Hallo Niek,
Ik heb de Inventum reeds aangeschaft sinds juli 2013. De overweging zat in een aantal factoren aangezien de prijs incl. installatie niet erg veel verschilt.
-1- Ik redeneerde dat ik eerst iets moest doen om dat zinloze afblazen van 20-graden lucht te voorkomen i.p.v. middels de Elga weer nieuwe warmte in het huis toe te voegen om die vervolgens weer af te blazen.
-2- Omdat ik inmiddels weet wat de WAF-factor is, speelde het volledig in huis geinstalleerd worden bij mijn vrouw een pluspunt en zoals jullie weten is dat veel waard. Enerzijds wellicht onterechte angst voor weersinvloeden op de levensduur van de buitenunit en anderzijds estetisch/geluidstechnisch kon ik over de buitenunit slechts gissen omdat ik dit forum nog niet had gelezen

-3- Ik had zelf (zoals Eric herhaalde malen heeft geschreven) ook een bloedhekel aan die 4-graden beveiliging. Toen ik de afweging maakte bestond deze post nog niet en persoonlijk denk ik dat de
commissie hier thuis het niet goed zou vinden als een "vorstbeveiliging" verwijderd zou worden, maar zoals gezegd dat die optie bestond was in juli 2013 voor mij niet eens bekend.
-4- Wij hadden geen boiler, dus het feit dat ik met de Inventum ook warmwater-m3-gas kon besparen speelde ook mee.
-5- De PV-panelen zijn eufemistisch gesproken iets beter afgestemd op ons jaarverbruik aan stroom dan bij anderen in dit forum. Doordat e.e.a. toch wat gunstiger uitvalt hebben we zo'n 900 kWh per jaar over. Daar kan ik de Inventum (behoudens misschien een paar inkoop kWh) op laten draaien. De Elga heeft meer vermogen en ik was bang daarmee teveel kWh te verbruiken. Je wilt overigens de onzinnige en tegenstrijdige voorspellingen/besparingsberekeningen die installateurs mij gestuurd hebben over de Elga niet weten.
-6- Tegelijk had ik de vrees dat met die 4-graden beperking (en vooral de 7-graden inschakeltemperatuur) er hier in het zuiden wel erg weinig Elga-stookdagen zouden kunnen optreden.
-7- De inventum vervangt de mechanische ventilatie uit 1994, die veel meer stroom verbruikte dan de inventum voor het pure ventileren.
Je vroeg naar de overwegingen en bovenstaand heb ik ze benoemd. Ik ben mij ervan bewust dat met de posts van Eric een aantal van mijn overwegingen destijds achterhaald zijn, maar zo gaat dat met voortschrijdend inzicht.
Ben overigens ook wel benieuwd als ik verder in de posts lees hoe het Eric is vergaan met de koudere dagen in November (hier heeft het al 2,5 graden gevroren), want in september/oktober hadden wij ook geen bijstook van CV nodig en kwam de temperatuur binnen bij wat zoninstraling en wasdrogen (met WP-wasdroger !!) ook gemakkelijk boven de 23 graden.
Groeten Antoine
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)