Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 32 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Bij mij is de Aqmos doos met drie dagen vertraging ook binnengekomen. Hij was volgens de tracker verkeerd gesorteerd ergens, maar de doos was ook flink gehavend en aan de onderkant met tape verstevigd. Zachtzinnig wordt er niet mee omgesprongen tijdens transport helaas.
Gelukkig geen beschadigingen kunnen ontdekken en het ziet er allemaal wel degelijk uit. Flinke slangen en 1" aansluitingen op die bypass kraan, zwaar spul. Ik zit nog te kijken hoe ik dat evt aan de muur bevestig.

Na onze vakantie ga ik het spul aansluiten. Er moet waterleiding via de kruipruimte naar de trapkast, dus nog wel ff een klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applee
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-11-2020
Hallo

Geweldig dat jij deze hebt. Ik heb ook paar dagen geleden binnengekomen. :) Ik zie dat jij een puntstuk van 1" > 22 mm knel de aansluitingen hebt. Maar ik verwacht het niet dat ik geen mogelijk een puntstuk van 1" > 15 mm knel kan vinden. :| Want ik heb hier alleen maar hele huis met 15 MM koper buis. Wie weet waar kan ik een puntstuk van 1" > 15 mm knel vinden? Dank je.
TEAMIKKE schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:02:
[...]

Inmiddels de Aqmos R2D2-32 geïnstalleerd. Mijn waterleiding gaat vanaf de watermeter eerst naar zolder naar de CV ketel. Hier een nieuwe leiding naast gelegd en die gebruikt als aanvoer. Vervolgens gaat het water door de ontharder en daarna naar de CV-ketel en de rest van het huis. Met een puntstuk van 1" > 22 mm knel de aansluitingen gemaakt. Afvoer van de Aqmos maakt gebruik van de afvoer van de CV ketel met een air gap er tussen. Zouttabletten bij de Welkoop gehaald (25 kg voor €12,95). Installatie is eenvoudig. Met het test kitje bepaalt dat het water een hardheid had van 10 dh. Na installeren ontharder is deze 0 dh :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grootste voordelen die ik ervaar:
- Geen droge huid meer na douchen
- Kalkvrije kranen / machines
- Geen kalkvlekken op auto na wassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:26
Applee schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:30:
Hallo

Geweldig dat jij deze hebt. Ik heb ook paar dagen geleden binnengekomen. :) Ik zie dat jij een puntstuk van 1" > 22 mm knel de aansluitingen hebt. Maar ik verwacht het niet dat ik geen mogelijk een puntstuk van 1" > 15 mm knel kan vinden. :| Want ik heb hier alleen maar hele huis met 15 MM koper buis. Wie weet waar kan ik een puntstuk van 1" > 15 mm knel vinden? Dank je.

[...]
Neem een verloopring 1”x3/4” https://www.warmteservice...0Gjg-oEAQYASABEgLlH_D_BwE
Dan kan je wel verder met 3/4 x15 mm

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of duims naar half duims, hornbach heeft dat zo liggen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:45

ericplan

5180 Wp PV

Of deze verloopring in een 22 mm knelfitting:
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 22:38
Wat kan ik het beste gebruiken om de 1” bypass op de 22 leiding te monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 12:05
bprak schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:18:
Wat kan ik het beste gebruiken om de 1” bypass op de 22 leiding te monteren?
https://2-improve.com/win...m-naar-duims-buitendraad/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 14:52
wizzopa schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:38:
[...]

Neem een verloopring 1”x3/4” https://www.warmteservice...0Gjg-oEAQYASABEgLlH_D_BwE
Dan kan je wel verder met 3/4 x15 mm
Zo hebben wij het ook gedaan, ging prima en waterdicht.
Helaas was dat hier wel een gezoek naar op zaterdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:45

ericplan

5180 Wp PV

Koen87 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:33:
[...]

Zo hebben wij het ook gedaan, ging prima en waterdicht.
Helaas was dat hier wel een gezoek naar op zaterdag
Dan was de verloopknelring handiger geweest. Werkt snel, gewoon deze in plaats van het bekende tonnetje, maar het is bij de klusser niet zo’n bekend artikel.
Afbeeldingslocatie: https://supplier-images-myshop.r.worldssl.net/resizer/4072000/pictures/Knelring-verloop-22-15mm-large.jpg?version=1

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 27-07-2020 09:11 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
ericplan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:40:
[...]

Dan was de verloopknelring handiger geweest. Werkt snel, gewoon deze in plaats van het bekende tonnetje, maar het is bij de klusser niet zo’n bekend artikel.
[Afbeelding]
Daar heb je gelijk in, maar mijn situatie was anders dan waar we nu de vraag van beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:52
Ik heb mijn ontharder nu een half weekje in gebruik.
Ik moet zeggen dat ik er wel erg over te spreken ben.
Het water was de 1e dagen niet echt bijzonder lekker maar de smaak begint aardig te normaliseren.
Je proeft wel dat het anders is, maar ik vind het niet vies.
Ook schuimde het water heel erg in het begin, maar dat is nu ook weg.
Onder de douche merk je wel echt veel verschil, alle zeep producten zijn veel zachter en je huid blijft ook lekker zacht.
Ik heb de douche ook lekker geheel ontkalkt en daar zal als het goed is nu geen aanslag meer plaatsvinden.

Qua waterdruk merk ik geen negatief verschil.
Het scheelt misschien ook dat ik alles compleet in 22mm heb aangelegd en alles grof heb uitgevoerd.
Sterker nog, ik kan het me verbeelden maar volgens mij heb ik zelfs iets meer druk.
Maar dat kan ook komen omdat ik een stukje van 10cm had na de waterleiding waar 22mm->15mm->22mm ging.
Wie dat verzint om de hoofdleiding meteen even te versmallen naar 15mm....om daarna weer door te gaan met 22mm.
Dat heb ik ertussen uitgehaald zodat ik geen enkele beperking meer heb.

Qua instellingen is het wel even vogelen vind ik.
Ik heb dan wel een touchscreen maar je kan ZOveel instellen.
Voornamelijk het regenereer programma moet ik nog even goed instellen zodat ik eindig met een droge zoutbak.
Daarnaast kan ik (als het goed is) instellen dat hij alleen de hoeveelheid zout gebruikt die nodig is a.d.h.v. het gebruikte water.
Maar daar moet ik nog even induiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Frank_P op 27-07-2020 20:00 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:57
Hoe is het nog afgelopen met het haren wassen van je vriendin? Ik kreeg hier meteen te horen dat de haren zachter zijn na het installeren van de ontharder.

Ben benieuwd of het ondertussen al beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:52
XyRuS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:08:
Hoe is het nog afgelopen met het haren wassen van je vriendin? Ik kreeg hier meteen te horen dat de haren zachter zijn na het installeren van de ontharder.

Ben benieuwd of het ondertussen al beter is.
Dat is nog niet echt beter.
Ze wast met shampoo en gebruikt daarna cremespoeling achtige meuk.
Meteen na afdrogen is het erg klitterig.
Het is wel zacht nadat het droog en geborsteld is.
Misschien ligt het aan haar type haar, of misschien ligt het aan het type shampoo of juist omdat alle vet nu helemaal goed weg is?
Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Frank_P schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:05:

Wie dat verzint om de hoofdleiding meteen even af te versmallen naar 15mm....om daarna weer door te gaan met 22mm.
Dat is hier dus ook gedaan 8)7 Na de hoofdraan 22>15>22 in de meterkast. Je zou denken dat degene die dat zo heeft aangelegd niet verder is gekomen dan de basisschool, of kan er een werkelijk goede reden zijn om het zo te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 27-07-2020 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40
Dat is een waterbesparende aansluiting. :+

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-02-2024
Ben al een tijdje op zoek naar een waterontharder er zijn zoveel merken en modellen. 1 ding is zeker eindresultaat is het zelfde 0 DH onthard water krijgen uit de kranen.

Amysoft ASC-90 inclusief montage 1595 euro standaard 2 jaar garantie als er onderhoud wordt uitgevoerd kan garantie eventueel verlengd worden tot 15 jaar.
Prijs voor onderhoud om de 2 jaar kost 69.50x7= 486,50 euro

Puurwater PW20 inclusief montage 1520 euro standaard 2 jaar garantie als er jaarlijks onderhoud wordt uitgevoerd wordt all in garantie verlengd tot een periode van 15 jaar.
Prijs voor onderhoud jaarlijk 67,95x14 =951,30 euro

Amysoft totale prijs 1595+486,50 = 2081,50 euro
Puurwater totale prijs 1520+951,30 = 2471,30 euro

Wie kan mij eventuele goede prijsadvies geven?

Mijn vraag aan jullie wat is jullie ervaring betreft onderhoud laten uitvoeren is dat noodzakelijk of meer commercieel inkomsten bron voor het bedrijf?

Hoelang gaat een waterontharder over het algemeen mee als ik geen onderhoudt laat uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
"Onderhoud" is 50% voorrijkosten en 50% arbeidsloon: hardheid testen, beetje schoonmaken en zout bijvullen.
Kun je allemaal zelf.
Beiden zijn overigens niet erg goedkoop... Dat kan prima voor de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mehtevaschino
mitsumark schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:58:
"Onderhoud" is 50% voorrijkosten en 50% arbeidsloon: hardheid testen, beetje schoonmaken en zout bijvullen.
Kun je allemaal zelf.
Beiden zijn overigens niet erg goedkoop... Dat kan prima voor de helft.
Welke merk/model zal je mij dan gaan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
Waterontharder – WTR Ceramic premium – 20 prijs 747 euro
Waterontharder - Premium Fleck 20 prijs 799 euro

Prijs verschil is 50 euro wat zijn de voornamelijke verschillen.

Heb eerder website van goedkope waterontharder webshop gezien maar is het niet goedkoop is duurkoop uiteindelijk?

[ Voor 67% gewijzigd door mehtevaschino op 28-07-2020 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@olifant-pinda

Wtr ceramic is eigen merk met ceramische kleppen.
Fleck is een merk

Goedkoop duurkoop? Tja, die van 1700 moet dan wel 2x zo lang meegaan. Of je kan 2 wtr kopen voor dat geld. 4 budget versie’s
Zeg jij het maar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Laat jullie niet vangen aan die "ceramic ontharder"... Dit toestel heeft een Runxin klep, Chinees.

Ze vragen maar 50 euro minder dan het toestel met een kwalitatieve Fleck klep.

Het lijkt erop dat ze eerst bekend wilden worden met 2 opties: een goedkoop en duurzaam toestel en nu een "vernieuwde ontharder" willen verkopen met een Chinese klep voor de prijs van het duurdere toestel...

Volgens mij is er nergens informatie te vinden over de werking van die "keramische schijven"

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
olifant-pinda schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:59:
Ben al een tijdje op zoek naar een waterontharder er zijn zoveel merken en modellen. 1 ding is zeker eindresultaat is het zelfde 0 DH onthard water krijgen uit de kranen.

Amysoft ASC-90 inclusief montage 1595 euro standaard 2 jaar garantie als er onderhoud wordt uitgevoerd kan garantie eventueel verlengd worden tot 15 jaar.
Prijs voor onderhoud om de 2 jaar kost 69.50x7= 486,50 euro

Puurwater PW20 inclusief montage 1520 euro standaard 2 jaar garantie als er jaarlijks onderhoud wordt uitgevoerd wordt all in garantie verlengd tot een periode van 15 jaar.
Prijs voor onderhoud jaarlijk 67,95x14 =951,30 euro

Amysoft totale prijs 1595+486,50 = 2081,50 euro
Puurwater totale prijs 1520+951,30 = 2471,30 euro

Wie kan mij eventuele goede prijsadvies geven?

Mijn vraag aan jullie wat is jullie ervaring betreft onderhoud laten uitvoeren is dat noodzakelijk of meer commercieel inkomsten bron voor het bedrijf?

Hoelang gaat een waterontharder over het algemeen mee als ik geen onderhoudt laat uitvoeren.
Onderhoud is zelf te doen, YouTube: Устройство и обслуживание клапана Canature BNT 165 en als voorbeeld de spare parts
https://www.aqmos.com/was...teuerventil-bnt-1650m?c=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
bke schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:27:
Laat jullie niet vangen aan die "ceramic ontharder"... Dit toestel heeft een Runxin klep, Chinees.

Het lijkt erop dat ze eerst bekend wilden worden met 2 opties: een goedkoop en duurzaam toestel en nu een "vernieuwde ontharder" willen verkopen met een Chinese klep voor de prijs van het duurdere toestel...

Volgens mij is er nergens informatie te vinden over de werking van die "keramische schijven"
Ik heb de Ceramic staan thuis. Ervoor gekozen omdat ik de klep ken van de installatie bij mijn ouders. Achteraf had ik inderdaad misschien beter een Fleck kunnen kiezen vanwege het makkelijker verkrijgen van vervanging onderdelen, de betere documentatie en het kleine prijs verschil.

Maar ik ben er wel heel blij mee, Runxin is volgens mij gewoon een prima merk en een grote speler. Er zijn meerdere Nederlandse bedrijven die hun ontharders met Runxin uitvoeren. Boshuis bijvoorbeeld, alleen dan dubbel de prijs.

Ik ben ook nog wel hard op zoek wat het nou exact voor voordelen geeft om een keramische schijf erin te hebben, er word geclaimed dat het hard materiaal is en dus niet slijt. Maar de rest van de klep is wel van plastic dus dan slijt er wel wat anders? :P

Een plaatje van de schijven heb ik wel kunnen vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYFCuqI4i0JQM4V-cW9p6XMVTfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MnRRLvgbqT6t7idjYvuC0DQ4.png?f=fotoalbum_large

Op deze website staat:

Hankscraft Runxin ceramic discs are diamond-hard and won't wear out like traditional seals, spacers, and pistons. They ensure many years of worry-free operation with virtually no maintenance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bke schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:27:

Doe ik ook niet, ik heb de gewone goedkoopste, als er iets mee is koop ik gewoon een nieuwe voor 40 usd.
https://dutch.alibaba.com...ro-plant-60791364239.html
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
Rol-Co schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:52:
[...]

Doe ik ook niet, ik heb de gewone goedkoopste, als er iets mee is koop ik gewoon een nieuwe voor 40 usd.
https://dutch.alibaba.com...ro-plant-60791364239.html
:P
Je koopt meteen 6? (45 per stuk, 40 vanaf 6 stuks) O-)

Zelf ook aan het kijken. Schoonouders hebben een waterluxe (1050€ ex aansluiten, 1325 inc)), collega een Aquapro Easy Medium (€1250 ex aansluiten, 1600€ inc). Beide toch een stuk duurder dan de Ceramic/Fleck waar het nu over gaat....

Helaas geen enkele ervaring met waterleidingen. Dus zelf installeren zal hem niet worden. Maar de Fleck of Ceramic lijkt mij prima. 130m3 verbruik per jaar, geen stortdouche ofzo. Dus hoef niet het grootste type.

Ander probleem: 10 cm na de watermeter is al een vertakking naar de keuken, en weer wat verderop een vertakking naar een ander deel van het huis. En het liefst heb ik nog een extra vertakking zodat ik later een buitenkraan kan hebben zonder dat ik steeds de bypass hoef te gebruiken. dus vóór de ontharder.

Dit alles zit in een put bij de voordeur. Ideaal om nog iets bij te plaatsen zoals een ontharder maar.... Geen electra natuurlijk. Dus zal de lage kruipruimte inmoeten om elektra aan te leggen. Had ik al gezegd dat ik geen ervaring heb met electra? :+

Waarom heb ik altijd van die lastige situaties die nooit standaard zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Waah
Ik kan ze gewoon per stuk kopen. :)

Wat betreft de elektra is een adapter en heb de dc kabel doorgeknipt en verlengd, adapter zit boven in de meterkast met de kabel naar de kruipruimte.
Geen wcd nodig in de kruipruimte, dat wil je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ah gewoon houtje touwtje dus ;-) soms wil ik te mooi....
Vanavond maar eens opmeten, en dan eens contact opnemen. Knoop moet eens doorgehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:48
Wij hebben ook een waterluxe besteld voor onze nieuwbouw woning. Over 2 weken komen ze deze installeren, voor de prijs die hier boven vermeldt staat.

Prijs is redelijk stevig maar goed als ik aan de andere kant kijk naar wat er al uit is gegeven, kan die 1320 euro er ook nog wel van af :+
Als daardoor alle nieuwe appartuur langer mee gaat, je nog maar heel weinig schoonmaakspullen, wasmiddel etc nodig hebt, haal je dat er vanzelf wel weer uit.

Ik ben meer benieuwd naar hoeveel zachter het water gaat zijn, ik heb redelijk vaak last van een droge huid en dat moet straks een stuk minder zijn wanneer de waterontharder geplaatst is.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
Koen87 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:28:
Zo, onze waterontharder, de Aqmos R2D2-32, zit ook eindelijk aangesloten en op zijn plaats.
Echter komen gelijk na het aanzetten al de eerste vragen naar boven.
Aangezien ik per ongeluk al aan de draaiknop had gezeten, stond deze niet meer op serv *foutje*
Nu begon deze te piepen op "waiting please"
Handmatig, zoals de handleiding beschreef, de eerste brine laten doen. Hier merk ik echter op dat ik steeds handmatig, na het piepen, de knop verder moest draaien. Terwijl dit niet in de handleiding staat.
Iemand dit ook tegengekomen? Ik weet niet zo goed waarom...

Foto's van de installatie. Het past ook allemaal precies....

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Oh en wij hebben een dH van ongeveer 7,5. Hoeveel liter staat die van jullie ingesteld? :+
Om nog terug te komen op mijn vraag dat de waterontharder een piepsignaal geeft en de draaiknop niet zelf draait.
Na contact met de klantenservice sturen ze ons een compleet nieuwe kop op en zou ik de oude terug sturen.

De aftersales is dus ook wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:19
Koen87 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Om nog terug te komen op mijn vraag dat de waterontharder een piepsignaal geeft en de draaiknop niet zelf draait.
Na contact met de klantenservice sturen ze ons een compleet nieuwe kop op en zou ik de oude terug sturen.

De aftersales is dus ook wel goed :)
Fijn dat ze het zo snel oplossen. Lijkt me een prima oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waah schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:17:
Ah gewoon houtje touwtje dus ;-) soms wil ik te mooi....
Vanavond maar eens opmeten, en dan eens contact opnemen. Knoop moet eens doorgehakt.
Nee niet houtje-touwtje, je kan ook mooi en goed verlengen, 2 aderig 0,75mm2 kabel van een meter of 4 en netjes in het stekkerblok boven de meterkast.
Even solderen en met krimpkous, klusje van 10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Rol-Co ja dat noem ik al houtje-touwtje. Ik zat al te denken om electrabuizen aan te leggen ivm vocht, speciale grondkabels ook vanwege vocht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
Kopen jullie zout ook direct bij de leverancier of gewoon bij de Gamma van het merk Axal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@olifant-pinda
Ik had ze pas nog in de aanbieding voor 9 euro.
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2020 17:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waah schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:10:
@Rol-Co ja dat noem ik al houtje-touwtje. Ik zat al te denken om electrabuizen aan te leggen ivm vocht, speciale grondkabels ook vanwege vocht etc.
Voor dc 12 volt :?

Mijn definitie van houtje touwtje is knoeien, dat is het niet, vanaf het stekkertje 10cm het snoertje door knippen en er 4 meter tussen zetten, houd plus en min goed het zelfde.

Een adapter in een wcd in je kruipruimte moet je niet willen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 29-07-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-05 15:28

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Rol-Co schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Voor dc 12 volt :?

Mijn definitie van houtje touwtje is knoeien, dat is het niet, vanaf het stekkertje 10cm het snoertje door knippen en er 4 meter tussen zetten, houd plus en min goed het zelfde.

Een adapter in een wcd in je kruipruimte moet je niet willen.
Gebruik dan wel krimpkous met een lijm-laagje is je verbinding zelf nog waterdicht ook :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mattie112 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:13:
[...]

Gebruik dan wel krimpkous met een lijm-laagje is je verbinding zelf nog waterdicht ook :)
Ja dat kan, maar als het zo nat wordt op die plek is de unit ook dood, hangt naast de kop. :) en de andere kant boven de meterkast in een kastje waar alle netwerk en logging "rommel" ligt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Na ongeveer 40 pagina’s te hebben gelezen heb ik wel wat vraagjes..

Ook ik heb een aqmos (r2d2 32) op het oog, maar met 1kg per 1000L onthard water lijkt mij dat een redelijke zoutslurper.
Ook kan ik de flow zo gauw niet vinden helaas.
Maar die prijs is erg aantrekkelijk natuurlijk.

Iets wat zuiniger is met zout is een aquacell, maar dat prijskaartje schrik je jezelf helemaal de blubber.
In dit topic de fabrikant van de unit zelf ook gevonden en dus ook de Engelse en Belgische leverancier, was iets met crown?
Nu kwam ik in dit topic ook de delta morava tegen die dus met normaal zout werkt wat aanzienlijk scheelt in de kosten, ook lijkt de capaciteit groter van de harskernen.

Nu komt de ontharder in m’n kruipruimte te staan, hoogte is niet echt een issue, elektra is ook wel te doen maar als het niet hoeft scheelt dat weer.

Maar wat is wijsheid?
Aquacell valt vanwege de prijs alleen al af.
Gebonden zitten aan “dure” blokken zie ik ook niet echt zitten
De delta morava vraag ik me af of deze echt veel zuiniger is met zout tegenover de aqmos en de investering dus terug verdiend?
Volgens deze site heb ik in mijn geval een capaciteit van 2095L heb (8 DH).
Regeneratie kost 600gr zout.
De capaciteit moet gehalveerd om de regeneratie interval te bepalen (duplex machine) maar moet dan ook het regeneratie zout gehalveerd worden?

Btw adapter kabel verlengen is geen enkel probleem voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zoek hier ook eens voor diverse ervaringen en tips.
https://community.consume...den-8/waterontharders-501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:10:
Weet niet wat voor aansluiting die adapter heeft, maar is zoiets geen optie?
Allemaal voor eigen gebruik? :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

henkNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:55:
[...]

Weet niet wat voor aansluiting die adapter heeft, maar is zoiets geen optie?

[...]

Allemaal voor eigen gebruik? :)
Ja dat zou ook kunnen, maar die had ik natuurlijk niet voorhanden, geen idee of er alweer wat uit china komt nu?
Zout is voor eigen gebruik..... op werk, daar staat een ietsje grotere ontharder. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
olifant-pinda schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:33:
Kopen jullie zout ook direct bij de leverancier of gewoon bij de Gamma van het merk Axal?
Ik heb laatst, omdat ze geen Axal hadden bij de gamma, het andere zout meegenomen, ISIFIX, 2 zakken.
Gaat ook prima.
fietsenrex schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:26:
Na ongeveer 40 pagina’s te hebben gelezen heb ik wel wat vraagjes..

Ook ik heb een aqmos (r2d2 32) op het oog, maar met 1kg per 1000L onthard water lijkt mij dat een redelijke zoutslurper.
Ook kan ik de flow zo gauw niet vinden helaas.
Maar die prijs is erg aantrekkelijk natuurlijk.

Iets wat zuiniger is met zout is een aquacell, maar dat prijskaartje schrik je jezelf helemaal de blubber.
In dit topic de fabrikant van de unit zelf ook gevonden en dus ook de Engelse en Belgische leverancier, was iets met crown?
Nu kwam ik in dit topic ook de delta morava tegen die dus met normaal zout werkt wat aanzienlijk scheelt in de kosten, ook lijkt de capaciteit groter van de harskernen.

Nu komt de ontharder in m’n kruipruimte te staan, hoogte is niet echt een issue, elektra is ook wel te doen maar als het niet hoeft scheelt dat weer.

Maar wat is wijsheid?
Aquacell valt vanwege de prijs alleen al af.
Gebonden zitten aan “dure” blokken zie ik ook niet echt zitten
De delta morava vraag ik me af of deze echt veel zuiniger is met zout tegenover de aqmos en de investering dus terug verdiend?
Volgens deze site heb ik in mijn geval een capaciteit van 2095L heb (8 DH).
Regeneratie kost 600gr zout.
De capaciteit moet gehalveerd om de regeneratie interval te bepalen (duplex machine) maar moet dan ook het regeneratie zout gehalveerd worden?

Btw adapter kabel verlengen is geen enkel probleem voor mij.
Hoe kom je aan die waarde 1 kilo zout op 1000 liter water voor de Aqmos R2D2-32?
Overal waar ik zoek, kom je tussen de 1 en 1,5 kg per regeneratie. Bij mij is dat dus na ongeveer 4000 liter. (dH waarde van 7,5)
Zie ook hier en hier

[ Voor 75% gewijzigd door Koen87 op 30-07-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
Koen87 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:12:
Hoe kom je aan die waarde 1 kilo zout op 1000 liter water voor de Aqmos R2D2-32?
Overal waar ik zoek, kom je tussen de 1 en 1,5 kg per regeneratie. Bij mij is dat dus na ongeveer 4000 liter. (dH waarde van 7,5)
Zie ook hier en hier
Dat vertelde aqmos mij in een mail toen ik erom vroeg.
Btw de 32 versie regenereert iedere 7 dagen of tot de kern verzadigd is net wat er eerder komt.
Althans dat is wat ze mij vertelde

[ Voor 10% gewijzigd door fietsenrex op 30-07-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
fietsenrex schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Dat vertelde aqmos mij in een mail toen ik erom vroeg.
Btw de 32 versie regenereert iedere 7 dagen of tot de kern verzadigd is net wat er eerder komt.
Althans dat is wat ze mij vertelde
Dat klopt, dat is in te stellen. De R2D2 is volume gestuurd en zal regeneren na het aantal liters of na de ingestelde aantal dagen. Ik weet niet of het nodig is, maar het is makkelijk te wijzigen als je dat wilt.
Bij mij stond deze op 3 dagen ingesteld? Heb dit nu ook aangepast. Je kan er ook 30 dagen van maken als je dat zelf wilt,al zullen ze dat niet aanraden.
Daarnaast gaat Aqmos uit van water in Duitsland. deze is veel harder (20dH is niet vreemd) en dan heb je dus veel eerder een regeneratie. Vele testen wijzen echter uit dat het zoutverbruik dus rond de 1,3 kg per regeneratie is. Dit is dus goed te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Koen87 op 30-07-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
Koen87 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Dat klopt, dat is in te stellen. De R2D2 is volume gestuurd en zal regeneren na het aantal liters of na de ingestelde aantal dagen. Ik weet niet of het nodig is, maar het is makkelijk te wijzigen als je dat wilt.
Bij mij stond deze op 3 dagen ingesteld? Heb dit nu ook aangepast. Je kan er ook 30 dagen van maken als je dat zelf wilt,al zullen ze dat niet aanraden.
Daarnaast gaat Aqmos uit van water in Duitsland. deze is veel harder (20dH is niet vreemd) en dan heb je dus veel eerder een regeneratie. Vele testen wijzen echter uit dat het zoutverbruik dus rond de 1,3 kg per regeneratie is. Dit is dus goed te doen.
Kijk dat wist ik dus niet.
Volgens aqmos zou ik dan iedere 7 dagen dan 2,5 kg zout verbruiken als ik 2500L per week verbruik, maar dat is dus ook niet geheel waar?
1,3kg per 4000L (7,5- 8dh) klinkt inderdaad een stuk beter..
Maar stel ik zou hem iedere 7 dagen laten regenereren “gooi” ik 1500L weg maar gebruikt de ontharder dan ook 1,3kg ongeacht het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
fietsenrex schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Kijk dat wist ik dus niet.
Volgens aqmos zou ik dan iedere 7 dagen dan 2,5 kg zout verbruiken als ik 2500L per week verbruik, maar dat is dus ook niet geheel waar?
1,3kg per 4000L (7,5- 8dh) klinkt inderdaad een stuk beter..
Maar stel ik zou hem iedere 7 dagen laten regenereren “gooi” ik 1500L weg maar gebruikt de ontharder dan ook 1,3kg ongeacht het verbruik?
Het zoutverbruik om te regenereren ligt vast. Er zit een bepaald aantal liters hars in de tank en deze heeft een x waarde nodig om weer op orde te zijn. Ongeacht of deze dus "op" is of half gebruikt, zal de regeneratie cyclus dus het verbruik van het zout bepalen. Dus het antwoord is ja. Ongeacht het verbruik, kost een cyclus je 1,3kg. Daarom zit ik er ook sterk aan te denken om die 7 dagen omhoog te gooien. Lijkt mij sterk overdreven?
Wellicht dat anderen hier een andere mening hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:28
Zonder eerst een T&T code o.i.d. te hebben gehad stond er een vrachtwagen met een kleine pallet voor de deur. Een Aqmos BM-60.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Whg1W0r5KOgfwEXbWBWwRa4kLPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4EVbd9sK0LpxryxuxRwCIUk.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Koen87 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Het zoutverbruik om te regenereren ligt vast. Er zit een bepaald aantal liters hars in de tank en deze heeft een x waarde nodig om weer op orde te zijn. Ongeacht of deze dus "op" is of half gebruikt, zal de regeneratie cyclus dus het verbruik van het zout bepalen. Dus het antwoord is ja. Ongeacht het verbruik, kost een cyclus je 1,3kg. Daarom zit ik er ook sterk aan te denken om die 7 dagen omhoog te gooien. Lijkt mij sterk overdreven?
Wellicht dat anderen hier een andere mening hebben.
Teveel dagen ertussen laten zitten lijkt me niet bevorderlijk maar 7 lijkt me inderdaad wat onnodig veel? Het mooist zal zijn als je het aantal dagen ongeveer kan matchen met je verbruik. De vraag is echter hoeveel dagen je mag wachten. Dat op het apparaat 30 dagen ingesteld kan worden terwijl dit schadelijk is lijkt me ook wel bijzonder om als fabrikant te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
belly89 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:49:
[...]

Teveel dagen ertussen laten zitten lijkt me niet bevorderlijk maar 7 lijkt me inderdaad wat onnodig veel? Het mooist zal zijn als je het aantal dagen ongeveer kan matchen met je verbruik. De vraag is echter hoeveel dagen je mag wachten. Dat op het apparaat 30 dagen ingesteld kan worden terwijl dit schadelijk is lijkt me ook wel bijzonder om als fabrikant te doen. :)
Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, wellicht dat dit ook niet kan hoor.
Maar zelf vind ik 7 dagen ook wat veel. Als we op vakantie gaan, vind ik 10 á 14 dagen ook prima?
Ik zal nog is kijken wat goed is. Alleen verwacht ik dat we als we geen tijd er bij hadden staan, zo ongeveer om de 20 dagen regenereren, aangezien we hier zo'n 80m³ water verbruiken per jaar. Dat zou, gezien de hardheid, zo'n 20x regenereren zijn, ofwel, om de 2,5e week per jaar. lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Wij verbruiken ook zo'n 80m3 per jaar. Heb ook de Aqmos (moet nog installeren na de vakantie) en ga denk ik om de 12 dagen regenereren. 7 dagen geldt als een veilig advies, 2 weken als soort van maximum. Maar echt grote risico's met een langer interval heb ik niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
Ik ga hem dan waarschijnlijk op 10 dagen zetten, dan heb ik 9/10 gevallen een regeneratie op volume en niet op tijd.
Zit ik alleen nog met 1 uitdaging..
Omdat de ontharder in mijn kruipruimte komt te staan word het lastig om de rest capaciteit af te lezen.
Ik ga het ontharde water in m’n aquarium gebruiken en dat kan dus lijden tot een regeneratie tijdens een waterwissel.
Als dat onopgemerkt gebeurd kunnen Ca en Mg dus hoger oplopen dan de bedoeling is omdat ik wel ga remineraliseren.
Voor die ene keer dat m’n keukenboiler zich vult met hard water of dat ik douche met hard water maak ik me niet zo druk.

Dus eigenlijk mijn vraag, is het ook zo in te stellen dat er vrijdag nacht een restcapaciteit moet zijn van 500L en de rest van de dagen regenereert wanneer nodig (tijd of volume)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
Zie namelijk dat heel veel forumleden kiezen voor Duitsmerk Aqmos is dat vanwege laag aanschaf prijs of is dit top kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Laatst online: 21:28
olifant-pinda schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:40:
Zie namelijk dat heel veel forumleden kiezen voor Duitsmerk Aqmos is dat vanwege laag aanschaf prijs of is dit top kwaliteit?
Voornamelijk de prijs, zeker met de maandaanbieding. Het aansluitblok met de drie kranen is ook makkelijk.

Je kunt de maandaanbieding ook bestellen zonder 100kg zout, dat scheelt vast verzendkosten en ik kreeg 25 euro korting. Verzending was 59 euro. Maandag besteld, vandaag in huis.

T.a.v. kwaliteit zal e.e.a. zich nog moeten bewijzen, maar alleen de klep is van een ander merk dan alle andere aanbieders. Een zoutbak is een zoutbak, dat is plastic.

T.a.v. Aqmos zie ik op dit forum ook al goede aftersale reacties.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
olifant-pinda schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:40:
Wij heb hem gekocht van wege de lage prijs, zonder slangen en montageblock voor 325 euro incl. verzendkosten. De stuurkop is van Chinese makelij.
Morgen is de laatste dag dat je kan bestellen met 16 % korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
Aqmos heeft maar 3 jaar garantie als ik vergelijk met andere duurdere waterontharder waar ze minimaal 5 jaar garantie geven.

Omdat het een Chinese makelij is het niet goedkoop is duurkoop dat wil ik namelijk voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
olifant-pinda schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:18:
Aqmos heeft maar 3 jaar garantie als ik vergelijk met andere duurdere waterontharder waar ze minimaal 5 jaar garantie geven.

Omdat het een Chinese makelij is het niet goedkoop is duurkoop dat wil ik namelijk voorkomen...
Beetje vertrouwen in de Chinese producten mag wel hoor. Deze levert de kop http://www.canature-global.com/milestone voor de Aqmos. Maar er zijn er wel meer, even wat posts terug lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
fietsenrex schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:33:
Ik ga hem dan waarschijnlijk op 10 dagen zetten, dan heb ik 9/10 gevallen een regeneratie op volume en niet op tijd.
Zit ik alleen nog met 1 uitdaging..
Omdat de ontharder in mijn kruipruimte komt te staan word het lastig om de rest capaciteit af te lezen.
Ik ga het ontharde water in m’n aquarium gebruiken en dat kan dus lijden tot een regeneratie tijdens een waterwissel.
Als dat onopgemerkt gebeurd kunnen Ca en Mg dus hoger oplopen dan de bedoeling is omdat ik wel ga remineraliseren.
Voor die ene keer dat m’n keukenboiler zich vult met hard water of dat ik douche met hard water maak ik me niet zo druk.

Dus eigenlijk mijn vraag, is het ook zo in te stellen dat er vrijdag nacht een restcapaciteit moet zijn van 500L en de rest van de dagen regenereert wanneer nodig (tijd of volume)?
Aquarium heeft een capaciteit van 500 liter? Eigenlijk moet je dan een marge aanhouden van 500 liter. Als je volgens je hardheid zou moeten regenereren na 3000 liter stel je hem op 2500 in. Als de 2500 bereikt is gaat ie regenereren op de tijd (standaard 02:00 ‘s nachts) die jij hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat is eigenlijk het voordeel van het montageblok bij de R2D2-32, er zit toch ook een bypass knop op het apparaat zelf die hetzelfde doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
bprak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Aquarium heeft een capaciteit van 500 liter? Eigenlijk moet je dan een marge aanhouden van 500 liter. Als je volgens je hardheid zou moeten regenereren na 3000 liter stel je hem op 2500 in. Als de 2500 bereikt is gaat ie regenereren op de tijd (standaard 02:00 ‘s nachts) die jij hebt ingesteld.
Nee aquarium is 1000L ongeveer, ververs maximaal 50% per week.

Maar als ik 3000L heb en laat hem regenereren op 2500 dan gaat ie toch regenereren als de 2500 is bereikt?
Of wacht de ontharder dan tot 0200 in de nacht om te regenereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bprak
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:20:
Wat is eigenlijk het voordeel van het montageblok bij de R2D2-32, er zit toch ook een bypass knop op het apparaat zelf die hetzelfde doet?
Die is er eigenlijk alleen voor om de ontharder er tussen uit te kunnen halen.
Je hebt dan nog wel water als er wat mis is met de ontharder zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bprak
fietsenrex schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Nee aquarium is 1000L ongeveer, ververs maximaal 50% per week.

Maar als ik 3000L heb en laat hem regenereren op 2500 dan gaat ie toch regenereren als de 2500 is bereikt?
Of wacht de ontharder dan tot 0200 in de nacht om te regenereren?
Daarin heb je 2 mogelijkheden qua instellen. Of direct na het ingestelde volume. Of op de ingesteld tijd nadat dit volume bereikt is. Dus inderdaad als de 2500 bereikt is pas om 02:00 regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bprak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Die is er eigenlijk alleen voor om de ontharder er tussen uit te kunnen halen.
Je hebt dan nog wel water als er wat mis is met de ontharder zelf.
OK, dus het voordeel van het montageblok is puur dat je de waterontharder kan bypassen op een makkelijke/degelijke manier? Toch begrijp ik het nog niet helemaal, wanneer zou je niet-onthard water willen gebruiken, exotische toepassingen als grote aquaria uitgezonderd? De tuin besproeien wellicht vanuit economische overwegingen (minder zoutverbruik)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsenrex
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:32:
[...]

OK, dus het voordeel van het montageblok is puur dat je de waterontharder kan bypassen op een makkelijke/degelijke manier? Toch begrijp ik het nog niet helemaal, wanneer zou je niet-onthard water willen gebruiken, exotische toepassingen als grote aquaria uitgezonderd? De tuin besproeien wellicht vanuit economische overwegingen (minder zoutverbruik)?
Tuin Sws met hard water beregenen omdat je met onthard water het risico schijnt te lopen dat de bodem verzilt door de hoeveelheid natrium waardoor alles afsterft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsenrex
bprak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:28:
[...]

Daarin heb je 2 mogelijkheden qua instellen. Of direct na het ingestelde volume. Of op de ingesteld tijd nadat dit volume bereikt is. Dus inderdaad als de 2500 bereikt is pas om 02:00 regenereren.
Uitgesteld volume word dat dan toch genoemd?

Maargoed ik heb 4000L capaciteit (8DH) dus als ik hem op 3500L zet gaat ie dan mooi op tijd regenereren.
Zal wel de taalbarriere zijn geweest dat ik dat antwoord niet bij aqmos vandaan kreeg..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bprak
fietsenrex schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Uitgesteld volume word dat dan toch genoemd?

Maargoed ik heb 4000L capaciteit (8DH) dus als ik hem op 3500L zet gaat ie dan mooi op tijd regenereren.
Zal wel de taalbarriere zijn geweest dat ik dat antwoord niet bij aqmos vandaan kreeg..
De ‘meter override’ staat als standaard ingesteld bij de aqmos. Dan gaat ie dus op de ingesteld tijd regenereren nadat het volume behaald is. Of na het aantal ingestelde dagen als het volume nog niet behaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:20:
Ook is de bypass van de R2D2 in kunststof. Het montageblok is oerdegelijk.
Dit heeft mij de knoop laten doorhakken om dit erbij te bestellen.

Overigens heeft Aqmos elke maand een nieuwe "actie". Hoe hoog de korting is, zal volgende maand wel weer blijken. Ik kreeg destijds 10% korting, nu is deze hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik zag ene Aqmos variant op Amazon.de, inclusief foto's die klanten zelf hebben geplaatst in hun review.

In de reviews wordt geklaagd over de summiere handleiding die de betreffende fabrikant had opgesteld en verwezen naar een veel uitgebreidere handleiding.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 31-07-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
Weten jullie toevallig ook of en welke hars reiniger gebruikt moet/kan worden?

Met die 16% korting nu kan ik mooi een onderhoud setje mee bestellen en nog ultra goedkoop uit zijn.

Zout haal ik wel bij wildkamp hier op de hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
fietsenrex schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:44:
Weten jullie toevallig ook of en welke hars reiniger gebruikt moet/kan worden?

Met die 16% korting nu kan ik mooi een onderhoud setje mee bestellen en nog ultra goedkoop uit zijn.

Zout haal ik wel bij wildkamp hier op de hoek
Ik heb inderdaad direct een setje van onderstaande mee besteld. Heb eigenlijk nog niet gekeken naar de houdbaarheidsdatum o.i.d. Maar dacht hetzelfde, met 16% korting scheelt het mooi.

https://www.aqmos.com/anl...bis-5-liter?number=AQHR-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsenrex
belly89 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Ik heb inderdaad direct een setje van onderstaande mee besteld. Heb eigenlijk nog niet gekeken naar de houdbaarheidsdatum o.i.d. Maar dacht hetzelfde, met 16% korting scheelt het mooi.

https://www.aqmos.com/anl...bis-5-liter?number=AQHR-1
Ik neem deze ook meteen mee:
https://www.aqmos.com/was...nt-steuerventil-bnt-1650m

Mocht ik tegen problemen aan lopen ligt ie alvast op de plank.
Volgens aqmos is dat een komplete onderhoud set voor de klep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:30:
Ik zag ene Aqmos variant op Amazon.de, inclusief foto's die klanten zelf hebben geplaatst in hun review.

In de reviews wordt geklaagd over de summiere handleiding die de betreffende fabrikant had opgesteld en verwezen naar een veel uitgebreidere handleiding.
De Aqmos handleiding is voldoende, ook doen ze er een engelse handleiding bij. Die is ongeveer net zoals die in jou link van Kadotec. Ik vermoed dat er gewoon meerdere varianten van deze waterontharder bestaan.

Als je de R2D2 hebt, vergeet niet de settings te controleren, deze waren bij mij dus NIET correct vooringesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
henkNL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:07:
Al enige tijd lees ik hier mee, en gisteren ook opdracht gegeven aan @Arjantje1985 voor de plaatsing van een budget 15.

Dit zal volgende maand gaan gebeuren. Ik ben heel erg benieuwd.

En toch wel positief verrast dat hij ook volume gestuurd is :)
Gisteren is hier de Budget 15 (van goedkope waterontharders) in de meterkast geplaatst, de installatie soepel en netjes verlopen.
Voor nu helemaal tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CLGjjmDM/waterontharder.jpg

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@henkNL Heb je ook een detail foto van de riool aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
henkNL schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Gisteren is hier de Budget 15 (van goedkope waterontharders) in de meterkast geplaatst, de installatie soepel en netjes verlopen.

[Afbeelding]
Hoge druk water op dezelfde hoogte als de groepenkast binnen een halve meter? Ga je er nog iets van afscherming bij plaatsen? Lijkt mij vrij riskant. Maar wellicht denken daar geleerden anders over :)
Verder ziet het er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-05 16:18
[...]

[Afbeelding]
Geen terugstroombeveiliging? Bewust niet geplaatst?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
@wizzopa Nu even niet bij de hand, maar er is een gat geboord in de riolering onder de meterkast, hier een sifon aan gezet, en daarop weer deze delta air gap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/83b3e4f439c37be009c29f42ac24e2b9775be1b1/?url=https%3A%2F%2Fwww.waterverzachteraquagroup.be%2Fuploads%2Fimages%2F_w300%2F286300.jpg

Hier zitten de twee slangen aan, een van de ontharder en een van de overloop van de zoutbak.

@Koen87 Ik heb nog wat plexiglas liggen, zit er aan te denken hier een schermpje van te maken.

@hansvk Tsja, schijnt verplicht te zijn, maar zoals ik hier lees ook drukverlagend...

[ Voor 7% gewijzigd door henkNL op 31-07-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@henkNL goed ingesteld?

De juiste instellingen staan in het document dat ik hierbij mee stuur.
Voor de Budget 15 is dat het volgende:

02:00
A-01
F-00
3,83m3
2-7 (menu stap 2 op 7 minuten)
3-44
4-6
5-7
H-10
b-01

De instelling F-00 is de backwash interval. Dit is de eerste spoeling om eventueel vervuiling uit de hars te halen.
In nederland is het water dusdanig schoon dat dit eigenlijk niet elke keer hoeft te gebeuren.
Als je de F op 01 instelt dan gaat hij om de regeneratie x de backwash overslaan. op 2 slaat hij het 2 x over enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Rol-Co schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:29:
@henkNL goed ingesteld?

A-01
F-00
3,83m3
3-44
4-6
5-7
H-10
b-01

De instelling F-00 is de backwash interval. Dit is de eerste spoeling om eventueel vervuiling uit de hars te halen.
In nederland is het water dusdanig schoon dat dit eigenlijk niet elke keer hoeft te gebeuren.
Als je de F op 01 instelt dan gaat hij om de regeneratie x de backwash overslaan. op 2 slaat hij het 2 x over enz.
Een backwash is niet alleen voor het terug spoelen van vuil, maar ook voor het voorkomen van kanaal vorming in de hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:29:
@henkNL goed ingesteld?

A-01
F-00
3,83m3
3-44
4-6
5-7
H-10
b-01

Ik had al zitten kijken in die instellingen, de meeste staan hetzelfde, behalve:
4 staat op 01 (= zoutreservoir vullen met water 1 minuut, is ook conform handleiding)
5 staat op 17 (= schoonspoelen, volgens handleiding op 10, dit maar verlagen naar 10 of 7 zoals bij jou?)

Wat is jouw idee? :) of @Arjantje1985 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fietsenrex
Koen87 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Hoge druk water op dezelfde hoogte als de groepenkast binnen een halve meter? Ga je er nog iets van afscherming bij plaatsen? Lijkt mij vrij riskant. Maar wellicht denken daar geleerden anders over :)
Verder ziet het er strak uit!
Dacht een paar pagina’s terug nog gelezen te hebben dat het zelfs niet mag volgens de normen voor de inrichting van je meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
[...]

[Afbeelding]
Zou jij voor mij eens het zoutvat willen opmeten in alle drie de dimensies. Ik heb een klein zoutvat gevraagd maar ik vermoed een grote gekregen.

Jou meterkast ziet er namelijk vrij standaard uit, net als die van mij. Maar ik krijg het vat niet in de kast. De afmetingen van mijn vat komen ook niet overeen met de opgegeven spec's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
XyRuS schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Zou jij voor mij eens het zoutvat willen opmeten in alle drie de dimensies. Ik heb een klein zoutvat gevraagd maar ik vermoed een grote gekregen.

Jou meterkast ziet er namelijk vrij standaard uit, net als die van mij. Maar ik krijg het vat niet in de kast. De afmetingen van mijn vat komen ook niet overeen met de opgegeven spec's.
22 x 22 x 46,5 cm

Aan de achterkant van het vat zit nog wel de aansluiting voor de ontharder en overloop, die meegerekend wordt hij zo'n 30 diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
henkNL schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:46:
[...]

22 x 22 x 46,5 cm

Aan de achterkant van het vat zit nog wel de aansluiting voor de ontharder en overloop, die meegerekend wordt hij zo'n 30 diep.
Super, ik ga straks eens meten aan mijne maar ik meen dat ik op 37*37 zit. Hoogte kom ik sowieso wel mee weg. Die diepte van 30 ook nog wel.

Mijn idee was hetzelfde als jou, de harscilinder links en rechts het vat. Ik neem aan dat je het geen probleem vind als ik jou foto als gebruik in de mail naar goedkopewaterontharders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Geen probleem, doe je voordeel ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

henkNL schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Ik had al zitten kijken in die instellingen, de meeste staan hetzelfde, behalve:
4 staat op 01 (= zoutreservoir vullen met water 1 minuut, is ook conform handleiding)
5 staat op 17 (= schoonspoelen, volgens handleiding op 10, dit maar verlagen naar 10 of 7 zoals bij jou?)

Wat is jouw idee? :) of @Arjantje1985 ?
Dit komt van de mail van goedkopewaterontharders.nl , dat is toch arjantje1985?
Die zegt 7, handleiding zegt 17, die 1 minuut heb ik ook gelezen maar is hele andere handleiding als hij via de mail mee stuurt.

@wizzopa
Zeg ik niet maar de leverancier, ik doe hem om en om, 1 wel 1 niet, je moet dat ding wel een beetje tweaken he.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 31-07-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-05 14:01
Ik wil in mijn nieuwe woning ook een waterontharder nemen en daarom heb ik aardig wat pagina's doorgelezen om er wat meer over te weten te komen. Ik wil hem niet zelf plaatsen daarom heb ik wat informatie gevraagd bij partijen. Zo komt Amysoft over een aantal dagen langs.

Ik heb daarnaast ook contact opgenomen met Ecomatch omdat zij een bijzondere 40 jaar garantie geven mits je onderhoud door hun uit laat voeren. Onderhoud (á € 100) is 1x per twee jaar nodig.
Daarnaast schreven zij in de mail het volgende:
Onze ontharders zijn volume en tijdgestuurd met een proportionele spoeling. Dit houd in dat de ontharder zelf bijhoud wanneer deze moet regenereren en hoeveel zout en water deze nodig heeft om een goede regeneratie uit te voeren, dit kan de ontharder op een minimum van 60% doen. Dit houd in dat wanneer u 70% van de beschikbare capaciteit verbruikt hebt de ontharder deze 70% zal gaan schoonspoelen en op deze manier is onze ontharder een van de zuinigste op de markt.

Iemand hier ervaring mee? Zijn er ook andere waterontharders die een proportionele spoeling kunnen uitvoeren?
Het klinkt in iedere geval interessant...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
Voor 4000 euro kun je 4 of meer ontharders incl installatie kopen. Dan kan ik ook wel 40 jaar garantie geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
  • Laatst online: 23:06
Als het je enkel te doen is om geen kalkaanslag meer te hebben, dan is een zoutvrije oplossing toch beter?

Dit filmpje is wel Amerikaans, zij hebben net even andere contexten. Maar het wordt wel duidelijk uitgelegd: YouTube: The Truth About Salt-Free Water Softeners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsenrex
echthard schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 03:57:
Als het je enkel te doen is om geen kalkaanslag meer te hebben, dan is een zoutvrije oplossing toch beter?

Dit filmpje is wel Amerikaans, zij hebben net even andere contexten. Maar het wordt wel duidelijk uitgelegd: YouTube: The Truth About Salt-Free Water Softeners
Er zijn al een aantal mensen in dit topic met een TAC.
Een oneflow nog iets, probleem is dat de lopende kosten best hoog zijn (€200 per 1 a 2 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
  • Laatst online: 23:06
fietsenrex schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Er zijn al een aantal mensen in dit topic met een TAC.
Een oneflow nog iets, probleem is dat de lopende kosten best hoog zijn (€200 per 1 a 2 jaar)
Ah merci, ik had op "TAC" moeten zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulderd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-04-2023
Manman, wat een informatie! Geweldig! Dank voor het delen!

Er is me nog 1 ding nog niet helemaal duidelijk. Aquacell schermt dat je blokken MOET gebruiken. Ze zeggen niet dat je geen tabletten mag gebruiken. Blokken zijn wel aanzienlijk duurder.

Mogen tabletten wel in een Aquacell of soortgelijk apparaat gebruikt worden? Het is allebei >99,9% NaCl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mulderd
Er passen geen zouttabletten in een harvey crown/aquacell.
Wel blokken. (die steken er half uit)
https://www.nederlandsezouthandel.nl/zoutblokken/

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Laatst online: 28-11-2024
Edit : zoekfunctie gebruikt

[ Voor 91% gewijzigd door jstruik op 02-08-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 17:36

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

AUijtdehaag schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:34:
@mulderd
Er passen geen zouttabletten in een harvey crown/aquacell.
Wel blokken. (die steken er half uit)
https://www.nederlandsezouthandel.nl/zoutblokken/
Hoe bedoel je eigenlijk met 'die steken er half uit'?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 17:36

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ze steken daar toch niet half uit? Het is allemaal mooi binnen de apparaatomgeving.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Trinsec schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Ze steken daar toch niet half uit? Het is allemaal mooi binnen de apparaatomgeving.
Probeer daar eens zouttabletten in te gooien, met het kapje eraf.
Daar ging het @mulderd om.

Pagina: 1 ... 32 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.