Zo, sinds een kleine week ook "lid" van de Panasonic-plasma-club…
Vorige week bij de oosterburen bij de Media de voor-voorlaatste TX-P42STW60 gescoord (de W staat schijnbaar voor het duitse model, een extra tuner-ingang voor een digitale schotel?, heb ik niet nodig, tv gaat via een Humax 5050C).
Geprijst was ie nog op 777 (website gaf 799 aan), toen ik zij dat ik ik maar als reserve wou kopen voor als mijn 32" plasma ooit het begeeft ("A, een LG!!" als antwoord) kreeg ik 'm voor 599 mee… no-brainer eigenlijk. Toch maar eerst gereserveerd en de volgende avond gekocht.
Die avond laat thuis maar kort in de doos gekeken of alles compleet was en pas de volgende avond opgebouwd. Spijt dus, na een dag wil je al niet meer kleiner kijken…
Moet zeggen, 6 jaar heb ik genoten van de 32" LG, oplossing XVGA 854x480 lijkt bagger maar in de praktijk heerlijk om te kijken, SD uitzendingen zagen er goed uit en HD ietsje beter. Nu op de Panasonic zijn sommige SD's ok tot goed (BBC bijvoorbeeld), enkele HD's matig en diverse SD uitzendingen gewoon bagger… Op de LG had ik de Humax staan op 720P output fixed, nu 1080i fixend geprobeerd maar het lijkt alsof de schaler van de TV ietjes beter is, nu op "Original staan. Nadeel, tussen HD en SD kanaal schakelen duurt nog eens een 1,5 seconde langer… Op de bank zit ik er 3m vanaf, en soms vanaf de tafel op 5m. Nu snap ik jullie, voor films mocht ie best nog een maatje groter, maar voor reguliere uitzendingen groot zat.
Niet alles is nog perfect, hij bromt lichtjes (nooit last gehad bij de LG) maar bij normaal volume niet of nauwelijks hoorbaar. Minpunten:
1) hoofdtelefoonuitgang is niet variabel (via de AB). Werkelijk! Vooralsnog had/heb ik nog een oud Cambridge/Soundworks setje aangesloten, ik kan wel het volume via de AB van de Humax regelen maar zo gauw ik DVD kijk dus niet. Oplossing waarschijnlijk via de analoge Hifi ingang van de versterker…
2) software/compatibiliteitsfoutjes: nadat ik een stroommeter tussen de TV alleen plaatste wou de DVD geen beeld meer geven, opnieuw de TV van de spanning halen loste dit op. Maar toen ik na paar dagen de inputkanalen beperkte tot HDMI 1 & 2 gaf de Humax alleen nog maar een trillend beeld (had ik bij de LG misschien 1x per 2 weken last van, uit&aan zetten loste dit op). Hier niet, werkelijk van alles geprobeerd, misschien toeval maar na vrijschakelen van alle inputkanalen had ik weer fatsoenlijk beeld. BTW software update is via Wifi al gedownload maar nog niet geïnstalleerd.
3) de TV moet ooit gekalibreerd worden, zwart is hier werkelijk zwart (in tegenstelling tot de LG) maar het blijft wel lang te zwart, sommige uitzendingen is net alsof iemand met een zwarte viltstift bezig was.
4) meeste SD uitzendingen zien dus niet uit...
Vooralsnog planning om de TV 100..200 uur merendeels via een break-in DVD in te spelen, soms een film, op normaal en alle "beeldverslechteraars" uit. Oja nog op overscan, anders mis ik links via de DVD enkele pixels op 1080P. Stroomverbruik valt werkelijk super mee, gelijk aan de 32", op normaal bij wit beeld 190W, bij zwart 40W, gemiddeld ca. 100W. Grappig, de Viera-link is schijnbaar Philips DVD Easylink compatible.
Vooralsnog tevreden