Klopt, daar nog goedkoper (en vaste prijs) maar dan moet je er wel eentje in de buurt hebben (en een pasje).Grolsch schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:07:
Ik had vorige week 3x25KG bij de sligro voor nog geen 7 euro per zak (inclusief BTW)
Klopt, gelukkig voldoe ik aan beide voorwaarden, en de sligro is gewoon een mooie winkel
Ik heb nog 2 x 25 kg koeiezout staan kan ik dat ook gebruiken.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ja ik bedoel ook zoiets als uponor/flexibele leiding maar heb daar geen ervaring mee. Is er speciaalgereedschap nodig en hoe ga je van koper naar uponor? Misschien maar eens langs de speciaalzaak...Possible schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:31:
@JPS ik denk dat ik gewoon uponor leidingen ga gebruiken ipv die flex dingen. Sowieso is de afstand naar garage met die flex leidingen te klein.
Nee, zou het niet doenwizzopa schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:35:
Ik heb nog 2 x 25 kg koeiezout staan kan ik dat ook gebruiken.
https://www.eurosalt.nl/nl/
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Je kan gewoon van koper naar uponor met knel koppelingen. Het mooiste is om pers koppelingen te gebruiken. Een vriend van mij heeft toevallig zo’n tang die dat kanJPS schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:36:
[...]
Ja ik bedoel ook zoiets als uponor/flexibele leiding maar heb daar geen ervaring mee. Is er speciaalgereedschap nodig en hoe ga je van koper naar uponor? Misschien maar eens langs de speciaalzaak...
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Als ik de ontharder op zolder ga installeren heb ik wel een issue als hij gaat lekken.
De wasmachine is voorzien van een Aquastop en staat ook nog op een plek met afvoerputje.
Voor de ontharder gaat dat niet lukken, als hij lek gaat zal er dus geen eind aan komen.
Zijn er mensen met ervaring met dit soort apparaten? https://watermelder-expert.nl/water-lekkage-afsluiter
Deze komt me alleen iets te ali-expresserig over.
Zoek eigenlijk iets met Kiwa keurmerk oid.
De wasmachine is voorzien van een Aquastop en staat ook nog op een plek met afvoerputje.
Voor de ontharder gaat dat niet lukken, als hij lek gaat zal er dus geen eind aan komen.
Zijn er mensen met ervaring met dit soort apparaten? https://watermelder-expert.nl/water-lekkage-afsluiter
Deze komt me alleen iets te ali-expresserig over.
Zoek eigenlijk iets met Kiwa keurmerk oid.
Idd .. en met een gmail adres komt niet profi over.
Dit lijkt me beter maar is duur...:
https://www.grohe.nl/nl_n...watersensor-22502LN0.html
Een paar zwakke schakels bij dit soort systemen, zeker als je langer van huis bent zijn:
Een paar zwakke schakels bij dit soort systemen, zeker als je langer van huis bent zijn:
- Komt het water wel altijd op tijd bij de sensor.... (normaal... het diepste punt rondom die plek)
- Blijft de afsluitklep op een kier staan agv vervuiling (bijv kalk... )
- Welk risico neem je om hem achter de ontharder te plaatsen.... ipv voor: Lekt nl de ontharder zelf.... hmmm
- Er is vast nog meer..
Lijkt me net ideaal, je zet hem in een bak met afvoer aan, als ie lekt loopt het in de afvoer.TeunVR schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:07:
Als ik de ontharder op zolder ga installeren heb ik wel een issue als hij gaat lekken.
...
Het is toch veel minder als je hem in de kelder moet zetten, als daar een lek is mag je pompen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Oeh haha die is wel heel prijzig ja. Ziet er wel top uit.route99 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:28:
Idd .. en met een gmail adres komt niet profi over.
http://www.wattsindustrie...slot-ydrostop_tds_web.pdf
Alleen ik zie hem amper online staan.....
Verder kijken obv waterslot en zo wat bij jou past?
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
https://www.bouwinfo.be/f...de-waarde#comment-2545702
ydrostop info uit 2012
Alleen ik zie hem amper online staan.....
Verder kijken obv waterslot en zo wat bij jou past?
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
https://www.bouwinfo.be/f...de-waarde#comment-2545702
ydrostop info uit 2012
Aankoopprijs van Ydrostop:
*Ydrostop 6/4" aansluiting : 115 .00 € / stuk
inbegrepen - voorfilter 50 micron, 3/4" aansluiting
- koppelstuk 3/4" 2 stuks
- wartel 6/4" 2 stuks
*Vervang - filterpatroon 50 micron : 8.00 € / stuk
(prijzen ex. BTW en €8 verzendingskosten)
Thnx!JPS schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:18:
Verder heb ik nog een tip voor regeneratiezout: momenteel bij Welkoop/Boerenbond in de aanbieding voor 9€ per zak van 25kg.
:strip_exif()/f/image/pUXhfBJQqrWvjrycCwfuP82z.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha nice @AUijtdehaag
Ik moet de ontharder nog aanschaffen maar ga denk ik ook vast wat zakken kopen!
Ik moet de ontharder nog aanschaffen maar ga denk ik ook vast wat zakken kopen!
Da's 7 jaar zout hier
Zo, net even de Aqmos R2D2 geinstalleerd, gisteravond de bypass al aangesloten maar heb nog geen stroompunt. Apparaat ging gelijk een brine doen van een half uurtje, even een testje gedaan met 5ml water en bleef groen bij de eerste druppel -> 0 dH kennelijk. Keukenkraan schoongemaakt met anti-kal en kids gaan nu onder de douche.
Denk dat we het als eerste zullen merken bij de stoomoven, daar gebruiken we nu flessen demi-water (5L per week ongeveer) maar ga nu dus gewoon kraanwater voor gebruiken. Ervaring is dat het na een week gelijk een laagje kalk is in het kookputje.
1e bevinding: vindt het water wel een beetje raar smaken, alsof er iets op je tong blijft plakken.
Denk dat we het als eerste zullen merken bij de stoomoven, daar gebruiken we nu flessen demi-water (5L per week ongeveer) maar ga nu dus gewoon kraanwater voor gebruiken. Ervaring is dat het na een week gelijk een laagje kalk is in het kookputje.
1e bevinding: vindt het water wel een beetje raar smaken, alsof er iets op je tong blijft plakken.
@Helox-in-a-box heb je een foto hoe je de bypass hebt aangesloten? Ben benieuwd hoe je dit hebt gedaan
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Possible schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:25:
@Helox-in-a-box heb je een foto hoe je de bypass hebt aangesloten? Ben benieuwd hoe je dit hebt gedaan
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EYxpFpGtibBIeNPs0iUJS8lX.jpg?f=user_large)
Input van onderaan, bovenaan afsplitsing naar rechts is de keuken en toilet op begane grond met Uponor leidingen. Gaat verder 22mm koper naar boven (CV, douche, toilet).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cd0yEQKmKKer0kGelBCEVOi6.jpg?f=user_large)
Afvoer, jaja komt nog een airgap aan
Teflon tape tussen de wartel van de flexslangen?Helox-in-a-box schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:36:
[...]
[Afbeelding]
Input van onderaan, bovenaan afsplitsing naar rechts is de keuken en toilet op begane grond met Uponor leidingen. Gaat verder 22mm koper naar boven (CV, douche, toilet).
[Afbeelding]
Afvoer, jaja komt nog een airgap aan
@Helox-in-a-box je hebt hem dus niet direct na de water meter geplaatst? Ik wou hem eigenlijk op deze manier installeren:

Zaag door de buis halen, bypass ertussen plaatsen en dan met twee knietjes door de meterkast boren richting de garage en ontharder (waar hij komt te staan)
Maar twijfel of daar genoeg ruimte voor is .. had ik al met @wizzopa besproken
Overigens voor de afvoer.. mag deze ook iets hoger liggen of moet deze perse lager liggen?

Zaag door de buis halen, bypass ertussen plaatsen en dan met twee knietjes door de meterkast boren richting de garage en ontharder (waar hij komt te staan)
Overigens voor de afvoer.. mag deze ook iets hoger liggen of moet deze perse lager liggen?
[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 16-07-2020 22:28 ]
Je kunt ook de hoofdwaterleiding doorzagen, dan met knietjes naar de garage en daar de bypass plaatsen. Dan kun je meteen met de flexibele slangen de ontharder aankoppelen. Die kwam daar toch te staan?Possible schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:05:
@Helox-in-a-box je hebt hem dus niet direct na de water meter geplaatst? Ik wou hem eigenlijk op deze manier installeren:
[Afbeelding]
En de afvoer van het spoelwater mag best hoger liggen. De evt. afvoer van het vulwater van het zoutreservoir niet. Die moet in ieder geval lager.
Lijkt voor de meter of heb ik het mis?Possible schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:05:
[Afbeelding]
Ja had gezien dat er van de viltjes bij zaten, kon geen hennep vinden zo 123. Is dat nog done? Ben geen loodgieter hewizzopa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:43:
[...]
Teflon tape tussen de wartel van de flexslangen?
Nee de meter zit links onder (je ziet nog net de beugel)
Denk niet dat het gaat passen, je moet immers het ding er nog tussen krijgen en denk dat de buis zo'n 2cm bewegingsruimte nodig heeft. Denk dat wat @athvdk voorstelde wel een goed idee is, heb je meer werktuimte. De afvoer heb ik inderdaad hoger liggen voor het spoelwater, dat ging er best wel met een vaart erdoorheen. Vulwater heb ik gewoon onder het luikje laten lopen de kruipruimte in, denk niet dat daar veel uit komt toch?Possible schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:05:
[Afbeelding]
Hier met 2 personen gebruiken we ongeveer 100m3 per jaar. Dit is een schatting, in onze vorige woning was het ongeveer 70m3 per jaar. Dit heb ik verhoogd in de berekening aangezien we verhuist zijn en nu een regendouche hebben.
Op basis van na 6 dagen regenereren moet de ontharder een capaciteit hebben van ongeveer 1650L.
De goedkope R2d2-32 heeft bij een hardheid van 10dH al een capaciteit van 3200L. Hier hebben we een hardheid van 8.4. Dit betekend dat volumegestuurd het water onthard wordt met ongeveer 2 weken. Is dit niet te veel? Kost het spoelen/regenereren op tijd (6 dagen) uiteindelijk meer zout en water dan als ik dit op volume last doen? De hars is immers minder verzadigd..
Op basis van na 6 dagen regenereren moet de ontharder een capaciteit hebben van ongeveer 1650L.
De goedkope R2d2-32 heeft bij een hardheid van 10dH al een capaciteit van 3200L. Hier hebben we een hardheid van 8.4. Dit betekend dat volumegestuurd het water onthard wordt met ongeveer 2 weken. Is dit niet te veel? Kost het spoelen/regenereren op tijd (6 dagen) uiteindelijk meer zout en water dan als ik dit op volume last doen? De hars is immers minder verzadigd..
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Die gasmeter kan toch weg?Possible schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:05:
[Afbeelding]
De kraan staat al dicht.
Mijn reactie was op @PossibleHelox-in-a-box schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:48:
[...]
Ja had gezien dat er van de viltjes bij zaten, kon geen hennep vinden zo 123. Is dat nog done? Ben geen loodgieter he
[...]
Nee de meter zit links onder (je ziet nog net de beugel)
[...]
Denk niet dat het gaat passen, je moet immers het ding er nog tussen krijgen en denk dat de buis zo'n 2cm bewegingsruimte nodig heeft. Denk dat wat @athvdk voorstelde wel een goed idee is, heb je meer werktuimte. De afvoer heb ik inderdaad hoger liggen voor het spoelwater, dat ging er best wel met een vaart erdoorheen. Vulwater heb ik gewoon onder het luikje laten lopen de kruipruimte in, denk niet dat daar veel uit komt toch?
De wartels moeten zonder tape, alleen de fiber ringetjes er tussen.
@Rol-Co nee dat is na de meter, zie stukje uponor wat de grond in gaat daar.
@Helox-in-a-box wat bedoel je met vulwater? Ik dacht dat elke ontharder maar 1 afvoer had voor regeneren. De aqmos heeft ook nog 1 extra overstroom beveiliging?
Hoe groot is de kans dat zoiets überhaupt niet zal werken.
@AUijtdehaag die gas meter zit heel heerlijk wel een beetje in de weg lol
@Helox-in-a-box wat bedoel je met vulwater? Ik dacht dat elke ontharder maar 1 afvoer had voor regeneren. De aqmos heeft ook nog 1 extra overstroom beveiliging?
Hoe groot is de kans dat zoiets überhaupt niet zal werken.
@AUijtdehaag die gas meter zit heel heerlijk wel een beetje in de weg lol
[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 17-07-2020 07:58 ]
@Helox-in-a-box nu je een ervaringsdeskundige ben, kan je vertellen hoe het in gebruik nemen gaat.
Is dat aansluiten, zout erin, water open en gaaaan.
Water bij het zout gooien en aan zodat hij de eerste keer gaat/kan regenereren na instellen.wizzopa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:21:
@Helox-in-a-box nu je een ervaringsdeskundigekundige ben, kan je vertellen hoe het in gebruik nemen gaat.
Zoiets zal het zijn.
@Helox-in-a-box
Die smaak gaat nog veranderen na een weekje.
Ga opzoek naar een installatie manual.Rol-Co schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:21:
[...]
Water bij het zout gooien en aan zodat hij de eerste keer gaat/kan regenereren na instellen.
Zoiets zal het zijn.
@Helox-in-a-box
Krijg net een mailtje van DHL dat de ontharder onderweg is.
Yup, had wat videos gekeken en is zeker niet moeilijk: YouTube: Enthärtungsanlage Einfache Installation durch Water2buywizzopa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:21:
@Helox-in-a-box nu je een ervaringsdeskundige ben, kan je vertellen hoe het in gebruik nemen gaat.
Staan ook allemaal pijltjes op het apparaat voor in/uitvoer
Goed om te weten, had gisteravond tijdens het douchen dat het water wat "glibberig" aanvoelde, maarja kan ook de nieuwe shampoo zijn...Rol-Co schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:21:
[...]
Water bij het zout gooien en aan zodat hij de eerste keer gaat/kan regenereren na instellen.
Zoiets zal het zijn.
@Helox-in-a-box
Ja, er is 1 afvoer vanaf de controller zegmaar en denk dat het inderdaad een overloop beveiliging is. Heb er gisteren tijdens het spoelen niks uit zien komen (even glasje onder gezet)Possible schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:55:
@Helox-in-a-box Heb je nog instellingen veranderd, de tijd goed gezet, capaciteit ingesteld of is dat niet nodig.
Klopt DHL die had ik woensdag morgen ook, maar donderdag avond helaas faud melding.Possible schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:01:
En hij is besteld ! Inclusief bypass en verzendkosten 365.
Lol de track and tracé ook al ontvangen!
Bij DHL zijn er zoveel mogelijkheden een pakket te volgen om gek van te worden.

Nog niks aangepast, wil er van het weekend even mee spelen. Of heeft er al iemand hier de settings getweakt die een Aqmos R2D2 heeft?wizzopa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:59:
@Helox-in-a-box Heb je nog instellingen veranderd, de tijd goed gezet, capaciteit ingesteld of is dat niet nodig.
Ook de Aqmos besteld, inclusief een flesje Resin cleaner. Vandaag al 4 zakken onthardingszout bij de welkoop gehaald dus kan ff vooruit.
Het wordt ook wat gladder op de vloer tijdens het douchen.Helox-in-a-box schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:44:
Goed om te weten, had gisteravond tijdens het douchen dat het water wat "glibberig" aanvoelde, maarja kan ook de nieuwe shampoo zijn...
Mijn ouders hebben een waterontharder en die geven precies hetzelfde aan. Mocht je er wat aan hebben. Ik heb zelf geen ervaring nog.Helox-in-a-box schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:44:
Goed om te weten, had gisteravond tijdens het douchen dat het water wat "glibberig" aanvoelde, maarja kan ook de nieuwe shampoo zijn.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Je moet bij de aqmos alleen het volume en de tijd tussen regenereren instellen, afhankelijk van de gemeten hardheid. In bedrijf stellen die je zonder zout, eerst het zoutvat met water vullen en klaar. Op de hand programma doorlopen om te ontluchten.
Dit staat allemaal zeer helder beschreven in de handleiding. RTFM mannen, ook al zijn we tweakers.
Dit staat allemaal zeer helder beschreven in de handleiding. RTFM mannen, ook al zijn we tweakers.
Hier ook besteld, zout komt later welJPS schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:17:
Ook de Aqmos besteld, inclusief een flesje Resin cleaner. Vandaag al 4 zakken onthardingszout bij de welkoop gehaald dus kan ff vooruit.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
In het duits waarschijnlijkCpt.Chaos schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:24:
Je moet bij de aqmos alleen het volume en de tijd tussen regenereren instellen, afhankelijk van de gemeten hardheid. In bedrijf stellen die je zonder zout, eerst het zoutvat met water vullen en klaar. Op de hand programma doorlopen om te ontluchten.
Als je aan die dingen zoveel waarde hecht, waarom dan geen 15l besteld bij goedkope waterontharder.nl ?
Handleiding in het nederlands en goede uitleg.
Google translateRol-Co schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:49:
[...]
Als je aan die dingen zoveel waarde hecht, waarom dan geen 15l besteld bij goedkope waterontharder.nl ?
Of je vraagt @dunklefaser
Die kan “perfeckt” vertalen
[ Voor 5% gewijzigd door JoKo op 18-07-2020 13:54 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Je bedoelt waarschijnlijk "wartalen".JoKo schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:54:
Of je vraagt @dunklefaser
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Rol-Co schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:49:
[...]
Ja toch? Of zie ik het verkeerd? Die is 429 franco thuis dus scheelt de hele wereld niet. 8L is 399,-
De Aqmos was voor mij zonder verzendkosten 285,- met 325,- een 8 L en flow en tijd gestuurd,eigenlijk hetzelfde als de 8 L van goedkopewaterontharders.Rol-Co schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:07:
[...]
Ja toch? Of zie ik het verkeerd? Die is 429 franco thuis dus scheelt de hele wereld niet. 8L is 399,-
Zit er ook een bypass op de klep van de BT klep van Aqmos? Was er naar op zoek maar kond dat zo 1-2-3 niet vinden. De bypass/aansluitverdeler is wel ideaal voor het vullen van het zwembad.Possible schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:17:
Daarnaast zit er ook een bypass bij en installatie materiaal. Die moet je natuurlijk wel even meerekenen nog
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Nee dat niet maar een losse “montage” blockBazemanKM schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:25:
[...]
Zit er ook een bypass op de klep van de BT klep van Aqmos? Was er naar op zoek maar kond dat zo 1-2-3 niet vinden. De bypass/aansluitverdeler is wel ideaal voor het vullen van het zwembad.
En dan wordt het prijs verschil nog groter.Possible schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:17:
Daarnaast zit er ook een bypass bij en installatie materiaal. Die moet je natuurlijk wel even meerekenen nog
Ik heb net de gebruiksaanwijzing en het installatie manual door de online vertaler gehaald, ik ben er klaar voor. Als DHL ook nog even mee werk kunnen we volgende week aan de gang in de gang
Zal een wetransfer maken
@BazemanKMIk denk te kijken naar de tekeningen dat er een bypass op zit. Blz.19 Betriebsanleitung-R2D2-32
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 18-07-2020 19:29 ]
https://we.tl/t-2uh3Zdl5HoPossible schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:44:
In het Nederlands niet lijkt mij...
Kijk maar of je er wat mee kan.
Ja volgens mij wel, je kan namelijk de rest hardheid verhogen daarmee. Volgens de documentatie kan je linker klep daarvoor gebruiken. Het montageblok gebruik ik meer voor het gemak, kan je de waterfilter er ook tussenuit halen voor bv onderhoud of reparatie en heb je nog gewoon water.BazemanKM schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:25:
[...]
Zit er ook een bypass op de klep van de BT klep van Aqmos? Was er naar op zoek maar kond dat zo 1-2-3 niet vinden. De bypass/aansluitverdeler is wel ideaal voor het vullen van het zwembad.
Rest hardheid blz 13 Betriebsanleitung-R2D2-32 of met de bijgekocht bypass/montageblock maar niet met linker klep maar met het instel ventiel aan de zijkant van de regelkop.Helox-in-a-box schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:41:
[...]
Ja volgens mij wel, je kan namelijk de rest hardheid verhogen daarmee. Volgens de documentatie kan je linker klep daarvoor gebruiken. Het montageblok gebruik ik meer voor het gemak, kan je de waterfilter er ook tussenuit halen voor bv onderhoud of reparatie en heb je nog gewoon water.
Ahja inderdaad, als je beide ventielen "vlak" draait dan staat de filter in bypass en gaat er niks door de filter. Rest hardheid is inderdaad het kleine ventiel naast de adapter ingang. Excuus.wizzopa schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:32:
[...]
Rest hardheid blz 13 Betriebsanleitung-R2D2-32 of met de bijgekocht bypass/montageblock maar niet met linker klep maar met het instel ventiel aan de zijkant van de regelkop.
In de tekst van de BM-60 lees ik: Während der Regeneration liefert die Aqmos BM-60 über einen integrierten Bypass unbehandeltes Leitungswasser, so dass die Wasserversorgung stetig gegeben ist.wizzopa schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:43:
[...]
Zal een wetransfer maken![]()
@BazemanKMIk denk te kijken naar de tekeningen dat er een bypass op zit. Blz.19 Betriebsanleitung-R2D2-32
Dus Bypass zit er bij in.
Tja, mijn installatie materiaal koste niets, moet ik dat dan ook er af halen? En als ik een 15 of 20 liter harskern wil? Ik hoop maar dat de 8 genoeg is en je uiteindelijk niet veel zout en spoelwater kost.Possible schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:17:
De stuurkop bnt 1650 heeft er dus 2.BazemanKM schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:10:
[...]
In de tekst van de BM-60 lees ik: Während der Regeneration liefert die Aqmos BM-60 über einen integrierten Bypass unbehandeltes Leitungswasser, so dass die Wasserversorgung stetig gegeben ist.
Dus Bypass zit er bij in.
1 ste handmatige in de aansluiting onder de 2 rode knoppen, hierin zit ook de watermeter voor de volume registratie. De 2 de in de stuurkop ,deze regelt de waterstromen voor terugspoelen, spoelen met zout, spoelen met schoonwater, vullen van het zout reservoir en tijdens dit alles hard water voor het huis.
De 3de bypass is dan het montageblock.
Als het installatie materiaal bij jou niets kost, kan ik dan mijn bestelling door geven😉Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:00:
[...]
Tja, mijn installatie materiaal koste niets, moet ik dat dan ook er af halen? En als ik een 15 of 20 liter harskern wil? Ik hoop maar dat de 8 genoeg is en je uiteindelijk niet veel zout en spoelwater kost.
Ja dat zou het mooiste zijn he! En ik heb het gewoon bij een loodgieter gehaald, rautitan met perskitwizzopa schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:34:
[...]
Als het installatie materiaal bij jou niets kost, kan ik dan mijn bestelling door geven😉
De verhoudingen tussen 8, 15, of 60 liter hars is het verbruik van spoelwater en zout toch gelijk.Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:43:
[...]
Ja dat zou het mooiste zijn he! En ik heb het gewoon bij een loodgieter gehaald, rautitan met perskit
Lijkt me niet, meer hars is minder regeneren en dat spoelen gaat op tijd, (nee ik bedoel niet tijd gestuurd).wizzopa schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:05:
[...]
De verhoudingen tussen 8, 15, of 60 liter hars is het verbruik van spoelwater en zout toch gelijk.
Voorbeeld:
8l is elke 2,3m3, 15l is 4,2 m3 20l 5,6m3
Regenereren is 5 min zoutbak vullen, 10 min pekel spoelen, 10 min na spoelen, dus dat blijft het zelfde voor een 8 of 20, dat is ook wat je in de unit in moet stellen.
:strip_exif()/f/image/hcUKLKSbFG1i7VGgLiWB4YkY.jpg?f=fotoalbum_large)
Stel je hebt 8 liter hars deze is verzadigd met kalk om deze hars schoon te maken heb je 1,5 kg zout nodig, heb je dan voor 16 Liter hars ook 1,5 kg nodig.Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:24:
[...]
Lijkt me niet, meer hars is minder regeneren en dat spoelen gaat op tijd, (nee ik bedoel niet tijd gestuurd).
Voorbeeld:
8l is elke 2,3m3, 15l is 4,2 m3 20l 5,6m3
Regenereren is 5 min zoutbak vullen, 10 min pekel spoelen, 10 min na spoelen, dus dat blijft het zelfde voor een 8 of 20, dat is ook wat je in de unit in moet stellen.
[Afbeelding]
Zoals ik zei, gaat met tijd, dus zelfs afhankelijk van je waterdruk thuis, denk jij dat die fabrikanten het zo krap afstellen? Beter wat langer lopen met zout en spoelen zodat de ontharder goed werkt, meer verbruik is jouw probleem.wizzopa schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:32:
[...]
Stel je hebt 8 liter hars deze is verzadigd met kalk om deze hars schoon te maken heb je 1,5 kg zout nodig, heb je dan voor 16 Liter hars ook 1,5 kg nodig.
Dus ja een 8 en 15l hebben dezelfde tijd, tenzij je dat zelf gaat uitvinden met andere tijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 19-07-2020 10:47 ]
Wij hebben al 4 jaar een waterontharder. (SEGOREX )
Het is de beste investering ooit die we gedaan hebben.
Geen kalkaanslag in onze elektrische toestellen en douche, bad, .....
Wordt elk jaar 1x onderhouden. Een zakje zout kost quasi niets.
Ik zou het iedereen aanraden.
Mvg
Chris
Mvg
Chris
Denk dat de meesten hier dat wel weten, wat ben je kwijt aan onderhoud per jaar? Is het een onderhouds contract of bel je zelf?Paulusssenchris schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:00:
Wij hebben al 4 jaar een waterontharder. (SEGOREX )
Mvg
Chris
Ach we gaan het zien @Rol-Co ons verbruik in water is sowieso niet veel.. afgelopen 2 jaar was dat 68 en 71m2 voor een gezin van 4.
Hoevaak moet jij nu regenereren dan?
[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 19-07-2020 12:28 ]
Wij doen 90 m3 en dus elke 4,2 m3 een regeneratie met een 15l wat dus water kost, dus zal iets gaan oplopen. De 8 liter doet dit elke 2,3 m3.Possible schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:58:
Ach we gaan het zien @Rol-Co ons verbruik in water is sowieso niet veel.. afgelopen 2 jaar was dat 68 en 71m2 voor een gezin van 4.
Heb je 20 regeneraties per jaar dus met 68 m3 (zal iets meer zijn omdat je ook weer 20x10 min spoelt)
Je moet met de hoeveelheid hars er ook rekening mee houden dat je binnen 10 dagen op volume zal regeneren en dat je voldoende onthard water tegelijk hebt (flow).wizzopa schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:32:
[...]
Stel je hebt 8 liter hars deze is verzadigd met kalk om deze hars schoon te maken heb je 1,5 kg zout nodig, heb je dan voor 16 Liter hars ook 1,5 kg nodig.
Wij laten in september een nieuwe badkamer plaatsen en ook een waterontharder aansluiten in onze meterkast.
Maar nu het volgende: gisteren waren we bij vrienden die ook een nieuwe badkamer hebben laten plaatsen en die ook getwijfeld hebben om een waterontharder te laten plaatsen.
Zij kennen echter iemand die werkzaam is bij Brabant Water en die ze nog net niet recht in het gezicht uitlachte. Dit vanwege een aantal redenen, en een aantal hiervan zijn ons allen wel bekend, zoals: niet nodig bij de hardheid van het water in Brabant (8 - 9). Het is een modetrend, er word je van alles aangepraat en aangesmeerd (iets van de laatste jaren).
En, nu komt het: het is slecht en schadelijk voor woningen waarin koperen leidingen liggen. Woningen van 20 jaar en ouder bijvoorbeeld. Volgens de beste man is kalk in het water goed voor de koperen leidingen, een soort afzetting en beschermlaagje in de leidingen. Hij gaf aan een hele golf met problemen te verwachten na ongeveer 10 jaar bij al die hordes mensen die nu waterontharders plaatsen. Volgens hem is een waterhardheid van minimaal 3 vereist en dien je hem dus zeker niet op 0 of 0,5 in te stellen.
Ik vind het zelf een sterk verhaal maar kan er ook niet echt iets over vinden. Wel een rapport van Brabant Water en de consumentenbond, maar die ging hier niet op in. Iemand hier die er ooit iets over heeft gehoord of gelezen?
Maar nu het volgende: gisteren waren we bij vrienden die ook een nieuwe badkamer hebben laten plaatsen en die ook getwijfeld hebben om een waterontharder te laten plaatsen.
Zij kennen echter iemand die werkzaam is bij Brabant Water en die ze nog net niet recht in het gezicht uitlachte. Dit vanwege een aantal redenen, en een aantal hiervan zijn ons allen wel bekend, zoals: niet nodig bij de hardheid van het water in Brabant (8 - 9). Het is een modetrend, er word je van alles aangepraat en aangesmeerd (iets van de laatste jaren).
En, nu komt het: het is slecht en schadelijk voor woningen waarin koperen leidingen liggen. Woningen van 20 jaar en ouder bijvoorbeeld. Volgens de beste man is kalk in het water goed voor de koperen leidingen, een soort afzetting en beschermlaagje in de leidingen. Hij gaf aan een hele golf met problemen te verwachten na ongeveer 10 jaar bij al die hordes mensen die nu waterontharders plaatsen. Volgens hem is een waterhardheid van minimaal 3 vereist en dien je hem dus zeker niet op 0 of 0,5 in te stellen.
Ik vind het zelf een sterk verhaal maar kan er ook niet echt iets over vinden. Wel een rapport van Brabant Water en de consumentenbond, maar die ging hier niet op in. Iemand hier die er ooit iets over heeft gehoord of gelezen?
Ik kon dit rapport vinden van oa TNO.
Disclaimer: onderzoek is in opdracht van een waterontharder verkoper.De corrosiesnelheid van koperen waterleidingen die gemonteerd zijn na een optimaal werkende AquaCell waterontharder is lager dan die in koperen waterleidingen zonder AquaCell waterontharder.
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Eigenlijk is de Aqmos R2D2-32 voor ons zelfs te groot.BazemanKM schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:47:
[...]
Je moet met de hoeveelheid hars er ook rekening mee houden dat je binnen 10 dagen op volume zal regeneren en dat je voldoende onthard water tegelijk hebt (flow).
Met ons waterverbruik kom ik op gemiddeld 191 liter per dag en daar mee kom ik op 19 dagen tussen de regeneratie en een flow per uur van 394 liter.
YMMV
faudjtje
[ Voor 97% gewijzigd door wizzopa op 19-07-2020 17:37 ]
Dit is bullshit. Water zonder kalk is niet schadelijk voor welk type leiding dan ook. Het is wel beter voor elementen die warm worden, want geen kalk is geen ketelsteen.remzor schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:18:
Wij laten in september een nieuwe badkamer plaatsen en ook een waterontharder aansluiten in onze meterkast.
Voor de vaatwasser, Quooker, wpb, stoomoven, douchewand etc is het vele malen beter. En het water voelt wat vetter aan tijdens het douchen, lekker hoor.
Vraag hem even te onderbouwen waarom kalkvrij water slecht zou zijn. Let wel: onthard water is niet hetzelfde als demiwater.
Zoals het gevraagd werd:
Waarom zou er ineens een hogere piek ontstaan bij die 12e maand.
Als wetenschapper wil toch weten of dat reproduceerbaar was of aan een toevallige variatie lag en dan niet geproduceerd kan worden.
Boven die vind ik dat de grafieken bijzonder.... je denkt eerst .... de metingen na 10, 11 en 12 maanden en op de x-as staat vervolgens....
0-10 dan 10-11 en dan 11-12....
Dus in die laatste maand gebeurt meer dan in de eerste 0-10 maanden?
Zij dus nu de verschillen geplot of de absolute waarden van de corrosie effecten... de x-as suggereert de verschillen... maar klopt dat wel..?
Je had er al een disclaimer bij gezet....
..
Het TNO rapport is eigendom van AquaCombi, citeren en overname is toegestaan maar alleen met de originele bronvermelding (hyperlink) en "Onderzoek TNO - Aquacombi" www.aquacombi.nl/files/ei...oor_koperen_leidingen.pdf
Raar onderzoek..... er wordt totaal niet ingegaan op bijvoorbeeld de waarden van 10, 11 en 12 maanden belasting van de buizen tav corrosie.Nico Klus schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:31:
Ik kon dit rapport vinden van oa TNO.
[...]
Disclaimer: onderzoek is in opdracht van een waterontharder verkoper.
Waarom zou er ineens een hogere piek ontstaan bij die 12e maand.
Als wetenschapper wil toch weten of dat reproduceerbaar was of aan een toevallige variatie lag en dan niet geproduceerd kan worden.
Boven die vind ik dat de grafieken bijzonder.... je denkt eerst .... de metingen na 10, 11 en 12 maanden en op de x-as staat vervolgens....
0-10 dan 10-11 en dan 11-12....
Dus in die laatste maand gebeurt meer dan in de eerste 0-10 maanden?
Zij dus nu de verschillen geplot of de absolute waarden van de corrosie effecten... de x-as suggereert de verschillen... maar klopt dat wel..?
Je had er al een disclaimer bij gezet....

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 23-07-2020 09:39 ]
@Nico Klus Bedankt, maar dergelijke onderzoeken neem ik altijd wel met een korreltje zout. Zoals je zelf al aangaf is dit i.o.v., en i.o.v. kun je elk onderzoek zo opzetten en weergeven dat het goed uitkomt voor de opdrachtgever. Dat is vaak het probleem met die onderzoekjes vind ik. Het kan alsnog alle kanten op als je andere materialen, variabelen, testmethoden etc. zou gebruiken.
@Cpt.Chaos Leek mij ook bullshit. Maar goed, ik ben geen expert en heb ook geen scheikunde gestudeerd. Vandaar mijn vraag, of er dus een onderbouwing voor zou kunnen zijn. Want die begreep ik ook niet helemaal.
Feit is natuurlijk wel dat het een luxeproduct is en veel bedrijven er veel geld aan verdienen. Tevens is het echt iets van de laatste jaren (op deze schaal) en zijn eventuele effecten op de lange termijn ook niet echt zichtbaar, waar die man van Brabant Water dus op doelde.
@Cpt.Chaos Leek mij ook bullshit. Maar goed, ik ben geen expert en heb ook geen scheikunde gestudeerd. Vandaar mijn vraag, of er dus een onderbouwing voor zou kunnen zijn. Want die begreep ik ook niet helemaal.
Feit is natuurlijk wel dat het een luxeproduct is en veel bedrijven er veel geld aan verdienen. Tevens is het echt iets van de laatste jaren (op deze schaal) en zijn eventuele effecten op de lange termijn ook niet echt zichtbaar, waar die man van Brabant Water dus op doelde.
Hallo.baobab schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:01:
[...]
Met montage block 399, maar dat terzijde. Ja bevalt prima. Makkelijk in te stellen, niet te groot en doet wat ie moet doen. Ik regel de hardheid via de bypass op het montageblock.
Enige nadeel wat je zou kunnen ondervinden is dat er net niet een complete zak zout in past. Hierdoor is hij dan wel weer compacter. Maar hij staat bij mij in de kelder en ik kan hem zo weer opnieuw aftoppen.
Op zich zijn het natuurlijk geen ingewikkelde apparaten en voor zover ik kan zien zijn de 'mengklokken' allemaal vergelijkbaar gebouwd. Verder is het gewoon welk plastic hoesje er omheen zit om het zout in op te slaan en het resin reservoir. Het is montage-spul is in elk geval allemaal lekker degelijk Duits met 1" aansluitingen e.d.
Tot dusver nog geen enkele klacht dus.
Bevalt het nog goed?
Ik verbruik ongeveer 51m3 per jaar en hier omgeving ongeveer 7 Hardheid van het water is. Ik heb hier ook bij de douche, keuken enzo bij de kraan getest. Dus ongeveer 750L p/u. 12,5 L p/m. Is wel ideaal voor deze Aqmus AQBM-R2D2-32 ? Ik hoop het wel van.
Ik ben dit weekend eens aan de slag gegaan om de voorbereidingen voor mijn water ontharder te maken.
Eerst een paar gaten in de vloer gemaakt.
Helaas niet helemaal op de plekken die ik eigenlijk wilde, maar had geen keuze door beton fundering.
Daarna onderin de kruipruimte alles aansluiten op de hoofdwaterleiding en het riool.
Ik moet alleen nog puntstukken monteren bovenaan en dan kan de ontharder erop.
Ik heb middels kogelkranen nu mijn eigen bypass gemaakt waardoor ik ten allen tijde gewoon de water ontharder los kan koppelen zonder probleem en ik dan toch water blijf houden.
Bij de linkse bovenste kogelkraan komt nog een aftapplugje erin.
Later deze week (als ik de goede slangen heb) de ontharder aansluiten.
Daarna wordt de hele wand nog afgewerkt met een kast zodat alles aan het zicht onttrokken is.
Helaas niet helemaal op de plekken die ik eigenlijk wilde, maar had geen keuze door beton fundering.
Daarna onderin de kruipruimte alles aansluiten op de hoofdwaterleiding en het riool.
Ik heb middels kogelkranen nu mijn eigen bypass gemaakt waardoor ik ten allen tijde gewoon de water ontharder los kan koppelen zonder probleem en ik dan toch water blijf houden.
Daarna wordt de hele wand nog afgewerkt met een kast zodat alles aan het zicht onttrokken is.
:strip_exif()/f/image/amMd5mhyLRYVjpy0SJ81RdB2.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens dit artikel zorgen waterontharders niet voor (meer) corrosie van koperen leidingen.remzor schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:12:
@Nico Klus Bedankt, maar dergelijke onderzoeken neem ik altijd wel met een korreltje zout. Zoals je zelf al aangaf is dit i.o.v., en i.o.v. kun je elk onderzoek zo opzetten en weergeven dat het goed uitkomt voor de opdrachtgever. Dat is vaak het probleem met die onderzoekjes vind ik. Het kan alsnog alle kanten op als je andere materialen, variabelen, testmethoden etc. zou gebruiken.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Waar komt de witte aircap vandaan.Frank_P schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:25:
Ik ben dit weekend eens aan de slag gegaan om de voorbereidingen voor mijn water ontharder te maken.
[Afbeelding]
Die heb ik erbij besteld bij goedkopewaterontharders.
Thanks! Dat verduidelijkt ook al wat.hansvk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:43:
[...]
Volgens dit artikel zorgen waterontharders niet voor (meer) corrosie van koperen leidingen.
Onze aannemer / badkamerbouwer wil bij ons ook een waterontharder plaatsen, incl. installeren en materialen komt hij op €1350 met Chinese klep en op €1650 met een Fleck klep. Ik meen dat het gaat om een model van Foleo en dan met een Chinese of een Fleck klep. Er zijn zoveel modellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Volgens hem is een Chinese klep net zo goed maar iets lastiger met installeren/instellen. Toch heb ik er mijn vraagtekens bij, met name op het gebied van de levensduur en het eventuele onderhoud in de komende jaren (elke installateur zal Fleck kennen maar 'een' Chinese klep niet?).
Zouden jullie 'een Chinese klep' of een Fleck klep nemen voor €300 verschil? En is €1350 voor een goede waterontharder voor 2-4 personen incl. montage en materiaal een goede prijs? (Snap dat het lastig vergelijken is omdat ik het precieze type (nu) niet weet).
Foleo is overigens van Pentair (fleck) en heeft als het goed is een geïntegreerde klep van Fleck.remzor schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:31:
[...]
Thanks! Dat verduidelijkt ook al wat.
Onze aannemer / badkamerbouwer wil bij ons ook een waterontharder plaatsen, incl. installeren en materialen komt hij op €1350 met Chinese klep en op €1650 met een Fleck klep. Ik meen dat het gaat om een model van Foleo en dan met een Chinese of een Fleck klep. Er zijn zoveel modellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Volgens hem is een Chinese klep net zo goed maar iets lastiger met installeren/instellen. Toch heb ik er mijn vraagtekens bij, met name op het gebied van de levensduur en het eventuele onderhoud in de komende jaren (elke installateur zal Fleck kennen maar 'een' Chinese klep niet?).
Zouden jullie 'een Chinese klep' of een Fleck klep nemen voor €300 verschil? En is €1350 voor een goede waterontharder voor 2-4 personen incl. montage en materiaal een goede prijs? (Snap dat het lastig vergelijken is omdat ik het precieze type (nu) niet weet).
Zie https://www.pentairaquaeu...s/packaged-products-foleo
Ik denk dus niet dat jij een Foleo krijgt gezien het feit dat hij iets met een chinese klep aanbiedt.
Zelf denk ik dat het het meest veilig is om dan voor Fleck te gaan, onderdelen hiervoor zijn ook verkrijgbaar mocht er iets kapot gaan.
@Rol-Co @Frank_P Bedankt. Waarschijnlijk vindt de aannemer mij nu een 'pain in the ass', maar ik ga er nog wel even achteraan. Als ik dit zo zie is het prijsverschil wel groot. Ik weet natuurlijk niet exact welk type hij nu wil installeren dus is het moeilijk vergelijken. Deze vraag heb ik dan ook (nog eens) bij hem neergelegd.
Dat Fleck bekend is was ik inmiddels achter, mede dankzij dit topic. Lijkt mij ook de meest veilige keuze voor de lange termijn.
Dat Fleck bekend is was ik inmiddels achter, mede dankzij dit topic. Lijkt mij ook de meest veilige keuze voor de lange termijn.
Ik zit mij ook te verdiepen in een waterontharder. Nu lijkt me de Aqmos R2D2-32 erg interessant. Zelf aansluiten lijkt me geen probleem, al wordt het qua ruimte wel even puzzelen. Ik heb een paar vraagjes die hopelijk door wat "experts" hier beantwoord kunnen worden.
1. Kan hij evt. in de kruipruimte geplaatst worden mocht ik te weinig ruimte hebben in de meterkast?
2. Dient de afvoer daadwerkelijk lager te liggen dan het apparaat? En zit de aansluiting voor het afvoerwater boven/onderaan het apparaat?
3. Ik heb een aquarium. Nu is zachter water zeker gewenst maar begreep dat de KH waarde niet wordt gewijzigd. Zijn er mensen die een aquarium hebben en ervaringen hebben met een waterontharder? Het aquarium verversen gebeurt volledig automatisch d.m.v. verwarmd kraanwater. Dit wil ik graag zo houden. Ik zou evt. een baypass kunnen zetten, speciaal voor het aquarium. Dit zal dan echter koud water zijn en gemengd worden met verwarmd water door de CV, dit is dan wel gefilterd water.
Alvast bedankt.
1. Kan hij evt. in de kruipruimte geplaatst worden mocht ik te weinig ruimte hebben in de meterkast?
2. Dient de afvoer daadwerkelijk lager te liggen dan het apparaat? En zit de aansluiting voor het afvoerwater boven/onderaan het apparaat?
3. Ik heb een aquarium. Nu is zachter water zeker gewenst maar begreep dat de KH waarde niet wordt gewijzigd. Zijn er mensen die een aquarium hebben en ervaringen hebben met een waterontharder? Het aquarium verversen gebeurt volledig automatisch d.m.v. verwarmd kraanwater. Dit wil ik graag zo houden. Ik zou evt. een baypass kunnen zetten, speciaal voor het aquarium. Dit zal dan echter koud water zijn en gemengd worden met verwarmd water door de CV, dit is dan wel gefilterd water.
Alvast bedankt.
3. GH wordt laag/nul, KH gaat iets omlaag --> ph kan onstabiel worden.
Onstabiele ph is niet zo best voor de vissen, dus wellicht een middeltje gebruiken om de KH op peil te houden en zodoende stabiele ph.
Algen/planten kunnen slecht tegen lage GH, dat kan een voordeel of een nadeel zijn.
Ik vul mijn vijver via de bypass zodat ik niet continue moet meten en corrigeren.
Daarnaast wil ik dat mijn lelies ook gewoon groeien
Onstabiele ph is niet zo best voor de vissen, dus wellicht een middeltje gebruiken om de KH op peil te houden en zodoende stabiele ph.
Algen/planten kunnen slecht tegen lage GH, dat kan een voordeel of een nadeel zijn.
Ik vul mijn vijver via de bypass zodat ik niet continue moet meten en corrigeren.
1. Kan hij evt. in de kruipruimte geplaatst worden mocht ik te weinig ruimte hebben in de meterkast?belly89 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:57:
Ik zit mij ook te verdiepen in een waterontharder. Nu lijkt me de Aqmos R2D2-32 erg interessant. Zelf aansluiten lijkt me geen probleem, al wordt het qua ruimte wel even puzzelen. Ik heb een paar vraagjes die hopelijk door wat "experts" hier beantwoord kunnen worden.
Vochtig en vuiligheid (spinnen etc) zullen niet heel goed zijn voor het apparaat. Bijvullen van het zout is ook een gedoe misschien. Het zal kunnen maar hou rekening met een beperktere levensduur en meer evt storingsgevoeligheid van de elektronica.
Alleen de overloop van het zoutvat, zit logischerwijs aan de bovenkant van de bak. De afvoer voor regeneratie zit op de kop en heeft waterdruk en kan dus hoger worden afgevoerd
1. Goed punt. Neem ik mee.JPS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:09:
[...]
Vochtig en vuiligheid (spinnen etc) zullen niet heel goed zijn voor het apparaat. Bijvullen van het zout is ook een gedoe misschien. Het zal kunnen maar hou rekening met een beperktere levensduur en meer evt storingsgevoeligheid van de elektronica.
Alleen de overloop van het zoutvat, zit logischerwijs aan de bovenkant van de bak. De afvoer voor regeneratie zit op de kop en heeft waterdruk en kan dus hoger worden afgevoerd
2. Er zitten dus 2 afvoeren op? Dat wist ik niet. Hoe werkt dit?
Bedankt!
2. Wat ik zo gelezen en gezien heb zit er 1 afvoer op voor het regenereren, dit is dus aan afvoer waar druk op staat en hoeft niet perse lager te liggen. Ook zit er een overloop op het zoutvat. Dit is voor als er (door problemen met het apparaat) teveel water in het zoutvat komt, hier zit geen druk op dus zal deze een afvoer moeten hebben die lager ligt.belly89 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:53:
[...]
1. Goed punt. Neem ik mee.
2. Er zitten dus 2 afvoeren op? Dat wist ik niet. Hoe werkt dit?
Bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door bprak op 20-07-2020 16:59 ]
De overloop van de zoutbak is als er een defect ontstaat en de zoutbak volloopt. Het (pekel)water moet dan weg kunnen en volgt uiteraard de zwaartekracht. Niet iedereen sluit dit aan en neemt het risico dat er een storing ontstaat zonder maatregel (dat kan natuurlijk), maar dan loopt het water dus naast je bak op de vloer.
[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 20-07-2020 17:17 ]
bprak schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:59:
[...]
2. Wat ik zo gelezen en gezien heb zit er 1 afvoer op voor het regenereren, dit is dus aan afvoer waar druk op staat en hoeft niet perse lager te liggen. Ook zit er een overloop op het zoutvat. Dit is voor als er (door problemen met het apparaat) teveel water in het zoutvat komt, hier zit geen druk op dus zal deze een afvoer moeten hebben die lager ligt.
Oke, deze zit ook boven het apparaat dus zou wel aan te sluiten moeten zijn. De andere afvoer voor het regenereren kan dus iets hoger zitten begrijp ik. Dus moet ook geen probleem opleveren.JPS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:16:
De overloop van de zoutbak is als er een defect ontstaat en de zoutbak volloopt. Het (pekel)water moet dan weg kunnen en volgt uiteraard de zwaartekracht. Niet iedereen sluit dit aan en neemt het risico dat er een storing ontstaat zonder maatregel (dat kan natuurlijk), maar dan loopt het water dus naast je bak op de vloer.
Zie veel voordelen, alleen het aquarium zit me nog niet lekker. KH blijft gelijk heb ik begrepen, dus een instabiele PH zal meevallen verwacht ik. Calcium en magnesium toevoegen is wel een optie, maar kan weinig vinden over de hogere concentratie natriummitsumark schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:09:
3. GH wordt laag/nul, KH gaat iets omlaag --> ph kan onstabiel worden.

[ Voor 0% gewijzigd door belly89 op 20-07-2020 17:28 . Reden: Iets verduidelijkt. ]
@Possible De Aqmos is binnen.
@wizzopa top! Die van mij staat nog steeds op elektronische meldingssysteem dhl.. dus nog geen bericht dat hij in sorteercentum is.
Edit: inmiddels wel: Buitenlandse verzending overgedragen aan DHL.
Edit: inmiddels wel: Buitenlandse verzending overgedragen aan DHL.
[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 20-07-2020 18:15 ]
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.