AUijtdehaag schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:01:
@
StormRyder
Als je bij aqmos een losse clack besturing koopt, dan is deze voor de duitse markt ingesteld.
Dus de kans dat de onderdelen inzitten die "voor een grote cylindercapaciteit" zijn is aanwezig.
Enige wat ik gedaan heb is een wat kleinere DLFC elders besteld (soort van rubberen restrictie ring), zodat het met minder geweld werd geregenereerd.
Stond ook op 20 dH ingesteld (of zoiets), maar dat is in de menus aan te passen.
Deze 8 ltr past ook niet?
https://www.aquasoft.ie/1/water-softeners/clack-m-series/m3
Weet niet of @
Mr-D. hem al binnen heeft?
Maar ombouw van hydrotense 12 ltr zou ook moeten lukken
Fijn, dank voor de uitleg. Ik zie het nu ook, en zie verschillende tabellen waarbij duidelijk wordt welke DFLC je bij welke aansluiting en cilinder nodig zou hebben. Dus dat stelt iets gerust, de informatie en onderdelen zijn wel te vinden.
De Aquasoft had ik nog niet gevonden, waarschijnlijk heb ik hem over het hoofd gezien omdat ik naar wat grotere capaciteit gezocht hebt. Verbruik hier is 170-180m3. Van de andere kant; de hoofdaansluiting split achter de meter naar 3 zones;
1. Benedenverdieping
2. Bovenverdieping
3. Garage
Nu wil ik eigenlijk de ontharder alleen op 1 en 2 aansluiten zodat ik vanuit de garage altijd de tuin kan sproeien en het zwembad kan vullen. Dus feitelijk gebruik van de ontharder zou minder van 170-180m3 zijn (ik schat zo'n 130-140m3).
Wat ik zo snel las is dat de Aquasoft in die maat om de 3 dagen regenereert, dat vind ik nogal kort op elkaar en weet niet hoeveel geluid dat maakt, verbruikt aan zout en water. Maar zal er morgen even op het gemak naar kijken. En wellicht met de bewustwording dat ik de garage niet aansluit, is een kleinere toch interessant.
Nogmaals dank, geeft weer aanleiding om nog even te zoeken en vergelijken.
Mocht je nog tips hebben, graag!
Edit; regenereren lijkt wel mee te vallen; er staat dat bij 4 personen a 160liter p.p.p.d (=233m3 per jaar) en bij een hardheid van 330ppm (=18,5 dH) er om de 4 dagen geregenereerd wordt. Maar water is hier max. 8 dH en verbruik is zo'n 60% van het rekenvoorbeeld, nog los van het uitsluiten van de Garage. Dus zeker een interessante optie, of reken ik compleet verkeerd?
Edit 2; de service flow rate van de Aquasoft (M3) is wel heel erg laag volgens de website, namelijk 0,3m3 per uur, wat neerkomt op 5 liter per minuut. Terwijl een Hydrotense Standalone 12L zo'n 75 liter per minuut heeft. 5 liter is wel erg weinig, want als ik hier de kraan 1 minuut open zet dan heb ik zeker het dubbelen (morgen even testen om definitief antwoord te hebben). Of reken/interpreteer ik ook hier weer verkeerd?
[
Voor 16% gewijzigd door
StormRyder op 21-08-2022 23:39
. Reden: Toevoegen analyse van spes Aquasoft M3 ]