Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:25:
@Musicmasters
Wat doe je nou? Nu breng je me weer aan het twijfelen...

Ik word helemaal gek na talloze topics op avforum, avsforum en hier te hebben bekeken. Wel of geen retentie.
Zien mensen het niet? Behandelen ze de tv niet goed (contrast 80+)? Is er een formule om retentie te voorkomen maar dat je wel gewoon televisie kunt kijken? Dus niet een hele avond zappen om in branden van logo's te voorkomen.
Ik vrrees dat niemand het twijfelen weg kan nemen, omdat het niet zozeer afhankelijk is van het model, maar van het paneel. Vorig jaar heb ik na jaren afscheid genomen van mijn trouwe Panasonic Plasma van 6 jaar oud. Inbranden/retentie was bij dit model geen enkel probleem. Ik ging er daarom blind vanuit dat het probleem van inbranden bij de nieuwe modellen er niet zou zijn. Helaas, het risico op inbranden/retentie lijkt bij de huidige modellen groter dan bij de modellen van 5, 6 jaar geleden.
Het vervelende is dat het per paneel ontzettend verschilt. Het is dan ook lastig om te bepalen of het een reden moet zijn om geen plasma te kopen. Zit het mee, dan heb je er geen last van. Zit het tegen, dan word je er echt ongelukkig van. Ik wel althans. Ik had een VT50 die ik na 2 maanden heb ingeruild voor een VT60 vanwege inbranden. De zwarte waas die zenderlogo's achterlieten was niet weg te krijgen. Ik stoorde me er mateloos aan.
Mijn VT60 heeft nagenoeg geen last van retentie. Een avondje publieke omroep is na een uurtje wat anders kijken niet meer te zien. De VT60 heb ik nu ongeveer 7 maanden in gerbuik.
Mijn ervaring is dus; Je moet het treffen met het paneel. Ik zie het als het er is en irriteer me er aan. Ik ben een ervaren plasma kijker en ga netjes met het paneel om, desalniettemin was inbranden een serieus probleem op mijn VT50. Daar is dan niets aan te doen.
Overigens krijg ik na het lezen van diverse fora wel de indruk dat de VT60 er minder last van heeft dan de VT50, toch zijn er over de VT60 ook voldoende verhalen te vinden waarbij retentie een serieus probleem is.
De vraag is wil je de gok wagen? Dat de kwaliteit van het beeld bij de huidige stand van de techniek in zijn algemeenheid niet tot nauwelijks beter kan, daar zijn we het wel over eens.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 07-02-2014 17:45
]