Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 29 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zaphara schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:08:
[...]

De techniek erachter is al lang en breed bestudeerd met als conclusie dat het meer dan een volwaardige vervanger is voor de 'oude' techniek met zout:

https://watereuse.org/wp-...binar-WateReuse-08-06.pdf
Maar ook duurder, zowel in aanschaf als verbruik. Een filter van 175,- elke 3 jaar lees ik.
25kg zout kost 7,- en heb er nog geen 2 per jaar nodig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zaphara schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:08:
[...]De techniek erachter is al lang en breed bestudeerd met als conclusie dat het meer dan een volwaardige vervanger is voor de 'oude' techniek met zout:
https://watereuse.org/wp-...binar-WateReuse-08-06.pdf
Ik meen me te herinneren in dit topic vaker rond rond gedwaald te hebben en hb kennis genomen van deze templated technologie..
route99 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Lees nog een terug, maar ik wees imho vooral op het voor het eerst beschikbaar komen van testen door consumenten organisaties (zie testkoop.be) en dat ik daar zeer geïnteresseerd in ben. Met een lage hardheid in onze regio ben ik geen hardloper in het installeren van welke techniek dan ook (RO-water overweeg ik wellicht voor schoonmaak doeleinden), het ook de technologie die me interesseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
athvdk schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:09:
[...]

3 jaar dezelfde patroon gebruiken............... ?
Dat klopt, officieel 2 jaar, maar de installateur maakte daar 3 jaar van uit eigen ervaring, we gaan het zien.
route99 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:07:
[...]
Ik meen me te herinneren in dit topic vaker rond rond gedwaald te hebben en hb kennis genomen van deze templated technologie..
route99 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Lees nog een terug, maar ik wees imho vooral op het voor het eerst beschikbaar komen van testen door consumenten organisaties (zie testkoop.be) en dat ik daar zeer geïnteresseerd in ben. Met een lage hardheid in onze regio ben ik geen hardloper in het installeren van welke techniek dan ook (RO-water overweeg ik wellicht voor schoonmaak doeleinden), het ook de technologie die me interesseert.
Dat is waar wij het ook voor aangeschaft hebben, geen kalkaanslag meer, dus geen gehannes met het sanitair en apparaten meer. Mineralen blijven verder onaangetast i.t.t. andere systemen
Rol-Co schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Maar ook duurder, zowel in aanschaf als verbruik. Een filter van 175,- elke 3 jaar lees ik.
25kg zout kost 7,- en heb er nog geen 2 per jaar nodig.
Mmm ik meen me te kunnen herinneren toen wij de systemen naast elkaar zetten tger vergelijking voordat we een keuze maakten dat de 'zout' systemen, in ieder geval de topsystemen en geen budget merken, juist een paar honderd per jaar aan zout en onderhoud kwijt waren, en de aanschaf was sowieso duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Ik drink 0 frisdrank en eigenlijk altijd water uit de kraan, als je een ontharder er tussen hebt zitten, is het water nog wel lekker om te drinken of moet je dan juist water gaan kopen in de supermarkt? Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:50

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik vind het water lekker. Het is eerst gewoon eventjes wennen aan de smaak omdat er dus geen kalk meer in zit. Maar daarna is het gewoon prima.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zaphara schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:29:

Mmm ik meen me te kunnen herinneren toen wij de systemen naast elkaar zetten tger vergelijking voordat we een keuze maakten dat de 'zout' systemen, in ieder geval de topsystemen en geen budget merken, juist een paar honderd per jaar aan zout en onderhoud kwijt waren, en de aanschaf was sowieso duurder.
En waarom vergelijk je zo'n waterfilter (meer is het niet) met een top waterontharder en niet met een budget? Die top systemen smeren je vast een onderhoudscontractje aan en zout via hun bestellen omdat die beter is bla bla, daar trap je toch niet in he!

Ik heb een budget versie van 429,- thuis, gaan 1-1,5 zakken zout door a 7,- en zou eventueel elk jaar de kop kunnen vervangen die 60 usd kost, maar ga er vanuit dat het langer mee gaat.
Nou dat valt wel mee, maar heb je wel een systeem die de kalk er echt uit haalt.

@webgangster
Hier drinken we ook veel water en vinden het lekkerder, veel zachter van smaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 12-07-2020 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Zaphara schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:29:
[...]Dat is waar wij het ook voor aangeschaft hebben, geen kalkaanslag meer, dus geen gehannes met het sanitair en apparaten meer. Mineralen blijven verder onaangetast i.t.t. andere systemen
Prima maar daar ging het mij niet om, was er al mee bekend.
Het ging mij om die test uit België van Testaankoop.
Heb hem gevonden:
https://sackzelfbouw.be/w...Aankoop_Watts_OneFlow.pdf
Conclusie: Wordt vervolgd... er moet nog veel meer onderzoek gedaan worden, maar de 1e indruk van die Oneflow is interessant. Dus: Er wordt nog geen best koop geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@thefox154 ben benieuwd naar je ervaringen met de aqmos!

@wizzopa heb jij miss stalin thuis al overtuigd van de ontharder ? })

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35
@Possible
Zie hier onder de reactie van Miss Stalin. ;)

Door mijn heer echtgenoot is mij gevraagd mijn bezwaren tegen een waterontharder kenbaar te maken.
Uiteraard ben ik vereerd dat mijn mening überhaupt in overweging genomen wordt alvorens tot aanschaf over te gaan.
Dit gezegd hebbende; het volgende:
Tot op de dag van vandaag hebben alle apparaten, installaties en randapparatuur die door mijn uiterst begaafde ( op technisch gebied dan) heer gemaal aangeschaft dan wel gemaakt zijn hun vruchten wel afgeworpen.
Dat die vruchten hier en daar wat zuur waren valt overigens niet geheel te ontkennen.
Toch ben ik van mening dat het beter is om zure vruchten te oogsten, dan helemaal geen.
Terug naar de waterontharder.
Met mijn geringe technische brein kan ik maar tot 1 conclusie komen: onzin!
Water is niet hard, tenzij je van grote hoogte richting water gaat.
Jawel, mijnheer, ik spreek hier uit ervaring als bijna-semi profesioneel waterskiester. Geloof mij dat water hard is als je van een drie-manshoge pyramide valt!
Maar dat terzijde. Water uit de kraan is niet hard. Sterker nog, warm water is heerlijk zacht en zelfs helend.
Waarom dan een waterontharder?
Geen kalk meer in je haar, vertelde de alleswetende technicus mij opgewekt.
Zacht, golvend en kalkvrij haar.
Dat klinkt als een sprookje! Iedere andere vrouw zou direct overstag aan!
Helaas...ik ben al mijn leven lang een prinsesje met zacht, golvend lang haar. Dus dat argument is niet steekhoudend.

Toch wil ik dit nieuwe experiment niet langer in de weg staan.
‘A man’s gotta do, what a man’s gotta do’ is het niet?
En daarbij...misschien helpt het wel tegen zijn eigen kalknagels! ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Mooi man! Oftewel: besteld :D

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 17:05
Heeft iemand hier een 22mm water aansluiting met een bypass met 1.25 inch aansluitingen? Kan namelijk geen verloopnippels hiervoor vinden, wel eentje van 22mm knel naar 1 inch maar dan moet nog een extra verloop je tussen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Helox-in-a-box schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:25:
Heeft iemand hier een 22mm water aansluiting met een bypass met 1.25 inch aansluitingen? Kan namelijk geen verloopnippels hiervoor vinden, wel eentje van 22mm knel naar 1 inch maar dan moet nog een extra verloop je tussen...
Een verloopring van 1 1/4 x 1 https://www.aspius.nl/mes...38SQetEAQYCiABEgJSUfD_BwE als voorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ik ben zelf ook de zooi bij elkaar aan het zoeken en dan is het weer jammer dat er geen Hornbacher in de buurt is.

Morgen even onder de vloer naar de afvoer mogelijkheden kijken.

BTW welk keerklep gebruik jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:06:
[...]

Ik ben zelf ook de zooi bij elkaar aan het zoeken en dan is het weer jammer dat er geen Hornbacher in de buurt is.

Morgen even onder de vloer naar de afvoer mogelijkheden kijken.

BTW welk keerklep gebruik jij.
Er bestaan ook rvs flexen die 3/4 buitendraad en andere kant binnendraad (wartel) hebben, 2 draadstukken 3/4 naar 22 en klaar.
Ik gebruik geen keerklep, mijn meter heeft een terugslagklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rol-Co schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:20:
[...]

Er bestaan ook rvs flexen die 3/4 buitendraad en andere kant binnendraad (wartel) hebben, 2 draadstukken 3/4 naar 22 en klaar.
1" Flex word mee geleverd of deze https://www.aqmos.com/was...-mit-anschlussset-1?c=126

of deze https://www.aqmos.com/was...-und-montageblock-1?c=126
het verschil is het kraanblok

met een los zoutvat kan ik niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
3/4 inch is toch 19mm? Heb nu de 1.25 > 1 inch besteld met een 1 inch buiten draad naar m22 knelkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@wizzopa @Helox-in-a-box

2x deze
https://www.warmteservice...1jEgIREAQYASABEgJ7f_D_BwE

2x deze 1-1/4 of 5/4 naar 1"
https://www.nauticgear.nl...BiABEgL6HfD_BwE#1067=2574

Probleem is alleen dat die laatste denk ik niet lekker aansluit op de wartel van de flex, vaak scherp en niet vlak. Je kan hem natuurlijk wel vlakken op een stuk schuurpapier op vlakke tafel of glasplaatje. Die flex kan beter 1 kant buitendraad hebben in duims of 3/4.

Edit
Deze is beter denk ik
https://www.wildkamp.nl/p...3YHAclEAQYAyABEgLZh_D_BwE

[ Voor 45% gewijzigd door Rol-Co op 13-07-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mooie koppelingen maar ik heb hier 15mm vanaf de watermeter en twijfel of ik zelf de bypass maak of dat kraanblok er bij bestel, voor 30 euro verschil wordt het wel lastig om dat zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:58:
[...]

Mooie koppelingen maar ik heb hier 15mm vanaf de watermeter en twijfel of ik zelf de bypass maak of dat kraanblok er bij bestel, voor 30 euro verschil wordt het wel lastig om dat zelf te maken.
15mm ? Ok!
Kan je zonder dat kraanblok aansluiten dan? Hier zit dat met kunststof pijpjes met O-ringen en clips vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Helox-in-a-box schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:41:
[...]

3/4 inch is toch 19mm? Heb nu de 1.25 > 1 inch besteld met een 1 inch buiten draad naar m22 knelkoppeling.
Ja dat is goed, als de eerste ook buitendraad is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah ja, die had ik gezien, mooi en handig blokje. Maar waarom dan die puntstukken nodig met 22 knel? Of gaat @Helox-in-a-box hem zonder deze unit aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Rol-Co schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:17:
[...]

Ah ja, die had ik gezien, mooi en handig blokje. Maar waarom dan die puntstukken nodig met 22 knel? Of gaat @Helox-in-a-box hem zonder deze unit aansluiten.
Ik denk dat het aan deze kant wel goed komt, zeker met het wakend oog van Miss Stalin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:35:
[...]

met een los zoutvat kan ik niet kwijt.
Byzonder! Een cabinet is niet meer dan een groter zoutvat waar een fles in staat, dus los zou minder ruimte innemen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rol-Co schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:33:
[...]

Byzonder! Een cabinet is niet meer dan een groter zoutvat waar een fles in staat, dus los zou minder ruimte innemen.
:)
Dan ga ik toch nog even meten, maar dat is een actie voor morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Rol-Co schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:17:
[...]

Deze is voor de waterleiding bypass, daar komen dan de flex leidingen op, deze zijn volgens mij 5/4 en daar zitten dan nog plastic verloopjes bij van Aqmos zelf.
Foto’s volgen wel als alles binnen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Helox-in-a-box schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:56:
[...]

Deze is voor de waterleiding bypass, daar komen dan de flex leidingen op, deze zijn volgens mij 5/4 en daar zitten dan nog plastic verloopjes bij van Aqmos zelf.
Is dat deze die binnen moet komen? https://www.aqmos.com/was...-und-montageblock-1?c=126

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Helox-in-a-box schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:56:
[...]

Zoals ik het ziet passen de flexen direct op de ontharder en direct op het bypass blok, enige wat je nodig hebt is 1" puntstuk naar 22 knel om tussen de leiding te maken, of een andere maat natuurlijk als je leiding 15 is bijv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2156mhVaDZx8u4EaC5Id1fmVd2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLZ4ktZwXB48rwM5giFUlbBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89XXVos9hJj5jK-N6xfQxYSgikQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o1twt4xbXuODpoJN1JaPSh8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Handig om te weten dit.. ga denk ik toch maar voor de aqmos net als @wizzopa ivm de aanbieding. Installatie foto’s is altijd handig :)

Overigens kan ik geen flex gebruiken maar uponor leidingen. Dat moet geen probleem zijn toch ?

[ Voor 26% gewijzigd door Possible op 14-07-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:00:
Handig om te weten dit.. ga denk ik toch maar voor de aqmos net als @wizzopa ivm de aanbieding. Installatie foto’s is altijd handig :)

Overigens kan ik geen flex gebruiken maar uponor leidingen. Dat moet geen probleem zijn toch ?
Ik heb mail contact met Aqmos of er een andere uitvoering van slang bij kon, vandaag maar eens een offerte vragen zonder flex en montageblok.
Eens kijken of het onder de of in de buurt van €275,— kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Ik heb mail contact met Aqmos of er een andere uitvoering van slang bij kon, vandaag maar eens een offerte vragen zonder flex en montageblok.
Dat zou een mooie prijs zijn. Montage blok is denk ik wel handig .. je wilt denk ik wel een bypass hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
wizzopa schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Das gewoon deze toch? https://www.aqmos.com/was...mber=AQBM-R2D2-32-OHNE-MB
307 euro zonder verzendkosten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Dat zou een mooie prijs zijn. Montage blok is denk ik wel handig .. je wilt denk ik wel een bypass hebben ?
Een bypass is eenvoudige zelf te maken.

@Helox-in-a-box dat klop maar daar zitten nog 1” slangen bij van 1 meter met rechte koppelingen, ik had al gevraagd om slangen met een bocht aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:20:
[...]

Voor toekomstige lezers: De verplichte keerklep mag je niet vervangen door de terugslagklep in de meter. Het kan natuurlijk wel maar je voldoet daarmee niet aan de voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:48:
[...]

Voor toekomstige lezers: De verplichte keerklep mag je niet vervangen door de terugslagklep in de meter. Het kan natuurlijk wel maar je voldoet daarmee niet aan de voorschriften.
Deze https://www.installatieva...3aVAknEAQYAiABEgJRq_D_BwE bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Is een Ca verplicht? Nadeel is dat je een afvoer er onder moet hebben.
Cc is ook prima
https://www.installatieva...em-huis-messing-228015242

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 14-07-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@wizzopa zelf maken kan, maar voor drie tientjes meer ben je wel meteen klaar.

Ik ga ook maar eens bedenken hoe ik het ga doen met uponor leidingen. Vriend van mij kan misschien sommige stukken ook persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:12:
@wizzopa zelf maken kan, maar voor drie tientjes meer ben je wel meteen klaar.

Ik ga ook maar eens bedenken hoe ik het ga doen met uponor leidingen. Vriend van mij kan misschien sommige stukken ook persen.
Dat van de 3 tientjes klopt bij aankoop met of zonder montageblok, het is net weer even te grofstoffelijk alles is duims terwijl hier de aanvoer 15mm is.

@Rol-Co https://www.caleffi.com/s...ca_opl2_2014_mh_def_0.pdf
Waterontharders vallen in klasse 3
Maar er is naar mijn mening ruimte voor Interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@wizzopa ik dacht dat aanvoer standaard 22mm was in nl voor leidingwater. Ik zal die van mij ook eens bekijken als ik thuis ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:26
dit is niet toegestaan op het forum

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 14-07-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 18:07
Ik ben ook geïnteresseerd in de Aqmos R2D2-32, maar vraag me af of de capaciteit hoog genoeg is.
Om de een of andere reden gebruiken wij 171m3 per jaar. Met zn 3en. Vraag me niet hoe :)
Klopt mijn berekening?

171m3 is ongeveer 470l per dag.
In Enschede is de hardheid +- 10dH.
Volgens het datablad is de capaciteit 3200l bij 10dH. Dat betekent dan dat hij ongeveer 1x per 7 dagen gaat regenereren (3200/470)?
Per regeneratie gebruikt hij 1,28kg zout. Er gaat 25kg in, dus ongeveer 1x per 136 dagen moet ik hem vullen?

Denk trouwens dat ik hem initieel alleen op warmwater en wasmachine aansluit, dus dat scheelt al veel. Dan zit toilet er niet op. Planning is dan om alleen naar badkamer ook koudwaterleiding onthard aan te leggen.

En hebben jullie enig idee hoeveel liter water het regeneren kost?

[ Voor 15% gewijzigd door TeunVR op 14-07-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
TeunVR schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:23:
Ik ben ook geïnteresseerd in de Aqmos R2D2-32, maar vraag me af of de capaciteit hoog genoeg is.
Om de een of andere reden gebruiken wij 171m3 per jaar. Met zn 3en. Vraag me niet hoe :)
Klopt mijn berekening?

171m3 is ongeveer 470l per dag.
In Enschede is de hardheid +- 10dH.
Volgens het datablad is de capaciteit 3200l bij 10dH. Dat betekent dan dat hij ongeveer 1x per 7 dagen gaat regenereren (3200/470)?
Per regeneratie gebruikt hij 1,28kg zout. Er gaat 25kg in, dus ongeveer 1x per 136 dagen moet ik hem vullen?

Denk trouwens dat ik hem initieel alleen op warmwater en wasmachine aansluit, dus dat scheelt al veel. Dan zit toilet er niet op. Planning is dan om alleen naar badkamer ook koudwaterleiding onthard aan te leggen.

En hebben jullie enig idee hoeveel liter water het regeneren kost?
En niet je keuken (waterkoker/koffiezetapparaat/vaatwasser)? Goed dat je je tuin er niet op aansluit ok maar verder toch juist prettig als de rest ontkalkt is?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
Mattie112 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:25:
[...]

En niet je keuken (waterkoker/koffiezetapparaat/vaatwasser)? Goed dat je je tuin er niet op aansluit ok maar verder toch juist prettig als de rest ontkalkt is?
Ja dat is wel waar maar meterkast is echt te klein bij ons en kruipruimte zeer lastig te bereiken.
En heb in keuken niet echt de grootste noodzaak. Evt kan ik water voor koffie of thee nog wel boven halen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@TeunVR 171 m2 :X dat is best pittig.. wij zijn gezin van 4 en verbruiken zo’n 68 m2 per jaar.

Ik douche dan maar 5 min ofzo met een spaarkop. Kids gaan om de dag in bad. Dit zal in de toekomst we wat meer worden gok ik, maar dat moet de aqmos prima aankunnen.

Garage of bijkeuken een optie?

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 14-07-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
Possible schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:18:
@TeunVR 171 m2 :X dat is best pittig.. wij zijn gezin van 4 en verbruiken zo’n 68 m2 per jaar.
Garage of bijkeuken een optie?
Ja verbruik is een dingetje bij ons. Denk dat het voornamelijk de douche is en toilet. Douche is al gauw 8 tot 10l per minuut.
Helaas geen garage etc.

Ik lees in de installatiehandleiding en gebruikshandleiding van Aqmos trouwens dat ze een filter voor en na de ontharder aanbevelen:
Insbesondere zum Schutz vor Verschmutzung und Verschlammung der Enthärtungsanlage muss vor dieser ein Wasser- filter installiert werden.
en
Ebenfalls wird der Einsatz eines Schutzfilters hinter der Anlage empfohlen, da durch mechanische Beschädigung oder Materialfehler Ionenaustauscherharz ausgespült werden könnte.
Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
TeunVR schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Ja dat is wel waar maar meterkast is echt te klein bij ons en kruipruimte zeer lastig te bereiken.
En heb in keuken niet echt de grootste noodzaak. Evt kan ik water voor koffie of thee nog wel boven halen dan.
Eventueel een ruimte aan de andere kant van de meterkast als plaats voor de ontharder, of een ruimte boven de meterkast? Het is een kwestie van het omleggen van de hoofdwaterleiding. En boven water halen voor koffie of thee? Hoelang ga je dat willen volhouden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@TeunVR nee geen filter , ben zeg dus ook aan het kijken naar die aqmos ontharder.

Maar ik denk persoonlijk dat de capaciteit te weinig is. Hars inhoud van de aqmos is (uit m’n hoofd) 8 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
athvdk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:18:
[...]

Eventueel een ruimte aan de andere kant van de meterkast als plaats voor de ontharder, of een ruimte boven de meterkast? Het is een kwestie van het omleggen van de hoofdwaterleiding. En boven water halen voor koffie of thee? Hoelang ga je dat willen volhouden :-)
Ja dat gaan we idd niet doen denk ik. Maar we hebben nogal een compact huis haha, nergens is nog vrije ruimte. De schoenen hangen aan de binnenkant van de meterkast bv. Niet brandweer-verantwoord maar is enige plek.

Kruipruimte zou evt nog kunnen maar is ook niet superpraktisch hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
En naast de meterkast dan? Dan maak je er een bak omheen zodat je de ontharder niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
Possible schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:19:
@TeunVR nee geen filter , ben zeg dus ook aan het kijken naar die aqmos ontharder.

Maar ik denk persoonlijk dat de capaciteit te weinig is. Hars inhoud van de aqmos is (uit m’n hoofd) 8 liter
Maar wat betekent die hars inhoud? Is dat een beperking?
Want in de specs staat 1m3/h als doorvoer bij 20->8dH of 240l/h voor 20->0,5dH.

Dat laatste is "maar" 4l/minuut, maar ik hoef maar van 10dH naar 0.
En onze douche is +- 8l/minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
Possible schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:26:
En naast de meterkast dan? Dan maak je er een bak omheen zodat je de ontharder niet ziet.
Nee helaas ook niet :)
Daar is ons mini-halletje waar we al een schoenen-probleem hebben.
Die kan ik ook al nergens kwijt. Hebben bijna kritische massa bereikt hier, huis verandert binnenkort in zwart gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oké lastig dan haha

Maar als je een stort douche hebt van 10 liter per minuut dan zou ik een grotere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-08 10:12

.je

Ik heb thuis een waterontharder via https://www.remon-waterontharders.nl/ laten leveren en aansluiten. Volgens https://www.waterhardheid.nl/ zitten we rond de 7.1 dH, wat dichtbij "behoorlijk hard" zit.

De meterkast is erg klein en past geen enkel water onthard systeem in (ook niet de gescheiden variant). In de plaats daarvan hebben we onze waterontharder in de trappenkast (onder de trap, ja echt!) laten plaatsen.

De monteur heeft vanuit de trappenkost schuin naar onderen (want vloerverwarming en op deze manier nergens last van) via een veel-te-veel-lawaai-producerende beton boor een gat geboord richting de kelder. In de meterkast heeft men ditzelfde gedaan richting de kelder. De monteur is daarop bezig geweest in de kruipruimte om alles netjes aan te sluiten.

Wij zijn gegaan voor de ...
Remon Deluxe Neva
Inhoud harskolom: 12,5 liter
inhoud zoutresevoir: 24 kg
(Op de site hierboven is meer info te zien)
Reinigt elke nacht volgens een vast schema en begint rond 2 uur 's nachts. Volgens de resevoir meter zitten we dagelijks op zo'n 30 tot 45% van zijn max gebruik. Zout vullen we om zo'n 3 tot 4 maand bij. Theoretisch zal het apparaat tijdens het reinigen een kleine bypass actief zetten waardoor het gebruik van water toch nog mogelijk is, al dan niet met de ontharder ertussen. In de meterkast hebben we eventueel nog handmatige kleppen die we kunnen draaien om de waterontharder er (ook) tijdelijk tussenuit te halen ivm onderhoud.

Ik ben bang dat ik met deze oplossing niet in de buurt komt van de hobbyprojecten die ik hier lees O-) Evenals dat het bedrag wat ik heb uitgegeven wel een stuk hoger zal liggen dan dat van jullie :X

Al met al zijn we zeer tevreden met de waterontharder. Om eerlijk te zijn proef ik het niet zo zeer meer met de koffie / thee, maar het is zeker merkbaar bij de apparatuur en wanneer ik de badkamer weer mag schoonmaken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door .je op 14-07-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
.je schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:08:
Ik heb thuis een waterontharder via https://www.remon-waterontharders.nl/ laten leveren en aansluiten. Volgens https://www.waterhardheid.nl/ zitten we rond de 7.1 dH, wat dichtbij "behoorlijk hard" zit.

De meterkast is erg klein en past geen enkel water onthard systeem in (ook niet de gescheiden variant). In de plaats daarvan hebben we onze waterontharder in de trappenkast (onder de trap, ja echt!) laten plaatsen.

De monteur heeft vanuit de trappenkost schuin naar onderen (want vloerverwarming en op deze manier nergens last van) via een veel-te-veel-lawaai-producerende beton boor een gat geboord richting de kelder. In de meterkast heeft men ditzelfde gedaan richting de kelder. De monteur is daarop bezig geweest in de kruipruimte om alles netjes aan te sluiten.

Wij zijn gegaan voor de ...

[...]

Reinigt elke nacht volgens een vast schema en begint rond 2 uur 's nachts. Volgens de resevoir meter zitten we dagelijks op zo'n 30 tot 45% van zijn max gebruik. Zout vullen we om zo'n 3 tot 4 maand bij. Theoretisch zal het apparaat tijdens het reinigen een kleine bypass actief zetten waardoor het gebruik van water toch nog mogelijk is, al dan niet met de ontharder ertussen. In de meterkast hebben we eventueel nog handmatige kleppen die we kunnen draaien om de waterontharder er (ook) tijdelijk tussenuit te halen ivm onderhoud.

Ik ben bang dat ik met deze oplossing niet in de buurt komt van de hobbyprojecten die ik hier lees O-) Evenals dat het bedrag wat ik heb uitgegeven wel een stuk hoger zal liggen dan dat van jullie :X

Al met al zijn we zeer tevreden met de waterontharder. Om eerlijk te zijn proef ik het niet zo zeer meer met de koffie / thee, maar het is zeker merkbaar bij de apparatuur en wanneer ik de badkamer weer mag schoonmaken ;)
Heb je het waterverbruik al eens bijgehouden van een regeneratie?
Ik regenereer elke 14 dagen (1 persoontje) en dat kost 100 ltr.
Als jij dat elke dag doet... :|
En staat die ontharder dus op tijdgestuurd ipv op basis van verbruikt water? Niet echt zuinig dus.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-08 10:12

.je

AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Heb je het waterverbruik al eens bijgehouden van een regeneratie?
Is dat zo simpel als kijken waar ie mee begint en eindigt op de watermeter in de meterkast?
Ik regenereer elke 14 dagen (1 persoontje) en dat kost 100 ltr.
Als jij dat elke dag doet... :|
En staat die ontharder dus op tijdgestuurd ipv op basis van verbruikt water? Niet echt zuinig dus.
is er een leidraad voor wanneer iets zuinig is? Ik begrijp niet hoe ik je reactie moet lezen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@.je Voordat je naar bed gaat even op de watermeter kijken en de stand noteren.
En als je opstaat, voordat je de wc doortrekt of doucht (bijvoorbeeld) weer de stand opschrijven.

Mijn ontharder regenereert op basis van flow. dus OF om de 14 dagen max, OF bij 2500 ltr verbruik.
Iedere dag zoals je beschrijft, lijkt me een beetje veel van het goede.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2020 19:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Possible Onder de vloer geweest voor voor de afvoer dat gaat ook wel goed komen.

Materiaal voor aansluiten uitgezocht oa voor de bypass met slangen voor 55 euro, wel zelf in elkaar schroeven en dan geen 1" maar 3/4"

Druk aan mailen met Aqmos met Julia voor een offerte zonder slangen en montageblok, maar dat schiet niet erg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@wizzopa ben benieuwd! Laat maar weten wat er uit komt.

Overigens vroeg ik mij of ik de afvoer ook kan aansluiten van de afvoer van de vaatwasser ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:40:
@wizzopa ben benieuwd! Laat maar weten wat er uit komt.

Overigens vroeg ik mij of ik de afvoer ook kan aansluiten van de afvoer van de vaatwasser ?
In principe kan je hem op elk afvoer aansluiten, maar ook hier weer regeltjes iets met een Aircap.

https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap.

Waarschijnlijk kan je met een t-stuk of beter een y-stuk op de afvoer wel een aircap maken, bestaande afvoer > t-stuk of y-stuk > stukje buis. Afvoer vastzetten aan het bovenste stukje buis en klaar.

[ Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 14-07-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Airgap, weer wat geleerd!

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fancy naam maar zo oud als de weg naar Rome, zelfs je WC stortbak heeft een verplichte airgap _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
@Arjantje1985 Ik zie op een bepaalde website de volgende waardes voor "Onthardingscapaciteit liters/uur":
8L harskolom: 320 l/uur (5l/min)
15L harskolom: 600l/uur (10l/min)
30L harskolom: 1200l/uur (20l/min)

In de beschrijvende text staat:
Afhankelijk van de gekozen harskern is het mogelijk om maximaal 40 liter per minuut volledig te ontharden bij een hardheid van 10dH.
Hoe moet ik dit lezen? De 30L gaat toch maar tot 20l/min?
En de 8L is toch voor niemand genoeg? Er zijn niet veel douches die minder dan 8l/min verbruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TeunVR schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:21:
@Arjantje1985 Ik zie op een bepaalde website de volgende waardes voor "Onthardingscapaciteit liters/uur":
8L harskolom: 320 l/uur (5l/min)
15L harskolom: 600l/uur (10l/min)
30L harskolom: 1200l/uur (20l/min)

In de beschrijvende text staat:

[...]

Hoe moet ik dit lezen? De 30L gaat toch maar tot 20l/min?
En de 8L is toch voor niemand genoeg? Er zijn niet veel douches die minder dan 8l/min verbruiken toch?
Hij zal ze ook wel groter hebben vermoed ik ;) oh en mijn douchekop van niebla doet 5 liter per minuut, maar de kraan en wc doen meer dus de 15 liter.
Daarom denk ik dat die aqmos te klein is voor velen met zijn 8 liter hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 18:28
Wij willen een Waterluxe Duo 12 aanschaffen. Iemand hier ervaring met deze ontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De Aqmos doet volgens nen metingen

1000 liter per uur van 20 naar 8 dH en
240 liter per uur van 20 naar 0,5 dH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
In Nederland hebben we toch geen dh van 20?

Hier in het noorden is het volgens vitens 6,5

@rickbouman vraag @Atomic2005 even die heeft er 1

[ Voor 23% gewijzigd door Possible op 14-07-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:02:
In Nederland hebben we toch geen dh van 20?

Hier in het noorden is het volgens vitens 6,5

@rickbouman vraag @Atomic2005 even die heeft er 1
Dat weet ik, maar geeft even aan wat de capaciteit is.
Liters roepen zonder dat bekend is wat er uit het water gehaald moet worden heb je niets aan toch😉
https://www.aqmos.com/kapazitaetsrechner/

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 14-07-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeunVR
wizzopa schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:51:
De Aqmos doet volgens nen metingen

1000 liter per uur van 20 naar 8 dH en
240 liter per uur van 20 naar 0,5 dH
Ik snap dus ook niet helemaal waarom de Aqmos dit kan halen.
Daar zit een 8l kolom in.
Als het lineair is dan is dit meer dan 16liter per minuut voor dH 10 naar 0.
Waarom is dit veel meer dan de High-End Fleck 5800 XTR - 8 van goedkopewaterontharders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
TeunVR schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:46:
[...]

Ik snap dus ook niet helemaal waarom de Aqmos dit kan halen.
Daar zit een 8l kolom in.
Als het lineair is dan is dit meer dan 16liter per minuut voor dH 10 naar 0.
Waarom is dit veel meer dan de High-End Fleck 5800 XTR - 8 van goedkopewaterontharders?
https://waterontharderkiezen.nl/kieswijzer-waterontharders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Rol-Co schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:27:
[...]Hij zal ze ook wel groter hebben vermoed ik ;) oh en mijn douchekop van niebla doet 5 liter per minuut, maar de kraan en wc doen meer dus de 15 liter.
In het algemeen gesteld: Tis al jammer dat we drinkwater door de plee spoelen en nog een stap verder, onthard drinkwater door de plee spoelen....
Er wordt al jaren gesproken om daar gescheiden systemen van te maken, met die onthardling erbij zou dat al helemaal een mooie optie zijn.
Je zou iig de wc kunnen voorzien van water dat niet onthard is, dan haal je iig een flinke belastingscomponent van de harskolom er definitief uit.

Het werk: Een water-splitter voor de kolom (3-weg) en dan extra waterleidingen naar de WC's, en dat kan in een aantal gevallen wel eens lastig zijn. En die water-splitter moet wrs "smart" zijn zodat je geen backflush wat onthard water uit de kolom krijgt richting de WC-leiding??? Er zijn weerstandsverschillen (agv de kolom) maar die zijn ook weer niet extreem hoog.

Het kost wel eea maar je bespaart wel heel veel op de kolom capaciteit en dus ook op het regeneratie zou en afval water. En mogelijk was er een veel kleinere installatie mogelijk, die dus wrs veel goedkoper is en van dat eenmalig verschil zou je al de aanleg van de extra leidingen uit kunnen bekostigen.

Zijn er mensen die zo een omleiding voor de WC hebben? En ook om de tuin te besproeien, vul zelf maar in wat je er mee zou kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 15-07-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
route99 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:38:
[...]
..............
Het werk: Een water-splitter voor de kolom (3-weg) en dan extra waterleidingen naar de WC's, en dat kan in een aantal gevallen wel eens lastig zijn.........

Zijn er mensen die zo een omleiding voor de WC hebben?
Als ik dat eenvoudig kon realiseren dan was ik meteen voor regenwater gegaan. Maar helaas.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vandaar dat ik regenwater maar niet genoemd heb... dat lijkt me ook interessant, maar je moet ook een backup systeem (omschakel voorziening) hebben als het regenwater op is...

Dus blijf even gefocused op mijn primaire vraag... regenwater is mooi meegenomen als je het voor elkaar kunt krijgen tegen acceptabele kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 15-07-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Laatst online: 07:21
Wij hebben thuis recentelijk ook een waterontharder aangeschaft na veelvuldig dit forum te hebben bekeken.
Het is een Aqmos R2D2-32 geworden.
Nu was er vandaag een Miele monteur aanwezig voor onze vaatwasser (helaas afgeschreven) en deze zag de ontharder staan. Hij vertelde dat je omwille van je vaatwasser op 5dH moet gaan zitten, anders gaat deze de vaatwasser aantasten.

Nu heb ik dit al veelvuldig ook hier in het Forum voorbij zien komen en vele voors en tegens gezien.
Maar wat is er nu daadwerkelijk waar van wat de beste man van Miele zegt?
Wat is de "ideale" dH waarde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Koen87 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:50:
Wij hebben thuis recentelijk ook een waterontharder aangeschaft na veelvuldig dit forum te hebben bekeken.
Het is een Aqmos R2D2-32 geworden.
Nu was er vandaag een Miele monteur aanwezig voor onze vaatwasser (helaas afgeschreven) en deze zag de ontharder staan. Hij vertelde dat je omwille van je vaatwasser op 5dH moet gaan zitten, anders gaat deze de vaatwasser aantasten.

Nu heb ik dit al veelvuldig ook hier in het Forum voorbij zien komen en vele voors en tegens gezien.
Vaatwassers die ik heb gehad (BSH groep) moet je bij installatie de hardheid instellen, 0 is dan een optie. Waarom zou 5dH dan optimaal zijn? Zonder onderbouwing weer zo'n uitspraak waar een klant van alles van gaat denken (het is immers een monteur), maar waar je eigenlijk niks mee kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:28
Koen87 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:50:nwezig voor onze vaatwasser (helaas afgeschreven) en deze zag de ontharder staan. Hij vertelde dat je omwille van je vaatwasser op 5dH moet gaan zitten, anders gaat deze de vaatwasser aantasten.

Wat zou er dan aangetast moeten worden ?
Hier draaien de Cooker, Vaatwasser, Wasmachine al > 5 jaar probleemloos op 0 Dh

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 11:08

JdM

Humbled

Koen87 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:50:

[...] Nu was er vandaag een Miele monteur aanwezig
[...] Hij vertelde dat je omwille van je vaatwasser op 5dH moet gaan zitten, anders gaat deze de vaatwasser aantasten.

[...]
Sinds 2016 op 0dH en geen problemen met geen enkel apparaat, maar ik heb een vaatwasser van Siemens en een wasmachine van Bosch, misschien dat daar het verschil in zit :+

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 15-07-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Wow, zo snel had ik de reacties niet verwacht.
Ik was namelijk ook in de veronderstelling dat doordat je de mineralen uitwisselt, er geen agressief water ontstaat en dat 0dH zeker wel mogelijk is.
Maar gezien jullie ervaringen, moet dat dan zeker wel weer mogelijk zijn!
Bedankt voor de snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Koen87 bevalt de ontharder jou ook? En met hoeveel personen zijn jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Koen87 @baobab @DynamicDreams @TEAMIKKE

Ik zie in dit topic dat jullie allemaal eAqmos en R2D2-32 hebben.

Omdat ik fabrikantspecificaties altijd met een korreltje zout neem hoop ik dat jullie kunnen aangeven hoelang het duurt om een emmer water van 10 liter te vullen met onthard koud water? En van welke hardheid het water van het waterbedrijf is en de gewenste hardheid?

Volgens de specificaties zou het dit moeten zijn:
1.0 m3/h van 20 dh naar 8 dh
.24 m3/h van 20 dh naar 0,5 dh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
Possible schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:14:
@Koen87 bevalt de ontharder jou ook? En met hoeveel personen zijn jullie ?
Wolly schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:20:
@Koen87 @baobab @DynamicDreams @TEAMIKKE

Ik zie in dit topic dat jullie allemaal eAqmos en R2D2-32 hebben.

Omdat ik fabrikantspecificaties altijd met een korreltje zout neem hoop ik dat jullie kunnen aangeven hoelang het duurt om een emmer water van 10 liter te vullen met onthard koud water? En van welke hardheid het water van het waterbedrijf is en de gewenste hardheid?

Volgens de specificaties zou het dit moeten zijn:
1.0 m3/h van 20 dh naar 8 dh
.24 m3/h van 20 dh naar 0,5 dh
Zodra deze wordt ingebouwd, zal ik het laten weten. We moeten hiervoor nog wel wat leidingwerk verleggen / nieuw leggen. Al het materiaal is binnen, nu de klus nog klaren. Zodra wij dan wat kunnen zeggen, laten we het hier weten. Eerste indruk ziet er goed uit. Prijs is natuurlijk ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 08:16
Ik oriënteer me ook op een waterontharder. Komend jaar willen we een nieuwe badkamer, dus we dachten om nu alvast een waterontharder aan te schaffen. Ik lees hier positieve ervaringen over goedkopewaterontharders.nl Volgens mij ziet er in de basis niet een zo heel gek veel verschil tussen de verschillende merken. Maar op de website raak ik het overzicht een beetje kwijt. Wat zouden jullie adviseren?

Qua ruimte; Hij kan in onze garage (achterkant van de meterkast) of in de kruimruimte. Is mij om het even. Liever niet in de meterkast zelf, het is al zo krap.
We hebben twee kinderen, geen wensen voor grote regendouches of dubbele douchekoppen. En er is een quooker.

Ik lees dat de Premium Fleck 5800 SXT - 20. zowel tijds als volumegestuurd regenereerd en voorzien is van een Fleck 5800 klep. 20 liter harskern lijkt me ruim voldoende. Maar misschien zijn er veel verstandigere keuzes te maken. Qua budget ontloopt t elkaar allemaal niet zoveel. Hebben jullie tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-08 19:20
Wolly schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:20:
hoelang het duurt om een emmer water van 10 liter te vullen met onthard koud water? En van welke hardheid het water van het waterbedrijf is en de gewenste hardheid?
69 seconden van 12 naar 0.5dh

leiding 8 meter 15mm

Persoonlijk heb ik geen verschil in waterdruk vernomen, maar goed, ook oude 15mm leidingen (en 16 aluplex) overal. Spul is aangesloten met het degelijke 1" aansluitblok

edit: 0.52m3/h dus, scheelt denk ik niet alles van de specs. Is overigens ook al een tijdje jaar geleden dat ik de hardheid metingen heb gedaan, zal er binnenkort weer eens naar kijken. Kalk heb ik in elk geval niet meer gezien :)

edit2: mooi dom, bedenk me dat ik niet de dikste kraan in het huis heb gepakt. 1/2" buitenkraan doet 32 seconden over de 10liter: 1.1m3/h dus, scheelt nogal

[ Voor 27% gewijzigd door baobab op 15-07-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StecaGrid schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:08:
Ik oriënteer me ook op een waterontharder. Komend jaar willen we een nieuwe badkamer, dus we dachten om nu alvast een waterontharder aan te schaffen. Ik lees hier positieve ervaringen over goedkopewaterontharders.nl Volgens mij ziet er in de basis niet een zo heel gek veel verschil tussen de verschillende merken. Maar op de website raak ik het overzicht een beetje kwijt. Wat zouden jullie adviseren?

Qua ruimte; Hij kan in onze garage (achterkant van de meterkast) of in de kruimruimte. Is mij om het even. Liever niet in de meterkast zelf, het is al zo krap.
We hebben twee kinderen, geen wensen voor grote regendouches of dubbele douchekoppen. En er is een quooker.

Ik lees dat de Premium Fleck 5800 SXT - 20. zowel tijds als volumegestuurd regenereerd en voorzien is van een Fleck 5800 klep. 20 liter harskern lijkt me ruim voldoende. Maar misschien zijn er veel verstandigere keuzes te maken. Qua budget ontloopt t elkaar allemaal niet zoveel. Hebben jullie tips?
Ik overweeg die ook, maar wel met 2 badkamers met regendouches en 1x een bad. Bij jou lijkt het me zwaar overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Zo als Miss Stalin al zei,

‘A man’s gotta do, what a man’s gotta do’

Na veel mailen over de offerte, de prijs, fouten in de offerte, verkeerd of geen rekening houden met de actie code etc. de Aqmos de R2D2-32 besteld, de order bevestiging net binnen morgen even betalen en dan maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:23:
Zo als Miss Stalin al zei,

‘A man’s gotta do, what a man’s gotta do’

Na veel mailen over de offerte, de prijs, fouten in de offerte, verkeerd of geen rekening houden met de actie code etc. de Aqmos de R2D2-32 besteld, de order bevestiging net binnen morgen even betalen en dan maar afwachten.
Top! Wat is de prijs uiteindelijk geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

route99 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:38:
[...]
In het algemeen gesteld: Tis al jammer dat we drinkwater door de plee spoelen en nog een stap verder, onthard drinkwater door de plee spoelen....
Er wordt al jaren gesproken om daar gescheiden systemen van te maken, met die onthardling erbij zou dat al helemaal een mooie optie zijn.
Je zou iig de wc kunnen voorzien van water dat niet onthard is, dan haal je iig een flinke belastingscomponent van de harskolom er definitief uit.

Het werk: Een water-splitter voor de kolom (3-weg) en dan extra waterleidingen naar de WC's, en dat kan in een aantal gevallen wel eens lastig zijn. En die water-splitter moet wrs "smart" zijn zodat je geen backflush wat onthard water uit de kolom krijgt richting de WC-leiding??? Er zijn weerstandsverschillen (agv de kolom) maar die zijn ook weer niet extreem hoog.

Het kost wel eea maar je bespaart wel heel veel op de kolom capaciteit en dus ook op het regeneratie zou en afval water. En mogelijk was er een veel kleinere installatie mogelijk, die dus wrs veel goedkoper is en van dat eenmalig verschil zou je al de aanleg van de extra leidingen uit kunnen bekostigen.

Zijn er mensen die zo een omleiding voor de WC hebben? En ook om de tuin te besproeien, vul zelf maar in wat je er mee zou kunnen.
Ja, ik heb 1 wc er niet op zitten, maar als het kon liever wel, ik heb de ontharder namelijk om geen kalk in mijn spullen te krijgen dus ook de wc's waardoor je minder vervuiling van kalk krijgt, makkelijker schoonmaken enz enz.
Die winst is mij meer waard dan een beetje zout besparen, 1 kraan vervangen is 10 jaar zout. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:26:
[...]

Top! Wat is de prijs uiteindelijk geworden?
Totale kosten 325 euro incl 40 verzendkosten.

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 15-07-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Koen87 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:11:
Wow, zo snel had ik de reacties niet verwacht.
Ik was namelijk ook in de veronderstelling dat doordat je de mineralen uitwisselt, er geen agressief water ontstaat en dat 0dH zeker wel mogelijk is.
Maar gezien jullie ervaringen, moet dat dan zeker wel weer mogelijk zijn!
Bedankt voor de snelle reacties.
5 is natuurlijk kul, waarom zou je anders zout in de vaatwasser moeten gooien? En instellen op hardheid, niet omdat die vaatwasser 5dh nodig heeft toch? 0,5 zou ik nog kunnen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Rol-Co schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:15:
[...]Ja, ik heb 1 wc er niet op zitten, maar als het kon liever wel, ik heb de ontharder namelijk om geen kalk in mijn spullen te krijgen dus ook de wc's waardoor je minder vervuiling van kalk krijgt, makkelijker schoonmaken enz enz. Die winst is mij meer waard dan een beetje zout besparen, 1 kraan vervangen is 10 jaar zout. :)
Als het zulke beroerde kranen zijn... ;)
Bij hardheid ca 6,5 heb ik om die reden nog nooit kranen hoeven te vervangen, maar mss is dat bij DH 12 en hoger wel zo?
Wellicht dat de tuin/veel plantenbakken buiten besproeien een veel beter voorbeeld is om een aftakking voor de ontharder te hebben. Waarom zou je daar onthard water willen gebruiken... Over het zwembad ... daar ga ik het niet over hebben.. daar zit met het regentekort een andere discussie doorheen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

route99 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:26:
[...]
Als het zulke beroerde kranen zijn... ;)
Bij hardheid ca 6,5 heb ik om die reden nog nooit kranen hoeven te vervangen, maar mss is dat bij DH 12 en hoger wel zo?
Wellicht dat de tuin/veel plantenbakken buiten besproeien een veel beter voorbeeld is om een aftakking voor de ontharder te hebben. Waarom zou je daar onthard water willen gebruiken... Over het zwembad ... daar ga ik het niet over hebben.. daar zit met het regentekort een andere discussie doorheen.....
De kraan was een voorbeeld, maar die hebben wel te lijden hoor. Wij hebben hier een 6,5 ongeveer, niet wild hoog maar toch wel lekker dat je minder hoeft te poetsen op wc's en badkamer.
Buitenkranen zitten er niet op, zwembad dus ook niet. :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:00
Sinds 2 maanden een ontharder, werkt dikke prima. Net onze koffie-automaat laten onderhouden en de reparateur gaf aan dat onthard water slecht is voor een volautomatisch espresso apparaat omdat er dan minuscule zoutdeeltjes de slangen en sensoren verstoppen.
Lijkt mij (veel te) ver gezocht. Heb hier niets over kunnen vinden. Iemand hier meer ervaringen mee en/of kennis van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Net de knelkoppeling 22mm naar 1 inch binnen gekregen en deze passen er direct op. Zijn dus 1 inch schroefdraden... kennelijk moet je dus de binnenkant meten? Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Helox-in-a-box welke is dat ? Voor montage blok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@DaWayne Wat ik me wel kan voorstellen dat als je onder een bepaalde waarde komt dat de kalkaanslag zelf niet meer kan ontstaan bij gebrek aan zgn nucleatie van de primaire deeltjes (een soort van "samenklontering", wat niet altijd exact hetzelfde is als nucleatie). De verdunning van de kalk is dan door de lage DH zo groot dat de nano deeltjes zouden kunnen blijven bestaan.
Kalk komt in de praktijk in 3 vormen voor:aragonite, calcite, en vaterite, maar het is een dynamisch evenwicht.
https://advances.sciencemag.org/content/4/12/eaau6178

Als de sensoren gevoelig zijn voor absorptie of mss zelf holtes hebben waar de nano kristallen in passen, zou je de problemen daar mee kunnen verklaren. Maar bij gebrek aan ondersteuning laat ik het hier bij.
Ben ook geen anorganisch chemicus, maar kristallografie was een verplicht onderdeel v/d studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Ja voor het montage blok van Aqmos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DaWayne schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:23:
Sinds 2 maanden een ontharder, werkt dikke prima. Net onze koffie-automaat laten onderhouden en de reparateur gaf aan dat onthard water slecht is voor een volautomatisch espresso apparaat omdat er dan minuscule zoutdeeltjes de slangen en sensoren verstoppen.
Lijkt mij (veel te) ver gezocht. Heb hier niets over kunnen vinden. Iemand hier meer ervaringen mee en/of kennis van?
Ik heb een jura we8 met een smartfilter en die zit er nog in, ik ben nu aan het testen of hij rood gaat aangeven op zijn filter door de hoeveelheid vullingen van het reservoir of op een andere manier. Wel zie ik dat het plexiglas reservoir niet meer wit wordt en geen kalk rand krijgt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Door de goede aanbieding van Aqmos ben ik ook bijna overstag om het R2D2 cabinet aan te schaffen ipv een Pentair Fleck Duo voor in de meterkast.

Het cabinet moet dan wel in de trapkast komen waardoor ik leidingwerk vanaf de meterkast een paar meter onder de vloer (via de kruipruimte) moet gaan leggen.
In de meterkast wil ik het bypass montageblok van Aqmos tussen de 22mm waterleiding plaatsen en moet dan daar (flexibele) waterleiding aansluiten die naar de trapkast gaat. Daarop moeten dan de meegeleverde flexibele slangen van de Aqmos komen.

Ik heb geen ervaring met flexibele leidingen en koppelingen. Wie kan mij svp helpen met wat ik nodig heb?

Verder heb ik nog een tip voor regeneratiezout: momenteel bij Welkoop/Boerenbond in de aanbieding voor 9€ per zak van 25kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:46
Ik had vorige week 3x25KG bij de sligro voor nog geen 7 euro per zak (inclusief BTW)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1 ... 29 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.