Conzales schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:01:
[...]
De verbinding was al KPN ITNS voor de overname (WMP+), net als dat nu bij Lijbrandt ook zo is. Over hoe het netwerk van de (ex)providers is opgebouwd is mij niks bekend. In feite gebruiken ze allemaal hetzelfde netwerk via Reggefiber, dus de verschillen zullen alleen in de provisioning zitten denk ik. Jammer dat daar zo weinig over bekend wordt gemaakt. Misschien kunnen de O's hier op het forum daar nog eens meer over vertellen. Dan wordt misschien ook duidelijk waarom het nu technisch gezien zo lastig is om alles onder 1 dak te brengen, terwijl alles administratief al KPN is. Zijn de verschillen toch groter dan gedacht? Is Lijbrandt daarom later aan de beurt?
p.s. Ik heb nog niet gehoord van problemen met het feit dat Lijbrandt poort 25 open heeft staan. Dus het doem-en-verderf gepreek van spamproblemen is flink opgeblazen wat mij betreft. En ik vind het dan ook jammer dat netneutraliteit op dit punt niet geldt. De netneutraliteitswet is net zo'n wassen neus als de net ingevoerde 'privacyregelgeving' voor dataopslag en gebruik binnen de EU. Waar of niet, ik blijf erbij dat de reden dat poort 25 alleen open staat voor verbinding via de mailserver van de provider is dat ze mail kunnen 'monitoren'.
Nu is/was Lijbrandt natuurlijk maar een kleine speler ten opzichte van KPN. Maar ook al zou Telfort poort 25 wel open laten staan, verwacht ik nog steeds geen problemen. De kans dat mensen gaan 'prutsen' met een eigen mailserver is gewoon te klein. Misschien is 0.01% van de klanten daarin geinteresseerd. Jammer dat je alleen daarvoor al naar een professionele provider moet overstappen, zoals xs4all.
Er is een tijd geweest dat poort 25 (ook uitgaand) zeker wel enorm veel problemen veroorzaakte. 'In het begin' (ik praat dan over ongeveer 1999 - omstreeks 2004/2005' blokkeerde UPC poort 25 uitgaand niet. En in die tijd hadden mijn ouders op een gegeven moment een trojan opgelopen die onderdeel werd van een SPAM botnet. En gewoon continu probeerde mails af te leveren op poort 25 van ontvangende mailservers. Gelukkig merkten zij/ik het snel op omdat er wel Norton antivirus op de PC stond die blijkbaar niet de trojan had ontdekt, maar wel netjes een popup geeft als ie uitgaande mail op virussen probeert te checken
En tegenwoordig hebben gelukkig ook steeds meer PC's een uitgaande firewall die vaak gebaseerd is op welk programma een verbinding naar buiten probeert te leggen (de mailclient van de gebruiker kan dan nog wel naar buiten connecten maar een trojan/malware met wat mazzel niet).
Dus ik ben het inderdaad wel met je eens dat de kans dat er tegenwoordig een groot SPAM probleem ontstaat door eigen mailservers / andere mail verzendende software een stuk kleiner is geworden. Echter, het risico is nog steeds wel reëel. En áls het gebeurt, dan is het misschien niet zo zeer verdoemenis als in dat er rampen gebeuren. Maar wel de reputatie van de provider.
Maar goed, juist doordat de groep mensen die een eigen mailserver willen draaien zo klein is, zullen in consumentenland waarschijnlijk ook niet snel providers gaan opstaan die poort 25 weer open zetten en hierop concurreren tegen providers die dat niet doen.
Hoe dan ook, ik ben eigenlijk wel benieuwd (operatortjes?) of ITNS ook 'dynamisch' poorten kan blokkeren afhankelijk van de policy van de (wholesale) ISP. Als dat zo zijn, dan zou het bij Telfort ineens geblokkeerd kunnen zijn terwijl dat bij Lijbrandt niet zo was.
edit: Net uit niewsgierigheid even gecheckt hoe dit bij Vodafone (over ITNS) zit. Ik kan vanuit een andere lokatie gewoon verbinding krijgen met poort 25

. Aan de andere kant kan ik ook niet echt vinden wat de Policy van Vodafone hieromtrent is.
[
Voor 5% gewijzigd door
eymey op 16-03-2014 21:13
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.