He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Verwijderd
Martin, ik heb hem aangevuld en jij met nog meer zie ikmartinvdm schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 22:05:
[...]
Bedankt voor het invullen en de aanvulling. Ik heb de sheet nog wat aangepast.
Ik heb nooit verbindingsissues gehad, maar de performance is naar mijn idee het laatste jaar bij elke upgrade (what's in a name?) minder geworden; (regressie-)tests kennen ze blijkbaar niet.
Overigens heb ik mijn HW altijd gevoed uit een zelfgemaakte UPS: een accu 12V 7Ah met slimme lader (houdt accu in conditie), daaraan een 12 V "aanstekerplug" voor een auto waarin een 12V -> USB adapter 2A max. Eenzelfde accu met 12V -> 230V AC omzetter voor de voeding van mijn router. Als bij mij de 230V voorziening uitvalt, dan kan ik nog steeds het internet op en mijn HW ontvangt nog steeds de signaleringen van de batterijgevoede sensoren. Een zelfde 230V UPS gebruik ik voor mijn CV-ketel; als de 230V uitvalt en ik heb wel nog gas, dan heb ik ook nog gewoon verwarming. Nog nooit nodig gehad maar het geeft toch al een lekker gevoel

Tips voor een optimale connectie van de HomeWizard:
1. Niet in de meterkast plaatsen en niet in de buurt van waterleidingen.
2. Zet de HW op z'n zijkant rechtop in de kast. Niet aan de muur.
3. Gebruik een oude router (of raspberry pi) als dedicated wifi netwerk voor de HomeWizard.
Het gene waar ik nu veel last van heb is de grote hoeveelheid bugs in de android app. Ook is de HomeWizard vaak erg langzaam met schakelen. Als ik tussen een aantal scenes schakel de events pas na 10-20 seconden verwerkt.
Ingevuld, en even gequote zodat de link weer snel vindbaar ismartinvdm schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:54:
Om een beter inzicht te krijgen in een ieder zijn opzet heb ik een Google Sheet in elkaar gezet.
Een ieder is vrij om deze te wijzigen en wil jullie vragen om jullie situatie hier in te vullen. Ik denk dat dit een stuk inzichtelijker maakt wat iedereen heeft draaien en wie weet vinden we wel een link tussen alle mensen met connectie problemen.![]()
Klik HIER voor het document; graag zo compleet mogelijk invullen
HomeWizard actief:
21 dag(en) 11 uur 27 minuten
(komt mede omdat ik pas 24 dagen in een nieuw huis woon en pas 21 dagen internet heb dus nu nog geen storing gehad
[ Voor 90% gewijzigd door prld op 17-05-2015 10:11 ]
Uptime: 33 dag(en) 13 uur 52 minuten
HomeWizard actief: 0 dag(en) 0 uur
0 minuten Laatst gezien:6 minuten geleden
Heb maar eens een andere voeding er tussen gezet nu..Anders over een paar weken maar eens een andere plek proberen
[ Voor 27% gewijzigd door SaURoN op 17-05-2015 10:24 ]
Ik vul zo ook even de sheet in, goed initiatief! Hoop dat het e.e.a met de problemen snel duidelijker wordt. Valt me overigens op dat niemand de Wifi en 868 antenne uitbreidingen heeft toegepast.

Ik heb mij deursloten voorzien van een minidrukschakelaar waarmee ik via een deurkontakt kan zien of ze effectief op slot zijn of niet.
Nu probeer ik de preset 'Away' te activeren overdag als de achterdeur op slot gaat, en dit via een scene 'Weg'
Dus 'slot achterdeur' sluit overdag, dan scene 'weg' = on, dan preset Away=actief.,
maar dit werkt langs geen kanten. Op gsm app 3.00, op tablet 3.0.1 maar geen verschil
En een idee voor betere vormgeving/debuggen voor schema's:
Kunnen ze niet zoals in Tasker de status groen tonen als actief en rood als niet actief ipv gewoon in blauw te zetten ? Zo zou men in het scherm van 'Schema's' al kunnen zien of alle stappen naar wens schakelen
BE, Marstek Venus 5.12kWh V153 1-fase CT003 V117, 10x260Wp zuid SMA2. 5 + 6x430Wp west SAJ2. 0, HW+Energylink, Homey+P1, Enyaq 80
Antenne mod is toch veel toegepast. De 868 is volgens mij niet zo nodig ivm minder gebruikers op die band.
Het mooiste zal zijn om erachter te komen of er ook een ander wifi kaart geplaatst kan worden. Dan moeten we wel de source hebben ivm de drivers. Of een Lan aansluiting maken
[ Voor 109% gewijzigd door snooze7555 op 17-05-2015 11:46 ]
I5 Processor/ 16GB geheugen/6Tb HDD, Solaredge 4kW, 4,6kW piek, 15 panelen
Verwijderd
Heb toch ook wel 2 per dag dat ik geen verbinding heb, en na een half uur opeens weer wel.
Schakelingen gaan wel gewoon door.
Nee, ik zie mijn schemerschakelaar gewoon staan.ROVAOL schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:55:
Ik kijk toevallig even op app.homewizard.nl. Valt me op dat mijn Schemersensor niet zichtbaar is. Hebben meer mensen hier last van?
Ook ingevult, kon alleen de op hol geslagen schemerschakelaar, die ik hier in huis heb, niet in de lijst vinden.martinvdm schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:54:
Om een beter inzicht te krijgen in een ieder zijn opzet heb ik een Google Sheet in elkaar gezet.
Een ieder is vrij om deze te wijzigen en wil jullie vragen om jullie situatie hier in te vullen. Ik denk dat dit een stuk inzichtelijker maakt wat iedereen heeft draaien en wie weet vinden we wel een link tussen alle mensen met connectie problemen.![]()
Tevens even geheel aangehaald zodat de link weer in beeld is.
[ Voor 6% gewijzigd door wbkk op 17-05-2015 12:45 ]
Ik ben de laatste dagen weer een beetje aan het pielen en met name als ik met de schema's (schedules) bezig ben dan valt de verbinding regelmatig weg. Ik kan dan de wijzigingen in het schema niet succesvol opslaan. Moet dan een paar keer proberen.
Ik heb de HW gemod met een aangepast 433 en 868 antenne en op zijn kant staan. Ik heb een dedicated router in bridge-modus geplaatst met alleen een g-netwerk actief en een zichtbare SSID. De HW is de enige gebruiker. Bij uitval van de verbinding (duurt meestal een seconde of 10-15 na aanpassingen van een schema) blijft het WiFi lampje branden en kan ik ook gewoon een ping doen.
Als er tijdens de verbindingissues een trigger afgaat (tijd, magneetcontact, bewegingssensor etc.) dan wordt wel de actie succesvol uitgevoerd.
Ik verdenk de software-programmering van de schedules sinds v3... ergens is het mis gegaan bij het samenvoegen van de acties en noticaties... te veel loops die doorlopen worden ?
We wachten het af... nu ook naar Domoticz aan het kijken maar dat is ook niet zomaar overgezet.... heb liever dat de HW weer naar tevredenheid gaat functioneren.
ik volg dit forum al een hele tijd.
de connectie problemen zijn bij mij ook al een hele tijd bezig .
Sinds 27/3 laat ik mijn synology elke minuut het commando getsensors ophalen. in de Google Sheet kan je zien hoeveel keer dat per dag niet lukt. zie tabblad HW David82 dat gaat van 1 à 2 keer per dag tot zelfs 79 keer per dag. Als de hw meer dan een uur offline was, heb ik de spanning van de hw weggenomen. om vervolgens na 5 minuten terug aan te sluiten.
op de website van homewizard staat de activiteitsteller op 3 dag(en) 15 uur
8 minuten
de synology nas is verbonden via de modem/router van telenet en de HW is als enkel toestel verbonden met de wifi van telenet.. de rest van het netwerk is verbonden via een andere router
Valt me trouwens op dat je aan het scrollen blijft, want de regel met de labels valt net buiten beeld op dit netbookje.
Iemand heeft trouwens de eerste entry perongeluk aangepast zo te zien.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Ik heb het een en ander uitzitten pluizen via de Google zelfleer school. Je verhaal is duidelijk maar voor zover ik het terug heb kunnen vinden is mijn LinkSys WR54GL niet voor geschikt icm Tomato. Als ik dat zou willen moet ik hem opnieuw flashen met DD-WRT wat veel uitgebreider in ook veel ingewikkelder is. Daarom heb ik nu er toch maar voor gekozen om tijdelijk (want ik ga er van uit dat het verbindings probleem wel opgelost wordt) toch maar vooralsnog te expirimenteren op een eigen Subnet.TD-er schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:28:
[...]
Ik neem aan dat je, na het omzetten van je accesspoint in bridge mode, de netwerk-configuratie van je HomeWizard aangepast hebt aan de nieuwe situatie?
Voordat je in bridge-mode draait, werkt je HomeWizard namelijk in een ander subnet (dus andere range van IP-adressen).
Bijvoorbeeld eerst 192.168.2.x en als 'ie in bridge mode draait in hetzelfde subnet als de rest, dus bijvoorbeeld 192.168.1.x
Inmiddels heb ik wel een Fritzbox draaiend op de methode die TD-er aangeeft en ga daarmee aan de slag als ik het een en ander uitgesloten heb. Voorlopig heb ik de Homewizard nog aan de Tomato hangen en kan alleen bevestigen wat al eerder is gemeld.
In het access point heb ik een schedule opgenomen die ieder kwartier 5 x naar de Homewizard een ping bericht stuurt. Als de HW offline is komen de ping berichten volgens het log bericht gewoon aan. Ook wordt tijdens een offline van de HW een DHCP-Request aan de Linksys-Tomato gevraagd, naar mijn idee moet dat komen omdat de Wifi module dat doet. Het lijkt er dus inderdaad op dat de wifi module gewoon doordraait maar dat de interne webserver crasht.
Op het moment dat de HW terugkomt (exact op het hele uur inderdaad) komt er 4x achter elkaar in een tijdsbestek van 20 sec een DHCP request voordat ie naar zn normale ritme terug gaat. 8 minuten voor het hele uur en op het hele uur een DHCP request. Ideeen?
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Weer gecorrigeerd. Overigens heeft iemand met serial 1301, een linksys e4200 en Smartwares radiatorkraan wat baggerdingen zijn, zijn naam niet ingevuld.TD-er schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:52:
Ingevuld.
Valt me trouwens op dat je aan het scrollen blijft, want de regel met de labels valt net buiten beeld op dit netbookje.
Iemand heeft trouwens de eerste entry perongeluk aangepast zo te zien.
Je initiatief is leuk, maar ik denk niet dat dit document handig is om een ieder zijn debug-reports in op te slaan. Ik stel voor om je tabblad met 576 regels er uit te halen. Uit de kolom verbindingsissues blijkt reeds dat je issues hebt. Bedankt voor het invullen.David82 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:51:
ingevuld,
ik volg dit forum al een hele tijd.
de connectie problemen zijn bij mij ook al een hele tijd bezig .
Sinds 27/3 laat ik mijn synology elke minuut het commando getsensors ophalen. in de Google Sheet kan je zien hoeveel keer dat per dag niet lukt. zie tabblad HW David82 dat gaat van 1 à 2 keer per dag tot zelfs 79 keer per dag. Als de hw meer dan een uur offline was, heb ik de spanning van de hw weggenomen. om vervolgens na 5 minuten terug aan te sluiten.
op de website van homewizard staat de activiteitsteller op 3 dag(en) 15 uur
8 minuten
de synology nas is verbonden via de modem/router van telenet en de HW is als enkel toestel verbonden met de wifi van telenet.. de rest van het netwerk is verbonden via een andere router
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Thnx
martinvdm schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:09:
[...]
Weer gecorrigeerd. Overigens heeft iemand met serial 1301, een linksys e4200 en Smartwares radiatorkraan wat baggerdingen zijn, zijn naam niet ingevuld.. Laten we met zijn allen wel proberen de opmaak te handhaven, zodat de meeste rijen een identieke opmaak krijgen. Ik zal proberen de opmaak verder te verbeteren.
[...]
Je initiatief is leuk, maar ik denk niet dat dit document handig is om een ieder zijn debug-reports in op te slaan. Ik stel voor om je tabblad met 576 regels er uit te halen. Uit de kolom verbindingsissues blijkt reeds dat je issues hebt. Bedankt voor het invullen.
Invullen van het document is überhaupt handig en leuk om te vergelijken, maar tot nu toe heb ik nog geen verband kunnen leggen.prld schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:51:
Hopen dat er meer mensen het documentje invullen kunnen we hopelijk wat meer verbanden zien.
Het is mij vandaag opgevallen dat bij mij het ene kaku stopcontact wel netjes Aan- en Uitgaat als het geschakeld wordt middels een Scene, maar afzonderlijk in de HomeWizard App gaat Aan altijd goed, maar Uit nooit. Lijkt me dus feitelijk een software bug. Zijn er meer mensen met dergelijke problemen.miel schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:10:
Heb hier een stopcontact van homewizard die wel aan gaat maar niet uit via het commando... Enig idee wat dat kan zijn??
Achter het kaku stopcontact zit een Sta-lamp met spaarlamp.
Kolom 'Rolgordijnen' en 'Schema's' toegevoegd....martinvdm schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:52:
[...]
Invullen van het document is überhaupt handig en leuk om te vergelijken, maar tot nu toe heb ik nog geen verband kunnen leggen.
[ Voor 12% gewijzigd door aadvanboven op 17-05-2015 21:24 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik had reeds 'Brel gordijnen' toegevoegd.aadvanboven schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:20:
[...]
Kolom 'Rolgordijnen' en 'Schema's' toegevoegd....
sinds de nieuwe update heb ik daar veel meer last van.martinvdm schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:34:
Ik heb weer de magneetcontact die wel 'open 'registreerd maar niet 'dicht', blijft vreemd. Toch maar eens gaan vervangen denk ik zo.
ik heb er 2 in gebruik.
Die van de voordeur had nog nooit gefaald. Maar nu elke keer; zelfs na het ver vangen van de batterijen.
die van de garage poort had dit soms, maar die staat ook het verste van de HW. Maar nu enkel de open registratie
Doordat ook ik de laatste tijd veel verbinding issues heb en ook altijd een Nexus 7 (woonkamer) en een Galaxy Tab 10 (keuken) als display heb hangen met de EnergyLink informatie heb ik nu alles uitgeschakeld... Ook alle iPad's, iPhone's etc. actief de app afgesloten en schoon opgestart.
En wat blijkt... al heel de avond geen issues.... misschien nog te kort om echt een uitspraak te doen maar ik laat de boel even zo draaien....
To be continued....
Ik blijf dit forum goed in de gaten houden en maar blijven hopen.
[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 17-05-2015 23:10 ]
Afgelopen dagen / weken ging dit bij mij goed, maar sinds ik wat schema's heb gewijzigd (vanavond), lijkt nu ook bij mij de 'dicht' niet meer te worden geregistreerd. Sensoren zijn redelijk nieuw, ik verwacht dus niet dat de batterijen op zijn.martinvdm schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:34:
Ik heb weer de magneetcontact die wel 'open 'registreerd maar niet 'dicht', blijft vreemd. Toch maar eens gaan vervangen denk ik zo.
Nu maar wachten ik kan vanuit Frankrijk nu weinig doen.
[ Voor 21% gewijzigd door reinhold op 18-05-2015 08:41 ]
Ik heb dan ook in de sheet staan dat hij dagelijks een keer niet bereikbaar is. Maar dat is als ik hem snachts aan laat staan. Anders heb ik geen last wellicht dat dat ook nog extra data is voor de analyse. Verder doen alle schakelingen het hier betrouwbaar, staat er niks dubbel, doen de 4standen (thuis slapen enz) het echt perfect hier ben daar zeer blij mee. Kortom het werkt hier buiten die nachtelijke stroom onderbreking van een minuut...perfect. Voor wat het waard is.
Greetz
In mijn ervaring zijn er stopcontactschakelaars die gevoelig zijn voor de juiste polarisatie. Ergo: Draai de unit eens andersom in het stopcontact. Zou niet uit mogen maken met wisselstroom, maar toch...miel schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:10:
Heb hier een stopcontact van homewizard die wel aan gaat maar niet uit via het commando... Enig idee wat dat kan zijn??
Mijn CV ketel heeft overigens ook dit syndroom (weigerende ontsteking)....stekker omdraaien en weg problemen....maar dat is off-topic ;-)
Peter
Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Het is duidelijk dat veel mensen er last van hebben. Maar het is ook zo dat niet iedereen er last van heeft.
Inmiddels test ik met 2 HW's, die om de beurt af en toe offline zijn. Het lijkt idd met de wifichip te maken te hebben, maar hoe komt het dan dat niet iedereen (met dezelfde firmware natuurlijk) er last van heeft. Homewizard werkt aan oplossingen en ik wil ook een nieuwe versie testen, maar .... mijn beide Homewizards doen het nu al 36 resp 55 uur. En ik heb (nog) niets veranderd.
Ik constateer wel dat een HW vannacht een minuutje offline was, maar dat kan ik koppelen aan de automatische backup van Homewizard (zefde tijd).
Iets nieuws is dat beide Homewizards vannacht een half uur offline waren, buiten het gewone schema om, en ook niet heeft geleid tot een reboot van de HW's. Al hoewel ik geen enkele reden heb dat mijn interne netwerk er een half uurtje mee gestopt is, zal ik mijn testomgeving uitbreiden om dit ook te monitoren.
Maakt het wel weer complexer.
Wordt vervolgd.
Gert
Ook ik heb alle homewizards even in de lijst gezet.
Bij mijn thuis heb ik afgelopen vrijdag een nieuwe router geplaatst, deze heb ik omgeruild om uit te sluiten dat de verbindings issues van de router afkwam.
zoals ik al had gedacht had het daar niets mee te maken. nog dezelfde dag de hw tot 2 keer toe offline en ik heb de router pas rond 19:00 geplaatst!
Aangezien het zeer druk is op mijn werk is het aanmelden bij hpm en het monitoren van de homewizard er nog niet van gekomen.
Heb jij 5 homewizards in huis?Ton1969 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:24:
Hallo Allen,
Ook ik heb alle homewizards even in de lijst gezet.
Bij mijn thuis heb ik afgelopen vrijdag een nieuwe router geplaatst, deze heb ik omgeruild om uit te sluiten dat de verbindings issues van de router afkwam.
zoals ik al had gedacht had het daar niets mee te maken. nog dezelfde dag de hw tot 2 keer toe offline en ik heb de router pas rond 19:00 geplaatst!
Aangezien het zeer druk is op mijn werk is het aanmelden bij hpm en het monitoren van de homewizard er nog niet van gekomen.
Deze homewizards staan in verschillende woningen en op kantoor.
Goed initatief.martinvdm schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:36:
Als ik een gemiddelde los laat op de kolom 'verbinding issues' en ik laat de 'zelden' en 'nooit' even achter wegen, dan kom ik toch gemiddeld op zo'n 50% van de homewizard gebruikers die regelmatig issues heeft.
Is het alleen niet slim - voordat er heel veel entries in de sheet staan - t.b.v. verdere analyse van de problemen te zorgen dat mensen de kolommen gestructureerd invullen? Nu staat er hier en daar flink wat vrije tekst in bijv. de kolom 'verbindings issues'.
Dus bij het invullen steeds een keuze laten maken uit een lijstje, of alleen aantallen invullen. Je kunt dit maken via "Gevensvalidatie" (rechtermuisnkop op kolom klikken, wijst zichzelf verder waarschijnlijk).
Ik vraag me toch af of het een WiFi probleem is met de HomeWizard of een applicatie-stack probleem, bij mij valt hij namelijk nooit weg maar zoals je ziet heb ik ook totaal geen onderbrekingen in de pings naar de HW.
Het wekt mijn nieuwsgierigheid of iemand met problemen hem tijdens het down moment wel kan pingen?
Overigens staat de HW in de meterkast en de router in de woonkamer.
PS: grafiek is vanuit smokeping op een raspberry pi2
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 18-05-2015 14:32 ]
Bij mij niet...stormfly schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:31:
[afbeelding]
Het wekt mijn nieuwsgierigheid of iemand met problemen hem tijdens het down moment wel kan pingen
sinds de laatste update naar 3.0 heb ik juist geen problemen meer met de wifi verbinding!stormfly schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:31:
[afbeelding]
Het wekt mijn nieuwsgierigheid of iemand met problemen hem tijdens het down moment wel kan pingen?
Maar tijdens de 2.x versies enorm veel. en om je vraag te beantwoorden, kon m toen ook niet pingen
Bij mij is het gewoon WPA2 met AES (geen TKIP)
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 18-05-2015 17:06 ]
Gisteren kon ik de HW niet bedienen met de androidapp.
Ik kon in de app wel bij de instellingen de HW selecteren echter verder kwam ik niet.
Dit selecteren lukt niet als de HW offline is
Ook het geheel afsluiten van de app bracht geen oplossing.
De HW op het interne ipadres pingen lukte wel.
Verder stonden er geen andere apparaten in verbinding met de HW en waren er geen scenes, schakelingen of schema's actief.
Na een klein uurtje zonder handmatige reset werkte alles weer gewoon.
Toch heb ik tot nu toe niet vaak vast lopers.
Verwijderd
Ik laat mijn router bijhouden wat er allemaal gebeurt met het IP adres van de Homewizard en laat de router elk kwartier even Pingen. Alle ping berichten komen aan en zelfs tijdens het Offline zijn van de Homewizard krijgt de router een Request van de Homewizard. Zelfs nu, Homewizard is om ongeveer 6 uur Offline gegaan en om kwart over zes en half zeven nog 10 ping berichten doorgekomenstormfly schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:04:
Als je hem niet kunt pingen dan kan je denk ik dat je (heel speculatief) kan constateren dat het in de basis van de WiFi verbinding mis gaat.
Offline is relatief.Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:43:
[...]
Ik laat mijn router bijhouden wat er allemaal gebeurt met het IP adres van de Homewizard en laat de router elk kwartier even Pingen. Alle ping berichten komen aan en zelfs tijdens het Offline zijn van de Homewizard krijgt de router een Request van de Homewizard. Zelfs nu, Homewizard is om ongeveer 6 uur Offline gegaan en om kwart over zes en half zeven nog 10 ping berichten doorgekomen
Wat ik bedoel met offline is dat hij zowel intern als extern niet meer bereikbaar is. Dus niet via het interne netwerk ...ook niet te pingen en dan natuurlijk al helemaal niet extern. (Hoe dan ook extern)..wat logisch lijkt/is. Als hij nl van het (interne) netwerk is doet hij het trouwens nog prima....scenes lopen hier keurig door. Alleen onbereikbaar voor een interventie. Daarom lukt pingen ook niet bij mij. Het is gewoon een standalone machine geworden...niet gehinderd door enige inkomende verbinding...
Dat hoeft niet het geval te zijn.stormfly schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:04:
Als je hem niet kunt pingen dan kan je denk ik dat je (heel speculatief) kan constateren dat het in de basis van de WiFi verbinding mis gaat.
[...]
Het zijn namelijk 2 gescheiden modules, de HomeWizard (Atmega CPU) en de WiFi-module.
Als de WiFi-module (die waarschijnlijk normaal gesproken reageert op de pings) om een andere reden even niet verder kan, dan komt er ook geen reply binnen de time-out tijd.
Het zou dus kunnen dat de HomeWizard om wat voor reden dan ook de transfer van/naar de WiFi module vast houd waardoor deze niets meer kan doen.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat er net een hele reeks data via de 433/868 ontvangers binnenkomt, wat eerst afgehandeld moet worden. Als dat net op een ongelukkig moment valt, kan het zijn dat de communicatie met de WiFi even blijft hangen.
Het lijkt er namelijk op dat de HW relatief druk bezig is wanneer er veel RF-verkeer plaatsvind.
Zo krijg ik bijvoorbeeld vaker een half video-frame wanneer er al iemand in de hal naar de deur loopt als er iemand wil aanbellen.
Dan zijn de bewegingssensor buiten, in de gang en de magneetsensor bij de deur allen aan het zenden. (en ongetwijfeld ook een thermometer).
Waarschijnlijk moet de CPU de RF-protocollen ook nog decoderen, ipv. dat dat op een apart CPU'tje gedaan kan worden.
+stormfly schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:04:
Dat klopt denk ik wel wat je zegt TD-er. Daarbij wetende dat Homewizard ICMP verkeer een lagere prio geeft dan overig verkeer, wat inhoud dat je best geen echo-reply kan krijgen op PING terwijl dat niet hoeft te betekenen dat de app niet meer functioneert. Ik ga zo de beta firmware installeren en heb ook nog wat nieuwe bevinden, die ik zometeen ook even in dit topic zal delen.TD-er schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:11:
[...]
Dat hoeft niet het geval te zijn.
Het zijn namelijk 2 gescheiden modules, de HomeWizard (Atmega CPU) en de WiFi-module.
Als de WiFi-module (die waarschijnlijk normaal gesproken reageert op de pings) om een andere reden even niet verder kan, dan komt er ook geen reply binnen de time-out tijd.
Het zou dus kunnen dat de HomeWizard om wat voor reden dan ook de transfer van/naar de WiFi module vast houd waardoor deze niets meer kan doen.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat er net een hele reeks data via de 433/868 ontvangers binnenkomt, wat eerst afgehandeld moet worden. Als dat net op een ongelukkig moment valt, kan het zijn dat de communicatie met de WiFi even blijft hangen.
Het lijkt er namelijk op dat de HW relatief druk bezig is wanneer er veel RF-verkeer plaatsvind.
Zo krijg ik bijvoorbeeld vaker een half video-frame wanneer er al iemand in de hal naar de deur loopt als er iemand wil aanbellen.
Dan zijn de bewegingssensor buiten, in de gang en de magneetsensor bij de deur allen aan het zenden. (en ongetwijfeld ook een thermometer).
Waarschijnlijk moet de CPU de RF-protocollen ook nog decoderen, ipv. dat dat op een apart CPU'tje gedaan kan worden.
Ik heb van de week nog een verbindings uitval gehad en heb direct een aantal dingen getest. Allereerst is het belangrijk te weten dat ik niet weet of deze issues van eenzelfde aard waren als voorgaande issues, omdat ik de testen hiervoor nog niet gedaan hebt. Ik heb tijdens de offline periode diverse devices getest, de webapp versie app.homewizard.nl getest, ping en getest middels HW- online en directe connectie methode. Belangrijkste uitkomst van deze testen is dat de Homewizard app op mijn telefoon geen verbinding wilde maken (Verbinden...) maar wat blijkt, dat via HW-online deze wel verbinding maakt. Dit blijkt ook wel uit de debug-logs, namelijk dat de verbinding met het internet gewoon actief blijft. De directe methode werkt vervolgens niet, maar wat schetst de verbazing, de HW app op een ander device doet het wel, ook via de directe methode. Nogmaals; nu weet ik niet of de issues in het verleden hetzelfde waren, maar opvallend is het wel. Ook direct via Safari (IOS) uitlezen van get-sensors werkt niet vanaf ditzelfde device. Geef het een uurtje de tijd en vervolgens werkt alles weer naar behoren, alsof er niets aan de hand is.
Ik heb uiteraard mijn bevindingen gedeeld met Homewizard Support. In dit geval bleeft PING ook gewoon werken en lijkt het er dus wel sterk op dat bepaalde connecties in de Homewizard niet correct worden afgesloten of opnieuw toegestaan wat de verbinding tegen houdt.
Ik heb zojuist de bèta firmware geïnstalleerd en zal nu testen of de issues terug komen.
Blijft wel belangrijk dat het niet hoeft te zijn dat een ieder precies dezelfde issues heeft en baat zou kunnen hebben bij deze firmware, maar het is wel goed te weten dat Homewizard wel druk bezig is om deze problemen op te lossen.
Ik kreeg op de telefoon de foutmelding
Communicatiefout
kan niet communiceren met
my homewizard. probeer opnieuw
sluit I opnieuw I instellingen
aadvanboven schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:23:
Ik ben de laatste tijd redelijk veel bezig met een Arduino en daarop gebaseerde webservertjes... deze hebben met een ethernet-shield last van maximaal 4 gelijktijdige connecties. Aangezien de HW dezelfde processor gebruikt (2560) en via een serieel pad met de WiFly wifi module (RN-131C) communiceert zou dat wel eens dezelfde beperking kunnen zijn.
Doordat ook ik de laatste tijd veel verbinding issues heb en ook altijd een Nexus 7 (woonkamer) en een Galaxy Tab 10 (keuken) als display heb hangen met de EnergyLink informatie heb ik nu alles uitgeschakeld... Ook alle iPad's, iPhone's etc. actief de app afgesloten en schoon opgestart.
En wat blijkt... al heel de avond geen issues.... misschien nog te kort om echt een uitspraak te doen maar ik laat de boel even zo draaien....
To be continued....
Heb een aantal verbindingen op non actief gezet sinds gisterenavondaadvanboven schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:46:
Ik zie in de sheet dat David82 ook veel uitval heeft... en ook gebruik maakt van diverse extra 'connecties' zoals de HPM en een Synology. Naast de verbindingen uit de smartphone en vanuit HomeWizard zelf kan ook hierbij een overdaad aan connecties wel eens de uitval van de connectie betekenen... hoe meer connecties hoe groter de problemen ???
uitgeschakeld
-HPM
-tablet met display app
-homewizardphp
nog actief
synology die elke minuut met het commando /getsensors
bediening via gsm
sinds gisteren avond is hw online gebleven.
Op zich is dat gedrag prima te verklaren als je uit gaat van een aparte module die het netwerkverkeer regelt.martinvdm schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:56:
Hier nog even een update mbt de verbinding issues.
Ik heb van de week nog een verbindings uitval gehad en heb direct een aantal dingen getest. Allereerst is het belangrijk te weten dat ik niet weet of deze issues van eenzelfde aard waren als voorgaande issues, omdat ik de testen hiervoor nog niet gedaan hebt. Ik heb tijdens de offline periode diverse devices getest, de webapp versie app.homewizard.nl getest, ping en getest middels HW- online en directe connectie methode. Belangrijkste uitkomst van deze testen is dat de Homewizard app op mijn telefoon geen verbinding wilde maken (Verbinden...) maar wat blijkt, dat via HW-online deze wel verbinding maakt. Dit blijkt ook wel uit de debug-logs, namelijk dat de verbinding met het internet gewoon actief blijft. De directe methode werkt vervolgens niet, maar wat schetst de verbazing, de HW app op een ander device doet het wel, ook via de directe methode. Nogmaals; nu weet ik niet of de issues in het verleden hetzelfde waren, maar opvallend is het wel. Ook direct via Safari (IOS) uitlezen van get-sensors werkt niet vanaf ditzelfde device. Geef het een uurtje de tijd en vervolgens werkt alles weer naar behoren, alsof er niets aan de hand is.
[...]
Zo'n module kan N sessies open houden, maar waarschijnlijk niet zomaar een nieuwe sessie vanaf hetzelfde apparaat accepteren wanneer de oude sessie nog bezig is.
En dat 'bezig' zijn kun je met een korreltje zout nemen.
Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat deze staat te wachten op een of andere acknowledgment, die nooit gaat komen.
Ben benieuwd. Je weet eerder dat het niet goed is dan dat het wel goed is ....
Overigens, zoals eerder gezegd kan ik bij het offline zijn van een HW altijd pingen. Ook alle sensoren worden, voorzover ik kan beoordelen, tijdens die offline periode gewoon afgehandeld.
Er kan van alles mis zijn in de communcatie met HW online, directe communicatie of lokaal, het begint natuurlijk met een request via de wifi op ip:80 En als daarop geen reactie komt houdt het op.
Groet,
Gert
Dat laatste zou namelijk logischer zijn om een eenvoudige configuratie bij klanten voor elkaar te krijgen (NAT/portforwarding enz. vermijden) en minder resources van de server-kant vragen.
Nadeel is wel dat inloggen via HW-online langer duurt en je bent afhankelijk van de communicatie-requests vanaf je HomeWizard naar buiten.
Als die sessie hangt, kun je via de HW-online servers dus niet inloggen.
Wat natuurlijk wel een optie is, is dat wanneer de HW-online server je HomeWizard even niet kan bereiken, dat deze vrijwel meteen de laatste gegevens doorstuurt naar je app om het lokaal te proberen.
Dat maakt inloggen op je app een stuk rapper en omzeilt/verhult communicatieproblemen met de WiFi-module naar buiten.
De app zou natuurlijk dan ook buiten de HomeWizard om als "bridge" kunnen fungeren tussen HW-online en de HomeWizard en op die manier de sessie met buiten opnieuw op te bouwen.
Ik zat trouwens net nog even te denken... (toen ik boven mijn "interrupt-lijntje" even de fles aan het geven was
Het kan bijvoorbeeld dat men bij de sessie-timeout ergens de datasheet verkeerd geïnterpreteerd heeft (of verkeerd beschreven
Dat zou verklaren waarom je na ~20 a 30 minuten weer wel met de HomeWizard kan connecten (1000 a 2000 sec)
Uiteraard dit naast de module-reset die kennelijk elk uur plaatsvind.
Ik heb de beta firmwares geinstalleerd (3.13 en 3.131). Ik merk wel verschillen, maar het probleem blijft. Met 3.1 en 3.13 heb ik het probleem als volgt:
* wel ICMP reply
* geen HTTP response
* niet via de android/ios/app webpage te benaderen.
* paar maal per dag, start op het hele uur, en een uur later herstart hij vanzelf en is het weer terug
Met 3.131 precies hetzelfde, alleen dan werkt ineens ios/android/web wel, maar via HWonline.
Ik verdenk de interne webserver van de HW die ergens van over zijn huig gaat.....
Volgens mij is HW-Online een sessie die open blijft naar de servers van Homewizard en door de Homewizard onderhouden wordt en open blijft. Precies wat je schrijft op mijn vorige reply, zou dit dus kunnen verklaren dat de Homewizard op dat moment geen nieuwe sessie accepteert, terwijl de sessie met HW-Online nog actief was en deze dus lijkt te werken. Ik ga iig eerst eens met de nieuwe firmware testen. Het is idd makkelijke te merken dat iets niet werkt dan dat iets wel blijft werken. Maar we zullen zien.TD-er schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:55:
Ik weet niet of de HomeWizard via HW-online een reply krijgt via poort 80, of dat de HomeWizard periodiek een request stuurt naar de servers van HW-online.
Dat laatste zou namelijk logischer zijn om een eenvoudige configuratie bij klanten voor elkaar te krijgen (NAT/portforwarding enz. vermijden) en minder resources van de server-kant vragen.
Nadeel is wel dat inloggen via HW-online langer duurt en je bent afhankelijk van de communicatie-requests vanaf je HomeWizard naar buiten.
Als die sessie hangt, kun je via de HW-online servers dus niet inloggen.
Wat natuurlijk wel een optie is, is dat wanneer de HW-online server je HomeWizard even niet kan bereiken, dat deze vrijwel meteen de laatste gegevens doorstuurt naar je app om het lokaal te proberen.
Dat maakt inloggen op je app een stuk rapper en omzeilt/verhult communicatieproblemen met de WiFi-module naar buiten.
De app zou natuurlijk dan ook buiten de HomeWizard om als "bridge" kunnen fungeren tussen HW-online en de HomeWizard en op die manier de sessie met buiten opnieuw op te bouwen.
Ik zat trouwens net nog even te denken... (toen ik boven mijn "interrupt-lijntje" even de fles aan het geven was)
Het kan bijvoorbeeld dat men bij de sessie-timeout ergens de datasheet verkeerd geïnterpreteerd heeft (of verkeerd beschreven) en dat een time-out misschien niet in msec is, maar in seconden.
Dat zou verklaren waarom je na ~20 a 30 minuten weer wel met de HomeWizard kan connecten (1000 a 2000 sec)
Uiteraard dit naast de module-reset die kennelijk elk uur plaatsvind.
Ik heb even de link naar de Sheet weer aangehaald, middels een quote. Tevens heb ik op de kolommen 'Shared Weather' en 'EnergyLink' de optie 'Data validation' aangezet. Onjuiste input (anders dan Ja / Nee) voor deze twee kolommen wordt als foutief gekenmerkt, maar wel geaccepteerd. Als deze manier van input (dubbelklik op een cell geeft de mogelijke opties aan) bevalt, dan wellicht dit 'Data validations' toevoegen aan de rest van de kolommen. Om de boel later te analyseren, gaat het wellicht helpen als de data uniform is ingevoerd.martinvdm schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:54:
Update: Voor de kolom 'Portforwarding of HW-Online' een lijst aangelegd (ander tabblad) met mogelijk waarden.
[ Voor 4% gewijzigd door ROVAOL op 18-05-2015 22:27 ]
Top! Ik ben duidelijk meer Microsoft gewendROVAOL schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:21:
[...]
Ik heb even de link naar de Sheet weer aangehaald, middels een quote. Tevens heb ik op de kolommen 'Shared Weather' en 'EnergyLink' de optie 'Data validation' aangezet. Onjuiste input (anders dan Ja / Nee) voor deze twee kolommen wordt als foutief gekenmerkt, maar wel geaccepteerd. Als deze manier van input (dubbelklik op een cell geeft de mogelijke opties aan) bevalt, dan wellicht dit 'Data validations' toevoegen aan de rest van de kolommen. Om de boel later te analyseren, gaat het wellicht helpen als de data uniform is ingevoerd.
Het lijkt mij logischer dat zo'n sessie alleen maar open blijft na inloggen, danwel openen van de app.martinvdm schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:18:
[...]
Volgens mij is HW-Online een sessie die open blijft naar de servers van Homewizard en door de Homewizard onderhouden wordt en open blijft. Precies wat je schrijft op mijn vorige reply, zou dit dus kunnen verklaren dat de Homewizard op dat moment geen nieuwe sessie accepteert, terwijl de sessie met HW-Online nog actief was en deze dus lijkt te werken. Ik ga iig eerst eens met de nieuwe firmware testen. Het is idd makkelijke te merken dat iets niet werkt dan dat iets wel blijft werken. Maar we zullen zien.
Als je uitlogt/app afsluit, dan zou de sessie tussen HW-online en de HomeWizard ook gesloten moeten worden.
Dit omdat je anders de server wel heel erg zwaar belast.
Wanneer de sessie dus afgelopen is, zal de HomeWizard vermoedelijk dus naar de HW-online servers blijven "pingen" (niet zozeer ICMP pakketjes) en aan de hand van het antwoord dus weer een sessie op gaan zetten.
Is een timer die 30 minuten na zonsondergang moet schakelen, handmatig via de app kon ik hem zo aan zetten.
tussen de 15 á 30 pingen is er meestal 1 timeout, af en toe 2 achter elkaar, tijd is 1 ms af en toe met uitschieters naar 11 ms
HomeWizard heeft 3007 van de 164538 pings gemist (2%)
Sonicwall mist tot nu toe geen enkele ping
Verwijderd
Ik had van op m'n domoticz een script draaien om de thermometers van HW te importeren. Voor de fun eens op elke 6 seconden gezet. Heel eigenaardig was het telkens op precies minuut 8 en 38 seconden dat er een timeout was. Dus bv om 8:08:38, 8:18:38, 8:28:38 etc.
Anyway, ga mij niet veel van HW meer aantrekken. Net op een ticket gereageerd dat ze bedankt zijn om de 5 thermostaatkranen te vervangen maar dat ze weer net al dezelfde fouten hebben.
Het lijkt wel of ik €800 brol in huis heb van hen. Aan ALLES wat ik daar al kocht scheelt er wel iets.
Heb je gekeken bij de timers?ruudvee schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:45:
Bij mij ging vanavond mijn Hue Bloom niet aan.
Is een timer die 30 minuten na zonsondergang moet schakelen, handmatig via de app kon ik hem zo aan zetten.
Bij mij bleek de timer van een lamp bij de voordeur gewijzigd te zijn. Was 15 min voor zonsondergang aan en bij zonsopkomst uit. Er stond nu 2 keer uit. Dit was waarschijnlijk al een paar dagen zo omdat ik toen handmatig aan had gezet Omdat ik dacht dat hij een signaal had gemist.
Gisteravond was een Hue lamp op de overloop aangegaan op de timer, was de kaku muurstekker van de ventilatie uit en vanmorgen vroeg brandde er ergens een Hue lightstrip....
een enkele keer had mijn app geen verbinding, maar dat was bv op het hele uur. ik geloof dat de wifichip dan een automatische reset krijgt. verder gebruik ik ip switches, oa iedere dag een WOL om een pc op te starten die wat moet doen, en de yamaha receiver de juiste audio scene geven ism de verlichting (romantic mode
Dat gaat via de wifi, en werkt totnutoe altijd. Voor remote gebruik ik VPN op mijn iphone direct op de huis firewall, en dus geen HW online. op de notificaties na gebruik ik die dan ook niet. De notificaties werkt ook goed en komen uiteindelijk goed aan op mijn smartwatch garmin vivosmart.
Wel is het zo dat ik pas een HW heb net toen versie 3.11 uit was, dus geen migratie gedaan, van scratch met de nieuwe firmware begonnen. Misschien heeft bij de meeste de migratie niet goed gewerkt ? (net als windows van XP naar 7 migreren zonder een nieuwe install, gaat ook niet altijd goed)
[ Voor 11% gewijzigd door bhoek op 19-05-2015 08:33 ]
Net even gekeken, maar de timers staan goed.
Ik hou het even in de gaten en anders de Hue ook maar aan gaan schakelen door een dubbele aan-puls te sturen net als mijn Brel gordijn.
Heb geen power cycle gedaan of wat dan ook. Wellicht was er iets aan de HW serverkant verkeerd?
Het zelfde:HomeWizard actief: 1 dag(en) 12 uurNeefdave schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:00:
HomeWizard actief: 1 dag(en) 19 uur 22 minuten.
Heb geen power cycle gedaan of wat dan ook. Wellicht was er iets aan de HW serverkant verkeerd?
45 minuten
HomeWizard actief: 10 dag(en) 15 uur
50 minuten
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
En ook als je iemand aanmeld (nieuwe HW verkoopt), dan gaat er 1 camera naar de nieuwe klant en 1 naar de aanmelder. Meestal zijn acties alleen voor nieuwe klanten en heb je gewoon pech als bestaande klant.ruudvee schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:21:
Momenteel een gratis ip camera bij elke HW kit voor de liefhebber :-)
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Als je ziet wat daar gebeurt schrik je je rot. Er gaat meer fout dan goed. Het probleem zou inderdaad kunnen liggen aan de tcp/ip stack in de wifi module. Zoals eerder werd geschreven lijkt dit een oude versie. Het is kort door de bocht maar ik zie zeer veel NACK en resends. Het zou ook kunnen zijn dat de Homewizard de data te langzaam verwerkt omdat hij blijft roepen dat hij delen gemist heeft.
Gek is dat het met de iPhone app veel erger is dan met app.homewizard.nl. Die snap ik even niet. Iemand een idee?
Als iemand
Verwijderd
6 maand terug ging ik er meteen enkele kunnen aanbevolen hebben. Maar met wat ik ondertussen allemaal meegemaakt heb van miserie en gebrekkige support van HW wil ik niemand dit aandoendaxy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:33:
[...]
En ook als je iemand aanmeld (nieuwe HW verkoopt), dan gaat er 1 camera naar de nieuwe klant en 1 naar de aanmelder. Meestal zijn acties alleen voor nieuwe klanten en heb je gewoon pech als bestaande klant.
Ik was tegenover vrienden een paar maanden geleden enthousiast over HW, maar zoals het nu is / gaat, zal ik het product helaas nog niet kunnen aanraden. Dus die IP camera gaat het niet worden 😆
Jammer om te lezen. Ik ben nl erg blij met de laatste update en bijbehorende mogelijkheden. Het draait hier als een trein. Ben er erg erg blij mee. Maar ik begrijp dat als ik jullie problemen zou hebben ik ook "down" zou zijn. Maar mijn configuratie draait met mijn eigen aanpassingen als een trein...het kan dus wel....ROVAOL schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:25:
Ligt het aan mijn systeem of lijkt het net of het vandaag echt heel triest is gesteld met de verbindingsproblemen in het algemeen.
Ik was tegenover vrienden een paar maanden geleden enthousiast over HW, maar zoals het nu is / gaat, zal ik het product helaas nog niet kunnen aanraden. Dus die IP camera gaat het niet worden 😆
[ Voor 7% gewijzigd door kok36935 op 19-05-2015 20:34 ]
Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP
Mag ik je vragen waar je de info over IP switches voor de Yamaha receiver hebt gevonden? Ik kan er zelf niets over vinden.bhoek schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:11:
ik volg dit forum een tijdje, maar heb zelf (nog?) niet echt problemen met de HW. Nu nog een veredelde timer. Voordat ik na de volgende fase ga, (hue,heatlink,Brel etc) en deze investeringen ga doen lees ik met argusogen dit forum...
een enkele keer had mijn app geen verbinding, maar dat was bv op het hele uur. ik geloof dat de wifichip dan een automatische reset krijgt. verder gebruik ik ip switches, oa iedere dag een WOL om een pc op te starten die wat moet doen, en de yamaha receiver de juiste audio scene geven ism de verlichting (romantic mode![]()
Dat gaat via de wifi, en werkt totnutoe altijd. Voor remote gebruik ik VPN op mijn iphone direct op de huis firewall, en dus geen HW online. op de notificaties na gebruik ik die dan ook niet. De notificaties werkt ook goed en komen uiteindelijk goed aan op mijn smartwatch garmin vivosmart.
Wel is het zo dat ik pas een HW heb net toen versie 3.11 uit was, dus geen migratie gedaan, van scratch met de nieuwe firmware begonnen. Misschien heeft bij de meeste de migratie niet goed gewerkt ? (net als windows van XP naar 7 migreren zonder een nieuwe install, gaat ook niet altijd goed)
Kijk positieve verhalen zijn ook van harte welkom! Geeft 'ons' hoopkok36935 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:33:
Gelukkig herken ik de (verbindings) problemen ook niet. Bij mij draait alles als een tierelier. Het zij rechtstreeks, het zij nu vanuit Frankrijk, het zij enkele maanden terug uit Indonesië. Begrijp best dat je helemaal uit je vel gaat als het niet werkt maar ik zou het systeem zo bij een ieder aan raden. Ben het wat dat betreft roerend met Yamahaa eens!
Kweenie, hier 46 dagen up, maar dat is omdat ik moest klussen en de stroom van het huis af moest halen.Neefdave schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:00:
HomeWizard actief: 1 dag(en) 19 uur 22 minuten.
Zonder dat zou het eerder 346 dagen ofzo zijn
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dit topic is gesloten.
Voor het kopen/verkopen van hardware is er V&A. Het is niet de bedoeling om dat soort dingen in dit topic te spammen!