Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 18:40
pvkan schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:30:
[...]
@Satellietje
Mijn virusscanner wordt erg nerveus van het gedownloade (rar) bestand op het moment
dat deze uitgepakt wordt. Alle inhoud verdwijnt direct in 'Quarantaine'.

Is mijn virusscanner hyperactief ?

Thanks
Peter
Ik kan niets geks in deze bestanden vinden. Ook de HTML code zier er gewoon veilig uit hoor.

Misschien is je virusscanner idd hyperactief en slaat deze aan omdat er html bestanden en CSS formatting gebruikt wordt. Better safe then sorry!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-11-2023
Allen,

In deel 1 van dit topic is het al eens voorbij gekomen, maar ik heb nooit een echt antwoord gezien.

Weet iemand welk merk / type schakelmateriaal/raamwerk KAKU gebruikt voor zijn muur
schakelaars (bv de AWST-8800) ? Of desnoods een merk /type raampjes die erg in de buurt komt.

Ik wil nl in een dubbelraampje een KAKUschakelaar naast een simpel 220v inbouw stopcontact plaatsen. KAKU heeft ondertussen wel een dubbelraam in zijn assortiment, maar nu zoek ik dus een passend stopcontact.
Vrouwlief vindt alles leuk en aardig, maar het moet er wel netjes uitzien _/-\o_

Ik heb de vraag ook al eerder bij KAKU zelf achter gelaten, maar nooit antwoord gekregen.

Petertje

[ Voor 10% gewijzigd door pvkan op 25-02-2014 12:36 ]

Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsF
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09 22:59
Ik vraag me af, als je een actie maakt om de rolluiken naar beneden te laten gaan bij een temperatuur in de woonkamer van bijv. boven de 22 graden. Doet hij deze actie dan 1x of blijft die als de temperatuur stijgt elke keer een signaal sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 12:58
daxy schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:04:
[...]

Als het goed is zijn deze twee hetzelfde.
Flamingo is een onderdeel (of overgenomen door) Elro.
Elro werkt in principe gewoon op de HW.
Ik heb ze net gekocht. Het zijn dezelfde als Homewizard levert.

Type Flamingo FA20RF

Ik had er al drie hangen thuis. Die werken zeer goed met de homewizard samen. Dus nu nog 2 extra erbij.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 16:35
[...]

Thanks voor de tip, ligt ING er net weer uit. En van Mastercard weet ik de veiligheidscode niet???
Gelukkig betalen via eenmalige afschrijving.....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 12:58
ze liggen ook gewoon in de winkel. scheelt weer verzendkosten.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
anconakip schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:22:
ze liggen ook gewoon in de winkel. scheelt weer verzendkosten.
Inderdaad kwam ook net achter, maar ja ze zijn al besteld......

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
larsF schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:37:
Ik vraag me af, als je een actie maakt om de rolluiken naar beneden te laten gaan bij een temperatuur in de woonkamer van bijv. boven de 22 graden. Doet hij deze actie dan 1x of blijft die als de temperatuur stijgt elke keer een signaal sturen?
Zou je het niet beter op een bepaalde lichtsterkte kunnen laten schakelen met de schemerschakelaar?
In de zomerdag zou het rolluik dan goed nooit meer omhoog gaan, omdat het ondanks de rolluiken altijd warm is...

Je kunt voor beide acties alleen het luik omlaag laten gaan en niet omhoog (omhoog uiteraard op tijd).

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsF
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09 22:59
bing69 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:46:
[...]

Zou je het niet beter op een bepaalde lichtsterkte kunnen laten schakelen met de schemerschakelaar?
In de zomerdag zou het rolluik dan goed nooit meer omhoog gaan, omdat het ondanks de rolluiken altijd warm is...

Je kunt voor beide acties alleen het luik omlaag laten gaan en niet omhoog (omhoog uiteraard op tijd).
Nu heb ik de rolluiken geschakeld dat bij zonsondergang ze naar beneden gaan en bij zonsopgang weer omhoog. In de zomer kan ik dit eventueel omwisselen. Alleen het kan zijn dat er dus een warme dag tussenzit. Daarom wou ik graag op temperatuur schakelen, want overdag komt de temperatuur binnen nooit boven de 20graden tenzij de zon op de ramen staat en de rolluiken open zijn.

Kan je de schemerschakelaar afstellen op lichtsterkte dan? Dus als de zon er vol opstaat dat die dan pas schakeld? Want ik zie alleen dat die schakeld op schemering.

[ Voor 3% gewijzigd door larsF op 25-02-2014 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
[...]
Ik heb ze ook net gehaald, werkt als een tierelier (ben al doof _/-\o_ )
Na een test zie ik ook 1/1 alarm staan in de app, maar hoe kan ik deze weer terug naar 0/1 krijgen?

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treshed
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-02 08:15
daxy schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:02:
[...]

Ik heb ze ook net gehaald, werkt als een tierelier (ben al doof _/-\o_ )
Na een test zie ik ook 1/1 alarm staan in de app, maar hoe kan ik deze weer terug naar 0/1 krijgen?
Die 1/1 is morgen vanzelf weer weg :) Of wanneer je een test doet vanuit de app dan verdwijnt deze ook volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05-2022
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:14:
[...]

Er zijn systemen op de markt die aan je wens voldoen. Kijk gerust naar de prijzen (incl. die van de switches) en vergeet niet dat het product niet alleen uit hardware bestaat ........
Is dat zo? Welke nu leverbare I/O hardware werkt dan met de hw samen op de hoge frequentie.
Ik heb het nog niet gezien. Maar ook de sw hoeft niet te complex te zijn. De functies zitten al in de huidige hw. Het gaat om een echt betrouwbare koppeling, via de 435mc is het eenvoudig niet betrouwbaar.
Ik heb een hw met verleng antenne en een 3 voudige ontvanger op een afstand van 5 meter en af en toe mis ik een sturing. Ik zend nu de signalen 2 keer, dit gaat beter maar is niet geweldig natuurlijk.
Dus voor mag een betrouwbare hf sturing met terugkoppeling.
Ook al roepen mensen dat het in 80% van de gevallen toch goed gaat. Ik ga voor 100%. Betrouwbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinusS
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-04 09:28
RuudMR schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:03:
[...]

Is dat zo? Welke nu leverbare I/O hardware werkt dan met de hw samen op de hoge frequentie.
Ik heb het nog niet gezien. Maar ook de sw hoeft niet te complex te zijn. De functies zitten al in de huidige hw. Het gaat om een echt betrouwbare koppeling, via de 435mc is het eenvoudig niet betrouwbaar.
Ik heb een hw met verleng antenne en een 3 voudige ontvanger op een afstand van 5 meter en af en toe mis ik een sturing. Ik zend nu de signalen 2 keer, dit gaat beter maar is niet geweldig natuurlijk.
Ook al roepen mensen dat het in 80% van de gevallen toch goed gaat. Ik ga voor 100%. Betrouwbaar!
Vraag: Hoe verstuur je signalen 2 keer ?

BvD

Linus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:46
RinusS schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:10:
[...]

Vraag: Hoe verstuur je signalen 2 keer ?

BvD

Linus
Door domweg de actie een minuut later te herhalen neem ik aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zowel de Homewizard als de compatibele sensoren en switches werken NIET met een handshake.
Het systeem is gebaseerd op " Broadcasting only". Dat heeft weinig met 433MHz te maken.
Dus een extra dingetje aan de HW zal geen oplossing voor jouw wens bieden.
Dat gaat lukken met duurdere centrales, switches en sensors die allemaal een handshake voeren. Vandaar mijn opmerking "Budgetkwestie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil je handhake en 100% betrouwbaarheid dan zul je meer naar ZigBee / ZWave oplossingen moeten bekijken, maar dan zit je ook wel in een heel ander prijskaartje.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Gemiddelde prijs voor apparatuur met handshake is 45+ euro per switch/sensor. Apparaten die deze aan kunnen sturen zijn bijvoorbeeld fibaro, vera en zipato.

Deze apparaten werken op zwave, x10 of zigbee protocol. En hebben daarom handshake mogelijkheden. Maar de prijs is ook wel vaak 3x meer dan van het KaKu equivalent. Zover ik weet is homewizard wel geinteresseerd in het toevoegen van betrouwbaare (868 handshake) sensoren en misschien ook schakelaars, maar wanneer dit gaat gebeuren. Ik hoop dit jaar de eerste toepassingen te gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Als hw een I/O moduul zou maken met 800mc koppeling kunnen ze aan beide zijde een redundant protocol gebruiken. Voor beide maken ze hardware en de software. Echt dit kan goed werken.
Interfacing met andere 435mc zal vanwege deze hardware meestal alleen simplex verlopen.
Echt een fout gecontroleerde overdracht protocol tussen twee eigen modulen is gewoon mogelijk.
Ik mag toch aannemen dat hw de software zelf maakt.
Later kunnen zij ook hun speciale hw hardware maken.
En kwaliteit wint het altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
pvkan schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:30:
[...]

@Satellietje
Mijn virusscanner wordt erg nerveus van het gedownloade (rar) bestand op het moment
dat deze uitgepakt wordt. Alle inhoud verdwijnt direct in 'Quarantaine'.

Is mijn virusscanner hyperactief ?

Thanks
Peter
Ik heb het even geprobeerd te downloaden maar hij wil bij mij een exe bestand downloaden. Als je het vinkje weghaalt die er op de pagina staat onder de downloadknop en dan op de linkse downloadknop klik krijg je een gewoon rar bestand, zonder poespas.
Ik gebruik Firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
mike123 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:43:
[...]

Ik heb het even geprobeerd te downloaden maar hij wil bij mij een exe bestand downloaden. Als je het vinkje weghaalt die er op de pagina staat onder de downloadknop en dan op de linkse downloadknop klik krijg je een gewoon rar bestand, zonder poespas.
Ik gebruik Firefox.
Vreemd. Op mijn Mac met Chrome krijg ik alleen het rar bestand als ik op download klik. Ik zie niets van .exe staan. Die .exe zou ik niet zo vertrouwen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
daxy schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:45:
[...]

Vreemd. Op mijn Mac met Chrome krijg ik alleen het rar bestand als ik op download klik. Ik zie niets van .exe staan. Die .exe zou ik niet zo vertrouwen! :)
Die exe vertrouw ik ook niet.
Als ik de koppelingslocatie kopieer met een vinkje ingevuld krijg ik iets wat begint met
http://zilliontoolkitusa....%20voor%20Homewizard.rar&
en dat gaat nog 4x zover. Lijkt iets van een downloadmanager maar zal wel erger zijn dan dat, dus niet proberen.
Haal ik het vinkje weg krijg ik http://www.datafilehost.com/get.php?file=e0bd6c3e
Dat is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn op die site gewoon irritante banners met download buttens gebruik. Word veelal gedaan om irrante software met spyware en virussen te verspreiden. Gewoon betrouwbare filehost gebruiken zou ik zeggen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikermouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 21:47
Ik heb de antennemod ook doorgevoerd. En inderdaad, de vooral het zendbereik (ontvangst had ik geen problemen mee) lijkt vooralsnog echt een stuk beter te zijn.

En ook bij mij lijkt het of e.a. sneller soepeler reageert. Ik ben blij met deze aanpassing, verbaas me er eigenlijk over dat HW dit zelf niet zo heeft gemaakt.

Met een gewone soldeerbout lukte het om het soldeer aan de kopercontacten van de antenne chip te laten vloeien:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ys7CqFjl.jpg

Wat me verder opviel is dat ik blijkbaar een eerste generatie van de print heb: deze werkt nog met een een opsteekprintje voor de processor, WiFi-module en geheugen. Verder zit er op de hoofdprint vlak bij de antenne een aparte/extra chip voor het 433 Mhz RF deel.

Ik heb trouwens meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het geheugenkaartje uit te lezen. Zoals eerder gemeld wordt er per maand en per dag een directory aangemaakt met 3 bestandjes met de data. Bij mij vanaf 2011 ;-) Jammer dat de App maar 1 jaar terug gaat. Het zou fijn zijn als Homewizard zelf met een export mogelijkheid; scheelt weer een hoop uitzoekwerk ;-)

Opsteekprintje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KtWRxuhl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikermouse
En pasgeleden ook de aanpassing van de deurbelzender gedaan zodat deze parallel op de (8 Volt trafo van) de bestaande deurbel gezet kan worden. Gebruik gemaakt van het schemaatje van RuudRMR op basis van een optocoupler.

(de condensator was om te voorkomen dat de zender blijft zenden als er spanning op de ingang blijft staan, deze later weer verwijderd omdat het te lang duurde voordat hij weer ontladen was en er opnieuw aangebeld kon worden. Het bleek in praktijk minder te werken dan in een testopstelling)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vt93oYWl.jpg

Past heel netjes in de behuizing van de deurbelzender. Het Ledje is aan de buitenkant te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FBExzBjl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit.
Van 't weekend ook hier maar eens doen, want die zender ligt al meer dan 2 maand klaar in nog gesealde verpakking.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het al maanden prima werkend icm met alleen een Finder relais. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
larsF schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:58:
[...]

Nu heb ik de rolluiken geschakeld dat bij zonsondergang ze naar beneden gaan en bij zonsopgang weer omhoog. In de zomer kan ik dit eventueel omwisselen. Alleen het kan zijn dat er dus een warme dag tussenzit. Daarom wou ik graag op temperatuur schakelen, want overdag komt de temperatuur binnen nooit boven de 20graden tenzij de zon op de ramen staat en de rolluiken open zijn.

Kan je de schemerschakelaar afstellen op lichtsterkte dan? Dus als de zon er vol opstaat dat die dan pas schakeld? Want ik zie alleen dat die schakeld op schemering.
Ik schakel mijn rolluiken nog met X10, in zomer staat tot 12h00 de zon op de achterkant en vanaf 13h00 op de voorkant. Pas de hele zomer dus het schema aan.
Je kunt de schemerschakelaar op schemer en op licht laten schakelen, de grens stel je zelf in. Weet echter niet in hoever je dit op kunt rekken...

Maar zoals je jou geval beschrijft zou de temperatuur oplossing wellicht ook goed werken, je kunt een actie maken dat hij bij een bepaalde temperatuur schakelt. Als de temperatuur zakt doet hij niets of je moet er weer een actie aan verbinden.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RuudMR schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:24:
Als hw een I/O moduul zou maken met 800mc koppeling kunnen ze aan beide zijde een redundant protocol gebruiken. Voor beide maken ze hardware en de software. Echt dit kan goed werken.
Interfacing met andere 435mc zal vanwege deze hardware meestal alleen simplex verlopen.
Echt een fout gecontroleerde overdracht protocol tussen twee eigen modulen is gewoon mogelijk.
De energylink en heatlink werken met handshake op 868mhz. Zover ik weet is homewizard geinteresseerd in het toevoegen van 868mhz apparatuur. Maar bijna alles op 868mhz is beveiligd. En kan dus niet zomaar toegevoegd worden. Ze zullen dus deals moeten sluiten met bedrijven die nu al 868mhz apparatuur hebben. Maar ik denk dat er weinig bedrijven zijn die hun gardware uit zullen lenen om te werken op een ander zijn software. Met andere woorden. Ze moeten 868 chips gaan ontwikkelen met een eigen protocol anders dan zwave x10 of zigbee vanwege de royalties. En daarbij eigen apparatuur laten bouwen waaronder schakelaars en sensoren. Je kan je nu vast wel voorstellen dat dit geen makkelijke opdracht is, homewizard met betrouwbare handshake kan. Maar er komt enorm veel bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDankers
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 20:16
Ik denk dat dat juist de kracht is. Voor belangrijke schakelingen wil ik graag 866 mhz. Misschien een plugwise achtig systeem zodat ik ook energie kan meten en standby kan killen. Terwijl de schakeling van een woonkamer lamp prima is met KAKU materiaal.
Het gesloten houden van het systeem gaat deze bedrijven vroeg of laat de kop kosten. Homewizard moet zich opstellen als system integrator. Uiteindelijk heeft homewizard zoveel devices dat het ook voor plugwise achtige systemen rendabel wordt om koppelbaar te zijn. Kijk eens naar zipato de gedachte gang is prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikermouse
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:08:
[...]
Ze zullen dus deals moeten sluiten met bedrijven die nu al 868mhz apparatuur hebben. Maar ik denk dat er weinig bedrijven zijn die hun gardware uit zullen lenen om te werken op een ander zijn software. Met andere woorden. Ze moeten 868 chips gaan ontwikkelen met een eigen protocol anders dan zwave x10 of zigbee vanwege de royalties. En daarbij eigen apparatuur laten bouwen waaronder schakelaars en sensoren. Je kan je nu vast wel voorstellen dat dit geen makkelijke opdracht is, homewizard met betrouwbare handshake kan. Maar er komt enorm veel bij kijken.
Volgens mij is het idee van alle Zigbee en Zwave randapparatuur juist dat dit met zo veel mogelijk spullen van andere leveranciers samenwerkt. Het zijn allebei open protocollen waar je "in principe" dus prima op kunt koppelen zonder kennis te hebben van de "internals" van de verschillende apparaten waar je mee wilt koppelen. Geen (technische) noodzaak dus om speciaal samen te werken tal van de 100-en leveranciers van dit soort spul. Hooguit commercieel handig om wat linkjes te maken met leveranciers/producten die "works with HomeWizard" zijn (vergl. met de Heatlink).

Bij Z-Wave zullen wel royalties aan de Z-wave Alliance betaald moeten worden en zit je vast aan gebruik van Z-Wave chips van Sigma. Je hebt dan wel toegang tot een enorme markt met compatibele (welliswaar kostbare) randapparatuur. Zigbee is denk ik "gratis", maar heeft als nadeel dat er weinig randapparatuur beschikbaar is in NL en compatibiliteit niet zo goed is gegarandeerd als bij Z-Wave.

Al met al staat e.a. in geen verhouding tot de besparing op ontwikkel-, productie, onderhouds en en marketingkosten om zelf een protocol, chips(!) en hardware te gaan ontwikkelen. Dat zou echt een heel slecht idee zijn voor een klein bedrijfje met zo'n klein afzetgebied als HomeWizard.

Gelukkig is dat m.i. ook niet de visie van HomeWizard: zij stellen zich op als integrator, niet als producent van nieuwe chips, hardware en protocollen! Enige is wel dat ze het betaalbaar willen houden: het toevoegen van een Z-Wave chip maakt het natuurlijk wel weer een stuk duurder.

Een slimme constructie zou kunnen zijn dat je dit (voor de mensen die dit echt willen hebben) als een soort extra gateway-module kunt kopen (andere leveranciers doen dat soms ook zo). Mijn HomeWizard-print lijkt overigens al een uitbreidingsmogelijkheid te hebben. Ze zijn daar later blijkbaar vanaf gestapt, waarschijnlijk omdat het voor de gewone consument niet handig is om het kastje te moeten openmaken. Een koppeling het USB-poortje of WiFi is natuurlijk ook een optie.

Op het moment dat HomeWizard Z-Wave (of ZIgbee) gaat ondersteunen gaat er echt een wereld open voor ze/ons! Ze moeten echter wel snel zijn, want zeker in de VS zijn er al tal van (Kickstarter-achtige) bedrijven die precies dat doen!

[ Voor 22% gewijzigd door bikermouse op 26-02-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Heeft de HW zelf ook opties voor AND/OR of ben ik dan aangewezen op HPM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikermouse
nitpicker schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:10:
Heeft de HW zelf ook opties voor AND/OR of ben ik dan aangewezen op HPM?
Met actions kun je wat vooringestelde combinaties maken voor bijv. een bewegingsmelder icm een tijdstip maar dan heb je het wel gehad. Als het iets ingewikkelder is, bijv. als je de status van meerdere sensors of de status van een switch wilt gebruiken, dan heb je HPM nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
treshed schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:52:
[...]
Die 1/1 is morgen vanzelf weer weg :) Of wanneer je een test doet vanuit de app dan verdwijnt deze ook volgens mij.
De 1/1 was er na een nacht nog steeds. Na een test gaat hij idd weg. Thanks voor de tip.
FYI: een test vanuit de app is niet gelijk aan de test-knop op de melder! HPM reageert alleen op de fysieke test-knop, en niet de test knop in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RuudMR schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:24:
1. Een code met redundantie tbv foutherkenning lost niks op voor jouw wens. Er is een handshake nodig.
2. Low budget wint heel erg vaak van kwaliteit.
3. De huidige opzet van de Homewizard is gericht op low budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satellietje
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024
Ongelofelijk dat ze van Homewizard niet gelijk een extra antenne plaatsen bij aflevering!
Ik heb zo'n 433Mhz sprietje bij conrad gekocht. De repeater kan de container in wat een enorm verschil, geen enkele schakelaar heeft nog een probleem met schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:46
satellietje schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 18:47:
Ongelofelijk dat ze van Homewizard niet gelijk een extra antenne plaatsen bij aflevering!
Ik heb zo'n 433Mhz sprietje bij conrad gekocht. De repeater kan de container in wat een enorm verschil, geen enkele schakelaar heeft nog een probleem met schakelen.
Ja vind ik ook, zo simpele ingreep met zo'n goed resultaat, mijn repeater is nu ook uit want met die extra antenne is het echt zoveel beter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:46:
[...]

1. Een code met redundantie tbv foutherkenning lost niks op voor jouw wens. Er is een handshake nodig.
2. Low budget wint heel erg vaak van kwaliteit.
3. De huidige opzet van de Homewizard is gericht op low budget.
Er zit een zender/ ontvanger in de hw, natuurlijk is dit ook in de io ook nodig moduul nodig, hier is echt niet veel hardware voor nodig, kijk maar naar de huidige hw. Gewoon met handshake, voor de duidelijkheid.
Hw communiceerd over de hoge band ook met andere hw, duplex dus, het protocol is dus bekend.
Niets te maken met onbekende protocollen van apparatuur van derden, ik begrijp best dat dit moeilijk is.
Dus is er echt een betrouwbare betaalbare io moduul te maken. En zij kunnen dit maken met behoud van de huidige interface mogelijkheid op de bestaande hw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:08:
[...]

De energylink en heatlink werken met handshake op 868mhz. Zover ik weet is homewizard geinteresseerd in het toevoegen van 868mhz apparatuur. Maar bijna alles op 868mhz is beveiligd. En kan dus niet zomaar toegevoegd worden. Ze zullen dus deals moeten sluiten met bedrijven die nu al 868mhz apparatuur hebben. Maar ik denk dat er weinig bedrijven zijn die hun gardware uit zullen lenen om te werken op een ander zijn software. Met andere woorden. Ze moeten 868 chips gaan ontwikkelen met een eigen protocol anders dan zwave x10 of zigbee vanwege de royalties. En daarbij eigen apparatuur laten bouwen waaronder schakelaars en sensoren. Je kan je nu vast wel voorstellen dat dit geen makkelijke opdracht is, homewizard met betrouwbare handshake kan. Maar er komt enorm veel bij kijken.
Het gaat niet om producten van derden, gesloten protocollen komen veel voor.
Nee een eigen io moduul van hw.
Hier kan je allerlei periferie aansluiten. Nogmaals met één uP, een 868mc tranceiver, zoals in de hw zit en enkele io buffer chips en wat software, meer is niet nodig. O ja kastje er om heen, klemmen er op.
Echt mogelijk (heb al erg veel software en hardware ontwikkeld) hw weet dit ook vast en anders zie ik wel een mailtje. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RuudMR schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:15:
[...]

Hier kan je allerlei periferie aansluiten. Nogmaals met één uP, een 868mc tranceiver, zoals in de hw zit en enkele io buffer chips en wat software, meer is niet nodig. O ja kastje er om heen, klemmen er op.
Echt mogelijk (heb al erg veel software en hardware ontwikkeld) hw weet dit ook vast en anders zie ik wel een mailtje. :) :) :)
Als je het echt zo eenvoudig vindt en de juiste ervaring hebt, waarom zet je het dan niet zelf in de markt?
Zullen ze bij HW vast niet erg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:23:
[...]

Als je het echt zo eenvoudig vindt en de juiste ervaring hebt, waarom zet je het dan niet zelf in de markt?
Zullen ze bij HW vast niet erg vinden.
Kan (helaas) niet want je moet eea aan software in de huidige hw worden gemaakt.
Ja en ook hw gebruikt gesloten protocollen. Maar ook de bediening en de handshake moet in de huidige hw worden gemaakt. Ja, de hardware is geen probleem. Maar alles moet in samenhang met de firmware van de hw gebeuren. Het kan niet zonder medewerking van hw.

Volgende vraag, kan het echt niet? Nou ik heb ooit wel iets dergelijks ontwikkeld, alles met protocol analysers uitgezocht, giga veel werk, ga ik echt niet meer doen. En het stopt met een update van de hw firmware. Helaas. Maar als hw belangstelling heeft wil ik met alle plezier hieraan meewerken. :) :) :)

• ronzelver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 13:20
RH Lem schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 13:26:
....
Ook ik heb de originele antenne aangekoppeld gehouden en de externe antenne parallel aangesloten.
De antenne is voorzien van een kern die afgeschermd is door een ijzeren mantel.
Deze heb ik afgeknipt, en voorzien van een krimpkous zodat deze geen contact kan maken met de onderdelen in de Homewizard.
De "zenddraad" is vast gesoldeerd aan de linkerzijde van de interne antenne.
Het massa contact ( ground) heb ik aan één van de massa contacten gesoldeerd.
....
Ik heb deze antenne (voor kunstofbehuizing) ook besteld bij Conrad, maar volgens de handleiding is de rode draad een 'antenna counterbalance' die je niet aan de aarde moet leggen maar in de tegenovergestelde richting van antenne in de kast moet plaatsen. Voor de aarding is het extra kabeloog bijgevoegd.
Wellicht dat dat nóg betere resultaten geeft?! :9

[ Voor 4% gewijzigd door ronzelver op 27-02-2014 13:51 . Reden: Correctie ]

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

• bikermouse
ronzelver schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:46:
[...]
Ik heb deze antenne (voor kunstofbehuizing) ook besteld bij Conrad, maar volgens de handleiding is de rode draad een 'antenna counterbalance' die je niet aan de aarde moet leggen maar in de tegenovergestelde richting van antenne in de kast moet plaatsen. Voor de aarding is het extra kabeloog bijgevoegd.
Wellicht dat dat nóg betere resultaten geeft?! :9
Precies het punt wat ik eerder opmerkte

Wat zou kunnen is dat omdat de huidige antenne nog aangesloten blijft, de groundplate c.q. printplaat-kopervlak daarvan nog steeds werkt. Ik zou hem echter ook conform handleiding aangesloten hebben.
RuudMR schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:15:
[...]

Het ontwikkelen van een protocol en de kosten van de tranceiver is allemaal niet zo'n probleem.
Zelfs onderdeeltechnisch hoeft het allemaal nauwelijks meer te kosten dan KAKU-spul.
Echter er is een andere grote kostenpost en dat is dat je dat allemaal goedgekeurd moet hebben voor gebruik in huis met netspanning en het liefst ook nog in meerdere landen.
Dat kan eigenlijk alleen maar uit in aantallen, dus zit je aan een multinational vast.

Het uitwerken van de implementatie kan ik in een weekendje doen en alles uitprogrammeren, testen, etc. dat moet in een goede werkweek ook lukken. Maar dan kom je niet veel verder dan een "gaatjesprint"-oplossing. Dan komt nog dingen als CE-keuring, enz.

Waarom denk je dat tegenwoordig vrijwel geen fabrikant meer apparaten met ingebouwde netvoeding verkoopt? Dat scheelt een hoop kosten en de netspanningsdelen kun je goedkoop inkopen doordat die bedrijven aantallen maken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• RuudMR
Ja de ce keuring kan lastig zijn, heb ik destijds ook mee te maken gehad.
Maar de hf hardware en veel andere zaken zijn identiek aan de huidige hardware.
Voedingadaptor kan hetzelfde zijn, uP, hf tranceiver, eigenlijk de hardware van de huidige hw, zonder sd en zonder 435 mc. Wat wel, 2 à 3 pcf8574 en enkel uln2003 buffers, zonodig wat mini relais als kontaktuitgangen wenselijk zijn. (Ik zou niet kiezen voor 230v uitgangen) Er is vast een i2c poort vrij. Dus eigenlijk zijn geen ce problemen te verwachten, maar natuurlijk is een keuring altijd nodig. Een voordeel voor hw, je moet meerdere dedicated io modulen kunnen gebruiken op een hw. Goed voor de omzet! Kijk maar naar een plc of andere hardware, één uP en een heleboel io modulen.
Decentrale intelligente io. Ik werk zelf tegenwoordig in de brandbeveiligingsbrance, hier worden alle sturingen en ingangen gemaakt met dit soort in en uitgangs modulen, ja met volledige handshake. Zelfs met gecontroleerde lijnen, als je dit zou doen kan je de moduul direct gebruiken als een inbraakcentrale.
Daar zijn alle lijnen immers gecontroleerd, in hardware kosten maakt het niet veel verschil.
Dit kan zelfs met de zelfde hardware in een bestuckings variant.
Ik denk dat het voor hw een succesproduct kan zijn. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm volgens mij is het voor HW al een hele grote verbetering wanneer de ontvangers een 'ack' signaal terugsturen.
En dat kan volgens mij bij KAKU relatief gemakkelijk geïmplementeerd worden met volledige compatibiliteit met het huidige bestaande systeem.

Momenteel is het zo dat met het A-systeem een code wordt gestuurd van ik meen 28 bit.
<27 bit>1 = aan
<27 bit>0 = uit.
Uiteraard wel met dezelfde sequence van 27 bit.
Dit "protocol" kun je uitbreiden als volgt:
X = de eerste bit van die 27-bit reeks
X<26-bit>1 = aan
X<26-bit>0 = uit
!X<26-bit>1 = ack aan
!X<26-bit>0 = ack uit

Dan hoef je alleen -als KAKU- een zender toe te voegen in de ontvanger die hetzelfde signaal terugstuurt met alleen de eerste bit geïnverteerd.
Het leer-proces breid je dan uit door te kijken of bij het inleren de ack-code terug komt. Indien dat het geval is, kun je ervanuit gaan dat het een nieuwe versie is en anders is het de oude versie.

Dat is volledig backwards compatible met het huidige systeem (de A-versies) en heel simpel te implementeren door HomeWizard en volgens mij wel een prima verkoop-argument voor KAKU.
Als je de hardware op die manier aangepast hebt, kun je als KAKU later alsnog een mesh-grid functionaliteit toevoegen, zoals met Zigbee oid.

Ik vrees alleen dat mocht KAKU vandaag nog wat zien in dit idee, dan nog zal het tot 2015 duren voordat die modules in de winkel liggen.
"Ontwerptijd" van dit protocol: de tijd die ik vanmorgen nodig had om m'n brood te smeren.
"implementatietijd" voordat het in de winkel ligt: Ik verwacht minimaal een maand of 10... Als KAKU er überhaupt wat in ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste RuudMR en TD-er. Wat jullie willen is dat HW opschuift naar de markt van Zigbee en Zwave.
Waarom zouden ze dat doen? Om een stel tweakers happy te maken? Nu zitten ze in het low-budget gebied en dat gaat lekker. Klanten die serieuze betrouwbare toepassingen zoeken gaan maar elders shoppen of knutselen zelf wat. Zoals ik al eerder schreef: heel vaak wint low-budget van "kwaliteit" en HW is business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 08:41:
Beste RuudMR en TD-er. Wat jullie willen is dat HW opschuift naar de markt van Zigbee en Zwave.
Waarom zouden ze dat doen? Om een stel tweakers happy te maken? Nu zitten ze in het low-budget gebied en dat gaat lekker. Klanten die serieuze betrouwbare toepassingen zoeken gaan maar elders shoppen of knutselen zelf wat. Zoals ik al eerder schreef: heel vaak wint low-budget van "kwaliteit" en HW is business.
Sorry, ik denk dat je het verkeerd begrijp, zelfs voor low budget is dit mogelijk.
Bv als je op de energielink een i2c aansluiting zou maken, (ik ben er vrijwel zeker van dat er nog wel 2 lijntjes vrij zijn op de uP) kan je met extern verkrijgbare en zelfs goedkope i2c modulen een echt betrouwbare koppeling maken. Natuurlijk moet de firmware hierop ingericht zijn.
Dus helemaal gebaseerd op de huidige hardware. En een i2c aansluiting is niet meer dan één data en één clock lijntje, en die zitten volop op iedere uP. Connectortje er aan -,+, erbij. Klaar voor echt betrouwbare io.
Dus geen grote ontwikkel of ce test kosten als je het baseer op huidige hardware. Echt low cost dus.
En met i2c koppeling kan je veel verder uitbouwen, heel veel systemen zijn hier op gebaseerd en gestandaardiseerd. Kijk eens op eBay bv naar pcf8574 modulen, er zijn er veel.
En laat het vooral low cost blijven, voor een complete set ben je toch al behoorlijk wat kwijt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDankers
Bij HW zijn zul al terug houdend over And/Or functies omdat consumenten dan eenvoudig een loop kunnen creëren waardoor heel je systeem continu verzend/ontvangt en dus vast loopt. Het doel is dus om domotica betaalbaar en eenvoudig te maken.
Op heel het forum ben jij als enige (of een enkeling) opzoek naar wireless IO. Dat is volgens mij niet de wens van de eenvoudige consument. En een eenvoudige consument weet niet wat IO is en gaat al helemaal geen kabels doorknippen om een wireless schakeling te bouwen.
Voor mensen zoals jou die de wens hebben; koop een arduino met 433 mhz chip en begin lekker te bouwen. je hebt iets van 13 io punten voor 25 euro en vrijheid om te maken/schakelen wat je wil...
Trouwens voor de echte domotica freak; http://bwired.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RuudMR, iedere € is er een, er zijn weer nieuwe ontwikkelkosten, nieuwe ondersteuningskosten, meer onderhoudsperikelen (want het huidige product blijft natuurlijk), nieuwe (2e) app, meer sensorkosten voor de gebruiker, etc. Technisch leuk, maar niet interessant voor HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

iemand enig idee wat er anders is aan de Homewizard die onder aan de laatste nieuwsbrief staat:
http://us4.campaign-archi...d=67b9c11db4&e=e97032c76f

Wireless? groter? :P Laat het speculeren maar beginnen!

[ Voor 8% gewijzigd door Yukkie op 28-02-2014 11:58 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien gaat t juist om het vage licht, i.e. Philips Hue of zo.

O ja, wat win ik nu? :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weinig licht daar op die afdeling, niet zo'n goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Is het dan toch een HW v2.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDankers
Philips Hue ondersteuning.... Blauw/paars lampje erbij.... :)

[ Voor 5% gewijzigd door PDankers op 28-02-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Vast Philips Hue inderdaad, toch nog twijfel om nu de HW te kopen en niet te wachten totdat het zeker geen v2 is. Als ze slim zijn maken ze aan de onzekerheid snel een einde zodat potentiële kopers niet onnodig lang wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDankers
HW heeft, na mijn weten, zelf nooit gecommuniceerd over een v2,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:55
Dat is inderdaad nu speculeren over wat de nieuwe ontwikkelingen zijn. Vind het nu wel lastiger om te gaan bedenken of ik de HW nu aanschaf of dus juist moet gaan wachten....

Wat is handig??? Iemand meer over de nieuwe ontwikkelingen of advies om het nu wel te gaan aanschaffen of af te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 09:29:
RuudMR, iedere € is er een, er zijn weer nieuwe ontwikkelkosten, nieuwe ondersteuningskosten, meer onderhoudsperikelen (want het huidige product blijft natuurlijk), nieuwe (2e) app, meer sensorkosten voor de gebruiker, etc. Technisch leuk, maar niet interessant voor HW.
Ja euro's zijn belangrijk, ik geef ook aan dat het erg goedkoop kan. Software kan goed opwaarts compatibel.
Domotica heb ik hier al heel veel jaar, er komen steeds wensen bij kijk maar naar de externe ontwikkelingen voor de hw, misschien ben ik dan al wat verder met mijn io wensen.
En betrouwbaarheid, dat een lampje niet uitgaat is geen probleem, maar als je de tuinbesproeing ga sturen, als de aan puls komt en de uitplus wordt gemist is dit echt niet leuk. Dit doe ik dus niet met de hw vanwege de betrouwbaarheid. Je moet het niet te negatief zien, het kan simpel, ook voor de sw en de gebruiker.
Maar goed als alles naar tevredenheid werkt met kaku doe je toch verder niets.
Intussen kondigt hw wel een nieuwe ontwikkeling aan, ja stilstand is achteruitgang.
Op termijn komt het vast goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikermouse
PDankers schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:57:
Philips Hue ondersteuning.... Blauw/paars lampje erbij.... :)
Ik denk het ook. Het is vast geen BlueTooth ;-)

Philips Hue ondersteuning kunnen ze doen door via WiFi de (publiek beschikbare) API op de Hue-gateway aan te roepen. Dus volledig softwarematig en daardoor na een update voor iedere HW-box beschikbaar.

Geinig, maar met € 199 voor 3 lampen + gateway nog wel prijzig.

Op die manier kun je dus (indirect) Zigbee-lampen aansturen. Misschien dat op vergelijkbare wijze in de toekomst ook andere Zigbee (= 2 weg communicatie) devices bereikbaar worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 08:41:
Nou nee, mijn voorstel was meer wat er gedaan zou kunnen worden door KAKU, om de betrouwbaarheid te verbeteren en wat dan eventueel door HW ondersteund zou kunnen worden.
Als HW met een paar regeltjes code nieuwe features zou kunnen ondersteunen die het betrouwbaarder maken, dan zie ik niet in waarom ze dat niet zouden kunnen doen. Het enige is dat de KAKU-spullen iets duurder worden. Maar voor de thuisgebruiker zou je dat kunnen doen voor de iets langere afstand, dus waar KAKU onbetrouwbaar is.
De ACM1000 kost zo tussen de 13,50 en 16 euro en als er bijvoorbeeld een ACM1000+ zou komen van 20 - 25 euro, dan zou ik die zeker overwegen, als je op die manier een ack-signaal zou kunnen krijgen.
Maar goed, daarvoor zou een bedrijf als KAKU (internationaal onder andere namen opererend in best wel veel landen) eerst een markt-onderzoek moeten doen, etc. en dan ben je zo een jaar verder. Ik zie het dus niet snel gebeuren.
Maar wat wel voor zo'n aanpak zou spreken is dat ze zelf ook steeds meer in de domotica lijken te gaan en dan blijkt betrouwbaarheid toch wel wenselijk in sommige gevallen.

Het zelf ontwikkelen van schakelaars en ontvangers door HW lijkt mij onwaarschijnlijk. De ondersteuning lijkt mij wel een stuk waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ik heb vanavond even gekeken naar mijn magneetcontact maar die is net even anders volgens mij.
link1
link2
link3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mike123 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 20:37:
[...]

Ik heb vanavond even gekeken naar mijn magneetcontact maar die is net even anders volgens mij.
link1
link2
link3
Die ziet er inderdaad anders uit, maar lijkt ook alweer een stukje ouder te zijn, gezien de tekst "0735" erop, oftewel 2007/week35.
Het spiraaltje op de 2e foto lijkt maar aan 1 uiteinde verbonden te zijn met andere elektronica. De andere kant is gewoon een los eilandje om het spoeltje vast te houden. Je kunt die dus eraf solderen en aan de kant met verbinding naar losse elektronica kun je een draadje van 16.8 cm solderen.
Zou me niets verbazen wanneer het spoeltje uitgerold ook zo lang is. (14 windingen en waarschijnlijk zo'n 4 mm diameter = 14 * 4 * 3.14 = 175 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mike123 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 20:37:
[...]

link1
link2
link3
Ja iets andere print, maar zal ongeveer hetzelfde zijn, bij die schakeling van mij wordt een stuk printbaan als
antenne gebruikt bij jou is dat die spoel , je kunt zien dat die spoel aan 1 kant ( rechterkant op foto) via een condensator aan een transistor is gekoppeld, en op dat punt kun je proberen het draadje aan te solderen.
Ik heb zelf het punt met meeste signaal opgezocht d.m.v. hoogfrequent meet dingetje, 2 silicium dioden in serie aan universeel meter op de gevoeligste mv instelling, op het koppelpunt van de 2 dioden maak je een paar cm lang draadje,daar kun je dan hoog frequent mee meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:17:
[...]

Ja iets andere print, maar zal ongeveer hetzelfde zijn, bij die schakeling van mij wordt een stuk printbaan als
antenne gebruikt bij jou is dat die spoel , je kunt zien dat die spoel aan 1 kant ( rechterkant op foto) via een condensator aan een transistor is gekoppeld, en op dat punt kun je proberen het draadje aan te solderen.
Ik heb zelf het punt met meeste signaal opgezocht d.m.v. hoogfrequent meet dingetje, 2 silicium dioden in serie aan universeel meter op de gevoeligste mV instelling, op het koppelpunt van de 2 dioden maak je een paar cm lang draadje,daar kun je dan hoog frequent mee meten.
Dus zoiets:
code:
1
(1)---->|---(2)---->|----(3)

met op (1) de min-leiding van je meter, op (3) de plus-leiding en op 2 een "antenne" ?
Maakt het nog uit welke diode? Of is de 1N400x serie goed genoeg?

Edit:
Beetje als dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.utaharc.org/rptr/FSM_1.GIF
(Bron:)

[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 28-02-2014 21:38 . Reden: Schema online gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
TD-er schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:11:
[...]

Die ziet er inderdaad anders uit, maar lijkt ook alweer een stukje ouder te zijn, gezien de tekst "0735" erop, oftewel 2007/week35.
Het spiraaltje op de 2e foto lijkt maar aan 1 uiteinde verbonden te zijn met andere elektronica. De andere kant is gewoon een los eilandje om het spoeltje vast te houden. Je kunt die dus eraf solderen en aan de kant met verbinding naar losse elektronica kun je een draadje van 16.8 cm solderen.
Zou me niets verbazen wanneer het spoeltje uitgerold ook zo lang is. (14 windingen en waarschijnlijk zo'n 4 mm diameter = 14 * 4 * 3.14 = 175 mm)
Diameter van het spoeltje is ongeveer 4 mm. Gemeten met liniaal. Dus die 17,5 cm zal wel aardig kloppen. Denk dat ik morgen die spoel er maar af soldeer en er een draadje van 16,8 cm aan soldeer. Kijken of dat lukt. Ik heb nog wel ergens iets liggen met een soepele kern. De diameter maakte toch niet zo heel veel uit dacht ik toch? Wat ik nu heb liggen is iets van 1 mm2.
Dikker heb ik ook nog wel.

Edit: 22:20
Tis niet gelukt, wachten tot morgen. :*) Bovengenoemd draadje zit er al aan gesoldeerd en schakelaar werkt naar behoren. Morgen maar weer monteren.

[ Voor 7% gewijzigd door mike123 op 28-02-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:17:
[...]

Ik heb zelf het punt met meeste signaal opgezocht d.m.v. hoogfrequent meet dingetje, 2 silicium dioden in serie aan universeel meter op de gevoeligste mv instelling, op het koppelpunt van de 2 dioden maak je een paar cm lang draadje,daar kun je dan hoog frequent mee meten.
Dat solderen zal waarschijnlijk nog wel lukken maar zo'n hoogfrequent meet dingetje fabriceren gaat mij net iets boven de pet ;w . En heb de spullen ook niet. Ga proberen te solderen en lukt het niet dan komt er een nieuwe schakelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 07:21
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:27:
Ik heb zo'n setje gekocht, het is idd Flamingo en ze werken met de HW.
Een nadeeltje t.o.v. andere modellen is dat je elk jaar batterijen moet vervangen.
Welke modellen hoef je dan bv niet elk jaar batterijen te vervangen?
Tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:26:
[...]

Dus zoiets:
code:
1
(1)---->|---(2)---->|----(3)

met op (1) de min-leiding van je meter, op (3) de plus-leiding en op 2 een "antenne" ?
Maakt het nog uit welke diode? Of is de 1N400x serie goed genoeg?

Edit:
Beetje als dit dus:
[afbeelding]
(Bron:)
Die schakeling is weer veel uitgebreider, alleen 2 dioden ( 1n4148 ) voldoen ook, en makkelijker te maken.
Gewoon in serie en op het knooppunt een stukje draad als antenne,aansluiten op universeelmetertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mike123 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:38:
[...]

Diameter van het spoeltje is ongeveer 4 mm. Gemeten met liniaal. Dus die 17,5 cm zal wel aardig kloppen. Denk dat ik morgen die spoel er maar af soldeer en er een draadje van 16,8 cm aan soldeer. Kijken of dat lukt. Ik heb nog wel ergens iets liggen met een soepele kern. De diameter maakte toch niet zo heel veel uit dacht ik toch? Wat ik nu heb liggen is iets van 1 mm2.
Dikker heb ik ook nog wel.

Edit: 22:20
Tis niet gelukt, wachten tot morgen. :*) Bovengenoemd draadje zit er al aan gesoldeerd en schakelaar werkt naar behoren. Morgen maar weer monteren.
Niet of wel gelukt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Het wachten tot morgen is niet gelukt. Het solderen ging prima. Heb ook getypt dat de schakelaar werkt naar behoren.
Sorry dat ik je heb laten schrikken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mike123 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 22:28:
[...]

Het wachten tot morgen is niet gelukt. Het solderen ging prima. Heb ook getypt dat de schakelaar werkt naar behoren.
Sorry dat ik je heb laten schrikken. ;)
Ha ha, oké, vakman _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou dit niet de beste antenne zijn? Is nl. ook van Linx en al met permanent mount kabel eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-10 18:50
Topservice van homewizard. Ik had een regenmeter besteld echter werd er een rookmelder geleverd haha. Netjes gebeld en het euvel voorgelegd. De regenmeter mag ik morgen ontvangen en de rookmelder mag ik houden. Heeeeel blij mee, top service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 23:08:
Zou dit niet de beste antenne zijn? Is nl. ook van Linx en al met permanent mount kabel eraan.
Lijkt me ook prima, net als die van de Conrad.
alleen verkrijgbaarheid zou wel eens een issue kunnen worden.

Edit:
Hmm deze is echt 1/4e golflengte, dus ruim 17 cm lang.
Zal dus beter werken dan die van de Conrad, omdat die intern wat opgerold zit en ziet er wat beter uit dan een draadje :)

[ Voor 19% gewijzigd door TD-er op 01-03-2014 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 08:46:
[...]

Lijkt me ook prima, net als die van de Conrad.
alleen verkrijgbaarheid zou wel eens een issue kunnen worden.

Edit:
Hmm deze is echt 1/4e golflengte, dus ruim 17 cm lang.
Zal dus beter werken dan die van de Conrad, omdat die intern wat opgerold zit en ziet er wat beter uit dan een draadje :)
Dat dacht ik ook. Montage lijkt vrij gemakkelijk met een kant en klaar draadje eraan, alleen idd de verkrijgbaarheid. Ik zal eens zoeken :). Is dat dan het enige wat je op de chip moet solderen? Of moet de antennering nog een ground hebben oid.

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 01-03-2014 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinvdm schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 10:05:
[...]

Dat dacht ik ook. Montage lijkt vrij gemakkelijk met een kant en klaar draadje eraan, alleen idd de verkrijgbaarheid. Ik zal eens zoeken :). Is dat dan het enige wat je op de chip moet solderen? Of moet de antennering nog een ground hebben oid.
Beide antennes hebben een ground nodig bij NIET metalen kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Over de Conrad antenne, het is een mooie verpakking voor een simple koperen draadje met onderin een kleine spoel om de lengte te compenseren in een korte behuizing.
(Je kan de rubbertule omhoogschuiven om het draadje zichtbaar te maken)
Verwacht er niet meer van dan een stukje montagedraad, het is resultaat is eerder minder.
Ik heb ze ook gebruikt. Draadje gaat beter en is goedkoper. (Iets minder mooi)
De signaal aanpassing zal vanuit de zendtrap niet optimaal zijn omdat er nu 2 verschillende antennes parallel staan. Maar maakt niet uit met een lange draad antenne is het resultaat beter dan zonder.
Voor de ground is er voldoende ground op de printplaat, maar wat verlengen kan geen kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martino-s
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 14:41

Martino-s

Nieuw?! www.ictmasters.nl

martinvdm schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 23:08:
De genoemde website is nu al niet meer bereikbaar...
(via Google Cache nog wel te vinden).
En zo te zien een Amerikaanse (web)shop.
Dan kies ik toch liever voor de Conrad antenne. >:)
En het ziet er nog eens mooi uit ook.

Martino's | Google is your friend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de belangstellende , de rookmelders zijn nog te krijgen bij kruidvat voor 12,99 voor 2 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-10 18:50
Ik vond het nogal een nadeel dat ik bij 2 specifieke scenes elke keer mijn telefoon moest pakken. Gisteren heb ik een AWST-8802 geplakt op de overloop voor de slaapkamer om 2 scenes te activeren.

1e scene is opstaan. Deze zorgt ervoor dat de ganglamp beneden en 2 lampen in de woonkamer aan gaan. Deze kan je dus aanzetten als je naar beneden loopt.

2e scene is slapen. Deze zorgt ervoor dat alle lampen beneden en de gehele audio / video hoek (tv, mediabox, wii, mediaspeler, receiver) uitgaan. Deze kan je dus aanzetten als je naar de slaapkamer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Zijn er meer mensen die last hebben dat het dimmen in de homewizard app niet met gelijke stappen gaat?
van 0 tot 50% zie ik geen verschil, en van 50% tot 100% doet de lamp wat het zou moeten doen...

KlikAanKlikUit inbouwdimmer mini awmd-250
En dimbare Pharox 600 led lamp

Iemand een oplossing of is dit bij iedereen zo?
Ik heb al wat geprobeerd met de minimale dimwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier dimt ie wel linear, met een wandcontactdoos insteekdimmer, op een 300 watt halogeen lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Steef_tweaker
Heb je ook een Kaku remote waarmee je het dimmen kan testen?
Als het daarmee hetzelfde werkt dan is de HW niet de oorzaak.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steef_tweaker schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:29:
Zijn er meer mensen die last hebben dat het dimmen in de homewizard app niet met gelijke stappen gaat?
van 0 tot 50% zie ik geen verschil, en van 50% tot 100% doet de lamp wat het zou moeten doen...

KlikAanKlikUit inbouwdimmer mini awmd-250
En dimbare Pharox 600 led lamp

Iemand een oplossing of is dit bij iedereen zo?
Ik heb al wat geprobeerd met de minimale dimwaarden
In de handleiding van die dimmer staat precies dit probleem beschreven en ook hoe je het dim-bereik kunt vergroten/verkleinen.
* TD-er heeft echter zelf nog niet die AWMD-250 in huis, dus geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de 250 wel, maar op een gloeilamp als wakeup light.. tot 40% (stappen van 10%) doet hij raar (pulsend licht) hoewel ik hem volgens de handleiding in het juiste bereik heb gezet.

Boven 40% gaat het goed.. alleen als ik hem met de schakelaar uit-en aanzet nadat hij via timer naar 100% gebracht is geeft de schuifbalk in de app na enige tijd 70% aan.

Als ik hem dan (langzaam) sleep naar 100% gaat hij eerst terug naar 70 en dan loopt hij mee naar 100%.
Alleen als ik hem dan via de app. uit en weer aan zet en de lamp weer naar 100% gaat branden staat de schuif in de app weer op ca. 70% hoewel hij echt 100% brandt. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martino-s schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 12:26:
[...]

De genoemde website is nu al niet meer bereikbaar...
(via Google Cache nog wel te vinden).
En zo te zien een Amerikaanse (web)shop.
Dan kies ik toch liever voor de Conrad antenne. >:)
En het ziet er nog eens mooi uit ook.
Genoemde website werkt gewoon en is geen shop maar de fabrikant zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 20:16:
Heb de 250 wel, maar op een gloeilamp als wakeup light.. tot 40% (stappen van 10%) doet hij raar (pulsend licht) hoewel ik hem volgens de handleiding in het juiste bereik heb gezet.

Boven 40% gaat het goed.. alleen als ik hem met de schakelaar uit-en aanzet nadat hij via timer naar 100% gebracht is geeft de schuifbalk in de app na enige tijd 70% aan.

Als ik hem dan (langzaam) sleep naar 100% gaat hij eerst terug naar 70 en dan loopt hij mee naar 100%.
Alleen als ik hem dan via de app. uit en weer aan zet en de lamp weer naar 100% gaat branden staat de schuif in de app weer op ca. 70% hoewel hij echt 100% brandt. 8)7 |:(
Daar heb ik idd ook last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinvdm schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 20:20:
[...]

Daar heb ik idd ook last van
Maar aangezien jij geen 250 hebt heb je het dus met andere dimmers... dus een HW bugje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 20:21:
[...]

Maar aangezien jij geen 250 hebt heb je het dus met andere dimmers... dus een HW bugje...
Ik heb het ook met een awmd-250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Agha.. Tijd voor een bugfixje heren HW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist heb ik mijn magneetcontact ook even open geschroefd en ik vraag me af waarom je 'm op dat punt gesoldeerd hebt.
Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/2014/03/AMST-606.jpg
Die lijn die in de rechter onderhoek op mijn foto loopt, die is toch de huidige antenne? En die is nu zo'n 5 cm lang.
Je zou dus zeggen dat je daar een draadje van zo'n 10 cm aan vast moet solderen en dan heb je toch ook een antenne van 1/4 golflengte? (dus solderen op uiteinde van dat printspoor, wat midden onderin eindigt)

[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 01-03-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 22:20:
[...]

Zojuist heb ik mijn magneetcontact ook even open geschroefd en ik vraag me af waarom je 'm op dat punt gesoldeerd hebt.
[afbeelding]
Die lijn die in de rechter onderhoek op mijn foto loopt, die is toch de huidige antenne? En die is nu zo'n 5 cm lang.
Je zou dus zeggen dat je daar een draadje van zo'n 10 cm aan vast moet solderen en dan heb je toch ook een antenne van 1/4 golflengte? (dus solderen op uiteinde van dat printspoor, wat midden onderin eindigt)
Omdat ik gemeten heb waar het signaal het sterkste was.
Ook heb ik met een 70 cm ontvanger gekeken wanneer het signaal het sterkste was .
Die printspoor antenne is berekend en aan de hand daarvan is de koppeling met het zendtorretje ontworpen.
Heb hem gewoon op het punt met meeste signaal gesoldeerd, en het werkt hier goed.
Als je hem aan dat printspoor soldeerd wordt de koppeling kouder zeg maar.
Maar probeer het zou ik zeggen, ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 14:49
kan je op deze foto aangeven waar je hem precies heb gesoldeerd?
die andere foto's waren niet zo duidelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dazzie schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 23:01:
kan je op deze foto aangeven waar je hem precies heb gesoldeerd?
die andere foto's waren niet zo duidelijk....
Als ik het goed zie, heeft fro1ep 't draadje gesoldeerd op de (op mijn foto) bovenste pin van de transistor rechts. (transistor is zwarte blokje met "2D" erop)
Dat is dus die rechts naast de weerstand met "243".
De rest van het circuit rechtsboven (incl de antenne-printspoor) blijft dan in tact.

Volgens mij zou je het antenne-printspoor ook door kunnen snijden en dan 't draadje in de rechter boven hoek kunnen solderen. Enige is dat die condensatoren volgens mij bedoeld zijn om de impedantie goed te krijgen voor de originele antenne en dus waarschijnlijk sub-optimaal zijn voor alleen een 16.4 cm lang draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 23:14:
[...]

Als ik het goed zie, heeft fro1ep 't draadje gesoldeerd op de (op mijn foto) bovenste pin van de transistor rechts. (transistor is zwarte blokje met "2D" erop)
De rest van het circuit rechtsboven (incl de antenne-printspoor) blijft dan in tact.

Volgens mij zou je het antenne-printspoor ook door kunnen snijden en dan 't draadje in de rechter boven hoek kunnen solderen. Enige is dat die condensatoren volgens mij bedoeld zijn om de impedantie goed te krijgen voor de originele antenne en dus waarschijnlijk sub-optimaal zijn voor alleen een 16.4 cm lang draadje.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 21:21
Sinds gisteren een simpele Energy Kit besteld, komt deze week vast ergens binnen.

Ik heb van die gekoppelde rookmelders, dus ik hoop dat ik die kan koppelen aan mijn HW. Verder ga ik denk ik direct de antenne-mod maar doen, want ik heb op zolder ook allerlei Klik Aan, Klik Uit spul.

Nu heb ik wel een vraag.

Ik heb op zolder 6 spotjes (230V, 50W) aangesloten op 1 dimmer. Nu zou ik die ook graag bedienen met KAKU, maar ik zou ze ook nog graag dimmen bij de huidige knop. Alleen is er geen KAKU dimmer KNOP (draaien, het liefst) die je ook van afstand kan bedienen.

Verder zitten de dimmer in een soort van frame, waar ook een stopcontact en een schakelknop in zit.

Ik zou dus graag mijn huidige dimmer in dat frame laten zitten, of een soortgelijke dimmer voor KAKU vinden. Heeft iemand een idee of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sorted.bits schreef op zondag 02 maart 2014 @ 12:00:
Sinds gisteren een simpele Energy Kit besteld, komt deze week vast ergens binnen.

Ik heb van die gekoppelde rookmelders, dus ik hoop dat ik die kan koppelen aan mijn HW. Verder ga ik denk ik direct de antenne-mod maar doen, want ik heb op zolder ook allerlei Klik Aan, Klik Uit spul.

Nu heb ik wel een vraag.

Ik heb op zolder 6 spotjes (230V, 50W) aangesloten op 1 dimmer. Nu zou ik die ook graag bedienen met KAKU, maar ik zou ze ook nog graag dimmen bij de huidige knop. Alleen is er geen KAKU dimmer KNOP (draaien, het liefst) die je ook van afstand kan bedienen.

Verder zitten de dimmer in een soort van frame, waar ook een stopcontact en een schakelknop in zit.

Ik zou dus graag mijn huidige dimmer in dat frame laten zitten, of een soortgelijke dimmer voor KAKU vinden. Heeft iemand een idee of dit mogelijk is?
Nee dit lukt je niet. Kaku heeft een draaibare dimmer. Bestaande dimmer houden en een kaku inbouw module erachter zal ook niet weken omdat die modules niet met dimmers overweg kunnen. Indien je wel afzonderlijke stroomvoorziening hebt bij je lamp, dan zou je event parallel een schakeling kunnen maken, maar dan kun je de lamp maar op een van beide plekken bedienen en niet aan via de bestaande dimmer en uit via de kaku.

Edit typo: Kaku heeft Geen draaibare dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinusS
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-04 09:28
Vraag:
Hoe kan ik de behuizing van de magneetcontaten netjes open maken om er een antenne in te solderen ?

BvD

Rinus
TD-er schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 23:14:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RinusS schreef op zondag 02 maart 2014 @ 12:08:
Vraag:
Hoe kan ik de behuizing van de magneetcontaten netjes open maken om er een antenne in te solderen ?

BvD

Rinus

[...]
Schroefje los draaien en dan uit elkaar wrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 21:21
martinvdm schreef op zondag 02 maart 2014 @ 12:08:
[...]

Nee dit lukt je niet. Kaku heeft een draaibare dimmer. Bestaande dimmer houden en een kaku inbouw module erachter zal ook niet weken omdat die modules niet met dimmers overweg kunnen. Indien je wel afzonderlijke stroomvoorziening hebt bij je lamp, dan zou je event parallel een schakeling kunnen maken, maar dan kun je de lamp maar op een van beide plekken bedienen en niet aan via de bestaande dimmer en uit via de kaku.
Heb je toevallig een linkje naar deze draaibare dimmer, ik kan hem niet vinden op de site? Want op zich is het prima als ik de dim knop vervang, als ik er maar op dezelfde plek 1 terug kan zetten :)
Pagina: 1 ... 21 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor het kopen/verkopen van hardware is er V&A. Het is niet de bedoeling om dat soort dingen in dit topic te spammen!