bikermouse schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:50:
[...]
Leuke blogpost. Je schrijft erin dat je moet opletten een speciale soldeerbout te gebruiken om het loodvrije soldeer van de printplaat heet genoeg te krijgen. Ik heb helaas alleen een gewone soldeertip. Zou ik niet de draad met gewoon loodsoldeer aan het voetje kunnen solderen?
@snooze7555 en @RHLem: hoe hebben jullie dat gedaan?
Verder vroeg ik me af: is het zo dat als je een antenne van 2 x 1/4 golflengte gebruikt (c.a. 34 cm, lijkt me nog geen praktisch bezwaar), je ook een nog betere ontvangst hebt?
De speciale
Conrad antenne is trouwens maar 9 cm lang (1/8 golflengte??) hoe kan dat dan werken?
@Soldeer:
Mijn ervaring is dat je uiteindelijk wel de loodvrije soldeer kunt laten smelten, met een gewone bout, maar dan zit je vaak lang te 'bakken' en loop je dus sneller de kans dat je de printspoor van de print losbakt en/of de omliggende componenten. Het laten smelten doe je dan door rustig lood-soldeer te laten vermengen met het loodvrije.
Met een hetere bout is het gewoon sneller klaar en dus minder kans op gesloopte componenten.
Een antenne van 2x 1/4 golflengte gaat niet werken.
1x, 3x, 5x, 7x... wel. Het idee is dat je er een kwart-sinus in kunt laten 'staan'.
2x 1/4 golflengte kan wel, maar dan moet je 1x 1/4e aan de antenne-out en 1x 1/4e aan de massa hebben hangen. Echter ik weet dan niet goed wat de richtkarakteristiek is, oftewel de gevoeligheid in bepaalde richtingen. Daar houd mijn parate kennis omtrent antennes een beetje op
En zoals hierboven al genoemd, antennes die korter zijn dan 1/4e golflengte hebben de antennedraad opgerold. Een beetje zoals in een veertje van een balpen.
Er is redelijk wat interesse in de HomeWizard de laatste tijd. Eigenlijk sinds de kerst, toen de HW op TV kwam. Kennelijk werkt TV-reclame dus wel degelijk

Ik merk dat in toename van het lezen van mijn 3 artikeltjes over de HW en de KAKU-spullen. Toppunt was rond de kerst, met ruim 500 views per dag

(normaal was 70 a 80 per dag) en ook nu nog zijn alleen al die 3 artikelen goed voor zo'n 70 - 100 views per dag.
En in de Google-zoekvragen zie je ook vaak dingen als "hoe verbeter ik ontvangst". Dus ook ontvangst-issues zijn er zeker bij meer mensen.
Maar ik kan mij ook wel voorstellen dat je vanuit een management-standpunt niet zomaar gaat aangeven dat er problemen zijn met de antenne, want voor je het weet gaat dat een eigen leven lijden. Zolang je alles op 1 verdieping hebt, kan ik mij goed voorstellen dat er redelijk wat bereikt kan worden met de standaard antenne.
Vanuit dat standpunt is het ook het beste om antennedesign voor een volgende versie grondig aan te pakken en misschien is een losse zender uiteindelijk wel gewoon een praktischer oplossing. (dus niet een repeater, maar 2e zender/ontvanger) Dan heb je namelijk ook minder dingen in hetzelfde segment. Nu met een betere ontvangst, kun je theoretisch ook gewoon verder komen en dus een 2e segment beïnvloeden. Dat is gewoon vervelend wanneer 2 buren een HW hebben. Het KAKU-systeem ondersteunt gewoon geen 'acknowledgement' en dus weet je gewoon niet of het over is gekomen.
Kortom, voor nu is het een mooie simpele oplossing, maar wanneer je het grotere plaatje ziet, is het niet de meest ideale oplossing. Je beperkt je namelijk niet meer tot 1 huishouden met je zendbereik.
[
Voor 37% gewijzigd door
TD-er op 23-02-2014 14:54
]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)