Ik heb in ons nieuwbouwhuis ook een Hydrotense high-flow geinstalleerd.
In de meterkast zitten de aansluitingen voor water en riolering. De twee buitenkranen zitten niet achter de ontharder, de rest van het huis wel.
Op de standleiding van 110 heb ik een klemaanboorzadel gemonteerd. Niet het zadel wat door hydrotense geleverd wordt, maar eentje die ik er in kan klemmen door middel van het aandraaien van een wartel aan de voorzijde. Ik kan niet bij de achterkant van de buis, dus dat was de enige optie. De standleiding zit achter het hout op de foto. De aansluiting kon niet lager omdat ik dan in de aansluitvrije zone van de standleiding zou zitten (de eerste meter moet vrij blijven van aansluitingen)
In de aanvoerleiding zit een CA klep, maar die heeft twee problemen. Ten eerste zorgt die klep voor behoorlijk drukverlies, maar ten tweede maakt hij enorm herrie als er weinig water gevraagd wordt. Ik heb geen idee waarom, want de aansluiting zou meer dan voldoende voordruk moeten hebben.
De ontharder zelf staat aan de achterkant van de meterkast. Het zoutvat staat op hoogte, zodat de overloop ook netjes aangesloten kan worden.
De afvoer is gemaakt door een PVC verloop van 100 naar 40 achter een sifon te monteren. De afvoerleidingen hangen daar in en zijn door de plaat gevoerd.
De flexibele waterleidingen zijn met een beugel aan de bovenliggende plank gehangen zodat ze niet aan de harsfles zelf hangen.
De hardheid voor installatie heb ik gemeten op 8 (Brabant Water geeft aan 6), dus de Fleck is ingesteld op 8. Met behulp van het mengventiel is de uitgaande hardheid nu 1 a 2 (3 druppels bij een 10 ml flesje zou 1,5 graden moeten zijn).
Als iemand nog tips heeft hoe het geluid van de CA klep te verminderen hoor ik het graag. Ik haal hem er vandaag even tussenuit om eens te kijken of er misschien van binnen iets vervuild is, maar als hij zo'n geluid blijft maken komt die klep niet terug.
PS. Aardklem op de aanvoerleiding ontbreekt nog. Die had ik even niet liggen, maar die komt wel terug.