleem, wat ik voor zover ik weet niet gebruik (staat uit in de tv instellingen) of een apparaat wat naar een handshake zoekt?
Ja dat doet mijn ps4 ook in combi met mijn tv. Super irritant.DinoPK schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:47:
De laatste twee weken springt mijn panasonic 55st50 soms spontaan van het tv kanaal naar ec/hmdi1. Erg irritant, soms gebeurt dit 3x in een uur en dan dagen niet.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Nooit last van gehad. Enige verandering in aangesloten apparaten is een playstation4, die is via de versterker doogelust naar hdmi1. Wellicht een cec probleem, wat ik voor zover ik weet niet gebruik (staat uit in de tv instellingen) of een apparaat wat naar een handshake zoekt?
Maar ik heb viera link nu uitgezet envoila probleem weg.
Beetje moeilijk om jou uitspraken te quoten als je ze altijd achteraf aanpast met <nevermind>Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:10:
[...]
Spreek mensen niet aan met "dude" en "gast" en "gefrustreerde" en zo. Zo ja: quote please.
Jouw posten zijn gewoon enorm negatief en voegen weinig toe. Altijd op de negatieve dingen van plasma de nadruk leggen. ''Wacht maar, inbranden zal ie nog sowieso doen''. ''DFC heeft elke plasma''. ''24p stottert als de malle'' etc. etc. etc.
Is soms gewoon erg vermoeiend om dit constant te lezen. Je staat erg negatief in het leven, ik zou Killer zijn posten ook eens goed lezen, kan misschien therapeutisch helpen.
En ja, voor je weer begint met je kapotte grammafoonplaat : mijn posten bevatten soms foute informatie. Maar ik ben niet te beroerd om dat achteraf toe te geven en te corrigeren.
Ik had ook gelezen dat het uitzetten van viera link de oplossing was, staat al een week uit.. maar probleem doet zich dus nog steeds voor. Vreemd.Adlermann schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:50:
[...]
Ja dat doet mijn ps4 ook in combi met mijn tv. Super irritant.
Maar ik heb viera link nu uitgezet envoila probleem weg.
hdmi control in je receiver ook uitzetten. ?DinoPK schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:03:
[...]
Ik had ook gelezen dat het uitzetten van viera link de oplossing was, staat al een week uit.. maar probleem doet zich dus nog steeds voor. Vreemd.
Als je receiver doorlust, kijk dan even in de instellingen van jouw PS4. Sony heeft een gelijkaardig iets (weet niet hoe het noemt) dat je ook kan activeren (ik ben het niet zeker maar vraagt de Ps4 tijdens de setup er niet achter?)DinoPK schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:04:
Daar zal ik even naar moeten zoeken, is een simpel setje en zit er volgens mij niet eens op.
Waar niets van is gelogen, i.t.t. de posts dat het er niet is. Als iemand hier komt met hey ik zie een logo is het steevaste antwoord, ohhhh beetje retentie, schuifbalkje en trekt weer weg. Welnu, neen, niet altijd. Dat mag je blijkbaar niét zeggen maar wél dat het (zogenaamd) tijdelijk is. Dus liever onzin dan negatief zijn?daffie82 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:02:
Jouw posten zijn gewoon enorm negatief en voegen weinig toe. Altijd op de negatieve dingen van plasma de nadruk leggen. ''Wacht maar, inbranden zal ie nog sowieso doen''. ''DFC heeft elke plasma''. ''24p stottert als de malle'' etc. etc. etc.
Constant dingen lezen die gewoon pertinent niet waar zijn heb je gelukkig wel wat aan, zeker als leek?Is soms gewoon erg vermoeiend om dit constant te lezen.
Mooi, laatste keer dat ik überhaupt tijd heb besteed aan jouw zielige posts. Win-win. Voor beiden.En ja, voor je weer begint met je kapotte grammafoonplaat
Wees gerust, over de zogenaamd niet voorkomende negatieve dingen zal ik wél blijven spuien hoor.
Je hebt mijn punt duidelijk niet begrepen, maar over dit punt kan ik het gelukkig wel eens zijn.Brad Pitt schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:13:
Mooi, laatste keer dat ik überhaupt tijd heb besteed aan jouw zielige posts. Win-win. Voor beiden.
En het gaat er niet om wat correct is of wat niet, het ging me alleen om de enorm negatieve toon van je. Zou niet willen dat je binnenkort bij het alsmaar groeiende clubje van de zelfmoorden terecht komt. Het leven heeft echt ook positieve kanten hoor, probeer die ook even te zien
Het RTL5 logo links in beeld is wel wat zachter geworden maar het NET5 logo is nog even hardnekkig aanwezig als daarvoor.
Mijn beeldmodus staat op Normaal (vind ik het prettigst kijken). Contrast en scherpte op 45, helderheid op -2 en kleur op 49. Tint op 0. Die scherm beschermingsopties heb ik aan staan (weet even niet uit mijn hoofd hoe die dingen heten maar het staat aan).
Dan wat dingen uit en wat dingen op minimum. Omgevingssensor aan of uit, ligt aan hoe licht op dat moment mijn woonkamer is met de zon.
Aangezien tot een jaar geleden er vanuit dit forum veel posten waren over inbranden, groene/rode blobs en CE langs laten komen en schermen die vervangen werden.
In hoeverre kan ik nu na 180 uur kijken hiervoor Panasonic reclameren?
Het logo van NET5 gaat niet weg. Ik vind het vrij snel erin staan. En dat terwijl er bijna elke 20 minuten minimaal 6-7 minuten reclame komt en dus het scherm logo vrij is. En ik zap veel, heb het niet op pauze staan ga zo maar door. En dan alsnog opgescheept worden met een logo in beeld...
Maar goed dat is een herhaling van wat ik eerder zei.
Maak ik een kans op CE bezoekje gezien dit logo en de behoorlijk aanwezige DFC?
Verwijderd
Fotootje?Digibeetje28 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:04:
Maak ik een kans op CE bezoekje gezien dit logo en de behoorlijk aanwezige DFC?
Hoe lang de schuifbalk gedaan?Digibeetje28 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:04:
Even aanvulling. De tv heeft nu een dag/nacht gerust, weer schuifbalk gedaan, logo's blijven staan.
Het RTL5 logo links in beeld is wel wat zachter geworden maar het NET5 logo is nog even hardnekkig aanwezig als daarvoor.
Scherpte op 0 zetten (het voegt niets toe namelijk, er komt niet meer detail in beeld. Ik zou toch ook liever professional mode gebruiken.Mijn beeldmodus staat op Normaal (vind ik het prettigst kijken). Contrast en scherpte op 45, helderheid op -2 en kleur op 49. Tint op 0. Die scherm beschermingsopties heb ik aan staan (weet even niet uit mijn hoofd hoe die dingen heten maar het staat aan).
Dan wat dingen uit en wat dingen op minimum. Omgevingssensor aan of uit, ligt aan hoe licht op dat moment mijn woonkamer is met de zon.
Ik zou het nog even aankijken (tijd zat daarvoor). Even flink schuifbalken (keer een nacht ofzo of 2). Gaat het dan niet weg. dan kun je altijd bellen (geen garantie dat het weggaat). Maar je kunt het altijd proberen.Aangezien tot een jaar geleden er vanuit dit forum veel posten waren over inbranden, groene/rode blobs en CE langs laten komen en schermen die vervangen werden.
In hoeverre kan ik nu na 180 uur kijken hiervoor Panasonic reclameren?
Het logo van NET5 gaat niet weg. Ik vind het vrij snel erin staan. En dat terwijl er bijna elke 20 minuten minimaal 6-7 minuten reclame komt en dus het scherm logo vrij is. En ik zap veel, heb het niet op pauze staan ga zo maar door. En dan alsnog opgescheept worden met een logo in beeld...
Maar goed dat is een herhaling van wat ik eerder zei.
Ze komen altijd langs voor burn-in.Maak ik een kans op CE bezoekje gezien dit logo en de behoorlijk aanwezige DFC?
DFC heeft elk toestel. Dat is geen garantie. Toestel is ook niet stuk met DFC.
Verwijderd
Kost dat niet juist branduren (dus levensduur) als je dat zeer frequent moet blijven herhalen?
Omdat je dan echt zwart/wit continu hebt.
Ik heb het geloof even ruim een uurtje gedaan. En dat vond ik al lang
Ik wist niet of ze voor inbranden zouden komen omdat in de gebruiksaanwijzing expliciet staat dat dat niet onder de garantie valt. Vandaar dat ik het hier maar even vroeg omdat voor zover ik het topic heb gevolgd vanaf begin vorig jaar, er toch wel reparaties/omruilingen zijn gedaan ivm inbranden.
Scherpte op 0? Dan vind het beeld toch echt wel wat wazig hoor, had het namelijk aan de hand van adviezen op 20 staan maar vond het beeld niet echt duidelijk in contouren en lijnen. Maar goed, ik zal het nog eens proberen.
Wat kan het eigenlijk voor kwaad om je scherpte hoger te hebben staan?
En mijn contrast/kleur/helderheid staat neem ik aan wel oke. Eerdere topics gaven aan in het begin onder de 50 te blijven en helderheid het liefst niet boven de 0.
En buiten die DFC om moet ik zeggen dat mijn huidige instelling wel oke kijken. Ik kijk dan ook echt tv en geen films of gamen.
Als ik het verschil zie met de ST van mijn moeder dan ben ik wel blij dat ik voor de GT ben gegaan. Vele zeggen hier dat er amper verschil zit in de panelen maar ik zowel als mijn moeder zien het toch wel overduidelijk. En de instel mogelijkheden zijn bij de GT veel uitgebreider.
Professionel mode heb ik bekeken toen ik hem net had staan (wederom ivm de adviezen hier op het forum) en vond het veels te fel. Moest alles flink terug schroeven en toen vond ik het beeld (tv uitzendingen) er niet beter op worden. Vandaar dat ik overgeschakeld ben naar Normaal en dat bevalt tot nog toe wel.
Pro mode is samen met cinema de donkerste mode, normaal kan een stuk helderder. Er moet dus iets anders aan de hand zijn, mogelijk had je de lichtsensor niet uit staan of stond de gamma in pro mode lager dan in normaal, of stond het contrast in normaal erg laag en in pro juist erg hoog ingesteld.
Scherpte op 0 is precies zo scherp als de bron is, in het geval van 1080p content. Maar als je toegevoegde scherpte (edge enhancement) mooi vind is dat natuurlijk prima. Meer detail ga je er echter niet door krijgen, in tegendeel. Je kan idd redelijk ongestraft tot ongeveer 20 gaan (bij de 60 serie), na 25 gaat het iig snel mis bij fijne details. Dit kun je gemakkelijk testen met een paar testschermen met fijne lijntjes variërend van meerdere pixels breed tot een enkele pixel breed.
[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 13-02-2014 22:10 ]
Dan scherpte naar maximaal, en je ziet duidelijk het effect. Het gaat er dan wel een beetje raar uitzien
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Net gecheckt, logo's staan er nog steeds in.
Zal het vanavond opnieuw aanzetten maar dan zonder de automatische standby
Lichtsensor? Gamma? Waar vind ik dat? Die ben ik niet tegen gekomen. Dus hoe lager je gamma, hoe feller je beeld. Of juist andersom?
Maar als je je contract te ver terug zet dan wordt het wit wel fletser en minder fel maar je verliest ook detail vooral in de donkere stukken (zwarte colberts bijvoorbeeld waarvan je de vouwlijnen en knoopjes niet meer goed gaat zien). En helderheid te ver terug schroeven geeft een grauwe waas over het beeld waardoor je denkt dat je scherpte gaat missen en detail wederom.
Althans dat is hoe het mij opvalt wat het beeld doet als ik er mee rotzooi.
Kunnen jullie me wat op weg helpen om hem goed ingesteld te krijgen? En dan in taal zodat ik er ook wat van snap wat ik doe en waarom zodat ik dat inbrand gebeuren misschien wat beter tegen kan houden en ondertussen fijn kan genieten met tv kijken zonder sneeuwblind effecten met wit of enorme DFC klachten.
Verwijderd
Bekend met de zoekfunctie in het forum? Staat meer dan genoeg over hier. Volgens mij 3 weken geleden zijn de basisinstellingen van de 60 serie hier nog weggezet.Digibeetje28 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 08:20:
Gisteravond schuifbalk aangezet. Kom ik zojuist beneden, tv uit. Stond ie nog op automatische standby na 4 uur. Dus hij heeft maar 4 uur schuifbalk gedaan.
Zal het vanavond opnieuw aanzetten maar dan zonder de automatische standby![]()
Lichtsensor? Gamma? Waar vind ik dat? Die ben ik niet tegen gekomen. Dus hoe lager je gamma, hoe feller je beeld. Of juist andersom?
Maar als je je contract te ver terug zet dan wordt het wit wel fletser en minder fel maar je verliest ook detail vooral in de donkere stukken (zwarte colberts bijvoorbeeld waarvan je de vouwlijnen en knoopjes niet meer goed gaat zien). En helderheid te ver terug schroeven geeft een grauwe waas over het beeld waardoor je denkt dat je scherpte gaat missen en detail wederom.
Althans dat is hoe het mij opvalt wat het beeld doet als ik er mee rotzooi.
Kunnen jullie me wat op weg helpen om hem goed ingesteld te krijgen? En dan in taal zodat ik er ook wat van snap wat ik doe en waarom zodat ik dat inbrand gebeuren misschien wat beter tegen kan houden en ondertussen fijn kan genieten met tv kijken zonder sneeuwblind effecten met wit of enorme DFC klachten.
Vooruit dan, hier:
Aanbevolen instellingen voor de 60 serie, waarden kunnen per type (ST/GT/VT)
beeldmodus Professional mode
contrast afstellen met het white clipping scherm van AVSHD. Zal wsch. in de buurt liggen van de 40-50.
brightness afstellen met het black clipping scherm van AVSHD. Zal wsch. in de buurt liggen van 6-12 bij gamma 2.4 of 0-6 bij gamma 2.2
color 48-50
tint 0
scherpte < 15 of als dat je te zacht is dan maximaal 20, alles daarboven geeft echt vermindering van detail
kleurtemperatuur Warm
Levendige kleuren, omgevingssensor, ruis/mpeg reductie, resolutie remasteren, tekst scherper, helderheid verbeteren allemaal uit
IFC naar believen
optie instellingen: gamemodus uit, HDMI bestandstype overal uit, HDMI RGB bereik overal normaal
16:9 beeldscan uit
H-formaat H-Formaat 1
Geavanceerd: paneel helderheid Midden, Adaptieve gamma 0, Zwart versterker 0, kleurengamma Rec.709, Witbalans neutraal, gamma 2.4 of bij lichtere kamer 2.2, hele lichte kamer 2.0
Witbalans is eventueel 2-punts nog wel wat aan te doen met behulp van de AVSHD greyscale ramp en greyscale steps + goed oog + geduld.
Met dank aan Cap !!!
Succes!
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2014 10:05 ]
goed zoDigibeetje28 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 08:20:
Gisteravond schuifbalk aangezet. Kom ik zojuist beneden, tv uit. Stond ie nog op automatische standby na 4 uur. Dus hij heeft maar 4 uur schuifbalk gedaan.
Zal het vanavond opnieuw aanzetten maar dan zonder de automatische standby
Hoe lager de gamme, des te snelelr de TV uit zwart komt (heeft absoluut geen effect oph helderheid en absolute zwart waarde. Alleen de stapjes ertussen.Lichtsensor? Gamma? Waar vind ik dat? Die ben ik niet tegen gekomen. Dus hoe lager je gamma, hoe feller je beeld. Of juist andersom?
Contrast heeft geen invloed op black en near black. Je zou geen detail meer moeten krijgen. Dat doet de gamma en de helderheidMaar als je je contract te ver terug zet dan wordt het wit wel fletser en minder fel maar je verliest ook detail vooral in de donkere stukken (zwarte colberts bijvoorbeeld waarvan je de vouwlijnen en knoopjes niet meer goed gaat zien). En helderheid te ver terug schroeven geeft een grauwe waas over het beeld waardoor je denkt dat je scherpte gaat missen en detail wederom.
Er staan genoeg instellingen in dit topic inmiddels. Ik heb geen 60 serie maar dit komt ongeveer wel overeen:Althans dat is hoe het mij opvalt wat het beeld doet als ik er mee rotzooi.
beeldmodus: professional of custom. Kleur temp warm (als je die kan kiezen). Scherpte 0 (hoger zetten krijg je geen meer detail van). Gamma 2.2, helderheid (opzoeken) contrast (ongeveer 2/3?) Panel luminance: medium.
De rest oz'n beetje uit of 0 of laagste waarde. Please corrigeer mij, de 60 serie heeft teveel instellingen om uit het hoofd te weten (voor als je hem niet hebt lol).
Even afgezien van de nieuwe media tikvouten: wat bedoel je met deze stelling? > ... grey ipv blacks?Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 10:03:
[...]
Hoe lager de gamme, des te snelelr de TV uit zwart komt<knip>
Maar de settings kloppen wel met je indruk.
@ digibeetje: Dingen niet genoemd hieronder? Dan factory setting... Ik wil eventueel wel scherm voor scherm fotograferen als dat helpt
In mijn verduisterde omgeving heb ik mijn nog nauwelijks ingespeelde GT60 in Pro1 op:
Contrast 55, Helderheid +5, Kleur Warm
Geavanceerd (alleen in te stellen bij Pro1/Pro2/Custom)
Panel helderheid: Laag (kies Mid voor kijken met een lampje aan)
Kleurgamma: Rec.70
Gamma: 2.4 (kies 2.2 voor kijken met een lampje aan, icm panel helderheid )
Pixel Omloop Aan
[ Voor 7% gewijzigd door QwaftZefoni op 14-02-2014 10:24 ]
Een lagere gamma (bv 2.0) houdt minder lang vast aan 'zwart' Dus er komt meer helderheid in de lagere grijstinten. Een hogere gamma doet dat langzamer (minder helderheid).QwaftZefoni schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 10:21:
[...]
Even afgezien van de nieuwe media tikvouten: wat bedoel je met deze stelling? > ... grey ipv blacks?
Maar de settings kloppen wel met je indruk.
@ digibeetje: Dingen niet genoemd hieronder? Dan factory setting... Ik wil eventueel wel scherm voor scherm fotograferen als dat helpt
In mijn verduisterde omgeving heb ik mijn nog nauwelijks ingespeelde GT60 in Pro1 op:
Contrast 55
Helderheid +5
Kleur 50
Alle extra instellingen op OFF behalve Intelligent Frame Creation (IFC) op Min
Geavanceerd (alleen in te stellen bij Pro1/Pro2/Custom)
Panel helderheid: Laag (kies Mid voor kijken met een lampje aan)
Kleur Gamut: Rec.70
Gamma: 2.4 (kies 2.2 voor kijken met een lampje aan, icm panel helderheid )
Pixel Omloop Aan
dit heeft als voordeel dat in een lichtere omgeving er geen shadow detail (of minder) verloren gaat. Hoe donkerder je kijkt, des te hoger je de gamma kan houden (2.4 bv, in pikke donker, 2.6)
Hangt ook af van de schermgrootte: voor de 50" en 55" is een gamma 2.4 preset eerder 2.0-2.2 in werkelijkheid en 2.6 eerder 2.2-2.4. Bij de 60" en 65" ligt de gamma preset dichter bij de werkelijkheid.Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 10:23:
[...]
dit heeft als voordeel dat in een lichtere omgeving er geen shadow detail (of minder) verloren gaat. Hoe donkerder je kijkt, des te hoger je de gamma kan houden (2.4 bv, in pikke donker, 2.6)
Ik praat niet over presets, maar echte gamma. en dat klopt ook niet helemaal (iig niet bij de 50 serie).PinkPanther1970 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 10:46:
[...]
Hangt ook af van de schermgrootte: voor de 50" en 55" is een gamma 2.4 preset eerder 2.0-2.2 in werkelijkheid en 2.6 eerder 2.2-2.4. Bij de 60" en 65" ligt de gamma preset dichter bij de werkelijkheid.
Mijn 55" vt50 heeft op de PRESET 2.4 gamma een echte gamma van 2.34 ongeveer. Dat had mijn 50" ook.
Maar zonder meter weet je het nooit zeker. Meten is weten en toevallig heb ik een meter (no u ja 2 zelfs).
Het verschilt ook per model. De vt50 is 2.4 echt 2.4 vaak. Bij de st50 was 2.4 vaak eerder 2.2 ja.
Dat is gewoon even aankijken.
Als je gaat kalibreren kun je van elke panasonic 2.2 wel 2.2 maken en 2.4 2.4
[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 14-02-2014 10:49 ]
Kan ik bevestigen !PinkPanther1970 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 10:46:
[...]
Hangt ook af van de schermgrootte: voor de 50" en 55" is een gamma 2.4 preset eerder 2.0-2.2 in werkelijkheid en 2.6 eerder 2.2-2.4. Bij de 60" en 65" ligt de gamma preset dichter bij de werkelijkheid.
Op men 50 GT60 staat gamma op 2.4 - maar werkelijke gamma is 2.12 (gemeten tijdens kalibratie - gamma is niet apart gekalibreerd trouwens, dus wat Pink zegt klopt bij mij in ieder geval wel)
Het is een zwart-wit flipper, met deze sequence:
- 1x1 pixel white-black
- 1x1 pixel black-white
- 2x2 pixel white-black
- 2x2 pixel black-white
- 4x4 pixel white-black
- 4x4 pixel black-white
- 8x8 pixel white-black
- 8x8 pixel black-white
- 16x16 pixel white-black
- 16x16 pixel black-white
- ... en weer dezelfde weg terug
Schiet er maar op. Moet er kleur in? Grijswaarden?
Zet hem op repeat en zet je overscan uit. Epileptische aanvallen voor eigen rekening
Peters_pixel_flipper.mp4
[ Voor 0% gewijzigd door GreenStuff op 14-02-2014 11:51 . Reden: list niet goed ]
Panasonic TX-P55VT60 | Pioneer VSX-828-K | Mede8er MED600X3D
Dan wijkt de 60 serie idd weer af van de 50 seriedaffie82 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 10:49:
[...]
Kan ik bevestigen !
Op men 50 GT60 staat gamma op 2.4 - maar werkelijke gamma is 2.12 (gemeten tijdens kalibratie - gamma is niet apart gekalibreerd trouwens, dus wat Pink zegt klopt bij mij in ieder geval wel)
[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 14-02-2014 11:57 ]
Dat weet ik natuurlijk niet :-)Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:57:
[...]
Dan wijkt de 60 serie idd weer af van de 50 serie(maar 2.12 is wel heel laag trouwens). Maar dan is ook weer de vraag op welk pattern heeft hij het gemeten
Kan alleen op men kalibratierapport zien dat het 2.12 is.
Verwijderd
Tof, hoe maak je zoiets?GreenStuff schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:50:
Omdat ik op mijn gedownloade Disney WoW geen pixel flipper heb, ben ik zelf een beetje gaan prutsen.
Het is een zwart-wit flipper, met deze sequence:Als iemand suggesties heeft, kan ik hem aanpassen.
- 1x1 pixel white-black
- 1x1 pixel black-white
- 2x2 pixel white-black
- 2x2 pixel black-white
- 4x4 pixel white-black
- 4x4 pixel black-white
- 8x8 pixel white-black
- 8x8 pixel black-white
- 16x16 pixel white-black
- 16x16 pixel black-white
- ... en weer dezelfde weg terug
Schiet er maar op. Moet er kleur in? Grijswaarden?
Zet hem op repeat en zet je overscan uit. Epileptische aanvallen voor eigen rekening![]()
Peters_pixel_flipper.mp4
Ik heb zelf deze nog gevonden maar de pixels zijn daar te groot. Er zit overigens wel kleur in.
http://beginwithsoftware.com/videoguides/plasmatv/
Ik heb de Disney WOW blu ray in mappen op mijn computer staan maar ik heb geen idee hoe ik deze kan afspelen.
Maar stel je er retentie/logo gewijs niet teveel van voor, een volledig wit scherm werkt namelijk net zo prima, zorgt er namelijk ook voor dat alle kleuren fosfors opgelicht worden. Het nut van afwisselend allemaal kleurtjes/helderheden op random spots te laten zien ontgaat me een beetje volledig, aangezien het random effect ervan er weer toe leidt dat de elke (sub)pixel op het paneel evenveel belast wordt. Net zoals bij een volledig wit scherm dus. Of als je dat liever hebt, de ingebouwde schuifbalk: helderder wit met kortere tussenpozen dan een volledig wit scherm, maar grosso modo middelt dat over een langere periode (minuten, uren) weer uit op hetzelfde als een wit scherm.
[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 14-02-2014 13:11 ]
Verwijderd
Zoiets staat hier ook in geloof ik.Cap schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:08:
De pixelflipper op WoW is Java en geen mts bestand, dus die afspelen via een mediaspeler gaat je sowieso niet lukken. Maar misschien krijg je met wat gepruts het Java programma aan de praat via je pc. Je kunt natuurlijk ook gewoon de dvd kopen.
Maar stel je er retentie/logo gewijs niet teveel van voor, een volledig wit scherm werkt namelijk net zo prima, zorgt er namelijk ook voor dat alle kleuren fosfors opgelicht worden. Het nut van afwisselend allemaal kleurtjes/helderheden op random spots te laten zien ontgaat me een beetje volledig, aangezien het random effect ervan er weer toe leidt dat de elke (sub)pixel op het paneel evenveel belast wordt. Net zoals bij een volledig wit scherm dus. Of als je dat liever hebt, de ingebouwde schuifbalk: helderder wit met kortere tussenpozen dan een volledig wit scherm, maar grosso modo middelt dat over een langere periode (minuten, uren) weer uit op hetzelfde als een wit scherm.
http://pde.knu.ac.kr/publ...sma%20display%20panel.pdf
Is het ook de bedoeling om de helderheid en contrast op 100 te zetten om de pixels goed aan het werk te zetten?
Gewoon schuifbalken. Die staat al op maximale helderheid.Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:15:
[...]
Zoiets staat hier ook in geloof ik.
http://pde.knu.ac.kr/publ...sma%20display%20panel.pdf
Is het ook de bedoeling om de helderheid en contrast op 100 te zetten om de pixels goed aan het werk te zetten?
Het idee is in ieder geval om het panel gelijkmatig te laten slijten / agen (kies term naar voorkeur) zodat het verschil in helderheid tussen de erge slijtplek (logo) en de minder erge slijtplek (om het logo heen) afneemt. Daarnaast wil je proberen om de licht blokkerende magnesiumoxide neerslag op de fosfors weer zo evenredig mogelijk te maken. Hoe meer spanning er op een cel staat (lichter beeld) des te meer MgO zal er vrij komen en neerslaan. Ook het egaler maken van de MgO neerslag bereik je met een egaal wit scherm of waarschijnlijk nog beter de helderdere schuifbalk.
Generally, people mistake temporary image retention for burn-in. Image retention and burn-in are used as umbrella terms for a number of different issues -
1 – Phosphorescence – There is a long afterglow component of phosphors that can be seen even when the display is off. It is very faint however and eventually dissipates.
2 – Residual charge - Plasma displays use dielectric charges to control the on or off states of the pixel. If there is a slight residual charge left when the pixel is turned off the next time it turns on the pixel will be slightly brighter than normal. This will show up as a ghost image on a dark screen. You can tell it is residual charge because the ghost image is slightly brighter than the dark background. This ghost image is transient and easily removed by either a full white screen or watching full screen material for a few hours.
3 – MgO Sputtering - High energy discharge in Plasma displays causes Magnesium Oxide to sputter and deposit onto the phosphor and adjacent pixels. The result is a long lasting ghost image that can take many days to remove. It can be seen as a slightly darker image on a full white screen. Ironically, a full white screen for many hours is the best course of action to resolve this issue as it normalizes the deposition of MgO to all pixels (evens it out).
4 – Phosphor aging - Permanent aging of the phosphor material that causes a slightly darker ghost image that is irreversible.
http://www.dazeinfo.com/2...-assumptions-demystified/
In het geval van retentie gaat het met name om 3 met een toefje 2 als je net lang naar een logo hebt zitten staren, afgetopt met wat irreversibele 4.
Fosforslijtage gebeurt onherroepelijk ook als je het panel onevenredig belast met logo's e.d. Als de slijtage + MgO sputtering zo erg is dat iemand het "permanent" blijft zien dan noemt ie het meestal burn-in. Hoewel het panel ook hier door de fosfors maar lang genoeg te laten fikken weer evenrediger zal worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 14-02-2014 13:47 ]
Ik heb beide veel gedaan. Ik heb eigenlijk niet veel (meetbare) verschillen gezien. Ik gebruik iig g ewoon weer de schuifbalk (nou ja als ik het gebruik).Cap schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:39:
Contrast op 100 of op 50 maakt bij een volledig wit scherm niet zoveel uit, de ABL treedt toch in werking.![]()
Ook dit bereik je met een egaal wit scherm of waarschijnlijk nog beter de helderdere schuifbalk.
De schuifbalk is wel veel helderder.
1. Helpt die nu echt of niet om inbranden te voorkomen? (heb mijn twijfels)
2. Is het mogelijk dat het gebruik ervan nadelige effecten heeft op de beeldkwaliteit? (deze is sowieso uitgeschakeld in de thx-modes)
[ Voor 10% gewijzigd door PinkPanther1970 op 14-02-2014 13:53 ]
[ Voor 3% gewijzigd door SanduTje op 14-02-2014 13:51 ]
Het voorkomt het niet, het smeert het wat meer uit zodat het minder opvalt.PinkPanther1970 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:49:
Zou eigenlijk wel eens definitief uitsluitsel over de Pixel Orbiter willen hebben.
1. Helpt die nu echt of niet om inbranden te voorkomen? (heb mijn twijfels)
2. Is het mogelijk dat het gebruik ervan nadelige effecten heeft op de beeldkwaliteit? (deze is sowieso uitgeschakeld in de thx-modes)
Ja, je pixel mapping valt volgens mij weg (doe maar eens een resolutie test met de orbiter aan)
Dat weet ik niet helemaal zeker.
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.