Even vooraf. Ik ben politiek rechts georienteerd, maar ik had niet verwacht dat ik het zó eens kon zijn met een aantal linkse partijen betreffende dit conflict
Ik ben bang dat de VS (evt samen met Frankrijk, GB en Turkije) met een aanval dit conflict alleen maar groter maken dan het al is. Uiteraard is het vreselijk wat er nu gebeurt. Assad is geen fijne man, maar de "opstandelingen" zijn vaak geen haar beter dan Assad, en dan heb je nog organisaties als Al Qaeda die zich ook hierin bevinden.
Wat ik me afvraag is of de VS wel eens hebben nagedacht over de oorlogen die ze hebben gevoerd sinds 1945. Denk aan Vietnam, maar ook Irak en Afghanistan de afgelopen jaren. Geen van deze "wars on terror" heeft Amerika gewonnen, maar hebben ze alleen maar een bende gemaakt. Nu heb ik Vietnam zelf niet meegemaakt, maar Irak bijvoorbeeld wel. Er werd door een deel van de bevolking gevraagd om hulp, Amerika is zonder VN steun een oorlog gestart omdat er "massavernietigingswapens" waren die nooit zijn gevonden. Saddam Hussein werd afgezet, en nu? Sinds de inval in Irak is de haat jegens de VS (en ook de rest van het Westen) alleen maar groter geworden, en zijn er vele doden meer gevallen dan onder het bewind van Hussein. Tegelijkertijd is het daar nu een enorme bende met nog bijna dagelijks aanslagen op onschuldige mensen.
Nu zeggen de VS dat Assad de chemische wapens heeft gebruikt, op basis van "informatie van de inlichtingendiensten" (Prism?). Was een vergelijkend geval niet ook zo in Irak? Laat eerst maar eens onderzocht worden of er wel echt chemische wapens zijn ingezet, wat voor wapens en dan door wie. Voor zover ik weet is er nog geen bewijs, behalve de beelden, maar dit kan net zo goed propaganda zijn (zie Pallywood), daarom eerst een onafhankelijk onderzoek afwachten. (Overigens heel grappig. RTL nieuws heeft het al dagen over "chemische wapens", en de NOS over "vermeend chemische wapens".)
Wat ik zie gebeuren, ook bij een kleine aanval op Syrië, is dat dit uitmondt in een regionaal conflict, en als ik ga doemdenken zelfs erger. Assad is niet achterlijk, dat weten we allemaal. Maar als de VS een aanval gaan uitvoeren, zie ik het gebeuren dat Assad dit gaat vergelden. Als het al niet vergolden wordt op de eigen bevolking (opstandelingen), wellicht dan op Israël? Israël is natuurlijk een makkelijk doelwit, een modern land, vriend van het Westen en naast de deur, plus dat vrijwel iedereen daar een hekel heeft aan Joden. Wellicht dat ze raketten terugschieten richting Turkije, dan worden de Nederlandse patriots in Turkije ingeschakeld, terwijl NL wat mij betreft geheel buiten dit conflict blijft.
Wat gaat er gebeuren als Russische wapens (verkocht aan Syrië) drones of schepen van de VS neerhalen? Wat gaat de rest van de wereld doen als Syrië terugslaat? In hoeverre gaan Iran, Rusland en andere landen zich ermee bemoeien als dit uit de hand loopt?
Dit conflict kan weer jaren gaan duren, met vele doden tot gevolg, en uiteindelijk als het Westen zich terugtrekt blijven er enorme puinhopen over (zie Irak en Afghanistan zeer recentelijk) en heeft dit tientallen miljarden gekost.
Wat mij betreft ligt de bal bij de Arabische Liga. Zij zijn degene die hier moeten ingrijpen. Zodra dit conflict wereldwijd wordt is het wat mij betreft vroeg genoeg voor de VN om zich (militair) hiermee te gaan bemoeien. Wij kunnen als Westen daar wel de democratie op willen leggen. Maar keer op keer wordt bewezen dat dit soort landen "achter lopen" op de rest van de wereld. Democratie werkt daar gewoon niet! De hele "modernisering" die daar plaats zou moeten vinden moeten ze zelf doen, in hun eigen tempo, op hun eigen manier. En ja, net als in Nederland eind 18e eeuw begint modernisering door de scheiding van kerk en staat, maar dat is een andere discussie...
TLDR; Ik zeg hier keihard: Wat mij betreft laten wij Syrie in hun eigen sop gaarkoken, hoe erg dit ook is voor de onschuldige burgers die daar slachtoffer van zijn. Ik ben van mening dat de Arabische Liga in dit conflict zou moeten bemiddelen dan wel ingrijpen. Zij hebben veelal dezelfde cultuur en zouden vermoedelijk veel minder haat over zich afroepen dan wanneer het Westen hier iets doet. Of zou het zo zijn dat de AL zich hier bewust buiten houdt...