Verwijderd

Ik heb net gebeld naar Panasonic en ze zeggen dat ze nog genoeg onderdelen hebben liggen.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 16:29

Kluus

Gang is alles

Hij hem wel mooi aan te prijzen, hopelijk verkoopt ie m snel ;) .
Maar al met al is het denk ik een mooie aanbieding, als je door de frustraties van verkoper heen leest.

Vwb inbranders, ik heb me begin 2013, toen mijn 50VT nieuw was ook heel erg druk gemaakt over een rtl4 logo wat maar niet weg ging. Lees: met die sliders op (fel wit) het scherm kon ik hem terug vinden als ik er met mijn neus boven ging zitten, maar ik maakte me er oprecht druk over. Dit is ook terug te lezen in dit topic (of een van de voorgangers). Uiteindelijk heeft rtl4 een nieuw logo en is die oude (waarvan ik echt dacht dat het een inbrander was) niet meer te vinden. Zo is het denk ik voor heel veel van de paniekreacties vwb "inbranders".

Nu, na een jaar, maak ik me er echt totaal niet meer druk om, gisteren heeft ie ook een uur of 5-6 op NL 1 gestaan. Je ziet dan wel even retentie, maar echt niks permanents ofzo. Retentie is gewoon een fenomeen waar veel first-time plasma gebruikers even aan moeten wennen en wat in het begin erger lijkt dan het echt is. Ik heb nu echt absoluut geen spijt meer van het feit dat ik toen voor plasma heb gekozen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 10-02-2014 17:05 ]

Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:24:
[...]

Ik heb net gebeld naar Panasonic en ze zeggen dat ze nog genoeg onderdelen hebben liggen.
Hij vroeg om een nieuwe TV. Dat zal niet meer gebeuren. Repareren zal voorlopig wel goed gaan.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:35:
[...]
Wat is normaal tv kijken als je niet naar één zender kunt kijken :?
Oh dat kan wel hoor. Maar normaliter zap ik op een avondje wel tussen wat zenders. En dan verdwijnt het logo weer uit zicht. Ik heb er alleen maar last van als ik 3 a 4 uur lang kijk naar een zender met een heel fel logo. Ondertussen redelijk wat uurtje OS er op zitten, afgewisseld met het obligatie kinderspul overdag en journaal e.d. er tussendoor en ik kan tot nu toe met de beste wil van de wereld geen logo-retentie ontdekken.
NeutraleTeun schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:15:
Doet Panasonic dat dan wel?
Als er na bv 1,5 jaar een transparante 'Ned1" zichtbaar is op het scherm.
Krijg ik dan een nieuwe TV?
Niet per definitie. Ze zullen een monteur langs sturen en die zal de zaak beoordelen. Dan repareren of vervangen ze de tv, indien ze het probleem ook constateren. Het is niet gezegd dat je dan een nieuwe krijgt, kan best een gebruikte/refurbished vervanger zijn. Kan ook zijn dat je een aanbieding krijgt voor een nieuwe als jou model niet meer verkocht wordt/in voorraad is.
earthknake schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:00:
Retentie is niet zo erg, dat gaat wel weg. Maar inbrand bij een 1000+ Euro scherm normaal vinden is echt bullshit.
Nee hoor, dat is gewoon onderdeel van normale slijtage/inherent aan de techniek. CRT's deden het ook ( misschien nog wel erger dan plasma's). Ook LCD doet het. Laat een LCD maar eens een dagje of 2 a 3 hetzelfde logo vertonen, dan krijg je ook een vorm van retentie, die uiteindelijk overgaat in burn-in. Duurt langer dan bij een plasma, maar komt uiteindelijk ook. Ook bij een LCD van >€1000,- (zie bijvoorbeeld ook deze link).
Brad Pitt schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:02:
[...]

Dan dus gewoon geen plasma nemen. Of jezelf houden aan de "regeltjes". Hetgeen inderdaad irritant is.
Nee hoor, gewoon gebruiken. Tenzij je nu al weet dat je alleen maar 1 bepaalde zender gaat kijken. Maar dan krijg je met LCD uiteindelijk ook problemen.
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:25:
[...]
Knappe jongen bij Pana die mij gaat zeggen dat ik geen 3 uur aan een stuk schaatsen kan/mag kijken. Ik zal een timer gaan wegzetten ....... Ja jongens, de tv moet om anders wordt hij overspannen en krijgt hij een burnout. Oh nee, burnin hahahahaha.
Dat gaat Panny niet zeggen en je mag prima 3 uur schaatsen kijken. Je moet alleen niet raar opkijken als je een lichte retentie van het logo krijgt, die vrij snel weer verdwijnt. Ik heb er inmiddels ook wat uurtjes schaatsen kijken opzitten. Geen probleem what-so-ever. Retentie (minimaal) ja, Burn-In, absoluut niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 11-02-2014 00:21 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 20:02
Killer schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:17:
[...]
Nee hoor, gewoon gebruiken. Tenzij je nu al weet dat je alleen maar 1 bepaalde zender gaat kijken. Maar dan krijg je met LCD uiteindelijk ook problemen.
Een LCD heeft uiteraard een retentie en burn-in van een geheel andere magnitude. Mijn ouders kijken gewoon normaal tv en die logo's zaten er binnen zes maanden voor eeuwig ingefikt. Vind dat toch best snel.

Nickname does not reflect reality

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 21:45
TjaBske schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:58:
[...]

Hij hem wel mooi aan te prijzen, hopelijk verkoopt ie m snel ;) .
Maar al met al is het denk ik een mooie aanbieding, als je door de frustraties van verkoper heen leest.

..........
En hier is die verkoper :P
Qua kwaliteit van het scherm zal ik er zat op inleveren.

Maar wil me eigen geen zorgen liggen maken dat ik te lang naar een zender kijken :X

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Kluus

Kluus

Gang is alles

the squaler1 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:28:
[...]

Maar wil me eigen geen zorgen liggen maken dat ik te lang naar een zender kijken :X
Maar lees ook de rest van mijn post. Ik had dat zelf ook, maar nu echt niet meer en zou niet meer wat anders willen. Hopelijk is oled wat uitontwikkeld zodra mijn panny écht versleten is.

Als je het toch niet nog even wil proberen heb je gewoon een mooie aanbieding voor tweakers als Samsunger. :)

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Sinds vorige week een Blu-ray speler (Panasonic DMP-BDT130) in bezit, sinds gisteren een mooie stapel Blu-ray schijfjes, dus natuurlijk gisteravond direct zitten kijken.

Het eerste wat me opviel was dat het beeld zoveel beter is dan de mkv's die ik tot nu toe heb bekeken en vooral ook véél beter dan Netflix.

Het twee wat me opviel, iets minder positief, was dat wanneer er geschakeld wordt tussen bijvoorbeeld het menu en het daadwerkelijke beeld van de aflevering, of tussen de afleveringen zelf, het beeld zwart wordt en daarna grijs oplicht. Een hopelijk duidelijkere uitleg:
- Menu waarin ik kan kiezen voor 'episodes' 'extra features' 'subtitles' etc. (dus niet het menu van de speler)
- Selecteer een episode en druk ok
- Menu fade out (naar donker grijs)
- *plop* beeld wordt zwart
- paar seconden later *plop* beeld wordt weer grijs terwijl bovenin scherm '1080p/24Hz' verschijnt
- "aantiteling" (of hoe het ook moge heten) begint zonder dat de achtergrond lichter of donkerder wordt.

Ik dacht in eerste instantie dat het wat te maken kon hebben met HDMI ingangsbereik (0-255 vs 16-235 uit mijn hoofd?) maar spelen met de instellingen daar heeft geen invloed. Speler staat ingesteld op 'YCbCr 4:4:4' en in de tv 'pure direct' aan of uitzetten heeft geen zin.
Zou dit gewoon in het bronmateriaal zitten? Ik bedoel, dat ze de zwarte achtergrond gewoon grijs hebben gemaakt? Ik kan me dat haast niet voorstellen. Ik zie het ook tijdens donkere scènes.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Killer

Killer

Hatseflats!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:07:
Sinds vorige week een Blu-ray speler (Panasonic DMP-BDT130) in bezit, sinds gisteren een mooie stapel Blu-ray schijfjes, dus natuurlijk gisteravond direct zitten kijken.
etc...
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij komt het door de resolutie/refreshrate combi waarop het menu en de film getoond worden. Zowel de Blu-Ray speler als de TV moeten dan even omschakelen. Volgens mij is het menu standaard 720P/50Hz (kan ook 1080P zijn, maar ik twijfel) en draait de film meestal op 1080P/24HZ. Bij dat schakelen tussen refreshrates/resoluties gaat in ieder geval de tv even op zwart en misschien de output van de BR-speler ook wel. Ik heb het zelf ook met mijn PopCorn NMT en BR-speler als er geschakeld wordt tussen resoluties.
Brad Pitt schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:23:
[...]

Een LCD heeft uiteraard een retentie en burn-in van een geheel andere magnitude. Mijn ouders kijken gewoon normaal tv en die logo's zaten er binnen zes maanden voor eeuwig ingefikt. Vind dat toch best snel.
Dat is inderdaad snel. Ik heb zelf inmiddels mijn 2de Panny, die inmiddels al weer een tijdje meedraait (>6 maanden) en die wordt dagelijks gebruikt. Overdag elke dag een uurtje of 2 voor kinder tv, 's avonds voor reguliere tv en in het weekend vaak één of meerdere films. En deze heeft totaal geen burn-in alleen af en toe wat korte retentie. Misschien heb ik mazzel, dat zou natuurlijk kunnen, maar dan heb ik tot nu toe wel 2 keer mazzel gehad, want mijn vorige V20E had na vele honderden uren gebruik ook geen burn-in verschijnselen. Of misschien heb ik andere kijkgewoontes dan de gemiddelde tv-slaaf, dat zou natuurlijk ook kunnen.

En het is niet zo dat ik het wel heb maar het niet zie. Ik weet echt waar ik op moet letten. Op zolder staat één van de eerste generatie's Samsung Plasma's en daar zitten echt burn-in logo's in. Een familielid heeft een V10 en daar zie ik ze ook in. Maar zelfs dan heb ik liever een mooi beeld met een vaag burn-in logo dan het LCD-beeld wat ik bij de meeste mensen in mijn kennissenkring aantref en wat over de gehele oppervlakte matig is. Alhoewel ik wel moet toegeven dat LCD's de laatste jaren erg verbeterd zijn. Maar vooral de zwartweergave en color-banding verschijnselen blijven mij tot nu toe storen bij het kijken naar een LCD. Overdag valt het allemaal reuze mee, maar zo sneel als jee 's avonds een film zit te bekijken en je dus echt aandachtig naar het beeld zit te kijken begint het mij op te vallen cq. storen.
the squaler1 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:28:
[...]

Het valt best mee hoeveel zorgen je moet maken volgens mij. Het verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Maar bij tv kijken is beeldkwaliteit toch wel mijn eerste vereiste, dat ga ik niet opofferen voor een beetje extra peace-of-mind. Maar goed, ik rijd ook veel liever Alfa Romeo dan Volkswagen omdat ik bij een auto ook de rij-eigenschappen voorop zet en betrouwbaarheid een wat lagere prio inneemt. Ieder zo zijn ding zeg maar.

[ Voor 34% gewijzigd door Killer op 11-02-2014 09:45 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
Killer schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:36:
[...]

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij komt het door de resolutie/refreshrate combi waarop het menu en de film getoond worden. Zowel de Blu-Ray speler als de TV moeten dan even omschakelen. Volgens mij is het menu standaard 720P/50Hz (kan ook 1080P zijn, maar ik twijfel) en draait de film meestal op 1080P/24HZ. Bij dat schakelen tussen refreshrates/resoluties gaat in ieder geval de tv even op zwart en misschien de output van de BR-speler ook wel. Ik heb het zelf ook met mijn PopCorn NMT en BR-speler als er geschakeld wordt tussen resoluties.
Menu is 60Hz, content is 24Hz. Dat gedeelte snap ik, maar wat ik niet begrijp is dat beeld dan grijs wordt ipv dat het zwart blijft. Bij mkv's afspelen is het zwart wel zwart (of eigenlijk donkerder grijs :p).

Het was me ook al eerder opgevallen toen ik een DVD keek (Sin City) op diezelfde speler, maar toen dacht ik dat het een beperking was van het DVD formaat en heb er verder niet echt over nagedacht.
[...] ik rijd ook veel liever Alfa Romeo dan Volkswagen omdat ik bij een auto ook de rij-eigenschappen voorop zet en betrouwbaarheid een wat lagere prio inneemt. Ieder zo zijn ding zeg maar.
offtopic:
Als je beide wilt kun je natuurlijk ook altijd BMW overwegen :p

[ Voor 11% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 11-02-2014 09:52 ]

www.teamgenie.nl

• Killer

Killer

Hatseflats!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:48:
[...]

Menu is 60Hz, content is 24Hz. Dat gedeelte snap ik, maar wat ik niet begrijp is dat beeld dan grijs wordt ipv dat het zwart blijft. Bij mkv's afspelen is het zwart wel zwart (of eigenlijk donkerder grijs :p).

Het was me ook al eerder opgevallen toen ik een DVD keek (Sin City) op diezelfde speler, maar toen dacht ik dat het een beperking was van het DVD formaat en heb er verder niet echt over nagedacht.
Mmhhmm, daar heb ik zo ook 1.2.3. geen verklaring voor, misschien eeen hidden-feature van je BR-Speler? :+ Ik heb zelf een DMP-BDT230 en mij is het nooit echt opgevallen, maar heb er ook nooit echt specifiek op gelet. Zal het vanavond eens uitproberen of die het ook heeft.

• the squaler1
TjaBske schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 07:17:
[...]

Maar lees ook de rest van mijn post. Ik had dat zelf ook, maar nu echt niet meer en zou niet meer wat anders willen. Hopelijk is oled wat uitontwikkeld zodra mijn panny écht versleten is.

Als je het toch niet nog even wil proberen heb je gewoon een mooie aanbieding voor tweakers als Samsunger. :)
Heb ik ook gelezen. Mede ook al het halve topic :)
Maar heb me besluit genomen om er toch van af te stappen.
Hopelijk maak ik er iemand anders gelukkig mee.

En als Samsunger interesse heeft mag hij mij dm'en :*)

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

H

Ik dacht in eerste instantie dat het wat te maken kon hebben met HDMI ingangsbereik (0-255 vs 16-235 uit mijn hoofd?) maar spelen met de instellingen daar heeft geen invloed. Speler staat ingesteld op 'YCbCr 4:4:4' en in de tv 'pure direct' aan of uitzetten heeft geen zin.
Zou dit gewoon in het bronmateriaal zitten? Ik bedoel, dat ze de zwarte achtergrond gewoon grijs hebben gemaakt? Ik kan me dat haast niet voorstellen. Ik zie het ook tijdens donkere scènes.
Dit is ook waar ik aan denk. Probeer eens YCBCR 4:2:0 (of 2).

maar dat zou niets mogen uitmaken volgens mij.

Probeer eens andere dvd's/blurays/??

• burnfout
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01 18:50
Kun je na een factory Reset op een 55VT60 nog het aantal branduren inzien??

• burnfout
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01 18:50

Verwijderd

the squaler1 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:09:
[...]
En als Samsunger interesse heeft mag hij mij dm'en :*)
Helaas, 50 inch is voor mijn ruimte echt te groot. 42 inch is wel het maximum.

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:52

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Het eerste wat me opviel was dat het beeld zoveel beter is dan de mkv's die ik tot nu toe heb bekeken en vooral ook véél beter dan Netflix.
Duh... Dat is pretty obvious.
Mkv (van het net geplukt) is meestal compressie op toegepast met (als je geluk hebt) een bitrate van 10.000 mbps (vaak dus zelfs minder). Tenzij je natuurlijk een complete bluray rip hebt.
En dat het beter is dan Netflix lijkt me ook logisch. Geen enkele streaming dienst kan bluray kwaliteit bieden. Daarom vind ik Netflix ook zo slecht. Snap wel dat het voor de meeste mensen prima is, maar voor mij niet.
Ook het geluid is op een echte Bluray trouwens stukken beter - dat verschil is vaak nog meer merkbaar dan het beeld.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:14:
Je zit er dus maximaal een kleine 2 meter van af begrijp ik? ;)

• wimdezoveelste
  • Registratie: September 2012
Adlermann schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:39:
[...]

50" is voor ongeveer 2 meter afstand prima. 42" is echt heel klein :)
Inderdaad, ik heb een 50GT60 en ik zit op ongeveer 1,9m afstand(met hoofd dan 2,3m) en ik zou echt geen kleiner beeld willen hebben :P
wimdezoveelste schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:43:
[...]

Inderdaad, ik heb een 50GT60 en ik zit op ongeveer 1,9m afstand(met hoofd dan 2,3m) en ik zou echt geen kleiner beeld willen hebben :P
Ik 55" voor 2,80 - 2.60. Ik zou wel 65" willen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Je bent wel min of meer verplicht om minstens 720p te kijken. Ik vind veel SD materiaal op de 50 inch op 2,5 meter eigenlijk net iets te weinig, maar soms heb je geen keuze en dan valt het wel op.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

psy schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:04:
Je bent wel min of meer verplicht om minstens 720p te kijken. Ik vind veel SD materiaal op de 50 inch op 2,5 meter eigenlijk net iets te weinig, maar soms heb je geen keuze en dan valt het wel op.
Dat kijk ik ook wel meestal hoor.

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-01 12:06
Nou, bij mij staat hij er in hoor! Het NED1 logo! Met dank aan de OS |:( . Hopen dat het nog wat weg trekt, anders maar even een belletje naar Panasonic... Adlermann heb jij nog dat linkje over calibratie met de eye pro?
jmbosch82 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:09:
Nou, bij mij staat hij er in hoor! Het NED1 logo! Met dank aan de OS |:( . Hopen dat het nog wat weg trekt, anders maar even een belletje naar Panasonic... Adlermann heb jij nog dat linkje over calibratie met de eye pro?
Als het echt 'vers' is. Onmiddelijke een white wash doen van heel lang. En nu vooral geen NED1 meer kijken :)

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 18:13

faust2016

You yes have my shirt

Ach, dat zal wel loslopen. Vorig jaar na 3 weken 4~6u per dag Tour de France dacht ik ook dat t gebeurt was met mn scherm. Na 2 maanden was er echter niks meer van te zien :)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bedoel je deze?

• the squaler1
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:14:
[...]

Dat is jammer :)
Maar wat Aldermann zegt het went ook zeer snel die formaten 8)

• Machlah

• Machlah
faust2016 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:17:
[...]

Ach, dat zal wel loslopen. Vorig jaar na 3 weken 4~6u per dag Tour de France dacht ik ook dat t gebeurt was met mn scherm. Na 2 maanden was er echter niks meer van te zien :)
Ja, ben er niet heel bang voor ook hoor. Op mijn vorige plasma ook wel gehad en ging meestal wel weer weg!

• DuDePrOdUcTiOnS
daffie82 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:18:
[...]

Duh... Dat is pretty obvious.
Mkv (van het net geplukt) is meestal compressie op toegepast met (als je geluk hebt) een bitrate van 10.000 mbps (vaak dus zelfs minder). Tenzij je natuurlijk een complete bluray rip hebt.
En dat het beter is dan Netflix lijkt me ook logisch. Geen enkele streaming dienst kan bluray kwaliteit bieden. Daarom vind ik Netflix ook zo slecht. Snap wel dat het voor de meeste mensen prima is, maar voor mij niet.
Ook het geluid is op een echte Bluray trouwens stukken beter - dat verschil is vaak nog meer merkbaar dan het beeld.
Duh, dat is mij allemaal bekend.. Ik was alleen blij verrast met hoevéél het uitmaakt. Ik had tot noch toe geen BD gekeken namelijk..
Adlermann schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:34:
[...]

Dit is ook waar ik aan denk. Probeer eens YCBCR 4:2:0 (of 2).

maar dat zou niets mogen uitmaken volgens mij.

Probeer eens andere dvd's/blurays/??
4:2:2 is de enige andere optie (naast RGB), ik ga het wel even proberen maar ik vermoed dat het niet uitmaakt. Qua BD is mijn verzameling vrij beperkt maar ik ga eens met wat DVD's expirimenteren vanavond. Of, voor wat het waard is, een andere HDMI ingang proberen.

www.teamgenie.nl

• Killer

Killer

Hatseflats!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:48:
4:2:2 is de enige andere optie (naast RGB), ik ga het wel even proberen maar ik vermoed dat het niet uitmaakt. Qua BD is mijn verzameling vrij beperkt maar ik ga eens met wat DVD's expirimenteren vanavond. Of, voor wat het waard is, een andere HDMI ingang proberen.
Stoort het je zo erg dan?

• Brad Pitt
Een nóg lichter "zwart"? Zou mij wel iets irriteren ja :P

• DuDePrOdUcTiOnS
Ja best wel. Ik koop een plasma onderandere voor de goede zwartwaarden en dan zit ik bij donkere scenes alsnog naar een grijs scherm te staren. Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

www.teamgenie.nl

Verwijderd

daffie82 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:18:
[...]
Geen enkele streaming dienst kan bluray kwaliteit bieden. Daarom vind ik Netflix ook zo slecht. Snap wel dat het voor de meeste mensen prima is, maar voor mij niet.
Dat ligt dan volgens mij aan jouw internetverbinding. Bij mij is Netflix haarscherp. Weliswaar geen Blueray kwaliteit maar kan het zeker niet slecht noemen. Sommige zenders van Ziggo vind ik slechter.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 16:16 ]

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Adlermann schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:02:
Ik 55" voor 2,80 - 2.60. Ik zou wel 65" willen.
Ik heb ook 55" op 2.80 meter afstand. Groter zou nog kunnen, maar dan zit je ook niet echt meer ontspannen te kijken denk ik. Voor films is en spellen is dat leuk, maar voor gewone televisie programma's vind ik dat wat minder interessant. Maar terug kleiner zou ik ook niet snel meer doen denk ik.
Toch wel spijtig dat je zulke dingen kunt voorhebben.
Is die retentie dan altijd goed te zien of enkel op een egaal vlak?

[ Voor 39% gewijzigd door SToRM666 op 11-02-2014 16:35 ]

PSN id: NL_SToRM

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:14:
Dat ligt dan volgens mij aan jouw internetverbinding. Bij mij is Netflix haarscherp. Weliswaar geen Blueray kwaliteit maar kan het zeker niet slecht noemen.
Netflix is zeer zeker niet haarscherp, met welke internetverbinding je ook kijkt. Da's gewoon algemeen bekend. De gebruikte bitrate is daarvoor veel te laag. Ligt dus voornamelijk aan de kwaliteits-eis/verwachting.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:14:
[...]

Dat ligt dan volgens mij aan jouw internetverbinding. Bij mij is Netflix haarscherp. Weliswaar geen Blueray kwaliteit maar kan het zeker niet slecht noemen. Sommige zenders van Ziggo vind ik slechter.
heeft geen drol met men internetverbinding te maken.
Heb verder niets toe te voegen aan wat Brad Pitt al zei.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• psy

psy

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:46:
[...]

Ja best wel. Ik koop een plasma onderandere voor de goede zwartwaarden en dan zit ik bij donkere scenes alsnog naar een grijs scherm te staren. Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.
Is hier geen sprake van de beruchte fluctuating blacks? Zo'n vals trucje van Panasonic om het contrast hoger te krijgen. Weet niet of dat nog gebruikt wordt eigenlijk in de recente lijn.
Op mijn oude PZ85 is dat goed te zien in alle standen behalve "Cinema".
Op mijn GT60 heb ik het fenomeen nog niet gezien maar wie weet zit het daar ook wel in, als je een bepaalde setting gebruikt?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Brad Pitt
psy schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:58:
Is hier geen sprake van de beruchte fluctuating blacks?
Dat hebben de laatste generaties niet meer nee.

Vermoed van wel. Bronmateriaal is lang niet altijd goed. :/

Hoe is het met je helderheid, is die goed ingesteld op de gebruikte ingangen? Als je test met de zwarte schermen van AVSHD via de interne mediaspeler, hoe zit het dan (heeft aparte beeldinstellingen los van de HDMI ingangen). En als je test met AVSHD afgespeeld via de blu-ray speler (via een gebrande DVD of via de DLNA functionaliteit van je speler)?

• freaky35
  • Laatst online: 24-01 23:55
nou ik betwiifel het sterk Brad, die van mij heeft zo nu en dan ook wel dat ie verspringt naar een iets lichter zwart weergave.

Mijn v20 had ook fluctuating blacks,maar wel veel erger als deze gt60,bij deze valt het bijna niet op,maar zo nu en dan zie ik het wel

Ik meen dat elke plasma hier ook wel in meer of mindere mate last van heeft, mij stoort het elk geval ging niet,vooral niet omdat ik wel erger gewent was.Die v20 sprong gewoon vaak naar licht grijs bijna, erg storend :X

[ Voor 29% gewijzigd door freaky35 op 11-02-2014 17:44 ]

Ik heb het in ieder geval nog nooit opgemerkt. Zát grijs "zwart" uiteraard, maar steevast in de bron. TV content is wat dat betreft heel erg vaak bedroevend, maar zeker bij de wat oudere films kunnen ze er ook wat van. Uiteraard is er wel wat variatie in de gamma waarde (dus hoe snel het beeld uit zwart komt) dankzij ABL, maar dat is een ander verhaal.

• freaky35
[...]

tja als ik zie wat voor beeld deze serie geeft vergeleken met een goede LCD(f8000 samsung), dan wil ik het daar niet tegen ruilen.

Maar het klopt,zwart is niet compleet zwart,niet zo zwart als de rand in elk geval.

• Brad Pitt
freaky35 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:37:
nou ik betwiifel het sterk Brad, die van mij heeft zo nu en dan ook wel dat ie verspringt naar een iets lichter zwart weergave.

Mijn v20 had ook fluctuating blacks,maar wel veel erger als deze gt60,bij deze valt het bijna niet op,maar zo nu en dan zie ik het wel
HDTVTest.co.uk zegt:

VT20: Black level retention: Occasional subtle “floating blacks”

ST60: Black level retention: Excellent – stable
GT60: Black level retention: Excellent – stable
VT65: Black level retention: Stable

Dan ga ik er maar van uit dat het niet écht een issue (meer) is.

[ Voor 17% gewijzigd door Brad Pitt op 11-02-2014 17:44 ]

• freaky35
dat is die van mij toch echt niet,stable

maar het wisselde bij de v20 toen ook per tv of die het wel of niet had.
Die van mij had dat dus wel,in sterke mate dus

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 11-02-2014 17:47 ]

• psy

psy

[...]
Als ik dit zo teruglees denk ik toch aan een verkeerde 0-255 waarde.
Is het ook zichtbaar in de zwarte balken?

• Powder Toastman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 15:18
Hoe lang staat het er al in dan? Denk eerlijk gezegd eerder aan IR dan aan inbranden. Mijn oude 42PV70 met vele duizenden branduren heeft geen spoor van inbranden, of ik nu minitieus van dichtbij zoek of wat verderaf. Vaak urenlang dezelfde zenders op, soms uren menu van PVR als ik in slaap gevallen ben voor tv, maar niets van inbranden, en ben best een behoorlijke zeikerd wat beeld betreft. In zulke gevallen wel vaak IR, maar na enkele uren niets meer van te zien.
Vraag mij bij dit topic vaak af of mensen het inbranden niet overdrijven. Tuurlijk, er zullen best gevallen zijn dat het voorkomt, maar zo vaak? Ik heb voor mijn ouders een 42G10 gekocht, welke na inbraak vervangen werd door G30, mijn oom ook een G30 aangesmeerd, maar bij geen van alle toestellen heb ik ooit inbranden gezien. En zij hebben ook nooit iets ondernomen om dit te voorkomen.
Nu wil ik (nu het nog kan) mijn 42PV70 vervangen voor een 50GT60, hoop dat dit ook weer een probleemloos toestel wordt. Jammer dat er geen 55GT60 bestaat overigens, dan was ik daar voor gegaan, een iets beter formaat. Wil geen ST, en een VT is weer een stukje prijziger...

Verwijderd

Brad Pitt schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:52:
[...]

Netflix is zeer zeker niet haarscherp, met welke internetverbinding je ook kijkt. Da's gewoon algemeen bekend. De gebruikte bitrate is daarvoor veel te laag. Ligt dus voornamelijk aan de kwaliteits-eis/verwachting.
Ok haarscherp is wellicht TE maar zeker bij mij niet slechter dan een gedownloade MKV blueray rip van 5 GB. Dus goed te kijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:45:
[...]

Ok haarscherp is wellicht TE maar zeker bij mij niet slechter dan een gedownloade MKV blueray rip van 5 GB. Dus goed te kijken.
Voor netflix is het wel aardig. Maar als je een goede film gaat kijken dan voldoet een rip van 5gb echt niet :) :)

Als ik download (niet vaak eigenlijk) dan is 12-15 gb wel het minimum. Liefst gewoon de orignele bluray erin. Daarom heb ik er ook 200 gok ik :)

• brodinski
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-12-2025
Als ik mijn computer met een hdmi kabel aansluit op mijn st60 staat mijn startbalk niet op het scherm. Ik heb al alle aspecten uitgeprobeerd maar ik vind geen goede instelling waar de startbalk mooi op het scherm komt. Weet er iemand hoe ik mijn bureaublad perfect op mijn st60 kan laten verschijnen?

• freaky35
heb je in instellingen 16:9 beeldscan al uitgezet?

• brodinski
Bedoel je 16:9 overscan? Die heb ik nu uitgezet maar het probleem is nog niet opgelost. De startbalk is voor de helf zichtbaar maar de onderste helft staat niet op het scherm.

http://i.imgur.com/V26fUsN.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door brodinski op 11-02-2014 21:12 ]

Verwijderd

brodinski schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:07:
Bedoel je 16:9 overscan? Die heb ik nu uitgezet maar het probleem is nog niet opgelost. De startbalk is voor de helf zichtbaar maar de onderste helft staat niet op het scherm.

Overscan in het menu uitzetten en het juiste beeldformaat kiezen. 16:9 of juist of zoiets.

• freaky35
ook al op de pc gespeeld met opties,vooral dan in dit geval met de instellingen van de driver van de videokaart van je pc. En dan met name de overscan functie.

resoutie staat wel goed?

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 11-02-2014 21:38 ]

Verwijderd

Powder Toastman schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:31:
[...]

Hoe lang staat het er al in dan? Denk eerlijk gezegd eerder aan IR dan aan inbranden. Mijn oude 42PV70 met vele duizenden branduren heeft geen spoor van inbranden, of ik nu minitieus van dichtbij zoek of wat verderaf. Vaak urenlang dezelfde zenders op, soms uren menu van PVR als ik in slaap gevallen ben voor tv, maar niets van inbranden, en ben best een behoorlijke zeikerd wat beeld betreft. In zulke gevallen wel vaak IR, maar na enkele uren niets meer van te zien.
Vraag mij bij dit topic vaak af of mensen het inbranden niet overdrijven. Tuurlijk, er zullen best gevallen zijn dat het voorkomt, maar zo vaak? Ik heb voor mijn ouders een 42G10 gekocht, welke na inbraak vervangen werd door G30, mijn oom ook een G30 aangesmeerd, maar bij geen van alle toestellen heb ik ooit inbranden gezien. En zij hebben ook nooit iets ondernomen om dit te voorkomen.
Nu wil ik (nu het nog kan) mijn 42PV70 vervangen voor een 50GT60, hoop dat dit ook weer een probleemloos toestel wordt. Jammer dat er geen 55GT60 bestaat overigens, dan was ik daar voor gegaan, een iets beter formaat. Wil geen ST, en een VT is weer een stukje prijziger...
Dit verhaal heb ik veel vaker gelezen. Volgens mij is hierdoor ook de mythe ontstaan dat plasma niet meer inbrand. Als je rondkijkt op het internet dan lijkt het erop dat de problemen met zware retentie en inbranden met de modellen van Panasonic van de afgelopen jaren juist weer toenemen. Google een willekeurig Panasonic model van de laatste 3 jaren met daarbij de zoekterm 'retention' of 'burn in' en je zult zien dat er fora volstaan met gebruikers die hiermee problemen hebben. Zoveel zelfs dat het probleem structureel lijkt. Zelfs personen die nauwelijks naar televisiezenders met logo's kijken, hun contrast en helderheid zwaar terugschroeven en die het paneel eerst weet ik hoeveel uur 'inspelen' klagen steen en been over retentie die met dagenlang slides tonen en pixel flippen nog steeds zichtbaar is.

Tja wanneer is het retentie en wanneer inbranden? Is retentie niet gewoon een bedachte term van de fabrikanten om het inbranden minder negatief te laten klinken? Is het nog steeds retentie als het NL1 logo na een maand nog zichtbaar is?

• brodinski
freaky35 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:36:
ook al op de pc gespeeld met opties,vooral dan in dit geval met de instellingen van de driver van de videokaart van je pc. En dan met name de overscan functie.

resoutie staat wel goed?
Ik heb het probleem kunnen oplossen door inderdaad in mijn settings van mijn grafische kaart te duiken. Daar kon ik het formaat een beetje aanpassen zodat het mooi overeenkomt met de tv. Bedankt!

http://i.imgur.com/RJsbry1.jpg

• psy

psy

Volgens mij is het toch de TV die iets fout doet (oprekken)? Dan gaat de videokaart dat dus corrigeren, lijkt mij dat er dan beeld verloren gaat?

• Powder Toastman
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:53:
[...]
Tja wanneer is het retentie en wanneer inbranden? Is retentie niet gewoon een bedachte term van de fabrikanten om het inbranden minder negatief te laten klinken? Is het nog steeds retentie als het NL1 logo na een maand nog zichtbaar is?
Het is inbranden als het niet meer verdwijnt, retentie verdwijnt weer, ook al kan het soms wat langer duren. Alhoewel het bij mij nooit langer dan max. 1 dag geduurd heeft, maar meestal was het binnen enkele uren verdwenen.

En een maand zegt mij ook niet zoveel, het maakt nogal een verschil of je tv bijv. 6 uur per dag aanstaat of slechts een kwartiertje.

Ik ben nog steeds van mening dat het hele inbrandverhaal sterk overtrokken wordt. Veel mensen zien het überhaupt niet, ook al is het wel aanwezig. Zelf ben ik het slechts sporadisch tegengekomen op CRT's, een hele oude Panasonic plasma (was geeneens HD geloof ik), en op een LG plasma.

Kijk, als je alle fora afstruint, kom je best een flink aantal verhalen tegen over inbranden, maar op fora reageren vooral mensen die hun ontevredenheid willen uiten e.d.
Het gros van de mensen die gewoon tevreden zijn over hun tv (of ieder willekeurig ander product), berichten hier niet vaak (vrijwillig) over op fora. Tenzij ze ervoor beloond worden of gewoon techgeeks zijn (zoals velen van ons hier).

• Powder Toastman
brodinski schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:02:
[...]

Ik heb het probleem kunnen oplossen door inderdaad in mijn settings van mijn grafische kaart te duiken. Daar kon ik het formaat een beetje aanpassen zodat het mooi overeenkomt met de tv. Bedankt!

http://i.imgur.com/RJsbry1.jpg
Klopt, bij de instellingen van mijn grafische kaart (een ATi kaart), kan ik under- en overscan instellen d.m.v. een sliderbalk. Het kan voorkomen dat dit niet goed staat en aanpassing behoeft. Dan hoeft de ingestelde resolutie niet aangepast te worden.

• psy

psy

brodinski schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:07:

Afbeeldingslocatie: http://www.hdtvtest.co.uk/image/hdtv/Panasonic-TXP50GT60/picture2.jpg

Screen settings staat Overscan bij....die moet je uitzetten
The next submenu is Screen Settings, where you can turn 16:9 Overscan off - although make sure you have also selected the 16:9 Aspect Ratio. If you have the aspect ratio set to Auto, Panasonic TVs will still scale the picture up even with 16:9 Overscan set to off. Other controls include H-Size, Zoom Adjustments, Screen Display, Side Panel, Pixel Orbiter and the Scrolling Bar.
Bij mijn GT60 stond dat ook aan....je kan wel je videokaart wijzigen dat ie dit moet herstellen maar dan ga je toch echt beeldinformatie missen volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 11-02-2014 22:17 ]

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-01 19:15
sidenote: moet ik de Pixel Orbiter op mijn GT60 dan aanzetten to be safe(r)?

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:45:

5 GB 8)7
Dat is amper meer dan een DVD, dat noem ik niet eens Bluray.
Ben het eens met Adlermann, gaat sowieso niks boven het origineel. Daarom heb ik er ook 100 liggen en still growing.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-01 21:07
freaky35 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:37:

Ik meen dat elke plasma hier ook wel in meer of mindere mate last van heeft, mij stoort het elk geval ging niet,vooral niet omdat ik wel erger gewent was.Die v20 sprong gewoon vaak naar licht grijs bijna, erg storend :X
psy schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:58:
[...]

Is hier geen sprake van de beruchte fluctuating blacks? Zo'n vals trucje van Panasonic om het contrast hoger te krijgen. Weet niet of dat nog gebruikt wordt eigenlijk in de recente lijn.
Op mijn oude PZ85 is dat goed te zien in alle standen behalve "Cinema".
Op mijn GT60 heb ik het fenomeen nog niet gezien maar wie weet zit het daar ook wel in, als je een bepaalde setting gebruikt?
freaky35 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:46:
dat is die van mij toch echt niet,stable

maar het wisselde bij de v20 toen ook per tv of die het wel of niet had.
Die van mij had dat dus wel,in sterke mate dus
De 60-serie hebben verspringende zwartwaardes;

VT60
Calibrated black level (black screen) 0.0033 cd/m2
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.0039 cd/m2
BRON: HDTVTEST.CO.UK

GT60
Calibrated black level (black screen) 0.005 cd/m2
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.008 cd/m2

ST60
Calibrated black level (black screen) 0.005 cd/m2
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.007 cd/m2

Maar als jij dit verschil ziet op de VT60 met het menselijke oog, dan mag je wel in het guiness book of records 8) 8) 8). Het verschil op de GT60 is wat groter, dus wellicht dat je dit ziet? Maar dat is alleen bij volledig zwart -> content scherm.

[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 12-02-2014 09:06 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
Cap schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:37:
[...]

Vermoed van wel. Bronmateriaal is lang niet altijd goed. :/

Hoe is het met je helderheid, is die goed ingesteld op de gebruikte ingangen? Als je test met de zwarte schermen van AVSHD via de interne mediaspeler, hoe zit het dan (heeft aparte beeldinstellingen los van de HDMI ingangen). En als je test met AVSHD afgespeeld via de blu-ray speler (via een gebrande DVD of via de DLNA functionaliteit van je speler)?
Mja, de beeldkwaliteit is verder echt ontzettend goed, dus ik kon me niet voorstellen dat ze een basis dingetje als zwart=zwart niet goed zouden doen. En dat was het ook niet, ik heb een andere input gepakt, HDMI3 ipv HDMI1. Ik zag direct verschil, maar toen bedacht ik me dat ik de instellingen nog niet goed had gezet voor die input. Deze stond nog op Normaal etc. Maar ook nadat ik deze op Prof1 had gezet, net als HDMI1, was het zwart nog steeds zwart. Toen zag ik dat brightness op 0 stond terwijl deze voor HDMI1 op +12 stond. Deze waarde had ik via de inbebouwde mediaplayer bepaald als de hoogste waarde waar het zwart zwart blijft. Blijkbaar is die instelling niet 1-op-1 over te nemen voor andere bronnen :p

Anyway, I is a happy camper :)
freaky35 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:41:
[...]

tja als ik zie wat voor beeld deze serie geeft vergeleken met een goede LCD(f8000 samsung), dan wil ik het daar niet tegen ruilen.

Maar het klopt,zwart is niet compleet zwart,niet zo zwart als de rand in elk geval.
Ik wist inderdaad dat zwart niet 100% zwart zou zijn, maar het probleem was dat ik wist dat het zwarter kon dan wat ik voorgeschoteld kreeg. Bij mkv's afspelen was het namelijk een stuk beter.
psy schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:03:
[...]

Als ik dit zo teruglees denk ik toch aan een verkeerde 0-255 waarde.
Is het ook zichtbaar in de zwarte balken?
Die 0-255 waarde had ik al mee zitten spelen, dat leverde niets op. Zwarte balken waren niet aanwezig bij de bluray die ik getest heb. Maar zoals hierboven te lezen is het opgelost, brightness instelling. :)

Ik heb nu de BD speler op YCbCr 4:4:4 staan met de tv op 1080p pure direct, dit was volgens een site die hier wel eens is gepost de beste instelling voor een Panasonic BD speler omdat die een erg goede converter aan boord heeft. Ik moet alleen eens een keer met calibratie aan de slag gaan. Ik heb hiervoor in het verleden (voordat ik deze tv had) wel eens een i1 van een collega voor kunnen lenen maar die collega is inmiddels ergens anders gaan werken.

Verder, ik zag gisteren in het hoofdmenu van mijn bluray speler opeens een paar logo's van national geographic en comedy central staan. Héél vaag en alleen zichtbaar op die specifieke achtergrond, tijdens normaal kijken is het niet te zien. Geen probleem dus :)

www.teamgenie.nl

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:39:

Blijkbaar is die instelling niet 1-op-1 over te nemen voor andere bronnen :p
Tuurlijk wel, je kan al de instellingen van een bepaald HDMI kanaal kopieren naar al de andere HDMI kanalen...

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01 10:07
Adlermann schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:28:
[...]

Liefst gewoon de orignele bluray erin. Daarom heb ik er ook 200 gok ik :)
daffie82 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:22:
[...]

Daarom heb ik er ook 100 liggen en still growing.
Ach, jullie zijn dus beginners... >:)

Trouwens, over blu-ray gesproken... snap dus echt niet hoe reviewers kunnen zeggen dat deze laatste serie perfect beeld geeft bij 24p en IFC uit. De motion blur, smearing en DFC is een echte horror bij elk pan shot van de camera.
Heb de speler op 60hz (wat dan weer andere problemen teweegbrengt), anders kan ik gewoon niet kijken naar een film op blu-ray. :-(

[ Voor 30% gewijzigd door PinkPanther1970 op 12-02-2014 11:05 ]

• StealthyPeanut
Hier kan de tv verder ook weinig aan doen natuurlijk. Je hebt maar een bron van 24 beeldjes per seconde.

De motion resolution van de 60-serie is nagenoeg bij alle types 100% (dus 1080 beeldlijnen bij bewegend beeld). Betere motion resolution is er niet te krijgen.

Dat er tv's zijn die dit maskeren door allerlei foefjes is leuk, maar dit werkt allemaal maar half. We moeten gewoon snel naar minimaal 48 fps :).

• PinkPanther1970
StealthyPeanut schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:07:
Hier kan de tv verder ook weinig aan doen natuurlijk. Je hebt maar een bron van 24 beeldjes per seconde.
Op mijn goeie ouwe px80 vormde dit geen enkel probleem... en in die tijd was er van al die foefjes nog geen sprake.

• StealthyPeanut
Ook die had dit probleem gewoon helaas. Maar mij viel het minder op doordat dit bij mij maar een 42" was en ik nu naar een 55" zit te kijken.

Het was wel minder inderdaad, maar het fenomeen was er toen ook al wel gewoon. Heeft misschien te maken met ander fosfor ofzo?
PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:58:
[...]

[...]

Ach, jullie zijn dus beginners... >:)

Trouwens, over blu-ray gesproken... snap dus echt niet hoe reviewers kunnen zeggen dat deze laatste serie perfect beeld geeft bij 24p en IFC uit. De motion blur, smearing en DFC is een echte horror bij elk pan shot van de camera.
Heb de speler op 60hz (wat dan weer andere problemen teweegbrengt), anders kan ik gewoon niet kijken naar een film op blu-ray. :-(
De TV geeft het precies weer zoals het op de bluray staat. Kun je verder weinig aan doen. Dat bij 24fps pans wazig worden heeft weer te maken met hoe onze hersens het interpreteren..(de individuele frames zijn scherp, zet ze in een motion en voila wazig ).

Daarom heb ik gewoon IFC aan tegenwoordig. Dan maar zeeziek tijdens hetk ijken :)

• PinkPanther1970
Adlermann schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:35:
[...]

Daarom heb ik gewoon IFC aan tegenwoordig. Dan maar zeeziek tijdens hetk ijken :)
Op welke stand kijk je dan?
Bij mij staat IFC ook op min, maar dan om de licht schokkende beelden bij pans te corrigeren omdat de speler op 60hz staat.
24p smooth als de speler op 24p staat, helpt helemaal niets op min, bij mid is het beter maar begint het SOE te spelen in bepaalde scènes, bij max is voor mezelf niet te bekijken...

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:35:
[...]

De TV geeft het precies weer zoals het op de bluray staat. Kun je verder weinig aan doen. Dat bij 24fps pans wazig worden heeft weer te maken met hoe onze hersens het interpreteren..(de individuele frames zijn scherp, zet ze in een motion en voila wazig ).

Tja, die discussie is hier al meermaals gevoerd.
Is erg persoonlijk maar IFC/24p smooth op een hogere setting dan ''Min'' vind ik nog erger dan de problemen van 24p.
PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:43:
[...]

Op welke stand kijk je dan?
Bij mij staat die ook op IFC, maar dan om de licht schokkende beelden bij pans te corrigeren omdat de speler op 60hz staat.
24p smooth als de speler op 24p staat, helpt helemaal niets op min, bij mid is het beter maar begint het SOE te spelen in bepaalde scènes, bij max is voor mezelf niet te bekijken...
60hz bluray afspelen heb ik ook tijdje geprobeerd, was voor mij ook geen vooruitgang, motion leek dan ook onnatuurlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door daffie82 op 12-02-2014 11:45 ]

• PinkPanther1970
daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:43:
[...]

60hz bluray afspelen heb ik ook tijdje geprobeerd, was voor mij ook geen vooruitgang, motion leek dan ook onnatuurlijk.
Persoonlijk vind ik 60hz problemen het mindere kwaad...
Telkens ik 24p nog eens een kans wil geven, krijg ik na 10 minuten zin om mijn schoen naar mijn splinternieuw scherm te gooien.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:53:

Persoonlijk vind ik 60hz problemen het mindere kwaad...
Telkens ik 24p nog eens een kans wil geven, krijg ik na 10 minuten zin om mijn schoen naar mijn splinternieuw scherm te gooien.
Ken het gevoel hoor :P
Heb me uiteindelijk gewoon neergelegd bij de tekortkomingen van 24p. En omzetten naar 60p vond ik echt niet beter. Er is wel minder DFC bij 60p maar vooral in de motion stoort het me teveel.

daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:43:
[...]

Tja, die discussie is hier al meermaals gevoerd.
Is erg persoonlijk maar IFC/24p smooth op een hogere setting dan ''Min'' vind ik nog erger dan de problemen van 24p.

[...]

Ja klopt. Ik keek eerst ook altijd alleen maar puur 24p. Maar na een tijdje begon ik toch de voordelen van IFC max in te zien.

• PinkPanther1970
Adlermann schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:01:
[...]

Ja klopt. Ik keek eerst ook altijd alleen maar puur 24p. Maar na een tijdje begon ik toch de voordelen van IFC max in te zien.
Kan je delen wat die voordelen dan zijn voor jou? (behalve geen DFC meer uiteraard)

• Brad Pitt
PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:11:
Kan je delen wat die voordelen dan zijn voor jou? (behalve geen DFC meer uiteraard)
Dat je van dat vreselijke 24p geschok-schok-schok-schok af bent bijvoorbeeld. Waardeloos echt.

• PinkPanther1970
Brad Pitt schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:29:
[...]

Dat je van dat vreselijke 24p geschok-schok-schok-schok af bent bijvoorbeeld. Waardeloos echt.
Laat dat nou het enige "nadeel" van 24p zijn dat ik gewoon niet zie...

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:35:
[...]

Haha, idd.
Die discussie heb ik met Brad hier ook al gevoerd.
Ik vind het omzetten naar 60p net meer schokken opleveren.
Maar goed, ga er niet weer over beginnen :P

• Brad Pitt
PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:35:
Tijdens een horizontale pan zie je (de achtergrond bijv.) niet voorbij schokken als een malloot? Nice! :P

• PinkPanther1970
Brad Pitt schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:36:
[...]

Tijdens een horizontale pan zie je (de achtergrond bijv.) niet voorbij schokken als een malloot? Nice! :P
Inderdaad, zie ik niet... begin het pas te zien als ik omschakel naar 60hz (daarom zet ik IFC op min).

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:39:
[...]

Inderdaad, zie ik niet... begin het pas te zien als ik omschakel naar 60hz (daarom zet ik IFC op min).
Same here ! :)

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:30
Brad Pitt schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:36:
[...]

ik laat xbmc dit in 24p doorsturen naar de tv en ik dacht dat die dit dan in 96hz (x4) weergeeft. mij leek dit juist rustiger en beter beeld, precies moet ik nog eens testen uitvoeren dan als iedereen op 60hz beter beeld lijkt te krijgen.

• Brad Pitt
Vortexmerc schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:50:
ik laat xbmc dit in 24p doorsturen naar de tv en ik dacht dat die dit dan in 96hz (x4) weergeeft. mij leek dit juist rustiger en beter beeld, precies moet ik nog eens testen uitvoeren dan als iedereen op 60hz beter beeld lijkt te krijgen.
Ja dat klopt, dan schokt het gewoon 24 x 4 keer per seconde :P

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Vortexmerc schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:50:
[...]

Nee je hebt geen beter beeld op 60p
Ik kijk Bluray op 24p, niet op 60p.
Ligt er gewoon aan wat je het meeste stoort... Kwestie van uitproberen. Maar het 1 is zeker niet beter dan het andere.

• psy

psy

PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:58:
Gezellig! Krijgen we die discussie ook weer ;)

Desalniettemin heb jij wel eens 24 gekeken naar een TV die dit niet goed kon? Nou ik wel, en je irriteert je dan met name om het feit dat de 24 beelden gewoon niet regelmatig langskomen. Eens in de zoveel tijd wordt een beeld één keer herhaald omdat anders de weergave niet klopt. De TV kan dan de juiste frequentie (23.976) niet volgen.

De Panasonic's doen dit al jaren wel vlekkeloos en dat wordt ook in elke test gecontroleerd.

Maar de nadelen van 24p (het is nooit soeap-opera vloeiend) krijg je daarmee nooit weg.
Net zoals in de bios.

Ja dan heb je mensen als Brad die daar niet tegen kunnen O+

Ik heb de soap-opera-vloeiende weergave op mijn GT60 ook weer geprobeerd (IFC aan) maar IK vind het raar uitzien en heb het weer uitgezet. Ik kijk zelf veel liever naar een juddervrije maar schokkende 24p, omdat ik het zo gewend ben bij film.

• PinkPanther1970
psy schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:19:
[...]
Ik kijk zelf veel liever naar een juddervrije maar schokkende 24p, omdat ik het zo gewend ben bij film.
Zoals reeds gezegd, ik zie helemaal geen schokken bij 24p, maar stoor me mateloos aan het DFC en de phosphor trails tot een punt dat het voor mij niet meer te bekijken valt.
Snap niet dat iedereen maar steeds over dat schokken begint en dat jullie die vreselijke effecten niet (willen) zien of ze "normaal" vinden.

• psy

psy

Nee ik zie het echt nauwelijks.

PZ85, die heeft pas last van DFC! Daar is de GT60 een heilig boontje bij (vind ik)
Echt hele vlakken alsof je naar een 6 bit panel kijkt.

• PinkPanther1970
psy schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:26:

PZ85, die heeft pas last van DFC!
:?
Had hiervoor de px80 (model onder de pz85 dus) en die had helemaal geen last van DFC. Gewoon perfecte motion handling...

• psy

psy

(Dynamic) False Contouring - again often noticeable on the edges of objects but doesn't have to be under panning. Often manifests as green/red 'stripes' on skintones and pale backgrounds. In actual fact, the term false contouring is just an aka for banding/posterization (see below) but it has recently become the accepted term to describe the effect around these parts.

Posterization aka banding - the inability to show gradients of colour smoothly leading to bands of slightly differing shades. Often noticeable in skyscapes where the blue is split in to bands of slightly different hues of blue. Not always the fault of the display and can be down to the 8 bit source material but more common to plasma than LED/LCD because of the lower bit panels/processing used.

Bij de PZ85 stoor ik me om dat laatste (posterization).
Het is nogal verwant met dat DFC (wat zich bij bewegende beelden voordoet).
Ook omdat dat posterization/banding veel zichtbaarder is als DFC (mijn mening)

Even los van smaak enzo. Het aantal van 24 beeldjes per seconde is zo weinig dat echt iedereen met een normale visus fysiek in staat is om het te zien schokken, mits gevoed met de juiste content. Dat wil dus zeggen een object van redelijk formaat dat met gematigde snelheid en zo eenparig mogelijk aan het beeld voorbij trekt. Een shot van 1 tot luttele seconden dus. Dit kan zijn door middel van een panning shot waarbij de camera rustig beweegt, of bij een fixed shot waarbij het object zelf beweegt. Hoe groter het beeld en hoe herkenbaarder het object, des te meer het opvalt: neem een panning shot van een gezicht dat close-up in beeld is, en dan maar lekker focussen op het gezicht zelf. In de bioscoop op de 1e rij is echt genieten bij dergelijke shots. :) Ander voorbeeld, een shot waarbij de camera bij aanvang van een voetbalwedstrijd aan de hoofden van de voetballers voorbijtrekt.

• StealthyPeanut
PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:24:
[...]

Zoals reeds gezegd, ik zie helemaal geen schokken bij 24p, maar stoor me mateloos aan het DFC en de phosphor trails tot een punt dat het voor mij niet meer te bekijken valt.
Snap niet dat iedereen maar steeds over dat schokken begint en dat jullie die vreselijke effecten niet (willen) zien of ze "normaal" vinden.
Mijn VT60 heeft ook DFC en horizontal linebleed en inbranding en image retention en hij buzzt en ik hoor de fans en onrustige pans en en en......

Maar ik hou er ook van om te genieten van de super beeldkwaliteit tijdens een leuke film. Dus vergeef me inderdaad, dat ik sommige effecten niet WIL ga zien, omdat het dan het totaalbeeld alleen maar meer verpest. Het is moeilijker dingen NIET te zien, nadat je ze gezien hebt, dan dat je dingen gaat zien die je nog nooit hebt gezien O-) .

Laat iedereen lekker op zijn manier genieten van zijn eigen tv.

• PinkPanther1970
StealthyPeanut schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:49:
[...]

Maar ik hou er ook van om te genieten van de super beeldkwaliteit tijdens een leuke film. Dus vergeef me inderdaad, dat ik sommige effecten niet WIL ga zien, omdat het dan het totaalbeeld alleen maar meer verpest. Het is moeilijker dingen NIET te zien, nadat je ze gezien hebt, dan dat je dingen gaat zien die je nog nooit hebt gezien O-) .
Met dat laatste ga ik volledig akkoord, maar het lukt me dus niet ze niet te zien en doordat ik me erop focus, kan ik niet meer genieten van de beeldkwaliteit tijdens een film... :-(

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:52:
[...]

Met dat laatste ga ik volledig akkoord, maar het lukt me dus niet ze niet te zien en doordat ik me erop focus, kan ik niet meer genieten van de beeldkwaliteit tijdens een film... :-(
Geef het tijd.
Had dit in het begin ook.
Heb je al laten calibreren? En hoeveel branduren heb je ?
Ik vond bij mij persoonlijk dat het minder ging storen na verloop van tijd (ofwel doordat TV meer branduren heeft of doordat ik er gewoon meer gewend aan was).
En na de calibratie was het ook beter vond ik.

• Killer

Killer

Hatseflats!

PinkPanther1970 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:52:
[...]
Wat mij opvalt dat als ik de tijd heb om mij te focussen op allerlei fouten/problemen in het beeld, het beeld het sowieso in eerste instantie niet interresant genoeg is om naar te kijken. En in dat geval ga ik naar wat anders kijken of zet ik de tv uit.

Hetzelfde een beetje als bij allerlei discussies in fotografietopics over scherpte en kleurafwijkingen e.d. Als je daar op gaat letten is de foto slecht. Als je bij een tv gaat letten op de fouten, dan is de uitzending/film/etc. gewoon slecht/niet interresant.

Ik heb laatst met heel veel genoegen zitten kijken naar oude VHS opnames van een vakantie. Moest daarvoor een VHS recorder uit het stof trekken. Weet je hoe slecht dat beeld is en hoe beroerd dat klinkt, in vergelijk tot bv een BluRay film of HD uitzending? Maar het is mij in eerste instantie niet eens bewust opgevallen. Pas na een tijdje kijken, toen ik verveeld raakte ging ik op het beeld letten, in plaats van op de inhoud. En pas toen viel het echt op en ben ik kort daarna ook gestopt met kijken.

Het is een kwelling die je jezelf oplegt. Natuurlijk zijn er grenzen aan wat nog acceptabel is (en die verschillen van persoon tot persoon), maar er is volgens mij geen enkele commercieel verkrijgbare tv die niet last heeft van een van die veel voorkomende slechte verschijnselen. En dan kun je dus nooit lekker onbezorgd kijken. Dan maar wat onvolkomenheden en gewoonweg genieten.

Maar als je echt wilt genezen, kijk dan een jaartje naar een oude CRT TV met VHS recorder (die pak je voor nagenoeg niets op via MP) en stap dan weer terug naar je HD-flatscreen met toeters en bellen. Weet je ineens weer hoe goed dat echt is (behalve dan het standaard geluid van de flatscreen, want zowat elke oude CRT TV klinkt beter dan een flatpanel zonder toevoeging van externe speakers/soundbars e.d.)

[ Voor 11% gewijzigd door Killer op 12-02-2014 14:07 ]

• PinkPanther1970
psy schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:48:
Bij de PZ85 stoor ik me om dat laatste (posterization).
Het is nogal verwant met dat DFC (wat zich bij bewegende beelden voordoet).
Ook omdat dat posterization/banding veel zichtbaarder is als DFC (mijn mening)
Ja, zit ook op avf en ken Mark (heel goeie calibrator trouwens)... wat is dan het verschil tussen dit en phosphor trails volgens jou?
We kunnen discuteren zoveel je wil over de juiste benaming... het resultaat blijft een problematisch beeld.

• PinkPanther1970
daffie82 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:00:
[...]

Heb je al laten calibreren? En hoeveel branduren heb je ?
Ik vond bij mij persoonlijk dat het minder ging storen na verloop van tijd (ofwel doordat TV meer branduren heeft of doordat ik er gewoon meer gewend aan was).
En na de calibratie was het ook beter vond ik.
Zit nu aan ongeveer 400 uren, zie het nog altijd evenveel als de eerste dag.
Volgens mij zit het minder worden tussen de oortjes.
Heb niet laten kalibreren neen, is allesbehalve logisch dat het daarmee kan verbeteren want het probleem wordt veroorzaakt door de gebruikte fosforcellen... daar wijzigt calibratie geen zak aan.
Pagina: 1 ... 29 ... 66 Laatste

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.