CynicRelief schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:28:
[...]
het gaat om morele kwesties; geweld kan een gepast middel zijn om een kwestie te beslechten, maar vaker een afschrikwekkend middel om ervan af te zien; het wordt een ander verhaal met chemische wapens, want die zijn meer sluiperig dan geweldadig, maar vaak met meer nadelige gevolgen voor burgers
Tja het chemische wapens argument wordt wel weer opportuun gespeeld. Moraliteit speelt geen enkele rol in internationale politiek; invloed, macht en belangen zijn het enige dat telt. Mensenlijke waarden maken niks uit. Als Rusland bijvoorbeeld in Tsetjenië gas zou hebben gebruikt, zouden de VS de andere kant op hebben gekeken.
Maar goed, nu ligt het anders. Het is natuurlijk tricky als een regime dat de VS niet welgevallig is ineens chemische wapens gaat hanteren. Wie weet wat ze nog meer voor plannen daarmee zouden kunnen ontwikkelen. Daarnaast is Syrie militair gezien geen match voor de VS en eventuele bondgenoten.
Toch lijkt me een aanval geen goed idee, want wat is precies het idee dan? Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen is dat de voorraden chemische wapens aangevallen zouden worden, voor zover daar locaties van bekend zijn.
Maar verder valt er niets te winnen; de bevolking is net als in Irak verdeeld over verschillende groepen. Assad houd de zaak onder de duim, net als Saddam dat in Irak deed. Als dat wegvalt is het maar afwachten wat je overhoudt, maar het wordt dan sowieso een zootje. Als je dan ook nog voorraden chemische wapens in die mix gooit...
Verder is de regio toch al hoogst instabiel, dus het risico dat het conflict zich verder uitbreid is behoorlijk reëel. Denk bijvoorbeeld aan banden met Iran, banden die de koerden hebben in bijvoorbeeld Irak en Turkije, etc.
Tot slot is het draagvlak voor nog een oorlog in het midden oosten minimaal, zeker na Irak. Dat merk je direct aan de scepsis over de 'bewijzen' die de Amerikanen nu claimen te hebben. Ook spelen betrekkingen met China en in mindere mate Rusland (die betrekkingen waren toch al aan het afkoelen) een rol.
Kortom, het lijkt me nogal een risico om nu iets substantieels te beginnen. Obama kan na zijn belofte lastig meer terug, maar dat zou een slechte grond zijn voor een militaire actie naar mijn mening.
[
Voor 3% gewijzigd door
Morrar op 30-08-2013 22:47
]