Het is een klein beetje crosspost uit de Domoticz threat, het gaat om onderstaande:
Ik las in de PCM een artikel over domotica met Domoticz-software en ze hebben een aanbieding momenteel voor een starters-kit:
http://www.hubbit.nl/raspberry-pi-set-i.html
Is dit nu een leuke set om mee te beginnen en later uit te breiden?
Ik wil langzaamaan ook de boel gaan automatiseren en heb de volgende wensen:
- ketel aansturen
Ik heb nu nog een eenvoudige thermostaat, wat ben ik nodig de ketel aan te sturen via bijv een app of webinterface?
- energieverbruik meten
Ik wil inzichtelijk hebben wat mijn verbruik is qua gas en stroom en liefst ook welke apparaten er nu veel verbruiken
- automatisch zaken in en uit laten schakelen
Een dochterbedrijf van ons is aan het expirimenteren met sensoren op basis van Zigbee (
www.ibasx.com) en wat mij persoonlijk heel mooi lijkt is dat wanneer ik naar mijn werk gaat, het systeem kijkt of er nog meer mensen in huis zijn (mijn vriendin die nog slaapt) en daar actie onderneemt. Loop ik de deur uit dan moet de CV naar beneden, TV en verlichting uitgeschakeld worden, evt de screens naar beneden. Wanneer er nog iemand in huis is (bijv op de 1e etage) dan verwarming aan laten staan, maar verlichting en tv beneden uitschakelen.
Maar ook wanneer we gaan slapen dat er zaken worden uitgeschakeld?
Alleen nu lees ik ook over Homewizard en vroeg me af wat nu de precize verschillen zijn tussen beide systemen. Domoticz is opensource en Homewizard niet?