Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 31 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Heb de Premium Fleck 5800 SXT - 20 bij goedkopewaterontharders besteld. Komt morgen binnen via Postnl. Ben benieuwd hoe het straks is in de nieuwe woning te opzichte van de vorige woningen zonder ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Possible schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:14:
@wizzopa top! Die van mij staat nog steeds op elektronische meldingssysteem dhl.. dus nog geen bericht dat hij in sorteercentum is.

Edit: inmiddels wel: Buitenlandse verzending overgedragen aan DHL.
Die van mij is vandaag verzonden, maar DHL herkent de code nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M'n schoonouders hebben al lang een ontharder en daar schuimt de wasmachine al vrij snel. Wat is het beste om te gebruiken bij een ontharder? Poeder of vloeibaar middel of allemaal ok, zolang je maar weinig gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:24
Anoniem: 224360 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:35:
Heb de Premium Fleck 5800 SXT - 20 bij goedkopewaterontharders besteld. Komt morgen binnen via Postnl. Ben benieuwd hoe het straks is in de nieuwe woning te opzichte van de vorige woningen zonder ontharder.
Wat was voor jou de reden om voor dit model te gaan? Hoeveel persoons huishouden / waterverbruik?
Dit model wordt door velen hier gekozen volgens mij, erg aantrekkelijk geprijsd. Je kunt ook kiezen voor de high-end modellen, dan kom je op de 5800 XTR i.p.v. SXT maar die wordt hier niet zoveel gekozen zo te zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

remzor schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:06:
[...]

Wat was voor jou de reden om voor dit model te gaan? Hoeveel persoons huishouden / waterverbruik?
Dit model wordt door velen hier gekozen volgens mij, erg aantrekkelijk geprijsd. Je kunt ook kiezen voor de high-end modellen, dan kom je op de 5800 XTR i.p.v. SXT maar die wordt hier niet zoveel gekozen zo te zien..
Had zelf rond gelezen, wist dat ik met aantal verbruikers in ieder geval geen kleintje moest hebben. Deze werd door de verkopers aangeraden voor mijn situatie. 3 personen, 2 regendouches, 1 bad, rond de 140-150m3 per jaar in onze vorige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-03 09:25
Applee schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:50:
[...]
Ik verbruik ongeveer 51m3 per jaar en hier omgeving ongeveer 7 Hardheid van het water is. Ik heb hier ook bij de douche, keuken enzo bij de kraan getest. Dus ongeveer 750L p/u. 12,5 L p/m.
Ja prima, doet wat het doen moet, geen kalk meer in het water, minder poetsen en minder wasmiddelverbruik etc... Geen omkijken naar, 3 a 4 keer in het jaar 3/4 zak zout er in gooien. Enige nadeel vind ik dat je geen planten water kunt geven met onthard water. Hiervoor heb ik een regenton maar die raakt zomers wel leeg. Echter is dit van toepassing op alle ontharders.
Die 12.5l/m vanaf 7 moet ie makkelijk halen in elk geval. Het dubbele lukt ook wel.

Aansluitblok en montage is in elk geval mooi degelijk spul. De ontharder zelf lijkt me vergelijkbaar met anderen, is toch best wel basaal spul wat al tientallen jaren op de markt is. Qua prijs ben ik nog niet iets beters tegen, gekomen. Overige partijen spenderen volgens mij een hoop aan marketing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:45
remzor schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:06:
[...]

Ik heb de XTR. Bij mij vooral vanwege droog zoutvat functie die daarop zit en touchscreen.
Makkelijker in te stellen en ik hou van gadgets.
Voor de werking zal het echter weinig uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

baobab schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Enige nadeel vind ik dat je geen planten water kunt geven met onthard water.
Hoezo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dat vraag ik me ook af @baobab ? waarom kun je geen onthardwater geven aan je planten?

Hier groeien de planten als nooit te voren. Al jaren, zonder extra voeding of bijmesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 12:13
Ik weet dat het beetje vloeken in de kerk is maar zijn er mensen met praktijkervaring met een ontharder op alleen het warme water?
Ik kan hem (voorlopig) alleen voor de CV en wasmachine installeren.
Er staat nog een badkamerverbouwing op de planning en dan kan ik evt ook nog wel onthard koudwaterleiding trekken naar badkamer maar duurt nog ff.
Dus: Ervaring met alleen warm water ontharden? Ga ik dat merken wbt minder droge huid etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-03 09:25
Hulliee schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:49:
Dat vraag ik me ook af @baobab ? waarom kun je geen onthardwater geven aan je planten?

Hier groeien de planten als nooit te voren. Al jaren, zonder extra voeding of bijmesten.
Calcium, wat de plant prima kan gebruiken, wordt vervangen door Natrium, waar hij niks mee kan.
Op korte termijn zal het weinig uitmaken, op lange termijn krijg je een ophoping van natrium zouten waardoor er wat niet goed is voor de planten (ik dacht doordat er dan geen ruimte is voor andere zouten, zal volgens mij niks doen met de PH waarde).
Correct me if I'm wrong, ben geen scheikundige/bioloog. Op over een paar jaar zal het geen verschil moeten maken, buiten zal het wel weg spoelen en als je regelmatig de plant verpot met nieuwe aarde zou het ook niet uit moeten maken.
Ik zet af en toe bij beregenen van het gras in elk geval de bypass even open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
baobab schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:46:
[...]

Calcium, wat de plant prima kan gebruiken, wordt vervangen door Natrium, waar hij niks mee kan.
Op korte termijn zal het weinig uitmaken, op lange termijn krijg je een ophoping van natrium zouten waardoor er wat niet goed is voor de planten (ik dacht doordat er dan geen ruimte is voor andere zouten, zal volgens mij niks doen met de PH waarde).
Correct me if I'm wrong, ben geen scheikundige/bioloog. Op over een paar jaar zal het geen verschil moeten maken, buiten zal het wel weg spoelen en als je regelmatig de plant verpot met nieuwe aarde zou het ook niet uit moeten maken.
Ik zet af en toe bij beregenen van het gras in elk geval de bypass even open.
Ok, je kunt dus prima je planten water geven met onthardwater. :) Misschien dat sommige planten in de loop van jaren een calcium tekort kunnen ontwikkelen. Maar dat kan dus net zo goed in de verschillende gebieden in nl met verschillende hardheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
Af en toe beetje eierschaal in de grond doen :)

Je hebt overigens genoeg plantenvoeding incl calcium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Regenwater bevat ook geen kalk, dus vanuit dat argument is onthard water geen issue lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 22:36

Consulectro

Lekker bezig...

mitsumark schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:33:
Af en toe beetje eierschaal in de grond doen :)

Je hebt overigens genoeg plantenvoeding incl calcium.
Is natuurlijk plant afhankelijk. Sommige planten houden niet van kalkrijke grond.
:P

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:35:
Nou alles binnen hoor......de cilinder is defect aangekomen. Zwaarste pakket, zit los in een doos zonder ander materiaal en kan daar gewoon in schuiven. De plastic kop is daarmee gewoon afgebroken/gescheurd door herhaaldelijk schuiven en klappen opvangen vermoed ik.

Meteen mailtje gestuurd met foto's, morgen eens kijken hoe het afgehandeld wordt. Ik verwacht gewoon nieuwe opsturen en de kapotte retour. De installatiekit had als enige luchtzakjes in de doos, het zoutvat zat ook los in een doos, maar heeft minder ruimte om te schuiven. Toch het plastic maar even goed nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:16
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:57:
[...]

Nou alles binnen hoor......de cilinder is defect aangekomen. Zwaarste pakket, zit los in een doos zonder ander materiaal en kan daar gewoon in schuiven. De plastic kop is daarmee gewoon afgebroken/gescheurd door herhaaldelijk schuiven en klappen opvangen vermoed ik.

Meteen mailtje gestuurd met foto's, morgen eens kijken hoe het afgehandeld wordt. Ik verwacht gewoon nieuwe opsturen en de kapotte retour. De installatiekit had als enige luchtzakjes in de doos, het zoutvat zat ook los in een doos, maar heeft minder ruimte om te schuiven. Toch het plastic maar even goed nalopen.
Dat verwacht je niet van PostNL😡 erg lullig hoop werk op niets af.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wizzopa schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:10:
[...]

Dat verwacht je niet van PostNL😡 erg lullig hoop werk op niets af.
Ja is gewoon lomp, maar als je de loze ruimte in de doos had opgevuld met luchtzakjes was ook niks aan de hand. De cilinder lijkt me het duurste onderdeel samen met de Fleck kop vermoed ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:12:
[...]

Ja is gewoon lomp, maar als je de loze ruimte in de doos had opgevuld met luchtzakjes was ook niks aan de hand. De cilinder lijkt me het duurste onderdeel samen met de Fleck kop vermoed ik?
Als je groot inkoop zal het wel mee vallen ik zag de Fleck voor 132 euro bij afname van 10 stuks uit ... China.

Cilinders tussen de 18 en 27 euro ook bij 10 stuks uit .... China.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 21-07-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:12:
[...]

Hij leest hier mee, dus hopen dat hij er iets mee doet, bij mij zat hij ook in een grote langwerpige doos maar die hadden ze gelukkig wel rechtop gehouden. Verder ook geen vulling ernaast.

Offtopic
Ik heb ooit eens een bezorger de doos uit de bus zien duwen en verder naar het huis ge rolt/kantelt omdat hij geen zin had om te tillen, tja dan gaat alles kapot.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rol-Co schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:32:
[...]

Hij leest hier mee, dus hopen dat hij er iets mee doet, bij mij zat hij ook in een grote langwerpige doos maar die hadden ze gelukkig wel rechtop gehouden. Verder ook geen vulling ernaast.

Offtopic
Ik heb ooit eens een bezorger de doos uit de bus zien duwen en verder naar het huis ge rolt/kantelt omdat hij geen zin had om te tillen, tja dan gaat alles kapot.
Kreeg vanochtend netjes reactie. De dop is enkel een transportdop en kan kapot er zo afgeschroefd worden. Dan kan de stuurkop er zo op. Ik moest enkel opletten dat er geen hars in de stijgbuis kwam, daar zaten wel al wat korrels in en ik kan niet zien wat er mogelijk ingevallen is. Heb nog gevraagd wat daar mogelijk aan problemen door kan ontstaan zodat het vastligt voor de toekomst. Al met al lijkt het daarmee mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:55
Helox-in-a-box schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:36:
[...]

[Afbeelding]
Input van onderaan, bovenaan afsplitsing naar rechts is de keuken en toilet op begane grond met Uponor leidingen. Gaat verder 22mm koper naar boven (CV, douche, toilet).
Weet je toevallig de draadmaat van de baypass? is dit 1/2 inch voor alle 4 de aanlsuitingen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
belly89 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Weet je toevallig de draadmaat van de baypass? is dit 1/2 inch voor alle 4 de aanlsuitingen? :)
De bypass van Aqmos is 4x 1”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
wizzopa schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:57:
[...]

De bypass van Aqmos is 4x 1”
Thanks, dat is een stuk groter dan ik dacht :+

Heb jij hem al werkend? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
belly89 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Daarom heb ik de slangen en de bypass niet mee besteld, gister spullen besteld bij Econo. Vandaag de afvoer spullen uitzoeken. Al met al zal dat wel een week of 2-3 duren voor het in bedrijf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:39:
[...]

Kreeg vanochtend netjes reactie. De dop is enkel een transportdop en kan kapot er zo afgeschroefd worden. Dan kan de stuurkop er zo op. Ik moest enkel opletten dat er geen hars in de stijgbuis kwam, daar zaten wel al wat korrels in en ik kan niet zien wat er mogelijk ingevallen is. Heb nog gevraagd wat daar mogelijk aan problemen door kan ontstaan zodat het vastligt voor de toekomst. Al met al lijkt het daarmee mee te vallen.
Onderaan de stuurkop zit ook een filter dat er voor zorgt dat de hars er niet in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
wizzopa schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Daarom heb ik de slangen en de bypass niet mee besteld, gister spullen besteld bij Econo. Vandaag de afvoer spullen uitzoeken. Al met al zal dat wel een week of 2-3 duren voor het in bedrijf is.
Kijk, dat kan natuurlijk ook, al zal een verloopring ook prima werken :)

Weet je (of iemand anders) trouwens of tijdens het regenereren het huis wel beschikt over water (wat dan niet onthard is) of moet je dan zelf de bypass omzetten als je toch water wilt gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
belly89 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Kijk, dat kan natuurlijk ook, al zal een verloopring ook prima werken :)

Weet je (of iemand anders) trouwens of tijdens het regenereren het huis wel beschikt over water (wat dan niet onthard is) of moet je dan zelf de bypass omzetten als je toch water wilt gebruiken?
Als er geregenereerd wordt is er hard water beschikbaar, de voorinstelling bij Aqmos is dat de regeneratie snacht om 2 uur gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 14:00
belly89 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Ik heb zelf 1 inch naar 22mm knelkoppelingen erop, maarja is natuurlijk afhankelijk van wat je zelf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
wizzopa schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:33:
[...]

Als er geregenereerd wordt is er hard water beschikbaar, de voorinstelling bij Aqmos is dat de regeneratie snacht om 2 uur gebeurt.
2 uur is prima al zal ik hem zelf op 5 uur zetten denk ik. In het weekend gebeurt het regelmatig dat 2 uur nog wel iemand wakker is :)

maar je hoeft dus zelf niet de baypass om te zetten? in het apparaat zit dan eigenlijk ook een baypass voor tijdens het regenereren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Onderaan de stuurkop zit ook een filter dat er voor zorgt dat de hars er niet in komt.
Die stuurkop zit er nu op ja, maar daarvoor was de buis open en is er mogelijk hars ingekomen. Kleine kans, maar wel aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Die stuurkop zit er nu op ja, maar daarvoor was de buis open en is er mogelijk hars ingekomen. Kleine kans, maar wel aanwezig.
Was de dop zo gebroken dat het hart kapot was? In het midden zit een iets grotere ring dan de buis in de dop zodat die over de buis valt namelijk. Kan het hars nergens heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rol-Co schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:06:
[...]

Was de dop zo gebroken dat het hart kapot was? In het midden zit een iets grotere ring dan de buis in de dop zodat die over de buis valt namelijk. Kan het hars nergens heen.
Die ring was redelijk intact, maar heb er nog even met een zaklamp ingekeken. Je ziet losse korrels in de buis zitten, maar geen klont hars of echt een noemenswaardige hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:36:
[...]

Die ring was redelijk intact, maar heb er nog even met een zaklamp ingekeken. Je ziet losse korrels in de buis zitten, maar geen klont hars of echt een noemenswaardige hoeveelheid.
Nu maar hopen dat je de korrels niet tussen je kleppen krijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
En ook hier is de Aqmos binnen!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fD12Bzy/IMG-3221.jpg

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wizzopa schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:14:
[...]

Nu maar hopen dat je de korrels niet tussen je kleppen krijg.
Zijn losse korreltjes, maar is bekend bij de verkoper. Heb alleen geen idee hoe schadelijk enkele korrels kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Meestal is het vernet polystyreen waar de kalk uitwisselende groepen aan vast zitten, de korrels zijn vaak enkele 10-tallen micormeters groot, te checken via de datasheet van je ionenwisselaar korrels.
Dus als die klem komen te zitten tussen een klep bijvoorbeeld, dan kun je daar wel last van hebben.

Was nog even aan het surfen en vond dit te lange verhaal ne voor het slapen gaan, over wat geschiedschrijving over onthard water (met een ionenwisselaar ..)
https://www.nieuwsbank.nl...rde-strijd-om-zacht-water
Mss morgen even rustig lezen....

Edit: Het is dus een verhaal over de geschiedenis van wat Aquacell in de onthardingswereld tegen kwam in de interacties, wellicht een mooi neutraal woord, met oa officiële instanties, waterbedrijven en nog een aantal in het verhaal te vinden bedrijven.

Het is een mooi overzicht hoe zij er tegen aankeken, grotendeels met bronvermelding,

Ze geven gelukkig wel aan de het menselijke ingrijpen, zoals bij het installeren van de harskolom een potentieel zwakke schakel is mbt een bacterie bron.

Persoonlijk vind ik het TNO rapport het begin van iets meer uitzoeken wat er nu in een koperen buis gebeurt. Dit TNO onderzoek: Iedereen kan lezen dat er geen herhaling van de gepubliceerde geslaagde experimenten is gedaan en er wordt geen enkele statistische verantwoording van de gegevens gepubliceerd. Dus er is nog ruimte voor nuttig aanvullend onderzoek. Dat is waarschijnlijk de meest neutrale beschouwing van dit onderzoek.

De waterleiding bedrijven geven aan dat op basis van onderzoek de asbestcement buizen veilig zijn. Dit stuk is zo complex omdat er ook een directe medische koppeling mee gemoeid is met de conclusie, daar heb ik geen inzicht in.

[ Voor 50% gewijzigd door route99 op 23-07-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Werkt de ontharder eigenlijk meteen al goed als je hem hebt geïnstalleerd of MOET je persé eerst een regeneratie met zout doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat hoort in de datasheet van de hars weer gegeven te zijn. Volgens mij wordt de kolom altijd in de geregenereerde vorm geleverd, dus de Natrium-vorm. In de praktijk op labs wordt er vaak wel voorgespoeld met schoon water.

Het voordeel dat je hem toch regenereert... is dat wel wel dat systeem even helemaal goed doorspoelt voor gebruik.

Ik zou dit aanhouden:
Wat staat er in de installatie handleiding: Dat is eigenlijk leidend in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Frank_P schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:54:
Werkt de ontharder eigenlijk meteen al goed als je hem hebt geïnstalleerd of MOET je persé eerst een regeneratie met zout doen?
Zout is pas nodig bij regeneratie, maar om een verzadigde zout oplossing te krijgen die geschikt is voor regeneratie heb je wel een uur of 6 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 12:37

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

wizzopa schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Zout is pas nodig bij regeneratie, maar om een verzadigde zout oplossing te krijgen die geschikt is voor regeneratie heb je wel een uur of 6 nodig.
Is dat Aqmos specifiek? Waar haal je die 6 uur vandaan?
Ik zie bij ontharders met een 'droogbak' dat deze een uur voor regeneratie de zoutoplossing aanmaken. Vanuit de fabriek zo afgesteld. Lijkt mij dat de fabrikanten dit ook hebben uitgetest en voldoende werkt voor geschikte regeneratie.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Ik heb namelijk gisteren de ontharder aangesloten.
Ik heb het water ook reeds gemeten en het is van 11º naar 0º terug gebracht.
Mijn vriendin had heel zacht haar verwacht vanochtend maar gek genoeg was dit stug en klitterig terwijl je dat niet verwacht met zacht water.
Daarom dacht ik dat het misschien toch een soort van geactiveerd/gespoeld moest worden ofzo met een regeneratie.
De smaak valt me overigens alles mee, ietsje anders dan normaal maar niet vies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Met een nieuwe installatie kun je met het onthardde water kalk los trekken uit de leidingen NA de ontharder.... en dat kan een bepaalde tijd duren, tot het nieuwe zgn chemisch evenwicht bereikt is.
Ik zou haast verwachten dat dit in een info folder v/d leverancier staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
route99 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:53:
Met een nieuwe installatie kun je met het onthardde water kalk los trekken uit de leidingen NA de ontharder.... en dat kan een bepaalde tijd duren, tot het nieuwe zgn chemisch evenwicht bereikt is.
Ik zou haast verwachten dat dit in een info folder v/d leverancier staat?
Ik heb het niet in de douche gemeten moet ik bekennen maar in de keuken.
Maar het lijkt me sterk dat je zoveel kalk lostrekt uit de leidingen dat je haar stug en klitterig is.
Ze heeft overigens dezelfde shampoo gebruikt etc als normaal.
Maar goed, we wachten het gewoon even af.
Het voornaamste vind ik als we geen kalk afzetting meer hebben in douche, toilet, apparatuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Frank_P schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb het niet in de douche gemeten moet ik bekennen maar in de keuken.
Maar het lijkt me sterk dat je zoveel kalk lostrekt uit de leidingen dat je haar stug en klitterig is.
Het voornaamste vind ik als we geen kalk afzetting meer hebben in douche, toilet, apparatuur etc.
Gebruik je misschien een boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Frank_P schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:48:
Ik heb namelijk gisteren de ontharder aangesloten.
Ik heb het water ook reeds gemeten en het is van 11º naar 0º terug gebracht.
Mijn vriendin had heel zacht haar verwacht vanochtend maar gek genoeg was dit stug en klitterig terwijl je dat niet verwacht met zacht water.
Daarom dacht ik dat het misschien toch een soort van geactiveerd/gespoeld moest worden ofzo met een regeneratie.
De smaak valt me overigens alles mee, ietsje anders dan normaal maar niet vies.
Je hebt nog steeds cremespoeling nodig voor lang haar hoor, alleen van beide minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
wizzopa schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Gebruik je misschien een boiler?
Nee, gewoon een CV ketel.
Rol-Co schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Je hebt nog steeds cremespoeling nodig voor lang haar hoor, alleen van beide minder nodig.
Ik weet niet of ze dat nu ook gebruikt heeft. We zullen het eens een paar dagen de tijd geven en wat dingen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Frank_P schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:56:
[...]Ik heb het niet in de douche gemeten moet ik bekennen maar in de keuken.
Het staat er iig zo:
https://www.aquacell-wate...e-kalkaanslag-verwijderen
Moet ik bestaande kalkaanslag zelf verwijderen?
Bestaande kalkaanslag hoeft u bij gebruik van zacht water niet zelf te verwijderen. U kunt wachten totdat bestaande kalkaanslag vanzelf oplost. Een AquaCell waterontharder brengt de waterhardheid namelijk terug tot 0 dH. En, door het chemisch evenwicht van water is er nu 'ruimte' om kalkdeeltjes op te nemen waarmee het de oude en bestaande kalkaanslag zal verwijderen die zich in de loop der jaren heeft afgezet in uw apparaten en in uw leidingen. Het kan dus in theorie zo zijn dat uw water na plaatsing van de waterontharder een minieme resthardheid heeft die na verloop van tijd weer zal verdwijnen.

Het is daarom ook verstandig om de zeefjes van kranen met regelmaat los te draaien na installatie van uw AquaCell waterontharder. U zult zien dat er kalkgruis vanuit de leidingen loskomt en dit kan de waterstroom minimaal blokkeren.

Afgezette kalk lost weer op
Aan de waterkoker of aan het koffiezetapparaat kunt u goed zien dat zacht water de afgezette kalk weer oplost. Deze apparaten worden vaak gebruikt en het water wordt extreem verhit. Ideale omstandigheden om kalk af te zetten maar dus ook om deze kalk weer op te lossen met zacht wat
De kalk lost dus echt op.. dus de calcium ionen zijn opgelost in het water.. met veel type zepen reageert het dan tot een zgn harde zeep soort, die in de haren vervelend aanvoelt.....
Dit noem jij: "Maar het lijkt me sterk dat je zoveel kalk lostrekt uit de leidingen dat je haar stug en klitterig is."
Van deze reactie Calcium met de zeep in je shampoo, wordt in de praktijk als het ware gebruik gemaakt om het zng schuimgetal van een bepaalde zeep vast te stellen: Wikipedia: Schuimgetal

Dus geduld tot alles wat kan oplossen, opgelost is en dan hoort het voorbij te zijn en dan profiteer je pas van minder shampoo te gebruiken bij het douchen.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 23-07-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Ik heb ook de Aqmos besteld, gezien de vele positieve reacties kan dit bijna niet mis :)

Ben aan het kijken wat betreft de bypass en hoe dit het best te plaatsen. Nu heb ik na de meter 2 koppelen, 1 aftapkraan en nog een soort afsluitkraan? Iemand een idee wat de functie voor die 2e is? Kan ik die 2e laten vervallen zodat ik wat meer ruimte heb voor mijn nieuwe leidingwerk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eykFqNfw2K8JcOtUwiaIxAikfUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfEtfJhbCBCWNbmx2F2l8DSy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
belly89 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:00:
Ik heb ook de Aqmos besteld, gezien de vele positieve reacties kan dit bijna niet mis :)

Ben aan het kijken wat betreft de bypass en hoe dit het best te plaatsen. Nu heb ik na de meter 2 koppelen, 1 aftapkraan en nog een soort afsluitkraan? Iemand een idee wat de functie voor die 2e is? Kan ik die 2e laten vervallen zodat ik wat meer ruimte heb voor mijn nieuwe leidingwerk?

[Afbeelding]
Is dit voor of na je meter?
Normaliter zit de hoofdkraan voor de meter (tenminste bij mij).
Ik had die lange kraan met aftapplug ( overigens mist de hendel van de kraan?) ook na mijn meter zitten, maar die heb ik er zelf tussenuit gesloopt.
Dat ding was zo oud en gecorrodeerd dat die ongetwijfeld zou gaan lekken als ik daar ooit aanzat.
Ik heb dus nu;
hoofdleiding -> hoofdafsluiter -> meter -> ontharder met eigen kraan/afsluiters (zie paar posts hiervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Frank_P schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:28:
[...]

Is dit voor of na je meter?
Normaliter zit de hoofdkraan voor de meter (tenminste bij mij).
Ik had die lange kraan met aftapplug ( overigens mist de hendel van de kraan?) ook na mijn meter zitten, maar die heb ik er zelf tussenuit gesloopt.
Dat ding was zo oud en gecorrodeerd dat die ongetwijfeld zou gaan lekken als ik daar ooit aanzat.
Ik heb dus nu;
hoofdleiding -> hoofdafsluiter -> meter -> ontharder met eigen kraan/afsluiters (zie paar posts hiervoor).
Dit is na de meter. Voor de meter heb ik de hoofdkraan die ik gebruik als ik het water wil afsluiten. Die kraan achter mist inderdaad de hendel en vraag me af of die überhaupt nog iets doet. Haal denk ik deze eruit. Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
belly89 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:43:
[...]

Dit is na de meter. Voor de meter heb ik de hoofdkraan die ik gebruik als ik het water wil afsluiten. Die kraan achter mist inderdaad de hendel en vraag me af of die überhaupt nog iets doet. Haal denk ik deze eruit. Bedankt :)
Dan zou je in principe direct op de meter kunnen 'schroeven' of op de blauwe afsluiter ernaast.
Ik heb ook 1 van die koppelingen na de meter los geschroefd en daarop aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Normaal heb je voor en na de meter een afluitkraan, zodat het waterbedrijf de meter kan vervangen zonder waterballet.

https://www.installatieva...2bJgN7EAQYASABEgJx3PD_BwE

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
Nee hoor, als een watermeter vervangen moet worden dan bevriest de monteur voor de watermeter de leiding en wisselt dan de meter. Apparaat dat zorgt voor de plaatselijke bevriezing weghalen en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
sunnybird schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:47:
Nee hoor, als een watermeter vervangen moet worden dan bevriest de monteur voor de watermeter de leiding en wisselt dan de meter. Apparaat dat zorgt voor de plaatselijke bevriezing weghalen en alles werkt weer.
Interessant, waar mee doet hij dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
belly89 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:00:

[Afbeelding]
Is die hele leiding horizontaal? Dan wordt het nog moeilijk om de bypass ertussen te krijgen, of je moet ergens een knik erin maken of een gedeelte vervangen met iets dat een beetje flexibel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Helox-in-a-box schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Is die hele leiding horizontaal? Dan wordt het nog moeilijk om de bypass ertussen te krijgen, of je moet ergens een knik erin maken of een gedeelte vervangen met iets dat een beetje flexibel is.
De rand uit de koppeling vijlen dan kan je deze verder op de leiding schuiven, werkt het zelfde als een reparatie koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Grappig, dat wist ik niet. dat bevroren stuk moet dan best wat druk tegen kunnen houden :)
Helox-in-a-box schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Ja is helemaal horizontaal. Ik wil er inderdaad een knik maken, wil namelijk voor de bypass nog een aftakking voor de tuin en het aquarium maken. met het vervallen van 1 afsluiter moet ik genoeg ruimte hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
belly89 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:59:
[...]

Grappig, dat wist ik niet. dat bevroren stuk moet dan best wat druk tegen kunnen houden :)

[...]

Ja is helemaal horizontaal. Ik wil er inderdaad een knik maken, wil namelijk voor de bypass nog een aftakking voor de tuin en het aquarium maken. met het vervallen van 1 afsluiter moet ik genoeg ruimte hebben!
Er zit ook een bypass vaak op de ontharder of als meegeleverd block.
Die kan je dan ook omzetten als je de tuin sproeit of aquarium wil doen.
Dat scheelt je weer een separate aftakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

De voorgeschreven standaardopstelling (bij renovatie, meterplaatsing) bij @Waternet bevat een beugel met twee kranen. Bevriezen alleen als het niet anders kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTy0PAOuGGhg5_ktYLWvyUnAr7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p1BMb9UI6HWdPwoOF12M9BeX.jpg?f=user_large
Groot deel van de aansluitingen is binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Laatst online: 14-04 16:24
wizzopa schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:01:
[Afbeelding]
Zijn die kraantjes wel geschikt voor drinkwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

.joepiedepoepie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:09:
[...]
Zijn die kraantjes wel geschikt voor drinkwater?
Geschikt is één vraag, toegestaan de tweede.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
ericplan schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Geschikt is één vraag, toegestaan de tweede.
Scherp :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Ja, ik heb dat ook gelezen, de Duitsers maken onderscheid tussen kranen, ik gebruik deze al jaren, tussen de CV, E , Wp boiler heb ik ze ook, en ik leef nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, zelfde idee als ik met een eigen bypass.
Succes met de verdere installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

wizzopa schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:15:
Ja, ik heb dat ook gelezen, de Duitsers maken onderscheid tussen kranen, ik gebruik deze al jaren, tussen de CV, E , Wp boiler heb ik ze ook, en ik leef nog.
Zeg niet dat het kwaad kan, maar om dit direct naast de watermeter te plaatsen lijkt me niet handig. Meterwissel bij watermeters komt iets vaker voor. Eén lastige monteur en je kan aan de slag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
ericplan schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:32:
[...]

Zeg niet dat het kwaad kan, maar om dit direct naast de watermeter te plaatsen lijkt me niet handig. Meterwissel bij watermeters komt iets vaker voor. Eén lastige monteur en je kan aan de slag.
Mijn kogelkranen hebben kiwa-keur dus moeten dan wel geschikt zijn.
Maar hoe zie je voor de rest of ze wel/niet mogen of wel/niet geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
ericplan schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:32:
[...]

De ontharder staat hier in de halkast, in de meterkast heb ik geen ruimte, bovendien heeft het waterleidingbedrijf 2 jaar terug aangegeven dat de meter gewisseld gaat worden, dit moet nog steeds gebeuren.

Het bochtje wat tussen de waterleiding van dan moet om de ontharder aan te sluiten blijft met 2 recht koppelingen prachtig mooi in de meterkast liggen dus als er een lastige montuer komt schuif ik het er zo tussen en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Frank_P schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:40:
[...]
Mijn kogelkranen hebben kiwa-keur dus moeten dan wel geschikt zijn.
Maar hoe zie je voor de rest of ze wel/niet mogen of wel/niet geschikt zijn?
Kiwakeur is waar het om gaat.

Verder kunnen kranen gesmeerd zijn met vet dat niet toegestaan is in drinkwaterinstallaties.
Ga je niet direct dood aan, (net zoals loden drinkwaterleidingen) maar het mag gewoon niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
Het punt dat ik vooral niet snap is dat je nu met een suboptimale oplossing zit. Je maakt toch al kosten (omdat je besloten hebt om een waterontharder aan te schaffen), doe het dan gelijk goed en volgens de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:13
Als we het gaan hebben over wat er niet mag: Loctite 55 heeft ook geen KIWA-keur, en mag dus evengoed niet in drinkwaterinstallaties gebruikt worden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
Dan even heel iets anders.
Volgens diverse sites zou onthard water langzaam maar zeker de reeds zittende kalk opnemen/verwijderen.
Betekent dat dan dat als ik de waterkoker maar vaak genoeg met onthard water laat verwarmen de kalk vanzelf verdwijnt?
En dat de kalk op de vloer van de douche ook vanzelf verdwijnt en in de douchekop?

Iemand die al lang een ontharder heeft en daar iets nuttigs over kan zeggen?
Ik vertrouw websites namelijk niet zo die 'pro waterontharder' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat zal aan de installatie liggen, bij mij is de watermeter recent vervangen en in 5 minuten deed de monteur het volgende:
- Kraan voor de meter dicht
- Kraan na de meter dicht
- Stand noteren en mij foto laten nemen
- Meter vervangen
- Registreren nummer meter
- Beide kranen open.

Maar wellicht heb je in oudere huizen niet zo'n beugel met twee kranen, dan zullen ze iets anders gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Ben even aan het kijken wat de mooiste oplossing is in mijn situatie. Ik denk toch dat ik de bypass direct na de leiding ga plaatsen op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rgx3SHy/12-C5-F5-CE-3628-463-B-8-B9-E-5-E7905-FDE87-F.jpg

Heb gezien dat er nog we genoeg ruimte is voor twee uponor leidingen aan de onderkant van de bypass die dan naar de ontharder in de garage gaan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[Afbeelding]
Een lekkere cappuccino hoort er bij :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jemoetwathe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2024
Zie veel mensen gaan voor die Aqmos, lijkt mij dezelfde als deze.

https://www.amazon.nl/Wat...s=home-improvement&sr=1-2

Zien jullie verschillen? Deze werk ook met een app? geen idee of die iets uitleest of alleen algemene info geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
jemoetwathe schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:22:
Zie veel mensen gaan voor die Aqmos, lijkt mij dezelfde als deze.

https://www.amazon.nl/Wat...s=home-improvement&sr=1-2

Zien jullie verschillen? Deze werk ook met een app? geen idee of die iets uitleest of alleen algemene info geeft.
Wat ik zo snel zie (zit op mijn mobiel dus kan het mis hebben) is dat de capaciteit een stuk lager ligt dan de aqmos (1250 vs 3250 liter). En de blauwe variant, waar de prijs op gebaseerd is?, Is zonder app. Dit is de groene volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 11:13
Ik ben aan het kijken of een waterontharder voor ons zinvol en redelijk implementeerbaar is. Ik zou jullie daarbij de volgende 2 vragen willen stellen:

1. is het naar jullie persoonlijke ervaring zinvol om bij onze hardheid (Dh 9.3) een waterontharder te installeren? We hebben wel duidelijk last van kalkaanslag maar aan de andere kant zegt b.v. de Consumentenbond dat ontharden pas zinvol is vanaf Dh 20.

2. ik denk dat een ontharder zoals b.v. Aqmos R2D2-32 wel te plaatsen is (zie foto), maar ik kan er niet achter komen of het realistisch is om in de getoonde situatie een rioolaansluiting te maken. In de getoonde foto is het toilet aan de achterkant van de achterwand van de meterkast. In principe is er dus een rioolaansluiting vlak bij. Is er iemand die in een vergelijkbare situatie een afvoer heeft gemaakt en zo ja, hoe dan?

Ik kijk uit naar jullie ervaringen.

P.S. er is GEEN kruipruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7v9Lz1y8-EPKdHJSwp5YFgyshI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIXg4mgu2ZY2d8DKY2QNSLnu.jpg?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@cville Meterput uitgraven en kijken of je wat stenen in de meterput kunt verwijderen en bij de afvoer(riool) kan komen?
Gokje hoor....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 21:05

Pixelmagic

Ubergeek

cville schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:07:
Ik ben aan het kijken of een waterontharder voor ons zinvol en redelijk implementeerbaar is. Ik zou jullie daarbij de volgende 2 vragen willen stellen:

1. is het naar jullie persoonlijke ervaring zinvol om bij onze hardheid (Dh 9.3) een waterontharder te installeren? We hebben wel duidelijk last van kalkaanslag maar aan de andere kant zegt b.v. de Consumentenbond dat ontharden pas zinvol is vanaf Dh 20.
Hier enkele jaren een ontharder, brabant met ongeveer 8 Dh, wij willen niet meer zonder, geen aanslag meer in de thee glazen, douchedeur transparant, nergens geen aanslag.

Hij staat bij ons in de kruipkelder, twee keer per jaar een zak zout er in en klaar.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:16:
@cville Meterput uitgraven en kijken of je wat stenen in de meterput kunt verwijderen en bij de afvoer(riool) kan komen?
Gokje hoor....
Wat is de meterput? Ik heb geen idee waar die zit en of we die überhaupt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@cville Daar waar je kabels en leidingen de bodem van je meterkast binnen komen..
Soms is dat een gemetselde put.
Als je er een gemetselde steen tussen uit boort, kijk je wellicht onder je huis.
Klop even op de bodem van de meterkast, als het hol klinkt....

Maar elk huis is anders.
Ik ben uiteindelijk onder mijn huis geweest door onder de fundering door te graven, nadat ik wat fotos kon nemen vantevoren, zodat ik wist hoe het eruit zag..

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2020 17:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:28:
@cville Daar waar je kabels en leidingen de bodem van je meterkast binnen komen..
Soms is dat een gemetselde put.
Als je er een steen tussen uit boord, kijk je wellicht onder je huis.

Maar elk huis is anders.
Ik ben uiteindelijk onder mijn huis geweest door onder de fundering door te graven, nadat ik wat fotos kon nemen.
Helaas, wat je op de foto ziet is 20cm dik beton. Naar achteren toe is er wel de afvoer van het toilet op naar ik schat 20-30cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

cville schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:07:

Wanneer heeft het zin om
zelf je water te ontharden?
Sommige verkopers van waterontharders spreken van een ‘te hoge waterhardheid’ bij 4 °dH en hoger: dat zou al leiden tot kalkaanslag met ‘een onnodig hoge energierekening, verstopte leidingen en defecte apparaten’ tot gevolg. Zo’n vaart loopt het gelukkig niet. Zelf ontharden is pas nodig bij een hardheid van 20 °dH en hoger, stellen deskundigen. De Consumentenbond en onze Europese zusterorganisaties scharen zich achter dit standpunt.
Wij op Flakkee zitten op dik 14 dH en dus echt wel last van kalk. De waterontharder is al gearriveerd in huize JoKo. Dus in mijn ogen volslagen onzin wat er staat over die 20 dH.
Dan komen er maar 3/4 gebiedjes in NL in aanmerking voor een ontharder 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUkfKXrB4zQFU6YXPZIAmAK5kTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JScRtIeY9IYvzzSj5DDC7rA6.png?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:12
Possible schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:15:
Ben even aan het kijken wat de mooiste oplossing is in mijn situatie. Ik denk toch dat ik de bypass direct na de leiding ga plaatsen op deze manier:

[Afbeelding]

Heb gezien dat er nog we genoeg ruimte is voor twee uponor leidingen aan de onderkant van de bypass die dan naar de ontharder in de garage gaan.
Dat gaat niet zo maar passen. 1"/22mm koppeling is ingeschroefd ook nog een paar cm. Twee opties: dko (instelbare koppeling) RVS a 55 euro per stuk of de koppeling die in de afsluiter zit (22mm/1") eruit halen en een duimse nippel erin en daar meteen het montageblok op, geen garantie dat het blok dan goed uitkomt, is wel de goedkoopste oplossing. Evt met loctite 577 of 542, dan hoeft het niet per se strak vast.

Om gauw terug te komen op de mensen die zeggen kiwa keur dus goed voor appendages, nee, drinkwater moet messing of RVS, in ieder geval geen vernikkeld staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoetwathe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2024

[Afbeelding]

Hoe breed is dat koppelstuk eigenlijk?
Ik moet zelf ook meten of dat past.
Maar de Aqmos heeft ook een bypass, dus is blok wel nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

zo! Het zout is binnen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d8nRcdIh0sE6UsnuqfeAWhdLtU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7pmbRNY2e4eCfMI7XQpN71f.jpg?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 22:29
Ik heb bij goedkopewaterontharder.nl de Ceramic 15 besteld. Deze heb ik zelf geïnstalleerd en ben er tot nu redelijk tevreden mee. De redelijk zal ik straks verder toelichten..

Ik ben voor de 15L harskern gegaan omdat hier het water word aangeleverd met 14dH (schouwen duiveland) en wij redelijk veel water verbruiken.

De klep die op de Ceramic 15 zit is eigenlijk een Runxin F79B. De documentatie is hier te vinden. Boshuis levert eigenlijk precies dezelfde onder de naam Iqaulq. Er is enkel een ander stickertje op het frontje geplaatst.

De installatie is simpel verlopen, die documentatie op de website is voldoende. Alleen het zoutvat is groter dan opgegeven in de specificaties, dus die past nu helaas niet in de meterkast. Daar ga ik nog even over nadenken of ik zelf een kleiner zoutvat ga knutselen of dat ik het zoutvat verplaatst naar de trapkast.

Ik heb wel problemen ondervonden met geluid dat werd geproduceerd tijdens de backwash en fast rinse. Ik weet ook hoe het hoort te klinken omdat bij mijn ouders een Boshuis iqualq staat met dus zo'n zelfde klep..

Hier een filmpje van hoe backwash en fast rinse horen te klinken (bij mijn ouders)
[Video: https://drive.google.com/file/d/1T-riCL3sxa7u7gMIEMwzDYyvIG2PErmG/view?usp=sharing]

Hier een video van hoe het bij mij klonk na installatie tijdens backwash. Let dus op het piepende geluid wat veel te luid is om fatsoenlijk doorheen te slapen.
[Video: https://drive.google.com/file/d/1SzpXACGLk0fz1QLhBuPQjFfQMXpyGz9b/view?usp=sharing]

Dit heb ik terug gekoppeld naar de leverancier maar omdat ik toch nieuwsgierig ben, ben ik zelf opzoek gegaan. Het heeft wat research gekost en heb het probleem kunnen herleiden naar de restrictie ring in de afvoerkoppeling. Deze was bij hoge flow naar de afvoer aan het resoneren.

Op onderstaande foto's zie je de afvoerkoppeling met daarin de restrictie in het rood. Die is belangrijk om de doorstroming tijdens spoelen niet te hoog te laten worden. Ik heb op de 3d printer een ring geprint die voor de rode restrictie kan worden gezet. Daardoor word deze wat stijver en kan minder makkelijk resoneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG91WmP5WG2oZpQHWklJ_QxCz7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBGuEkaVVaBS2UaXaqFeRvKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vabc--qOOUk4fNyEQTsUmH2-37o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4FkGLDrBo3EBFDQK55EoAAe.jpg?f=fotoalbum_large

Met als resultaat een stille backwash en quick rinse: [Video: https://drive.google.com/file/d/1TOAVjxfYgVeuXPJvywtISZJ7c7ODKZGT/view?usp=sharing]

Ik ben nog wel in goed overleg met de leverancier om een permanente oplossing te vinden. Waarschijnlijk een andere combinatie van restricties en jets. Het werd wel gewaardeerd dat ik dit zelf heb uitgezocht, ben voor nu akkoord gegaan dat ze er later op terug komen ivm vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

XyRuS schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:03:
Ik heb bij goedkopewaterontharder.nl de Ceramic 15 besteld. Deze heb ik zelf geïnstalleerd en ben er tot nu redelijk tevreden mee. De redelijk zal ik straks verder toelichten..

Ik ben voor de 15L harskern gegaan omdat hier het water word aangeleverd met 14dH (schouwen duiveland) en wij redelijk veel water verbruiken.

De klep die op de Ceramic 15 zit is eigenlijk een Runxin F79B. De documentatie is hier te vinden. Boshuis levert eigenlijk precies dezelfde onder de naam Iqaulq. Er is enkel een ander stickertje op het frontje geplaatst.

De installatie is simpel verlopen, die documentatie op de website is voldoende. Alleen het zoutvat is groter dan opgegeven in de specificaties, dus die past nu helaas niet in de meterkast. Daar ga ik nog even over nadenken of ik zelf een kleiner zoutvat ga knutselen of dat ik het zoutvat verplaatst naar de trapkast.

Ik heb wel problemen ondervonden met geluid dat werd geproduceerd tijdens de backwash en fast rinse. Ik weet ook hoe het hoort te klinken omdat bij mijn ouders een Boshuis iqualq staat met dus zo'n zelfde klep..

Hier een filmpje van hoe backwash en fast rinse horen te klinken (bij mijn ouders)
[Video]

Hier een video van hoe het bij mij klonk na installatie tijdens backwash. Let dus op het piepende geluid wat veel te luid is om fatsoenlijk doorheen te slapen.
[Video]

Dit heb ik terug gekoppeld naar de leverancier maar omdat ik toch nieuwsgierig ben, ben ik zelf opzoek gegaan. Het heeft wat research gekost en heb het probleem kunnen herleiden naar de restrictie ring in de afvoerkoppeling. Deze was bij hoge flow naar de afvoer aan het resoneren.

Op onderstaande foto's zie je de afvoerkoppeling met daarin de restrictie in het rood. Die is belangrijk om de doorstroming tijdens spoelen niet te hoog te laten worden. Ik heb op de 3d printer een ring geprint die voor de rode restrictie kan worden gezet. Daardoor word deze wat stijver en kan minder makkelijk resoneren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met als resultaat een stille backwash en quick rinse: [Video]

Ik ben nog wel in goed overleg met de leverancier om een permanente oplossing te vinden. Waarschijnlijk een andere combinatie van restricties en jets. Het werd wel gewaardeerd dat ik dit zelf heb uitgezocht, ben voor nu akkoord gegaan dat ze er later op terug komen ivm vakantie.
Nice find! Dat is de slang naar de afvoer toch? Of begrijp ik het verkeerd?

Zo kwam ik er achter dat je de vlotter, die in de pijp van het zoutvat zit er even uit moet halen en controleren op werking, hij kan namelijk schoor/verdraaid zitten waardoor de vlotter zwaar loopt. Simpel te testen door te voelen of je het pinnetje kan optillen, en dan met name makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
Bedankt voor je tip ga ik ook nog checken! Stiekem gaf het ook wel weer een lekker gevoel om het op zo'n tweaker manier te fixen.

Het is inderdaad de slang pilaar die met een o-ring afdichting in de stuurklep word vastgehouden met een wartel.

Ik heb hieronder een screenshot gemaakt van de handleiding, het is dus best belangrijk dat alles in balans is qua doorstroming. Ook zitten er sproeiers in die met het venturi effect het pekelwater opzuigen. Die zijn allemaal aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejQB0vF-v8VMOob7CHTIeL2sGV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aonY8XVi9582cBaqpAzGRmy9.png?f=user_large

Drainage flow restrictors (Drin Line Flow Control)

8468042 (7.5 l / min); 8468060 (8.8 l / min); 8468061 (12.2 l / min); 8468062 (16.8 l / min); 8468077 (19.0 l / min).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWYzeq9RJ9-pGplYTCPw7hrIaIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VRg5ylsg0zKW1SWBlq0L762T.jpg?f=user_large

Wat ik dus wel vreemd vind is dat ik geen rode drainage flow restrictor zie, ik moet misschien eens het typenummer op mijn restrictor bekijken. Gevonden op een foto, ik heb type nummer 8468060 in mijn afvoer zitten dat is op de foto de witte, 8,8 L/min

Salt flow restrictors (Brine Line Flow Control)

8468076 (0.3 l / min); 8468075 (0.5 l / min); 8468057 (1.0 l / min); 8468056 (1.5 l / min); 8468052 (2.1 l / min); 8468053 (3.3 l / min); 8468054 (5.4 l / min); 8468055 (6.7 l / min).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWdmFGBlAxFgUndkq0MO1yHCUmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EY5vGKj0hb1d2GJY370Vt1rL.jpg?f=fotoalbum_large

Injector kits (nozzle, nozzle, 2 seals, indicator cover)

6301 (coffee); 6303 (yellow); 6304 (blue); 6306 (black); 6307 (magenta); 6308 (red); 6309 (green).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CbZoM0e_b-yR7s3qH33mnUhI9E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ecrILcWHgkvAmddpP0PrVXr.jpg?f=user_large
(bron: https://xn--80aaf5ahrnp.x...hie-dlya-klapanov-runxin/ )

Ik hoop dat er straks een configuratie word gevonden waarbij ik mijn dirty fix niet meer hoef te gebruiken. Zo niet dan draai ik een ring van teflon of iets dergelijks. Ik weet niet zeker of PLA dit de lifetime van de ontharder volhoud.

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die ook een ceramic hebben staan en naar hun geluid ervaring, laat je horen :)

[ Voor 9% gewijzigd door XyRuS op 24-07-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@XyRuS
Had je geen O-ring kunnen gebruiken? Zodat hij de ring vast drukt, of een fiber ringetje, dat zou allemaal tegen het pekelwater moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
Die fiber ring is een goeie! De o-ring zou ik kunnen proberen maar die kans op slagen schat ik kleiner. Ik had namelijk eerst een grotere binnen diameter met mijn eigen bouwsel en dat reduceerde het geluid maar verdween niet volledig.

Ook ga ik denk ik eerst de steunring plaatsen en daar bovenop de restrictie. Dus omgekeerde van hoe het nu in de koppeling zit. De waterdruk zal dan eerst op de silicone restrictie worden gedrukt welke word ondersteund door de steunring.

Dan zal een ring met een iets grotere binnen diameter ook wel werken denk ik, dan is die fiber ring denk ik perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 07:26

[Afbeelding]

Heel erg benieuwd hoe je dit gaat installeren. Ik zit met precies dezelfde situatie en ben bang dat ie er niet tussen gaat passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
  • Laatst online: 07:03
Zo, onze waterontharder, de Aqmos R2D2-32, zit ook eindelijk aangesloten en op zijn plaats.
Echter komen gelijk na het aanzetten al de eerste vragen naar boven.
Aangezien ik per ongeluk al aan de draaiknop had gezeten, stond deze niet meer op serv *foutje*
Nu begon deze te piepen op "waiting please"
Handmatig, zoals de handleiding beschreef, de eerste brine laten doen. Hier merk ik echter op dat ik steeds handmatig, na het piepen, de knop verder moest draaien. Terwijl dit niet in de handleiding staat.
Iemand dit ook tegengekomen? Ik weet niet zo goed waarom...

Foto's van de installatie. Het past ook allemaal precies....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfCaFAj58MKG8mjUrBqu03xpyMI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvK5Yji2amp8vV1D4XUnoSOD.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnuG1Jr4Ce1YEBEfYoClwaKO8Lc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNNu9zViV1MnszIhGEq2oeSq.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJn4jJ5iZyVeDvv83GuNUKMaSGQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwQ8wXX8l7MDRQlSPKiVXN1l.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQT0RU8w35fqVna4DI9OAI61snY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ni4Df8vWQsqeTvkVrLRVLtd4.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXa68AzjHkvepA7ok4MGdHTqVME=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yys8lPZlwz2syXNhdNQJHtzh.jpg?f=fotoalbum_small

Oh en wij hebben een dH van ongeveer 7,5. Hoeveel liter staat die van jullie ingesteld? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Koen87 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:28:
Zo, onze waterontharder, de Aqmos R2D2-32, zit ook eindelijk aangesloten en op zijn plaats.
Aangezien ik per ongeluk al aan de draaiknop had gezeten, stond deze niet meer op serv *foutje*
Handmatig, zoals de handleiding beschreef, de eerste brine laten doen. Hier merk ik echter op dat ik steeds handmatig, na het piepen, de knop verder moest draaien. Terwijl dit niet in de handleiding staat.

Oh en wij hebben een dH van ongeveer 7,5. Hoeveel liter staat die van jullie ingesteld? :+
Haha dacht ik de enige was, durfde het niet melden hier maar inderdaad dus ook aan de knop zitten draaien, toen maar doorgedraaid naar SERV en begon het apparaat inderdaad aan een hele brine cycle van 20m. Heb zelf alles op standaard staan nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Koen87 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:28:

Foto's van de installatie. Het past ook allemaal precies....

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Op blz 12e van de gebruiksaanwijzing staat een lijstje als je dat terug reken zou dat ca 4 ton zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Helox-in-a-box schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:20:
[...]

Haha dacht ik de enige was, durfde het niet melden hier maar inderdaad dus ook aan de knop zitten draaien, toen maar doorgedraaid naar SERV en begon het apparaat inderdaad aan een hele brine cycle van 20m. Heb zelf alles op standaard staan nog
Nog die piepsignalen gehoord dan? Of is dat niet voorgekomen?
wizzopa schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:20:
[...]

Op blz 12e van de gebruiksaanwijzing staat een lijstje als je dat terug reken zou dat ca 4 ton zijn.
Ik was ff lui om te rekenen, maar Thanks, ik stel hem in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Koen87 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:25:
[...]

Nog die piepsignalen gehoord dan? Of is dat niet voorgekomen?
Niet op gelet om heel eerlijk te zijn, was maar even een spelletje gaan spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Helox-in-a-box schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Niet op gelet om heel eerlijk te zijn, was maar even een spelletje gaan spelen...
Oke, bij mij ging die helemaal niet verder. Bleef hangen en stopte niet totdat ik handmatig wat deed.
ik zal maandag wel even contact opnemen. Op dit moment is de hardheid 0dH. Dus hij doet wat hij moet doen
Pagina: 1 ... 31 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.