Ventilatie aansturing met 3 standen schakelaar en Perilex aansluiting.
Er is kennelijk nog al wat verwarring over ventilatie / WTW (warmte terug win) ventilatie met perilex aansluiting. Daarom heb ik even een schemaatje gemaakt van de doorsnee aansluiting.
Je ziet daarop dat op de daarvoor bestemde plaats de aarddraad zit aangesloten. (geel/groen) Ook zit daar op de bestemde plaats de nul aangesloten (blauw).
Verder komen er nog drie draden binnen. Dat zijn de draden die van de drie standen schakelaar komen. De drie standen schakelaar wordt gevoed met 230V. Die 230V komt via de schakelaar op 1 van de drie draden terecht in de perilex aansluiting.
Je kunt dus heel simpel terug vinden welke stand op welk punt van de perilex zit. Meter (of een lampje met fitting en 2 aansluit draden) aan de nul en de andere kant de drie draden aftasten. Door steeds de schakelaar in een andere stand te zetten vind je de bijbehorende aansluitpunten terug in de perilex.
Het is meestal geen probleem als op een hogere stand de spanning op de lagere standen blijft staan.
Dus bij stand 1 spanning op 1.
Bij stand 2 spanning op alleen 2 of op 1 en 2.
Bij stand 3 spanning op alleen 3 of op 1 en 3 of op 2 en 3 of op 1, 2 en 3.
Dat is goed om te weten. Dan hoef je jezelf geen zorgen te maken over de volgorde waarin de 3voudige Kaku de schakelopdrachten uitvoert.
Zelf heb ik hier twee WTW units hangen.
Ik heb de schakelaars vervangen voor een KaKu ACM-3500-3 drievoudige inbouwschakelaar.
Die heb ik in een passende lasdoos gestopt. (Gamma)
Zodra je dat gedaan hebt kun je dus alles via de HW gaan regelen.
Om te beginnen heb ik een 3voudige afstandsbediening (APA3-1500R) aangepast. Alle OFF schakelaartjes en de ALL OFF zijn onbruikbaar gemaakt.
Met de 3 ON knopjes stuur ik 3 scenes aan.
Knopje 1 zet stand 2 en 3 uit en schakelt stand 1 in.
Knopje 2 schakelt stand 1 en 3 uit en schakelt stand 2 in.
En je raad het al, knopje 3 zet stand 1 en twee uit en schakelt stand 3 in. Je kunt nu overal in huis de ventilatie handmatig aanpassen. Je kunt zelfs als daar behoefte aan is meerdere handzenders toepassen.
In de badkamer staat een Cresta thermometer / hygrometer.
Die stuurt via de HW de ventilatie automatisch via de luchtvochtigheid naar stand 1, 2 of 3 en weer terug. Dat werk heel aardig.
Maar... hierbij komt in de praktijk toch weer om de hoek dat we jammer genoeg met de HW niet echt conditioneel kunnen schakelen. Voor stand 1, 2 en 3 heb ik % luchtvochtigheid opgegeven voor in- en uitschakelen van de standen. Maar in de praktijk kan de buitenluchtvochtigheid zo hoog zijn dat je nooit de stand 2 of 1 meer kan halen. Dus moet je met de hand even bijsturen. Anders zou je kunnen zeggen als buiten is.. % dan is stand 2 ..%. Maar er is goed mee te leven.
Het omhoog zetten van de ventilator stand bij het aanschakelen van de toilet verlichting + naloop zal ook geen problemen op leveren.
Ik hoop dat ik met dit stukje een bijdrage heb kunnen leveren.
[
Voor 8% gewijzigd door
baltus op 13-10-2014 17:16
]