PacinoAllstars schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 09:56:
[...]
Aller eerst ik heb altijd probleemloos wifi gehad met andere apparaten op dezelfde locaties in het huis. Probleem is dat me oude router een WLAN lan troughout van 130 MBIT heeft en zodoende heb ik de TC7200 het werk maar laten doen.
Wat zijn MBIT? Als je 130Mbit/s bedoelt is dat voor WiFi erg goed te noemen. Dat klinkt trouwens als 5GHz, met 2.4GHz zul je vrijwel nooit boven de 100Mbps uitkomen.
Maar misschien handig om even volledig en duidelijk te zijn:
- wat voor "oude router" heb je exact?
- wat bedoel je met "MBIT"? Mbps? MBps? Iets anders?
- waarom is 130 "MBIT" niet genoeg. Wat verwacht/wil je? Bedenk dat significant hoger dan 130Mbps met WiFi erg lastig is en dure high-end APs en NICs vereist!
2,4 ghz en of 5 ghz maakt niet echt verschil, helaas.
Dat is erg opmerkelijk.
2.4GHz heeft veel meer last van storingen van buitenaf dan 5GHz, 5GHz penetreert veel slechter door muren heen (zojuist in badkamer op 2.4GHz moeten overschakelen ondanks 140Mbps 5GHz throughput buiten de badkamerdeur). Het is bijna onmogelijk dat beide exact zelfde symptomen op zelfde plek geven.
Als ik bij de tc sta heb ik -30dB loop ik er een paar meter hemelsbreed vandaan (op dezelfde etage) heb ik -60dB.
Ga ik een trap omhoog kom ik op zo een -80 dB
Dat klinkt allemaal vrij normaal, hooguit is de -60dB op paar meter aan de lage kant. Waar zijn muren en vloeren van gemaakt (vroeg ik al eerder...)? Hoe zit het met andere netwerken (vroeg ik ook al...)?
Ik weet dat ik de tc7200 in bridge modus kan zetten met daarachter een router van een A merk, zodat ik dit gezeur niet meer heb, maar ik hoopte dat de tc7200 wifi wel iets beter was.
Je wilt kortom zonder inspanning van jouw kant en zonder investering voor dubbeltje op de eerste rij zitten...
Even ervan uitgaande dat je zoals 60% van NL woont in een eengezinswoning met betonnen vloeren en draagmuren, en waarschijnlijk ook laminaat met isolerende onderlaag, dan is het vrij simpel: no way ga je met een enkele AP heel het huis van performant WiFi voorzien. Misschien lukt het wel om overal verbinding te hebben, maar daar houdt het op. En dan maakt merk van je apparatuur heel weinig uit (sowieso... waarom fixatie op merk? ook de beste merken hebben low-end prutspul, focus liever op specs en reviews ongeacht merk

)
Als je overal in huis >130Mbps draadloos wil halen moet je echt a) op onderzoek gaan en b) flink de portemonnaie trekken. Met WiFi-n ga je dat alleen halen in de 5GHz en dan nog, wil je het op meer dan metertje van een AP met minimaal 3 physical streams, dus moeten je devices een NIC hebben met minimaal 3 radio's en 3 antennes. Dat is uitermate zeldzaam, je hebt het dan over categorie MacBook Pro 2012 of beter. En je moet high-end router/APs kopen, minimaal een per verdieping. Denk aan TP-Link WDR4300 als goedkoopste optie (EUR 50 ofzo per stuk).
Als je laptop (zoals 99% van consumentenlaptops) geen drie antennes heeft maar slechts twee ga je alleen meer dan 130Mbps halen met WiFi-ac. Je zult dan de NICs in je laptop moeten vervangen. Ik heb dat onlangs gedaan, een Intel AC-7260 kost EUR 25. Vervolgens moet je wederom per verdieping een AP neerzetten die ook AC kan. Goedkoopste optie hier is wederom TP-Link, in dit geval de Archer C7. Kost EUR 90 ofzo per stuk. Ik heb een Asus RT-AC66U, die redelijk vergelijkbaar is met de C7 maar anderhalf keer zoveel kost. Ik haal in dezelfde kamer 270Mbps met m'n AC-7260, en op de verste uithoek van zelfde verdieping 130Mbps.
Moge duidelijk zijn dat geen enkele provider dat gratis gaat leveren. De TC7200 heeft geen slechte WiFi-implementatie, enige grote irritatie is dat het niet simultane dualband aankan, buiten dat heeft het twee redelijke radio's en antennes, vergelijkbaar met low- tot midrange WiFi-n van willekeurig welk merk. Een Asus of een Linksys van EUR 35 gaat het echt niet beter doen op dezelfde plek.
Tenzij ik je (uitermate warrige) posts verkeerd lees zit het probleem in je verwachting, niet in de techniek. Als je denkt dat ik hier de verkeerde vraag beantwoord, geef dan aub duidelijk aan wat je exact bedoelt, met SI-afkortingen voor eenheden enzo.
ovaal schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:13:
Ik heb al lopen googlen maar kom er nog niet uit. Daarom hier de volgende vraag:
Omdat mijn draadloze netwerk (linksys E2000) niet tot de benedenverdieping komt wil ik via powerline adapters de boel vanaf het modem naar beneden doorverbinden. Ik had het volgende in gedachten, ik weet alleen niet of het gaat werken:
UPC Cisco 3212 Modem --> Switch --> Powerline adapters --> Wifi router --> Laptop/mobiele/etc
--> NAS
--> vaste pc
Is het mogelijk om een switch op die plek te plaatsen?
Mogelijk ja, maar het gaat niet werken zoals ji wil.
De modem die jij hebt heeft geen ingebouwde NAT-router en fungeert dus als bridge. Per modem krijg je maar een publiek IP adres. Je moet dus, als je meerdere apparaten aan wilt sluiten, als eerste een NAT-router aansluiten die dat publieke IP-adres neemt en vervolgens intern private adressen uitdeelt. Sluit je meerdere apparaten aan via switch, dan krijgt maar een ervan een werkend adres.
Wat je dus moet doen is router als eerste aansluiten, evt switch boven voor meer bedrade aansluitingen. Wil je boven meer WiFi, dan moet je daar een AP aansluiten. Als je daarvoor een WiFI-router neemt kun je het als AP en switch inzetten. Kortom, WiFi-router kopen ipv switch, en de tweede router boven als AP instellen.
Overigens, weet je al of Powerline gaat werken bij jou in huis? En met voldoende prestaties? In ongeveer 30% van gevallen werkt het gewoon niet tussen twee willekeurige stopcontacten. Of het gaat werken kom je pas achter als je het probeert, en als het niet werkt is er zo goed als niets wat je eraan kunt doen (althans, niets wat makkelijker is dan een Ethernetkabel trekken). Komt bij dat prestaties bijna altijd tegenvallen. Ongeacht allemaal leuke "300Mbps" "500Mbps" claims mag je blij zijn als je 50Mbps haalt, vaak komt het niet boven 5Mbps uit.
Ik zou dus sterk aanraden om UTP naar boven te trekken (door een leidingschacht, langs een verwarmingsbuis of bijv onderkant van plint van trap), dat is goedkoper dan een Powerline set, werkt altijd en biedt ook altijd Gbps performance.