Hallo allemaal,
Misschien is onderstaande een beetje off-topic, maar de ervaring met KaKu zit nu eenmaal hier

.
Ik heb sinds enige tijd mijn staande schemerlamp gedimd staan met een KaKu ACD-200 (via HW natuurlijk).
Op deze manier kan ik hem wat hoger zetten als ik wil lezen en terug voor gezellig licht ;-).
In de lamp zit een halogeen lamp van voldoende wattage, maar het onderstaande fenomeen doet zich ook voor met een ouderwetse gloeilamp.
Het probleem:
ELKE avond om precies 22.00 en 23.00 begint de lamp voor +/- 10 seconden te knipperen.
Ik kan echt de klok er op gelijk zetten. Enig onderzoek heeft mij al geleerd dat dit te maken heeft met
netvervuiling. Stedin stuurt op die tijd data over de lijn voor het aansturen van bv de dag/nacht stand of het (uit)schakelen van stoplichten.
Ik heb reeds flink rondgezocht en kwam oplossingen tegen als het vervangen van een glaszekering door een zandzekering(traag). Los van mijn twijfels over het nut hiervan is de ACD-200 niet voorzien van een zekering.
Andere oplossing was ook om een (foliegewikkelde)condensator van 0,022uF op de voeding te zetten, maar dat is weer zo lastig weg te werken.
De netvervuiling is overigens alleen zichtbaar op de lamp met de ACD-200. Andere dimmers (ook andere KaKu dimmers) vertonen dit probleem vreemd genoeg niet.
Vraag: Heeft iemand dezelfde ervaring... oplossingen ?
Peter
[
Voor 4% gewijzigd door
pvkan op 25-01-2015 13:33
]
Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.