Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb hier zelf sinds december een P50VT60 staan ter vervanging van een 7 jaar oude Pioneer Kuro 4280-A (HD 720p). Ik heb heel lang getwijfeld of ik bij de Kuro weg zou gaan, maar ik heb er nu zeker geen spijt meer van. Sowieso is de TV van HD naar Full-HD gegaan, dus een stuk scherper, en de kleuren zijn echt heeeeel erg mooi.

Ik heb de tv eerst laten inspelen op lagere helderheid en ben toen pas gaan inregelen. Ik vond dat de tv wel erg naar rood neigde (iets dat je vaker leest op internet over de Pana's). Via internet kwam ik op een aantal instellingen terecht die dit al een stuk beter maakten, maar het bleef me nog iets te rood. Huidkleuren bleven te rood (blanken leken soms wel indianen). Recentelijk kwam ik op de site van PlasmaTVBuyingGuide terecht waarin de complete gecalibreerde specs voor de VT60 stonden. Deze ingevoerd en het beeld is nu werkelijk een plaatje. Met name kwalitatief goede full-hd uitzendingen, zoals 3 op reis, Wie is de Mol en natuurlijk Blu-Ray films knallen van het scherm, zo mooi alsof je er zelf bij bent. :9~

Ik kijk trouwens niet via de TV zelf, ik gebruik een Humax 5050C. De tv is voor mij dus feitelijk een monitor.

Enige minpuntje was het geluid van de 2 fans achterin. Deze waren zeer irritant hoorbaar, vooral bij stillere momenten tijdens het tv kijken. Hier heb ik een klacht over ingediend en dit is verholpen met een aantal stukken schuim. Het is nu een stuk beter en niet meer storend.
De VT60 is voor mij in elk geval een waardige vervanger van de Pioneer Kuro :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microkid schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:29:
Heb hier zelf sinds december een P50VT60 staan ter vervanging van een Pioneer Kuro 4280-A (HD 720p). Ik heb heel lang getwijfeld of ik bij de Kuro weg zou gaan, maar ik heb er nu zeker geen spijt meer van. Sowieso is de TV van HD naar Full-HD gegaan, maar de kleuren zijn echt heeeeel erg mooi.

Ik heb de tv eerst laten inspelen op lagere helderheid en ben toen pas gaan inregelen. Ik vond dat de tv wel erg naar rood neigde (iets dat je vaker leest op internet over de Pana's). Via internet kwam ik op een aantal instellingen terecht die dit al een stuk beter maakten, maar het bleef me nog iets te rood. Huidkleuren bleven te donker. Recentelijk kwam ik op de site van PlasmaTVBuyingGuide terecht waarin de complete gecalibreerde specs voor de VT60 stonden. Deze ingevoerd en het beeld is nu werkelijk een plaatje. Met name kwalitatief goede full-hd uitzendingen, zoals 3 op reis, Wie is de Mol en natuurlijk Blu-Ray films knallen van het scherm, zo mooi alsof je er zelf bij bent. :9~

Ik kijk trouwens niet via de TV zelf, ik gebruik een Humax 5050C. De tv is voor mij dus feitelijk een monitor.

Enige minpuntje was het geluid van de 2 fans achterin. Deze waren zeer irritant hoorbaar, vooral bij stillere momenten tijdens het tv kijken. Hier heb ik een klacht over ingediend en dit is verholpen met een aantal stukken schuim. Het is nu een stuk beter en niet meer storend.
De VT60 is voor mij in elk geval een waardige vervanger van de Pioneer Kuro :)
Gefeliciteerd met je plasma. Maar ik wil je wel even op het punt wijzen dat het invoeren van calibratieinstellingen niet zoveel zin heeft. Het kan voor het oog wel mooier zijn, maar het heeft nog niet zoveel met een gekalibreerde tv te maken. Ook kan het zelfs slechter zijn (terwijl je door het placebo effect het mooier beeld vindt geven).

Sterker nog , de 10 punts instellingen invoeren is zelfs helemaal niet aan te raden. Een hoog-niveau tweepuntskalibratie kun je nog wel even overnemen, maar meer ook niet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Over kalibratie gesproken. Ik krijg morgen bezoek vvan ISF kalibraties om onze GT30 onder handen te laten nemen. Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan en wat het eind resultaat zal zijn. Ik moest in ieder geval de tv al een tijd aanhebben, gordijnen dicht (dat gaat roddels op leveren bij de buren :+ ) en een dvd speler / bluray gereed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

@Adlermann: Duh, waarom dit een 10 punt instelling er dan in? Zoals je in de calibratie instellingen kan zien was dit hard nodig, zeker bij rood in het donkere deel.
Anyhow, ik ben erg tevreden over het beeld en ik zal er ook verder niet meer aan veranderen :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:12
Microkid schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:40:
Anyhow, ik ben erg tevreden over het beeld en ik zal er ook verder niet meer aan veranderen :)
Hoop mensen zijn ook dolgelukkig met "Dynamisch". Niets mis mee. Of het "klopt" is wat anders uiteraard.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Brad Pitt schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:41:
[...]
Hoop mensen zijn ook dolgelukkig met "Dynamisch". Niets mis mee. Of het "klopt" is wat anders uiteraard.
Ik heb dynamisch ook even aan gehad, maar ik vind die kleuren echt veel te hard en veel te onnatuurlijk. Lijkt wel alsof je in een jaren 70 disco zit ;)
Voor de duidelijkheid: ik wil mijn tv dus zo hebben ingesteld dat de kleuren zijn zoals bedoeld, natuurgetrouw, en niet opgepept om het maar mooier of spectaculairder over te laten komen. Ieder zijn voorkeur :)

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 06-01-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microkid schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:40:
@Adlermann: Duh, waarom dit een 10 punt instelling er dan in? Zoals je in de calibratie instellingen kan zien was dit hard nodig, zeker bij rood in het donkere deel.
Kijk dat je er blij mee bent prima.

Die instelling zitten erin, om ook te kaliberen. Instellingen van het internet overnemen geeft je geen gekalibreerde TV (het 'klopt niet). Het kan voor het oog (persoonlijk) een prettiger beeld geven, maar kan gewoon objectief (met een meter) aangetoond worden dat het misschien wel slechter is dan eerst.

Maar roodfouten zijn wel de meest vervelende fouten (als er teveel is). Je zou misschien al veel betere resultaten kunnen krijgen door met een greyscaleramp het rood er wat uit te halen en visueel zo te controleren of het wat beter is.

Gewoon random instellingen overnemen van het inernet staat gelijk an willekeurig instellingen invullen in je toestel (aangezien ELK toestel compleet anders is en de instellingen dus anders zijn).

Het enige wat vaak ongeveer gelijk is (en ook niet altijd) is dat veel panelen globaal dezlefde afwijking hebben. Maar als je met een tienpunteskalibratie bezig gaat, dan ben je contineue bezig met het maken van afwegingen om andere kleine foutjes die tijdens het kalibrern naar voren komen ok te corrigeren. Dus omdat het zo gedetailleerd is kan het dus een compleet verkeerde uitwerking hebben als je de instellingen over neemt.

Je praat nu dus met iemand die tv's kalibreert en ook dit daadwerkelijk met een (goede) meter doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Adlermann schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:45:
[...]
Die instelling zitten erin, om ook te kaliberen. Instellingen van het internet overnemen geeft je geen gekalibreerde TV (het 'klopt niet). Het kan voor het oog (persoonlijk) een prettiger beeld geven, maar kan gewoon objectief (met een meter) aangetoond worden dat het misschien wel slechter is dan eerst.
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in en dat heb ik mij ook gerealiseeerd. Elke tv zal iets afwijken. Echter was het verschil met de fabrieksinstellingen en en het uiteindelijke resultaat zo goed dat ik een foutmarge wel accepteer. De enige manier om het echt perfect te krijgen is 200 euro uit te geven voor een calibratie (waarvan ik denk dat deze mogelijk marginaal zal afwijken met deze instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:17
ST op true cinema toch?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microkid schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:48:
[...]

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in en dat heb ik mij ook gerealiseeerd. Elke tv zal iets afwijken. Echter was het verschil met de fabrieksinstellingen en en het uiteindelijke resultaat zo goed dat ik een foutmarge wel accepteer. De enige manier om het echt perfect te krijgen is 200 euro uit te geven voor een calibratie (waarvan ik denk dat deze mogelijk marginaal zal afwijken met deze instellingen).
Ik vermoed dat het een wereld van verschil zal zijn. Ik heb vaker tv's gekalibreerd waarvan mensen zeiden 'ik heb instellingen overgenomen en het is nu zooooo mooi'. Dan ben je klaar en laat je het verschil zien. En dan is het van wtf, diti s echt veel beter :)

De afwijking is vaak namelijk niet iets, maar vrij fors. (maar als je er blij mee bent prima hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Adlermann schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:52:
De afwijking is vaak namelijk niet iets, maar vrij fors. (maar als je er blij mee bent prima hoor).
Vond het verschil "hier" ook erg klein hoor. En de waarden zijn nu prima, i.t.t. er voor. Vond het niet een woowww-wat-een-verschil. Als ik het aan mensen laat zien, door heen en weer te switchen, verklaren ze mij meestal voor gek, dat ik dáár überhaupt geld voor heb uitgegeven :)

Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe goed/slecht de tv van de band kwam rollen. Pech, mazzel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb een adres voor vijf tientjes minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:05
Toevallig in het Noorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij woont in het zuiden maar ik weet niet of hij daar ook komt. Zit in je DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: Ik heb nu ivm tweede televisie binnenkort decoder nodig. Wat werkt het beste met een ST60? Een externe of module om Ziggo te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:35
De knoop is doorgehakt en heb de 55VT60 dan maar besteld :)

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ikbenben schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:58:
De knoop is doorgehakt en heb de 55VT60 dan maar besteld :)
Best... decision... éver! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Idd prima keuze d:)b

*off-topic*

Eerste tv zonder 3D 8)

[ Voor 72% gewijzigd door SanduTje op 06-01-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is er met Pana plasma geen slechte keuze.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:17:
Volgens mij is er met Pana plasma geen slechte keuze.... >:)
Te klein formaat kopen is een slechte keuze 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:17:
[...]

Te klein formaat kopen is een slechte keuze 8)
Dat zegt mijn vrouw ook: " Size does matter! " _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:19:
Dat zegt mijn vrouw ook: " Size does matter! " _O-
Ook mooi dat het paneel zo donker is dan want once you go black... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik ben het helemaal met Adlermann eens dat het overnemen van settings op 10-punts niveau echt heeel weinig zin heeft. Het is alsof je een berekening doet met 3 cijfers achter de komma maar in die berekening wel Pi afrondt op 3. ;) Iemand op V&A adverteert met een kalibratie voor 50 euro en doet dat met een behoorlijke meter en software. En iemand uit het oosten des lands doet het voor een kratje bier of iets daaromtrent.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 06-01-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben om en sluit mij aan bij een select groepje. Vandaag heb ik de VT60 55" besteld. Ik kom van een oude CTR Philips. Dus een mega stap.. :)

Donderdag of vrijdag vindt de levering plaats. Nu twee honderd uur inspelen en mag ook ik op zoek naar een persoon die in het noorden des lands kan of wil komen kalibreren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Vanochtend is ISF kalibratie bij mij langs geweest voor de kalibratie. Zat er goed naast met oa de groene kleur (al merkte ik dat zelf pas toen hij anders ingesteld was en we gingen switchen tussen de twee settings). Vanavond maar eens voor gaan zitten met een HD film of serie aflevering. Ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Miss_80 op 07-01-2014 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:35
Zo'n ISF kalibratie lijkt mij ook wel wat. Na veel leeswerk in diverse fora zie ik er maar vanaf om zelf aan de gang te gaan. Een goede spectro als een Klein K-10 of I1pro kost nogal wat en om er goed mee om te kunnen gaan moet nog eens heel veel tijd gestoken worden in het meten. Ik vraag me wel af hoe lang een goede kalibratie mee gaat. Na verloop van tijd zal het scherm verouderen en zal een her-kalibratie nodig zijn.

Momenteel heb ik trouwens nogal last van een scherm die na 250 uur niet zo uniform meer is. Na aanvankelijk erg blij te zijn met mijn nieuwe VT60 beginnen er wel wat issues op te vallen zoals een wat rode wolk/vlek in het midden van het scherm, welke zichtbaar is in scenes met bijvoorbeeld heldere luchten met wolken. Een goede kalibratie zal lastig zijn als het scherm niet uniform is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Bitbull schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:45:
Een goede kalibratie zal lastig zijn als het scherm niet uniform is...
Dat is imho zelfs geheel zinloos als die dingen nú al zodanig opvallen. Zou beginnen met een "goed" paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miss_80 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:34:
Vanochtend is ISF kalibratie bij mij langs geweest voor de kalibratie. Zat er goed naast met oa de groene kleur (al merkte ik dat zelf pas toen hij anders ingesteld was en we gingen switchen tussen de twee settings). Vanavond maar eens voor gaan zitten met een HD film of serie aflevering. Ben benieuwd.
Had je hem zelf zo fout ingesteld met dat groen? Je bent niet de eerste hoor, op het oog kalibreren is gewoon moeilijk. Of beter gezegd, niet mogelijk. Je kan er met wat ervaring en een goed oog nog wel een aardige grijstrap uit krijgen, maar dan heb je eigenlijk wel iets als grijskaarten nodig als referentie, om te voorkomen dat ie in zijn geheel rood groen of blauw is. :)

Ik dacht trouwens dat je naar Frank Doornhof (ITC home theater) zou gaan, althans dat was je voornemen. Maar ISF kalibratie, welk bedrijf is dat? Die kalibratie met een c? http://www.isf-calibratie.nl/index.html ?

Ben benieuwd welke apparatuur het bedrijf gebruikte wat bij je langs is geweest, heb je daar op gelet? En hoe is het met de buren? ;)
Bitbull schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:45:
Zo'n ISF kalibratie lijkt mij ook wel wat. Na veel leeswerk in diverse fora zie ik er maar vanaf om zelf aan de gang te gaan. Een goede spectro als een Klein K-10 of I1pro kost nogal wat en om er goed mee om te kunnen gaan moet nog eens heel veel tijd gestoken worden in het meten. Ik vraag me wel af hoe lang een goede kalibratie mee gaat. Na verloop van tijd zal het scherm verouderen en zal een her-kalibratie nodig zijn.

Momenteel heb ik trouwens nogal last van een scherm die na 250 uur niet zo uniform meer is. Na aanvankelijk erg blij te zijn met mijn nieuwe VT60 beginnen er wel wat issues op te vallen zoals een wat rode wolk/vlek in het midden van het scherm, welke zichtbaar is in scenes met bijvoorbeeld heldere luchten met wolken. Een goede kalibratie zal lastig zijn als het scherm niet uniform is...
Een goede kalibratie kan als het goed is wel een paar jaar mee, tenzij de kleuren en helderheid van het paneel erg verlopen. In het begin hebben de plasma panelen de neiging sneller te verlopen, maar na een x aantal uur stabiliseert dat. Het hangt een beetje van het model en exemplaar plasma af, maar in de meeste gevallen zit je vanaf zo'n 500 uur wel goed. Hoewel bij de 60 serie er ook verhalen gaan dat je wel 800 uur nodig hebt, of zelfs dat je elk jaar opnieuw zou moeten kalibreren. Ik denk dat het wel los loopt en dat je wel een tijdje goed zit. In ieder geval is de kans groot dat het beter is dan het was.

Wat die uniformiteit betreft, dat klinkt niet goed. Hoe erg is het? Kan je een volledig wit en volledig grijs scherm opzetten en eens een foto proberen te maken? Als je het zichtbaar krijgt is dat meteen een indicatie van hoe erg het is.

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 07-01-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Frank is hier ook geweest, maar ik verwar ff de methodiek met de bedrijfsnaam 8)7 Ze vrouw was ook mee.

Zover ik kan me herinneren hebben wij destijds alleen wat aangepast aan contrast en niets aan de kleuren maar als we dat wel hebben gedaan is het puur op gevoel geweest en niet goed dus >:)

Hij gaf alleen wel aan dat de instellingen het best tot zijn recht kwamen bij materiaal van de NAS / DVD speler en in mindere mate van uitzendingen van nederlandse zenders omdat die de kleuren nog al aanpassen. Desondanks is mijn vriend nu al van mening dat het beeld beter en rustiger is dan het was. Je ziet het overigens wel meteen aan de huidskleuren van mensen. Die leken af en toen net alsof ze verbrand waren. Dan ga ik spelen met de rood kleur, maar als k het goed begrijp is dat niet voldoende. Tja, ieder zijn kennisgebied :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag is de 55st60 geleverd. Op True Cinema gezet. Eerste indruk ...... drama! :X

Ik kom van een V10 maar als dat beeld niet beter wordt gaat hij heeeeeel snel terug! |:(

En 55 inch is op 3 meter wel heeeeeeeeeeeel groot, maar dat zal wel wennen zijn.

Al met al nog niet blij!!! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

te donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee! Geen scherp beeld, onnatuurlijke kleuren. Hij speelt nu een 2 tal uur en het lijkt met de kleuren iets beter te worden dus hoop dat het een kwestie van inspelen is maar toch.

Mijn V10 destijds op THX destijds en nog steeds, was en is een plaatje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:04:
Nee! Geen scherp beeld, onnatuurlijke kleuren. Hij speelt nu een 2 tal uur en het lijkt met de kleuren iets beter te worden dus hoop dat het een kwestie van inspelen is maar toch.

heb je hem op true cinema staan (probeer anders custom)? Panel brightness op medium?
Scherpte op 0, brighness / contrast op default. etc

De ST60'S die ik heb gezien hebben gewoon normale kleuren? Definineer eens 'onnatuurlijk'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:01:
Vanmiddag is de 55st60 geleverd. Op True Cinema gezet. Eerste indruk ...... drama! :X

Ik kom van een V10 maar als dat beeld niet beter wordt gaat hij heeeeeel snel terug! |:(

En 55 inch is op 3 meter wel heeeeeeeeeeeel groot, maar dat zal wel wennen zijn.

Al met al nog niet blij!!! :'(
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:04:

ik dacht dat je er verder van af zat, 55inch op 3 meter is wel erg groot inderdaad, mijn 50gt60 vind precies groot genoeg op die afstand.

Wanneer heb je onscherp beeld, met alle bronnen??

Of alleen met digitale tv?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Hier stonden alle voorkeuren standaard met Eco mode aan hetgeen een vreselijk dof beeld opleverde.

Die maat op die afstand is trouwens prima, absoluut niet te groot. Ben je in no-time aan gewend.

[ Voor 33% gewijzigd door Brad Pitt op 07-01-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brad Pitt schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:42:
Hier stonden alle voorkeuren standaard met Eco mode aan hetgeen een vreselijk dof beeld opleverde.

Die maat op die afstand is trouwens prima, absoluut niet te groot. Ben je in no-time aan gewend.
ECO (CATS) moet zeker uit ja!

en 55" op 3 meter vind ik zelfs nog te klein eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Custom mode, THX mode of cinema mode is al genoemd, maar vergeet ook vooral niet voor de kleurtemperatuur WARM te kiezen, levendige kleuren, kleuren remasteren en dat soort shit UIT en inderdaad vooral ook ECO mode UIT. Contrast ergens tussen de 35 en 45 en helderheid ergens tussen de 5 en 12, dan zou het plaatje "prima" moeten zijn voor zover de uitzending dat toelaat.

Verder: dat de scherpte van een tv uitzending op zo'n formaat tv tegenvalt daar doe je verder niks aan, behalve vruchteloos klagen bij de omroepen, zenders, en je kabelbedrijf (over digitenne of KPN digitale tv ga ik het maar niet eens hebben, daarmee kom je echt niet weg op zo'n grote tv).
Bekijk full-HD filmmateriaal van een degelijke blu-ray speler of mediaspeler en oordeel dan weer!

PS weet natuurlijk niet in hoeverre het hier het geval is maar, los van "hoe het beeld echt hoort" kan gewenning/smaak ook een rol spelen, in die zin dat de een gewend is aan V10 en dat ook zijn smaak/referentie is, terwijl de ander het beeld van een ST60 gewend is en prefereert.

PSPS kan je de V10 en ST60 naast elkaar zetten met hetzelfde beeld en dan vergelijken? Fotootjes hier op het forum zijn dan ook welkom?
Miss_80 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:48:
Hij gaf alleen wel aan dat de instellingen het best tot zijn recht kwamen bij materiaal van de NAS / DVD speler en in mindere mate van uitzendingen van nederlandse zenders omdat die de kleuren nog al aanpassen. Desondanks is mijn vriend nu al van mening dat het beeld beter en rustiger is dan het was. Je ziet het overigens wel meteen aan de huidskleuren van mensen. Die leken af en toen net alsof ze verbrand waren. Dan ga ik spelen met de rood kleur, maar als k het goed begrijp is dat niet voldoende. Tja, ieder zijn kennisgebied :*)
Klopt ook, tv materiaal is "all over the place" wat kwaliteit betreft, kleuren, scherpte, belichting, resolutie, framerate, alles gaat regelmatig de soep in. Daar doe je weinig aan.
Huidskleuren bij goed bronmateriaal is inderdaad typisch zoiets waaraan je een gelukte kalibratie zou moeten kunnen afzien. Veel plezier ermee iig

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 07-01-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik begin nu ook te wennen aan 55 inch op 3 meter, vooral voor games en films een prima grootte :)

[ Voor 37% gewijzigd door SToRM666 op 07-01-2014 22:36 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:17
Is het een idee om een topic aan te maken met daarin settings?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry jongens, late reactie. Moest dringend iets anders doen. Ik laat hem eerst maar eens een aantal uren draaien en dan gaan we eens pielen maar als het niet beter wordt ben ik blij dat ik omruilgarantie heb.

Anders toch maar naar de 50GT60 of gaat dat geen winst op leveren?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 23:27:
Sorry jongens, late reactie. Moest dringend iets anders doen. Ik laat hem eerst maar eens een aantal uren draaien en dan gaan we eens pielen maar als het niet beter wordt ben ik blij dat ik omruilgarantie heb.

Anders toch maar naar de 50GT60 of gaat dat geen winst op leveren?
Er is niet verschrikkelijk veel verschil in kwaliteit hoor. Vooral in de avonduren niet.

Maar je kan prima kijken of je scherm 'stuk' is. Stop er een bluray in met testpatronen om te kijken of de pixelmapping goed is. Zo ja, dan laat hij gewoon alles zien en is het scherp zoals het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StuyfUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 08:09
wackidth schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:37:
[...]

Thanks Jay,

Ach jij en misschien nog een paar kijken naar een 65" voor een 55 prijs. Lekker toch? En 4 jaar garantie.

Wel grappig dat ik verder geen enkele reactie meer heb gezien na het posten van de factuur. Dan hoor je ze niet meer.

Fijn 2014 iedereen
Bedankt Wackidth voor je tip!

Ik ben uiteindelijk ook in Duitsland geweest en een 55VTW60 opgehaald voor een mooie prijs. En ook nog 4 jaar garantie. Ik heb gewoon die zaak gemaild en via de mail onderhandeld. Al snel tevreden over het aanbod en naar Kamen gegaan. Ook goed geholpen in de winkel. De verkoper hielp zelfs mee met inladen! Niet aansmeren van andere dingen (wat in nederland nog wel eens gebeurd). Top! Met de TV en twee flessen wijn (ook nog) weer richting Nederland gereden.

Precies een jaar geleden het aankoopbedrag van een 50ST50 gecrediteerd gekregen, na twee keer omgeruild te zijn geweest voor VB. Nu een 55 inch zonder VB, heerlijk. En echt geen spijt van om de 55 inch te kiezen.

Nogmaals Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:46
Cap schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:56:
[...]
Ik dacht trouwens dat je naar Frank Doornhof (ITC home theater) zou gaan, althans dat was je voornemen. Maar ISF kalibratie, welk bedrijf is dat? Die kalibratie met een c? http://www.isf-calibratie.nl/index.html ?

Ben benieuwd welke apparatuur het bedrijf gebruikte wat bij je langs is geweest, heb je daar op gelet? En hoe is het met de buren? ;)

[...]
Is volgens mij dezelfde Frank hoor, zit toch ook op het niet nader te noemen forum?
Voor diegenen die interesse hebben, google even. Ze organiseren regelmatig Tours waardoor het soms iets goedkoper is als ze bij jou in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Klopt, is ook dezelfde Frank. Ik zat niet op te letten met de naam van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
Cap schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:56:
[...]
Een goede kalibratie kan als het goed is wel een paar jaar mee, tenzij de kleuren en helderheid van het paneel erg verlopen. In het begin hebben de plasma panelen de neiging sneller te verlopen, maar na een x aantal uur stabiliseert dat. Het hangt een beetje van het model en exemplaar plasma af, maar in de meeste gevallen zit je vanaf zo'n 500 uur wel goed. Hoewel bij de 60 serie er ook verhalen gaan dat je wel 800 uur nodig hebt, of zelfs dat je elk jaar opnieuw zou moeten kalibreren. Ik denk dat het wel los loopt en dat je wel een tijdje goed zit. In ieder geval is de kans groot dat het beter is dan het was.

Wat die uniformiteit betreft, dat klinkt niet goed. Hoe erg is het? Kan je een volledig wit en volledig grijs scherm opzetten en eens een foto proberen te maken? Als je het zichtbaar krijgt is dat meteen een indicatie van hoe erg het is.
Ik vroeg me de duurzaamheid van de kalibratie af omdat het beeld van mijn mijn oude VT50 na zo'n 2000 uur ineens behoorlijk ging veranderen. Het beeld kreeg een behoorlijk groene tint. Zo erg dat Panasonic de tv zonder problemen heeft omgeruild en ik nu dus een VT60 heb staan.

De uniformiteit is op een geheel wit of grijs vlak redelijk maar bij een wit vlak kun je wel zien dat de rechterkant van het scherm een rode tint heeft. Het is echt heel lastig te fotograferen. Ik heb met mijn D800 en X100s een poging gedaan maar het resultaat is niet overtuigend genoeg. Er doet zich trouwens een vreemd effect voor als je bijvoorbeeld scenes hebt met sneeuw. Is het hele scherm licht dan is de sneeuw wit, maar als er dan een donker gebied in het midden wordt getoond, bijvoorbeeld een persoon die in beeld komt, dan zie je ineens een rode gloed op sommige plaatsen in de sneeuw. Om dit effect te simuleren heb ik een aantal afbeeldingen gemaakt met een witte achtergrond en in het midden een zwarte balk die bij elke afbeelding groter wordt. Hoe groter de balk wordt hoe meer rode tint over het wit zichtbaar wordt. Dit effect heb ik op 2 50" VT60's getest en op beide zie het precies hetzelfde.
Een andere manier om de rode gloed te zien is in de Guide en dan kiezen voor de portretweergave van de programma;s. Dus twee maal op Guide drukken. Ik zie dan in het midden een rode gloed over de grijze achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 19:15
Weet iemand hoe ik het geluid van de netflix app (via apps op tv) naar mijn versterker kan sturen via HDMI-ARC??? Ik heb van alles geprobeerd maar kom er niet uit... staat ook niet duidelijk in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jmbosch82 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:46:
Weet iemand hoe ik het geluid van de netflix app (via apps op tv) naar mijn versterker kan sturen via HDMI-ARC??? Ik heb van alles geprobeerd maar kom er niet uit... staat ook niet duidelijk in de handleiding.
Gewoon ARC goed confituren. Zet HDMI link e.d. allemaal aan in je TV (exacte instellingen weet ik niet uit m'n hoofd). Vierra link, etc. Ook op je receiver moet je dingen zoals HDMI CONTROL aanzetten.

Dan werkt het automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
Adlermann schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:50:
[...]

Gewoon ARC goed confituren. Zet HDMI link e.d. allemaal aan in je TV (exacte instellingen weet ik niet uit m'n hoofd). Vierra link, etc. Ook op je receiver moet je dingen zoals HDMI CONTROL aanzetten.

Dan werkt het automatisch
ja het werkt nu idd 8)7 .. tv moest ff uit en aan. Wel irritant dat hij het geluid van de TV niet automatisch uitzet. Ik probeer alles een beetje aan te sluiten zoals ik het wil hebben maar is niet heel simpel allemaal. Ik wou mijn KPN tv kastje (glasvezel) ook netjes via de versterker aansluiten maar dan heb ik weer het probleem dat ik allemaal lelijke randen krijg als ik de overscan uit zet... dus weer via de tv aangesloten maar dan moet het geluid ook via de tv bediend worden (of apart het geluid aansluiten via optical maar dat zie ik niet zitten ivm vertraging van het geluid e.d.)

[ Voor 39% gewijzigd door Machlah op 08-01-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jmbosch82 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:53:
[...]

ja het werkt nu idd 8)7 .. tv moest ff uit en aan. Wel irritant dat hij het geluid van de TV niet automatisch uitzet. Ik probeer alles een beetje aan te sluiten zoals ik het wil hebben maar is niet heel simpel allemaal. Ik wou mijn KPN tv kastje (glasvezel) ook netjes via de versterker aansluiten maar dan heb ik weer het probleem dat ik allemaal lelijke randen krijg als ik de overscan uit zet... dus weer via de tv aangesloten maar dan moet het geluid ook via de tv bediend worden (of apart het geluid aansluiten via optical maar dat zie ik niet zitten ivm vertraging van het geluid e.d.)
Datj e lelijke randen krijgt met overscan uit is vrij normaal. Dat heb ik ook met mijn ziggo (interne) decoder. Dat heeft elke TV hoor. Als het niet zo is ,dan doet een decoder/TV iets met het signaal wat niet moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
Adlermann schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:12:
[...]

Datj e lelijke randen krijgt met overscan uit is vrij normaal. Dat heb ik ook met mijn ziggo (interne) decoder. Dat heeft elke TV hoor. Als het niet zo is ,dan doet een decoder/TV iets met het signaal wat niet moet ;)
ja dat snap ik, daarom ben ik nu een beetje aan het kloten met hoe ik het moet aansluiten. Decoder dus alsnog direct op TV met HDMI zodat ik overscan aan kan zetten op HDMI1 en op HDMI2 uit (voor mediaspeler, xbox e.d.) daar heb je die randen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bitbull schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:13:
[...]

De uniformiteit is op een geheel wit of grijs vlak redelijk maar bij een wit vlak kun je wel zien dat de rechterkant van het scherm een rode tint heeft. Het is echt heel lastig te fotograferen. Ik heb met mijn D800 en X100s een poging gedaan maar het resultaat is niet overtuigend genoeg. Er doet zich trouwens een vreemd effect voor als je bijvoorbeeld scenes hebt met sneeuw. Is het hele scherm licht dan is de sneeuw wit, maar als er dan een donker gebied in het midden wordt getoond, bijvoorbeeld een persoon die in beeld komt, dan zie je ineens een rode gloed op sommige plaatsen in de sneeuw. Om dit effect te simuleren heb ik een aantal afbeeldingen gemaakt met een witte achtergrond en in het midden een zwarte balk die bij elke afbeelding groter wordt. Hoe groter de balk wordt hoe meer rode tint over het wit zichtbaar wordt. Dit effect heb ik op 2 50" VT60's getest en op beide zie het precies hetzelfde.
Een andere manier om de rode gloed te zien is in de Guide en dan kiezen voor de portretweergave van de programma;s. Dus twee maal op Guide drukken. Ik zie dan in het midden een rode gloed over de grijze achtergrond.
Weet je, ik heb hetzelfde op mijn 50VT60. Bij een wit of grijs vlak is het beeld vrij goed uniform. Bij sneeuw + persoon in beeld heb ik het effect niet opgemerkt maar ik heb ook niet veel naar sneeuw zitten kijken tot nu toe, dus dat zou daar aan kunnen liggen.
De interne guide gebruik ik nooit want ik heb een externe ontvanger, maar ook daar heb ik hetzelfde als jij: als ik de guide in portretweergave toon dan zie ik in de gestreepte lijst zelf, van links naar rechts: blauwgrijs, boven "programma kiezen" een rode vlek, dan weer een stukje blauwer grijs, dan onder "zoeken" weer een rode plek en daarna helemaal rechts weer een blauwe.

Wat het fotograferen ervan betreft, als ik een foto (iPhone 5s) maak dan zie je het haast niet:
https://dl.dropboxusercon...10157455/VT60_vlekken.jpg

Maar als ik de kleurverzadiging en definite van de foto opschroef met behulp van iPhoto dan kun je bij benadering het effect wel zien zoals dat met het blote oog zichtbaar is, iets overdreven:
https://dl.dropboxusercon...T60_vlekken_aangepast.jpg

Het ziet er niet goed uit, en het lijkt dus een probleem van deze serie of in ieder geval het VT60 model. Welke schermgrootte heb jij? En hiervoor heb jij toch ook de VT50 en VT30 gehad, heb je daar hetzelfde probleem opgemerkt?

Dit probleem van niet uniformiteit wordt wellicht nog versterkt doordat de grijstrap niet stabiel is bij verandering van het gemiddelde helderheidsniveau (APL). Het is altijd zo geweest bij plasma's dat de grijstrap niet constant was over alle APL's, maar het lijkt bij de VT60 wel wat erger dan voorheen. Tijdens de kalibratie van mijn VT60 heb ik zelf ook al gemerkt dat het meer zoeken was naar de juiste grootte van het testpatroon om op een goede kalibratie uit te komen. Bij de 50 serie vond ik dat gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Bij de review van hdtvtest geven ze ook aan dat de VT60 zonder te calibreren een groene tint heeft: http://www.hdtvtest.co.uk...p50vt65b-201310062973.htm

Wellicht dat het probleem dus op te lossen is door het scherm te (laten) calibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huh? Uiteraard heeft een niet gekalibreerde tv een tint (in welke mate en welke kleur maakt verder niet uit). Mijn tv is gekalibreerd. Bij een kalibratie stel je met behulp van eem meter de tv zo goed mogelijk in op basis van een aantal vastgestelde grijspatronen en kleurenwindows. Bij die patronen "klopt" het beeld dan zo goed als het kan en heb je geen kleurzweem (witbalans) en het juiste helderheidsverloop (gamma) en correcte kleuren (gamut). De patroonkeuze bepaalt hierbij zoals gezegd het resultaat van de kalibratie omdat de grijs- en kleurweergave van plasmapanelen (helaas) niet helemaal constant is bij verschillende niveaus van helderheid.

Maar hier gaat het over iets anders: uniformiteitsproblemen van het scherm, dus vlekken die op egaal gekleurde vlakken verschijnen. Dat dit gebeurt bij sommige soorten beeld (zoals hierboven het voorbeeld van de guide in portrait mode) en bij andere soorten beeld niet of in veel minder mate geeft aan dat het te maken heeft met een probleem in de aansturing van het paneel (zaken als aansturingsagorithme/processing, voeding), of een beperking van het panel zelf. Dit probleem kan zoals ik hierboven aangeef versterkt worden door de niet constante grijs- en kleurweergave van de tv, maar dus niet worden opgelost met een kalibratie.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 08-01-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 18:57
Cap schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:29:
Custom mode, THX mode of cinema mode is al genoemd, maar vergeet ook vooral niet voor de kleurtemperatuur WARM te kiezen, levendige kleuren, kleuren remasteren en dat soort shit UIT en inderdaad vooral ook ECO mode UIT. Contrast ergens tussen de 35 en 45 en helderheid ergens tussen de 5 en 12, dan zou het plaatje "prima" moeten zijn voor zover de uitzending dat toelaat.
Is dat sec ST60? M.a.w. vraag: geldt dat WARM ook in beginsel voor de Pro1/Pro2 bij mijn nieuwe GT60?

Ik merk dat mijn ogen (oude CRT gewend) meer fan zijn van Color Temp: Normal, Panel Luminance: Low, Gamut: REC 709, Gamma 2.4 en alle shit uit en Contrast tussen 55<>60 bij een Helderheid tussen 0<>+2. Maar volgens mij geeft dat ff simpel instellen wel artifacts omdat er verder niets wordt gecompenseerd.

Heb voor de gein wel wat gekeken naar de verschillende keuzes die staan op AVForums.

Maar ik moet denk ik maar eens starten met de MP4 van AVSHD als basis?
Ik zou een generieke wat-en-waarmee-te-doen-qua-instellingen-als-ie-uit-de-doos-komt wel op prijs stellen... dat zou dan in de OP wel erbij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
QwaftZefoni schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:51:
[...]

Is dat sec ST60? M.a.w. vraag: geldt dat WARM ook in beginsel voor de Pro1/Pro2 bij mijn nieuwe GT60?

Ik merk dat mijn ogen (oude CRT gewend) meer fan zijn van Color Temp: Normal, Panel Luminance: Low, Gamut: REC 709, Gamma 2.4 en alle shit uit en Contrast tussen 55<>60 bij een Helderheid tussen 0<>+2. Maar volgens mij geeft dat ff simpel instellen wel artifacts omdat er verder niets wordt gecompenseerd.

Heb voor de gein wel wat gekeken naar de verschillende keuzes die staan op AVForums.

Maar ik moet denk ik maar eens starten met de MP4 van AVSHD als basis?
Ik zou een generieke wat-en-waarmee-te-doen-qua-instellingen-als-ie-uit-de-doos-komt wel op prijs stellen... dat zou dan in de OP wel erbij kunnen.
Normaal is way off. Warm komt het dichtste in de buurt van een goede greyscale. Normal meestal veel te blauw.

En als je greyscale niet correct is dan wijken ook de kleuren af (doordat grijs niet grijs is zeg maar). Een tv bouwt het beeld op aan de hand van grijze beelden. Het maakt eerst grijs beeld en dan kleurt ij het in.
De greyscale is het canvas, het colour gamut de verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geldt ook voor de GT en VT60. Waarschijnlijk vind je de "normal" stand mooier omdat a. dat je voorkeur is b. je gewend bent daarnaar te kijken. Maar dat bij een Panasonic plasma "warm" dichter bij de voor beeldmateriaal standaard D65 kleurtemperatuur komt dan "normaal", dat staat buiten kijf. Is overigens een goede vuistregel voor het gros van de tv's / afspeelapparaten: als je de keus hebt tussen koel/normaal/warm dan is "warm" vrijwel altijd het dichtste bij D65.

Helderheid en contrast kunnen wel wat afwijken, met name contrast is een kwestie van voorkeur: zolang je maar niet boven naar het niveau gaat dat je last krijgt van extreme white crush (60+). Helderheid verschilt per serie en hangt ook van de bron (apparaat) af, de 50 serie zit met een goede bron meestal op 0 tot +2, de 60 serie eerder op +8 tot +12.

Panel luminance low of mid is prima, high vermijden ivm gammaproblemen. Alle shit uit en rec709 is voor een natuurgetrouw beeld een heel goed idee, IFC daargelaten, dat is een kwestie van voorkeur. Maar goed, natuurgetrouw of niet, als je niet aan "warm" kan wennen en jouw voorkeur "normaal" heeft of zelfs "koel", dan gewoon doen.
Adlermann schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:07:
[...]

Normal meestal altijd veel te blauw.
Als we praten over een recente Panasonic plasma dan, en ongeveer 98,9% van alle andere weergeefapparaten. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 08-01-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Mijn led tv staat nu ook op warme kleuren, is veel prettiger om naar te kijken voor tv/films. Voor spellen ben ik er nog niet helemaal uit, het beeld lijkt dan net iets te donker.
Ik heb ook weinig zin om telkens de settings aan te passen als ik wissel tussen films en spellen, dus ik probeer een zo goed mogelijke afstelling te vinden die voor beide werkt.

[ Voor 71% gewijzigd door SToRM666 op 08-01-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update na ongeveer 8 uur spelen van de ST60. Het lijkt erop dat langzaam aan het beeld beter aan het worden is.

Heb al contact gehad met leverancier en twijfel nu toch enorm of ik de 55ST60 zal gaan omwisselen naar de 50GT60.

Aan de kenners....wat is wijsheid?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:33:
Update na ongeveer 8 uur spelen van de ST60. Het lijkt erop dat langzaam aan het beeld beter aan het worden is.

Heb al contact gehad met leverancier en twijfel nu toch enorm of ik de 55ST60 zal gaan omwisselen naar de 50GT60.

Aan de kenners....wat is wijsheid?
Om wisselen zal (behalve als het panel defect is) niet de grote verbetering hebben die je verwacht. Het beeld kan vrij zacht over komen, maar het heeft wel alle details (dus scherp!).

Zet eens een bluray op (goed aangesloten, 1080p etc). Je kan prima testen dan of je panel goed is door een pixelmapping test te doen. Laat die alle pixels zien. Dan is het paneel gewoon scherp en verwacht jij andere dingen:) Dat het beeld beter wordt is vermoed ik meer dat jij eraan went :)

[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 08-01-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
Cap schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:30:
[...]

Het ziet er niet goed uit, en het lijkt dus een probleem van deze serie of in ieder geval het VT60 model. Welke schermgrootte heb jij? En hiervoor heb jij toch ook de VT50 en VT30 gehad, heb je daar hetzelfde probleem opgemerkt?
Ik heb de 50" versie. Op avforums.com loopt een vergelijkbare discussie en het lijkt erop dat alleen de 50" VT60 last heeft van dit probleem. Ik heb hiervoor inderdaad een VT30 en VT50 gehad. De VT50 is door Panasonic omgeruild voor deze VT60. Na zo'n 3000 uur kreeg ik op de VT50 last van een groene waas welke ongeveer 2/3 van het beeld in beslag nam. De zichtbaarheid daarvan varieerde ook met het contrast van het beeld dat daar bekeken werd. Het leek inderdaad op wat er nu met rood gebeurd.
Dit probleem van niet uniformiteit wordt wellicht nog versterkt doordat de grijstrap niet stabiel is bij verandering van het gemiddelde helderheidsniveau (APL). Het is altijd zo geweest bij plasma's dat de grijstrap niet constant was over alle APL's, maar het lijkt bij de VT60 wel wat erger dan voorheen. Tijdens de kalibratie van mijn VT60 heb ik zelf ook al gemerkt dat het meer zoeken was naar de juiste grootte van het testpatroon om op een goede kalibratie uit te komen. Bij de 50 serie vond ik dat gemakkelijker.
Dat lijkt er inderdaad op. Ik las in diverse artikelen dat het vinden van het juiste testpatroon best lastig is. Het window mag niet te groot zijn begreep ik.

Je foto van de rode waas in het midden is exact wat ik hier zie. Zelfs met aanpassen van de curve/contrast van mijn eigen foto's krijg ik dit niet zo goed in beeld als jouw opname.

Kun jij eens kijken hoe de afbeeldingen die in dit zip bestandje zitten er bij jou uitzien?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4831599/blackwhite.zip

Bij mis zijn deze zelfs met kleur op 0 absoluut niet zwart/wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:38:
[...]

Om wisselen zal (behalve als het panel defect is) niet de grote verbetering hebben die je verwacht. Het beeld kan vrij zacht over komen, maar het heeft wel alle details (dus scherp!).

Zet eens een bluray op (goed aangesloten, 1080p etc). Je kan prima testen dan of je panel goed is door een pixelmapping test te doen. Laat die alle pixels zien. Dan is het paneel gewoon scherp en verwacht jij andere dingen:) Dat het beeld beter wordt is vermoed ik meer dat jij eraan went :)
Nee,het is echt geen gewenning want zelfs mijn zoontje van tien zei het zonder dat ik hem iets vroeg dat beeld mooier werd. Beeld is alleen wel erg rood. Vind sowieso de kleuren een beetje nep. Bijna led, haha.

Heeft iemand even als richtlijn wat basisinstellingen om richting te geven? Finetunen komt dan later wel...

THX stand op mijn oude V10 was dan toch wel ideaal maar VT geld met 2 opgroeiende kids zit er gewoon nu niet meer in.

Zal vanavond een StarWars blueray kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:04:
[...]

Nee,het is echt geen gewenning want zelfs mijn zoontje van tien zei het zonder dat ik hem iets vroeg dat beeld mooier werd. Beeld is alleen wel erg rood. Vind sowieso de kleuren een beetje nep. Bijna led, haha.

Heeft iemand even als richtlijn wat basisinstellingen om richting te geven? Finetunen komt dan later wel...

THX stand op mijn oude V10 was dan toch wel ideaal maar VT geld met 2 opgroeiende kids zit er gewoon nu niet meer in.

True cinema, color temp warm (als je dat kan kiezen) scherpte op 0. Ik gok contrast op ongeveer default, brightness op +5 ongeveer. Panel brightness op medium (voor de betere zwartwaarden EN hogere lichtopbrengst) Verder alle zooi zo'n beetje op uit als het uit kan.
Als het beeld fors te rood is zou ik colour 1 of 2 tikjes terugzetten. Waarschijnlijk is de helderheid van rood dan iets te hoog.

De kleuren vn LED zijn tegenwoordig ook gewoon goed. Het zit allemaal op REC 709 of vlakbij.

Een thx mode had echt geen verschil gemaakt :) True cinema doet precies hetzelfde en zit ottb op dezelfde afwijkingen ongeveer.

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 08-01-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Het duurde even maar vandaag een 50gt60 ontvangen. Een heerlijk geil product om uit te pakken zo'n Panasonic plasma. Je voelt gewoon de kwaliteit van de materialen :)

De metalen voet leek mij nogal onzin maar dat ziet er heel gelikt uit vergeleken met de (ook mooie) plastic voet. Ik twijfelde aan het zilveren randje design maar het is zeker beter dan de 50 serie met plexiglas.

Ik begrijp wel ineens waarom mensen klagen over plasma buzz. Ik had er bij de ut50 werkelijk 0% last van in cinema mode, zelfs met mijn oor op de ventilatiegaten. Ik hoor de gt60 duidelijk geluid maken, toch een beetje jammer.

Nu nog even het menu doorspitten om alles in te stellen. Een hoop nieuwe onzin termen die "uit" moeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
BARACUS schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:20:
Een hoop nieuwe onzin termen die "uit" moeten :P
DSE off, FC off, Retention off, Noise off, Dithering off, Line bleed off. En genieten maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Brad Pitt schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:24:
[...]

DSE off, FC off, Retention off, Noise off, Dithering off, Line bleed off. En genieten maar :)
Dank je wel, ik ben ineens erg blij met mijn nieuwe aankoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
BARACUS schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:32:
Dank je wel, ik ben ineens erg blij met mijn nieuwe aankoop ;)
Daarom ook de overige dingen maar niet opgenoemd. Zo zonde van het nieuwe, speeltje ja toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
Cap schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:30:
[...]Tijdens de kalibratie van mijn VT60 heb ik zelf ook al gemerkt dat het meer zoeken was naar de juiste grootte van het testpatroon om op een goede kalibratie uit te komen. Bij de 50 serie vond ik dat gemakkelijker.
Welke colorimeter of spectro heb jij daar en met welke software doe je de kalibratie? Gebruik je daar controlcal ook bij voor de VT60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Laatst online: 01-09 21:12
Brightness heb ik op -1 staan, niet op +5 hoor. Met -1 voorkom je die groene dithering in zwarte vlakken.

Daarnaast heb ik IFC op Mid staan, omdat die Nederlandse omroepen dat beeldmateriaal niet goed uitzenden. Uiteraard met blu-ray uit.

Scherpte staat bij mij in het midden (dus 50) tijdens tv-uitzendingen, op 0 bij blu-ray.

:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-TECH schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:53:
Brightness heb ik op -1 staan, niet op +5 hoor. Met -1 voorkom je die groene dithering in zwarte vlakken.

Daarnaast heb ik IFC op Mid staan, omdat die Nederlandse omroepen dat beeldmateriaal niet goed uitzenden. Uiteraard met blu-ray uit.

Scherpte staat bij mij in het midden (dus 50) tijdens tv-uitzendingen, op 0 bij blu-ray.

:)
Hoe hoog heb je panel brightness? Op mid moet ie wel wat hoger volgens mij omdat je anders teveel zwart detail mist.

Liever groene dithering dan ontbrekend zwart detail :) Maar in principe moet je wel zonder 1 van die twee kunnen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 08-01-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

zet dan inderdaad de kleuren wat terug,ik vond ook dat mijn gt60 te fel was qua kleuren,gewoon de kleuren wat terug zetten.

Zet bij de tv ook alle beeldverbeteringsfuncties uit, dus zal namelijk alleen maar scherpte verlies geven.

Dat het beeld beter word is denk ik de verbeelding,ik heb he in ieder geval met mijn gt60 niet kunnen ontdekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier http://forums.cnet.com/77...p55st60-picture-settings/ staan de settings waarmee CNET de review van de ST60 heeft gedaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu:

True Cinema
Kontrast 50
Helderheid -1
Kleur 40
Tint 0
Scherpte 50 met Ziggo
Kleur Warm
Paneelhelderheid Middel

Pfffffff, het begint erop te lijken dat ik blij word. Een ding weet ik zeker. Deze tv gaat door een ISF Kalibratie. Overigens blijft het beeld te rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Laatst online: 01-09 21:12
Adlermann schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:57:
[...]

Hoe hoog heb je panel brightness? Op mid moet ie wel wat hoger volgens mij omdat je anders teveel zwart detail mist.

Liever groene dithering dan ontbrekend zwart detail :) Maar in principe moet je wel zonder 1 van die twee kunnen :)
Panel brightness staat op medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 19:06:
Pfffffff, het begint erop te lijken dat ik blij word. Een ding weet ik zeker. Deze tv gaat door een ISF Kalibratie. Overigens blijft het beeld te rood.
Het is een wat lomp paardemiddel en geen kalibratie, maar zet in de 2 punts witbalans zowel R-versterking als R-blokkering op -5 en oordeel weer. Nog niet genoeg? Maak er -10 -10 van. Kalibratie is het niet maar het is nog altijd beter dan je ergeren aan te rode hoofden. :P
Bitbull schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:41:
[...]

Je foto van de rode waas in het midden is exact wat ik hier zie. Zelfs met aanpassen van de curve/contrast van mijn eigen foto's krijg ik dit niet zo goed in beeld als jouw opname.

Kun jij eens kijken hoe de afbeeldingen die in dit zip bestandje zitten er bij jou uitzien?

Zal ik straks doen, eerst even eten enzo. ;)
Stuur me anders ook even een foto van jouw Guide scherm, kijken of ik hem kan opkrikken naar zichtbare vlekkenzooi. ;)
Bitbull schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:51:
[...]

Welke colorimeter of spectro heb jij daar en met welke software doe je de kalibratie? Gebruik je daar controlcal ook bij voor de VT60?
i1Pro spectrofotometer (dus niet de i1Display Pro colorimeter) en Calman. Geen controlcal / autocal, gewoon handmatig blijft het beste voor het eindresultaat én het begrip van wat je aan het doen bent.

[ Voor 89% gewijzigd door Cap op 08-01-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga ik proberen. Allemaal top voor het meedenken!!! En argeloze consumenten maar in winkels tv's vergelijken..... Ai, ai, ai !

Frame creation???Niet op laag zetten of ook helemaal uit?

NB: eigenlijk absurd dat je zo moet stoeien om een mooi plaatje te krijgen. 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 19:21:
Ga ik proberen. Allemaal top voor het meedenken!!! En argeloze consumenten maar in winkels tv's vergelijken..... Ai, ai, ai !

Frame creation???Niet op laag zetten of ook helemaal uit?

NB: eigenlijk absurd dat je zo moet stoeien om een mooi plaatje te krijgen. 8)7
LOLWUT B) :S :P En ik maar plannen om binnenkort eens in de winkel eea te gaan vergelijken (nee, niet de MM ofzo, dan een fatsoenlijke winkel waar mensen met kennis rondlopen :o). Wat is het geval: ga als het goed is over niet al te lange tijd verhuizen naar een woning met meer ruimte en dus mag onze CRT met pensioen. Wat er voor in de plaats komt ben ik dus nog niet helemaal uit, iig wel dat het een 42" moet worden. Neig eigenlijk het meeste naar plasma ivm beeldkwaliteit/contrast. De opties heb ik eigenlijk al redelijk beperkt tot:
LCD:
- Philips PFL7008K
- Sony KDL-W805
Plasma:
- Panasonic Viera ST60
- Panasonic Viera GT60

Ben eigenlijk vooral benieuwd of ik het verschil in beeldkwaliteit tussen de ST en GT de hogere prijs waard vind. Wat is hierin jullie standpunt? Is de GT zijn meerprijs waard of zou ik bijvoorbeeld beter een ST kunnen pakken en die laten calibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Thedr schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:42:
Ben eigenlijk vooral benieuwd of ik het verschil in beeldkwaliteit tussen de ST en GT de hogere prijs waard vind. Wat is hierin jullie standpunt? Is de GT zijn meerprijs waard of zou ik bijvoorbeeld beter een ST kunnen pakken en die laten calibreren?
Hmmm da's zeker interessant. Raar dat dat in dit topic nog niet eerder is gevraagd en/of uitgebreid besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen!

Sinds vandaag een mooie GT60 hier staan ter vervanging van een VT20, bevalt heel goed maar nu is er een probleempje.

De CI+ Module van Neotion doet het niet op de GT60, hij herkent hem niet (zenders gecodeerd en plaats module/kaart geeft ie continu aan). Ook voor de zekerheid nog een andere module geprobeerd van Neotion, deze deed het ook niet. Moet er een ander, nieuwer type module in of wordt het simpelweg niet ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:46:
[...]

Hmmm da's zeker interessant. Raar dat dat in dit topic nog niet eerder is gevraagd en/of uitgebreid besproken.
Wel in buitenlandse reviews. Verschil is minimaal blijkbaar. Sterker, ik heb de st, gt en vt naast elkaar in winkel gezien op thx en true cinema en ik zag met een blueray Harry Snotter geen verschil.
Vandaag nog gebeld vanwege instelproblemen en de winkel zegt ook dat switchen van ST naar GT geen mega winst gaat opleveren. Toch eerlijk want ze verkopen me net zo makkelijk met een leugentje een duurdere. Sterker nog, advies was zelfs ST bij aankoop.

Overigens zit ik nu pinguins te kijken op 1 met veel zwart en wit en kleur en ik begin een happy viewer te worden. Zeker dit is mooi in 55 inch. Eindelijk een strak plaatje maar ik ben ook echt een veeleisende kijker. Mijn vrouw noemt me een zeurkous, hahaha. :+

NB: nog helemaal geen retentie !!!

@thedr..... geen 42 inch pakken, minimaal 50. Ik kom van 42 en met films mis je echt de beleving!!!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou zo zijn. Ik begreep ook de setting van mijn tv niet ..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Hmmm misschien toch maar eens kijken of ik dinnetje kan overtuigen van het nut van een 50ST60 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bitbull schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:41:
[...]

Ik heb ze even bekeken. Denk dat hier mijn kalibratie wel zijn effect heeft.

Even de foto's een voor een afgaan (standaard kleurstand, in mijn geval 50):
1. Eenzame boom in akker en wolkenlucht: alleen bij het grijsverloop in de wolken zie ik een hele lichte roodpaarse kleurzweem in het middengrijs, met name rechtsboven de boom. Maar ik denk dat de gemiddelde kijker niets aan deze foto zal opmerken en het "zwart-wit" zal noemen.
2. Hond op sneeuwpad tussen bomen en struiken: deze oogt echt mooi egaal en zwart-wit. Prachtige foto.
3. Struik bedekt bedekt met dikke laag sneeuw: ziet er eveneens prima uit, misschien een heel klein beetje roodzweem helemaal rechts onderin de beschaduwde sneeuw, maar het is miniem.
4. Besneeuwde takken met lucht: de takken zien er prima uit, de lucht linksboven niet, maar dat komt behalve door de iets donkerdere (ik gok 80% grijs) lucht ook omdat daar de retentie van mijn NOS/VARA etc logo zit, met een zacht rozepaarse gloed.
5. Prachtige foto van eenzame boom, met vrijwel witte lucht, geen problemen.
6. Vogels in de sneeuw op vrijwel witte achtergrond, geen problemen.

Kortom, op basis van deze foto's kom ik dat de conclusie dat mijn grijsverloop dankzij mijn kalibratie in orde is, op een kleine roodafwijking in het pakweg 80% grijs na. Maar dat had ik al gezien op mijn greyscale ramp. Of ik dat er nog uit krijg of op een ander punt problemen krijg is maar de vraag. Veel beter kreeg ik het vorige keer niet met de 10-punts, ben bang dat dat alleen gaat lukken met een 20 of 30-punts kalibratie. :P

Edit, sidenote: ben in het gelukkige bezit van een macbook pro retina (die ik mbv de i1Pro gecheckt heb en akelig dicht in de buurt van het D65 witpunt zit) en vergelijk de foto's op de VT60 direct en de macbook. Moet zeggen dat de VT60 eenmaal gekalibreerd het erg goed doet en ik kan alle foto's met de MBP retina ernaast oprecht zwart-wit noemen, op de rode plek in foto 4 na en als je ernaar gaat zoeken het zweempje in 1. De greyscale 10-punts kalibreren helpt hier echt enorm!

Jij kunt jouw "probleem"zones ook erg gemakkelijk checken met de greyscale ramp van AVSHD. Verwacht geen 100% perfecte greyscale ramp, dat gaat je niet lukken. Het blijft plasma. ;)

PS Even uitleg van hoe bij sommige beelden disuniformiteit van het paneel + de kalibratie elkaar kunnen versterken, bijvoorbeeld: stel je hebt linksboven op je paneel een wat rodere plek tov de rest van het paneel, dan is dat een vaststaand gebrek aan uniformiteit in het paneel. Stel je hebt daarnaast in de greyscale op 80% wat roodzweem, dat zie je ook terug in een greyscale ramp. Combineer je die 2 effecten door een zwart-wit foto te laten zien met linksboven een 80% grijze lucht en bij benadering zwart/witte planten op de rest van de foto (foto 4 van hierboven), dan tellen deze effecten lokaal bij elkaar op en zit je op die foto met een extra "rode" stip linksboven.

Maar: ik ben nog steeds benieuwd naar jouw foto van de guide. Als jij daar precies hetzelfde hebt als ik, en daar lijkt het op, betreft dat geen kalibratie of disuniformiteit van het paneel maar een beeld waar de paneelaansturing het moeilijk mee heeft. Deze theorie wordt ook ondersteund door het feit dat ik er op de zwart-wit foto's op die plekken helemaal geen last van heb. Dat het probleem nu net optreedt bij het guide onderdeel van het Panasonic menu is natuurlijk wel erg knullig en tegelijkertijd ook grappig. Plus handig voor het indienen van een klacht bij Panasonic, want gemakkelijk te reproduceren. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 08-01-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thedr schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:42:
[...]

Thedr hierbij twee reviews een van de ST ander van de GT:
http://www.avforums.com/r...b-3d-plasma-tv-review.543
http://www.avforums.com/r...sma-television-review.500

Wat vind je belangrijk aan je tv. Beeld kwaliteit, lichtfilter in verband met omgevingslicht of speel je spellen? Dit kan je keuze ook mede bepalen. Zo heeft ieder model zijn sterke en zwakte punten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thedr schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:36:
Hmmm misschien toch maar eens kijken of ik dinnetje kan overtuigen van het nut van een 50ST60 8)7
Tip: ga niet met haar naar de winkel, want daar gaat het je in ieder geval niet lukken, onder de TL-verlichting met alle blauwwitte torch-mode afgestelde LED tv's ernaast. Je zult het dus dmv argumenten moeten proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
Cap schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:01:
[...]
Ik heb ze even bekeken. Denk dat hier mijn kalibratie wel zijn effect heeft.

Even de foto's een voor een afgaan (standaard kleurstand, in mijn geval 50):
1. Eenzame boom in akker en wolkenlucht: alleen bij het grijsverloop in de wolken zie ik een hele lichte roodpaarse kleurzweem in het middengrijs, met name rechtsboven de boom. Maar ik denk dat de gemiddelde kijker niets aan deze foto zal opmerken en het "zwart-wit" zal noemen.
2. Hond op sneeuwpad tussen bomen en struiken: deze oogt echt mooi egaal en zwart-wit. Prachtige foto.
3. Struik bedekt bedekt met dikke laag sneeuw: ziet er eveneens prima uit, misschien een heel klein beetje roodzweem helemaal rechts onderin de beschaduwde sneeuw, maar het is miniem.
4. Besneeuwde takken met lucht: de takken zien er prima uit, de lucht linksboven niet, maar dat komt behalve door de iets donkerdere (ik gok 80% grijs) lucht ook omdat daar de retentie van mijn NOS/VARA etc logo zit, met een zacht rozepaarse gloed.
5. Prachtige foto van eenzame boom, met vrijwel witte lucht, geen problemen.
6. Vogels in de sneeuw op vrijwel witte achtergrond, geen problemen.
Ontzettend bedank voor jou uitgebreide verslag. Op mijn VT60 in Professional Mode 1 zonder aanpassingen in CMS en Witbalans ziet e.e.a. er toch wat gekleurder (lees roder) uit dan op jouw gekalibreerde panel. De plaatsen waar jij wel kleuring ziet komen wel overeen met waar ik het zie.
Waar jij in 4 in de lucht linksboven een rose/paarse kleur zie kan ik dat daar ook goed zien. Het rose wordt omrand door een groene gloed.
Ik heb die afbeelding als test ook even gespiegeld en 180 graden geroteerd. Daarna heb het gedeelte met de lucht gekopieerd en op andere plekken in de foto geplakt. En waar ik deze ook neerzet, de roze gloed wordt daar zichtbaar met de groene gloed eromheen. Het effect is dus niet plaatsgebonden op het scherm maar is overal dan zichtbaar.
Kortom, op basis van deze foto's kom ik dat de conclusie dat mijn grijsverloop dankzij mijn kalibratie in orde is, op een kleine roodafwijking in het pakweg 80% grijs na. Maar dat had ik al gezien op mijn greyscale ramp. Of ik dat er nog uit krijg of op een ander punt problemen krijg is maar de vraag. Veel beter kreeg ik het vorige keer niet met de 10-punts, ben bang dat dat alleen gaat lukken met een 20 of 30-punts kalibratie. :P
Het lijkt erop dat je hier al aangeeft waar de oorzaak van het probleem zit, vooral zichtbaar op mijn VT60. Er zit een behoorlijke roodafwijking op mijn scherm in bepaalde grijswaarden. En als mijn scherm verder uniform is zou ik die door een kalibratie er wel aardig uit kunnen krijgen. Bij jou is het blijkbaar al veel beter.
ben in het gelukkige bezit van een macbook pro retina (die ik mbv de i1Pro gecheckt heb en akelig dicht in de buurt van het D65 witpunt zit) en vergelijk de foto's op de VT60 direct en de macbook. Moet zeggen dat de VT60 eenmaal gekalibreerd het erg goed doet en ik kan alle foto's met de MBP retina ernaast oprecht zwart-wit noemen, op de rode plek in foto 4 na en als je ernaar gaat zoeken het zweempje in 1. De greyscale 10-punts kalibreren helpt hier echt enorm![/small]

Jij kunt jouw "probleem"zones ook erg gemakkelijk checken met de greyscale ramp van AVSHD. Verwacht geen 100% perfecte greyscale ramp, dat gaat je niet lukken. Het blijft plasma. ;)
Op mijn Macbook Pro Retina zien de afbeeldingen er keurig zwart/wit uit inderdaad. Ik heb meteen ook even de greyscale ramp op de AVSHD disk bekeken en inderdaad zie je vlak voor de stippellijnen dezelfde rode gloed en ook het groen komt daarin terug.
PS Even uitleg van hoe bij sommige beelden disuniformiteit van het paneel + de kalibratie elkaar kunnen versterken, bijvoorbeeld: stel je hebt linksboven op je paneel een wat rodere plek tov de rest van het paneel, dan is dat een vaststaand gebrek aan uniformiteit in het paneel. Stel je hebt daarnaast in de greyscale op 80% wat roodzweem, dat zie je ook terug in een greyscale ramp. Combineer je die 2 effecten door een zwart-wit foto te laten zien met linksboven een 80% grijze lucht en bij benadering zwart/witte planten op de rest van de foto (foto 4 van hierboven), dan tellen deze effecten lokaal bij elkaar op en zit je op die foto met een extra "rode" stip linksboven.
Helderde uitleg, bedankt! Het is mij nu zeer duidelijk geworden wat er precies aan de hand is. De verkleuringen lijken op alle plaatsen op het scherm hetzelfde te zijn. Hebben we nog wel de guide verkleuring hieronder:
Maar: ik ben nog steeds benieuwd naar jouw foto van de guide. Als jij daar precies hetzelfde hebt als ik, en daar lijkt het op, betreft dat geen kalibratie of disuniformiteit van het paneel maar een beeld waar de paneelaansturing het moeilijk mee heeft. Deze theorie wordt ook ondersteund door het feit dat ik er op de zwart-wit foto's op die plekken helemaal geen last van heb. Dat het probleem nu net optreedt bij het guide onderdeel van het Panasonic menu is natuurlijk wel erg knullig en tegelijkertijd ook grappig. Plus handig voor het indienen van een klacht bij Panasonic, want gemakkelijk te reproduceren. :P
Ik ga nog eens proberen dit te fotograferen. Wat ook kan zijn is dat de achtergrond in het 2e (portret) overzicht in de guide niet uniform is maar een kleine gradient bevat waardoor de verkleuring er ook niet overal gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:55
Cap schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:09:
Helderheid en contrast kunnen wel wat afwijken, met name contrast is een kwestie van voorkeur: zolang je maar niet boven naar het niveau gaat dat je last krijgt van extreme white crush (60+). Helderheid verschilt per serie en hangt ook van de bron (apparaat) af, de 50 serie zit met een goede bron meestal op 0 tot +2, de 60 serie eerder op +8 tot +12.
Ben nu een 2-tal weken met de instellingen van mijn 50GT60 aan het spelen.
Kom voorlopig op volgende basisinstellingen uit in Pro1 (met behulp van AVS HD 709 op een usb stick):
contrast: 48 (vreemd, daar de meeste instellingen op fora spreken over 70 tot 80, maar krijg er hoofdpijn van)
brightness: +9 (terwijl meestal 0 wordt aangeraden)
colour: 42 (idem)
gamma: 2.6 (in werkelijkheid het dichtst bij 2.4 op de 50")

Enig probleem waar ik blijf mee kampen is DFC, dit had ik nooit op mijn px80. |:(
Voorlopig staat panel luminance op mid en IFC soms op low en soms op mid, zou DFC minder zijn met luminance op low of high?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
Cap schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:01:
[...]

Ik heb een redelijke foto kunnen maken van de rode tint in het midden van de guide:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/26s2vuqjeykj3lo/DSCF0933.jpg

Bij nog eens goed kijken van afbeeldingen met verschillende grijstinten met volledig schermdekking zie ik toch een verschil in de linker- en rechterkand van het scherm. De linkerkant oogt wat groener dan de rechterkant. Het verschil is maar heel erg klein en waarschijnlijk ziet niet iedereen dit, maar het lijkt mij dat zo een kalibratie niet mogelijk is. Ik wacht nog wel even een paar weken om te kijken of dit nog veranderd maar anders ga ik toch maar eens contact opnemen met e-service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Hoeveel uur heb je er nu op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
SanduTje schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 11:18:
Hoeveel uur heb je er nu op staan?
De set heeft nu 210 uur op de teller staan. De eerste 100 uur alleen maar full-screen content bekeken zonder logo's met contrast op 35, dus heel rustig aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Oke dat is wel weinig om nu al een groene waas te hebben. Zal vanavond eens kijken wat mijn scherm doet bij je foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 17:20
Panasonic Nederland heeft inmiddels vrijwel geen voorraad meer van de ST/GT/VT series dus de winkels zullen nu wel snel door hun plasma voorraad heen zijn..

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Ik mag toch aannemen dat ze voor de garantiegevallen nog wel wat extra hebben geproduceerd cq. op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
SanduTje schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:31:
Ik mag toch aannemen dat ze voor de garantiegevallen nog wel wat extra hebben geproduceerd cq. op voorraad hebben.
Voor zover ik heb begrepen, gaan ze gewoon een lcd/led ter vervanging aanbieden of geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Dan is de keuze snel gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
Idem, geld terug en px80 van zolder halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bitbull schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 09:06:

Ontzettend bedank voor jou uitgebreide verslag. Op mijn VT60 in Professional Mode 1 zonder aanpassingen in CMS en Witbalans ziet e.e.a. er toch wat gekleurder (lees roder) uit dan op jouw gekalibreerde panel. De plaatsen waar jij wel kleuring ziet komen wel overeen met waar ik het zie.
Waar jij in 4 in de lucht linksboven een rose/paarse kleur zie kan ik dat daar ook goed zien. Het rose wordt omrand door een groene gloed.
Ik heb die afbeelding als test ook even gespiegeld en 180 graden geroteerd. Daarna heb het gedeelte met de lucht gekopieerd en op andere plekken in de foto geplakt. En waar ik deze ook neerzet, de roze gloed wordt daar zichtbaar met de groene gloed eromheen. Het effect is dus niet plaatsgebonden op het scherm maar is overal dan zichtbaar.
Heb ik ook gedaan, effect is in de rechteronderhoek ook zichtbaar maar in totaal valt het minder op omdat daar geen logo retentie zit. ;) Wat ik zie vanaf de hoek van het scherm naar de takken van het boompje toe is cyaan-rose-cyaan, dit komt volledig overeen met wat ik in de greyscale ramp zie: rood en cyaan wisselen elkaar daar constant af in banden van pakweg 10 cm breed. Dit is op de meeste plekken vrij subtiel maar bij pakweg 70-80% helderheid het duidelijkste. Met veel moeite is het met kalibratie te verminderen maar dit is geen sine cure: pak je hiervoor gewoon een set van 10 15% windows met helderheid van 10 tot 100 en verwacht je dat je greyscale ramp dan strak is, dan kom je bedrogen uit. Athans dat geldt voor mijn 50VT60. Jij hebt gelezen dat het vooral bij het 50 inch formaat gebeurt. Ik heb ook zoiets gelezen van N0rbert op hifi-forum.de, maar vond die conclusie wat voorbarig aangezien hij de andere formaten niet of niet uitgebreid aan de tand gevoeld had.
[...]

Het lijkt erop dat je hier al aangeeft waar de oorzaak van het probleem zit, vooral zichtbaar op mijn VT60. Er zit een behoorlijke roodafwijking op mijn scherm in bepaalde grijswaarden. En als mijn scherm verder uniform is zou ik die door een kalibratie er wel aardig uit kunnen krijgen. Bij jou is het blijkbaar al veel beter.
Of mijn scherm uniformer is dan het jouwe zou ik echt niet durven zeggen. Als jij de rode plekken niet op de camera krijgt dan weet ik dat nog niet zo zeker. De uniformiteit van fullscreen vlakken is bij mijn VT60 (naar consumenten- en plasma-maatstaven gemeten) best in orde, en beter dan het bij mijn VT50 was.

Op mijn Macbook Pro Retina zien de afbeeldingen er keurig zwart/wit uit inderdaad. Ik heb meteen ook even de greyscale ramp op de AVSHD disk bekeken en inderdaad zie je vlak voor de stippellijnen dezelfde rode gloed en ook het groen komt daarin terug.
De stippellijnen zitten op 0% en 100% helderheid, al het andere is below-black en above-white. Bij mij zijn de afwijkingen het meest zichtbaar in het gebied halverwege tussen het midden en het uiteinde, het gebied van 65-85% helderheid.

Ik ga nog eens proberen dit te fotograferen. Wat ook kan zijn is dat de achtergrond in het 2e (portret) overzicht in de guide niet uniform is maar een kleine gradient bevat waardoor de verkleuring er ook niet overal gelijk is.
Dat lijkt me stug, volgens mij is dit een computer gegenereerd patroon waar geen gradient in zit. Wat de foto betreft, volgende keer zou ik proberen deze zoveel mogelijk recht van voren te maken, dan heb je zo min mogelijk te maken met vervormingen veroorzaakt door de hoek icm afwijkingen in de lens en het toont ook overzichtelijker.

Wat mij wel direct opvalt is dat de lijstweergave van de guide op jouw foto een stuk blauwer oogt dan de guide op mijn foto. Ook het donkergrijs dat de guide omkadert toont blauw/groeniger. Ik weet niet of dat een kwestie is van de camera of dat je dit ook in de werkelijkheid ziet? Nu is mijn iPhone 5s geen top camera - o.a. de kleuren van de guide worden wat onderverzadigd vertoond - maar het grijs van de lijstweergave dat ik op de foto zie als ik hem bekijk via mijn MBPr komt dicht in de buurt van de werkelijkheid. Misschien heeft mijn foto een tikje te weinig blauw maar dat is miniem.

Welke beeldmodus staat er op die foto ingesteld, en welke kleurtemperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10157455/DSCF0933.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10157455/VT60_guide.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
PinkPanther1970 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:32:
Voor zover ik heb begrepen, gaan ze gewoon een lcd/led ter vervanging aanbieden of geld terug.
Wil helemaal geen geld terug want heb te weinig betaald voor de VT50. Wil dan wel gewoon een VT60 8)

Pagina: 1 ... 17 ... 66 Laatste

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.