Hoe maak je dat onderscheid? Het verschil tussen een rebel/terrorist en een burger is in een burgeroorlog niet zo makkelijk te maken. Er wordt ook in de steden gevochten omdat de betere organisatie en bewapening van een regeringsleger in een stedelijke omgeving niet zo doorslaggevend is als in een open confrontatie in het veld.
En in een stedelijke omgeving zijn conventionele wapens vaak ineffectief, omdat de tegenstander zich tussen de gebouwen kan verbergen, en daardoor worden chemische wapens juist erg aantrekkelijk. Je hoeft de tegenstander niet te zien om hem met gifgas uit te schakelen. Gas doodt iedereen in het gebied, zonder onderscheid tussen burgers en opstandelingen, en het regeringsleger kan vervolgens eenvoudig het gebied binnen trekken.
Hij heeft ook diverse malen uitgesproken dat hij nooit gifgas zou gebruiken.
En het is zo'n aardige man die nooit een leugentje om bestwil zou vertellen. Zijn medestanders sterven voor de "goede zaak". Als hij dan niet eens bereid is om een leugentje te vertellen dan zou hij een hele slechte leider zijn.
Maar het is niet nodig want het lukt hem om de rebellen terug te dringen. Plus het feit dat je daarmee je tegenstanders een enorme stok geeft om mee te slaan. Oftewel de logica is ver te zoeken.
Ik zie de logica wel. De Syrische regering zit in het nauw, ook als ze de rebellen al terug dringen, omdat een lang slepende oorlog gewoon handenvol geld kost. Zelfs als je de oorlog aan het winnen bent doe je alles om dat zo snel mogelijk te doen en tegen de laagst mogelijke kosten.
En het Syrische geld raakt op. Gisteren las ik toevallig dat de Russen geen nieuwe MiG's en S-300 raketten aan Syrie willen leveren omdat de Syriers achter zijn met de betalingen.
En Obama dreigt nu ook al heel lang met die "rode lijn" als er chemische wapens gebruikt worden maar heeft niks gedaan met eerdere signalen dat er chemische wapens gebruikt werden. Toevallig waren er ditmaal camera's bij en kon hij niet meer de andere kant uit kijken. Maar het gebrek aan een reactie op die eerdere gifgasaanvallen is voor Assad misschien reden om Obama's dreigementen niet meer serieus te nemen.
IStealYourGun schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:01:
Ik heb dit topic een beetje links laten liggen omdat het toch een welles nietes discussie werd met weinig nieuwe goede argumenten. Zeker met beweringen van rebellen en militairen moet je heel voorzichtig zijn aangezien de PR machines van zowel rebellen als de regering op volle toeren draaien. Met een beetje zoeken kan een journalist ook iemand vinden die beweerd dat het aliens waren. Het mag dan nog van geloofwaardige journalisten komen, dat zegt niets over de geloofwaardigheid van de getuigenissen.
Allemaal waar.
Los van het welles nietes spelletje is er volgens mij maar 2 oplossingen. Diplomatisch: we aanvaarden dat we er niet te zoeken hebben, maar Syrië en de rebellen werkt ook mee aan onderzoeken om zo de daders te vinden en voor het ISS te brengen.
Ik denk dat het helemaal niet interessant is of de daders voor het ICC (ISS is een ruimtestation) komen. De strijd in Syrie is op leven en dood. Wie verliest wordt afgemaakt. Je maakt daar geen enkele indruk als je met het ICC dreigt.
Wat belangrijk is is dat er niet opnieuw chemische wapens gebruikt worden. Nu is het nog een wijk van Damascus. De volgende aanval is misschien op hele steden gericht als de daders (wie het ook zijn) ervan overtuigd zijn dat het westen er toch niks aan doet.
Of we doen gewoon wat we al heel lang hadden moeten doen. Met een sterk VN mandaat het land binnenvallen om de burgeroorlog te beëindigen en een echte democratie te installeren. Ongeacht of die uiteindelijk (sterk) islamitisch is of niet. En goed dat laatste is duur en neemt veel tijd in beslag, maar het is in mijn ogen het meest verantwoordelijke en humane wat je kan doen.
Alsjeblieft niet. Politieman van de wereld zijn is heel nobel, op papier tenminste, maar ik zie niet graag duizenden buitenlanders sneuvelen in een poging om in Syrie orde op zaken te stellen. Een beperkte actie, zoals een aanval op chemische installaties of het instellen van een no-fly-zone, kan de moeite waard zijn maar een all-out invasie is te riskant.