Verwijderd

Ridder schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:17:
[...]

Hier ook een probleemloze 42PX80 gehad en nu een week een 55VT60.
En hier ook een Marantz (een 6006) een HTPC en een Harmony.....gelukkig hoef ik geen Friends te kijken!

Ik durf het bijna niet (nogmaals) te vragen, maar hoe kom ik er achter of de foamfix geplaatst is?
Hieron de link naar de pdf dat de foamfix beschrijft. Je kunt (eventueel met een zaklamp) door het rooster schijnen en kijken of de fix reeds is uitgevoerd. Het gaat om de foam achter de fan.

http://www.avforums.com/a...e_improvement-pdf.446596/
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:28:
[...]

Nadelen......? Ik (her)ken ze niet.
Zat: knipperen, line bleed, dithering, DSE, plasma buzz, green blobs, red blobs, yellow blobs, floating gamma, ABL en... retentie en inbranden. En toch prefereer ik het door de bank genomen boven een LCD tv. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:28:
Beeld is nu met de nieuwe decoder ook beter geworden. Blijkbaar was oude decoder toch aan vervanging toe wat mij niet was opgevallen op mijn 42 inch V10.
Zie je wel! :P Altijd de bron meenemen voordat je conclusies gaat trekken.

Verwijderd

Cap schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:50:
[...]

Zie je wel! :P Altijd de bron meenemen voordat je conclusies gaat trekken.
Ja Pap..... :+ Oh Nee Cap ....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2014 18:56 ]

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:05:
Ik ga morgen een nieuwe tv bestellen en twijfel nu nog tussen enerzijds een Sony W6 en anderzijds de Panasonic ST60, beide in 42" format. De tv zal voornamelijk gebruikt worden voor films en series via USB/HDMI. Klopt het dat de ST60 veruit de beste beeldkwaliteit biedt?
Qua kleuren is het vrijwel gelijk, het is vooral op de diepere zwartwaardes en kijkhoek dat plasma het momenteel nog wint.
Als je zwaar tilt aan zwartwaardes dan moet je plasma nemen. Als je liever geen zorgen hebt over IR dan moet je een LCD nemen. Als je veel films/series kijkt met zwarte balken dan moet je ook uitkijken met een plasma.

Ik ben bang dat ik te zwaar ga tillen aan IR en heb geen zin om me daarover zorgen te maken, dus ik denk dat ik maar bij mijn W905 ga blijven (welke voor de rest prima bevalt). Het blijft een moeilijke keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door SToRM666 op 23-01-2014 19:23 ]

PSN id: NL_SToRM

Verwijderd

SToRM666 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:17:
[...]
Als je veel films/series kijkt met zwarte balken dan moet je ook uitkijken met een plasma.
Grote onzin! Ik doe niet anders en geen centje pijn!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 20:02
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:29:
Grote onzin! Ik doe niet anders en geen centje pijn!
Juist dát is onzin. Die punten zijn gewoon inherent aan de techniek en dus heeft iedereen ze.

Nickname does not reflect reality

SToRM666 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:17:
[...]

Qua kleuren is het vrijwel gelijk, het is vooral op de diepere zwartwaardes en kijkhoek dat plasma het momenteel nog wint.
Als je zwaar tilt aan zwartwaardes dan moet je plasma nemen. Als je liever geen zorgen hebt over IR dan moet je een LCD nemen. Als je veel films/series kijkt met zwarte balken dan moet je ook uitkijken met een plasma.
Je vergeet iets essentieels. LCD's kunnen een extreem strak plaatje weergeven, absoluut. Maar in het algemeen geeft een tv bewegend beeld weer. Ik vind de resolutie / scherpte van bewegende beelden (google "motion resolution") ook een vermeldenswaardig pluspunt van plasma.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:40
Het spijt me dat ik jullie lastig blijf vallen heren (en dames), maar ik blijf me ongerust maken over mijn 900 euro kostende aanschaf genaamd ST60.

Het beeld flikkert. Simpel als dat. Ik heb gelezen dat het hem ook in de techniek zit, maar ik heb het idee dat ik (met name bij grotere heldere, stilstaande vlakken) naar een oude 50Hz beeldbuis/monitor zit te kijken. Zelfs de EPG met zn grijze achtergrond veroorzaakt dit al!

Ik pieker me suf wat het kan zijn. Zo'n TV kan je in mijn ogen gewoon niet uitroepen tot TV van het jaar 2013 en hem voortaan als reference model opnemen! Tot nu toe staat de TV op true cinema en alle beeldverbeteraars staan uit.

Wat ik me nu net bedenk, is dat ik nergens de bijgeleverde ferriet-kernen heb geplaatst. Ook heb ik stroomverdeelblok na verdeelblok na verdeelblok geplaatst. De stroomstekker heb ik al eens omgedraaid. Alle kabels mbt audio en beeld komen in en uit de kast door een gat van 10cm doorsneel. Stroom, luidsprekerkabels, signaalkabels, HDMI kabels etc.

Ook valt me op dat er in vlakken met grotendeels 1 kleur veel 'ruis' zit. Hier wordt het beeld ook ontzettend onrustig van. Het vlak bestaat gewoon nooit uit 1 solide vaste kleur, maar uit heel veel pixels die die kleur om en om wel/niet weergeven.

Nu zie ik ook weer een nieuw probleem. Zodra het camerastandpunt ten opzichte van een stilstaand object verplaatst (bijv de intro van GTST met de gezichten), krijgen de kleuregale vlakken (zoals voorhoofd, wangen) gewoon een groot egaal vlak zonder detail! Het is nog erger dan een gif met lage kwaliteit met korrels en ruis. De wang wordt gewoon 1 groot egaal vlak, alsof er 1 pastelkleur op gephotoshopt is in het kwadraat. Het ergste is dat dit gewoon tegenstrijdig is met de vorige alinea.

Al met al KAN dit niet de beeldkwaliteit zijn waar iedereen zo lovend over is, toch? True, ik kijk 80% van de tijd TV via Ziggo via een Smit CAM (laatste model). Maar zo verrot is dit signaal toch niet???

Wat kan ik doen om mijn scherm te testen? Wat kan er toch aan de hand zijn? Zou het paneel kapot zijn, ligt het aan Ziggo, zijn het externe factoren, of ligt het toch aan mij?

Serieus, mijn Samsung 5 serie LED gaf naar mijn mening een mooier, rustiger beeld. Dat moet toch niet mogelijk zijn? Mn vriendin ziet het ook, vaste kleuren is flikkeren en ook die gezichten komt ze nu net zelf mee zonder dat ik erover begon (specifiek de GTST intro).

Ik ben ten einde raad en hoop van harte dat jullie me kunnen helpen. Het is overigens niet zo dat ik geen plasma's gewend ben. Mn ouders hebben een 10 jaar oude 50" HD ready plasma van Panasonic en mn opa en oma een 42" full hd plasma van Panasonic van 6 jaar oud. Alle bovenstaande problemen zijn me bij hun nog nooit opgevallen.

[ Voor 2% gewijzigd door _Brake_ op 23-01-2014 20:23 . Reden: Typo's ivm smartphone ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Brad Pitt
Knipperen: klopt.
Dithering: klopt.
Kleurvlakken: klopt.

Eerste twee moet je aan wennen/niet vatbaar voor zijn, derde kan je met IFC verminderen.

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:27:
[...]

Knipperen: klopt.
Dithering: klopt.
Kleurvlakken: klopt.

Eerste twee moet je aan wennen/niet vatbaar voor zijn, derde kan je met IFC verminderen.
Dat knipperen zag ik 'eerst' ook nu niet meer. Ik zie het scherm iets knipper als het net aanstaat, daarna niet meer.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29
Wordt naar verloop van tijd minder, maar contrast lager en of helderheid en eco mode uit doet al veel. Helaas zijn sommige mensen hier gevoelig voor, ik zie het alleen tijdens commercials.
Ook ifc hoger, en input op 60hz maakt het minder.

[ Voor 7% gewijzigd door Bever! op 23-01-2014 20:43 ]

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:43:
[...]

Juist dát is onzin. Die punten zijn gewoon inherent aan de techniek en dus heeft iedereen ze.
Ik kijk toch echt heeeeeel veeeeeel films met balken. Gisteren nog voor de pinguins op de EO en zie dan toch echt als ik de film stop helemaal geen zwarte balken en dat op een witte achtergrond van ijs. En ja, ik zit bij de juiste opticien.

Maar het zal wel als jij ze wel ziet.

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:43:
Wees blij dat je het niet ziet, da's alles. Niet iedereen is blijkbaar even kritisch. Mooi toch.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 15:22
Zullen we het even gezellig houden? ;)

Punt is gewoon dat plasma niet enkel voordelen heeft. Er zitten ook nadelen aan. Wat zwaarder weegt is aan ieder om zelf te bepalen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Verwijderd

Bever! schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:40:
[...]

Wordt naar verloop van tijd minder, maar contrast lager en of helderheid en eco mode uit doet al veel. Helaas zijn sommige mensen hier gevoelig voor, ik zie het alleen tijdens commercials.
Ook ifc hoger, en input op 60hz maakt het minder.
Ik moet zeggen dat mijn ST60 na 3 weken ook mooier lijkt na enige uren inspelen. IFC had ik op mijn V10 niet aan, was te nepperig beeld (geen niveau te kiezen) maar nu heb ik hem toch ook bij tv kanaal op laagste stand staan. Films uit eigen bron staat hij uit en heb ik het niet nodig.

• _Brake_
Waarom zie ik het dan niet op de TVs van mn familieleden? Die worden overigens beide door een Humax (5050c en 5200c) aangestuurd. Zet die het signaal op 60Hz? Dit verbaast mij nog het meest! Ben ik er dan wel zo gevoelig voor, of is er iets defect (voeding?)?

Waar komt dat ditheren en het probleem met de kleurvlakken vandaan?

Kan ik meer doen dan contrast en helderheid omlaag schroeven om het te verbeteren? De TV is al bijna een maand oud en heeft genoeg inspeeluren ('s nachts zelfs met speciale DVD) gehad.

Bij mijn weten kan ik de TV niet op 60Hz zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door _Brake_ op 23-01-2014 21:02 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Verwijderd

Maar wat zijn nou de vaststaande nadelen van de ST60? Want op basis van recensies dacht ik dat het beeld simpelweg stukken beter is dan eender welke LED en dat kinderziektes als flikkeren, inbranden, etc. niet snel of vaak optreden.

Is het nou wel of niet zo dat een plasma als de ST60 inbrandt wanneer er je (zoals ik van plan ben) er dagelijks films/series met mogelijk zwarte balken op kijkt?

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:00:
Is het nou wel of niet zo dat een plasma als de ST60 inbrandt wanneer er je (zoals ik van plan ben) er dagelijks films/series met mogelijk zwarte balken op kijkt?
Ja, maar niet iedereen ziet dat.

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 15:23
Ga morgen toch maar de TXP55ST60 halen! Kan iemand mij vertellen welke instellingen ik allemaal nodig heb? Gaat me dan vooral om het inbranden te voorkomen de eerste 200 uur. Thanks! :)

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

inXs

known as inXs

Ik heb mijn vt60, 65inch nu vooral op THX cinema staan bij het kijken van blu ray en full HD en het is werkelijk prachtig. Ik denk nog wel dat de zwartwaardes wat beter kunnen. Aan welke optie kan ik dan het beste sleutelen? Kom daar nog niet helemaal uit!

Verder werkt de THX cinema mode voor geen meter voor de PS3, beeld is dan juist erg flets bij het gamen en het spel flikkert een beetje als het snel gaat. Iets dat ik niet heb bij films, dan is snel beeld juist fantastisch. Het is een stuk minder als ik het op normal zet en dan wat met de waardes speel, maar professional is ook nog een optie. Iemand een suggestie voor instellingen voor games zoals fifa, cod en FF?

Edit: En ik wil hem graag laten kalibreren als hij er 500uur op heeft zitten. Op de V&A zag ik wel iemand staan die dat doet, maar niet in de regio Amersfoort. Iemand een adresje/naam/winkel die voor een goede prijs langs komt om de boel te kalibreren? Daar heb ik namelijk tzt wel interesse in!

[ Voor 18% gewijzigd door inXs op 23-01-2014 22:45 ]

superB

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
Al dit zie ik gewoon op mijn 50gt60,zit je er erg dichtbij trouwens?
Zo ja dan valt het natuurlijk nog meer op,maar ik herken de dingen die je ziet allemaal.
_Brake_ schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:59:
Waarom zie ik het dan niet op de TVs van mn familieleden? Die worden overigens beide door een Humax (5050c en 5200c) aangestuurd. Zet die het signaal op 60Hz? Dit verbaast mij nog het meest! Ben ik er dan wel zo gevoelig voor, of is er iets defect (voeding?)?

Waar komt dat ditheren en het probleem met de kleurvlakken vandaan?

Kan ik meer doen dan contrast en helderheid omlaag schroeven om het te verbeteren? De TV is al bijna een maand oud en heeft genoeg inspeeluren ('s nachts zelfs met speciale DVD) gehad.

Bij mijn weten kan ik de TV niet op 60Hz zetten.
Ditheren is geen probleem. Dat is gewoon inherent aand e techniek aangezien plasma dithering nodig heeft om meer kleuren te maken.

Hebben je familieleden dan ook een plasma? Als die een LED hebben dan is het logisch dat die je die dingen niet ziet daar :)

• _Brake_
Ja dus, beide Panasonic plasma. Een van 10 jaar oud, 50" en HD Ready via een Humax 5050c en sinds kort Humax 5200c (van mn ouders, veel op gekeken). De ander van mn grootouders, 42" Full HD van 6 jaar oud via een Humax 5050c.

Heb de TV net gereset naar fabrieksinstellingen. Gaat zo'n ferrietkern of het verleggen van kabels nog wat uitmaken? Of kijken via mn Humax 5200c?

• de.lesse
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 12:00
_Brake_ schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 23:25:
Ja dus, beide Panasonic plasma. Een van 10 jaar oud, 50" en HD Ready via een Humax 5050c en sinds kort Humax 5200c (van mn ouders, veel op gekeken). De ander van mn grootouders, 42" Full HD van 6 jaar oud via een Humax 5050c.

Heb de TV net gereset naar fabrieksinstellingen. Gaat zo'n ferrietkern of het verleggen van kabels nog wat uitmaken? Of kijken via mn Humax 5200c?
Check even met originele stroomkabel direct aan muurcontact. zijn de menu's ook zo onrustig?
Eventueel via mediastreamer iets afspelen om kabel issue's te vermijden?
probeer even zo min mogelijk aan te sluiten en zo testen/vergelijken...
dan ben je zeker ;)

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
En neem ook een betrouwbare bron (degelijke blu-ray) om een brakke decoder uit te sluiten.

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:43:
Ik kijk toch echt heeeeeel veeeeeel films met balken. Gisteren nog voor de pinguins op de EO en zie dan toch echt als ik de film stop helemaal geen zwarte balken en dat op een witte achtergrond van ijs. En ja, ik zit bij de juiste opticien.

Van wat ik ervan gelezen heb is het niet echt inbranden (aangezien zwart beeld niet kan inbranden, want die pixels branden juist niet). De kleuren van een plasma worden heel langzaam minder met de jaren en op de plekken waar vaak zwarte balken zitten zal dit trager gaan en dus een kleurverschil kunnen komen t.o.v. de rest van het scherm.

PSN id: NL_SToRM

• Powder Toastman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:24
Kabels kunnen wel degelijk een grote invloed hebben op de beeldkwaliteit. En dan heb ik het niet over een HDMI kabel. In het begin had ik op mijn 42PV70 last van "trillend rood". Rode balken knipperden en zagen er overdreven rood uit. Vooral bij Pauw & Witteman en Journaal (veel rode balken) viel dit erg op.
Uiteindelijk een iets duurdere coax kabel met ferrietkernen aan beide einden gekocht en deze tussen de wanddoos van de kabel en mijn Humax 5050c geplaatst en het probleem was verdwenen. Sindsdien nog steeds een prachtig beeld op het oude beestje, alhoewel het zwart iets minder zwart is geworden na vele duizenden uren.

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
inXs schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:22:

Edit: En ik wil hem graag laten kalibreren als hij er 500uur op heeft zitten. Op de V&A zag ik wel iemand staan die dat doet, maar niet in de regio Amersfoort. Iemand een adresje/naam/winkel die voor een goede prijs langs komt om de boel te kalibreren? Daar heb ik namelijk tzt wel interesse in!
Dan moet je eens kijken bij spectrumkalibratie. Daar laat ik het doen als hij voorbij de 200 uur zit.

Heeft een leuke prijs en geen voorrijkosten. Komt door het hele land.
En die aanbieding op zijn site die blijft voorlopig staan.

En wat betreft de nadelen van plasma.... Ze zijn er. Ik ben ook kritisch, als je goed kijkt dan ga je ze zien. Vroeg of laat.
Beter is...... Hier langs heen te kijken en de pluspunten te gaan zien. En die ga je meer waarderen dan de nadelen.
Vooral als je de nadelen van LCD kent.

Dus gewoon genieten en TV kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door wackidth op 24-01-2014 08:25 ]

.

• Brad Pitt
wackidth schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:14:
[...]
Heeft een leuke prijs en geen voorrijkosten. Komt door het hele land.
En die aanbieding op zijn site die blijft voorlopig staan.
Ook daar laten doen, niet 100% tevreden mee, wilde/kon niet THX stand calibreren, baal daar nog van :)

• SanduTje
Omdat THX een hoger lichtopbrengst heeft dan Pro?

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-01 21:07
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:00:
Als je aan het einde van de film met zwarte balken even de film op full screen zet (of daarna 5 minuten het beeld op volledig beeld laat afspelen), dan is er niks aan de hand. De balken vervagen dan weer meteen.

Als je dit niet doet en echt alleen met zwarte balken kijkt, dan wordt het steeds lastiger om dit recht te trekken.

Je moet je meer zorgen maken over de logo's en zelfs ondertiteling. Ik heb de ondertiteling op het donkergrijs ingesteld en ik zet hem op verschillende posities (boven 1, boven 2, onder 1, onder 2) en dat helpt echt goed.
Toen ik dit niet deed, was het echt duidelijk zichtbaar bij normaal tv kijken en dan pans bijvoorbeeld.

• Brad Pitt
SanduTje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:40:
Omdat THX een hoger lichtopbrengst heeft dan Pro?
En een zwarter "zwart", klopt.
StealthyPeanut schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:43:
Als je aan het einde van de film met zwarte balken even de film op full screen zet (of daarna 5 minuten het beeld op volledig beeld laat afspelen), dan is er niks aan de hand. De balken vervagen dan weer meteen.
Als je heel vaak film kijkt lost dat ook niet alles op, de rest van het beeld veroudert gewoon sneller dan die balken waardoor je ze sowieso gaat zien. Tijdens normale content zelden, als het beeld zwart is in een heel donkere ruimte vaak wel. Heb nu 2100 uur op de VT50 staan en de balken zijn dan ook weer zichtbaar.

[ Voor 64% gewijzigd door Brad Pitt op 24-01-2014 08:48 ]

• wackidth
@loondijke
Ondertiteling op donkergrijs? Jij kijkt via de CAM?
Kijk nooit via de tuner. Dus de opties nooit doorgelopen.

@brad
Ik d8 dat de THX stand niet gekalibreerd kan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door wackidth op 24-01-2014 08:49 ]

.

• Brad Pitt
wackidth schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:48:
@brad
Ik d8 dat de THX stand niet gekalibreerd kan worden.
Niet zo uitgebreid als de Pro-standen inderdaad maar witbalans en dergelijke kan wel. Had dat graag gewild.

• SanduTje
THX kan alleen via het servicemenu.

Vraag me af of THX bij de VT60 ook zwarter is dan Pro.

• Brad Pitt
SanduTje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:49:
Klopt.
Dacht dat de meeste Pro-perikelen uit de x60 serie wat dat betreft wel weg waren ja :)

• StealthyPeanut
SanduTje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:49:

De Pro is net zo zwart als de THX stand op de VT60. Alleen de lichtopbrengst ligt iets hoger in de THX stand;

In the “Min” luminance setting, the THX Cinema mode’s peak video white measured at 97 cd/m2, which is sufficiently bright. “Professional” was a little lower at 76 cd/m2, and raising the [Contrast] did not have a huge effect. However, setting the Panel Luminance Setting to “Mid” resulted in 114 cd/m2 output.

http://www.hdtvtest.co.uk...p55vt65b-201304212862.htm

Daardoor lijkt het in jouw beleving, dat het zwart nog zwarter is. Maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik de lichtopbrengst in de PRO stand soms al te hoog vind ofzo. Bij een contrastrijke scene (donkere kamer met een deuropening naar buiten bijvoorbeeld), hebben mijn ogen moeite om het complete plaatje als rustig of natuurlijk te beleven. Moeilijk uit te leggen.

• SanduTje
Het toevoegen van een 'Panel Luminance' optie was een goede keus van Panasonic. Op een ongekalibreerde VT50 was de THX de enige mode die mooi zwart met een pop kon laten zien.

Wat gebruik je momenteel, gamma 2.4 en PL op 'Mid'?

• wackidth
@brad

Maar ondanks THX wel tevreden over spectrumkalibratie?

[ Voor 35% gewijzigd door wackidth op 24-01-2014 09:23 ]

.

• SanduTje
Ik gebruik daardoor nu alleen nog maar Pro1 (mid) en Pro2 (low) dus THX heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde meer.
_Brake_ schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 23:25:

De nieuwe panasonic plasma's hebben meer last van flicker dan de oudere. De exacte reden weet ik zo niet meer, maar dat heeft volgens mij iets met de subfield drive te maken (die knippert vaker?!). Maar ik ben dat vergeten.

Die kernen gaat niets uitmaken. Je ziet gewoon de nadelen van dit scherm. Voor de 'kritische' kijker zijn deze nadelen minder erger dan de nadelen van LED.s Dithering zou je geen last van moeten hebben, behalve als je op 1 meter gaat zitten oid.
Ik heb een visus van 1.6 (zie dus vrij goed:P) en vanaf 2 meter zie ik de dithering al nauwelijks meer en vanaf 2,5 is het compleet weg (55").

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:40

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:45:
[...]

De nieuwe panasonic plasma's hebben meer last van flicker dan de oudere. De exacte reden weet ik zo niet meer, maar dat heeft volgens mij iets met de subfield drive te maken (die knippert vaker?!). Maar ik ben dat vergeten.
Ja dat flicker viel me ook al op. En Frank, die men kalibratie deed, viel het ook meteen op - vooral op lichtere achtergronden.
Maar als de TV even aan blijft staan wordt het minder en zie ik het niet meer.
Frank zei dat die flickering misschien zou kunnen verholpen worden met ''Line-R'' van bijv. Alternate (merk : APC)
Is wel redelijk duur maar zou kunnen helpen zei hij me.
Geen idee, vond het te duur om te proberen in ieder geval.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• Brad Pitt
daffie82 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:56:
[...]
Frank zei dat die flickering misschien zou kunnen verholpen worden met ''Line-R'' van bijv. Alternate (merk : APC)
De kans dat dat werkt lijkt mij zo ongeveer nul. Maar zal wel te sceptisch zijn :)

[...]

Ja dat flicker viel me ook al op. En Frank, die men kalibratie deed, viel het ook meteen op - vooral op lichtere achtergronden.
Maar als de TV even aan blijft staan wordt het minder en zie ik het niet meer.
Ik denk niet dat je dat kan fixen. Die flicker komt van het pulseren van het beeld (zo wordt het beeld opgebouwd). Dat is gewoon inherent aan het panel en de driving daarvan.

Het is geen 'refreshrate flicker' namelijk :)

• SanduTje
Tuurlijk helpt dat, net als een hdmikabel van 100 euro :P

• StealthyPeanut
SanduTje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:02:
Tuurlijk helpt dat, net als een hdmikabel van 100 euro :P
Wij van Monster Cable adviseren Monster Cable _/-\o_ _/-\o_

8)7 8)7 8)7

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Hij zei ook dat het ''kon'' helpen, en zei het gewoon eens te proberen.
Hij had blijkbaar met zen speakers een constant ''humming'' sound en dat zou toen geholpen hebben. Naja, whatever :)

Nog iets wat me opviel over de review van de GT60 :
''There are some small (positive) differences we were not expecting, relative to our experiences with the TX-P50GT60B. On that plasma, the [Professional] modes would crush out rarely-used “Whiter than white” shades in the video signal, which in extreme circumstances could result in very bright highlight details losing a small amount of detail. The [Custom] mode retained these details.''

Dan zouden kalibrators eigenlijk de Custom mode moeten gaan kalibreren op een GT60 ?
Mja, verschil zal wel zo klein zijn dat je het toch niet ziet.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01 10:07
[...]

Heeft die Frank eigenlijk wel iets nuttigs gedaan/verteld bij jou? |:(
Slechte kalibratie, duur nutteloos spul proberen aansmeren...

;)

• SanduTje
StealthyPeanut schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:04:
[...]

Wij van Monster Cable adviseren Monster Cable _/-\o_ _/-\o_

8)7 8)7 8)7
Er zijn wel betere kabels maar die schijnen door elven bij maanlicht in een donker bos gefabriceerd te zijn, maar daar is dan weer vrij lastig aan te komen.

• Brad Pitt
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:07:

;)
Ben wayyy back zelfs door hem van het Pioneer topic gebanned vanwege (te) kritische uitspraken. Dat ding was toen zóó perfect. Zei ik wat van, mocht niet, en doei! ;)

Brad Pitt schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:08:
[...]

Ben wayyy back zelfs door hem van het Pioneer topic gebanned vanwege (te) kritische uitspraken. Dat ding was toen zóó perfect. Zei ik wat van, mocht niet, en doei! ;)
Pioneer is ook niet perfect (als we over de tv's hebben). Maar ja. Geen enkele TV is perfect.

• Brad Pitt
Adlermann schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:11:
Pioneer is ook niet perfect (als we over de tv's hebben). Maar ja. Geen enkele TV is perfect.
Sttt, mag je niet zeggen hè! Toén was het paneel al perfect zwart (na calibratie uiteraard), laat staan hoe het nú is :X

[ Voor 4% gewijzigd door Brad Pitt op 24-01-2014 10:12 ]

• PinkPanther1970
Brad Pitt schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:12:
[...]

Sttt, mag je niet zeggen hè! Toén was het paneel al perfect zwart (na calibratie uiteraard), laat staan hoe het nú is :X
Tja, als ik hoor hoeveel die man vraagt om een scherm zo slecht te kalibreren dan is het niet moeilijk te begrijpen dat 'ie perfect zwart ziet...

• Brad Pitt
Ennnnn weer back on topic dan maar :P

PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:15:
[...]

Tja, als ik hoor hoeveel die man vraagt om een scherm zo slecht te kalibreren dan is het niet moeilijk te begrijpen dat 'ie perfect zwart ziet...
Ik wil Frank even niet slecht noemen. Maar hij is tijdens een Tour wel beperkt in de tijd wat hij kan doen...

Van alle mensen die (professioneel) kalibreren is hij wel de persoon die het meest aangeraden wordt. En eventueel op 1 (iets) mindere kalibratie kun je niets zeggen over die status.

Wat ik me herinner was er alleen iets aan de hand met brightness. Greyscale, en CMS heb ik alle vertrouwen in dat dat goed is.

• Brad Pitt
Adlermann schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:17:
Maar hij is tijdens een Tour wel beperkt in de tijd wat hij kan doen...
Als dan van tevoren duidelijk gemaakt wordt dat het eindresultaat slechter kán zijn dan van een individuele calibratie wegens tijd "gebrek" zou dat niet zo'n ramp zijn. Geloof echter niet dat dat erbij gezegd wordt.

• StealthyPeanut
Maar dan nog. Het beleid is altijd nog; Niet goed, geld terug.

Toch? Of heb ik dat niet goed begrepen?

• PinkPanther1970
Adlermann schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:17:
[...]Maar hij is tijdens een Tour wel beperkt in de tijd wat hij kan doen...
Nog een geluk dan dat hij geen hersenchirurg is... "Nou, er kan er nog wel eentje bij vandaag".
Als je dergelijke dienst wil aanbieden, dan doe je het goed en probeer je er niet zoveel mogelijk af te haspelen op een dag ten koste van de kwaliteit.

Trouwens, als ik het goed begrepen heb, heeft 'ie zelfs geen aparte Pro1 dag en Pro2 nacht instelling aangemaakt en heeft 'ie het gamma ook niet gekalibreerd.

[ Voor 14% gewijzigd door PinkPanther1970 op 24-01-2014 10:34 ]

Brad Pitt schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:19:
[...]

Als dan van tevoren duidelijk gemaakt wordt dat het eindresultaat slechter kán zijn dan van een individuele calibratie wegens tijd "gebrek" zou dat niet zo'n ramp zijn. Geloof echter niet dat dat erbij gezegd wordt.
Volgens mij stond zoiets er vroeger wel bij. BV hij deed hij alleen greyscale in een tour. Maar ik ben niet helemaal bij hoe het tegenwoordig vekrocht wordt.

Cap weet het wel beter denk ik dan ik op dit punt: maar volgens mij heb je bij een 60 serie wel 3-4 uur nodig voor een kalibratie (itt een vt50 waar ik het in 90 min wel redelijk voor elkaar kan krijgen, 2 uur voor echt goed).

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02-2025
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:22:
[...]

Nog een geluk dan dat hij geen hersenchirurg is... "Nou, er kan er nog wel eentje bij vandaag".
Als je dergelijke dienst wil aanbieden, dan doe je het goed en probeer je er niet zoveel mogelijk af te haspelen op een dag ten koste van de kwaliteit.

Trouwens, als ik het goed begrepen heb, heeft 'ie zelfs geen aparte Pro1 dag en Pro2 nacht instelling aangemaakt en heeft 'ie het gamma ook niet gekalibreerd.
Ik vind dat jij heel ongenuanceerd bezig bent iemand te beschadigen.
'Als ik goed begrepen heb', voordat je dat soort dingen over iemand anders schrijft, moet je dat zeker weten. Als jij problemen/vete met iemand hebt, daar hoeven wij als topicvolgers daar toch geen last van te hebben. Ik vind jouw opmerkingen zeer storend en kinderachtig.

A.u.b bij de feiten houden; jij hebt een kalibratie gehad waar je niet tevreden meer was. Heb je dit aangegeven en geprobeerd tot een oplossing te komen?
Dat je aangeeft dat een kalibratie niet heiligmakend is, is info waar we wel wat aan hebben.

• PinkPanther1970
Marcel9970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:01:
[...]Ik vind jouw opmerkingen zeer storend en kinderachtig.
Mijn opmerkingen waarschuwen mogelijke kandidaten voor kalibratie dat er het best vooraf duidelijke afspraken worden gemaakt, alvorens iemand enkele honderden euro in de handen te stoppen en niet blind te vertrouwen op een of andere "reputatie".
Geen idee wat jouw bericht bijdraagt en, trouwens, had je goed gelezen dan had je begrepen dat het niet over een kalibratie bij mij ging.

[ Voor 17% gewijzigd door PinkPanther1970 op 24-01-2014 11:11 ]

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:07:
[...]

;)
Waar zeg ik dat hij dat probeerde aan te smeren?
Ga nou geen dingen lopen zeggen die ik niet gezegd heb.
Ik zeg hier gewoon even wat hij uit eigen ervaring gemerkt had, hij heeft nooit dit proberen te slijten. Wat heeft hij daar immers aan?

En over de kalibratie : Er was idd enkel iets mis met de brightness, en gamma heeft hij idd niet gedaan en ook geen day/night settings gemaakt.
Heeft hij dat op voorhand gezegd? Volgens mij niet - maar zoals Adlermann al zegt kan je dat ook niet verwachten op een tour met 6 a 7 man.
Misschien stond wel ergens op zijn forum wat er precies in de kalibratie zat en heb ik dat niet gelezen.
Ik zit er me ook minder in op te jagen dan de meeste mensen hier :+
Hij is in ieder geval iemand die weet waarover hij het heeft. En fouten maken (brightness) is menselijk.

Verwijderd

Beste mensen.

Ik volg de panasonic plasma fora op GoT al geruime tijd en ben zelf al jaren de trotse eigenaar van Panasonic Plasma's. Na een ouder model en de VT50 ben ik nu eigenaar van een VT60 en wil die graag laten kalibreren. De VT50 is vervangen door de VT60 vanwege problemen met inbranden. Op de VT60 heb ik hier nu nauwelijks last van, dus de VT60 is een blijver. De VT60 heeft inmiddels een 400 uur gedraaid, dus het is de hoogste tijd voor een kalibratie.

Gezien de recentelijke berichten over de verschillende mensen die dit aanbieden hoor ik graag of jullie ervaring hebben met Dimitri van Image Science Solutions. Ik heb met Frank, Spectrum Kalibratie en Dimitri contact gehad. Frank staat hoog aangeschreven, maar geeft mij het gevoel dat hij door de jaren heen wat minder service gericht is geworden. Daarnaast werkt hij 'alleen' tijdens tours en geeft met dat de indruk dat er te weinig tijd wordt vrijgemaakt indien de kalibratie wat tegenvalt. Bij de VT60 schijnt dit risico er in te zitten. Ook ga ik niet graag met hem in discussie als ik niet tevreden ben gezien de discussies die hij voert op diverse fora. Spectrum gaf mij een neutrale indruk en Dimitri maakt een goede indruk. Hij lijkt zeer service gericht. Bovendien wekt hij de indruk een 'perfectionist' te zijn. Als ik zoveel uitgeef aan een kalibratie wil ik met een tevreden gevoel achter blijven en hij geeft me de indruk dat ik me daar niet al te veel zorgen over hoef te maken. Hij gaat pas weg als hij zelf tevreden is.

Mijn voorkeur lijkt nu uit te gaan naar Dimitri, maar alvorens hem in te schakelen verneem ik graag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met zijn kalibraties? Ervaringen zijn te vinden op Marktplaats, maar ik hoor het graag van de 'pro's' en kritische kijkers hier.

Bedankt voor de genomen tijd en moeite.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 11:28 ]

• Brad Pitt
Mr Make Believe = Dimitri? ;)

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

lol.. Die achterdocht en kritiek hier constant, foei foei :o

• Brad Pitt
daffie82 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:28:
Eén post op tweakers, één en al lof over een bedrijf, sja?

Verwijderd

Nope, ik deel simpel mijn ervaringen dusver. Ik zal niet ontkennen dat ik opzoek ben naar bevestiging nu ik mijn keuze opzich al heb gemaakt. Tenzij het gemotiveerd wordt afgeraden door iemand met ervaring :-)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:29:
[...]

Nope, ik deel simpel mijn ervaringen dusver. Ik zal niet ontkennen dat ik opzoek ben naar bevestiging nu ik mijn keuze opzich al heb gemaakt. Tenzij het gemotiveerd wordt afgeraden door iemand met ervaring :-)
Ik ken dimitri niet en Frank alleen van reputatie. Maar als ik blind moest gokken dan zou ik voor Frank gaan.

Echter doe ik het zelf met mijn i1pro gecombineerd met mijn 1d3 en heb ik ze beide niet nodig. Inmiddels ook wel een stuk of 20 tv's gekalibreerd en kan wel zeggen dat ik (zeker) bij de Panasonics het wel onder de knie heb :P

Verwijderd

daffie82 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:28:
Tsja, het is tegenwoordig niet makkelijk om als rookie op een forum het vertrouwen te winnen. Als ik iets kan doen om het tegendeel te bewijzen, dan hoor ik het wel.

Verwijderd

Adlermann schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:32:
[...]

Ik ken dimitri niet en Frank alleen van reputatie. Maar als ik blind moest gokken dan zou ik voor Frank gaan.

Echter doe ik het zelf met mijn i1pro gecombineerd met mijn 1d3 en heb ik ze beide niet nodig. Inmiddels ook wel een stuk of 20 tv's gekalibreerd en kan wel zeggen dat ik (zeker) bij de Panasonics het wel onder de knie heb :P
Bedankt voor je reactie! Wordt het gezien jouw toegevoegde waarde op dit forum niet tijd om eens wat kalibraties buiten de regio te doen :-) Jouw antwoorden hier geven een goede indruk, dus mocht je het overwegen dan houd ik me aambevolen :-)

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

bak bier en op max 20 km wonen :p

Verwijderd

Dat heb ik gelezen ja. Bak bier is geen probleem, 20 bakken bier valt ook nog binnen het budget, die 20 km daarentegen :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 11:38 ]

• PinkPanther1970
daffie82 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:24:
[...]

maar zoals Adlermann al zegt kan je dat ook niet verwachten op een tour met 6 a 7 man.
Maar zoals Adlermann aangeeft, neemt een goede kalibratie redelijk wat tijd in beslag.
Dan moet je als vakman weten dat je geen deftig werk kan verrichten als je er 6 of 7 op een dag doet... Voor het forse bedrag dat je betaalt, mag je toch kwaliteit verwachten of niet?

[ Voor 9% gewijzigd door PinkPanther1970 op 24-01-2014 11:42 ]

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:40:
[...]

Maar zoals Adlermann aangeeft, neemt een kalibratie redelijk wat tijd in beslag.
Dan moet je als vakman weten dat je geen deftig werk kan verrichten als je er 6 of 7 op een dag doet.
Denk je echt dat ie dat niet weet?
Tuurlijk weet hij dat - en zoals ik zeg : misschien staat het wel op zijn forum?
En hoeveel tijd een kalibratie in beslag neemt is maar wat je er van verwacht.
Als je de laatste 2% er uit wil persen heb je inderdaad 2 uur extra nodig.
Dat zal verhouding tijd/opbrengst dan niet de moeite zijn voor hem en voor 95% van de klanten.
Trouwens als je het toch zo perfect wil, moet je elke 6 tot 12 maanden opnieuw laten kalibreren....

[ Voor 6% gewijzigd door daffie82 op 24-01-2014 11:44 ]

PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:40:
[...]

Maar zoals Adlermann aangeeft, neemt een kalibratie redelijk wat tijd in beslag.
Dan moet je als vakman weten dat je geen deftig werk kan verrichten als je er 6 of 7 op een dag doet.
Vroegah communiceerde hij dat wel. Toen deed hij ook alleen greyscale. Op het forum staat wel uitgelegd wat hij precies doet tijdens een tour.
[edit]
Hij zegt dus dat er geen verschil zit tussen de tour en op locatie. Dus je mag an zich perfectie verwachten.

MAAR. Dit is een theoretische discussie eigenlijk, aangezien alleen brigthness maar niet goed was bij Daffie.

Dat kan gewoon een foutje zijn die erin is geslopen. Daffie heeft dat zelf goed kunnen corrigeren en aangezien brightness gewoon RGB op de greyscale gelijkwaardig beinlvoed maak je de kalibratie ook niet stuk.

Ik heb er alle vertrouwen in dat daffie nu gewoon goed gekalibreerd beeld heeft.
Het hangt er vanaf wat Dimitri biedt. Mij lijkt de prijs/kwaliteitsverhouding van Adlermann een stuk meer in orde dan die van een contrast+greyscale+cms kalibratie van effectief (dus excl binnenkomst, spullen uitpakken, uitleg, inpakken etc) max een uur op een tour. Als Dimitri er ook ruim de tijd voor neemt - dus bijv voor de witbalans kalibreren op patterns, greyscale ramp check, terug naar patterns, opnieuw checken greyscale ramp, etc - dan zou ik daarvoor kiezen. Dat lijkt me zeker bij de 60 serie een verstandige zaak, want als je gewoon 10-punts kalibreert op patterns dan heb je goede kans dat na kalibratie je greyscale ramp er beroerder uitziet dan in de fabrieksinstellingen, en daar ben je niet blij mee.

Maar goed, ik weet niet hoe Dimitri te werk gaat en hoe ver zijn kennis reikt. Helaas kan je er eigenlijk alleen een oordeel over vellen als je én gezien hebt hoe iemand te werk gaat én zelf goed op de hoogte bent van de ins en outs van kalibraties. In het land der blinden is eenoog namelijk koning...
Adlermann schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:44:
[...]

MAAR. Dit is een theoretische discussie eigenlijk, aangezien alleen brigthness maar niet goed was bij Daffie.
Dat weten wij uiteraard niet want we hebben het niet kunnen nameten. Wat we wel weten is dat Daffie tevreden is, en daar gaat het uiteindelijk om. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 24-01-2014 11:47 ]

• PinkPanther1970
daffie82 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:43:
[...]

Als je de laatste 2% er uit wil persen heb je inderdaad 2 uur extra nodig.
Dat zal verhouding tijd/opbrengst dan niet de moeite zijn voor hem en voor 95% van de klanten.
Sorry, maar... een basisinstelling als brightness verkeerd instellen, geen pro1-2 dag/nacht, geen gamma... dat is niet de laatste 2% eruit persen, dat is de basis voor een kalibratie.
Als jij ermee tevreden bent, zoveel te beter...
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:46:
[...]

Sorry, maar... een basisinstelling als brightness verkeerd instellen, geen pro1-2 dag/nacht, geen gamma... dat is niet de laatste 2% eruit persen, dat is de basis voor een kalibratie.
Geen pro1/pro2 doe ik ook niet bij mensen. Iign iet voor een krat bier.

En twee instellingen zou ik nog niet eens doen voor 250 piek eigenlijk. Je bent gewoon dan 2x 4 uur bezig met pech op een vt60.
Wat ik voor een krat bier doe is:

basic afstellen/ CMS/greyscale/ gamma

En dan de gamma of op 2.2 of 2.4. 2.2 voor 'overall kijken' en de 2.4 voor als mensen alleen verduisterd in de avonduren kijken.

Uiteraard wel met de tienpunts if aanwezig.
Cap schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:44:

Dat weten wij uiteraard niet want we hebben het niet kunnen nameten. Wat we wel weten is dat Daffie tevreden is, en daar gaat het uiteindelijk om. ;)
Uiteraard. Het was een aanname dat de rest goed is :)

[ Voor 33% gewijzigd door Adlermann op 24-01-2014 11:53 ]

Klopt, in 1 dag red je dat eigenlijk niet, want na 4 uur pielen ben je redelijk tureluurs. Ik zou ook 1 goede kalibratie rond gamma 2.4 voor kijken onder optimale omstandigheden prefereren boven 2 "snelle" kalibraties voor day en night. Sterker nog, ik kopieer zelf de "goede" 2.4 stand op custom / pro1 naar pro2, pas de gamma aan naar 2.2 en heb een "day mode". De greyscale is wel iets minder mooi maar dat boeit ook een stuk minder, ik (iedereen) zit in day mode toch suboptimaal te kijken met een bak licht in de kamer.
Cap schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:53:
Klopt, in 1 dag red je dat eigenlijk niet, want na 4 uur pielen ben je redelijk tureluurs. Ik zou ook 1 goede kalibratie rond gamma 2.4 voor kijken onder optimale omstandigheden prefereren boven 2 "snelle" kalibraties voor day en night. Sterker nog, ik kopieer zelf de "goede" 2.4 stand op custom / pro1 naar pro2, pas de gamma aan naar 2.2 en heb een "day mode". De greyscale is wel iets minder mooi maar dat boeit ook een stuk minder, ik zit in day mode toch suboptimaal te kijken met een bak licht in de kamer.
Ja.

Voor thuis heb ik het wel gedaan (2x apart). Maar een vt50 is een stuk sneller 'goed' te krijgen.

Maar bij de day mode ben ik wel iets minder secuur ja. a) ik kijk nooit overdag eigenlijk) b) meestal moet ik toch naar normal mode eigenlijk voor de extra licht opbrengst en op normal mode is mijn beeld echt GROEN op sommige plekken :)

Verwijderd

Cap schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:44:
Het hangt er vanaf wat Dimitri biedt. Mij lijkt de prijs/kwaliteitsverhouding van Adlermann een stuk meer in orde dan die van een contrast+greyscale+cms kalibratie van effectief (dus excl binnenkomst, spullen uitpakken, uitleg, inpakken etc) max een uur op een tour. Als Dimitri er ook ruim de tijd voor neemt - dus bijv voor de witbalans kalibreren op patterns, greyscale ramp check, terug naar patterns, opnieuw checken greyscale ramp, etc - dan zou ik daarvoor kiezen. Dat lijkt me zeker bij de 60 serie een verstandige zaak, want als je gewoon 10-punts kalibreert op patterns dan heb je goede kans dat na kalibratie je greyscale ramp er beroerder uitziet dan in de fabrieksinstellingen, en daar ben je niet blij mee.

Maar goed, ik weet niet hoe Dimitri te werk gaat en hoe ver zijn kennis reikt. Helaas kan je er eigenlijk alleen een oordeel over vellen als je én gezien hebt hoe iemand te werk gaat én zelf goed op de hoogte bent van de ins en outs van kalibraties. In het land der blinden is eenoog namelijk koning...
Ik ben alles behalve deskundig op dit gebied. Ik lees wel veel op fora en weet een klein beetje waar ik op moet letten. Dimitir neemt in ieder geval ruim de tijd en lijkt verstand van zaken te hebben voor zover ik dat kan beoordelen. Ik denk dat ik de gok maar neem en zal jullie informeren over de gang van zaken en de resultaten.

• PinkPanther1970
Waardoor ik voor mezelf (persoonlijk dus, zal het maar even benadrukken) besluit dat als je voor bijna 300 euro zelfs geen deftige volledige pro calibratie kan krijgen en er dus bijna geen reet verschil is met zelf een beetje zitten aanklooien met gratis software en een geleende meter, er niemand anders dan mezelf met zijn vingers aan de instellingen van m'n scherm komt. ;)

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:46:
[...]

Brightness stond idd fout, betwist ik toch ook niet.
En jij maakt nooit fouten? Zoals ik al zei : fouten maken is menselijk.
Misschien zijn fouten vreemd voor jou, maar ik maak er ook wel eens een paar....
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:00:
Waardoor ik voor mezelf (persoonlijk dus, zal het maar even benadrukken) besluit dat als je voor bijna 300 euro zelfs geen deftige volledige pro calibratie kan krijgen en er dus bijna geen reet verschil is met zelf een beetje zitten aanklooien met gratis software en een geleende meter, er niemand anders dan mezelf met zijn vingers aan de instellingen van m'n scherm komt. ;)
Heb het hier onlangs nog eens gezegd : wat je zelf doet, doe je (meestal) beter is ook mijn motto.
Alleen spijtig dat je niet alles zelf kan doen in het leven door tijdgebrek (en gebrek aan zin) :)
Ik vond het persoonlijk niet de moeite om me hier zelf in te verdiepen voor een paar honderd euro. Ik weet hoe ik zelf ben (redelijk perfectionist) en dan loop ik bij wijze van spreken 2 weken te klooien aan men scherm om elke laatste procent eruit te krijgen. Had ik gewoon geen zin in.

[ Voor 46% gewijzigd door daffie82 op 24-01-2014 12:10 ]

• PinkPanther1970
daffie82 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:01:
[...]
En jij maakt nooit fouten?
Jawel hoor, maar ik probeer ze dan wel zo goed als mogelijk recht te zetten.
:)

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

PinkPanther1970 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:07:
[...]

Jawel hoor, maar ik probeer ze dan wel zo goed als mogelijk recht te zetten.
:)
Klopt, heeft ie ook gedaan via de email.
En een brightness aanpassen kan ik gelukkig zelf ook nog wel - moest hij van mij geen 300km voor af te leggen....

• PinkPanther1970
daffie82 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:11:
[...]

Klopt, heeft ie ook gedaan via de email.
En een brightness aanpassen kan ik gelukkig zelf ook nog wel - moest hij van mij geen 300km voor af te leggen....
Zoals reeds gezegd, als jij er gelukkig mee bent...

Verwijderd

daffie82 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:01:
[...]

Heb het hier onlangs nog eens gezegd : wat je zelf doet, doe je (meestal) beter is ook mijn motto.
Alleen spijtig dat je niet alles zelf kan doen in het leven door tijdgebrek (en gebrek aan zin) :)
Ik vond het persoonlijk niet de moeite om me hier zelf in te verdiepen voor een paar honderd euro. Ik weet hoe ik zelf ben (redelijk perfectionist) en dan loop ik bij wijze van spreken 2 weken te klooien aan men scherm om elke laatste procent eruit te krijgen. Had ik gewoon geen zin in.
En gebrek aan het juiste gereedschap niet te vergeten. Die meters zijn niet bepaald gratis. Tweede hands moet er ook nog wel wat voor betaald worden en dan krijg je vervolgens weer de vraag of de meter gekalibreerd is. Het weegt allemaal net niet op tegen de kosten van het laten uitvoeren, tenzij je er graag een hobby van maakt. Dan natuurlijk wel, maar daar is mijn tijd helaas te schaars voor.

Toch wordt er een hoop geld gevraagd voor die kalibraties en dan houd ik er graag een goed gevole aan over :)

• wackidth
En de 20km van Adler... Waarvandaan is dat?

.

Tijd/geld bespaartip voor day/night kalibratie: een tactiek die i.h.a. een redelijk goed resultaat geeft bij de Panasonics is de volgende:

1. Kalibreer / laat kalibreren in beeldmodus pro1 voor de optimale kijkomstandigheden (gedimd licht dus). Dit moet liefst een uitgebreide kalibratie zijn, dat wil zeggen zowel de basisinstellingen, witbalans (eerst 2-pts en daarbovenop 10-pts), gamma (1-pts en dan 10-pts) als full-cms. Dit is voor een optimaal resultaat (helaas) een kwestie van itereren omdat de instellingen / testpatronen niet 100% onafhankelijk van elkaar zijn. Kies je simpelweg een enkele set testpatronen en kalibreer je zonder itereren gamma, witbalans en cms dan ziet het resultaat er op die patronen uiteraard goed uit maar zit je zeer waarschijnlijk wel met hinderlijke grote fouten in andere patronen. Je bent hiermee wel een hele middag zoet, of meerdere dagen (leercurve) als je nog weinig ervaring hebt met kalibreren. ;)

2. Kopieer dan deze kalibratie met de kopieerfunctie in het menu naar alle bronnen, dan heb je een bak reservekopieen.

3. Vervolgens ga je de day mode "quick and dirty" instellen, dit kan je zelf zonder hulp / meter.
- Zet op de ingang die je gebruikt voor kalibratie (bijv HDMI 2) pro1 op je favoriete gamma (2.2?) voor kijken in een (te ;)) lichte omgeving. Mag, je hebt immers reservekopieën op de andere ingangen.
- Stel vervolgens de zwartwaarde (brightness) en witwaarde (contrast) opnieuw in met behulp van de testpatronen. Waarschijnlijk wil je het contrast hoger zetten ivm de lichtere kijkomgeving.
- Kopieer nu pro1 naar pro2 en reset in pro2 de 10-punts greyscale instellingen, laat de 2-punts instellingen in takt. Het CMS laat je ook onaangeroerd, want ook die is behoorlijk goed overdraagbaar.
- Pak een greyscale ramp en controleer de grijstrap visueel door te switchen tussen pro1 (10-pts) en pro2 (2-pts) mode. Hoe minder kleurbanden erin zitten, hoe minder kans je bij het kijken naar echte content hebt op regenboogjes in helderheidsverlopen. Kies degene die er het meest regelmatig uitziet en zet deze als "day mode" op pro2.

4. Zet je oorspronkelijke kalibratie voor optimale omstandigheden vanaf een andere input (bijv HDMI 1) terug naar pro1 op de kalibratieingang (HDMI 2).

Bij de 60 serie kan je via het menu behalve tussen bronnen ook kopiëren tussen beeldmodi (pro1 -> pro2). Bovendien heb je bij de 60 serie naast pro1 en pro2 ook nog een custom mode, dus kan je zelfs een 3-traps raket maken van bijv gamma 2.4, 2.2 en 2.0.

PS bespaartip 2 is om het hele 2-punts en 10-punts witbalans vergelijk hierboven over te slaan en alleen de 2-punts witbalans en CMS van de night mode te behouden in de gekopieerde day mode. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is deze instelling ook voor daymode beter dan de fabrieksinstelling. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 24-01-2014 12:42 ]

• wackidth
Ik heb nog een xrite i1 liggen en heb getracht mijn VT50 toendertijd zelf te kalibreren.
Met negatief resultaat tot gevolg ondanks alle tips op diverse fora.

Komt ook nog eens bij kijken dat ik kleurenblind ben.... En jah je ziet wel in kleur.. Maar dat ga ik allemaal niet uitleggen.

Eindconclusie : niet aan beginnen als je weinig tijd hebt. En helemaal geen ervaring hebt

Dus als iemand in omgeving Almere zit?

.

Welke Xrite i1? Dat maakt nogal wat uit. De i1 Display 2 is namelijk totaal ongeschikt, de i1 Display Pro prima te gebruiken, de i1 Pro (versie 1 rev. D of versie 2) zonder meer goed. ;)
Adlermann schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:55:
[...]

meestal moet ik toch naar normal mode eigenlijk voor de extra licht opbrengst en op normal mode is mijn beeld echt GROEN op sommige plekken :)
Voordeel van de 60 serie is dat je de pro/custom modes ook als day mode kunt gebruiken. Zeker "custom" met zijn extra hoge contrast (geen white crush tot c.a. 60/100 contrast, waar je bij pro niet veel verder kunt gaan dan 40/100).

[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 24-01-2014 12:51 ]

• wackidth
Ja het is een display 2. Ligt in de kast te verstoffen.

.

Logisch dat het resultaat niet goed was. ;) En grote kans dat je hem weg kan gooien: met LED schermen kan ie sowieso niet goed omgaan, dus ook voor een moderne PC monitor heb je er niks aan, en na een paar jaar zijn de filters aan gort (inwerking lucht/vocht/licht) en klopt er niets meer van de gemeten waarden.

[ Voor 75% gewijzigd door Cap op 24-01-2014 12:54 ]

• wackidth
Dat blijkt... . Maar werd wel door velen gebruikt. Met volgens eigen zeggen een goed resultaat.

Verloop heb je altijd... Of je nou een display2 hebt of een i1pro of colormunki.
Dus dat maakt niet uit.

[ Voor 36% gewijzigd door wackidth op 24-01-2014 12:58 ]

.

Een nieuwe was destijds bruikbaar voor plasma, CRT en CCFL based schermen met een beperkte color gamut. Deze budget units waren niet super stringent geproduceerd dus je zat met een exemplarisch onbekende maar meestal acceptable meetfout (vaak een deltaE76 zo rond de 3 meen ik). Gelukkig waren de metingen afgezien van deze exemplarische meetfout wel redelijk consistent. Beter een consistente lichte rood- of blauwzweem op je greyscale dan een regenboog, zullen we maar zeggen. ;) De concurrent Datacolor maakte het met zijn Spyders nog bonter met de exemplarische afwijkingen: je moest ze echt doormeten t.o.v. een goede meter en met een correctiematrix werken.

Maar zoals gezegd, die filters van de Display 2 begeven het gegarandeerd na een paar jaar, dus tweedehands kopen is niet aan te bevelen.

Wat betreft het verloop van de i1 Display Pro en ColorMunki Display - ook colorimeters als de i1 Display 2 - die filters zijn veel beter en houden het langer. En de i1Pro (zonder "Display" ervoor) is een totaal ander apparaat, een spectrofotometer / spectrometer die nog veel minder verloopt, die werkt dan ook niet met filters meet de het lichtspectrum direct. Ook de ColorMunki Design en ColorMunki Photo zijn spectrofotometers.

Ja, de naamgeving van X-rite is nogal verwarrend en leidt telkens weer tot nodeloze discussies op de fora. :P

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 24-01-2014 13:12 ]

Verwijderd

Cap bedankt voor de tips!
Ik ga Dimitri berichten en breng jullie op de hoogte van de resultaten.

Goed weekend!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 15:23
Is het beter om tijdens de 200 uur periode met normaal TV kijken de optie 'sidecut zoom' te gebruiken zodat je geen logo's in beeld ziet of kun je gewoon 16:9 kijken maar wel regelmatig (om de 30/45 min) zappen?

Verwijderd

earthknake schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 19:25:
Is het beter om tijdens de 200 uur periode met normaal TV kijken de optie 'sidecut zoom' te gebruiken zodat je geen logo's in beeld ziet of kun je gewoon 16:9 kijken maar wel regelmatig (om de 30/45 min) zappen?
Van dat zappen, word je gek van, gewoon kijken en als je snel door die 200 uur wilt gewoon de tv aan laten staan op een zender zonder logo en je bent zo de meest kwetsbare periode door.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

inXs

known as inXs

Nog even een korte herhaling van mijn eerder vraag en wat verduidelijking. De THX cinema mode voldoet erg goed voor films via mijn HTPC, zwart is mooi zwart en de kleuren zijn super. Voor mijn PS3 voldoet deze echter niet. De zwartwaardes en kleuren zijn super, maar de randen van bijvoorbeeld personages in final fantasy of fifa zijn wat vaag/blurry. Iets wat bij films goed werkt, maar bij games blijkbaar niet. Als ik de TV op normaal zet, dan is alles lekker 'crispy', scherpe randen en scherpe textures. Alleen is de zwartwaarde niet zo goed op de normale modus. Uiteraard heb ik al met sharpness gespeeld, maar dit mag niet baten. De randen zijn ook op alle andere scherminstellingen wat blurry. Ofwel, is het mogelijk om via de normale modus toch de zwartwaardes van de THX mode te verkrijgen, of andersom, is het mogelijk om via de THX mode of professional mode scherpe randen + THX zwartwaardes te krijgen? Het gaat om de 65inch, VT60

superB

Pagina: 1 ... 23 ... 66 Laatste

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.