Acties:
  • 0 Henk 'm!
Conzales schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:34:
[...]

Is nooit duidelijk gecommuniceerd op de informatieavonden hoor. Dat het afgesproken is, maakt het nog niet meteen voor iedereen duidelijk. Het is niet geadverteerd vanaf het begin. Genoeg mensen die pas wisten van overnames nadat ze een brief hadden ontvangen hoor.
Nu haal je een paar dingen door elkaar. Ik had het over het bedrijf Reggefiber, haar aandelen en de afspraken die daar over waren met KPN. Ik had het niet over het verkopen van Lijbrandt (en andere onderdelen) aan KPN. Dat was voor zover ik weet van te voren niet als zodanig bekend en is naar ik weet ook nooit zo vooraf bedacht, zoals jij schijnt te denken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scandic2008
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 15:54
Waarom is er geen officiele brief van 1 van de partijen met de mededeling dat de zaken vlgs plan zo en zo worden overgezet ?

Lees nu hier dat het Telfort gaat worden - niet echt professioneel van Lijbrandt resp KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03-2021
Barre73 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:31:
[...]

Nu haal je een paar dingen door elkaar. Ik had het over het bedrijf Reggefiber, haar aandelen en de afspraken die daar over waren met KPN. Ik had het niet over het verkopen van Lijbrandt (en andere onderdelen) aan KPN. Dat was voor zover ik weet van te voren niet als zodanig bekend en is naar ik weet ook nooit zo vooraf bedacht, zoals jij schijnt te denken.
Op de introductieavond hier in Almere werd juist behoorlijk afgegeven op KPN, Lijbrandt zou alles beter doen, betere tv leveren rechtstreeks van de bron, etc.. etc....
De man had politicus moeten worden, na het stemmen (=klant worden van lijbrandt) is er van die beloftes niet veel over en zijn we KPN klant geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scandic2008 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:19:
Waarom is er geen officiele brief van 1 van de partijen met de mededeling dat de zaken vlgs plan zo en zo worden overgezet ?

Lees nu hier dat het Telfort gaat worden - niet echt professioneel van Lijbrandt resp KPN
Omdat dit in fases gebeurt en de klanten dan geinformeerd worden. Ik zat zelf bij Concepts. Die zijn eerder al naar Telfort over gegaan. Begin december kreeg ik een brief met de aankondiging dat medio januari de overgang zou plaatsvinden. Tevens een voorstel abonnement dat zo veel mogelijk leek op mijn toenmalige abonnement bij Concepts. Dat gaf de gelegenheid om nog te vergelijken, evt te protesteren en uiteindelijk te wachten tot de overgang plaatsvond. Dat was 16 januari en ook daarvoor kwam vooraf een brief.

Dat iedereen hier op Tweakers al weet hoe het zal gaan betekent natuurlijk niet dat Lijbrandt of Telfort dan maar iedereen brieven moet sturen. Beetje vreemde redenering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:55

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vermoed zelfs dat ze het zelf ook nog niet eens exact weten wie er precies wanneer wordt omgeplugd...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk weten ze dat allang.

En volgens mij is het ook al langer bekend dat ze nu met Concepts bezig zijn en dat de andere labels later komen.

Tot nader orde is Lijbrandt gewoon nog Lijbrandt. Hoe makkelijk moet het verder nog worden?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

eymey schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:26:
Natuurlijk weten ze dat allang.

En volgens mij is het ook al langer bekend dat ze nu met Concepts bezig zijn en dat de andere labels later komen...
Dat wel, maar aan dat 'later' hangt vast nog geen exacte datum...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope. Maar dat hoeft toch ook niet? Je hebt nu gewoon nog met Lijbrandt te maken, krijgt een factuur waar Lijbrandt op staat, Amino menu waar Lijbrandt staat, en met wat mazzel een helpdesk die met Lijbrandt pet op opneemt.

Tegen de tijd dat er een datum bekend wordt en het bevalt niet, heb je nog steeds genoeg tijd om op te zeggen en wat anders te zoeken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Helemaal mee eens. Ik snap dat gehuil over 'gebrek aan informatie' dan ook niet helemaal. Eigenlijk hebben we gewoon te veel informatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scandic2008
Fiber schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:41:
Helemaal mee eens. Ik snap dat gehuil over 'gebrek aan informatie' dan ook niet helemaal. Eigenlijk hebben we gewoon te veel informatie...
Ik ben niet van mening dat het "huilen" is - wel grappig kommentaar op een vraag

Ik vind het heel normaal dat je als klant informatie krijgt en niet uit de markt hoort te halen - een 2e of 3e brief met meer details is heel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 'normale' Lijbrandt klanten is de huidige situatie gewoon dat ze nog klant zijn bij Lijbrandt, krijgen geleverd wat was afgesproken, etc. Er is nog geen verdere communicatie geweest dus dat verandert ook niet. Wanneer dat wel gaat veranderen wordt daar verder over gecommuniceerd.

Verdere informatie over wat er ergens in de toekomst zou gaan gebeuren is compleet irrelevant.

Dat "wij" via via weten wat er ergens in de toekomst allemaal gaat gebeuren is omdat wij onze neus overal in steken omdat we dat interessant vinden. Maar dat is voor een 'gewone' klant die nu nog krijgt wat ie had afgesproken pas relevant op het moment dat Lijbrandt weet wanneer ze ophouden te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kw4kje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-09 19:54
Opzich is er op dit moment nog niks aan de hand, al had ik, al is het maar kort, al wel een brief/mail de deur uit gedaan hierover. Ook de ''gewone" klant weet het al via via. Ik heb de afgelopen tijd namelijk een paar glasvezel providers aan de deur gehad die hier handig op inspelen en beginnen met ''uw bent zich bewust dat Lijbrandt wordt overgenomen door Telfort'' en als verkoop praatje er bij zeggen dat het duurder wordt. Ja ik ben me er van bewust, maar me kennissen/buren niet en zij nu met vragen zitten. Vragen die immers al beantwoordt had kunnen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Kw4kje op 11-03-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scandic2008
Precies - hier was ook iemand aan de deur en zei dat Lijbrandt straks niet meer bestaat en of ik wou overstappen - dit soort informatie hoort niet via een concurrent de klanten te bereiken maar gewoon via een brief van de provider zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
Zo langzamerhand zijn er toch geen mensen meer die aan de deur het verhaal van een colporteur geloven,....toch?? 8)7
Toch had dit een beter item geweest voor de Lijbrandt nieuwsbrief dan een liefdesverklaring aan trouwe klanten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
Bij de orderstatus van mijn aanvraag bij Solcon zie ik dat de apparatuur aan mij verzonden is, ik heb een pakket genomen met een Amino M540, nu gebruik ik nog de 130 van lijbrandt.
De migratiedatum is 25 maart, maar kan ik de Amino 540 nu al aansluiten? Zolas ik het zie wordt hij dan nu geladen met Lijbrandt Firmware, en na de overstap automatisch met Solcon firmware hetgeen denk ik alleen inhoudt dat het logo verandert aangezien beiden Glashart IPTV aanbieden.

Zie ik dat goed, kan ik hem zonder problemen bij binnenkomst al aansluiten of liever even wachten tot Solcon op de lijn zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Websurfer01 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:13:
Bij de orderstatus van mijn aanvraag bij Solcon zie ik dat de apparatuur aan mij verzonden is, ik heb een pakket genomen met een Amino M540, nu gebruik ik nog de 130 van lijbrandt.
De migratiedatum is 25 maart, maar kan ik de Amino 540 nu al aansluiten? Zolas ik het zie wordt hij dan nu geladen met Lijbrandt Firmware, en na de overstap automatisch met Solcon firmware hetgeen denk ik alleen inhoudt dat het logo verandert aangezien beiden Glashart IPTV aanbieden.

Zie ik dat goed, kan ik hem zonder problemen bij binnenkomst al aansluiten of liever even wachten tot Solcon op de lijn zit?
Volgens mij kun je hem al meteen gebruiken en zenders instellen. Mijn logica zegt me dat het signaal niet veel verandert omdat het allebei van Glashartmedia komt. Inderdaad hooguit een logo of zo.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij je Solcon in Dronten afneemt... Voor de rest van Nederland: Dat moet dus gewoon kunnen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 23:00
Vorige week contact gehad met Lijbrandt over 't verlengen van ons 'Klaar voor de toekomst 50' abonnement.
Werd netjes aangegeven, 1 maand gratis én een nieuwe amino in eigendom kado.

Gisteren voor de zekerheid nogmaals gebeld, zelfde aanbod en nieuwe amino kado... 'maar ik moet er eerlijk bijzeggen, de amino is refurbished'.

Zwak aanbod van Lijbrandt m.b.t verlengen. Een overstap naar Telfort is in dat geval 'goedkoper'.

Iemand anders nog ervaring met verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je hoeft helemaal niet te verlengen want je contract is na het eerste jaar voor onbepaalde tijd, dat loopt gewoon door, tot je opzegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
Fiber schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 22:05:
Je hoeft helemaal niet te verlengen want je contract is na het eerste jaar voor onbepaalde tijd, dat loopt gewoon door, tot je opzegt :)
Maar je kunt wel opnieuw voor een jaar vastleggen en een leuk kado krijgen, zoals een gratis Amino.
Bij GSM abonnementen krijg je dan vaak een nieuwe telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 18:30

mb1

Iemand een idee hoe het kan dat:
Op Amino A540 (woonkamer bouwjaar 2011) SW versie 2.7.2-Ax4x-opera11
Ik kan kiezen als ik op OK druk en daarna blauwe knop afstandsbediening voor SD HD of HD+ stream
Op Amino A540 (kamer kids bouwjaar 2013) SW versie 2.7.2-Ax4x-opera11
Niet kan kiezen tussen de verschillende streams....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Mini-gids instellingen aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

denan schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:01:
Mini-gids instellingen aan zetten.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch nog even een kleine update m.b.t. mijn overstap van Lijbrandt naar Vodafone:

Gisteren kreeg ik een factuur van Lijbrandt, die netjes (en correct) een creditering vermeldt van het resterende deel van Februari dat ik geen klant meer was van Lijbrandt.

Officieel nooit een opzegbevestiging ontvangen overigens (dat heeft Vodafone dus allemaal gedaan middels de migratie order). Maar getuige de creditnota blijkt dit dus ook gewoon helemaal goed te zijn gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
eymey schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:23:
Officieel nooit een opzegbevestiging ontvangen overigens (dat heeft Vodafone dus allemaal gedaan middels de migratie order). Maar getuige de creditnota blijkt dit dus ook gewoon helemaal goed te zijn gegaan :)
Netjes.

Solcon raadde mij juist aan om toch, naast de migratie order, ook zelf op te zeggen, hetgeen ik dezelfde dag gedaan heb.
Gelukkig maar, want er ging het een en ander mis, er was een paar dagen later geen migratie te vinden en geen spoor van een opzegging. Doordat ik daarvan een ontvangstbevestiging met ticketnummer had konden ze hem gelukkig toch traceren en de oorspronkelijke datum invoeren. Ik heb daarvan nu een echte brief met bevestiging.
Als de datums bij de verschillende partijen verschillen loopt een naadloze overstap misschien bij voorbaat al mis. En wie weet wat er gebeurd zou zijn als ik had gewacht tot die datum om er dan pas achter te komen dat e.e.a. bij Lijbrandt niet goed verwerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoorsausje
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Zijn er anderen die ook last hebben van ernstige packetloss? Zo'n 50% van pings timen out. Ik krijg ook geen hogere snelheid dan een halve Mbps met speedtests.
TV/VoIP doet het wel gewoon en reboot van het modem/router verhelpt het probleem helaas niet.
Jammer dit, het is al lang geleden dat ik problemen heb gehad met Lijbrandt. Grappig genoeg is mijn 3G momenteel sneller dan de glasvezel. :p

Edit: Klagen helpt! Na een half uurtje lijkt het zichzelf te hebben opgelost. :)
Alhoewel krijg ik nog steeds een paar timeouts bij het pingen naar 'google.nl'. Kan me herinneren dat dit eerder altijd vlekkeloos verliep, met een stabiel aantal ms.

[ Voor 24% gewijzigd door smoorsausje op 13-03-2014 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Websurfer01 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:10:
[...]

Netjes.

Solcon raadde mij juist aan om toch, naast de migratie order, ook zelf op te zeggen, hetgeen ik dezelfde dag gedaan heb.
Gelukkig maar, want er ging het een en ander mis, er was een paar dagen later geen migratie te vinden en geen spoor van een opzegging. Doordat ik daarvan een ontvangstbevestiging met ticketnummer had konden ze hem gelukkig toch traceren en de oorspronkelijke datum invoeren. Ik heb daarvan nu een echte brief met bevestiging.
Als de datums bij de verschillende partijen verschillen loopt een naadloze overstap misschien bij voorbaat al mis. En wie weet wat er gebeurd zou zijn als ik had gewacht tot die datum om er dan pas achter te komen dat e.e.a. bij Lijbrandt niet goed verwerkt is.
Tsja. Volgens mij is, net als bij WGDO, ook bij een WMP+ migratie juist de bedoeling dat de nieuwe provider de latende provider opzegt middels de migratie order.

Dus juist door het apart (vroegtijdig) opzeggen bij de latende provider kunnen er ook dingen mis gaan :)

[ Voor 61% gewijzigd door eymey op 13-03-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websurfer01
Dat maakt me er niet geruster op. Dat heb ik ook gezegd tegen de klantenservice van Solcon.
Volgens Solcon is de datum vastgesteld in overleg met Lijbrandt, rekening houdende met een maand opzegtermijn.
Mijn opzegging zou dan ook alleen ter aanvulling zijn om te voorkomen dat er daarna nog gefactureerd wordt, in mijn opzegging heb ik ook aangegeven dat er al een migratiedatum vastgesteld is.
In de orderstatus van Solcon zie ik wel dat er zaken veranderen, b.v. bij telefonie en nummerbehoud, daar is inmiddels iets verwerkt, er gebeurt dus wel e.e.a. en de apparatuur van Solcon heb ik inmiddels binnen.
in dit stadium kan ik niet anders meer doen dan er het beste van hopen, op de 25e zien we dan wel weer verder.
Misschien staat er nog gewoon signaal op de UPC kabel, kan ik in ieder geval tv kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Omtrent de status van de overgang:

het mag dan nu stil blijven, maar na de overgang is de communicatie wel goed vanaf Telfort. Vandaag was ik bij iemand die ook was overgegaan van Concepts-ICT naar Telfort. De overgangsbrief was duidelijk opgesteld met 2 kolommen om te vergelijken, een onzinnige Telfort-slinger voor aan het plafond o.i.d. was bijgevoegd ;), een boekje met de voorwaarden erbij en de informatie dat de login van de klantenomgeving hetzelfde is gebleven voor de Telfort DHZ-klantenomgeving. Het @telfortglasvezel.nl emailadres kan daarmee worden aangemaakt, het oude emailadres is blijven bestaan.

Aangegeven was inderdaad dat de termijn voor het per direct opzeggen een maand is vanaf het ontvangen van de eerste overgangsbrief. Voor bestaande klanten is er geen nieuwe contractsduur van een jaar, zoals volgens mij ook al bekend was. Telfort biedt voicemail voor de vaste lijn, Concepts-ICT had dat niet. Poort 25 was bij Concepts ook al dicht, dus dat is hetzelfde gebleven. De DHZ-klantenomgeving van Telfort is vrij duidelijk. Dingen als nummerblokkering, gidsvermelding, aanmaken van emailadressen, instellen van de voicemail (wel of geen .wav in je mailbox, duur voor doorschakeling) etc. zijn makkelijk in te stellen. Scheelt toch weer onnodig bellen als dit allemaal eenvoudig te doen is. Qua TV is volgens mij alles hetzelfde, behalve de 'branding' op het iptv-platform. Telfort is wel 5 euro p/m duurder voor deze klant; een paar euro meer voor het standaard abonnement en het onbeperkt bellen is duurder.

Dus poort 25 open of niet na de overgang blijft voor (ex)Lijbrandt klanten de enige vraag. De newsserver zal verdwijnen, omdat Telfort die niet heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Conzales op 14-03-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conzales schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 19:23:

Poort 25 was bij Concepts ook al dicht, dus dat is hetzelfde gebleven.

Dus poort 25 open of niet na de overgang blijft voor (ex)Lijbrandt klanten de enige vraag. De newsserver zal verdwijnen, omdat Telfort die niet heeft.
Maakt de gebruiker na omzetting dan ook gebruik van het KPN ITNS netwerk of nog steeds van Concepts? Voor poort 25 maakt dat volgens mij een groot verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Wij zitten er aan te denken het internet/bellen en TV te gaan "delen" met de buren, voor ons beiden is 50mbit méér dan zat
de helft volstaat ook.
Nu vraag ik mij af, kan ik als ik een 2e telefoonnummer neem, het nummer van van de buren (ook lijbrandt alles in één, contract vrij) laten porteren naar het aangevraagde 2e nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat mag niet volgens de algemene voorwaarden, artikel 8.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Nu vraag ik mij af, kan ik als ik een 2e telefoonnummer neem, het nummer van van de buren (ook lijbrandt alles in één, contract vrij) laten porteren naar het aangevraagde 2e nummer?
Ik denk niet dat dat kan. Volgens mij is een telefoonnumer aan een naam gekoppeld met een aansluiting/c.q postcode. Van 'eigenaar' wisselen met een telefoonnummer is volgens mij alleen mogelijk als het enige maanden niet meer in gebruik is geweest, als in opgezegd. Wat wel kan is het nummer overzetten naar een voip-aanbieder. Dan ben je vrij om op elke internetverbinding dit nummer te gebruiken.

Delen van de verbinding om er zelf geld aan te 'verdienen', door de buren de helft te laten betalen is niet toegestaan, maar dat is bekend natuurlijk. De buren laten meesurfen op je wifi-verbinding is een grijs gebied, waar een provider niet direct problemen van maakt. Is ook moeilijk te detecteren natuurlijk.

p.s. Ga je kabels trekken naar de buren voor de TV; coax en utp? Wifi is ook niet echt geweldig schuin door de muur naar de slaapkamer van de buren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Maakt de gebruiker na omzetting dan ook gebruik van het KPN ITNS netwerk of nog steeds van Concepts? Voor poort 25 maakt dat volgens mij een groot verschil.
De verbinding was al KPN ITNS voor de overname (WMP+), net als dat nu bij Lijbrandt ook zo is. Over hoe het netwerk van de (ex)providers is opgebouwd is mij niks bekend. In feite gebruiken ze allemaal hetzelfde netwerk via Reggefiber, dus de verschillen zullen alleen in de provisioning zitten denk ik. Jammer dat daar zo weinig over bekend wordt gemaakt. Misschien kunnen de O's hier op het forum daar nog eens meer over vertellen. Dan wordt misschien ook duidelijk waarom het nu technisch gezien zo lastig is om alles onder 1 dak te brengen, terwijl alles administratief al KPN is. Zijn de verschillen toch groter dan gedacht? Is Lijbrandt daarom later aan de beurt?

p.s. Ik heb nog niet gehoord van problemen met het feit dat Lijbrandt poort 25 open heeft staan. Dus het doem-en-verderf gepreek van spamproblemen is flink opgeblazen wat mij betreft. En ik vind het dan ook jammer dat netneutraliteit op dit punt niet geldt. De netneutraliteitswet is net zo'n wassen neus als de net ingevoerde 'privacyregelgeving' voor dataopslag en gebruik binnen de EU. Waar of niet, ik blijf erbij dat de reden dat poort 25 alleen open staat voor verbinding via de mailserver van de provider is dat ze mail kunnen 'monitoren'.

Nu is/was Lijbrandt natuurlijk maar een kleine speler ten opzichte van KPN. Maar ook al zou Telfort poort 25 wel open laten staan, verwacht ik nog steeds geen problemen. De kans dat mensen gaan 'prutsen' met een eigen mailserver is gewoon te klein. Misschien is 0.01% van de klanten daarin geinteresseerd. Jammer dat je alleen daarvoor al naar een professionele provider moet overstappen, zoals xs4all.

[ Voor 4% gewijzigd door Conzales op 16-03-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"En ik vind het dan ook jammer dat netneutraliteit op dit punt niet geldt."

Uit nieuwsgierigheid: is dat een 'feit' of is dat een vermoeden? Mij is nl. niet bekend dat er voor poort 25 een uitzondering zou zijn opgenomen of gemaakt (maar ik volg de wetgeving op dit onderwerp ook niet nauwgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 10:28:
Dat mag niet volgens de algemene voorwaarden, artikel 8.4.
Toen ik in 1999 kabelinternet had via @Home (Essent) stond er in de AV dat je de lijn niet binnenshuis mocht delen met een 2e PC [/als ik het me goed herinner].
Oftewel: de AV kan een hoop bepalingen hebben die niet eerlijk zijn en juridisch prima weerlegbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door JJ Le Funk op 16-03-2014 18:16 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Conzales schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:01:
[...]

De verbinding was al KPN ITNS voor de overname (WMP+), net als dat nu bij Lijbrandt ook zo is. Over hoe het netwerk van de (ex)providers is opgebouwd is mij niks bekend. In feite gebruiken ze allemaal hetzelfde netwerk via Reggefiber, dus de verschillen zullen alleen in de provisioning zitten denk ik. Jammer dat daar zo weinig over bekend wordt gemaakt. Misschien kunnen de O's hier op het forum daar nog eens meer over vertellen. Dan wordt misschien ook duidelijk waarom het nu technisch gezien zo lastig is om alles onder 1 dak te brengen, terwijl alles administratief al KPN is. Zijn de verschillen toch groter dan gedacht? Is Lijbrandt daarom later aan de beurt?

p.s. Ik heb nog niet gehoord van problemen met het feit dat Lijbrandt poort 25 open heeft staan. Dus het doem-en-verderf gepreek van spamproblemen is flink opgeblazen wat mij betreft. En ik vind het dan ook jammer dat netneutraliteit op dit punt niet geldt. De netneutraliteitswet is net zo'n wassen neus als de net ingevoerde 'privacyregelgeving' voor dataopslag en gebruik binnen de EU. Waar of niet, ik blijf erbij dat de reden dat poort 25 alleen open staat voor verbinding via de mailserver van de provider is dat ze mail kunnen 'monitoren'.

Nu is/was Lijbrandt natuurlijk maar een kleine speler ten opzichte van KPN. Maar ook al zou Telfort poort 25 wel open laten staan, verwacht ik nog steeds geen problemen. De kans dat mensen gaan 'prutsen' met een eigen mailserver is gewoon te klein. Misschien is 0.01% van de klanten daarin geinteresseerd. Jammer dat je alleen daarvoor al naar een professionele provider moet overstappen, zoals xs4all.
Er is een tijd geweest dat poort 25 (ook uitgaand) zeker wel enorm veel problemen veroorzaakte. 'In het begin' (ik praat dan over ongeveer 1999 - omstreeks 2004/2005' blokkeerde UPC poort 25 uitgaand niet. En in die tijd hadden mijn ouders op een gegeven moment een trojan opgelopen die onderdeel werd van een SPAM botnet. En gewoon continu probeerde mails af te leveren op poort 25 van ontvangende mailservers. Gelukkig merkten zij/ik het snel op omdat er wel Norton antivirus op de PC stond die blijkbaar niet de trojan had ontdekt, maar wel netjes een popup geeft als ie uitgaande mail op virussen probeert te checken 8)7

En tegenwoordig hebben gelukkig ook steeds meer PC's een uitgaande firewall die vaak gebaseerd is op welk programma een verbinding naar buiten probeert te leggen (de mailclient van de gebruiker kan dan nog wel naar buiten connecten maar een trojan/malware met wat mazzel niet).

Dus ik ben het inderdaad wel met je eens dat de kans dat er tegenwoordig een groot SPAM probleem ontstaat door eigen mailservers / andere mail verzendende software een stuk kleiner is geworden. Echter, het risico is nog steeds wel reëel. En áls het gebeurt, dan is het misschien niet zo zeer verdoemenis als in dat er rampen gebeuren. Maar wel de reputatie van de provider.

Maar goed, juist doordat de groep mensen die een eigen mailserver willen draaien zo klein is, zullen in consumentenland waarschijnlijk ook niet snel providers gaan opstaan die poort 25 weer open zetten en hierop concurreren tegen providers die dat niet doen.

Hoe dan ook, ik ben eigenlijk wel benieuwd (operatortjes?) of ITNS ook 'dynamisch' poorten kan blokkeren afhankelijk van de policy van de (wholesale) ISP. Als dat zo zijn, dan zou het bij Telfort ineens geblokkeerd kunnen zijn terwijl dat bij Lijbrandt niet zo was.

edit: Net uit niewsgierigheid even gecheckt hoe dit bij Vodafone (over ITNS) zit. Ik kan vanuit een andere lokatie gewoon verbinding krijgen met poort 25 :). Aan de andere kant kan ik ook niet echt vinden wat de Policy van Vodafone hieromtrent is.

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 16-03-2014 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrJayMan schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:14:
[...]

Toen ik in 1999 kabelinternet had via @Home (Essent) stond er in de AV dat je de lijn niet binnenshuis mocht delen met een 2e PC \[/als ik het me goed herinner].
Oftewel: de AV kan een hoop bepalingen hebben die niet eerlijk zijn en juridisch prima weerlegbaar.
Was met UPC inderdaad ook :). Men begon dit pas mondjesmaat toe te staan toen er (draadloze) routers als consumer appliance beschikbaar kwamen en het ook steeds duidelijker werd dat mensen meer PC's in huis hadden en toen UPC de Xbox van Microsoft ging promoten.

Maar goed, er is natuurlijk nog wel een belangrijk verschil tussen het delen van binnen hetzelfde huishouden (adres) of ook 'derden' (de buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
@eymey
Kun je poort 25 ook uitgaand checken aub? Ben wel benieuwd. Dan is Vodafone misschien een mooi alternatief. Ik ben niet echt een tv fan, dus catv mis ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
@IcyK
Niet letterlijk een uitzondering, maar in de praktijk wel. Het is een provider toegestaan om het netwerk te beschermen tegen misbruik e.d. Dus om spam te voorkomen blokkeren ze mailservers. Al komt dit praktisch, 'toevallig', wel heel goed uit voor het 'monitoren' van email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, aan de andere kant: Waarom zou de provider email moeten "monitoren"? In het geval van de bewaarplicht zou het eventueel kunnen, maar dan zou ook iedere VPS of colocatie provider z'n klanten moeten verplichten om mail via relays van hun te laten lopen.

Ik weet niet precies hoe ver bewaarplicht strekt, maar ik kan me voorstellen dat de provider sowieso alleen maar verplicht is om data te verzamelen van e-maildiensten die ze zelf aanbieden. Ik houd het er dus zelf nog steeds op dat het puur is omdat ze gewoon geen risico willen nemen (hoe klein dat risico anno nu ook is) en het ook slechts een hele kleine groep klanten is die hier specifiek last van zou hebben.

In mijn interpretatie is netneutraliteit vooral in het leven geroerpen om te voorkomen dat de provider op grote schaal eigen diensten gaat bevoordelen tov. die van de concurrentie, zoals op het gebied van chat, sms/whatsapp, bellen, etc.

Maar goed, ik kan er in deze heel prima naast zitten ;)

Wat betreft poort 25 uitgaand testen: Heb je toevallig een SMTP server voor me? Zelf draai ik verder geen eigen mail. Inkomend kon ik makkelijk testen door gewoon ff 1 van m'n portforwardings aan de buiten kant (voor SSH in mijn geval) te mappen naar poort 25 :+.

Verder weet ik niet of je veel aan zo'n test hebt: Ik ben waarschijnlijk 1 van de laatsten die is aangesloten op de ITNS propositie van Vodafone (met ook het internet via ITNS/ISPfabriek). Nieuwe klanten zullen op hun eigeni propositie aangesloten worden en daar kan het dus weer heel anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Nu online
Conzales schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:01:

Dat jij er niets van hoort wil niet zeggen dat het niet regelmatig voorkomt. Er zijn genoeg klanten die op zwart zijn gegaan aangezien hun machines 300k emails per minuut aan het versturen waren. Nadeel is dat er ook veel spamfilters zijn die dan meteen een hele range blokkeren als ze merken dat er 2/3 klanten met een dynamisch IP (want zo zijn de IP's geregistreerd) spam aan het versturen zijn.

Of telfort poort 25 open heeft staan weet alleen telfort, daar zou je eens moeten informeren bij de glasvezeldesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:05
denan schreef op maandag 17 maart 2014 @ 08:33:
[...]

Of telfort poort 25 open heeft staan weet alleen telfort, daar zou je eens moeten informeren bij de glasvezeldesk.
Ik heb mail als onderdeel van een domein hosting pakket en gebruik ook de SMTP server daarvan vanaf mijn telfort verbinding, alleen niet over poort 25 omdat ik liever de SSL variant gebruik. Ik heb het net even heel snel geprobeerd en poort 25 lijkt niet te werken (pin me er dus niet definitief op vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Met alle respect, maar daar verwacht ik geen betrouwbare aantwoorden van, behalve misschien van iemand van de 2e of 3e lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
@emey
Wat betreft poort 25 uitgaand testen: Heb je toevallig een SMTP server voor me?
Een verbinding met een willekeurige externe mailserver via telnet op poort 25 volstaat volgens mij.
telnet mail.upcmail.nl 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad. Als je al een antwoord krijgt dat juist is, dan heb je ook nog eens kans dat dat voor hun diensten over ADSL geldt. En dat gaat (volgens mij nog steeds) over een heel ander ISP netwerk dan waar glas overheen gaat.

Het antwoord valt of staat met de vraag of ISPFabriek/ITNS provider-afhankelijk een bepaalde poort wel of niet kan openen of dichtgooien.

edit: Ah ja of course. Hoe simpel kan het zijn :+

code:
1
2
3
4
> telnet mail.upcmail.nl 25
220 edge02.upcmail.net edge ESMTP server ready
HELO almere.versteegt.org
250 edge02.upcmail.net hello [77.175.182.57], pleased to meet you

Vanaf Vodafone over het ISPFabriek/ITNS netwerk.

[ Voor 28% gewijzigd door eymey op 17-03-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online

It works!

;)
Bedankt voor de test. Kan ik altijd nog zien of ik naar Vodafone kan.

[ Voor 49% gewijzigd door Conzales op 17-03-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep :). Maar houd dus even in gedachten wat ik eerder zei. Ik weet niet of het bij Vodafone's nieuwe structuur ook nog open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Oh ja, klopt. Jij bent overgegaan met de oude voorwaarden, met CATV nog inbegrepen. Bij de 'nieuwe' variant van Vodafone is de NT-configuratie hetzelfde toch; bridgemode? Lijkt me wel apart trouwens als ze op netwerkniveau daarin onderscheid zouden maken. Als dat zo is weten we inderdaad zeker wat de mogelijkheden zijn betreffende provisioning door ITNS. Is wel interessant om te weten.

Operators?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meultje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-06-2015
Conzales schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:28:
@eymey
Kun je poort 25 ook uitgaand checken aub? Ben wel benieuwd. Dan is Vodafone misschien een mooi alternatief. Ik ben niet echt een tv fan, dus catv mis ik niet.
Ik relay al bijna vanaf 't begin dat ik bij XMS zit (vanwege blacklisting van de smtp van XMS) via Dyn.com, kostte ± $ 19,-- / jaar voor 150 relays / dag. Momenteel zijn er andere proposities zie ik, 10.000 relays / maand voor $ 3,-- / maand. Maar dan kun je relayen via diverse andere poorten en ben je onafhankelijk van je ISP.

http://dyn.com/email/dyn-email-gateway/

Andere partij welke ik ook gebruik voor een ander domein is SMTP2GO. Ik gebruik de gratis variant, maar dat is maar voor max 20 relays per dag.

http://www.smtp2go.com/pricing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Conzales schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:55:
Oh ja, klopt. Jij bent overgegaan met de oude voorwaarden, met CATV nog inbegrepen. Bij de 'nieuwe' variant van Vodafone is de NT-configuratie hetzelfde toch; bridgemode? Lijkt me wel apart trouwens als ze op netwerkniveau daarin onderscheid zouden maken. Als dat zo is weten we inderdaad zeker wat de mogelijkheden zijn betreffende provisioning door ITNS. Is wel interessant om te weten.

Operators?
Bij de nieuwe variant is nog niet voldoende bekend over hoe de NT geconfigureerd is. Het zou heel goed kunnen dat dit niet in bridgemode is omdat dat er voldoende fysieke poorten in de Draytek NT zitten om alles op aan te sluiten. En dat het daarom niet mogelijk zou kunnen zijn om in bridge mode te gaan. Als ik kijk naar de specs van de Draytek zou dat ook best kunnen. Zeker omdat deze ook het Wifi netwerk verzorgt. Er zitten 4 Gbit LAN poorten op + een Wifi netwerk (en 2 telefoonpoorten). Dat is net zoveel als een Experiabox V8 van KPN en die kan je ook niet zomaar in bridge zetten (het kan wel maar met een omweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Conzales schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:55:

Operators?
Nee, het is niet helemaal hetzelfde .Pin me op het volgende niet vast, maar als ik het goed heb begrepen uit het Vodafone topic is het volgende aan de hand:

In bestaande (Reggefiber) gebieden is Vodafone over gestapt van WMP+ (wat kort gezegd alles, of iig TV, verzorgd door ITNS inhoudt) naar WBA. WBA is gewoon kaal IP access, gescheiden met VLAN's richting het netwerk van de betreffende ISP. Vodafone maakt hier overigens dus wel nog steeds gebruik van de KPN multicast streams maar regelt het platform, de pakketten, VoD content, internet, telefonie etc. nu verder wel helemaal zelf.

De NT is bij Vodafone een losse Draytek router met fiber patch kabel uplink op de FTU (behoorlijk lelijke oplossing), zoals Barre73 al aangeeft. En zoals hij ook al zegt, het is nog afwachten wat de (on)mogelijkheden van die NT zijn aangezien Vodafone pas medio april de eerste opleveringen op die nieuwe propositie zal uitvoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 17-03-2014 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:35
Voor de gein eens aan Xs4all gevraagd hoe het nu met overstappen zit vanaf Lijbrandt (voor het geval Telfort poort 25 gaat dichtzetten):
Vraag: Is het al mogelijk om "naadloos" over te stappen van Lijbrandt naar Xs4all glasvezel? Mijn postcode en huisnr. zijn xxxx xx / xx (gemeente Lansingerland).
Antwoord: U zal minimaal 2 weken zonder internet zitten. Hier kunnen we nu nog niks aan doen.
Oude ADSL overstaptijden herleven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
De NT is bij Vodafone een losse Draytek router met fiber patch kabel uplink op de FTU (behoorlijk lelijke oplossing), zoals Barre73 al aangeeft.
Is er wel een beschermende kap over o.a. de gevoelige pigtails van de FTU geplaatst, of hangt dat nu gewoon open en bloot? Ben wel benieuwd hoe dat er uit moet zien. Die patch kabels kunnen ook nogal gevoelig zijn volgens mij. Inderdaad niet echt een consumentenoplossing.

@Barre73
Dat is net zoveel als een Experiabox V8 van KPN en die kan je ook niet zomaar in bridge zetten (het kan wel maar met een omweg).
Klopt, door de VLAN's zelf te doen via OpenWRT of een managed switch bijvoorbeeld. Alleen voor voip heb je de bad-experiencebox van KPN dan nog nodig. De internetverbinding loopt dan wel via PPPoE. Iets langzamer dan ITNS bridgemode.

[ Voor 31% gewijzigd door Conzales op 17-03-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
@Meultje:
Ik ben zelf ook klant van Dyn en altijd tevreden geweest over de service. De relay-service van Dyn ken ik i.d.d. ook. Technisch gezien een goede oplossing, maar dan zou ik liever de email compleet ergens hosten of via een VPN een oplossing maken, zodat ik email niet via een 3e partij hoef te routeren. Als je domein al bij Dyn staat is het wel de meest voor de hand liggende oplossing om het via deze relay te doen.

edit:
Ok, dan snap ik alleen de vraag omtrent poort 25 niet helemaal
Het is niet echt een vraag over hoe het anders zou kunnen, mocht 25 dichtstaan, maar meer of dat i.d.d. het geval is bij Telfort. Er zijn natuurlijk oplossingen, maar ik draai liever de mailserver zelf vanaf een eigen verbinding. De server/nas staat toch al 24/7 aan, vandaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Conzales op 18-03-2014 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meultje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-06-2015
Conzales schreef op maandag 17 maart 2014 @ 17:53:
@Meultje:
Ik ben zelf ook klant van Dyn en altijd tevreden geweest over de service. De relay-service van Dyn ken ik i.d.d. ook. Technisch gezien een goede oplossing, maar dan zou ik liever de email compleet ergens hosten of via een VPN een oplossing maken, zodat ik email niet via een 3e partij hoef te routeren. Als je domein al bij Dyn staat is het wel de meest voor de hand liggende oplossing om het via deze relay te doen.
Ok, dan snap ik alleen de vraag omtrent poort 25 niet helemaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Conzales schreef op maandag 17 maart 2014 @ 17:46:
[...]

Is er wel een beschermende kap over o.a. de gevoelige pigtails van de FTU geplaatst, of hangt dat nu gewoon open en bloot? Ben wel benieuwd hoe dat er uit moet zien. Die patch kabels kunnen ook nogal gevoelig zijn volgens mij. Inderdaad niet echt een consumentenoplossing.

@Barre73

[...]

Klopt, door de VLAN's zelf te doen via OpenWRT of een managed switch bijvoorbeeld. Alleen voor voip heb je de bad-experiencebox van KPN dan nog nodig. De internetverbinding loopt dan wel via PPPoE. Iets langzamer dan ITNS bridgemode.
Ja hoor. Als de patchkabel is geplaatst komt de lege kap van de FTU er weer op.

En qua Experia Box: Is een veel simpeler oplossing voor. Aals je wel je TV en telefonie laat afhandelen door de EB kan je er gewoon een eigen normale router achter hangen. Geen Vlans of managed switch nodig. En dan bedoel ik geen Mikrotik of een andere Pogostokje oplossing van netwerkje.com. Dat gaat nog veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Aals je wel je TV en telefonie laat afhandelen door de EB kan je er gewoon een eigen normale router achter hangen.
Wat moet je daarvoor instellen op de experiabox? Aangezien een router achter een router niet echt ideaal is, ga ik er vanuit dat er iets voor ingesteld moet worden, anders dan een DMZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even googlen:
Plug je nieuwe router in het stopcontact maar verbind deze NOG NIET met de expiriabox.
Ga naar je expiriabox instellingen (waarschijnlijk 192.168.2.254) en zoek naar de DHCP optie. Verander de ip range naar 192.168.2.1 t/m 192.168.2.150. Laat het modem adres op 192.168.2.254 staan.
Verbind nu je pc/laptop met je nieuwe router dmv kabel of draadloos maar verbind de router nog niet met de expiriabox.
Stel in de router bij DHCP opties in dat DHCP uitstaat en het router adres verander je naar iets wat tussen de 192.168.2.150 t/m 192.168.2.254 ligt om conflicten te voorkomen.
Verbind nu de router met de experiabox door een kabel in de LAN (LAN dus niet de WAN!) poort van de router te doen en in de expiriabox doe je de kabel in poort 1 of 2.
Als het goed is heb je nu 2 routers dus moet je in de experiabox nog even je WiFi uitzetten en zou alles moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm... an sich is dat een mooie procedure voor mensen die een eigen router in willen zetten als (extra) access point.

Maar je eigen router is dan helemaal geen router meer.

Je hebt dus nog steeds te maken met de nadelen van een Experiabox als router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Inderdaad, de bad-experiencebox is de router en de gateway in dit geval en je krijgt een firewall achter een firewall, waar je niet veel mee opschiet (als je dus niet de LAN poort, maar de WAN poort gebruikt). Een router moet routeren en kan handig tegelijk als firewall dienen. In jouw beschrijving wordt het i.d.d. niet meer dan een AP. Overigens gebruik ik ook meerdere routers puur als wireless AP op deze manier; gek genoeg vaak goedkoper dan een AP aanschaffen. De populaire TP-Link 1043 is hier heel handig voor, omdat je antennes kunt wisselen bijvoorbeeld.

Ik ben de situatie vaak bij klanten tegengekomen die een router achter een router hangen (en dus onjuist de WAN poort gebruiken). Dat geeft vooral problemen als 2 clients op hetzelfde netwerk direct verbinding maken (kabel) met de beide (of meerdere) apparaten appart. De clients zullen elkaar niet zien en het geeft een hoop problemen met broadcasts in het algemeen. De enige mogelijkheid om op een WBA-netwerk een eigen router te gebruiken is, voor zover ik weet, door de VLAN's zelf te regelen en in het geval van KPN de experiabox als telefooncentrale te gebruiken, omdat ze nog steeds geen voipgegevens vrijgeven.

p.s. Herman van Drie heeft hier een mooi artikel voor geschreven met alle instellingen die nodig zijn voor OpenWRT. Hiermee ben je bijvoorbeeld vrij om 2 LAN-poorten voor iptv te gebruiken op de router/gateway, dat weer een switch scheelt.
http://www.hermanvandrie..../13-netgear-wndr3700-v1v2
Ik gebruik deze configuratie zelf op een KPN-glasvezelaansluiting en dit werkt perfect.

[ Voor 33% gewijzigd door Conzales op 18-03-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep. De guide van Herman is heel mooi voor OpenWRT icm. KPN of KPN WBA/WMP (zonder plus) gebaseerde aansluitingen.

Ook www.netwerkje.com is een zeer leerzame bron.

Overigens kunnen KPN WBA/WMP aansluitingen tegenwoordig ook, netals bij Lijbrandt, Telfort, etc. met DHCP ipv PPP (je moet dan natuurlijk nog wel VLAN's uit elkaar halen). Tweak Groen (nieuwe aansluitingen) werkt tegenwoordig zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mag ik even afhaken :-) Ik heb deze oplossing bij mijn ouders ingevoerd vanwege de ontzettende k*t wifi performance. Maar mijn kennis ligt niet in netwerken maar meer in glasvezelnettten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:) Als het je alleen om de k*t wifi te doen is, dan is jouw oplossing inderdaad prima :).

Maar veel mensen willen de Experiabox eruit, puur omdat de web interface gewoon te weinig instellingsmogelijkheden biedt en dan moet je dus wat meer moeite gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik heb twee kastjes motorola vip 1963. kan ik die ipv een animo gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cgok schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:14:
Ik heb twee kastjes motorola vip 1963. kan ik die ipv een animo gebruiken?
Nee. trouwens alle VIP 1963 zijn huur ontvangers en eigendom van KPN. Nog geen bericht van KPN gehad om terug te sturen na beeindingen van het abonnement?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:44:
Mag ik even afhaken :-) Ik heb deze oplossing bij mijn ouders ingevoerd vanwege de ontzettende k*t wifi performance. Maar mijn kennis ligt niet in netwerken maar meer in glasvezelnettten...
Je ouders hebben zeker een V8. (is trouwens wel een update voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt. Die update wil ik nog eens gaan checken (is namelijk mijn router die er nu achter hangt). Maar ook de simpele oplossing van EB op een plankje aan de muur omgedraaid heb ik nog niet geprobeerd. Hangt nu met zijn achterkant tegen de muur aan en dat is ook niet lekker voor het wifisignaal,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:51:
Klopt. Die update wil ik nog eens gaan checken (is namelijk mijn router die er nu achter hangt). Maar ook de simpele oplossing van EB op een plankje aan de muur omgedraaid heb ik nog niet geprobeerd. Hangt nu met zijn achterkant tegen de muur aan en dat is ook niet lekker voor het wifisignaal,
versie 02.00.130v2 zou het moeten zijn anders eens proberen de firmware handmatig te laden

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2014 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:39
Willen jullie aub de discussie over de ExperiaBox in het KPN topic verder voortzetten?

[ Voor 7% gewijzigd door FatalError op 18-03-2014 22:04 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oeps.. Je hebt helemaal gelijk. In the heat of the moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een ander probleem.

Vanochtend werkte alles (DVB-C, Internet, Telefoon). Van middag werkt DVB-C opeens niet meer. En wel op 3 totaal verschillende apparaten (Sony Bravia, HDHImeRun, EyeTV Hybrid) allemaal apparaten met ingebouwde DVB-C decoder. Analoog gaf wel een goed signaal.

Lijbrandt gebeld. Zeer welwillende juffrouw aan de telefoon en na enig geëxperimenteer (w.0 rechtstreeks aansluiten Bravia aan Glasvezelkastje) is de 2e lijn geraadpleegd. Deze zegt (volgens de juffrouw) "als analoog werkt dan moet DVB-C ook werken WANT de DVB decoder maakt een DVB-C signaal uit het analoge signaal). Volgens mij is dit de grootst mogelijke onzin want op de 2e ader glasvezel zit m.i. en Analoog en een DVB-C signaal.

Ondertussen zit ik zonder DVB-C signaal. Kan een van jullie hierover zijn licht laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In principe heeft de juffrouw beste gelijk. De DVB decoder haalt inderdaad DVB-C signaal uit een analoge draaaggolf ;)

Maar dat "WANT" hoort er natuurlijk niet bij want er kan best wat stuk zijn aan de DVB-C multiplexers in het headend waarop je zit aangesloten.

Op welk headend zit je eigenlijk? (welke woonplaats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die juffrouw stelde echt dat het DVB-C signaal _uit_ het analoge TV-signaal kwam en dus een kwestie van omzetting. Met jouw redenatie kan ik het volledig eens want dan praat je over 2 signalen op die ader. Ik stoorde me weer eens teveel aan verkeerde voorstelling van techn. zaken. nam het de juf ook niet kwalijk want die wordt door de 2e lijn afgepoeierd met een soort van lekenomschrijving.

Geen idee welke Headend. Het gaat om Almere Buiten 1339 KP. Hoe kan ik zoiets zelf zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zal het wrs gewoon het Flevoland headend zijn. Jammer dat ik nu niet thuis ben, anders had ik ff kunnen kijken of het er bij ons ook uit lig (Almere Stad). .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lijbrandt_Desk
  • Laatst online: 24-05-2021

Lijbrandt_Desk

Bedrijfsaccount Lijbrandt
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:18:
Weer een ander probleem.

Vanochtend werkte alles (DVB-C, Internet, Telefoon). Van middag werkt DVB-C opeens niet meer. En wel op 3 totaal verschillende apparaten (Sony Bravia, HDHImeRun, EyeTV Hybrid) allemaal apparaten met ingebouwde DVB-C decoder. Analoog gaf wel een goed signaal.

Lijbrandt gebeld. Zeer welwillende juffrouw aan de telefoon en na enig geëxperimenteer (w.0 rechtstreeks aansluiten Bravia aan Glasvezelkastje) is de 2e lijn geraadpleegd. Deze zegt (volgens de juffrouw) "als analoog werkt dan moet DVB-C ook werken WANT de DVB decoder maakt een DVB-C signaal uit het analoge signaal). Volgens mij is dit de grootst mogelijke onzin want op de 2e ader glasvezel zit m.i. en Analoog en een DVB-C signaal.

Ondertussen zit ik zonder DVB-C signaal. Kan een van jullie hierover zijn licht laten schijnen?
Dit probleem is opgepakt door onze technische dienst. Zodra we meer weten krijgt u antwoord van ons. - Fleur

Lijbrandt Webcare ______Webcare disclaimer/werkwijze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een technicus aan de lijn gehad die waagde het te vertellen dat "helaas wij ondersteunen geen DVB-C, u heeft wel analoog dus werkt alles". Als je mij kwaad wilt hebben moet je zoiets uitkramen want DVB-C is de enige reden voor mij dat ik nu zo'n 3 jaar Lijbrandt heb en het staat ook op hun site zonder enige beperking te noemen.

Ik merk overigens wel dat ze wat bezig zijn. Heb zo nu en dan stilstaand beeld op sommige kanalen.

@Fleur:
mijn bericht geplaatst. Zag niet dat u geantwoord had.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinka
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:01
1335 heeft ook problemen met dvb-c.

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas mooi. Want ik ben altijd blij niet de enige te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlip
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-03-2024
1323 heeft ook geen dvb-c, ook voor was dvb-c de reden om naar lijbrandt te gaan. We wachten maar weer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net thuis gekomen.

Almere stad, 1325 (WMP+) ook geen DVB-C.

Laten we trouwens niet te voorbarig zijn omtrent de uitspraken van die zogenaamde "technische medewerkers". Het is wel vaker voor gekomen dat DVB-C eruit lag terwijl FM en analoog het gewoon deden.

"Ondersteunen wij niet" betekent niet meteen dat het niet wordt doorgegeven. Meestal betekent het gewoon "wij helpen u niet met instellingsproblemen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@emey:

Hij bedoelde "ondersteunen wij niet" ruimer dan "niet helpen met instelproblemen". Maar zelfs als de man het laatste bedoeld had dan nog zit hij fout want Lijbrandt biedt expliciet DVB-C aan. Deze optie komt direct na Analoog en voor IPTV op hun website. ook geven ze alle instellingen die nodig zijn en behoort dit tot het pakket van de monteur mocht je dit nodig hebben.

Als een juffrouw van de Helpdesk (niets ten nadele van degene die bijhielp, integendeel zelfs lof voor haar!) dan kan ik mij er nog iets bij voorstellen want die zijn technisch beperkt onderlegd, volgens in 1e instantie een script en meer. Maar van mensen die zich 2e-lijns zorg noemen mag je toch echt wel meer verlangen en van hen noem ik het of ronduit liegen om van het probleem af zijn of totaal geen verstand van de materie hebben. Ik zal zijn naam niet hier te grabbel gooien maar voor mij krijgt dit echt een staartje want ik wil nu expliciet een uitspraak op dit punt hebben zodat ik beëindigen van DVB-C service als contractbreuk van kant Lijbrandt kan zien.

Waarom dit zo zwaar opnemen? We weten allemaal dat Lijbrandt al enige tijd door KPN is overgenomen en dat er vast een moment gaat komen waarop KPN haar dochters gaat stroomlijnen om de service verder omlaag te krijgen. en zodra KPN denkt dat ze met die 2e Glasfiber meer geld kunnen veertienen (bijv. nog meer betaalde diensten) dan zullen ze dat echt niet nalaten. En dan wil ik (tegen mijn zin) van de ene op de andere dag naar UPC (tegenwoordig ook ongecodeerd DVB-C en standaard pakket is voor mij voldoende) overstappen want er is dan geen andere keuze meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobodie14
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-12-2014
Almere stad, 1316 ook geen DVB-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het werkt weer. Overmorgen (morgen geen tijd) aan de slag inzake de uitspraak "geen ondersteuning DVB-C".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houd ons op de hoogte, @TonVH. Ben benieuwd naar het statement van Lijbrandt in deze.

Waarom ik denk dat het voorlopig wel mee zal vallen:

* ITNS (Glashart Media) gaat zeker niet dood. Vooral op het IPTV platform wordt nog volop ontwikkeld (steeds meer "kiezen en kijken" apps incl. Videoland van set top box naar cloud bijvoorbeeld)

* KPN weet echt wel dat ontzettend veel mensen die tweede CATV vezel waarderen. Zeker nu UPC hetzelfde biedt (met basispakket ongecodeerd) zullen ze wel 10x nadenken voor dat zo maar eruit gaat.

* Voorlopig zijn er, naast KPN-dochters, ook (nog) derden d ie ook de CATV dienst afnemen. Fiber, Solcon, Vodafone bijvoorbeeld. Laatste 2 genoemden zijn wel langzaam maar zeker bezig om de ITNS dienst uit te faseren, maar voorlopig zijn er dus ook nog contractuele verplichtingen aan partijen die dit als wholesale afnemen bij KPN. En KPN heeft het ook nog als selling point bij hun WMP+ propositie op www.kpnwholesale.com staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Nu online
Iemand anders ook storing bij lijbrandt?
IPTV, Telefoon en internet ligt eruit.
COAX tv werkt nog wel.
Postcodegebied 5262 (Vught)

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
thijssie schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:27:
Iemand anders ook storing bij lijbrandt?
IPTV, Telefoon en internet ligt eruit.
COAX tv werkt nog wel.
Postcodegebied 5262 (Vught)
Hier OnsBrabantNet, ook storing. Twitter loopt er vol mee, schijnt alleen in Vught te zijn (alle providers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Nu online
Hopelijk wordt het snel opgelost, als de pyromaan maar niet begonnen is met wijkkasten in de fik steken.

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:14:
Het werkt weer. Overmorgen (morgen geen tijd) aan de slag inzake de uitspraak "geen ondersteuning DVB-C".
Enorme onzin. DVB-C supporten ze wel. Wat wel het geval is -> Gezien de enorme stapel aan DVB-C STB's van andere leveranciers geeft de desk geen inhoudelijke support op de configuratie daarvan. Maar als de dienst niet werkt moet dat gewoon opgepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak de riemen als DVB-C gebruiker maar vast. Ik had Lijbrandt een uitgebreide brief geschreven met daarin de volgende expliciete vragen:

"
De vraag:
Gezien de uitlatingen van uw techn. medewerker (Hr Xxxx) verlang ik een officiële uitspraak waaruit blijkt dat:
A. Het ongecodeerde DVB-C signaal bevattende circa 40 basiszenders is een standaard en integraal onderdeel van de door Lijbrandt geleverde diensten.
B. Dat deze dienst (DVB-C) gewaarborgd is gedurende de looptijd van het contract en dat eenzijdige beëindiging van deze dienst ruimschoots (tenminste 6 maanden tevoren) wordt aangekondigd en aankondiging is voor klant voldoende reden is om het contract tussentijds te beëindigen zonder dat de klant tot betaling verplicht is.
"

Het integrale antwoord:
"
Analoge televisie
Wij leveren u analoge televisie wat mogelijk is om digitaal te kijken via een DVB-C. Wij leveren u momenteel 39 analoge televisie zenders die u ook via uw DVB-C kunt bekijken. Indien hierin wijzigingen plaatsvinden heeft dit ook gevolgen voor de ontvangst van uw DVB-C. Wij zullen onze klanten altijd informeren over wijzigen. Wij zullen deze wijzigen zo snel mogelijk aan onze klanten melden zodra deze bekend zijn.
"

Mijn conclusies:

In tegenstelling tot wat ik heb afgesloten (DVB-C) en wat op de website van Lijbrandt staat blijkt het dus dat Lijbrandt eigenlijk alleen Analoog levert. De suggestie wordt gewekt dat DVB-C een (toevallig?) bij product is maar waar geen rechten aan ontleend kunnen worden. M.i. is dat onjuist want ik gebruik bijv. enkel DVB-C en totaal geen Analoog. In mijn situatie kan ik zelfs op de meeste plekken alleen DVB-C ontvangen en is er geen Analoge kijkmogelijkheid.

Verdere conclusie is dat Lijbrandt hiermee de weg vrijmaakt om op elk moment het "bijproduct" DVB-C te stoppen. Immers: ze leveren alleen Analoog en dat e.e.a. in tegenspraak is met hun eigen website schijnt ze niet te deren.

Om een lang verhaal kort te maken: UPC levert officieel een ongecodeerd DVB-C signaal en als er geen acceptabele (m.n. overstap problemen) manier is om naar een andere Glasvezel provider over te stappen dan ga ik (weliswaar met droefenis) toch maar weer terug naar UPC.

Overigens heb ik een kopie gemaakt van de betreffende pages van hun website. Maar een ieder kan zelf hun site napluizen op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 17:35:

[...]

Verdere conclusie is dat Lijbrandt hiermee de weg vrijmaakt om op elk moment het "bijproduct" DVB-C te stoppen...
Lijbrandt gaat niet zo zeer stoppen met DVB-C, maar Lijbrandt gaat binnenkort zelf stoppen. Je kan beter naar het Telfort glasvezel pakket kijken, om te zien waar het heen gaat. Je krijgt binnenkort een Telfort aanbod wat zo dicht mogelijk bij je huidige Lijbrandt pakket zit. Als dat je niet bevalt dan ben je vrij om op te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 17:35:
Maak de riemen als DVB-C gebruiker maar vast. Ik had Lijbrandt een uitgebreide brief geschreven met daarin de volgende expliciete vragen:
Je lijkt hier een beetje door te draven. Er is geen, maar dan ook geen enkele reden waarom een provider wel analoog maar geen DVB-C zou gaan leveren. Los van het feit dat Lijbrandt daar zelf helemaal geen invloed op heeft omdat dit door hun operator wordt geleverd.
Overigens: providers noemen het product analoge TV omdat de digitale kant ervan (DVB-C) verwarring zou kunnen geven met de digitale IPTV. Dit bekt voor hen gewoon makkelijker.

En ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je maar liefst een half jaar vooraf zou geïnformeerd zou moeten worden over een evt stoppen van DVB-C/analoge TV. Je hebt een consumentenproduct met veel alternatieven die makkelijk binnen de normale maand opzegtermijn geregeld kunnen worden. UPC of een andere glasvezelaanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
In tegenstelling tot wat ik heb afgesloten (DVB-C) en wat op de website van Lijbrandt staat blijkt het dus dat Lijbrandt eigenlijk alleen Analoog levert. De suggestie wordt gewekt dat DVB-C een (toevallig?) bij product is maar waar geen rechten aan ontleend kunnen worden.
Daar kan ik maar 1 ding op zeggen; dat is juist. Lijbrandt, maar ook anders aanbieders zijn vanaf het begin duidelijk geweest dat zij DVB-C als extra service zien. Ik heb volgens mij de officiele folders hiervan nog.

Ik (niemand hier) kan beoordelen hoe en of het in jouw geval wel anders voorgesteld is. De medewerker was misschien niet echt duidelijk aan de telefoon en moet een storing serieus oppakken. Dat er dus geen ondersteuning voor is (instellingen), ipv dat het niet ondersteund wordt (technisch); spraakverwarring.

Het werkt gelukkig weer begrijp ik. Om zoals hierboven gemeld er zo uitgebreid op in te gaan met het schrijven van brieven (bij een bedrijf dat formeel niet meer bestaat) is wat voorbarig misschien.?

Voorlopig zie ik het idd niet gebeuren dat Telfort stopt met leveren van dit signaal. Het is hiervoor een te groot pluspunt als 'alternatieve aanbieder' (ogen van KPN).

Wel ben ik het ermee eens dat het jammer is dat er van DVB-C niet meer werk is/wordt gemaakt; het is zo'n mooie techniek voor TV/Radio. Storingen zijn er helaas veel geweest de afgelopen jaren. Misschien is het te duur in onderhoud (updaten gids etc.) en verwachten providers meer geld van ondemand, via iptv dus. Daar wordt op ingezet. Afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaster
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-01 12:36
nderdaad ook voormij is de DVB-C service als doors;aggevend punt geweest om naar Lijbrandt te gaan. Het werkt hier overigens nog goed.

Vorige week al wel een meneer aan de deur gehad die meedeelde dat Lijbrandt er mee ophoudt en ons een nieuwe provider aan wilde bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Fiber:

Ik hoor hier pas voor het eerst dat Lijbrandt zou gaan stoppen c.q. de handel overdoet aan Telfort. Maakt op zich weinig uit want ook bij Telfort wil ik expliciet DVB-C ontvangst gewaarborgd hebben. Analoog en IPTV interesseren mij totaal niet.

@barre73:

Geef direct toe dat ik doordraaf maar dat doet Lijbrandt ook met hun plotselinge categorische weigering DVB-C als een product te zien. Wellicht dat de benaming voor sommigen verwarring oplevert maar dat is geen reden om opeens te doen alsof er alleen Analoge signalen over die lijn gaan en dat die opeens bij de klant in DVB-C wordt omgezet.

Overstappen binnen Glasvezel is nog steeds dezelfde jungle als vroeger ADSL. kans om erg lang zonder TV & Internet te komen zitten. Dan is dus 1 maand voorbereiding te weinig.

Algemeen:

DVB-C was mijn motief om intertijd Lijbrandt te kiezen en dit is tijdens een bijeenkomst ook duidelijk genoemd als een van de voordelen van Lijbrandt en dus niet als "soort bijproduct". En Telfort? ben benieuwd, ik krijg de rekening nog steeds van Lijbrandt en heb hier (buiten dit forum) niets over gehoord.

Ben overigens benieuwd naar een aanbod van Telfort want het zal dan concurrerend met alternatieven moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conzales
  • Niet online
Ik hoor hier pas voor het eerst dat Lijbrandt zou gaan stoppen c.q. de handel overdoet aan Telfort.
Ben overigens benieuwd naar een aanbod van Telfort want het zal dan concurrerend met alternatieven moeten zijn.
https://forum.telfort.nl/...randt-naar-telfort-39432/
Dus je gaat over naar het nieuwe pakket onder de voorwaarden van Telfort met bijbehorende prijs. Je ontvangt hiervan een brief, waarna je een maand bedenktijd hebt om kosteloos per direct op te zeggen. Bij de brief krijg je een lijst/overzicht ter vergelijking. Als je het abonnement laat overnemen, gaat er geen nieuwe contractsduur in en kan je daarna gewoon per maand opzeggen. Tegelijkertijd komt er waarschijnlijk een 'overgangs-/welkomstpagina' op de site van Telfort voor ex-Lijbrandtabonnees. Dit is wat ik heb gezien van Concepts-ICT > Telfort overstappers.

p.s. Telfort beschrijft DVB-C in dezelfde context als Lijbrandt; als 'analoge' dienst waarmee je ook gratis (bijkomstig :z ) standaard DVB-C kunt ontvangen. 2x digitale TV vermelden op het overzicht is i.d.d. waarschijnlijk te verwarrend en ISP's willen iptv nu eenmaal pushen i.v.m. mogelijke on-demand inkomsten.
http://www.telfort.nl/Per...nstalleren/Analoge-TV.htm

[ Voor 64% gewijzigd door Conzales op 23-03-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Laatst online: 09:52

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Erg vaag, mij werd verteld wachten op brief bla bla...volgens lijbrandt. ivb met overstappen admin systeem enz
Zie nu dat het wel eerder kan :X
Conzales schreef op zondag 23 maart 2014 @ 22:48:
[...]

[...]

https://forum.telfort.nl/...randt-naar-telfort-39432/
Dus je gaat over naar het nieuwe pakket onder de voorwaarden van Telfort met bijbehorende prijs. Je ontvangt hiervan een brief, waarna je een maand bedenktijd hebt om kosteloos per direct op te zeggen. Bij de brief krijg je een lijst/overzicht ter vergelijking. Als je het abonnement laat overnemen, gaat er geen nieuwe contractsduur in en kan je daarna gewoon per maand opzeggen. Tegelijkertijd komt er waarschijnlijk een 'overgangs-/welkomstpagina' op de site van Telfort voor ex-Lijbrandtabonnees. Dit is wat ik heb gezien van Concepts-ICT > Telfort overstappers.

p.s. Telfort beschrijft DVB-C in dezelfde context als Lijbrandt; als 'analoge' dienst waarmee je ook gratis (bijkomstig :z ) standaard DVB-C kunt ontvangen. 2x digitale TV vermelden op het overzicht is i.d.d. waarschijnlijk te verwarrend en ISP's willen iptv nu eenmaal pushen i.v.m. mogelijke on-demand inkomsten.
http://www.telfort.nl/Per...nstalleren/Analoge-TV.htm