Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 74 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 20:38
Ik heb al jaren een waterontharder en behalve vlekken op mijn douche raam geen problemen met kalk lijkt het. Maar nu ging ik mijn espresso apparaat is openmaken om ringen te vervangen en in te vetten en kwam ik dit tegen. Ook op andere plekken wat groenige aanslag. Het lijkt groene kalk te zijn? Iemand dit ooit eerder gezien? Wel wat zorgelijk vind ik dat het normaal chroom zou moeten zijn, dus het bijt ook door chroom heen. Ik weet niet of kalk dat ook doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gukJ2THxHMAziHsMwB8qsMCyUKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUVYiFLaly9hv4Y2OjvnmwXK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:11

Rzaan

Altijd zoekende

Lijkt meer op het 'roest' van koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 12:53
Ja dat ziet er uit als koperoxide

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Normaal was het helemaal chroom dus "iets" heeft het chroom aangetast waarbij nu dan koperxoide. Mogelijk dat erg zacht water, het chroom aantast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-06 21:35
tomdh76 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:51:
Normaal was het helemaal chroom dus "iets" heeft het chroom aangetast waarbij nu dan koperxoide. Mogelijk dat erg zacht water, het chroom aantast....
Dacht dat TNO ooit onderzocht had dat het niet agressiever is dan water met kalk, dus zou niet uit mogen maken.
Kom wel tegen dat in nieuwbouwhuizen er mogelijk eerder wat afzetting op chroom komt bij volledig onthard water omdat kalk zogenaamd een beschermende laag in je koperen leiding zou geven waardoor je geen koperoxide krijgt op chroom, maar vind daar verder geen echte onderzoeken van alleen maar aannames van mensen zelf.

Heb hier nog even in onze apparatuur met chroom gekeken, maar daar zie ik het niet terug (al hebben we pas een maand of 2 een ontharder).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:43

Toppe

Oké ✅

chevsticks schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Kom wel tegen dat in nieuwbouwhuizen er mogelijk eerder wat afzetting op chroom komt bij volledig onthard water omdat kalk zogenaamd een beschermende laag in je koperen leiding zou geven waardoor je geen koperoxide krijgt op chroom, maar vind daar verder geen echte onderzoeken van alleen maar aannames van mensen zelf.
Er worden in nieuwbouw huizen amper tot geen koperen leidingen meer gebruikt, alles is tegenwoordig meerlagenbuis.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb ook op veel plaatsen dat de chroomlaag is aangetast. Bij de badkraan, wasbak (afvoer) en bij de douche. Het huis is opgeleverd in 2020 dus alles is nog vrij nieuw. Maar helaas valt dit niet onder garantie.

De oorzaak is helaas onbekend, dus ik lees even mee. We hebben wel vanaf het begin al een aquacell geïnstalleerd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@tomdh76
Welk merk/type waterontharder heb jij?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 17:26
CurlyMo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Marketing en het lef om je zekerheden te geven. Zoals dat zij de enige waren die durfde te verzekering dat hij prima samenwerkt met mijn warmtepompboiler.
Moet ik opletten bij het kiezen van een waterontharder i.c.m. een warmtepompboiler? Ik heb deze vraag wel gesteld bij goedkopewaterontharders en daar zeiden ze dat dit geen issue was (of ze hebben de vraag verkeerd begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38
wicked_fool schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Moet ik opletten bij het kiezen van een waterontharder i.c.m. een warmtepompboiler? Ik heb deze vraag wel gesteld bij goedkopewaterontharders en daar zeiden ze dat dit geen issue was (of ze hebben de vraag verkeerd begrepen).
Daar heb ik hele epistels over geschreven in het WPB topic. En ja, er is mogelijk best wat risico.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DutchKel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 06:08:
Ik heb ook op veel plaatsen dat de chroomlaag is aangetast. Bij de badkraan, wasbak (afvoer) en bij de douche. Het huis is opgeleverd in 2020 dus alles is nog vrij nieuw. Maar helaas valt dit niet onder garantie.

De oorzaak is helaas onbekend, dus ik lees even mee. We hebben wel vanaf het begin al een aquacell geïnstalleerd.
off-topic: Waarom zou dit niet onder garantie vallen?

on-topic: Zijn er meer Aquacell-bezitters die hier last van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wicked_fool
CurlyMo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Daar heb ik hele epistels over geschreven in het WPB topic. En ja, er is mogelijk best wat risico.
Welke waterontharder heb jij bij welke WPB? Ik zelf heb een Explorer v4 270L en wat aan het kijken naar een WTR, maar als iemand anders al onderzocht heeft dat merk XYZ beter is moet ik daar naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wicked_fool schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Welke waterontharder heb jij bij welke WPB? Ik zelf heb een Explorer v4 270L en wat aan het kijken naar een WTR, maar als iemand anders al onderzocht heeft dat merk XYZ beter is moet ik daar naar kijken.
Ik heb een Atlantic Explorer v4 200L. Zoals je in het WPB topic had gelezen is Aquacell de enige die zekerheden geeft wat betreft de werking van de anode ter bescherming van het vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 22:06
Rzaan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

off-topic: Waarom zou dit niet onder garantie vallen?

on-topic: Zijn er meer Aquacell-bezitters die hier last van hebben?
De ontharder is niet de oorzaak namelijk. Ik heb ook vlekken op chroom die niet weg te poetsen zijn, het lijkt op kalk maar dat is het niet.

Ik heb zelf 3 verschillende ontharders gehad: Amysoft, Aqmos en nu Delta. Bij alle drie de ontharders is het resultaat hetzelfde. Het zit dus in het water.

Ik heb ook al contact gehad met Vitens maar die willen niet een onderzoek starten. Die geven de ontharder de schuld, en zeggen dat het in Nederland niet nodig is. Dus als ik de oorzaak wil weten moet ik zelf water opsturen naar een lab, en daar laten testen op alle mogelijke oorzaken. Dat is niet te betalen. Dus ik heb het helaas maar een plaatsje gegeven, ik zal er mee moeten leven.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Saeverix schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

De ontharder is niet de oorzaak namelijk. Ik heb ook vlekken op chroom die niet weg te poetsen zijn, het lijkt op kalk maar dat is het niet.
Ik snap het effe niet. Je kranen zijn niet meer goed, en pas een paar jaar oud.
Dan heb je garantie of je moet zoiets oliekoekedoms gedaan hebben waarvan je zou kunnen weten dat kranen er kapot van gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Ik snap het effe niet. Je kranen zijn niet meer goed, en pas een paar jaar oud.
Dan heb je garantie of je moet zoiets oliekoekedoms gedaan hebben waarvan je zou kunnen weten dat kranen er kapot van gaan.
Het antwoord van Grohe:
Over de gehele kraan zijn vlekken te zien en bij de uitloop oxidatie.

Aan de hand van de toegestuurde foto hebben wij geconstateerd dat het in dit geval niet om een productfout gaat. De klacht is veroorzaakt door invloeden van buitenaf. Waardoor de klacht exact veroorzaakt wordt, kunnen wij helaas niet achterhalen.
Hierdoor valt dit probleem niet binnen de garantievoorwaarden.

Wanneer u allesreiniger gebruikt (ookal is het sterk verdund), dan is het altijd mogelijk dat dit chroom aantast als het daarna niet goed wordt afgespoeld met water. Ook is het raadzaam de kraan af te drogen na gebruik.

Het is ook altijd raadzaam om de handleiding te volgen voor wat betreft onderhoud/schoonmaak.

Eventueel kunt u ook een flesje Grohe clean aanschaffen.
https://www.grohe.nl/nl_nl/grohclean-48166000.html
Ik ben het er overigens niet mee eens, maar wil eigenlijk eerst de oorzaak weten voordat ik verdere stappen onderneem.

De kraan in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6iJauFSd2V9QV_J3NPlXtBVceY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tsvwa46oX24CtBer5idNHeGn.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hebben we ook bij de wastafel dat het chroom bij het afvoerputje los raakt en bij de douche hebben we een paar gaatjes die verstopt zijn, waarschijnlijk ook door loslatend chroom aan de binnenkant (dit was in het begin dus niet). Met name door die laatste weet ik dat het niet van het schoonmaken komt.

Zelf denk ik dat het water een beetje zuur is. Door de kalk heb je daar niet zo'n last van maar als het kalk eruit is dan kan het zuur wel zijn werk doen.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchKel op 29-08-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@DutchKel
Na hoeveel tijd heb je geklaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
AUijtdehaag schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:55:
@tomdh76
Welk merk/type waterontharder heb jij?
ik heb een Boshuis waterontharder sinds 6 jaar in een nieuwbouwwoning.
Elk jaar onderhoud en volgens die man is alles goed...
Ik maak de douche wand in ieder geval droog want dat waren veel vlekken anders. De espresso machine heb ik ook 6 jaar en altijd aan de ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Binnen 2 jaar bij het bouwbedrijf, maar daar heb ik wel gemeld dat ze nog even niks moeten doen en dat ik het bij de fabrikant voorleg. Inmiddels is het wel langer dan 2 jaar (2 maanden langer).

Maar als ik de oorzaak niet weet dan weet ik dus ook geen oplossing hiervoor. Vervangen is snel gedaan, maar dan heb ik het vast binnenkort weer. Vooral omdat het niet alleen de kraan is waar ik het mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DutchKel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:02:
[...]

Binnen 2 jaar bij het bouwbedrijf, maar daar heb ik wel gemeld dat ze nog even niks moeten doen en dat ik het bij de fabrikant voorleg. Inmiddels is het wel langer dan 2 jaar (2 maanden langer).

Maar als ik de oorzaak niet weet dan weet ik dus ook geen oplossing hiervoor. Vervangen is snel gedaan, maar dan heb ik het vast binnenkort weer. Vooral omdat het niet alleen de kraan is waar ik het mee heb.
Is een beetje lastig na 1 jaar, maar de consuwijzer zegt dit:
Gaat het product meer dan 1 jaar nadat u het ontving kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper zegt dat het uw schuld was. In dat geval moet u aantonen dat het product al niet goed was toen u het kocht. En dat u het product normaal hebt gebruikt en het uit zichzelf kapot is gegaan.

Als Grohe zegt dat het jouw schuld is en jij kunt aantonen dat je de kraan gewoon gebruikt als kraan, dan zou je eigenlijk zeggen dat het aan hun product ligt.
Tenslotte doe je er niks geks mee.

Geeft Grohe ook ergens in hun voorwaarden aan dat je geen waterontharder mag gebruiken of dat de kraan niet geschikt is voor extreem zacht water?

Voor herstel of vervanging moet je overigens bij het bouwbedrijf zijn, want daar heb je ze gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
CurlyMo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Ik heb een Atlantic Explorer v4 200L. Zoals je in het WPB topic had gelezen is Aquacell de enige die zekerheden geeft wat betreft de werking van de anode ter bescherming van het vat.
Ik heb vanuit Amysoft een soortgelijke mail gekregen waarin ze zeggen dat er geen problemen moeten zijn met hun waterontharder.

Members only: AmySoft
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@CurlyMo denk je dat dit voldoende is voor Atlantic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wicked_fool schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:26:
[...]
@CurlyMo denk je dat dit voldoende is voor Atlantic?
Je kan de mailwisseling die ik had vinden in het WPB topic. Dan weet je ook welke informatie ik uitgewisseld heb met Altantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
CurlyMo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

Je kan de mailwisseling die ik had vinden in het WPB topic. Dan weet je ook welke informatie ik uitgewisseld heb met Altantic.
Die heb ik met AmySoft gedeelt (wel zonder het merk van de waterontharder te noemen) en na een telefoongesprek kreeg ik dit antwoord in tekst. Met wie heb jij bij Atlantic gecommuniceerd, mogelijk kan ik dit antwoord ook naar hun sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wicked_fool schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:35:
[...]
Met wie heb jij bij Atlantic gecommuniceerd, mogelijk kan ik dit antwoord ook naar hun sturen?
Zie PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 19:23
Wij hebben zwart sanitair in ons nieuwe huis (1,5jr wonen we er in). Nu merk ik na ong 2 jaar dat van de onderste bevestiging van onze doucheglijstang de zwarte lak helemaal verslijt. Het gaat dus uitsluitend om de muuruitloop, de andere delen van de glijstang zien er prima uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiMRdJnrwHNJtXpzuo443P7C_lk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TqwL0ApztTIlIBq5IY3bIAri.jpg?f=user_large

Wij maken de doucheonderdelen (kraan, glijstang etc) na elke douchebeurt droog met een zachte vezeldoek. Onze waterontharder onthard naar 1-2dH
We gebruiken geen schoonmaakmiddelen op het sanitair.

Nu krijg ik deze reactie van de leverancier:
Helaas is het gebruik van een microvezeldoek niet juist voor het onderhoud.
Ook de waterontharder staat verkeerd ingesteld, deze mag niet lager ingesteld zijn dan 4dH.
Wanneer deze lager ingesteld staat kan deze net als de microvezeldoek schade veroorzaken aan de coating.
Dat een zachte vezeldoek de lak/coating beschadigd slaat natuurlijk helemaal nergens op. Aan de glijstang zelf (die ook nat wordt en drooggeveegd net als de muuruitloop) als ook de bevestiging van de doucheslang is niets te zien.

Dat een waterontharder niet lager dan 4dH mag staan lijkt me ook onzinnig; ik ken het verhaal dat 0dH water de leidingen aan zou tasten - broodje aap? - maar het hele nut van een waterontharder is dat het water <4dH is toch?

M.a.w.: we mogen de douchedelen niet droogmaken met een zachte doek en de ontharder mag zijn werk niet doen. Garantie voor kalkaanslag...

Ze leveren dus geen nieuwe.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 02-09-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:26
@Stefke Heb je dames in huis die leuke middeltjes gebruiken? Sommige haar producten bevatten flink wat chemische rotzooi.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, wij gebruiken niets op het sanitair. We maken het alleen schoon met zachte vezeldoeken (of handdoek na het douchen)

Bedoel je dat er shampoo op die glijstang komt en dát de aantasting veroorzaakt? Dan zou je wel erg wild moeten doen imo?
Maar mijn vriendin gebruikt kokosshampoo en conditioner, niks geks denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Stefke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:47:
Wij maken de doucheonderdelen (kraan, glijstang etc) na elke douchebeurt droog met een zachte vezeldoek. Onze waterontharder onthard naar 1-2dH
Mocht je het belangrijk vinden, dan zou je de vezeldoek ook kunnen vervangen door een katoenen luierdoek. Dan spoel je tijdens het douchen niet ongemerkt microplastics door het riool.

Wat betreft je kwestie, staat het ook al ergens in je garantievoorwaarden dat die harde eis wordt gesteld, of is dat iets wat ze nu ter plekke verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik zal ze eens om de garantievoorwaarden vragen, maar het klinkt mij in de oren dat ze het

De doeken lijken op een handdoek alleen wat dunner.

Vreemd genoeg had ik een foto meegestuurd van onze douchekraan die dezelfde behandeling krijgt, er nog prima uit ziet, en vervolgens sturen ze me nieuwe knoppen op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Stefke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:07:
Vreemd genoeg had ik een foto meegestuurd van onze douchekraan die dezelfde behandeling krijgt, er nog prima uit ziet, en vervolgens sturen ze me nieuwe knoppen op....
Foto maken van een andere hoek en door je partner laten sturen met veel meer naïviteit en wat minder openheid. Kijken of ze dan wat coulanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Stefke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:47:
Wij hebben zwart sanitair in ons nieuwe huis (1,5jr wonen we er in). Nu merk ik na ong 2 jaar dat van de onderste bevestiging van onze doucheglijstang de zwarte lak helemaal verslijt. Het gaat dus uitsluitend om de muuruitloop, de andere delen van de glijstang zien er prima uit
[Afbeelding]

We gebruiken geen schoonmaakmiddelen op het sanitair.

Nu krijg ik deze reactie van de leverancier:

[...]

Dat een zachte vezeldoek de lak/coating beschadigd slaat natuurlijk helemaal nergens op. Aan de glijstang zelf (die ook nat wordt en drooggeveegd net als de muuruitloop) als ook de bevestiging van de doucheslang is niets te zien.

Dat een waterontharder niet lager dan 4dH mag staan lijkt me ook onzinnig; ik ken het verhaal dat 0dH water de leidingen aan zou tasten - broodje aap? - maar het hele nut van een waterontharder is dat het water <4dH is toch?

M.a.w.: we mogen de douchedelen niet droogmaken met een zachte doek en de ontharder mag zijn werk niet doen. Garantie voor kalkaanslag...

Ze leveren dus geen nieuwe.
https://www.aquacombi.nl/...oor_koperen_leidingen.pdf

TNO heeft er eens onderzoek naar gedaan in opdracht van Aquacell dacht ik.
Uit het experimentele onderzoek is de volgende conclusie getrokken:
De corrosiesnelheid van koperen waterleidingen die gemonteerd zijn na een
optimaal werkende AquaCell waterontharder is lager dan die in koperen
waterleidingen zonder AquaCell waterontharder.
Al heb ik in dit topic wel vaker gezien dat met name zwart sanitair als waarschuwing mee krijgt dat een ontharder niet lager dan 4dh mag staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
Stefke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:58:
Nee, wij gebruiken niets op het sanitair. We maken het alleen schoon met zachte vezeldoeken (of handdoek na het douchen)

Bedoel je dat er shampoo op die glijstang komt en dát de aantasting veroorzaakt? Dan zou je wel erg wild moeten doen imo?
Maar mijn vriendin gebruikt kokosshampoo en conditioner, niks geks denk ik
M'n vrouw moet regelmatig haar geverfde haren met een rode shampoo wassen, als je dan kijkt waar dat allemaal op de muur eindigt (en er gelukkig makkelijk af te wassen is :+ ) lijkt het net alsof er iemand vermoord is onder de douche. Dus dat de shampoo en douchegel ook op de douchestang komt is niet zo'n gekke gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
chevsticks schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:09:
[...]

https://www.aquacombi.nl/...oor_koperen_leidingen.pdf

TNO heeft er eens onderzoek naar gedaan in opdracht van Aquacell dacht ik.

[...]

Al heb ik in dit topic wel vaker gezien dat met name zwart sanitair als waarschuwing mee krijgt dat een ontharder niet lager dan 4dh mag staan.
Maar dan is het verschil tussen de uitloop en de stang toch niet te verklaren. Die stang heeft geen enkel spotje en ze zitten aan elkaar... Ook de draaibevestiging van de slang - die zit er recht onder - is als nieuw

Wij hebben geen koper in onze leidingen dus dat onderzoek is niet voor ons

Ze bieden aan dat de ik een nieuwe kan kopen met een beetje korting, voor dat geld kan ik de hele glijstang laten poedercoaten dan lijkt me dat beter bestand tegen zachte doeken..

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 02-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Ligt eraan of de glijstang bijvoorbeeld hetzelfde materiaal en afwerking is als de muurbeugel.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Laatst online: 18:48
Heeft een ontharder zin als je hardheid van 8 a 9 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-06 14:16
deTuinman schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:14:
Heeft een ontharder zin als je hardheid van 8 a 9 hebt?
Ja, waarom niet?
Volgens mij heeft een groot gedeelte van Nederland die hardheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Nuevocasa op 03-09-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Laatst online: 18:48
Nuevocasa schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:47:
[...]

Ja, waarom niet?
Volgens mij heeft een groot gedeelte van Nederland die hardheid.
Omdat een artikel van de consumentenbond aangeeft dat ontharden pas zin heeft vanaf 20 °dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-06 14:16
deTuinman schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:56:
[...]

Omdat een artikel van de consumentenbond aangeeft dat ontharden pas zin heeft vanaf 20 °dH.
Heb je last van kalkaanslag? Zo ja, dan werkt een ontharder zeker! Volgens mij hebben wij ook hier die hardheid normaal gesproken en zijn nog steeds erg blij met de ontharder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

deTuinman schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:56:
[...]

Er is ook nog een recenter artikel van de consumentenbond.
Daar nuanceren ze die uitspraak.
De link is ergens te vinden in dit topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Nuevocasa schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:04:
[...]

Heb je last van kalkaanslag?
Of last van een extreem droge huid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-10-2024
Hebben jullie wel eens soort bruinige 'stukjes' in de ontharder gehad en of enig idee hoe dit kan? Ik keek namelijk net even of het reservoir al een beetje leeg was voor een onderhoudsbeurt, maar vond dit wel erg vreemd. Hebben ook last van rioolvliegjes / motmuggen. Misschien is dit de verklaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75bfhAkqWyalphzetweYDhg4V1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6an9d1Vr91ry1ocAwaGK1LNt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kwakkies
Ik heb er geen last van, het zout blijft mooi schoon, maar ik heb wel enkele vragen:
- welk zout gebruik je?
- is de ontharder al eens ontsmet met een harscleaner? Wat is de leeftijd van de ontharder? Merk?
- heb je een airgap, tussen afvoer ontharder en riool zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-10-2024
AUijtdehaag schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:53:
@Kwakkies
Ik heb er geen last van, het zout blijft mooi schoon, maar ik heb wel enkele vragen:
- welk zout gebruik je?
- is de ontharder al eens ontsmet met een harscleaner? Wat is de leeftijd van de ontharder? Merk?
- heb je een airgap, tussen afvoer ontharder en riool zitten?
Bedankt voor je reactie!
De ontharder (Hydrotense) is van mei 2021 en heeft vooralsnog geen onderhoudsbeurt gehad (had ik op de planning als de zoutbak wat leger zou zijn). Maar denk dat ik deze spoedig zal moeten doen... Ik heb de hars cleaner namelijk al klaar liggen.
Er gaan tabletten van Axal (Gamma) in en heb zover ik weet geen airgap?
Weet niet precies wat je bedoelt maar vanuit de ontharder gaat hij rechtstreeks naar het riool (extra afvoer voor aangelegd destijds).

Dien je met schoonmaken de gehele zoutbak los te koppelen? Ik ben totaal niet handig dus leeg scheppen zou misschien niet het snelst maar wel het makkelijkste zijn.
Ook las ik dat je het zeefje moet reinigen in de pekelslang, dat wordt misschien nog een kleine uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kwakkies
Je kan de pekelslang toch gewoon loskoppelen van het zoutvat.
In de pekelbuis kan je hem losdraaien van de vlotter (knel koppeling of insteekkoppeling)
En wellicht vind je daar ook het zeefje in de pekelslang. Of aan de ontharderkant in de slang (knel of insteekkoppeling)
Doe dat allemaal wel voorzichtig en met beleid weer terug in elkaar draaien/monteren.
Ook als de slang lucht aanzuigt, dan werkt de regeneratie niet goed meer.

Ik zou eerst eens een ander zout proberen om dingen uit te sluiten.
Regenit is ook goed verkrijgbaar overal. (ook via MP)
Ik heb daar geen enkele vervuiling mee.

Een airgap is om te voorkomen, dat er bacteriele besmetting kan voorkomen vanuit het riool.
Als je al ziet hoe vies de transparante slang was, toen ik hem direct aangesloten had (vroeger) direkt op het riool. Dan is deze zeker een aanrader: BWT siphon
Ook voorkomt het eventuele besmetting mocht het riool overlopen.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 22:10
CurlyMo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Heb je linkje? Ik heb een warmtepomp(boiler) van Daikin en een Aqmos die het water naar 0dH brengt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Calypsooo schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:17:
[...]

Heb je linkje? Ik heb een warmtepomp(boiler) van Daikin en een Aqmos die het water naar 0dH brengt :/
Even zoeken naar het grote WPB topic hier op tweakers en dan op mijn username.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-06 23:32
Voor onze woning zijn we opzoek naar een waterontharder. Heb al contact gehad met diverse bedrijven die die apparaten leveren kunnen met prijzen tussen de 1200 en 2500 euro.
Gezien ons bouwbudget wil ik er zelf eentje kopen en plaatsen.
Ik lees op dit forum en elders op internet goeie ervaringen met de Aqmos R2D2-32 en type 48. Past mooi binnen het budget. Over een maand krijgen we onze nieuwe keuken en in de loop van het
jaar krijgen we een compleet nieuwe badkamer dus wel zo prettig dat we dan zacht water hebben.

Ik wil de waterontharder in de kelder plaatsen maar volgens mijn temp./vochtmeter (simpel ding van Ali) is de temperatuur daar rond de 16/18 graden en de vochtigheid rond de 85%. Als ik de handleiding lees zie ik bij luchtvochtigheid staan "max. 60%" als ze hiermee bedoel dat hij niet in een vochtige ruimte mag staan dan is mijn kelder met 85% te vochtig.... Of heb ik het mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMh3UX3E6Vz1XiTD_uGC5ZLjMx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBMrXdr1ciyH9aHKcCLXyR6c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ruudstertje op 11-09-2022 19:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een TDS meter aangeschaft met temperatuur compensatie en calibratievloeistof (pH 4.01 /7.01 en TDS.1413)

pHTDS
meting tapwater voor de ontharder7,38192
meting tapwater na ontharder, voor start regeneratie7,48223
meting tapwater na ontharder, 1 ltr na regeneratie7,99241
meting brinewater in de tank6,73>2000

Conclusie: lichte verhoging pH na ontharden en (zeer) kleine verhoging TDS
Over een week nog eens meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIf9t-hxK7pdzaU3GWGzBq0fB1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygAqjw09UcvshAQyorpcpcOv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKYfFJ2jMq5C2YoFhmBinpMcrQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6B9uefH3EkauhsUFPMbrgU0X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPCapTjH4Kxr5kfU-G7U0B7ypaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnQEZbeFPrO9yde0qC21StWJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Scheelt dus eigenlijk vrijwel niks, dus dat onthard water agressiever zou zijn is hiermee wel een beetje ontkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@chevsticks
Je hebt dan over "juist" afgestelde ontharders....

Ik kan me zo voorstellen dat wanneer het zout er niet goed uitspoelt, je andere waarden gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-06 15:55
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:17:
Een TDS meter aangeschaft met temperatuur compensatie en calibratievloeistof (pH 4.01 /7.01 en TDS.1413)

pHTDS

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je onthard het water naar 0dH?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
@AUijtdehaag zou jij de EC waardes ook eens willen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-06 15:55
Wat reageer je snel! :D ik had nog geen tijd om mijn reactie te wijzigen, haha. Maar vanaf welke hardheid onthard je? Zou dit nog kunnen uitmaken voor de pH waarde?

Sprak hier onlangs nog een installateur.. die keek alsof ik niet goed wijs was om de hardheid naar 0dh te verlagen. "zeer slecht voor de gezondheid! Zuur water etc etc" naja het bekende verhaal :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wicked_fool schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:52:
@AUijtdehaag zou jij de EC waardes ook eens willen meten?
Waarom wil je die (ook nog) weten? Hij wordt gecalibreerd op EC (kalibratievloeistof)
https://milwaukeeinstrume.../1642147890/mw803_804.pdf
Since there is a known relationship between EC and
TDS readings, it is not necessary to calibrate the meter
in TDS if it was previously calibrated in EC mode
@Fethoz69
dH is hier 10 °

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Om wat @CurlyMo in het WPB topic geschreven heeft en de beweringen vanuit Atlantic --> dat de EC (geleidbaarheid) afneemt bij onthardwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wicked_fool schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:01:
[...]

Om wat @CurlyMo in het WPB topic geschreven heeft en de beweringen vanuit Atlantic --> dat de EC (geleidbaarheid) afneemt bij onthardwater
@AUijtdehaag Het bevestigd wat betreft pH en TDS ook wat Aquacell me eerder schreef:
CurlyMo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:35:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 22:06
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:17:

pHTDS

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Interessant, ik zat namelijk ook aan zo'n meting te denken ivm de vlekken op het Chroom en RVS hier.
Ik heb even gekeken, en er zijn genoeg van die Aliexpress dropshippers die zulke dingen aanbieden voor 20-30 euro. Ik had er alleen weinig vertrouwen in.

Ik heb een vriend gevraagd die bij de gemeentelijke "Waterkwaliteit Controle" werkt. Wellicht kan ik even eentje van hem lenen. Vind het nogal een bedrag (+- 150 euro) voor een eenmalige controle.

Hopelijk ligt in mijn geval de TDS veel te hoog, zowel voor als na de ontharder. Dan heb ik wellicht voer voor Vitens om eens een controle uit te voeren.

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wicked_fool
Nieuwe poging.

Eerst calibratievloeistof gebruikt (zie plaatje)

pHECTDS
meting tapwater voor de ontharder7,38435217
meting tapwater na ontharder, 50 ltr na regeneratie7,92493247

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqj4skve77z75jK9vE6VAsZtu54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xBQEfuOoLpRJOe8zuj8ucpD.jpg?f=fotoalbum_large

@Saeverix Ik had begrepen van "iemand uit dat wereldje en meelezend hier op het forum" dat de pH iets verhoogd kan zijn na ontharding, en de TDS +/- 5% hoger kan zijn in het ontharde water.
Belangrijk is dat bij de 10 liter na regeneratie geen hoge TDS waarden geeft, want dat duidt op zout wat er niet juist is uitgespoeld

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:22:
@wicked_fool
Nieuwe poging.

@Saeverix Ik had begrepen van "iemand uit dat wereldje en meelezend hier op het forum" dat de pH iets verhoogd kan zijn na ontharding, en de TDS +/- 5% hoger kan zijn in het ontharde water.
Belangrijk is dat bij de 10 liter na regeneratie geen hoge TDS waarden geeft, want dat duidt op zout wat er niet juist is uitgespoeld
Dat zou ik hier ook nog wel eens willen controleren. Niet dat ik problemen met vlekken of iets anders heb, maar gewoon omdat ik benieuwd ben of de ontharder goed ingesteld staat.
Toch eens kijken waar ik ergens een beetje betaalbare meter kan regelen. (Vast een goed argument om de baas thuis te overtuigen dat ik een nieuwe gadget nodig heb :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ben ik ineens tussen de wietkwekers terecht gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rzaan Magnesium en Calcium zijn toch best belangrijke voedingsstoffen voor de plantjes.

Dus ik denk van niet.
Daar willen we juist vanaf.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 22:10
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:34:
@Rzaan Magnesium en Calcium zijn toch best belangrijke voedingsstoffen voor de plantjes.

Dus ik denk van niet.
Daar willen we juist vanaf.
Welke stap van dat Aqmos proces moet dat verhoogd worden. De Rinse?

Verkeerde quote. Bedoel jouw opmerking over zout goed eruit gespoeld zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Calypsooo op 07-09-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Calypsooo
Aqmos levert 3 kleppen.
BNT, Clack en fleck.
Lastig om daar antwoord op te geven.

Ik heb met de clack:
Backwash
Brine
Backwash 2
Rinse
Fill

Backwash 2 (husselt het hars weer door elkaar en kan voor extra pekelresten afvoer zorgen) en Rinse (is het hars weer terug in positie brengen) lijken me dan verhoogd te moeten kunnen worden.
Brine is ook niet de hele cyclus zout pakken (3,5 a 4x de tijd van de pekelaanzuig) dus als je die verlengt is het ook al een extra spoeling.
Maar ik ben ook maar een experimenten tweaker en geen kenner. Kans bestaat dat ik ook onzin praat.
Lijkt me dat je de TDS meet, net na de regeneratie en bepaalt of het nodig is.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2022 20:21 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik blijf maar lezen. En van mening veranderen wat aan te schaffen.
Wordt gek van mezelf.

Dus dan maar zo geprobeerd:

Wonen in regio Eindhoven met een hardheid van 6,22 dH volgens het waterbedrijf.
We willen dit ontharden.

Wij wonen met 2 personen, soms 3 in een redelijk groot huis.
Dagelijks douchen en soms ook een vol bad.

SWW gaat via een Atlantic Explorer V4 270L WarmtePompboiler.
Water in de keuken via een Quooker Combi.

Ik wil het liefste een apparaat dat...
- Relatief eenvoudig te installeren is.
- Maar belangrijker: Geen tot weinig onderhoud of navullingen e.d. nodig heeft.

Ik heb geen geldboom, maar wil de factor 'aanschafprijs en andere kosten' voorlopig buiten beschouwing laten.
Welk apparaat moet ik dan kopen?

• wicked_fool
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:26:
Wordt gek van mezelf.

We willen dit ontharden.

Ik heb geen geldboom, maar wil de factor 'aanschafprijs en andere kosten' voorlopig buiten beschouwing laten.
Ik ken de situatie, ik heb dezelfde WPB, Quooker en gezinssamenstelling. Enige is dat wij momenteel een 14dH hebben (normaal 10dH, maar iets met verontreiniging).

Zelf ga ik na een meeting van het water voor de AquaCell en dit heeft alles te maken met wat @CurlyMo heeft uitgezocht en de garantie welke AquaCell wel geeft en de rest niet. Hopelijk heb je het nooit nodig, maar indien het toch zo moet zijn dan heb je dit achter de hand.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

wicked_fool schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:40:
Zelf ga ik na een meeting van het water voor de AquaCell en dit heeft alles te maken met wat @CurlyMo heeft uitgezocht en de garantie welke AquaCell wel geeft en de rest niet. Hopelijk heb je het nooit nodig, maar indien het toch zo moet zijn dan heb je dit achter de hand.
Dit betreft de garantie de garantie die AquaCell geeft dat het inwendige van de WPB niet wordt aangetast, neem ik aan?

Maar als het over de factor 'weinig tot geen onderhoud' gaat, scoort de AquaCell dan ook punten?

PS. meeting = meting?

• AUijtdehaag
  • Niet online
De prijs? van een aquacell is meer dan een atlantic V4 (1850 - 725 = 1100) en een Clack CM-32 (699) bij elkaar.
;)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:02:
De prijs? van een aquacell is meer dan een atlantic V4 (1850 - 725 = 1100) en een Clack CM-32 (699) bij elkaar.
;)
Ja, maar de prijs wil ik (vooralnog) niet mee laten spelen, zoals ik aangaf.
Het gaat me om het onderhoud, bijvullen en andere zaken nadat het apparaat in gebruik is gesteld.

• CurlyMo
@Rzaan als je er nog een moet kopen, neem dan RVS. Dat geeft je de meeste zekerheid. Kan je ook weer besparen op de ontharder.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

CurlyMo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:29:
@Rzaan als je er nog een moet kopen, neem dan RVS. Dat geeft je de meeste zekerheid. Kan je ook weer besparen op de ontharder.
Ik heb al een Atlantic Explorer V4 270L in de schuur staan.
Moet nog naar de zolder.

• CurlyMo
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:31:
[...]

Ik heb al een Atlantic Explorer V4 270L in de schuur staan.
Moet nog naar de zolder.
Dan is het niet anders en hoop ik ook van harte dan men hier een goedkopere ontharder fabrikant vind die ook zekerheid durft te geven (mocht je daar belang aan hechten).

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

CurlyMo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:33:
[...]

Dan is het niet anders en hoop ik ook van harte dan men hier een goedkopere ontharder fabrikant vind die ook zekerheid durft te geven (mocht je daar belang aan hechten).
Zekerheid geven is niet nodig. 99% is ook goed. ;)

Naar wat ik begrepen heb, zijn er nog niet veel praktijkvoorbeelden waar waterontharders ervoor gezorgd hebben dat een WPB naar de %&*#$ is gegaan, toch?

• CurlyMo
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:36:
[...]

Zekerheid geven is niet nodig. 99% is ook goed. ;)

Naar wat ik begrepen heb, zijn er nog niet veel praktijkvoorbeelden waar waterontharders ervoor gezorgd hebben dat een WPB naar de %&*#$ is gegaan, toch?
Als je info zoekt, dan zou ik me focussen op de Amerikaanse markt. Daar zijn boilers veel meer gemeengoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 18:51
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:26:
Wordt gek van mezelf.

We willen dit ontharden.

Heb je ook bij Remon Waterontharders gekeken? Zo'n beetje alles wat een Aquacell je biedt, top apparaat, alle features. Vrijwel geen onderhoud.. zeker geen abonnement daarvoor nodig.
~€1550. Ik zou eerder dan eerder daarvoor gaan dan een partij met overdreven groot marketing budget..

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05:08
jurjen_g schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Ik zal over enige tijd melden hoe de H2O pro bevalt. Deze wordt maandag bij mij geïnstalleerd. Ik laat hem plaatsen om minder kalkaanslag in leidingen en toekomstige warmtepomp boiler te krijgen. Volgens diverse onderzoeken werken NAC /TAC systemen hier behoorlijk goed tegen (tot 90% minder aanslag), maar een echte zoutontharder gaat uiteindelijk tot 100%.

Ik heb niet perse de verwachting dat kalkaanslag bij kranen en douche veel vermindert, maar de producenten beweren dat het ook daar helpt doordat het zich minder snel echt vastzet, dus na afspoelen ff droogmaken zou dan veel schelen.

Voor dit laatste doe ik het niet, maar ik ben wel benieuwd of er verschil te merken is en zal dat in dit topic posten .

Overigens mijn reden om niet voor een zoutontharder te gaan is dat ik niet teveel natrium wil binnenkrijgen, en het regenereren me milieu technisch tegenstaat. De NAC/TAC technologie verandert het water verder helemaal niet en is ook een stuk makkelijker te installeren in een kleine meterkast. Qua prijs zal het niet veel uitmaken, aanschaf is een stuk goedkoper, maar 1 keer per 3 jaar weer 250 a 300 euro is denk ik duurder dan zout en harscleanen. Ik heb ook gekeken naar nog goedkopere polyfosfaat systemen, maar ben niet overtuigd van de uiteindelijke veiligheid daarvan.

Ik begreep van de producent dat de Aqua solution van 1 van de mede oprichters was die zijn eigen weg is gegaan. H2O pro beweert een betere (meer volume) manier van doorstroming te hebben dan de concurrentie in NAC/TAC systemen waardoor de 3 jaar echt gehaald wordt.
Ik heb geen afvoer in mijn trapkast en een vloer op zand (dus geen kruipruimte). zodoende zocht ik een waterontharder zonder afvoer en kwam ik ook op dit type uit.

Hoe bevalt deze H2o inmiddels? Merk je al verschil?

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 22:27
Murkmans schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb geen afvoer in mijn trapkast en een vloer op zand (dus geen kruipruimte). zodoende zocht ik een waterontharder zonder afvoer en kwam ik ook op dit type uit.

Hoe bevalt deze H2o inmiddels? Merk je al verschil?
Oja ik zou nog een update geven. Foto's volgen later, maar:
- Daar waar water stroomt is duidelijk minder kalkaanslag, zoals douchekop, vloer onder de douche, glaze douchewand.
- Daar waar water langer stilstaat / spetters is geen verschil, daar blijf je kalk houden

Dit is ook conform mijn verwachting, dus voor mij werkt het. Ik kan uiteraard nog steeds niet in de leidingen kijken, dus of die daadwerkelijk minder kalk bevatten is niet te zeggen.

• wicked_fool
Gisteren mijn watermeter (Milwaukee MW803) binnen gekregen en vandaag mijn water en dat van mijn buurman ermee getest. Ik heb (nog) geen ontharder en mijn buurman een Aquacell.

Zonder ontharder
7,53 pH
247 TDS
494 EC

Aquacell
7,59 pH
246 TDS
492 EC

Blijkbaar klopt hun bewering dat er vrijwel niets gebeurd met het water buiten het verwijderen van de kalk. Ookal is Aquacell een dure keuze ben ik het met @CurlyMo eens dat dit de beste garantie biedt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wicked_fool
Ik heb gisteren 3 ontharders gemeten (in hetzelfde dorp)
2x hydrotense en 1 aquacell
Allemaal zitten ze rond dezelfde waardes

7,5 pH
223 TDS
448 EC

Bij mijn eigen ontharder even versneld doorgestapt. (kans dat er dus zout meekomt)
Dan gaat de TDS skyhigh naar 1300

Het beste meet je direct na de regeneratie.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Ruudstertje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:37:
Voor onze woning zijn we opzoek naar een waterontharder. Heb al contact gehad met diverse bedrijven die die apparaten leveren kunnen met prijzen tussen de 1200 en 2500 euro.
Gezien ons bouwbudget wil ik er zelf eentje kopen en plaatsen.
Ik lees op dit forum en elders op internet goeie ervaringen met de Aqmos R2D2-32 en type 48. Past mooi binnen het budget. Over een maand krijgen we onze nieuwe keuken en in de loop van het
jaar krijgen we een compleet nieuwe badkamer dus wel zo prettig dat we dan zacht water hebben.

Ik wil de waterontharder in de kelder plaatsen maar volgens mijn temp./vochtmeter (simpel ding van Ali) is de temperatuur daar rond de 16/18 graden en de vochtigheid rond de 85%. Als ik de handleiding lees zie ik bij luchtvochtigheid staan "max. 60%" als ze hiermee bedoel dat hij niet in een vochtige ruimte mag staan dan is mijn kelder met 85% te vochtig.... Of heb ik het mis?
Volgens Aqmos kan de waterontharder wel in onze kelder geplaatst worden met de luchtvochtigheid van 85%, gelukkig heb ik dit zwart op wit staan! :) Had
ze vrijdag even gebeld en kreeg later een reactie via de mail.

Nu een vraag over het aansluiten, voor de duidelijkheid even een foto toegevoegd van onze huidige situatie in
de kelder. Linksonder zit de watermeter, vervolgens een aftapkraantje en een T stuk met de verdeling van het
water de woning in.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0JWtMdEO7cujf8W1huYfRYX2JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qg80NyWFpTIKJBldOd0kK4Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Ruudstertje ik zou vanaf de wartelmoer na de watermeter beginnen met rvs flex 3/4 naar de ontharder. En vanaf de ontharder weer terug naar de 2 afgaande leidingen. Tenzij je niet alles erop wil hebben.
De ontharder hier staat in de kruipruimte al een jaar of 7. Daar is de luchtvochtigheid ook flink hoog.
Heb je een plek waar je het spoelwater in het riool kunt dumpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
habbekrats schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:29:
@Ruudstertje ik zou vanaf de wartelmoer na de watermeter beginnen met rvs flex 3/4 naar de ontharder. En vanaf de ontharder weer terug naar de 2 afgaande leidingen. Tenzij je niet alles erop wil hebben.
De ontharder hier staat in de kruipruimte al een jaar of 7. Daar is de luchtvochtigheid ook flink hoog.
Heb je een plek waar je het spoelwater in het riool kunt dumpen?
Bedankt voor je reactie en een goed idee denk ik.

Is die wartelmoer van de watermeter een standaard maat?
Kan ik dat T stuk vervangen voor een knelkoppeling waar ik ook weer zo'n rvs flex op aansluit? Beide leidingen de woning in moeten op de ontaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ruudstertje schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:46:
[...]

Bedankt voor je reactie en een goed idee denk ik.

Is die wartelmoer van de watermeter een standaard maat?
Kan ik dat T stuk vervangen voor een knelkoppeling waar ik ook weer zo'n rvs flex op aansluit? Beide leidingen de woning in moeten op de ontaarden.
Zo zit het bij mij https://i.imgur.com/QFdBJie.jpg https://i.imgur.com/On1RsUL.jpg

https://i.imgur.com/3MbIwVT.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ruudstertje
Op de watermeter zal 3/4" zijn vermoed ik (kontroleer dit eerst zelf)
https://www.bol.com/nl/nl...telmoer/9200000096532775/

En dan gewoon een bypass erop, zodat je de ontharder altijd kan afsluiten en bypassen
https://kalkrem.nl/shop/b...1-ug-176?category=5#attr=
Vastzetten met dit soort pijpbeugels
https://witway.nl/bismat-2000-beugel-m8-m10-scharnierend/
https://witway.nl/houtdraadpen/

Vervolgens koop je een CM met aansluitset. En uitlezen in home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@AUijtdehaag o, bij mij zat die 3weg klep er al standaard op gemonteerd.
Desondanks heb ik in de meterkast wel 3 kogelkranen in bypass opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
AUijtdehaag schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:14:
@Ruudstertje
Op de watermeter zal 3/4" zijn vermoed ik (kontroleer dit eerst zelf)
https://www.bol.com/nl/nl...telmoer/9200000096532775/

En dan gewoon een bypass erop, zodat je de ontharder altijd kan afsluiten en bypassen
https://kalkrem.nl/shop/b...1-ug-176?category=5#attr=
Vastzetten met dit soort pijpbeugels
https://witway.nl/bismat-2000-beugel-m8-m10-scharnierend/
https://witway.nl/houtdraadpen/

Vervolgens koop je een CM met aansluitset. En uitlezen in home assistant
Als ik met een schuifmaat het schroefdraad meet bij de uitgang van de watermeter is deze 24mm, de moer is 32mm.

Wat is een CM? Home Assistant ken ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ruudstertje Ik denk dat het dan 3/4" is inderdaad.
https://www.techniparts-o...entabel-schroefdraad-bsp/

Dit is een CM

Ik heb daar een eigen printje voor gemaakt met een esp32 om hem uit te lezen incl het zoutniveau

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
AUijtdehaag schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:22:
@Ruudstertje Ik denk dat het dan 3/4" is inderdaad.
https://www.techniparts-o...entabel-schroefdraad-bsp/

Dit is een CM

Ik heb daar een eigen printje voor gemaakt met een esp32 om hem uit te lezen incl het zoutniveau
Dank voor de tabel! Het kan zo simpel zijn..... Pfff....

De CM is het type waterontharder.. Hmmm... Nog even over nadenken, qua budget wilde ik voor de R2D2-32 gaan maar had niet eens nagedacht over het aansluiten op Home Assistant, is wel ideaal natuurlijk....
Aansluiten op HA met de R2D2-32 is niet mogelijk? En de screenshot uit je eerdere bericht is van je eigen ontharder?

Ik zie overigens voor het prijsverschil geen voordeel om de CM-32 te nemen t.o.v. de R2D2-32.
Het enigste verschil tussen de 2 is de maximale stromingsdruk hard water (8.6 vs 6,0 bar) en
Minimale druk hard water (1,4 vs 2,0 bar). Ja een voordeel kan het uitlezen via HA zijn maar voor die prijs....

[ Voor 14% gewijzigd door Ruudstertje op 12-09-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ruudstertje
De R2d2 is een chinese wegwerp klep, revisie moet je niet aan beginnen.
Kijk maar eens naar de filmpjes op aqmos.
De CM daarentegen is van een andere kwaliteit.
Maar dat moet ieder maar voor zichzelf weten uiteraard.

Ik heb een R2D2 ook uitgelezen.
Dat betekent, met een slimme tussenstekker die in staat is om 1- 5 watt te meten van de voeding kan je zien wanneer hij gaat regeneren.
Principe blijft dan hetzelfde, alleen heb je geen waterteller erin zitten die je kan uitlezen.
En een ultrasone sensor kan je nog steeds toepassen voor de niveaumeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
AUijtdehaag schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:30:
@Ruudstertje
De R2d2 is een chinese wegwerp klep, revisie moet je niet aan beginnen.
Kijk maar eens naar de filmpjes op aqmos.
De CM daarentegen is van een andere kwaliteit.
Maar dat moet ieder maar voor zichzelf weten uiteraard.

Ik heb een R2D2 ook uitgelezen.
Dat betekent, met een slimme tussenstekker die in staat is om 1- 5 watt te meten van de voeding kan je zien wanneer hij gaat regeneren.
Principe blijft dan hetzelfde, alleen heb je geen waterteller erin zitten die je kan uitlezen.
En een ultrasone sensor kan je nog steeds toepassen voor de niveaumeting.
Ok.... Je hebt de R2D2 ook uitgelezen zeg je, dus deze heb je ook gehad?
Die wegwerpklep heb jij ook stuk gehad?
Ik ga uiteindelijk niet voor duurkoop... Echter betaal ik ook geen 200/300 meer om te kunnen uitlezen met HA. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ruudstertje
Nee, ik "onderhoud" wel meer HA systemen op afstand.
De R2D2 staat bij iemand anders

Ik combineer de gegevens uit een watermeter, slimme tussenstekker, mijn esp met ultrasone afstandmeting en dan heb je ongeveer hetzelfde als met een CM.

Maar tussenstekker en uitlezing watermeter is ook niet gratis.

Voor zover ik weet werkt die R2D2 nog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
AUijtdehaag schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:37:
@Ruudstertje
Nee, ik "onderhoud" wel meer HA systemen op afstand.
De R2D2 staat bij iemand anders

Ik combineer de gegevens uit een watermeter, slimme tussenstekker, mijn esp met ultrasone stekker en dan heb je ongeveer hetzelfde als met een CM.

Maar tussenstekker en uitlezing watermeter is ook niet gratis.

Voor zover ik weet werkt die R2D2 nog ;)
Ok, duidelijk.

Mijn watermeter lees ik al uit dus dat scheelt weer. Ga me nog wel even verdiepen in de CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:42
Voor degenen in dit topic met lastige vlekken door de ontharder heb ik nog een tip. Afgelopen weekend hebben we het glas van de douche perfect schoon gekregen met staalwol sponsjes en CIF.

Het is lang geleden dat het glas er zo uitzag!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mr-D.
Vandaag is hij binnen gekomen. Wat pre-installatie gegevens.
Ik ben erg goed geholpen door aquasoft-international.
Ik kreeg geen track en trace maar een nummer via Ace express, maar via whatsapp gecommuniceerd met Steve en die regelde een telefoon nummer om contact op te nemen met Ace. Steve is erg behulpzaam.
Hierna sprak hij ook nog een bericht in dat de levering vandaag zou zijn,
AL met al is het transport prima verlopen vanuit Ierland.

Toch wel wat opmerkingen, voordat je er 1 besteld:
- poweradapter 230V/15Vdc is een engelse stekker (dit was mij bekend). Hier zou je een verloop op kunnen zetten naar EU. Ik heb echter gewoon een nieuwe EU AC adapter besteld bij distrilec en zet er zelf wel een molex 4p stekkertje aan.
- De water aansluitingen die meegeleverd worden zijn 3/4" op de clack. Daar is geen keuze in, op de website bij M2. Indien je Aqmos aansluit (bypass) set wilt gebruiken is deze 1". (ook dat wist ik vantevoren)
Ik had ook gevraagd om een 1" aansluiting mee te leveren op mijn "reserve test clack besturing". Daar was wel een keuze in op de website. Echter is daar ook 3/4" mee geleverd. Ik heb dus een 1" besteld elders.
Je zou ook kunnen verlopen van 3/4" x 1", maar ik heb het liever in 1 geheel met de rvs 1" slangen
Verkeerd geleverd dus.
- Brine (zout) afvoer en zoutreservoir overloop wordt allemaal uitgevoerd met 3/8" slang. Dit is allemaal meegeleverd. Incl aanboorzadels op de pvc afvoer leiding
Ik kan hier echter geen fatsoenlijke airgap aansluiting van maken. (BWT siphon)
Voor de afvoer van het zoutwater heb ik slangpilaar voor besteld. 1/2" x 13 mm.
Daar kan ik dan 12x16 pekelslang op aansluiten naar de airgap..
- Zout opzuigen gebeurt met een airlock filter. Normaal zit deze in een koker, met vlotter ter afsluiting/beveiliging
vlotter zit er dus niet bij, enkel de airlock (maar er kunnen geen stukken zout meekomen)
- Men maakt wat gebruik van die bruine verpakkingstape die overal aan vast blijft plakken na verwijdering.
. Gelukkig had ik wat 99% alcohol staan om het te verwijderen aan de bovenkant van de ontharder. (men beschermt de kop, met verpakkingsmateriaal. Dan veeg je het er zo af.

Al met al wat kleine dingen, maar ik vond het toch even nodig om te vermelden.
De harscylinder is 16,7 ltr en er zit 12 ltr hars in.
De besturing lijkt ingesteld te staan op wat er op hun website staat. Ik ga dit nog aanpassen.
1660 ltr bij 20 dH (ofzo) en dat gaat naar 3200 ltr bij 10 dH) Moet ik nog even nakijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIimrxfI9EcYW7XOuNf3qnMObWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BR0CQP6e36k8HTVed0v6pwVr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toUGEVdEeU3kFiC0EGEMUvUEk5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlu0cOaESxLUWZ7m93ztocUF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55NXBNIn40X9AZkCsiThx1_iJxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01k2bwkwtTFdbCw42sm6cVDP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Toac59MD_lvuvmInvqH0Hp_XlZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqK23poGvoAXUmq993ohAAbx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGqg9RJkTrMcxW1pwW9cAKBr6QY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUpXfEp38owHohmxsVrn7mnL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fzSlv7PGUb9WLWQpk3zO-V3idw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImCLwRSACzEBOWKwXCqF3Zkw.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: deze ontharder is wat lager dan bij aqmos met 10 ltr hars, door de bredere harscylinder.
vergelijkbaar met die van hydrotense

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2022 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Bekijk ook maar eens de gebruikte DLFC en injector! E is veel te groot. Een B lijkt me aangewezen. DLFC zou 2.2 of 2.7 GPM moeten zijn.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:38

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ziet er goed uit dankjewel, dus is toch wel nagenoeg compleet.
gaat het aan de baas doorgeven :)

sneller usenet? tips en tricks

• AUijtdehaag
  • Niet online
bke schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:11:
Bekijk ook maar eens de gebruikte DLFC en injector! E is veel te groot. Een B lijkt me aangewezen. DLFC zou 2.2 of 2.7 GPM moeten zijn.
Hij bouwt ze zelf om maar plakt geen nieuwe stikkers vermoedt ik ;)
I got the pictures.
Ultrasone sensor ook alvast erin gelijmt, met hotglue. (dat spul dat plakt behoorlijk vast moet ik zeggen)
Edit: hotglue liet weer los vanwege rubberachtige achterkant vermoed ik. Dus maar met 2 boutjes vastgezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqnQvUtwNxgaPgvOwQ6jAB3TRhU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pv4DMYil23ScxBkSmNC0uHHT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzrJcp009uDiI1A5CKNr8BptQ0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tgZ10aHWPmw2CijtaUUECZf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS-MRmj9SNYUSQo5L5Xy3eCuCdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CRBJ6EmkxvczadNJszumzv3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8D1NMbQlG3hps6QyzEuczlFqW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENBg9kePjEbd6X5gr7bNdhJc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6yxbr2HplrU9O09YZC1iPyxyr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieVc09HHuxp4WLtkoBrg4yek.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irCTIlLVbjWZJZSoUl550xK6RN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBjKpHe1jTjvqakRh3CyyV3y.jpg?f=fotoalbum_tile

DLFC: 013
injector plug Violet: V3010-1C
Vessel 10x17 (16,7 ltr en 12 ltr hars)
Die tool bij de eerder aangeschafte revisieset was wel handig nu

Backwash: 5
Brine: 40
Backwash2: 6
Rinse: 6
Fill: 1:50 kg

Ingaande hardheid 10 dH
Suggesties welkom....

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2022 08:29 ]

• Ruudstertje
Als het goed is ontvang ik morgen mn Aqmos r2d2-32. Het weekend ff plaatsen.

Welk zout kan ik het beste halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk regenit

Pagina: 1 ... 74 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.