Beste medetweakers,
Ik heb de afgelopen dagen last gehad van problemen met mijn nieuwe ip camera (Foscam FI9851P HD) en mijn homewizard. Ik heb deze problemen op kunnen lossen en deze ervaring wil ik met jullie delen, mogelijk hebben jullie er wat aan.
Ik had de volgende problemen:
- Op de Foscam App had ik beeld maar de snapshots waren niet te openen
- Op de HomeWizard kon ik de camera toevoegen, maar had ik geen beeld (zwart scherm)
- Op de HomeWizard steeds RTSP meldingen bij het openen van de camera
- Op de HomeWizard geen snapshots bij een signalering
Oplossing probleem 1 - Geen snapshots bij Foscam App
Ik heb geprobeerd de firmware te updaten van de camera, de camera te resetten, de app te verwijderen en opnieuw te configureren, niets hielp. De
Foscam IPCamera CGI User Guide is al een paar keer gepost op dit forum en daar heb ik een kijkje in genomen. Ik probeerde handmatig een snapshot op te vragen met de functionaliteit 'snapPicture' maar ik kreeg steeds alleen maar de onderstaande melding te zien:
<CGI_Result>
<result>-2</result>
</CGI_Result>>
Uit pure wanhoop heb ik vervolgens nogmaals de camera gereset en alles standaard gelaten en opeens werkte het wel! Wat bleek.. het wachtwoord wat ik gebruikte voor de camera bevatte een hekje (#) en daar ging het fout. Ik heb de camera toen weer helemaal geconfigureerd zoals die was en bij het wachtwoord het hekje vervangen door een apenstaartje en toen deed hij het.
Vervolgens de Foscam App opgestart en ook daar deed de snapshot functionalitiet het weer. De Snapshots werden netjes in een folder op mijn telefoon opgeslagen en deze waren allemaal te openen.
Ik heb dit gemeld bij de servicedesk van Foscam en hun reactie was als volgt:
Het is inderdaad een bekend probleem dat een # in het wachtwoord voor problemen kan zorgen, hier word al aan gewerkt in de fabriek om dit op te lossen. U zou de rest van het wachtwoord eens intact kunnen houden om het ook op die manier te controleren.
Oplossing probleem 2 - Geen beeld in de Home Wizard App
Eigenlijk was bovenstaande oplossing voldoende om ook het probleem in de Home Wizard App op te lossen. Ik heb daar het wachtwoord veranderd naar het nieuwe wachtwoord en vervolgens had ik meteen beeld.
Oplossing probleem 3 - RTSP meldingen
Omdat het een HD camera betreft (max 720p) schakelt de Home Wizard App kennelijk standaard over naar een RTSP stream. Ik weet niet precies wat het verschil is met de MJPEG stream maar het viel mij op dat het ontzettend lang duurt om de RTSP stream te laden en elke keer de melding dat RTSP experimenteel was vond ik erg vervelend.
Na lang zoeken heb ik een
topic gevonden op het Foscam Forum waarin behandeld wordt hoe je de standaard stream naar MJPEG zet. Dit kan door middel van de volgende acties op je camera:
http://ip address:port/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?usr=admin&pwd=&cmd=setMainStreamFormat&format=1
http://ip address:port/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?usr=admin&pwd=&cmd=setSubStreamFormat&format=1
Ik heb in de HomeWizard App daarna geen RTSP stream meldingen meer gehad en het beeld laad een stuk sneller!
Oplossing probleem 4 - Geen snapshots
Het laatste probleem was dat de snapshot functionaliteit niet werkt in de HomeWizard. Ik had de camera toegevoegd bij een Signalering (magneetcontact van mijn deur) maar helaas gaf de App de melding "Tonen van snapshot niet gelukt".
In de instellingen van de camera heb ik de 'Manual snap Quality' veranderd van high naar low. Medium heb ik ook geprobeerd maar de snapshot werkt alleen als het op 'low' staat. Nu zijn de snapshots wel zichtbaar.
Succes mede Home Wizard eigenaren!
[
Voor 5% gewijzigd door
JohanWP op 21-11-2014 21:55
. Reden: Laatste probleem ook opgelost, verwerkt in tekst ]