Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
@tder ik heb wel een weerstation staan, eentje van aldi, ik zal daar de batterijen eena uithalen. Ik heb zelf ook nog het idee dat het door de dakplataan komt die in het zendbereik staat, alleen daar kan ik niets an doen. Zal ook een foto posten van mijn soldeerwerk.

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een extra antenne zorgt voor een meer gericht/gebundeld signaal, maar niet voor extra vermogen.
De zgn. versterking is een misleidende term. Heb je een extra antenne probeer dan ook eens door de richting te veranderen wat de beste opstelling is; draai in verschillende richtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 13:47
Maar hoeveel antennes kun je op de HW maken voor de 433? Ik kwam laatst op marktplaats een HW tegen met buiten antenne. Ik heb namelijk zelf nog wat problemen met mijn windmeter die op 433 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vermoed dat er iets in je omgeving is dat voor verstoring zorgt... Ik heb zelf weleens dat een van mijn screens zomaar dicht gaat. Ook mijn regenmeter heeft minder bereik... Als ik rond ons huis kijk, zie ik bij buren verderop en achter ons al zo een stuk of 3/4 weerstations... Ik heb al eens met een Arduino en een 433Mhz ontvanger iets gemaakt om alle signalen op te vangen. Het gonst van de activiteiten op de 433Mhz, zeker bij wat onrustig weer... Ik vermoed dat iets in je omgeving het signaal behoorlijk verstoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reinhold schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:31:
Maar hoeveel antennes kun je op de HW maken voor de 433? Ik kwam laatst op marktplaats een HW tegen met buiten antenne. Ik heb namelijk zelf nog wat problemen met mijn windmeter die op 433 zit.
Een betere antenne op de Homewizard kan ook averechts werken. Als je nu al veel last hebt van stoorzenders dan zorgt de antenne alleen maar voor meer problemen omdat de hw gewoonweg meer zaken oppikt. Niet altijd een everbetering dus. Het beste resultaat heb ik gehaald met de positionering van de hw, in mijn geval dan wel met externe antenne.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik heb ook nog twee babyfoons in huis, zou dat kunnen storen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stampre schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:43:
Ik heb ook nog twee babyfoons in huis, zou dat kunnen storen?
Dat kan goed, niet zo zeer op de 433 band maar zeker wel op het WiFi. Heb hier zelf de raarste dingen mee ervaren zoals packet loss en storing op de 2,4 GHz band. Het kan dus wel voor bereikbaarheid issues zorgen van de hw. Je zult wat zaken moeten uitsluiten om te ontdekken waar het probleem zit.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
martinvdm schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:37:
[...]

Een betere antenne op de Homewizard kan ook averechts werken. Als je nu al veel last hebt van stoorzenders dan zorgt de antenne alleen maar voor meer problemen omdat de hw gewoonweg meer zaken oppikt. Niet altijd een everbetering dus. Het beste resultaat heb ik gehaald met de positionering van de hw, in mijn geval dan wel met externe antenne.
Ik heb geen last van stoorzenders alleen last dat ik af en toe de windmeter geen data aangeeft en al het andere werkt naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De windmeter zit meestal op het dak (jaja, open deur ;) ) en dat is vrijwel altijd recht boven waar je de HomeWizard zal plaatsen en wil je een beetje goede ontvangst hebben met alle andere apparaten in huis, dan zal de HomeWizard zo geplaatst zijn dat 'ie recht naar boven minimale ontvangst heeft.
Dus zo heel gek lijkt me dat niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
De dummy aanmaken levert geen resultaat op. Dat kan ik dan alvast uitsluiten. Ga weer verder testen, zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 19:36

Zoefff

❤ 

philipperosier schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:38:
SH5-RBD-01A binnen ter vervanging van de AWMD250. Vnvd testen en kijken of de 3 led spots nu wel echt uitgaan...
En, al positief resultaat? :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
Zoefff schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:52:
[...]

En, al positief resultaat? :)
Jup! De 3 led spots gaan nu helemaal uit. Op de behuizing staat 2 N (neutraal) aansluiten, echter binnenin blijkt dat, zoals ik al had gedacht, dat de 2x N verbindingen aan elkaar zaten direct. Dus 1x N draad is genoeg. Nadeel met deze SH5-RBD-01A is alleen dat je niet kunt dimmen met de wandschakelaar zoals met de AWMD-250 wel lukt. Ik heb dus even een ongebruikte afstandsbediening in de keukenla gelegd en hier kanaal 1 ook laten inleren op de SH5-RBD-01A, nu kun je met de aan-toets 2x drukken, wel dimmen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Oh, interessant? Hoe werkte dat dimmen met de KAKU dan? Stelde deze zich weer op het originele dimniveau in als je de schakelaar gebruikte?

De dubbele aansluiting voor de nuldraad vind je wel vaker terug, die is meestal gewoon bedoeld zodat je de nuldraad eenvoudig kan doorlussen naar de volgende aansluiting voor b.v. een stopcontact. Op die manier hoef je dat niet buiten de schakelaar te lassen, of twee draden in 1 aansluiting te frotten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:42
Zullen ze bij homewizard ooit nog iets aan homekit support gaan doen? zeker in IOS 10 ziet het der hip uit :P

http://www.iculture.nl/nieuws/home-app-ios-19-homekit/

ik weet dat je het via homebridge enzo wel werkend kan krijgen maar van die omwegen zouden toch niet moeten hoeven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Zoefff schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:37:
Oh, interessant? Hoe werkte dat dimmen met de KAKU dan? Stelde deze zich weer op het originele dimniveau in als je de schakelaar gebruikte?

De dubbele aansluiting voor de nuldraad vind je wel vaker terug, die is meestal gewoon bedoeld zodat je de nuldraad eenvoudig kan doorlussen naar de volgende aansluiting voor b.v. een stopcontact. Op die manier hoef je dat niet buiten de schakelaar te lassen, of twee draden in 1 aansluiting te frotten ;)
Hierbij was 1 nul vanuit het net de bedoeling en 1 nul die naar de lamp ging. Echter hangt dit in de centraaldoos aan elkaar dus ik heb geen tweede nul draad getrokken, is uiteindelijk hetzelfde.
Dimmen met de kaku awmd250 gaat met de wandschakelaar, aandoen en dan nog eens snel uit-aan. dan gaat ie dimmen en kun je de dimstand vastzetten. Aanklikken zat m vervolgens op de ingestelde stand. Met de SH5-RBD-01A werkt dit niet meer, staat ook niet zo omschreven in de handleiding. Dimmen moet dus met een afstandsbediening die 2x een aan-signaal kan sturen en niet "uitgaat" tussendoor. Hierdoor moet ik dus met een afstandsbediening de dimwaarde instellen. Hierna kan ik gewoon de wandschakelaar gebruiken voor aan en uit zetten, met natuurlijk de ingesteld dimwaarde.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ah, ik begrijp het. De KAKU methode voelt ook wel wat omslachtig om eerlijk te zijn. Sta je daar als een malle op die schakelaar te rammen haha. Ik ga die smartwares muk ook maar eens bestellen en inbouwen. Dank voor je update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Zoefff schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:28:
Ah, ik begrijp het. De KAKU methode voelt ook wel wat omslachtig om eerlijk te zijn. Sta je daar als een malle op die schakelaar te rammen haha. Ik ga die smartwares muk ook maar eens bestellen en inbouwen. Dank voor je update :)
T gaat prima met kaku, en je hebt geen extra(verder nutteloze) afstandsbediening nodig. Maja, liever dat de led lampen uitgaan...Ik heb op die bestaande Gira wandschakelaar (dubbele) een SH5-RBD-01A op het ene contact en een AWMT003 op het andere contact. Past vanwege een lege doos er direct naast, zodat 1 van de 2 zenders hierin kan :>

Edit: vanaf gister een acd-1000 aan de Tercal vloerverwarmingspomp gegangen. In HW ingesteld met een taak dat doordeweeks tussen 5h00-6h30 de pomp uitgeschakeld is. De thermostaat iSense staat dan ingesteld op 26 graden, om te zorgen dat de radiator in de badkamer snel heet zal worden :) In de winter zal ik dit verhaal uit moeten zetten verwacht ik...

[ Voor 20% gewijzigd door PCJR op 15-06-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacquesDerks
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-07-2024
Ivm verhuizing heb ik de lokatie van het weerstation aangepast naar de nieuwe woonplaats. Deze is ook zichtbaar op de kaart echter met de naam en plaats van de oude woonplaats..
Ik heb het weerstation een andere naam gegeven echter op de kaart staat nog steeds de "oude" naam en woonplaats. Hoe kan ik dit wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 07:54

JB

Cédric roelt!

Iemand hier een idee? Ik heb sinds het implementeren van Ubiquiti APs dat mijn HW vaak enorm lang duurt voordat de app op mijn iPhone/iPad verbinding maakt. Als ik wifi uitschakel op de iPhone/iPad, dan maakt ie meteen verbinding via 3G/4G middels HW Online.

Ook doet de HW app op de Apple Watch geen moer. Zodra ik de app aanklik op mijn watch dan blijft het symbooltje draaien:

Afbeeldingslocatie: https://mercury.io/wp-content/uploads/2015/04/Apple-Watch-Loading-Animation.gif

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhold
unconnected schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:03:
Zullen ze bij homewizard ooit nog iets aan homekit support gaan doen? zeker in IOS 10 ziet het der hip uit :P

http://www.iculture.nl/nieuws/home-app-ios-19-homekit/

ik weet dat je het via homebridge enzo wel werkend kan krijgen maar van die omwegen zouden toch niet moeten hoeven :/
Ik ben zelf weer aan het knutselen gegaan het is nog niet af maar wel ongeveer het idee wat ik wil nog status van de schakelaars. Kleuren van aan en uit wil ik veranderen van kleur bij aan of uit.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/6fd36r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfus
  • Laatst online: 28-09 16:03
Ik vind het er netjes uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 23:55
JB schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:51:
Iemand hier een idee? Ik heb sinds het implementeren van Ubiquiti APs dat mijn HW vaak enorm lang duurt voordat de app op mijn iPhone/iPad verbinding maakt. Als ik wifi uitschakel op de iPhone/iPad, dan maakt ie meteen verbinding via 3G/4G middels HW Online.

Ook doet de HW app op de Apple Watch geen moer. Zodra ik de app aanklik op mijn watch dan blijft het symbooltje draaien:
Dit is helaas een bekend probleem. Als de HW en client op hetzelfde AP zitten dan gaat het vaak langzaam. Ik heb dit zelf ook gehad en opgelost door mijn HW op mijn Ziggo WiFi router aan te sluiten terwijl ik op mijn (veel betere) Asus WiFi router zit.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:51:

Ook doet de HW app op de Apple Watch geen moer. Zodra ik de app aanklik op mijn watch dan blijft het symbooltje draaien
daxy schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:52:
[...]

Dit is helaas een bekend probleem. Als de HW en client op hetzelfde AP zitten dan gaat het vaak langzaam. Ik heb dit zelf ook gehad en opgelost door mijn HW op mijn Ziggo WiFi router aan te sluiten terwijl ik op mijn (veel betere) Asus WiFi router zit.
Dit komt helaas vaker voor idd en ligt vaak aan de combinatie van snelle devices met 802.11n/ac en een Homewizard op 802.11b/g. Routers zijn hier niet altijd even sterk in en de hw kan ook slecht overweg met snel veel data. Enige Workarround is een apart 2,4 GHz 802.11b/g router/AP voor je hw. Wat ook nog wel eens helpt is kanalen van het WiFi vast zetten en functies als WMM uitzetten en Legacy Device Support (dacht dat ubiquiti het zo noemt) aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

martinvdm schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:18:
[...]

[...]

Dit komt helaas vaker voor idd en ligt vaak aan de combinatie van snelle devices met 802.11n/ac en een Homewizard op 802.11b/g. Routers zijn hier niet altijd even sterk in en de hw kan ook slecht overweg met snel veel data. Enige Workarround is een apart 2,4 GHz 802.11b/g router/AP voor je hw. Wat ook nog wel eens helpt is kanalen van het WiFi vast zetten en functies als WMM uitzetten en Legacy Device Support (dacht dat ubiquiti het zo noemt) aanzetten.
Thnx voor de info! Heb de HW nu op DHCP gezet. Lijkt ook alleen te gebeuren bij gebruik makend van HW Online (bij thuis zijn). Zodra ik dat uitvink in de app dan connect ie meteen. Lijkt nu beter te gaan maar ik kan de HW inderdaad ook nog op een andere SSID knallen. Eens kijken hoe dit zich nu gaat houden.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
JB schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:24:
[...]

Thnx voor de info! Heb de HW nu op DHCP gezet. Lijkt ook alleen te gebeuren bij gebruik makend van HW Online (bij thuis zijn). Zodra ik dat uitvink in de app dan connect ie meteen. Lijkt nu beter te gaan maar ik kan de HW inderdaad ook nog op een andere SSID knallen. Eens kijken hoe dit zich nu gaat houden.
Werkt het ook door een tweede of derde (kan in de AC68U) guest netwerk te maken op 2.4ghz + access intranet aanvinken? Hierop dan de HW zetten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

philipperosier schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 07:48:
[...]

Werkt het ook door een tweede of derde (kan in de AC68U) guest netwerk te maken op 2.4ghz + access intranet aanvinken? Hierop dan de HW zetten :?
Dat moet ik nog testen maar het lijkt er wel op dat het niet goed gaat zodra ik met mijn iPhone op dezelde AP zit zoals hierboven al werd aangegeven. Het aanpassen van vast ip naar DHCP heeft dus niet geholpen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwacht niet dat dat helpt, want een guest-netwerk is in principe een scheiding op een andere laag en niet op de hardware-/transport-laag waar hier de problemen ontstaan.
Het probleem is namelijk dat de radio niet snel genoeg kan omschakelen tussen de snellere "N"-mode en de trage "B/G"-mode.

Een guest-netwerk is niets meer dan een apart VLAN-vlaggetje toevoegen aan de netwerk-pakketjes.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 12:28
Iemand?
Dazzie schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:37:
Ff vraagje.

Op de energie link heb ik op s1 een kwh mtr zitten. Op s2 een watermeter. Op p1 mijn slimme meter.

Nu ga ik zonnepanelen nemen en wil die op s1 aansluiten. Maar als ik daar de instellingen van wijzig, dan blijven de oude waardes daar staan. Hoe krijg ik dat weg. Wel dat ik de overige waardes behoudt.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
reinhold schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:31:
ik heb al een jaar een zelfgemaakte open dipool antenne (horizontaal) op de hw en werkt perfect. deursensoren op de schuurdeur 25 meter verderop werkt zonder problemen, en een floodlight op het dak schakelt ook goed. knalhard bereik overal.
ergens in dit forum heb ik maanden geleden fotos geplaatst.

iets anders,

hoe werkt de hue met bridge v2 tegenwoordig?
ik wil een hue led strip plus aansluiten, en dan dmv scenes vetschillende kleuren schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik kan mijn HW weer bedienen nadat ik hem heb verplaatst. Ik zou ook nog even wat soldeerwerk laten zien:
Excuus voor het grote plaatje, maar anders was soldeerwerk niet echt goed te zien :X :X

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/71643665/2016-06-18%2011.13.45.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Stampre op 18-06-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Stampre schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:31:
Ik kan mijn HW weer bedienen nadat ik hem heb verplaatst. Ik zou ook nog even wat soldeerwerk laten zien:
Excuus voor het grote plaatje, maar anders was soldeerwerk niet echt goed te zien :X :X

[afbeelding]
En dit werkt goed? BTW ik zie niet waar het draadje/antenne heen gaat en hoe :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, jouw HomeWizard is duidelijk een andere revisie als die van mij.
Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/cache/2014/02/HomeWizard-extra-antenna/2157439867.jpg

Bij mij zit er nog een aantal componenten tussen de zend-chip en de antenne. Bij jou kennelijk niet.
Mogelijk dat de impedantie van jouw eigen antenne hierdoor roet in het eten gooit. :?
Heb je het ook al geprobeerd met alleen een los draadje van 16.8 cm aan de linker pin van de antenne-module?
Puur om het uit te sluiten dat het aan de impedantie van je antenne ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 18-06-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Stampre schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:31:

[afbeelding]
Wil je eens een foto maken van je gehele print, ik zie hier allemaal nieuwe componenten op zoals meerdere LED's en het lijkt wel een InfraRood (lichtgevoelige LED of afstandbediening toekomst).

Zitten er ook gaatjes in je behuizing om deze LEDs allemaal het daglicht te laten zien, of is het nog " geheim" en zou er een nieuwe behuizing komen?

Zou er stiekem een HW 2 gelanceerd zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 18-06-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
TD-er schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:56:
Scherp van je! Er lijkt meer op te zitten ik ben echt heel erg benieuwd. Zijn er meer mensen met die nieuwe print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:21:
[...]

Scherp van je! Er lijkt meer op te zitten ik ben echt heel erg benieuwd. Zijn er meer mensen met die nieuwe print?
Het lijkt mij eerder een oudere print-revisie.
In heb wel eens foto's van een eerdere versie gezien waarbij je nog duidelijk kon zien dat er een Arduino Mega bordje op een hoofdprint zat en het lijkt er hier ook op dat er een dochter-print op de hoofdprint zit.

Maar goed, kan natuurlijk heel goed een nieuwe revisie zijn.
Die van mij is ook alweer een aantal jaren oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik moet jullie denk ik teleurstellen, ik heb deze tweedehands gekocht en deze is al paar jaren oud. Zou een nieuwere versie mijn issues op kunnen lossen?
Aangezien niemand wat zegt over het soldeerwerk ga ik ervanuit dat mijn eerste soldeersel allertijden toch prima is geweest :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Stampre schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:04:
Ik moet jullie denk ik teleurstellen, ik heb deze tweedehands gekocht en deze is al paar jaren oud. Zou een nieuwere versie mijn issues op kunnen lossen?
Aangezien niemand wat zegt over het soldeerwerk ga ik ervanuit dat mijn eerste soldeersel allertijden toch prima is geweest :-)
LOL hmmm jammer ik hoop zo op een nieuw kastje, toen hadden ze blijkbaar wel IR ambities ;-)

Inhoudelijk, ja ziet er prima uit alleen oppassen dat de + van je antenne niet de buitenkant van de originele antenne raakt. Hij helt nu wat ver over naar achteren toe, niet goed te zien hoever hij er nog vanaf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanderPijl
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-10-2019
ik heb dat ook dit zat op de eerste versie homewizard
stormfly schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:19:
[...]

Wil je eens een foto maken van je gehele print, ik zie hier allemaal nieuwe componenten op zoals meerdere LED's en het lijkt wel een InfraRood (lichtgevoelige LED of afstandbediening toekomst).

Zitten er ook gaatjes in je behuizing om deze LEDs allemaal het daglicht te laten zien, of is het nog " geheim" en zou er een nieuwe behuizing komen?

Zou er stiekem een HW 2 gelanceerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
TD-er schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:56:
Zoek de verschillen:

Bij mij zit er nog een aantal componenten tussen de zend-chip en de antenne. Bij jou kennelijk niet.
Mogelijk dat de impedantie van jouw eigen antenne hierdoor roet in het eten gooit. :?
Heb je het ook al geprobeerd met alleen een los draadje van 16.8 cm aan de linker pin van de antenne-module?
Puur om het uit te sluiten dat het aan de impedantie van je antenne ligt.
Ik ben op internet 3 verschillende tegen gekomen.
Op het board staat v2.0, 2.2 en 2.3. Nu kan ik 2.1 niet zo vinden.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2e0mzx1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/3088xfr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2cr6b79.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
ik heb nog een kleine printplaat op de kop erin zitten op de grote prinplaat. Verklaar je nader td'er. Mijn antenne kan zichzelf in de weg zitten? ik heb niet enkel het draadje geprobeerd. Nu zit antenne eraan en kan ik niet meer het draadje eraan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspelr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 23:43
Net aan de praat: ha-bridge doet zich voor als Hue bridge en kan homewizard requests koppelen aan Hue devices. Logitech hub ziet ha-bridge als Hue. Hiermee is het mogelijk om met home control van de logitech hub homewizard apparaten aan te sturen.

ha-bridge gedownload van http://bwssystems.com/#/ha-bridge en op Raspberry Pi geinstalleerd (Raspian).
(Java jre 1.8 ook geinstalleerd met de --fix-missing optie; sudo apt-get update && sudo apt-get install oracle-java8-jdk --fix-missing)
en in rc.local gestart:
java -jar -Dconfig.file=/etc/ha-bridge/ha.config -Dserver.port=80 /etc/ha-bridge/ha-bridge-2.0.7.jar &
Bridge is bereikbaar en configureerbaar op http:<ip van Raspberry>
Moet poort 80 zijn voor Logitech Hue , moet als root draaien ivm port 80.

In bridge control de device path en file aangepast naar /etc/ha-bridge/device.db (kon anders geen devices maken, vast iets met rechten)
Vervolgens via Manual Add devices toegevoegd en daar de homewizard webrequest aan gekoppeld.
Dit is ook te testen met de applicatie.
Hierna via de logitech hub setup laten zoeken naar een Hue bridge en de knoppen van de remote gekoppeld aan de diverse devices (kort indrukken aan, lang uit, was even zoeken)

1 Marstek Venus V151, HwP1 5.1903. Home Assistant met Lilygo esphome, 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stampre schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:07:
ik heb nog een kleine printplaat op de kop erin zitten op de grote prinplaat. Verklaar je nader td'er. Mijn antenne kan zichzelf in de weg zitten? ik heb niet enkel het draadje geprobeerd. Nu zit antenne eraan en kan ik niet meer het draadje eraan zetten.
Wat ik bedoelde is dat de impedantie (druk je ook uit in Ohm, maar niet te verwarren met weerstand) van de antenne (meer) problemen kan geven wanneer die extra componenten er niet tussen zitten.
Dus wat je simpelweg zou kunnen doen, is de extra antenne even lossolderen en een losse draad als extra antenne plaatsen. Puur en alleen om te kijken of dat wel lekker werkt.
Voor hetzelfde geld was de oude versie net even wat anders waardoor 'ie net even wat minder vergevingsgezind is met het plaatsen van de antenne-mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Laatst online: 27-09 13:41
Op de 2.3 lijkt wel alsof er een soort expansion bay zit rechtonderin, alsof er een extra component op gemonteerd kan worden. Enig idee wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:02
Celica_T20 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:46:
[...]

Op de 2.3 lijkt wel alsof er een soort expansion bay zit rechtonderin, alsof er een extra component op gemonteerd kan worden. Enig idee wat dit is?
RJ45 voor ethernet?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhAnt0mFS
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-09 14:48
Afbeeldingslocatie: http://www.raybowcn.com/pic/big/479_0.jpg

zou wel kunnen ja...

[ Voor 7% gewijzigd door PhAnt0mFS op 20-06-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:25

barrymel

BarryMel

Een netwerk aansluiting op de volgende Homewizard zou wel fijn zijn, wifi valt nog iets te vaak weg

BarryMel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhold
Ik zou ook wel vaste netwerk kabel willen ook bij mij valt internet steeds weg.

Maar toch zijn er dus al verschillende boarden voor de HW. Alleen de v2.1 kon ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Weet iemand of de Smartwares RM174RF koppelbare rookmelder ook op de HW werkt?
Als dat wel zo is, dan zijn ze in de aanbieding vandaag bij iBood (2 stuks voor 29,95 + 5,95 verzending)...

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:30

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Beste homewizards,

Ik heb de topicstart doorgelezen en hier wat rond gebladerd in het topic.

Heb samen met mijn vriendin een huis gekocht en wil ons huis gaan voorzien van domotica / gecombineerd met een alarm. Ik heb al van alles opgezocht en kom van smanos tot smartwares / smartalarm / homewizard, enfin, vanalles tegen. Echter heb ik geen idee hoe makkelijk alles koppelbaar is voor wat betreft mijn wensen.

Mijn wensen:
- Alarmfunctie: -> raamsensors - bewegingsmelders - ip camera's - sirene
- Veiligheid: -> Gekoppelde rookmelders
- Lichtbronnen: -> smart inbouwdimmers - smart adapter plugs - Scenes creëren
- Automatisering: -> Drietal rolluiken aansturen (2 nog te plaatsen)

Nu weet ik dat er voor Homewizard in principe wel genoeg devices te krijgen zijn sec voor elk onderdeel dat ik graag zou willen.

Echter zou ik ook graag scenerio's willen inrichten.
- Lampen Knipperen indien alarm afgaat + snapshot indien bewegingsmelders iets detecteert
- Scenario's voor lichtinstellingen maken
- Scenario - rolluiken omlaag - lampen uit - alarm aan

Nu weet ik dat er via een groepje enthousiastelingen hier wel mogelijkheden voor zijn, maar iets officieels is het niet?? iemand hier ervaringen mee? Moet ik bij Homewizard zijn of kan ik beter naar andere platformen overstappen?

Ik wil er nog even bij melden dat ik op domotica / smart home, echt een leek ben, en ik ook niet kan programmeren. Zijn er überhaupt platformen waarop ik redelijk simpel dergelijke instellingen kan maken? Uiteraard wil ik geen hoofdprijzen gaan betalen (professionele oplossingen) maar ben wel bereid om wat geld uit te geven. Desnoods dat ik in gedeeltes ga aanschaffen - bijv. eerst alarm - dan verlichting - etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chrosser schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:54:
Beste homewizards,

Heb samen met mijn vriendin een huis gekocht en wil ons huis gaan voorzien van domotica / gecombineerd met een alarm. Ik heb al van alles opgezocht en kom van smanos tot smartwares / smartalarm / homewizard, enfin, vanalles tegen. Echter heb ik geen idee hoe makkelijk alles koppelbaar is voor wat betreft mijn wensen.

Mijn wensen:

Nu weet ik dat er voor Homewizard in principe wel genoeg devices te krijgen zijn sec voor elk onderdeel dat ik graag zou willen.

- Lampen Knipperen indien alarm afgaat + snapshot indien bewegingsmelders iets detecteert

Nu weet ik dat er via een groepje enthousiastelingen hier wel mogelijkheden voor zijn, maar iets officieels is het niet?? iemand hier ervaringen mee? Moet ik bij Homewizard zijn of kan ik beter naar andere platformen overstappen?

Ik wil er nog even bij melden dat ik op domotica / smart home, echt een leek ben, en ik ook niet kan programmeren. Zijn er überhaupt platformen waarop ik redelijk simpel dergelijke instellingen kan maken? Uiteraard wil ik geen hoofdprijzen gaan betalen (professionele oplossingen) maar ben wel bereid om wat geld uit te geven. Desnoods dat ik in gedeeltes ga aanschaffen - bijv. eerst alarm - dan verlichting - etc.
Heel simpel. Homewizard is niet geschikt voor een alarm. Hoewel je best taken en alerts kunt bouwen is het 433 protocol (Point and shoot) niet betrouwbaar genoeg om als alarm te functioneren. Ik zou het dan ook houden bij schakelaars, notificatie etc maar niet als alarm inzetten en op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Chrosser schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:54:
Beste homewizards,

Mijn wensen:

Een hoop kan, en is ook precies hoe ik het wilde. Alleen lampen knipperen met alarm is er niet in dat geval. Wel gewoon sirene binnen en buiten met knipperlicht. Ik heb HW en Smanos. Voor camera een Hikvision gekoppeld met motion detection en een Synology NAS. Ik denk dat deze 3 systemen het beste aansluiten, ofja dat is bij mij iig het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 10:49
Ik heb buiten een lampje dat een keer niet uit- of aan ging nooit problemen gehad met HomeWizard..maar de laatste tijd is het echt bar!

Binnen een uur meerdere meldingen van de Geofence dat ik het gebied heb verlaten of heb betreden. En het maakt niet uit of ik nu thuis zit of aan het werk ben.. GPS al op KLEIN gezet, maar maakt ook niet uit.

Iemand anders daar nog problemen mee?? Helpt resetten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09 18:13
Ik heb even gekeken maar kom er niet met zekerheid uit.

Heb 9 panelen op dak en vind dat de energy link al prachtig weergeeft netto en bruto en overdag de prachtige min voor het verbruik. Toch wil ik die pulsteller ook eens aansluiten. Heb de KWu meter van HW er tussen. Maar wat zet ik nu als C waarde in de energy link....? Moet ik deze op C-waarde (impuls constant) 1000 zetten. Is er geen relatie tussen panelen en de c waarde? Alleen een relatie tussen de meter en de waarde begrijp ik dat goed?

dank alvast ...

[ Voor 20% gewijzigd door Yamahaa op 28-06-2016 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:42
Yamahaa schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:37:
Ik heb even gekeken maar kom er niet met zekerheid uit.

Heb 9 panelen op dak en vind dat de energy link al prachtig weergeeft netto en bruto en overdag de prachtige min voor het verbruik. Toch wil ik die pulsteller ook eens aansluiten. Heb de KWu meter van HW er tussen. Maar wat zet ik nu als C waarde in de energy link....? Moet ik deze op C-waarde (impuls constant) 1000 zetten. Is er geen relatie tussen panelen en de c waarde? Alleen een realtie tussen de meter en de waarde begrijp ik dat goed?

dank alvast ...
De C waarde is als het goed is gedefinieerd in de specificaties van je KWh meter.
Indien je die van HW hebt aangeschaft (net als ik) dan is de waarde 1000.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
helder ik zocht even bevestiging dank je wel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe hoger de c waarde hoe sneller de puls en in principe hoe sneller hw zijn waardes bij werkt. Ik heb zelf een kWh meter van ABB en deze heeft een veel lagere c waarde. Maar werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Ok Martin dank je wel. maar het is dus niet zo dat bv bij een lagere c waarde hij verkeerd gaat tellen....dat gaat nl wel fout bij de watermeter. Ik dacht dat de c waarde de interval tussen de pulsen (dus berekening) was.of lees ik je antwoord verkeerd.

En

Bedoel je dat elke meter zijn eigen c waarde heeft (en in die wetenschap een hogere waarde sneller bij gewerkt word) en die van mij dus alleen maar op 1000 moet zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 18:33
Iemand een idee of mijn ideetje gaat werken?

Een AWS-3500 Mini voor mijn Gira dimmer:

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/498/130/88/DV_8_8885788_01_4c_NL_20160216113509.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.apparatuurplanet.nl/files/2831/products/11025286/gira_systeem_2000_universeel-dimmer-basi.jpg

De schakelaar van de dimmer laat ik dus altijd aan en de AWS-3500 bepaalt of de dimmer stroom krijgt.

[ Voor 32% gewijzigd door frankpaul1 op 28-06-2016 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yamahaa schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 23:01:
Ok Martin dank je wel. maar het is dus niet zo dat bv bij een lagere c waarde hij verkeerd gaat tellen....dat gaat nl wel fout bij de watermeter. Ik dacht dat de c waarde de interval tussen de pulsen (dus berekening) was.of lees ik je antwoord verkeerd.

En

Bedoel je dat elke meter zijn eigen c waarde heeft (en in die wetenschap een hogere waarde sneller bij gewerkt word) en die van mij dus alleen maar op 1000 moet zetten...
Elke meter heeft zijn eigen c waarde en moet overeenkomen met de waarde die je in de Homewizard instelt. Verkeerde instelling kan wel degelijk een foutieve meting veroorzaken en dat kan in een Homewizard lastig worden om weer te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
frankpaul1 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 23:29:
Iemand een idee of mijn ideetje gaat werken?

Een AWS-3500 Mini voor mijn Gira dimmer:

[afbeelding]

[afbeelding]

De schakelaar van de dimmer laat ik dus altijd aan en de AWS-3500 bepaalt of de dimmer stroom krijgt.
Kan denk ik, alleen, gaat je dimmer terug naar een bepaalde stand zodra de stroom eraf, en dan erop gezet zal worden? (bv 100% of net uit/0%) ? Moet je wel rekening mee houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
PCJR schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:55:
[...]

Kan denk ik, alleen, gaat je dimmer terug naar een bepaalde stand zodra de stroom eraf, en dan erop gezet zal worden? (bv 100% of net uit/0%) ? Moet je wel rekening mee houden :P
Geen idee, dat ga ik uitvinden. Maar het zou dus kunnen, dat is al heel wat. Scheelt me weer opstaan en lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
frankpaul1 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:01:
[...]

Geen idee, dat ga ik uitvinden. Maar het zou dus kunnen, dat is al heel wat. Scheelt me weer opstaan en lopen ;)
Als de dimmer stroom krijgt, en springt verder niet naar de vorige dimstand, of "aan", tja dan blijft je lamp nog uit, en moet je nog naar de dimmer lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
PCJR schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:07:
[...]

Als de dimmer stroom krijgt, en springt verder niet naar de vorige dimstand, of "aan", tja dan blijft je lamp nog uit, en moet je nog naar de dimmer lopen...
Yep, testen dus. Was ook meer de vraag of het andere problemen op zou kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:44
Smappee valt een beetje tegen

productreview: Smappee review door HansKeesom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al een tijdje de smappee, nu ook met de gas- en watermeter.
Super om een inzicht te krijgen in verbruik!
Werkt ook met IFTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz007
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-05-2023
Hoi Heren,

Ik heb sinds 3 dagen zonnepanelen.
18 panelen van 170wp
Heb ook de Homewizard met watcher.
Nu lijkt het alsof mijn energie telling in de app niet meer klopt. Gister een verbruik van 17kw
Is daar een trucje voor of zie ik ergens iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz007
Ik heb het al gevonden.
Watcher werkt niet als er zonnepanelen zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Energy link icm met panelen zijn echt super bruto verbruik netto verbruik opbrengst dag week maand jaar.....zonne index....bijna een must...kan bijna geen andere interface tegenop bijna zou ik zeggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Yamahaa op 03-07-2016 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz007
@yamahaa

Ik heb nog geen slimme meter dus die vlieger gaat niet op. Volgens liander site zijn we vanaf nu tot 30 september ergens aan de beurt. Dan maar even kijken naar de energy link als de nieuwe meter is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Ok...ja natuurlijk dat is wel een vereiste om al die data zo te krijgen. Ik ben erg blij met de combinatie. Watermeter ook aangesloten. Geeft echt een mooi beeld. Nou succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basz007 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:45:
@yamahaa

Ik heb nog geen slimme meter dus die vlieger gaat niet op. Volgens liander site zijn we vanaf nu tot 30 september ergens aan de beurt. Dan maar even kijken naar de energy link als de nieuwe meter is geplaatst.
Met alleen een slimme meter (en energy link) ben je er nog steeds niet.
Je 'slimme meter' meet namelijk alleen wat er door de meter gaat.
Stel je wekt 2000 Watt op en je verbruikt op dat moment 1000 Watt, dan is je netto verbruik dus -1000 Watt en dat is wat je meter ziet.
Dus om het verhaaltje compleet te maken, zul je eigenlijk nog een S0-din meter moeten plaatsen tussen je omvormer en de groep waar deze op zit.
Die S0-meter kun je dan op de EnergyLink aansluiten en dan trekt de Homewizard beide waarden van elkaar af. (of je bekijkt netto en/of bruto apart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 11:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Na maanden gebruikt te hebben gemaakt van http regels om de HW aan te sturen via Domoticz is dit nu opeens niet meer mogelijk. Na mijn zoektocht naar het probleem kom ik er achter dat als ik het via het interne ip adres doe het niet lukt:
http://<intern ip>/<wachtwoord>/sw/15/on

Doe ik hetzelfde via het externe ip adres dan gaat het wel:
http://<extern ip>/<wachtwoord>/sw/15/on

Ook het gegevenscherm van de HW kan ik alleen benaderen via het externe ip adres. Ik krijg dan wel de gegevens te zien van het juiste interne ip en poortnummer.

Herstart HW, Router heeft geen oplossing geboden :( iemand ditzelfde al eens meegemaakt ?

macOS 15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
error33 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:22:
Na maanden gebruikt te hebben gemaakt van http regels om de HW aan te sturen via Domoticz is dit nu opeens niet meer mogelijk. Na mijn zoektocht naar het probleem kom ik er achter dat als ik het via het interne ip adres doe het niet lukt:

Ook het gegevenscherm van de HW kan ik alleen benaderen via het externe ip adres. Ik krijg dan wel de gegevens te zien van het juiste interne ip en poortnummer.

Herstart HW, Router heeft geen oplossing geboden :( iemand ditzelfde al eens meegemaakt ?
Nope, ik gebruik ook het interne IP in de app Home Remote, werkt nog goed bij mij (tenminste, gister avond om alles uit te zetten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
IK heb de watermeter nog steeds niet gekocht. Is wel leuk maar blijf het veel geld vinden.
Heb wel een spatwaterdichte schakelaar gekocht voor een nieuw fonteintje in de tuin. Bereik is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz007
TD-er schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:47:
[...]

Met alleen een slimme meter (en energy link) ben je er nog steeds niet.
Je 'slimme meter' meet namelijk alleen wat er door de meter gaat.
Stel je wekt 2000 Watt op en je verbruikt op dat moment 1000 Watt, dan is je netto verbruik dus -1000 Watt en dat is wat je meter ziet.
Dus om het verhaaltje compleet te maken, zul je eigenlijk nog een S0-din meter moeten plaatsen tussen je omvormer en de groep waar deze op zit.
Die S0-meter kun je dan op de EnergyLink aansluiten en dan trekt de Homewizard beide waarden van elkaar af. (of je bekijkt netto en/of bruto apart)
Ik zag al dat ik die kwh meter er ook bij moet hebben.
Het is nu even afwachten op de meter en dan maar even alles aanschaffen.
Die watermeter doe ik er dan ook maar bij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Vergelijk ook even het IP-adres, subnet en gateway adres van je eigen computer met die van de HomeWizard.
En wat voor router/modem heb je? Misschien is er iets aangepast waardoor rechtstreekse communicatie tussen apparaten via WiFi niet mogelijk is? Eventueel testen met een kabel tussen computer en modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Na uren zoeken heb ik het euvel gevonden :) Ik heb een los AP die naar mijn beleving niet het probleem kon zijn. De HW was via wifi extern te benaderen. Ook andere wifi apparaten werkten gewoon.

Maar toch zag ik per toeval dat het AP (airport extreem) het lampje oranje had knipperen. Een reboot van de AE heeft het probleem dan ook opgelost. Vreemd blijf ik het wel vinden dat wifi gewoon werkte.

Voor de duidelijkheid ik heb een router Draytec 2925 (zonder wifi) en centraal in de woning een AE staan als wifi punt. Dit werkt al 12+ maanden goed tot voor 2 dagen.

macOS 15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Controleer je subnetmask op je apparaten en tevens of je geen IP conflict hebt. Switchen kiezen in geval van een dubbel ip hun eigen MAC tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

martinvdm schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:50:
[...]

Controleer je subnetmask op je apparaten en tevens of je geen IP conflict hebt. Switchen kiezen in geval van een dubbel ip hun eigen MAC tabel.
Had ned enkele seconde voor jou post het probleem al opgelost. Maar dank voor het meedenken.

macOS 15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
kWh index op de EnergyLink
De kWh index is een waarde die de prestatie van zonnepanelen aangeeft. De index wordt berekend uit de totale dagelijkse hoeveelheid opgewekte energie en het maximaal vermogen van de zonnepanelen (Wattpiek).

Via Shared Weather kan deze waarde gedeeld worden. De index is vooral bruikbaar in context van andere zonnepanelen in de buurt: als andere installaties een hogere kWh index hebben, betekent dit dat zij vandaag relatief meer energie opgewekt hebben. Blijft je kWh index drastisch onder het gemiddelde, dan is dat een indicatie dat er iets mis zou kunnen zijn met je installatie.

De weersomstandigheden zijn uiteraard erg van invloed op de totale hoeveelheid opgewekte energie en de ervaring is dat indexen binnen Nederland sterk uiteen kunnen lopen, bijvoorbeeld door plaatselijke bewolking. Houdt daar dus rekening mee in de vergelijking.

Activeer de kWh index door onder 'Deel Instellingen' van Shared Weather een Wattpiek in te vullen. Zoek de waarde hiervan op in de documentatie van de panelen, of bereken deze in de app zelf.
---------------------------------------------------------------
Zo staat het op de site....wie gebruikt die index van jullie en hoe vergelijk je dan? Ikzelf heb een SMA converter hangen die keurig in de portal van SMA hangt. In die portal kan je gemakkelijk "vergelijkbare" PV installaties vinden en zo jezelf wat afmeten aan iemand die vergelijkbaar in opstelling lokatie enz is....

Toch worstel ik nog met die index..gewoon om te begrijpen. Wat berekend i nou en wat is goed of slecht. Welke getallen halen jullie op een zonnige dag...zo maar wat vraagjes onder de energylink gebruikers met PV installatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb in mijn HomeWizard ingesteld hoeveel panelen ik heb en van welke grootte en dan komt daar een bepaalde waarde in Wp uit.
Dus bijvoorbeeld 15x 270 Wp = 4050 Wp.
Stel ik wek op een dag 12.150 kWh op, dan geeft de app dus aan dat ik een index heb van 3.0, want 12150/4050 = 3.0

Dus eigenlijk is dat een verhouding kWh/kWp van die dag.
Dus daarmee kun je vergelijken hoe jouw set het doet met een andere set, terwijl beide mogelijk niet even groot zijn.

De waarden voor vandaag (tot nu toe, want de set levert nog steeds):
kWh/kWp voor een set van 4050 Wp

Echter... je kunt maximaal maar een paneel-grootte van 260 Wp invullen, dus denkt mijn HomeWizard dat ik 3900 Wp heb.

[ Voor 24% gewijzigd door TD-er op 12-07-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Dank je wel helder verhaal. Als ze dat nou op Hw site zouden zetten :) Top. Super dat je het even uitlegde. Wens je zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:12
TD-er schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:38:
Ik heb in mijn HomeWizard ingesteld hoeveel panelen ik heb en van welke grootte en dan komt daar een bepaalde waarde in Wp uit.
Stel ik wek op een dag 12.150 kWh op, dan geeft de app dus aan dat ik een index heb van 3.0, want 12150/4050 = 3.0

Dus daarmee kun je vergelijken hoe jouw set het doet met een andere set, terwijl beide mogelijk niet even groot zijn.

[afbeelding]

Echter... je kunt maximaal maar een paneel-grootte van 260 Wp invullen, dus denkt mijn HomeWizard dat ik 3900 Wp heb.
Dat plaatje ziet er wel heel erg gaaf uit.... Alleen moet ik dan aardig wat aanschaffen denk ik.... Ik heb nu een slimme energie en een slimme gas meter..... Kan ik die beiden aansluiten op de energylink? Daarnaast heb ik zonnenpanelen, dus daar zou dan een kW/h meter tussen moeten...

dan ben ik dus 130 euro + installatie kwijt voor mooie grafiekjes op dagbasis, die ik nu ook al heb (slimmemeterportal + app van de zonnepanelen....)...

Keuzes......

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De energylink heeft een P1 aansluiting en 2 S0 ingangen.
Dus alles wat de slimme meter registreert (gas, elektra) kun je vastleggen en ik heb een DIN-rail kWh-meter in de meterkast zitten voor de bruto opbrengst van de omvormer.
Je zou die 2e poort bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken om een watermeter te loggen, of wat ze zelf noemen, de laadpaal van een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:12
TD-er schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:53:
De energylink heeft een P1 aansluiting en 2 S0 ingangen.
Dus alles wat de slimme meter registreert (gas, elektra) kun je vastleggen en ik heb een DIN-rail kWh-meter in de meterkast zitten voor de bruto opbrengst van de omvormer.
Je zou die 2e poort bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken om een watermeter te loggen, of wat ze zelf noemen, de laadpaal van een elektrische auto.
ik heb 2 slimme meters.... 1 voor gas en 1 voor elektra..... kan dat dan ook?

Daarnaast heb ik geen din rail... dus ook geen omvormer opbrengst...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo'n kWh meter kun je ook prima buiten de meterkast plaatsen. Een klein kastje met DIN-rail waar 'ie in past kost ongeveer 2 tientjes. Daar zou je dan ook een aparte groep/aardlek in kunnen plaatsen als je zou willen.
Losse kWh-meter kost ook 2 tientjes.

en over gescheide slimme meters. Hier zijn ze gekoppeld, zodat ik via de P1 bus op de elektrische meter ook het gasverbruik kan zien. Bij anderen heb ik ook een draadloze koppeling gezien, dus als er geen draad tussen loopt, wil niet zeggen dat ze niet gekoppeld zijn.

Er zit in elk geval maar 1 P1 bus op de EnergyLink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:55
Leuk allemaal dat van Energylink maar merk toch dat er wat problemen kunnen komen. Met name wanneer bijvoorbeeld de HW een powercord reset moet krijgen. Eens in de zoveel tijd wordt mijn HW erg traag en reageert soms helemaal niet meer via de app. Met als gevolg een powercord reboot. Nu laatst dat moeten doen en nu is grafiek met S1 helemaal over de *piep*. Je kan zelf dit nniet herstellen of rare data aanpassen wat wel een tekortkoming is.

Afbeeldingslocatie: https://starlight.synology.me/tweakers/graph.png

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:38:

[afbeelding]

Helaas klopt de berekende netto waarde van de HW niet.
Zolang de HW niet weet wat de geproduceerde energie uit de converter is, kan nooit worden berekend wat het netto verbruik is. Slechts de netto hoeveelheid afgenomen/teruggeleverde energie is bekend. Dus moet je het zelf uitrekenen, door de meterstanden + de PV-opbrengst (converter of Kwh-meter) te bepalen.
Dat heb ik bij het verschijnen van de Energy-link al bij HW gemeld, maar nooit enige reactie gehad.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:56:
[...]

Helaas klopt de berekende netto waarde van de HW niet.
Zolang de HW niet weet wat de geproduceerde energie uit de converter is, kan nooit worden berekend wat het netto verbruik is. Slechts de netto hoeveelheid afgenomen/teruggeleverde energie is bekend. Dus moet je het zelf uitrekenen, door de meterstanden + de PV-opbrengst (converter of Kwh-meter) te bepalen.
Dat heb ik bij het verschijnen van de Energy-link al bij HW gemeld, maar nooit enige reactie gehad.
:(
Maar dat kun je toch ook alleen maar weten wanneer je een aparte kWh-meter op de S0 bus zet?
Dus ik snap niet welk probleem HW dan moet oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:33:
[...]

Maar dat kun je toch ook alleen maar weten wanneer je een aparte kWh-meter op de S0 bus zet?
Dus ik snap niet welk probleem HW dan moet oplossen?
Het probleem is, dat de waarden bij "verbruik" en "Index" dus een aanname zijn. >:)

Voorbeeld:
De "slimme" meter zegt dat je 1,5 KW teruglevert aan het net. Wat is dan je verbruik en wat levert je PV ?
De app weet immers niet wat er op de S-poorten gemeten wordt, als er al iets gemeten wordt.
Het kan in dit voorbeeld dus zijn dat je verbruik 1 KW is en dat je PV 2,5 KW opwekt. Wat toont de HW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Ik meng me...

ik heb al langere tijd de HW met oa de energy link.
Ik heb langere tijd een slimme meter
Ik heb zonnepanelen

maar sinds kort deS poort met HW KW meter en instellingen 1000 er aan hangen.

Vergeet even dat laatste..

Als ik in de energy link keek (nog voordat de pulsteller er aan hing zag ik:

1) onder het huisje mijn netto verbruik (zowel live al dan niet met een min er voor als ik meer opwekte dan verbruikte) als totaal over de dag in de kollom.

2)Onder de stekker zag ik mijn bruto verbruik (die op een zonnige dag al lager is was dan op een bewolkte dag omdat ik opgewekte stroom direct verbruikte en de evetuele rest terug leverde )en het netto onder 1 genoemde getal verlaagde.

Als ik dit vergeleek met mijn slimme meter klopte dat altijd.De overgebleven min (onder noemer 2) werd netjes op de derde teller weggeschreven weggeschreven (terug geleverd).

Dus volgens mij zonder die S poort puls klopt bruto en netto bij mij als een bus. Het enige wat de HW nu als extra laat zien nu ik die pulsteller aangesloten heb is de zon opbrengst (live) en totaal onder het zonnetje van die dag. Maar aan bruto netto is niks veranderd nu de pulsteler er bij staat.

Ik zie wel een ander probleem. Mijn Converter en mijn KWuur meter (met die pulser) zijn het elke dag met elkaar eens over wat er opgewekt is (ik heb de KWmeter naast mijn converter hangen op zolder) per 100KW zit daar achter de komma wat verschil)....maar de HW (terwijl die keurig op 1000 staat) ziet per zonnige dag toch gauw 10procent extra opgewekt....en dat klopt niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:02
@Yamahaa.
Onder huisje staat inderdaad netto verbruik, dus soms - als zonopbrengst is hoger dan stroomverbruik op die dag.
Onder zonnetje staat bruto zonopbrengst van die dag.
Onder stekkertje staat bruto stroomverbruik van die dag. Zonder rekening te houden met bewolkte of zonnige dag. Dus geen aftrek van direct verbruik of teruggeleverde stroom aan het net.

Vanaf 15 maart 2014 heb ik de volgende standen voor de zonopbrengst:
9285,2 kWh op de converter = afwijking van 0,505% hoger dan kWh-meter
9238,46 op de kWh-meter
9245,77 op de HomeWizard = afwijking van 0,075% hoger dan kWh-meter

Dus volgens mij gaat er iets niet goed bij jou.
Ik heb mijn converter, kWh-meter en HomeWizard alle binnen een meter van elkaar hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
@Kijkmijnou
De HomeWizard toont wel degelijk je bruto zonopbrengst onder het zonnetje. Deze waarde komt van de kWh-(puls)meter. Dus brutozonopbrengst gedeeld door Wattpiekvermogen is de uitkomst van de index, zoals TD-er eerder al zei.

De waarden van je slimme meter zijn daarentegen alle nettowaarden. Deze lees je ook af op de HomeWizard onder 'Standen'. Hier vindt wel aftrek plaats door eigen gebruik voor alle vier de meterstanden. Volgens de standen 3 en 4 heb ik tot nu toe 6544 kWh teruggeleverd aan het net, zodat ik circa 2700 kWh aan elektriciteit direct heb verbruikt. Opgeteld bij de standen 1 en 2 van de slimme meter (totaal 6278) is mijn bruto stroomverbruik 8978 kWh geweest. Gedeeld door ca 3800 kWh bruto stroomverbruik dat ik per jaar verbruik komt dit overeen met 2,36 jaar stroomverbruik, hetgeen klopt vanaf maart 2014. Dus ik zie net als TD-er geen probleem met de HomeWizard-standen en de index, deze kloppen bij mij gewoon.
😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Fred B bedankt.

Ik was te snel heb die pulse meter net aangesloten maar hij loopt wel "gelijk" wat bleek ik keek op mijn werk via sunnyportal. Die loopt gewoon consequent 10 pct achter (hij haalt ws af en toe de data op) en einde dag het totaal ofzo. Maar zojuist even direct ingelogt in mijn converter en dan zijn de standen gelijk met de hw.

Ik volg je helemaal trouwens toch wil ik je te overweging geven voor de data onder het stekkertje. Als ik hier rondreken dan denk ik te zien dat dat overdag er wel degelijk zonopbrengst in mindering gebracht word met het gebruik op dat moment. Voorbeeld als ik 200 watt verbruik bruto en ik lever 200 watt op op dat moment en dat zou in mijn voorbeeld twee uur aanhouden dan blijft de data onder het stekkertje stabiel....

Edit. Weet het niet zeker hoor ik ga het in de gaten houden.

Maar als ik jou zou volgen zou op een dag zonopbrengst min netto verbruik min bruto verbruik dan toch nul moeten zijn op een dag?

[ Voor 11% gewijzigd door Yamahaa op 14-07-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
@miel
In de handleiding van de EnergyLink (te downloaden vanaf de site) staan nog veel mooiere plaatjes. 😊
Maar inderdaad het heeft wel een prijskaartje.
Ikzelf heb ook nog een waterpulsmeter (gekocht op EBay.uk voor circa € 12,50 ipv € 82,50. Kwam deze bij toeval tegen) aangesloten op de tweede So-poort. Ik zie dus ook nog mijn waterverbruik realtime, over de dag, per weekdag, per week, per maand gedurende het jaar.
Erg veel waarden op afstand dus via de app van de HomeWizard. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
@Yamahaa
Als het goed is blijft de waarde onder het huisje dan stabiel.
Zowel je waarde onder het zonnetje als die onder het stekkertje moeten gelijktijdig en evenveel oplopen.

Overigens heb ik de ios-app op mijn iPad en daar kun je rechtsboven de knop 'Vergelijk' indrukken, waarna je op grafieken uitkomt waar alledrie de waarden worden weergegeven (verbruik, zonopbrengst en netto-verbruik) over de dag en dan valt wel op dat er bij een bewolkte dag, waarbij de zon soms wel soms niet schijnt, dat er in het bruto-stroomverbruik ook piekjes voorkomen, dus een 'onrustige' grafieklijn. Volgens mij komt dit door het 'schakelen' van de converter om een optimaal spanningspunt te vinden voor de levering aan mijn huisstroomnet. Hierbij zal de converter de spanning in mijn net wellicht beïnvloeden en dus indirect ook mijn stroomafname van het openbare stroomnet, hetgeen door de HomeWizard wordt geregistreerd. Ik ben echter geen elektrotechnicus, dus hier ben ik niet geheel zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Dank je wel zinvol om even te sparren. Heb de watermeter er ook op net als de heatlink en ben super blij dat ik die pulsdraad toch getrokken heb naar de hw voor de panelen..Plaatje is nu compleet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
Ja, plaatje is dan helemaal compleet. Ik heb zelf nog geen HeatLink, want geen geschikte Atag-ketel. Zodra deze het begeeft, koop ik een wel geschikte ketel. HeatLink staat wel op mijn verlanglijstje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij is eigenlijk altijd al de Homewizard een paar procent hoger dan de waarde van mijn omvormer. Zo heb ik vandaag aldus de omvormer 14,79 kWh opgewekt en volgens de Homewizard (zonnetje) 14,88 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fred B schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:34:
@Kijkmijnou
De HomeWizard toont wel degelijk je bruto zonopbrengst onder het zonnetje. Deze waarde komt van de kWh-(puls)meter. Dus brutozonopbrengst gedeeld door Wattpiekvermogen is de uitkomst van de index, zoals TD-er eerder al zei.

De waarden van je slimme meter zijn daarentegen alle nettowaarden. Deze lees je ook af op de HomeWizard onder 'Standen'. Hier vindt wel aftrek plaats door eigen gebruik voor alle vier de meterstanden. Volgens de standen 3 en 4 heb ik tot nu toe 6544 kWh teruggeleverd aan het net, zodat ik circa 2700 kWh aan elektriciteit direct heb verbruikt. Opgeteld bij de standen 1 en 2 van de slimme meter (totaal 6278) is mijn bruto stroomverbruik 8978 kWh geweest. Gedeeld door ca 3800 kWh bruto stroomverbruik dat ik per jaar verbruik komt dit overeen met 2,36 jaar stroomverbruik, hetgeen klopt vanaf maart 2014. Dus ik zie net als TD-er geen probleem met de HomeWizard-standen en de index, deze kloppen bij mij gewoon.
😉
Je sommetje klopt alleen als de PV-opbrengst via een extra KWh meter op de S-poort wordt gemeten.
Als dat niet zo is, dan heb je geen waarde voor de energie die je werkelijk hebt verbruikt. Daar gaat mijn voorbeeld over. Datzelfde geldt voor de index.
Het zou beter zijn als HW vermeldt hoe de weergave van de energiewaarden tot stand komt, met name wat er met de waarden op de S-poorten gebeurt, dan weet je wat de getallen waard zijn.

Ik heb 2 PV-systemen en 1 groep verbruikers die ik apart meet. De E-link had wat mij betreft meer poorten mogen hebben oOo maar met een Raspberry-Pi en wat communicatie-software heb ik alle gegevens ter beschikking. Met een eenvoudige spreadsheet hou ik alles onder controle... :)
Pagina: 1 ... 96 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor het kopen/verkopen van hardware is er V&A. Het is niet de bedoeling om dat soort dingen in dit topic te spammen!