Beste medetweakers,
Ik wilde even het water peilen over de huidige wifi-modems van Ziggo. Volgens deze
site levert Ziggo momenteel drie verschillende wifi-modems, namelijk:
- de Horizon Mediabox
- het Technicolor TC7210 wifi-modem
- het Ubee EVW3226 wifi-modem
- het Ubee UVW321B wifi-modem
Nu krijg ik liefst niet met de Horizon-box te maken - ik wil via CI+-module tv kijken - maar anders zou ik alsnog apart modem kunnen aanvragen voor internet, dus dat moet geen probleem zijn.
Nu zou ik graag willen weten wat de beste/meest praktische van de drie modems is. Mijn gebruik/doelen:
[list]
• Concurrent dual-band (doet de Ubee EVW3226 niet)
• Snel LAN en WLAN (Technicolor doet AC, andere twee N)
• Stabiel
• Gebruik voor +- 4 mobiele apparaten (waarvan 3 5Ghz), 1 wired computer, 1 wired NAS, 1 wired TV (+mogelijk ooit 1 wired htpc'tje/NUC/RBpi2), waarbij in diverse combinaties media heen en weer gegooid wordt, gegamed wordt, gebackupd wordt etc.
• Praktisch te gebruiken met Synology NAS (met DLNA-gebruik, media server, mogelijk VPN en Web Station)
• (\-- is voor webserver-functie mogelijkheid DDNS in te stellen nodig? Kan dit met deze modems?)
• Liefst beetje future-proof, gezien moeite om Ziggo te overtuigen nieuwe hardware te sturen zonder dat oude stuk is
• Mogelijkheid VPN-tunnel naar thuisnetwerk op te zetten (kan 1 vd 3 dit uberhaubt zelf, of moet ik dan altijd (portforwarded) via de Synology?)
Hebben jullie hier ervaring mee/meningen over? Tips? Ik schat in dat het wifi-bereik in appartementje geen probleem zal zijn, en zou misschien liever niet een bridge-modus/router-configuratie willen als dat niet hoeft. Iets met nodeloos ingewikkeld en verspilling van geld en stroom. Als de consensus is dat alle drie de modems brak zijn en niet voldoen, zou het natuurlijk wel gewoon kunnen.
Voetnoot: Ik weet dat het lastig is een specifiek model los te krijgen van Ziggo, maar wellicht dat de fysieke winkels uitkomst zouden kunnen bieden. Ook zou ik wellicht 1 maand een zakelijk 500/40 (beschikbaar op adres, niet compatible met de Ubee's) kunnen afnemen, en dan overstappen naar een langzamer privé-abbo, als dit een beter modem zou opleveren.