JB schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:15:
Ik wil mijn grafieken aan kunnen passen. Wordt echt schijtziek van die gare waardes bij mijn regenmeter. Afgelopen keer batterijen vervangen en ja hoor weer de hele grafiek vern**kt met -213 mm

Ik ken het dilemma, maar dan met mijn watermeter. Dat heb ik opgelost.
Als je een beetje handig bent en wat lef hebt is die valse waarde vrij simpel uit je regenmeter te krijgen.
Onderstaand een uitleg: Let op! Als je onderstaande opvolgt doe je dit voor geheel
eigen risico.
Dus goed opletten wat je doet!
Je moet hiervoor de miniSD kaart uit de Homewizard halen en uitlezen met je PC (eventueel adapter gebruiken naar normale SD maat).
Maak eerst een backup !
Stap 1
Ga in de root van de kaart op zoek naar de bestand(en) die beginnen met CS.
Wanneer je deze opent met bv kladblok of Notepad++ zie je de naam van de sensor.
ZO heb ik CS0 en CS1 in mijn root staan en CS0 bevat de parameters "Regen;false;0;3;0;"
Dit is dus de regenmeter (kan bij jou dus ook anders zijn).
Onthou het nummer achter CS.
Stap 2
Je moet nu op zoek naar de maand/datum waarop de vreemde waarde is geschreven.
In de root zie je de map 2014, in die map vervolgens het maandnummer, en daarin weer de dagen.
Open de map van de specifieke dag.
Open nu het bestand wat begint met "LCSx" waarbij X het nummer is wat je in stap 1 hebt gevonden.
ALs je dat bestand opent dan zie je steeds een tijdstempel per uur,gevolgd door een getal.
Dus bv 05:00; 3752;
De waarde van de regenmeter wordt cumulatief opgeslagen (in stappen van 7) en ergens maakt
deze waarde een rare sprong.Verbeter die door de waarde van het vorige uur te gebruiken.
Let ook op alle navolgende tijdstempels:
Als die ook verminkt zijn dan moet je die dus ook even aanpassen.
Trek nu het eerste getal (00:00 uur) af van de het laatste (23:00 uur). Onthou dit getal (neerslagcijfer)
PAS OP dat je niet per abuis een ENTER geeft bij invoer.
Alles verbeterd ? Sla dan dit bestand weer op (denk aan BACKUP)
Controleer nu ook de LCSx van de volgende dag(en). Deze moeten starten met het laatste cijfer van de vorige dag.
Stap 3
Verlaat de map van de betreffende dag en ga 1 map terug naar maandniveau (root/2014/10 voor oktober.)
Ook hier vindt je een bestand LSCx. Open wederom degene met het juiste volgnummer.
Deze is simpel qua layout:
Dag; waarde per uur;
Dus 1;0;2;0;3;14;4;0.... (waarbij het dus 3 oktober 14 mm geregend heeft).
Ga naar betreffende datum met de afwijking en wijzig hier de waarde (het eerder gevonden neerslagcijfer).
Sla de wijzigingen weer op, et voila...
Succes en...... be carefull
Peter
[
Voor 9% gewijzigd door
pvkan op 26-10-2014 15:06
]
Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.