• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:09

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

marcelvenema schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:56:
Begin deze week de Smartwares radiatorkranen gekregen, vandaag een poging gedaan tot montage. Ik heb thuis stadsverwarming met een Comap thermostaat radiatorkraan. Deze heeft een M28 aansluiting. De Smartwares kraan heeft M30. Er wordt geen adapter bijgeleverd welke past. Heeft iemand een link waar ik goedkoop een adapter ring kan bestellen ?
Wellicht is deze adapter iets voor je? Had een tijd geleden hetzelfde probleem met een andere thermostaatknop en mijn comap kranen. Eerste review op die site laat zien dat het waarschijnlijk jouw probleem ook zal oplossen. Is het wat?

... en oranje! :P

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb het een-en-ander geprobeerd, maar het lukt me niet met IP Switches de HW zelf aan te sturen, helaas :-(

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 23:00
Bij mij wordt de poort uit de URL verwijderd als ik een IP switch aanmaak met http://ip adres:poort/ww/hl/0/settarget/temp. De 1e keer handmatig schakelen werkt, maar daarna verdwijnt de poort uit de URL en werkt het niet langer. Ik gebruik m'n interne IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:44:
[...]

Ik neem aan dat er andere mensen verantwoordelijk zijn voor de hardware dan de software. Er werd al eerder gereageerd dat er bij homewizard gewerkt word aan if/then maar dat dit vrij ingewikkeld is met de huidige hardware. Loxx en thinking cleaner lijken mij inderdaad dingen waar niet iedereen gebruik van zal maken. En ze hebben zojuist een weerstation uitgebracht met beter bereik en mesh functie, en dan zeg je dat ze iets moeten doen aan het slechte bereik. Hier zijn ze dan toch juist mee bezig?
If/then wordt al bijna 2 jaar gevraagd volgens mij.
En als het dan niet met de huidige hardware kan maak er dan een extra kastje voor ofzo, of ook webbased net als HPM.

Ik heb het over het slechte bereik van de homewizard zelf, nu hebben ze alleen het bereik van een weerstation en regenmeter etc verbeterd. De homewizard zelf is nog precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
marcelvenema schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:56:
Begin deze week de Smartwares radiatorkranen gekregen, vandaag een poging gedaan tot montage. Ik heb thuis stadsverwarming met een Comap thermostaat radiatorkraan. Deze heeft een M28 aansluiting. De Smartwares kraan heeft M30. Er wordt geen adapter bijgeleverd welke past. Heeft iemand een link waar ik goedkoop een adapter ring kan bestellen ?
Oei, ik heb ook een Comap kraan en de thermostaat kranen van HW besteld (nog niet binnen) Ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen. Want ik zal het zelfde probleem wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willieku
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-04-2024
brentnl schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:35:
Bij mij wordt de poort uit de URL verwijderd als ik een IP switch aanmaak met http://ip adres:poort/ww/hl/0/settarget/temp. De 1e keer handmatig schakelen werkt, maar daarna verdwijnt de poort uit de URL en werkt het niet langer. Ik gebruik m'n interne IP adres.
Ik probeer ook de HW zelf te beriken maar steeds als ik het adres opgeef (192.168.0.98) voegt de HW er zelf :80 aan toe, waarna het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:00
Kreeg net een telefoontje van het thuisfront. Alle brandmelders gingen af en wanneer de batterij er opnieuw in gedaan word dan gaan ze weer af. Geen brand en of rook in huis.

Vanavond eens kijken wat dat kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 08:37
Neefdave schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:22:
Kreeg net een telefoontje van het thuisfront. Alle brandmelders gingen af en wanneer de batterij er opnieuw in gedaan word dan gaan ze weer af. Geen brand en of rook in huis.

Vanavond eens kijken wat dat kan zijn.
Heb ik ook al eens gehad, stof... Ik moest ze allemaal ff schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:22
willieku schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:59:
[...]

Ik probeer ook de HW zelf te beriken maar steeds als ik het adres opgeef (192.168.0.98) voegt de HW er zelf :80 aan toe, waarna het niet werkt.
Bij mij voegt de HW ook automatisch poort 80 toe alleen mijn HW zit niet op 80. Ik wijzig deze dan naar de juiste poort en dan werkt het wel.
Bij mij werkt het ook niet als ik het interne ip adres gebruik. Je moet je ip adres gebruiken wat je van je provider hebt gekregen. Ook als je het via wifi gebruikt. Ik in ieder geval wel.
www.watismijnip.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

O coole nieuwe functies!

Bij de IP switches hebben ze de keuze tussen:
HTTP GET/POST, TCP data, UDP data én Wake up On Lan.

Alleen spijtig:
- opeens staat alles in een andere volgorde
- sommige schakelaars werken niet, tenzij je ze even uit stopcontact haalt, daarna weer alles ok

-> daarom zou ik graag de "update je firmware" uit willen zetten. Als het werkt, dan hou ik het liefst zo, ipv nieuwe features + nieuwe bugs te introduceren.

[ Voor 56% gewijzigd door ? ? op 21-11-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 07:44
? ? schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:48:
O coole nieuwe functies!

Bij de IP switches hebben ze de keuze tussen:
HTTP GET/POST, TCP data, UDP data én Wake up On Lan.

Alleen spijtig:
- opeens staat alles in een andere volgorde
- sommige schakelaars werken niet, tenzij je ze even uit stopcontact haalt, daarna weer alles ok

-> daarom zou ik graag de "update je firmware" uit willen zetten. Als het werkt, dan hou ik het liefst zo, ipv nieuwe features + nieuwe bugs te introduceren.
Je kan de firmware ook cancelen alleen dan krijg je elke keer de vraag......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 15:20
Beste medetweakers,

Ik heb de afgelopen dagen last gehad van problemen met mijn nieuwe ip camera (Foscam FI9851P HD) en mijn homewizard. Ik heb deze problemen op kunnen lossen en deze ervaring wil ik met jullie delen, mogelijk hebben jullie er wat aan.

Ik had de volgende problemen:
  1. Op de Foscam App had ik beeld maar de snapshots waren niet te openen
  2. Op de HomeWizard kon ik de camera toevoegen, maar had ik geen beeld (zwart scherm)
  3. Op de HomeWizard steeds RTSP meldingen bij het openen van de camera
  4. Op de HomeWizard geen snapshots bij een signalering
Oplossing probleem 1 - Geen snapshots bij Foscam App
Ik heb geprobeerd de firmware te updaten van de camera, de camera te resetten, de app te verwijderen en opnieuw te configureren, niets hielp. De Foscam IPCamera CGI User Guide is al een paar keer gepost op dit forum en daar heb ik een kijkje in genomen. Ik probeerde handmatig een snapshot op te vragen met de functionaliteit 'snapPicture' maar ik kreeg steeds alleen maar de onderstaande melding te zien:

<CGI_Result>
<result>-2</result>
</CGI_Result>
>

Uit pure wanhoop heb ik vervolgens nogmaals de camera gereset en alles standaard gelaten en opeens werkte het wel! Wat bleek.. het wachtwoord wat ik gebruikte voor de camera bevatte een hekje (#) en daar ging het fout. Ik heb de camera toen weer helemaal geconfigureerd zoals die was en bij het wachtwoord het hekje vervangen door een apenstaartje en toen deed hij het.

Vervolgens de Foscam App opgestart en ook daar deed de snapshot functionalitiet het weer. De Snapshots werden netjes in een folder op mijn telefoon opgeslagen en deze waren allemaal te openen.

Ik heb dit gemeld bij de servicedesk van Foscam en hun reactie was als volgt:

Het is inderdaad een bekend probleem dat een # in het wachtwoord voor problemen kan zorgen, hier word al aan gewerkt in de fabriek om dit op te lossen. U zou de rest van het wachtwoord eens intact kunnen houden om het ook op die manier te controleren.

Oplossing probleem 2 - Geen beeld in de Home Wizard App
Eigenlijk was bovenstaande oplossing voldoende om ook het probleem in de Home Wizard App op te lossen. Ik heb daar het wachtwoord veranderd naar het nieuwe wachtwoord en vervolgens had ik meteen beeld.

Oplossing probleem 3 - RTSP meldingen
Omdat het een HD camera betreft (max 720p) schakelt de Home Wizard App kennelijk standaard over naar een RTSP stream. Ik weet niet precies wat het verschil is met de MJPEG stream maar het viel mij op dat het ontzettend lang duurt om de RTSP stream te laden en elke keer de melding dat RTSP experimenteel was vond ik erg vervelend.

Na lang zoeken heb ik een topic gevonden op het Foscam Forum waarin behandeld wordt hoe je de standaard stream naar MJPEG zet. Dit kan door middel van de volgende acties op je camera:

http://ip address:port/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?usr=admin&pwd=&cmd=setMainStreamFormat&format=1
http://ip address:port/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?usr=admin&pwd=&cmd=setSubStreamFormat&format=1

Ik heb in de HomeWizard App daarna geen RTSP stream meldingen meer gehad en het beeld laad een stuk sneller!

Oplossing probleem 4 - Geen snapshots
Het laatste probleem was dat de snapshot functionaliteit niet werkt in de HomeWizard. Ik had de camera toegevoegd bij een Signalering (magneetcontact van mijn deur) maar helaas gaf de App de melding "Tonen van snapshot niet gelukt".

In de instellingen van de camera heb ik de 'Manual snap Quality' veranderd van high naar low. Medium heb ik ook geprobeerd maar de snapshot werkt alleen als het op 'low' staat. Nu zijn de snapshots wel zichtbaar.

Succes mede Home Wizard eigenaren!

[ Voor 5% gewijzigd door JohanWP op 21-11-2014 21:55 . Reden: Laatste probleem ook opgelost, verwerkt in tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanWP schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:02:
Beste medetweakers,

Ik heb de afgelopen dagen last gehad van problemen met mijn nieuwe ip camera (Foscam FI9851P HD) en mijn homewizard. Ik heb deze problemen op kunnen lossen en deze ervaring wil ik met jullie delen, mogelijk hebben jullie er wat aan.
....
Succes mede Home Wizard eigenaren!
Ik heb exact dezelfde camera.
Het aanpassen van de HD stream naar VGA had je volgens mij ook via de webinterface kunnen doen, maar houd er rekening mee dat wat je nu gedaan hebt, zorgt voor een flinke terugval in kwaliteit. Je gaat namelijk van HD 1280x720 naar VGA 640x480. MJPEG is een geheel ander protocol dan RTSP en is idd een stuk sneller wat betreft verbinden dan RTSP. Dit heef alles te maken met het protocol op zich zelf en weinig met Homewizard. Ik heb zelf de camera gewoon op HD gelaten, want ik vind het redelijk van de zotte om een HD camera terug te zetten naar VGA voor de juiste werking in Homewizard, maar ik heb ook geen issues om het beeld in de Homewizard app weer te geven. Daarin tegen wel de snapshot functionaliteit. Jou melding zegt me zo 123 niks, maar ik heb met regelmaat geen volledige snapshot, of half of kwart beeld of helemaal zwart. Homewizard heeft me verteld dat ze hier hard aan werken (al flinke tijd helaas) en dat dit ook te maken heeft met het feit dat de verwerking van HD resolutie de Homewizard niet goed mee overweg kan. Zij adviseerde toen ook terug zetten van de Mainstream naar VGA, maar dit is toch echt de omgekeerde wereld 8)7. Jou melding kan ik niet zo snel plaatsen, staat de Snapshot functie wel aan in de camera? Kun je zelf met SnapPicture2 de snapshot opvragen? Wat ook helpt vaak is de kwaliteit van de snapshot terugzetten naar Low.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 13:47
chippie777 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:22:
[...]

Oei, ik heb ook een Comap kraan en de thermostaat kranen van HW besteld (nog niet binnen) Ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen. Want ik zal het zelfde probleem wel hebben.
Er zijn gewoon adapters te bestellen. Ik wacht even tot dat ik deze kranen binnen heb. Ik ben zelf installateur en kan gewoon bij de groothandel bestellen. Alleen dan moet ik wel weten welke aansluiting de HW kranen zijn Hertz of heimeier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Vroeger" had ik nauwelijks problemen met snapshots van m'n 3 (verschillende) camera's. Naarmate de functionaliteit van de HW is uitgebreid is het aantal goede (volledige) snapshots gedaald tot bijna 0. Balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg benieuwd naar de eerste praktijk reacties over de thermostaatkranen, zeker icm de heatlink..
Zelf ook in overweging maar ik wacht nog even af :D

Zojuist de energielink eindelijk geinstalleerd, na plaatsing nieuwe slimme meter door stedin. Electra word perfect en real time weer gegeven, echter bij gas de melding 'geen data' (beide meters zijn vernieuwd). Hw gebeld, naar hun tip stedin gebeld, die gaan de koppeling vernieuwen in de hoop dat dat helpt. Iemand hetzelfde meegemaakt? Tips/ suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:17:
Erg benieuwd naar de eerste praktijk reacties over de thermostaatkranen, zeker icm de heatlink..

Zojuist de energielink eindelijk geinstalleerd, na plaatsing nieuwe slimme meter door stedin. Electra word perfect en real time weer gegeven, echter bij gas de melding 'geen data' (beide meters zijn vernieuwd). Hw gebeld, naar hun tip stedin gebeld, die gaan de koppeling vernieuwen in de hoop dat dat helpt. Iemand hetzelfde meegemaakt? Tips/ suggesties?
Gas word maar eens in het uur verstuurd, bij mij duurde het zeker twee uur voordat de eerste waardes binnenkwamen. Misschien is geduld de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:17:

Het kan zelfs een paar dagen duren, bij mij duurde het 24 uur.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 15:20
martinvdm schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 18:05:
[...]

Ik heb exact dezelfde camera.
Het aanpassen van de HD stream naar VGA had je volgens mij ook via de webinterface kunnen doen, maar houd er rekening mee dat wat je nu gedaan hebt, zorgt voor een flinke terugval in kwaliteit. Je gaat namelijk van HD 1280x720 naar VGA 640x480. MJPEG is een geheel ander protocol dan RTSP en is idd een stuk sneller wat betreft verbinden dan RTSP. Dit heef alles te maken met het protocol op zich zelf en weinig met Homewizard. Ik heb zelf de camera gewoon op HD gelaten, want ik vind het redelijk van de zotte om een HD camera terug te zetten naar VGA voor de juiste werking in Homewizard, maar ik heb ook geen issues om het beeld in de Homewizard app weer te geven. Daarin tegen wel de snapshot functionaliteit. Jou melding zegt me zo 123 niks, maar ik heb met regelmaat geen volledige snapshot, of half of kwart beeld of helemaal zwart. Homewizard heeft me verteld dat ze hier hard aan werken (al flinke tijd helaas) en dat dit ook te maken heeft met het feit dat de verwerking van HD resolutie de Homewizard niet goed mee overweg kan. Zij adviseerde toen ook terug zetten van de Mainstream naar VGA, maar dit is toch echt de omgekeerde wereld 8)7. Jou melding kan ik niet zo snel plaatsen, staat de Snapshot functie wel aan in de camera? Kun je zelf met SnapPicture2 de snapshot opvragen? Wat ook helpt vaak is de kwaliteit van de snapshot terugzetten naar Low.
Ik heb alle mogelijke video settings geprobeerd in de webinterface maar dit heeft niets geholpen. Pas toen ik handmatig de stream naar MJPEG had gezet deed de snapshot functionaliteit het in de Foscam App. Overigens denk ik dat je er naast zit want de MJPEG stream betekend niet automatisch VGA 640x480. Sterker nog, de MJPEG stream is ook gewoon 720p en ik zie geen zichtbaar verschil tussen de twee streams. Misschien zit ik er naast hoor, maar het beeld wat ik nu heb ik zeker niet storend, prima 'breedbeeld' beeld.

Helaas heb ik de 'Manual snap Quality' moeten veranderen naar 'low' om de snapshots in de HW app werkbaar te krijgen en DAT is wel een aanzienlijk verschil. Overigens zijn deze snapshots alsnog 720p maar op 'low' zijn deze gewoon erg slecht. Dit is echt een HW probleem want die kan dus niet omgaan met hoge resolutie snapshots.. erg jammer.

Samenvattend heb ik dus nog steeds prima 720p beeld via de webinterface van de camera en ook op de Foscam app, dus ik zou bijna zeggen dat je deze fix ook gewoon moet doen zodat je van de irritante TRSP meldingen af bent in de HW app :)

Wat mij wel opvalt is dat het live-beeld in de HW app altijd een 640x480 formaat heeft, ook toen ik de camera nog op de TRSP stream had staan (ook duidelijk te zien aan het beeldformaat, een stuk meer vierkant). Ervaar jij dit ook zo of heb jij ook in de HW app 'breedbeeld' beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanWP schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:13:
[...]

Ik heb alle mogelijke video settings geprobeerd in de webinterface maar dit heeft niets geholpen. Pas toen ik handmatig de stream naar MJPEG had gezet deed de snapshot functionaliteit het in de Foscam App. Overigens denk ik dat je er naast zit want de MJPEG stream betekend niet automatisch VGA 640x480. Sterker nog, de MJPEG stream is ook gewoon 720p en ik zie geen zichtbaar verschil tussen de twee streams. Misschien zit ik er naast hoor, maar het beeld wat ik nu heb ik zeker niet storend, prima 'breedbeeld' beeld.

Helaas heb ik de 'Manual snap Quality' moeten veranderen naar 'low' om de snapshots in de HW app werkbaar te krijgen en DAT is wel een aanzienlijk verschil. Overigens zijn deze snapshots alsnog 720p maar op 'low' zijn deze gewoon erg slecht. Dit is echt een HW probleem want die kan dus niet omgaan met hoge resolutie snapshots.. erg jammer.

Samenvattend heb ik dus nog steeds prima 720p beeld via de webinterface van de camera en ook op de Foscam app, dus ik zou bijna zeggen dat je deze fix ook gewoon moet doen zodat je van de irritante TRSP meldingen af bent in de HW app :)

Wat mij wel opvalt is dat het live-beeld in de HW app altijd een 640x480 formaat heeft, ook toen ik de camera nog op de TRSP stream had staan (ook duidelijk te zien aan het beeldformaat, een stuk meer vierkant). Ervaar jij dit ook zo of heb jij ook in de HW app 'breedbeeld' beeld?
Ik heb tot nu toe geen problemen ervaren in de Homewizard app en heb hier netjes een HD 720p breedbeeld stream. Naar mijn weten waren de foscam cams in de MJPEG kwaliteit maximaal 640x480, maar aangezien bij jou dus hoger kan zal dit ongetwijfeld dus anders zijn. De lagere snapshot setting is idd van grote invloed op de kwaliteit van de foto maar verhoogd bij mij wel de kans enigszins dat de snapshot überhaupt in de Homewizard app komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanWP schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:02:
(...)
Na lang zoeken heb ik een topic gevonden op het Foscam Forum waarin behandeld wordt hoe je de standaard stream naar MJPEG zet. (...)
(...)
Het laatste probleem was dat de snapshot functionaliteit niet werkt in de HomeWizard.
(...)
De oplossing om de stream(s) naar MJPEG te zetten, heb ik op 1 juli al gepost op dit forum. Niettemin goed om het nog eens onder de aandacht te brengen.

Wat snapshots betreft: ik gebruik de HW-functie niet meer (te onbetrouwbaar), maar in plaats daarvan de PushingBox-methode, op dit forum beschreven door DiscoveryTD5 op 13 november 2014 @ 12:47. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:07:
[...]

De oplossing om de stream(s) naar MJPEG te zetten, heb ik op 1 juli al gepost op dit forum. Niettemin goed om het nog eens onder de aandacht te brengen.

Wat snapshots betreft: ik gebruik de HW-functie niet meer (te onbetrouwbaar), maar in plaats daarvan de PushBullet-methode, op dit forum beschreven door DiscoveryTD5 op 13 november 2014 @ 12:47. Werkt prima!
Eens dat het via een pushnotificatie service goed zal werken maar het frustrerende hier is dat Homewizard de camera's verkoopt en groots de snapshot functie uitlegd en het dus al lange tijd slecht werkt. Dat is erg jammer, zeker als alle producten bij Homewizard vandaan komen en als maar beloofd word dat er een oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinvdm schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:36:
[...]

Eens dat het via een pushnotificatie service goed zal werken maar het frustrerende hier is dat Homewizard de camera's verkoopt en groots de snapshot functie uitlegd en het dus al lange tijd slecht werkt. Dat is erg jammer, zeker als alle producten bij Homewizard vandaan komen en als maar beloofd word dat er een oplossing komt.
Ik heb zelf geen problemen met de snapshot functie. Ik neem aan dat dit alleen is bij de hd cams van foscam dat dit onbetrouwbaar werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:33:
[...]

Ik heb zelf geen problemen met de snapshot functie. Ik neem aan dat dit alleen is bij de hd cams van foscam dat dit onbetrouwbaar werkt?
Yep correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:33:
[...]

Die van mij is inderdaad een bij HW gekochte Foscam FI9826W HD camera. Eerst werkte via de HW niets totdat ik de stream van RTSP had teruggezet naar MJPEG, daarna werkte alles (nadat ik snapshots ook nog op low had gezet), maar de laatste tijd kreeg ik toch steeds meer halve-of-minder beelden, of helemaal geen beeld ("Tonen van snapshot niet gelukt")
Met de PushingBox-methode krijg ik de beelden (getriggerd door een HW-bewegingsmelder) beter door, niet meer op klein formaat in de HW-app, maar via e-mail.Ik ga nog proberen of ik de snapshot-resolutie nu kan verhogen.
EDIT: nee, snapshot-resolutie moet op low staan voor beste resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 01:03

BPi

jacquesmulders schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:25:
[...]

Heb ik ook al eens gehad, stof... Ik moest ze allemaal ff schoonmaken
Bij mij gingen ze vannacht allemaal af om 3.15 uur en 3.16 uur (afgelezen in app). Oorzaak onbekend. Ook erg moeilijk stil te krijgen doordat niet duidelijk was welke melder als eerste begon.
Ik twijfel nu om ze allemaal los aan de HW te koppelen. Dan is er volgens mij wel te zien wie begon.

Gelukkig hebben de kinderen er weinig van gemerkt. Mn vrouw en ik lagen nog zeker een uur met bonkend hoofd wakker :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
reinhold schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:05:
[...]

Er zijn gewoon adapters te bestellen. Ik wacht even tot dat ik deze kranen binnen heb. Ik ben zelf installateur en kan gewoon bij de groothandel bestellen. Alleen dan moet ik wel weten welke aansluiting de HW kranen zijn Hertz of heimeier.
Ik wacht ook tot ik ze binnen heb, zou graag op voorhand al adapters willen bestellen maar dat wordt lastig. Zo wie zo online bestellen zal nog een hele kluif worden. Hopelijk komen hier snel ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelvenema
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-05-2021
iNSaNe-oNe schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:56:
[...]

Wellicht is deze adapter iets voor je? Had een tijd geleden hetzelfde probleem met een andere thermostaatknop en mijn comap kranen. Eerste review op die site laat zien dat het waarschijnlijk jouw probleem ook zal oplossen. Is het wat?
Dank voor de link. Ik heb ze vandaag besteld, zal mijn ervaringen op het forum delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
BPi schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 15:32:
[...]

Bij mij gingen ze vannacht allemaal af om 3.15 uur en 3.16 uur (afgelezen in app). Oorzaak onbekend. Ook erg moeilijk stil te krijgen doordat niet duidelijk was welke melder als eerste begon.
Ik twijfel nu om ze allemaal los aan de HW te koppelen. Dan is er volgens mij wel te zien wie begon.

Gelukkig hebben de kinderen er weinig van gemerkt. Mn vrouw en ik lagen nog zeker een uur met bonkend hoofd wakker :S
je kan zien welke gemeld heeft, het lampje wordt dan groen, en de slaves krijgen een rood lampje... of was het nou juist andersom :? even in de handleiding kijken...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
ik heb nergens last van, foscam FI9831W HD cam... ik heb wel het interne ip opgegeven en voor extern gebruik ik een apart toegevoegde cam (de zelfde) waar ik dan de stream kan kijken..

ik ben er wel achter als ik de cam ook aan de synology surveilance station hang dat die slecht tot geen snapshots maakt voor de rest perfect....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacquesmulders schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:56:
[...]

ik heb nergens last van, foscam FI9831W HD cam... ik heb wel het interne ip opgegeven en voor extern gebruik ik een apart toegevoegde cam (de zelfde) waar ik dan de stream kan kijken..

ik ben er wel achter als ik de cam ook aan de synology surveilance station hang dat die slecht tot geen snapshots maakt voor de rest perfect....
Hij hangt bij mij ook aan een synology. Ik zal die eens stoppen om te kijken of dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baltus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Vandaag de nieuwe thermostaatknop binnen gekregen. Hij lijkt te werken. Maar dat is niet dankzij de bijgeleverde handleiding. Is er iemand die een betere handleiding weet / heeft ?
Er zit als standaard een Heimeier aansluiting op. Ook worden nog 3 verloopstukken meegeleverd.

[ Voor 21% gewijzigd door baltus op 22-11-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Laatst online: 11-10 08:14
Ik heb al tijden dat de homewizard, dan wel dan weer niet bereikbaar Is! Hij zit op zijn eigen ap! Wat kan nog meer een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 15:18
Heb ik ook gehad en bij mij lag het aan de twee Wi-Fi banden van de Ziggo router, ik heb het opgelost door de twee Wi-Fi netwerken een ander ssid te geven ipv 1 ssid die ze samen deelde zodat de HW altijd op het zelfde enkele Wi-Fi netwerk zou connecten en sindsdien gaat het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TimK1990 schreef op zondag 23 november 2014 @ 09:13:
Ik heb al tijden dat de homewizard, dan wel dan weer niet bereikbaar Is! Hij zit op zijn eigen ap! Wat kan nog meer een probleem zijn?
De Homewizard kan slecht tegen gecombineerde netwerkenprotocollen. Aanpassen naar WiFi b/g only lost vaak veel problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satellietje
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024
Is het iemand gelukt om de schakelaar APA2-2300R te voorzien van een draad antenne.

Ik heb de bestaande antenne eraf gesoldeerd en daar een draad aan gemaakt van 16.x cm maar op geen van beide aansluitingen werkt de schakelaar dan nog, ook een gesloten draad werkt niet.
Zodra ik het kleine originele draadje weer terug plaats doet de schakelaar het pas weer.

Ik heb een paar ACD-1000 schakelaars voorzien van een draad antenne en daarmee is het bereik aanzienlijk vergroot, maar deze schakelaars willen niet.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/v8nrczl99/23_11_2014_11_36_25.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mike123 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:53:
[...]
Bij mij werkt het ook niet als ik het interne ip adres gebruik. Je moet je ip adres gebruiken wat je van je provider hebt gekregen. Ook als je het via wifi gebruikt. Ik in ieder geval wel.
Ah, nu werkt het bij mij ook! _o_

Super, dit zorgt er toch voor dat je een hoop extra mogelijkheden kan inbouwen!
De CV kan ik nu op gezette tijden aan en uit doen of aan acties koppelen, dat scheelt een hele hoop! :)

Even kijken wat ik nog meer voor extra functionaliteit kan bedenken ...

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 23-11-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Ja heb nu dus ook eindelijk de Heatlink aan een scene kunnen koppelen, welke dus weer aan een fysieke knop in huis zit. 's Avonds naar bed? Één druk op de knop en alle lampen gaan uit + de verwarming gaat op de nachtstand. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Nog iemand problemen met de nieuwe app.

Ik krijg die niet geinstalleerd op m'n nexus 5 met lollipop.
Tijdens de installatie krijg ik error 505 zonder verder info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Laatst online: 22:41
Maffie500 schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:30:
Nog iemand problemen met de nieuwe app.

Ik krijg die niet geinstalleerd op m'n nexus 5 met lollipop.
Tijdens de installatie krijg ik error 505 zonder verder info.
wat wel eens helpt bij vage errors is de app helemaal verwijderen en dan opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
commentator schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:35:
[...]

wat wel eens helpt bij vage errors is de app helemaal verwijderen en dan opnieuw installeren
Dit had ik ook al geprobeerd zonder resultaat.
helaas heb ik nu dus geen homewizard meer op mijn toestel staan.

Nog iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Laatst online: 22:41
Maffie500 schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:39:
[...]

Dit had ik ook al geprobeerd zonder resultaat.
helaas heb ik nu dus geen homewizard meer op mijn toestel staan.

Nog iemand een idee?
zijn veel dingen te vinden op google. oa:
Hey guys, I've found the issue with "INSTALL_FAILED_DUPLICATE_PERMISSION". If you have Android 5.0 and multi user enabled, check if you have the app that is causing problems in your "Guest" account and uninstall it. Then go back to your main user and try installing the app again. It worked for me! Hope Google fix this with multiple accounts.
@PaddyLandau : It worked! I uninstalled air.ugc.fr.ugcdirect using adb, I then installed it without a trouble on the store...

The problem is clearly with air apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
satellietje schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:45:
Is het iemand gelukt om de schakelaar APA2-2300R te voorzien van een draad antenne.

Ik heb de bestaande antenne eraf gesoldeerd en daar een draad aan gemaakt van 16.x cm maar op geen van beide aansluitingen werkt de schakelaar dan nog, ook een gesloten draad werkt niet.
Zodra ik het kleine originele draadje weer terug plaats doet de schakelaar het pas weer.

Ik heb een paar ACD-1000 schakelaars voorzien van een draad antenne en daarmee is het bereik aanzienlijk vergroot, maar deze schakelaars willen niet.

[afbeelding]
Klinkt een beetje alsof de vorm van het originele draadje meespeelt.
Heb je ook al geprobeerd om de originele draad niet te vervangen, maar gewoon een draadje van 16.7 mm aan 1 van de uiteinden van de originele antenne te solderen?
Zelfde manier dus als de antenne-hack van de HomeWizard dus.
Ik zou verwachten dat je 'm bij het linker pijltje moet solderen. Daar zit ook een transistor.

Kijk wel uit dat je de antenne goed isoleert, want er kan spanning op staan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 23:22
anandus schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:24:
[...]
Ah, nu werkt het bij mij ook! _o_

Super, dit zorgt er toch voor dat je een hoop extra mogelijkheden kan inbouwen!
De CV kan ik nu op gezette tijden aan en uit doen of aan acties koppelen, dat scheelt een hele hoop! :)

Even kijken wat ik nog meer voor extra functionaliteit kan bedenken ...
Graag gedaan. Ik heb 2 knoppen toegevoegd in de app om het te proberen. Met 1 knop gaat de cv op 22 graden en met de andere knop gaat hij naar 16 graden. Gewoon omdat het kan.
Ga denk ik ook nog een losse schakelaar halen om bij het naar bed gaan alle verlichting uit te zetten en de cv op 15 graden te zetten, mits die al niet laag staat. Vergeten we dat ook niet. Wij zetten soms de cv wel eens weer iets hoger als de thermostaat de cv alweer laag heeft gezet. Dan blijft de hele nacht de cv aan. Maar kan natuurlijk nu ook automatisch de cv altijd om 01:00 uur op 15 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
commentator schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:44:
[...]

zijn veel dingen te vinden op google. oa:

[...]

[...]
Probleem is opgelost. Door de google play service te stoppen en dan de app terug te installeren.
Raar want na een reboot was het probleem nog niet opgelost.

Gelukkig kan ik weer verder nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand het nieuwe 868 MHz weerstation al gekocht/binnen?
Ik ben wel benieuwd hoe dat bevalt en ook hoe het er uit ziet.
De foto's op de site zijn nogal beperkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oertje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:03
Foscam 19831W

Deze cam heb ik 2x.
De 1e cam werkte prima in de homewizard app, maar zodra ik de 2e erbij voegde deed die het niet. Notabene zelfde instellingen software ed.
Ik ben 3 weken bezig geweest en homewizard ook lol, maar na de laatste app update nog niet opgelost.
Ik heb de volgende url gebruikt uit het foscam forum
http://ip address:port/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?usr=admin&pwd=&cmd=setSubStreamFormat&format=1

Here “1” sets an MJPEG stream, if we don't want to set the MJPEG stream, we would set the number to “0”, “0” sets an H.264 stream.

En Sub aangepast naar Main en 0 ipv 1. (Want het is een H264)
Ook nog maar eens de homewizard aan de pc gehangen en config tool gebruikt weer, en in ipcam client heb ik de camera herstart (Na de zoveelste reset met pen op de cam)
En nu werkt het perfect ook de snapshots.

Misschien heeft hier iemand wat aan?
Superblij ben ik, :) nu kan ik me oriënteren op andere hebbedingen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satellietje
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024
TD-er schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:26:
[...]

Klinkt een beetje alsof de vorm van het originele draadje meespeelt.
Heb je ook al geprobeerd om de originele draad niet te vervangen, maar gewoon een draadje van 16.7 mm aan 1 van de uiteinden van de originele antenne te solderen?
Zelfde manier dus als de antenne-hack van de HomeWizard dus.
Ik zou verwachten dat je 'm bij het linker pijltje moet solderen. Daar zit ook een transistor.

Kijk wel uit dat je de antenne goed isoleert, want er kan spanning op staan.
Net even geprobeerd, maar zodra er een draadje bij komt dan is de ontvangst nagenoeg niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baltus
satellietje schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:27:
[...]

Net even geprobeerd, maar zodra er een draadje bij komt dan is de ontvangst nagenoeg niks meer.
Ik denk dat je er gewoon een zgn dipool van moet maken, dat heb ik met de bewegingsmelder ook gedaan.
Soldeer het lusje er uit en plaats op beide soldeerpunten een draadje van 16,8 cm. Ik weet alleen niet hoe je de antenne weg gaat werken. Als je de draadjes oprolt en vervolgens in een inbouwdoos prakt, heb ik weinig hoop op een veel beter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oertje schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:13:
Foscam 19831W

Deze cam heb ik 2x.
De 1e cam werkte prima in de homewizard app, maar zodra ik de 2e erbij voegde deed die het niet. Notabene zelfde instellingen software ed.
Ik ben 3 weken bezig geweest en homewizard ook lol, maar na de laatste app update nog niet opgelost.
Ik heb de volgende url gebruikt uit het foscam forum

Here “1” sets an MJPEG stream, if we don't want to set the MJPEG stream, we would set the number to “0”, “0” sets an H.264 stream.

En Sub aangepast naar Main en 0 ipv 1. (Want het is een H264)
Ook nog maar eens de homewizard aan de pc gehangen en config tool gebruikt weer, en in ipcam client heb ik de camera herstart (Na de zoveelste reset met pen op de cam)
En nu werkt het perfect ook de snapshots.

Misschien heeft hier iemand wat aan?
Superblij ben ik, :) nu kan ik me oriënteren op andere hebbedingen.....
Fijn dat het werkt en voor jou een werkende oplossing bied. Toch twijfel ik sterk aan deze wijziging, zoals ik ook geschreven heb op de quote naar JohanWP. Naar mijn idee zet dit de camera in JPEG mode wat bijna niet anders gepaard moet gaan met beeldkwaliteits verlies. Nogmaals iig top dat het voor jou goed werkt.

Edit: heb inmiddels zelf de substream op mjpeg gezet en zal daar eens verder mee testen. Ik merk wel direct dat homewizard default nu de Lage kwaliteit (MJPEG) selecteerd ipv Hoge (RTSP). Ik kan nog wel handmatig de Hoge kwaliteit kiezen dus op zich prima. Ik gebruik ook eigenlijk de camera functie weinig vanuit de homewizard omdat het simpelweg niet aan mijn eisen voldoet. Ik gebruik veel liever de Synology, werkt gewoon veel beter. Daarintegen wel de snapshot functie en zal eens in de gaten houden of dit nu verbeterd.

[ Voor 16% gewijzigd door martinvdm op 24-11-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was vanmiddag even bij de gamma en zag dat er nieuwe verpakkingen zijn voor de klikaanklikuit producten. Wat mij opviel was een icoon en tekst met one way. Zou dat een voorbode zijn dat er ook twee weg sensoren gaan komen? Dat zou de hw een stuk betrouwbaarder maken om in te zetten als alarm systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baltus
Ontvanger mod. KaKu acm-1000

Voor het geval je nog eens een potentiaalvrij schakelcontact nodig hebt is de acm-1000 van KaKu redelijk eenvoudig aan te passen. Twee spoortjes doorhalen en een draadlusje is alles wat nodig is

acm-1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
baltus schreef op maandag 24 november 2014 @ 20:31:

Voor het geval je nog eens een potentiaalvrij schakelcontact nodig hebt is de acm-1000 van KaKu redelijk eenvoudig aan te passen. Twee spoortjes doorhalen en een draadlusje is alles wat nodig is

[url=http://tweakers.net/ext/f/ZjJgX51OX1Ds5X8zcgspqNA2/full.jpg][afbeelding]
Wow! Dit is best leuk, de acd-1000 is aanzienlijk goedkoper dan de itl1000 van intertechno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:54

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 09:53

PnD

like in Pinda ^_^

Wellicht een meer gestelde vraag, maar krijg het niet gevonden met de zoekfunctie.
Wat is de goedkoopste thermostaat die de heatlink ondersteund? (icm intergas kompakt 28/24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 20:47

Patrick89

PSN : Gamesource

baltus schreef op maandag 24 november 2014 @ 20:31:

[afbeelding]
En dan in 230v en out is dus potentiaal vrij ? (FF Checke :) )

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Werner85,

Heb je dat ooit goed aan de praat gekregen een Heatlink icm een Brink hetelucht verwarming?

Ik ben ook van plan een Homewizard aan te schaffen en een Heatlink voor mijn Brink Allure ketel met Honywell modulation thermostaat. Niemand kan mij echter bevestigen of dit gaat werken. Ik ben alleen maar geïnteresseerd in het instellen en uitlezen vd kamertemperatuur.

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Remco Hannink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werner85 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:53:
[...]

Beste Lex,

Ik heb ook een Heatlink in combinatie met een Brink SBW-HR (Ketel) en een Honeywell BasicStat Modulation (T88101A1006) (Thermostaat)

Bij mij wordt de temperatuur niet in het huis weergegeven en wordt de ingestelde temperatuur ook niet veranderd in de thermostaat. Ik heb hier contact overgehad met Homewizard (in persoon Dirk van der Zwan). Ze zijn het momenteel nog aan het uitzoeken en je kunt zelf in de tussentijd niets doen. Het zou kunnen zijn dat de thermostaat geen temperatuur verzend via OpenTherm of niet geheel via de OpenTherm standaard. Een andere thermostaat zou dan de oplossing moeten zijn. Het vlammetje en de radiator veranderen wel bij mij als ik een opdracht verzend via de thermostaat. Doe ik dat via de Heatlink dan gebeurt er na de laatste firmware niks. :/ Ik heb een hete lucht ketel en een aparte warm water geiser, hierdoor heb ik geen bar doorgifte en geen douche symbool.

Ik zou je bevindingen even melden bij homewizard. Via de website even een account aanmaken en dan links klikken op nieuw ticket. Ben benieuwd naar hun reactie.
Beste Werner85,

Heb je dat ooit goed aan de praat gekregen een Heatlink icm een Brink hetelucht verwarming?

Ik ben ook van plan een Homewizard aan te schaffen en een Heatlink voor mijn Brink Allure ketel met Honywell modulation thermostaat. Niemand kan mij echter bevestigen of dit gaat werken. Ik ben alleen maar geïnteresseerd in het instellen en uitlezen vd kamertemperatuur.

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Remco Hannink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 00:49
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om zijn Heatlink aan te sturen met een IP schakelaar?
Als ik een IP schakelaar toevoeg naar http://10.0.0.8/wachtwoord/hl/0/settarget/17 dan gebeurt er niets.

Ik zou dit graag willen toevoegen in een scene "naar bed" zodat alle lampen uitgaan en de temperatuur terug gaat naar 17 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ja, de Heatlink aansturen via een IP-switch werkt prima, maar je moet je externe IP gebruiken (zie http://www.whatismyip.com/), ook als je alleen maar lokaal bezig bent.
Eventueel port-forwarding, maar dat weet ik niet zeker.

Ik ben er heel blij mee, in ieder geval, heb het nu ook aan een scene en aan timers toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Flappie schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:14:
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om zijn Heatlink aan te sturen met een IP schakelaar?
Als ik een IP schakelaar toevoeg naar http://10.0.0.8/wachtwoord/hl/0/settarget/17 dan gebeurt er niets.

Ik zou dit graag willen toevoegen in een scene "naar bed" zodat alle lampen uitgaan en de temperatuur terug gaat naar 17 graden.
Vergeet de poort niet! Dus IP:Poort , Anders komt je externe IP adres op niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baltus
Patrick89 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 07:39:
[...]

En dan in 230v en out is dus potentiaal vrij ? (FF Checke :) )
Ja, dat klopt. Links en rechts op de gewone plaats fase en nul aansluiten. Op de midden schroefjes heb je dan een potentiaalvrij maakcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:38:
Beste Werner85,

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Remco Hannink
Je kan de heatlink gebruiken op toestellen met een honywell modulatie. Een gewone zv ketel of een brink hetelucht verwarming zijn i=met moduleren niet verschillend en je kan ook voor de beide toestel een gewone modulerende thermostaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb m'n Thinking Cleaner aanpassing op m'n Roomba vandaag geïnstalleerd. Werkt goed.
Je moet wel bij hun online-service ingelogd zijn (net zoals bij HW-online en HPM) om in te kunnen stellen.
Bediening vanaf PC geeft alle mogelijkheden om in te stellen en te bedienen.
Via app (ipad en iphone) beperkte handbediening.
Via HW alleen starten en stoppen: zowel handmatig als op tijd/timer/action. Ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 19:40:
Heb m'n Thinking Cleaner aanpassing op m'n Roomba vandaag geïnstalleerd. Werkt goed.
Je moet wel bij hun online-service ingelogd zijn (net zoals bij HW-online en HPM) om in te kunnen stellen.
Bediening vanaf PC geeft alle mogelijkheden om in te stellen en te bedienen.
Via app (ipad en iphone) beperkte handbediening.
Via HW alleen starten en stoppen: zowel handmatig als op tijd/timer/action. Ik ben tevreden.
Ik zit er ook naar te kijken, maar twijfel een beetje. Allereerst zijn er erg veel verschillende Roomba modellen, daarbij is, als ik het goed gevonden heb, de 631 eigenlijk het laatste model zonder scheduling en met XLife batterij, de ideale versie dus eigenlijk voor de Homewizard. Ik twijfel alleen of het juist werkt icm een vloerkleed en als er nog speelgoed van de kleine ligt :+ . Hoe is jou ervaring hiermee? Ik weet niet of je zelf een Roomba hebt met scheduling mogelijkheid, maar vind je de oplossing via het schedulen met de Homewizard een goede werking hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Jammer dat die roomba's zo onwijs duur zijn, zeg :(

Hoe duur is zo'n Thinking Cleaner-ding eigenlijk? Ik kan het niet vinden in de pricewatch.

[ Voor 43% gewijzigd door anandus op 25-11-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinvdm schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:02:
[...]

Ik zit er ook naar te kijken, maar twijfel een beetje. Allereerst zijn er erg veel verschillende Roomba modellen, daarbij is, als ik het goed gevonden heb, de 631 eigenlijk het laatste model zonder scheduling en met XLife batterij, de ideale versie dus eigenlijk voor de Homewizard. Ik twijfel alleen of het juist werkt icm een vloerkleed en als er nog speelgoed van de kleine ligt :+ . Hoe is jou ervaring hiermee? Ik weet niet of je zelf een Roomba hebt met scheduling mogelijkheid, maar vind je de oplossing via het schedulen met de Homewizard een goede werking hebben?
Alles uit de 5xx en 6xx reeks is geschikt.
De scheduling van de Roomba zelf vind ik niet prettig, omdat je hem wel een startmoment kunt geven maar geen dockmoment. Hij is bij mij soms anderhalf uur bezig terwijl ik vind dat hij allang klaar is.
Met de HW en/of ipad/iphone kan ik hem (makkelijker dan met de ir-afstandbediening) forceren tot docken of pauseren.
Speelgoed e.d. duwt hij weg of scharrelt er omheen. Vloerkleed is geen probleem, echter als er franjes aan de rand zitten, dan probeert hij die met wisselend succes eraf te trekken >:)
Daarnaast kun je informatie over de status via notificaties per e-mail (zelf te kiezen) ontvangen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:14:
[...]

Alles uit de 5xx en 6xx reeks is geschikt.
De scheduling van de Roomba zelf vind ik niet prettig, omdat je hem wel een startmoment kunt geven maar geen dockmoment. Hij is bij mij soms anderhalf uur bezig terwijl ik vind dat hij allang klaar is.
Met de HW en/of ipad/iphone kan ik hem (makkelijker dan met de ir-afstandbediening) forceren tot docken of pauseren.
Speelgoed e.d. duwt hij weg of scharrelt er omheen. Vloerkleed is geen probleem, echter als er franjes aan de rand zitten, dan probeert hij die met wisselend succes eraf te trekken >:)
Daarnaast kun je informatie over de status via notificaties per e-mail (zelf te kiezen) ontvangen. d:)b
Bedankt voor je uitleg! Toch maar eens vrouw lief aankijken oOo . Kun je geen pushnotificatie via Homewizard instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:05:
Jammer dat die roomba's zo onwijs duur zijn, zeg :(

Hoe duur is zo'n Thinking Cleaner-ding eigenlijk? Ik kan het niet vinden in de pricewatch.
€ 99,-
Robot-parts.eu en Homewizard.nl/shop/schakelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinvdm schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:18:
[...]

Bedankt voor je uitleg! Toch maar eens vrouw lief aankijken oOo . Kun je geen pushnotificatie via Homewizard instellen?
HW-pushnotificaties kunnen alleen aan sensoren worden gekoppeld; niet aan switches.
TC-notificaties kunnen zijn: starten, stoppen, docken, batterij, chek bin (vol), error.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:20:
[...]

€ 99,-
Robot-parts.eu en Homewizard.nl/shop/schakelen.html
Ah, dank. Dus voor een Roomba+Thinkingdinges ben je minimaal 400 euro kwijt?
Ik denk dat ik even oversla :+ (Helaas, want het lijkt me wel tof :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:22:
[...]

HW-pushnotificaties kunnen alleen aan sensoren worden gekoppeld; niet aan switches.
Ach ja das waar ook 8)7 , maar wellicht wel pushnotificaties via de thinking cleaner app?
Edit: ja dus

[ Voor 11% gewijzigd door martinvdm op 25-11-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:25:
[...]

Tja, luiheid kost geld.
Maar ik hoef slechts 1x per maand met de "grote" stofzuiger aan de gang en als ik een poosje weg ben komt er toch geen laagje stof op de vloer te liggen. En je maakt natuurlijk de blits bij familie en kennissen... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
anandus schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:25:
[...]

Als je lid bent van Vereniging Eigen Huis krijg je iig 10% korting, en anders lid worden kost 26 euro, maar heb je nog steeds voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenpeiffer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:32:
[...]

Tja, luiheid kost geld.
Maar ik hoef slechts 1x per maand met de "grote" stofzuiger aan de gang en als ik een poosje weg ben komt er toch geen laagje stof op de vloer te liggen. En je maakt natuurlijk de blits bij familie en kennissen... 8)
1x in de maand? Jij hebt zeker geen kinderen? :P
Met een dreumes en een peuter in huis kun je elke dag wel met de "grote" aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-10 16:05
Ik heb de thinking cleaner al een paar dagen rond hobbelen. Hun eigen app is heel goed mooi werkt ook goed.
De hw app vind ik een beetje extra basic. Alleen aan en uit. Ik hoop dat dat nog wordt uitgebreid.
Niet elke roomba ondersteunt alle functies. Hier een overzicht.
http://robotbg.com/robot_...es_and_accessories_matrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenpeiffer schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:49:
[...]

1x in de maand? Jij hebt zeker geen kinderen? :P
Met een dreumes en een peuter in huis kun je elke dag wel met de "grote" aan de slag!
Ik heb mijn kinderen netjes opgevoed >:) })
Maar serieus, m'n Roomba pakt het meeste toch op.
Jovink538 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:49:
Ik heb de thinking cleaner al een paar dagen rond hobbelen. Hun eigen app is heel goed mooi werkt ook goed.
De hw app vind ik een beetje extra basic. Alleen aan en uit. Ik hoop dat dat nog wordt uitgebreid.
Niet elke roomba ondersteunt alle functies. Hier een overzicht.
http://robotbg.com/robot_...es_and_accessories_matrix
De HW stuurt alleen het Start en het Dock commando. Maar daar kan ik (voorlopig) mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-10 16:05
Ik vind het jammer dat de roomba tussen de schakelaars staat, en niet ergens apart net als de camara's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:46
zeef schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:00:
Ik heb een vraag die mijn kennisniveau overstijgt. :P Thuis heb ik een deurtelefoon. Belt iemand aan, dan gaan in huis via de telefooncentrale de telefoons over. Een systeem van TCS, de TKI01. Werkt prima.

Wat ik graag zou willen is dat ik bij het aanbellen ook een signaal kan geven aan de homewizard. Is daar een optie voor? Zou dat werken met bijvoorbeeld een ACDB-7000B Drukknopzender? Of moet ik aan iets anders denken? :)
Ik heb ongeveer dezelfde vraag. Mijn deurintercom kan een contact schakelen. Kan ik hiervoor de ACDB-7000B gebruiken als ontvanger, zodat de Homewizard mij een melding geeft als er aangebeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijnn schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:07:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde vraag. Mijn deurintercom kan een contact schakelen. Kan ik hiervoor de ACDB-7000B gebruiken als ontvanger, zodat de Homewizard mij een melding geeft als er aangebeld is?
Ja en nee. Het punt is dat de ACDB-7000b geen spanning mag hebben op de draadjes. Indien het schakelcontact potentiaal vrij is kan het dus, anders zul je het met een relais of iets dergelijks op moeten lossen. Dit hangt oa af van de spanning, inmiddels in dit topic verschillende oplossingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:34:
[...]

Ja en nee. Het punt is dat de ACDB-7000b geen spanning mag hebben op de draadjes. Indien het schakelcontact potentiaal vrij is kan het dus, anders zul je het met een relais of iets dergelijks op moeten lossen. Dit hangt oa af van de spanning, inmiddels in dit topic verschillende oplossingen te vinden.
Een optocoupler is het makkelijkst.
Dan hoef je alleen maar een LED aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honingimker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 19:56
En weer alle thermometers op No data...eentje zelfs met antennehack op amper 1,5 meter :-) wat een simpele, niet doorontwikkelde meuk zit er toch nog tussen.....zo, en nu de nuance....ik hoop dat de 866 Smartwares de stabiliteit gaan brengen die ze beloven....:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Honingimker schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 22:48:
En weer alle thermometers op No data...eentje zelfs met antennehack op amper 1,5 meter :-) wat een simpele, niet doorontwikkelde meuk zit er toch nog tussen.....zo, en nu de nuance....ik hoop dat de 866 Smartwares de stabiliteit gaan brengen die ze beloven....:-)
Check eens of je misschien een stoorzender op de 433 frequentie hebt, bijvoorbeeld lege batterijen in een regenmeter kunnen flink storen of wellicht een weerstation van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honingimker
[b][message=43303164,noline]martinvdm schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:01Check eens of je misschien een stoorzender op de 433 frequentie hebt, bijvoorbeeld lege batterijen in een regenmeter kunnen flink storen of wellicht een weerstation van de buren.
Regenmeter heb ik niet evenals de buren niet....ben nu de antennemod aan het nakijken....waar hebben jullie hem precies vastgemaakt, bovenaan in de krul, of onder....en met of zonder mantel? Greetz
Afbeeldingslocatie: http://www.toebosch.eu/pikka/thermo.jpg

Wellicht toch de antennehack van TDer op de HW zelf gaan uitvoeren..

[ Voor 6% gewijzigd door Honingimker op 25-11-2014 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 17:10
TD-er schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:41:
Heeft iemand het nieuwe 868 MHz weerstation al gekocht/binnen?
Ik ben wel benieuwd hoe dat bevalt en ook hoe het er uit ziet.
De foto's op de site zijn nogal beperkt.
Nog niemand ervaring met het weerstation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:55

Timple

Goedendag,

Ik heb interesse in een homewizard.

Vraagje: ik heb stadsverwarming (geloof ik) en ik schakel de heet-water-inlaat-klep met een eenvoudig relais.
Oftewel elke eenvoudige thermostaat kan deze schakelen (alsof het een ketel is) en dus krijg ik het warm thuis.

Een relais krijg ik wel geschakeld met de homewizard, maar kan ik daarmee nu ook eenvoudig de temperatuur regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Als je een HW-compatible thermometertje ophangt (bijv van Cresta, 15 euro of minder), dan kan je simpele actions crëeren op bepaalde temperaturen en die aanzetten of aan timers koppelen.

Bijv. een action "20 graden", waar je instelt dat als de temperatuur lager is dan 20 graden dat de switch 'stadsverwarming' aan staat en indien 20 graden of hoger die switch uit staat.
En zo kan je diverse actions kiezen op, ik noem maar wat, 13, 18, 20 en 23 graden.

Helpt dit?

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 26-11-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reinhold schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:36:
[...]

Je kan de heatlink gebruiken op toestellen met een honywell modulatie. Een gewone zv ketel of een brink hetelucht verwarming zijn i=met moduleren niet verschillend en je kan ook voor de beide toestel een gewone modulerende thermostaat gebruiken.
Reinhold,

Mij hetelucht ketel bevat ook een modulerende ventilator. Ik weet dat het ook een speciaal aangepaste versie vd Honeywell thermostaat is. Ik heb bijvoorbeeld een schakelaar op de thermostaat zitten om alleen de ventilator aan te zetten. Niet alle Opentherm commando's zijn geïmplementeerd, vandaar mijn vraag.
I

Gr. Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhold
Dat klop de thermostaat van brink zit een extra bediening op voor de ventilator. Maar deze ketel kan ook met een gewone modulerende thermostaat werken. Bij de brink thermostaat geeft hij ook aan wanneer je de filter moet reinigen dit heb je met een gewone modulerende thermostaat niet.
Maar als het goed is en ik weet het bijna zeker kun je gewoon de heatlink gebruiken deze word dan net als bij een andere modulerende thermostaat aangesloten en kan de gewone brink thermostaat blijven zitten.
De heatlink sluit je ook bij een cv ketel met een modulerende thermostaat gewoon er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baltus
anandus schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:49:
Als je een HW-compatible thermometertje ophangt (bijv van Cresta, 15 euro of minder), dan kan je simpele actions crëeren op bepaalde temperaturen en die aanzetten of aan timers koppelen.

Bijv. een action "20 graden", waar je instelt dat als de temperatuur lager is dan 20 graden dat de switch 'stadsverwarming' aan staat en indien 20 graden of hoger die switch uit staat.
En zo kan je diverse actions kiezen op, ik noem maar wat, 13, 18, 20 en 23 graden.

Helpt dit?
Daarbij moet je nog op een paar dingen bedacht zijn.
De thermometer wijst op 0,1 graad aan, maar de actie voor een thermometer kan alleen maar op 0,5 graden ingesteld worden. Verder mag je voor de inschakelactie niet de zelfde temperatuur instellen als de uitschakelactie. Als voorbeeld bij onder 20 graden in, dan bij boven 20,5 graden uit. Daar komt bij dat de schakel aktie niet blijft bestaan. Dus daalt de temperatuur onder de 20 graden, dan krijg je 1 aansturing van de KaKu. Komt de temperatuur boven de 20,5 dan krijg je 1 aansturing naar de KaKu. Mis je zo'n stuurpuls dan kan het zomaar heel warm worden. Heb ik zelf gehad. Ook wil de thermometer wel eens geen data doorgeven. Als dat gebeurt tijdens het passeren van de ingestelde temperatuur, en komt de data daarna weer terug , dan schakelt de Kaku niet alsnog. Dus kan het dan koud worden, of alsnog heel heet.
Kortom, het kan wel, maar gebruik het alleen als je thuis bent. Als alternatief kun je nog bij een extra ondergrens en bovengrens een notificatie laten sturen.

• Honingimker
baltus schreef op woensdag 26 november 2014 @ 23:05:
[...]
Kortom, het kan wel, maar gebruik het alleen als je thuis bent. Als alternatief kun je nog bij een extra ondergrens en bovengrens een notificatie laten sturen.
Mooie tip, hier leer ik van! Thanks

• reinhold
[...]

De thermometer wijst op 0,1 graad aan, maar de actie voor een thermometer kan alleen maar op 0,5 graden ingesteld worden. Verder mag je voor de inschakelactie niet de zelfde temperatuur instellen als de uitschakelactie. Als voorbeeld bij onder 20 graden in, dan bij boven 20,5 graden uit. Daar komt bij dat de schakel aktie niet blijft bestaan. Dus daalt de temperatuur onder de 20 graden, dan krijg je 1 aansturing van de KaKu. Komt de temperatuur boven de 20,5 dan krijg je 1 aansturing naar de KaKu. Mis je zo'n stuurpuls dan kan het zomaar heel warm worden. Heb ik zelf gehad. Ook wil de thermometer wel eens geen data doorgeven. Als dat gebeurt tijdens het passeren van de ingestelde temperatuur, en komt de data daarna weer terug , dan schakelt de Kaku niet alsnog. Dus kan het dan koud worden, of alsnog heel heet.
Ik heb zelf een thermometer op mijn vloerverwarming zitten om de pomp aan of uit te schakelen, ik heb nooit problemen gehad dat er iets niet heeft gewerkt

• DickvanderPijl
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-10-2019
reinhold schreef op donderdag 27 november 2014 @ 06:41:
[...]

Ik heb zelf een thermometer op mijn vloerverwarming zitten om de pomp aan of uit te schakelen, ik heb nooit problemen gehad dat er iets niet heeft gewerkt
ik ook niet, ik gebruik het allang zo <20 aan >20 uit zowel voor de vloerverwarming in de woonkamer voor de vloerverwarming in de badkamer en de slaapkamer regel ik ook zo allemaal met losse temperatuur sensoren :)

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 15:03
martinvdm schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:48:
[...]

Als je lid bent van Vereniging Eigen Huis krijg je iig 10% korting, en anders lid worden kost 26 euro, maar heb je nog steeds voordeel.
Waar krijg je die 10% korting?

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:55

Timple

[...]

Dit is eigenlijk ook een reden waarom ik nog aan het twijfelen ben tussen HomeWizard en Z-wave. Bij de laatste heb je feedback of een setting is aangekomen of niet...

Die 20 graden is ook variabel te maken neem ik aan? Ik heb nog een honeywell round thermostat liggen die ik hiervoor bijvoorbeeld wil uitlezen. (Deze kan de verwarming zelf niet schakelen omdat ik een modulerende ontvanger hebt die niet werkt op een klep)

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

We've got that ring of confidence

• marcelvenema
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-05-2021
iNSaNe-oNe schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:56:
[...]

De adapter besteld bij Conrad en inmiddels geleverd. Kwestie van oude Comap thermostaatkraan eraf schroeven, adapter ring vastschroeven en de nieuwe Homewizard thermostaatkraan vastschroeven. In 10 minuten alle drie de kranen vervangen. Ik hoop alleen dat de HomeWizard functionaliteit nog wordt uitgebreid, nu kunnen ze alleen aan- en uitgezet worden terwijl je eigenlijk wil dat ook de temperatuur kan worden ingesteld via HW

• chippie777
marcelvenema schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:14:
[...]

De adapter besteld bij Conrad en inmiddels geleverd. Kwestie van oude Comap thermostaatkraan eraf schroeven, adapter ring vastschroeven en de nieuwe Homewizard thermostaatkraan vastschroeven. In 10 minuten alle drie de kranen vervangen. Ik hoop alleen dat de HomeWizard functionaliteit nog wordt uitgebreid, nu kunnen ze alleen aan- en uitgezet worden terwijl je eigenlijk wil dat ook de temperatuur kan worden ingesteld via HW
Mooi zo, dan ga ik die adapters ook bestellen. Ik heb vandaag de thermostaatkranen binnen gehad en inderdaad passen ze niet op de Comap kraan. De bijgeleverde ringen heb ik niets aan, vind ze ook erg plastic. Ik hoop ook dat men er meer mee gaat doen, maar goed de eerste stap is gezet.

• pvkan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-11-2023
marcelvenema schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:14:
[...]

Eh,
Ik kan ook de temperatuur in HW instellen van de kranen.
Op maantje/zonnetje drukken voor dag/nacht stand.
Op de naam klikken en je kan de temperatuur kiezen.
Of bedoel je dat niet ?

Peter

Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.

• Honingimker
Net, na een snelle levering, de Smartwares thermo-hygrometer binnen gekregen, na toch wel regelmatig uitval van de 433Mhz HW thermometer, deze uit de doos gehaald. Ontwerp en vorm lijkt identiek, op een wittere frontsticker na. Terwijl de thermometer ruim 15 meter (dikke muren en vloeren) van de HW stond pairde hij direct! Hallelujah, de eerste tekenen zijn goed!
Afbeeldingslocatie: http://toebosch.eu/pikka/866.jpg
Afbeeldingslocatie: http://toebosch.eu/pikka/8666.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Honingimker op 27-11-2014 18:25 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor het kopen/verkopen van hardware is er V&A. Het is niet de bedoeling om dat soort dingen in dit topic te spammen!