reinhold schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:38:
Ik heb sinds een paar dagen een probleem met de ontvangers ik ben al een paar dagen aan het zoeken aar het probleem kan zitten maar ik kom er niet uit
Ik heb bij mijn achter deur een schakelaar zitten van kaku en 7 meter verder de schuur staan met 2 ontvangers dit zit al 2 jaar op deze manier Maar van de een op andere dag kan ik de ontvangers in de schuur met zowel de kaku schakelaar als met de HW deze niet meer bedienen. Als ik de schakelaar bedien bij de achter deur schakelen de ontvangers niet meer, doe ik het anders om doe ik de ontvangers bij de achter deur in de stopcontact en ga ik in de schuur staan met de schakelaar kan ik ze wel bedienen
En de wind en regen meter en deur contacten doen het ook niet meer. Ben zowel bij de regenmeter, windmeter, deurcontacten en temperatuur sensoren de batterijen bij langs geweest en vervangen door nieuwe maar probleem niet opgelost.
Ik ben zowel in de schuur als in huis het overige apparatuur bij langs geweest om te kijken of er iets een storing kan veroorzaken maar wat ik ook doe er veranderd niets.
Nu wil ik kijken of er iets anders kan storen maar wat is de simpelste oplossing om te zoeken naar een storings bron dit is geen mankement van HW denk ik en het middelste lampje op de HW gaat ook niet als een gek knipperen maar deze brand wel bijna continu
Frappant dat andersom t wel werkt, ik zou zeggen dat er een puur ontvangst probleem in de schuur is.
niets veranderd verder ? geen grote dingen op een andere plek gezet in de schuur of tuin ?
een metalen lectuurbak bij mij naast de bank maakte voor een bepaalde kaku schakelaar verschil of die t wel deed of niet (sinds de lectuurbak weg is kan ik een bepaalde lamp niet meer schakelen tenzij ik zelf op de plek van de lectuurbak ga staan (of er iets anders neerzet! )
Wat ik zelf ook weet van de regen, windmeter, thermometer,pir enz, is dat een een (bijna) lege batterij in 1 van deze soms er voor zorgt dat ie continue staat te roepen. Dit kan ook bij een ander zijn, kijk vooral naar de windmeter,regenmeter of buiten temperatuur meter. Dat kan natuurlijk de ontvangst buiten overstemmen.
Zie je er nog meer als alleen je eigen ?
En sommige babyfoons zitten ook rond die frequenties te blèren... nieuwe babies in de buurt ?
Verder natuurlijk koptelefoons, garagedeur openers, autos met keyless entry... t is druk op die band
Als je een scanner hebt kan je eens kijken of je daar signaal op ontvangt (433,92mhz) en of dat evt verstaanbaar is, of digitaal (vergelijk t eens met t geluid van je eigen apparatuur).
Zet al je eigen 433 apparatuur eens uit (ook de wandschakelaars en remotes de batterij even uit!) en luister dan een poosje op die frequentie met een scanner.
(En zonder scanner kan je natuurlijk dat ook proberen, gewoon alles uit, en dan stuk voor stuk weer inschakelen)
zo kan je ook wel makkelijk een eigen boosdoener opsporen. ik heb zo eens een pir van homeeasy bij mij er uitgekukeld omdat die wel 20 seconden lang signaal bleef geven na een bewegingsdetectie, en daardoor de lamp niet via de HW aangeschakeld kon worden (de pir gaf harder signaal dan de HW, en dus miste de lamp t signaal).
T is wat dat betreft een nogal lastig iets om te troubleshooten. snelste is meestal gewoon even op 0 beginnen en dan weer stuk voor stuk aanzetten en iedere keer proberen, dan kan je je eigen apparaten in elk geval uitsluiten. (die in de schuur dan dus als 1e aan natuurlijk, en je HW)
Overigens,
Wat je schrijft over een zendamateur naast je, dat zal er nooit voor zorgen dat jij 24/7 storing hebt.
een gewone zendamateur zend nl nooit 24/7 aaneengesloten signaal uit.
het zou best kunnen dat je er op bepaalde tijdstippen last van zou hebben, als hij aan het zenden is, en daar is niet veel aan te doen, t is tegenovergesteld zelfs.
Op de 433mhz (430-436) heeft hij (mits hij natuurlijk een gelicenseerd amateur is) een Primaire status, en zou zelfs van jou kunnen verlangen dat jij storende dingen zoals je windmeter,regenmeter of andere 433 dingen (welke een secundaire status hebben daar) uitzet als hij daar hinder van ondervind tijdens zijn zend/onvangst momenten.