Uplay: Red--Death
weet ik, getting my hopes up. als het 1200mhz zou zijn is het een goede kans dat er ook 1250mhz gespecificeerde chips op zitten en das niet goed voor het overklokken
bij 1250mhz is de kans alweer veel groter dat er 1500mhz chips opzitten.
[ Voor 10% gewijzigd door Powrskin op 25-09-2013 23:14 ]
Nukezone FTW
[ Voor 19% gewijzigd door Phuncz op 25-09-2013 23:15 ]
Een echte overklokker zet er dan zelf wel 1500MHz chips op.Powrskin schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:13:
[...]
weet ik, getting my hopes up. als het 1200mhz zou zijn is het een goede kans dat er ook 1250mhz gespecificeerde chips op zitten en das niet goed voor het overklokken
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik krijg steeds meer hoop op een APU aankondiging op deze manierPhuncz schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:15:
Ik wist niet dat een GPU announcement event bedoeld was om een game te promoten zonder te referentiëren naar de nieuwe GPU's...
[ Voor 75% gewijzigd door Max|Burn op 25-09-2013 23:17 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Nukezone FTW
Go go specs and benches !!
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Best of the best was namelijk voor vandaag en misschien zelfs daarna toch echt duidelijk quad Titans.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
En 'gratis' verwarming in je voetsteunAstennu schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:21:
Nice 3x R9 290X?
Phuncz schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:22:
OMFG het is dus duidelijk dat we vandaag droog blijven staan...

Phuncz schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:22:
OMFG het is dus duidelijk dat we vandaag droog blijven staan...

M`n 7950 blijft voorlopig dus nog zn geld waard en in zn kast zitten.
How do you save a random generator ?
Ga nou maar weg met je presentaties en gooi die slide met game framerates erop!
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Precies dit. Hoop rebrands, 2 daadwerkelijk nieuwe GPU's en hoop gezeur over audio.enchion schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:27:
Ik zit 5 minuten te kijken, maar eerlijk gezegd is het me al volkomen duidelijk dat ze proberen te verbergen dat ze eigenlijk niet zoveel te melden hebben.
M`n 7950 blijft voorlopig dus nog zn geld waard en in zn kast zitten.
Hmm, zelf ook tijd voor een nieuwe gpu. Maar even afwachten wat die rebrands gaan presteren, anders lekker kijken naar een 7950/70
Weird ?
Die gaan niet komen.Jeroenneman schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:28:
Uberfake haar animatie.... veel te bright en reflective.
Ga nou maar weg met je presentaties en gooi die slide met game framerates erop!
Dan maken ze alle review sites boos. Die willen ook nog wat te doen hebben.
De Ruby animatie is echt heel slecht en onrealistisch. Oudere tech demo's waren veel beter.
Wie heeft het Confirmed? zou wel nice zijn. Als het een High Quality DSP is is het heel mooi. Ook voor HT usage.Max|Burn schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:29:
"JUST CONFIRMED: This is a separate DSP on the card, NOT using GPU shaders to make this happen. Does that make this even MORE ODD??"
Weird ?
Staat bij die PC Perspective Live! stream..ben aan het kijken wate originele bron is.Astennu schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:30:
[...]
Wie heeft het Confirmed? zou wel nice zijn. Als het een High Quality DSP is is het heel mooi. Ook voor HT usage.
ook:
Comment From pws328
Ryan do the graphics look better there than they do on the stream? I sincerely hope so!
5:29
Ryan Shrout:
Yah, they are pretty impressive in person.
AnandTech over Ruby:
05:29PM EDT - New Ruby is based on Cryengine 3
05:27PM EDT - The demo looks really good
[ Voor 32% gewijzigd door Max|Burn op 25-09-2013 23:35 ]
05:26PM EDT - Will be a downloadable demo in the future
05:26PM EDT - New Ruby demo, with tressfx hair and new DX11 features
Looks really good?Astennu schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:38:
Anandtech was best tevreden over de Ruby demo:
05:26PM EDT - Will be a downloadable demo in the future
05:26PM EDT - New Ruby demo, with tressfx hair and new DX11 features
Damn, Crytek kan normaal toch heel wat beter. Footage van BF4 was beter geweest. Footage van 4K GTA V was de bom geweest
[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 25-09-2013 23:43 ]
Dan laat je de meest actievolle spellen zien, met explosies, felle flitsen en strakke muziek eronder.
Niet random dude die Star Citizen speelt, hoe leuk ik het spelidee ook vind...dit is gewoon rondlopen in een hangar...
Maar goed sommige mensen hebben liever een snelle Single GPU met de nieuwste features en willen daar graag meer voor betalen.
Ik ben er een van.
Wil je bang for buck. Even wachten tot de R9 290X echt uit is en dan een 7950 of 7970 kopen.
Edit:
05:52PM EDT - AMD is trying to hurry up the demo, doesn't seem to be working
05:50PM EDT - This is definitely getting a bit long...
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 00:00 ]
Mmm ik kijk naar het verkeerde haha
[ Voor 46% gewijzigd door Masterkale1 op 26-09-2013 00:06 ]
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Verwijderd
Dat hangt nogal af van de resolutie en aantal schermen.Hadespuiter schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:54:
Misschien een domme vraag; met de huidige prijsdalingen, is 2 x 7950/7970 of 1 x 7990 niet gewoon een veel betere bang for the buck dan de nieuwe generatie?
Met een hoge resolutie Multi monitor opstelling werkt een snelle singlecore videokaart nog altijd het beste.
Edit: Zo te horen niet.
Zo te horen iets BF4 achtigs.
Edit2: Yep BF4....
[ Voor 65% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 00:16 ]
Ik gok dat nVidia ook gewoon binnen zit om mee te ontwikkelen.
Al moet ik zeggen dat dat wel voor FB2 was.
Misschien is FB3 anders. Er staat ook optimized voor 64Bit en 8 core CPU's. Dus ook voor de consoles goed maar ook voor AMD's FX lijn. Nu is het alleen de vraag of ze die nog wel gaan doorzetten in de toekomst
[ Voor 37% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 00:22 ]
Kan wel betere performance gaan geven op AMD hardware.
[ Voor 49% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 00:27 ]
Helaas geen harde performance nummers. Maar dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Review sites moeten ook nog wat te doen hebben. Daar verdienen ze immers hun geld mee.
Je merkt wel nu AMD de consoles in zijn zak heeft dat ze veel meer kunnen bewerkstelligen m.b.t. nieuwe standaarden.
We moeten trouwens niet vergeten dat AMD zijn partners op deze manier letterlijk en figuurlijk een podium biedt. Iets dat ze waarschijnlijk wel waarderen.
Ik ben ook heel benieuwd naar True Audio. Want ik ben wel een liefhebber van goed geluid.
Edit: Mantle maakt 9x meer draw calls mogelijk dan wat nu mogelijk is met DX11.
Dat is echt huge!
Werkt op alle GCN GPU's. Dus we krijgen dan meer Console achtige performance op de PC!!!
In december krijgt BF4 een update naar Mantle.
[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 00:41 ]
Dat was het dan met de stream
[ Voor 16% gewijzigd door madmaxnl op 26-09-2013 00:44 ]
Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |
Hier ook.ralph0603 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 00:45:
Mijn stream klapt eruit, more?
R9 290X HawaiiAstennu schreef op woensdag 25 september 2013 @ 23:09:
Anandtech denk het volgende:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
05:07PM EDT - Wild guess based on AMD's specs and features listed so far. 290 = New GPU. 280 = Tahiti. 270 = Pitcairn. 260 = Bonaire. 250 = Cape Verde or Oland
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R9 280X Tahiti
R9 270X Pitcairn
R7 260X Bonaire
Dit lijkt mij duidelijk.
R5 250 mist een X dus kan Cape Verde Pro zijn in plaats van Cape Verde XT, maar Oland XT met 384 streamprocessors en zo'n 1GHz komt op ongeveer dezelfde performance uit als Cape Verde Pro dus zou ook tot de mogelijkheden behoren.
AMD Nieuwsdiscussie
06:43PM EDT - Compared to consoles, on PCs developers could only do less with more, with Mantle now the PC developers can get more with more. More info on Mantle will be available at AMD's developer conference in November. Looks like we're finally done, the rest of the day is under NDA. We'll share more info as soon as we can!madmaxnl schreef op donderdag 26 september 2013 @ 00:47:
Ja jongens de koek is op, ze gaan nu over op NDA dingen enzo?
Ze zullen nu wel kaarten gaan krijgen. Ben benieuwd wanneer de reviews online komen.
Veel interessante nieuwe features! En ik ga maar eens op zoek naar zo'n R9 290X colectors edition. Hopelijk niet USA only.
Zo iets denk ik ook. Prima Lineup. nVidia heeft hetzelfde gedaan. Alleen de GK110 (GTX780 en Titan) was nieuw. De overige kaarten waren ook gewoon rebrands met wat hogere clocks.-The_Mask- schreef op donderdag 26 september 2013 @ 00:48:
[...]
R9 290X Hawaii
R9 280X Tahiti
R9 270X Pitcairn
R7 260X Bonaire
Dit lijkt mij duidelijk.
R5 250 mist een X dus kan Cape Verde Pro zijn in plaats van Cape Verde XT, maar Oland XT met 384 streamprocessors en zo'n 1GHz komt op ongeveer dezelfde performance uit als Cape Verde Pro dus zou ook tot de mogelijkheden behoren.
[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 00:51 ]
Verwijderd
Met een lagere prijs waardoor ze hun 6 serie kannibaliseerde. De prijzen van 7950 en 7970 zijn inmiddels ook flink lager geworden.Astennu schreef op donderdag 26 september 2013 @ 00:50:
Zo iets denk ik ook. Prima Lineup. nVidia heeft hetzelfde gedaan. Alleen de GK110 (GTX780 en Titan) was nieuw. De overige kaarten waren ook gewoon rebrands met wat hogere clocks.
DX is nl ook al een tijdje niet zo snel meer aan het evolueren, dus moet AMD het van andere dingen hebben zoals console sales, en integratie van andere (inmiddels)-MB features zoals bv geluid, en andere ongein.
USB/aansluiting voor de muis op de GPU zouden ze er wmb ook nog een keer op mogen solderen, mbt latentie. (ik ben zowiezo eens benieuwd naar de tijdmetingen tussen muisbeweging en cursorvizier/beweging als test(in welke frame je je actie ziet))
In mijn fantasie/verwachting zitten we binnen 10 jaar alles zonder MB te doen en is alles system on a chip, en is een MB alleen nodig voor stroom en misschien meerdere sys-on-a-chips te combineren.
Lijkt er zowiezo op dat de procbouwers steeds verder die kant opgaan.
(Dan zijn we daarbij misschien ook eens van het driver gezeur af)
How do you save a random generator ?
Verwijderd
Nieuwe GPU's bestaan natuurlijk niet alleen uit het implementeren van nieuwe DirectX features. Het vertragen van de ontwikkeling van DirectX heeft dan ook geen invloed op de sprong in hardware. Dat heeft meer met de transistorgrootte en de limiet op stroomgebruik te maken.enchion schreef op donderdag 26 september 2013 @ 01:15:
Eerlijk gezegd is de grote hardware sprong die uitblijft ook niet zo heel verwonderlijk.
DX is nl ook al een tijdje niet zo snel meer aan het evolueren, dus moet AMD het van andere dingen hebben zoals console sales, en integratie van andere (inmiddels)-MB features zoals bv geluid, en andere ongein.
Input handling wordt door de CPU gedaan, niet de GPU. De muis direct op de grafische kaart aansluiten is dus volstrekt nutteloos.enchion schreef op donderdag 26 september 2013 @ 01:15:
USB/aansluiting voor de muis op de GPU zouden ze er wmb ook nog een keer op mogen solderen, mbt latentie. (ik ben zowiezo eens benieuwd naar de tijdmetingen tussen muisbeweging en cursorvizier/beweging als test(in welke frame je je actie ziet))
Doorgaans zul je je actie in hetzelfde frame zien. Input handling is meestal een van de eerste stappen van de renderloop, rendering een van de laatste. Al zouden het bij multithreading ook twee opvolgende frames kunnen zijn.
Drivers heb je altijd nodig. Voor veel hardware wordt die standaard met het OS meegeleverd, maar in het geval van GPUs zijn de custom drivers van AMD en Nvidia veel beter en moet je die dus apart downloaden. Dat zal niet zo snel veranderen. Overigens had AMD vroeger ook CPU drivers om Cool 'n Quiet goed te laten werken (geen idee hoe dat tegenwoordig zit, ik heb sinds 2008 een Intel CPU).enchion schreef op donderdag 26 september 2013 @ 01:15:
In mijn fantasie/verwachting zitten we binnen 10 jaar alles zonder MB te doen en is alles system on a chip, en is een MB alleen nodig voor stroom en misschien meerdere sys-on-a-chips te combineren.
Lijkt er zowiezo op dat de procbouwers steeds verder die kant opgaan.
(Dan zijn we daarbij misschien ook eens van het driver gezeur af)
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Zat wel op de foto's van een paar dagen geleden van o.a. het pcb.Toettoetdaan schreef op donderdag 26 september 2013 @ 07:54:
Er zit geen Crossfire aansluiting op de 290X... Benieuwd of ze het gewoon alleen via PCI gaan doen.
AMD Nieuwsdiscussie
Positief:
- Nieuwe hardware, m.n. 290X
- Aanzet tot verbeterde audio (realtime positioning ed)
- Mantle
- Duidelijke voortzetting van opbouwen en onderhouden goede middleware/ (game) developer relations
- Presentatie: Mensen als Raja aan het woord. Goodwill kweken door platform te creeren voor partners.
- Te weinig over specs en prestaties
- Audio: Is dit nu AMD proprietary of niet
- Mantle: Is dit AMD proprietary of niet
- Presentatie en Livestream: Klungelig maar wel wat je bij AMD verwacht
- Drivers: Heb niks gehoord over CF/Eyfinity/4K
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
nieuws: Mantle-api van AMD brengt console en pc bij elkaarVersteegrob schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:04:
Wat is Mantle precies? Een nieuwe functie op de nieuwe kaarten? Ga veel BF4 spelen dus misschien is het nuttig. Alleen jammer dat ik 3 maanden geleden een 2e 7970 heb gekocht dus upgraden is een beetje overdreven.
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Edit: December dus
[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 26-09-2013 09:09 ]
My 2 cents over Mantle: Werelds in 'nieuws: Mantle-api van AMD brengt console en pc bij elkaar'
Ik ben echt heel bang dat dat verkeerd uit gaat pakken voor diegenen onder ons die niet gebonden zijn aan een van de twee fabrikanten. De rest zal gewoon "hun" games spelen en met een vervelend vingertje naar de andere kant wijzen voor de andere games.
260X is eerder Curaçao. Hij heeft wel True Audio, dus zal geen rebrand zijn. Daarnaast geven ze aan dat de Fire Strike score "> 3700" is, Bonaire komt niet eens aan de 3500 bij mijn weten.-The_Mask- schreef op donderdag 26 september 2013 @ 00:48:
[...]
R9 290X Hawaii
R9 280X Tahiti
R9 270X Pitcairn
R7 260X Bonaire
Dit lijkt mij duidelijk.
[ Voor 41% gewijzigd door Werelds op 26-09-2013 09:17 ]
De PS4 heeft heeft een 7870 achtige GPU en zou 60fps in BF4 halen.Werelds schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:13:
My 2 cents over Mantle: Werelds in 'nieuws: Mantle-api van AMD brengt console en pc bij elkaar'
Ik ben echt heel bang dat dat verkeerd uit gaat pakken voor diegenen onder ons die niet gebonden zijn aan een van de twee fabrikanten. De rest zal gewoon "hun" games spelen en met een vervelend vingertje naar de andere kant wijzen voor de andere games.
Op de PC doet de 7870 maar 40fps in BF3 en BF4 schijnt ook nog iets zwaarder te zijn.
De grote vraag is nu of "mantle" nu echt zoveel impact heeft, als dit inderdaad zo is dan kun je inderdaad 2 kampen krijgen met de nodige verwijten.
Nvidia kan natuurlijk altijd een licentie deal sluiten maar ik denk dat ze dit niet gaan doen.
Gaat spannend worden de komende maanden!
[ Voor 1% gewijzigd door fast-server op 26-09-2013 09:48 . Reden: edit ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Als het inderdaad zo gaat werken ben ik het helemaal met je eens. Ik zie al die proprietary tech niet zitten.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Maar wel goed dat er weer eens (zeer) kritisch naar DirectX word gekeken.Help!!!! schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:47:
@ Werelds
Als het inderdaad zo gaat werken ben ik het helemaal met je eens. Ik zie al die proprietary tech niet zitten.
Denk dat Valve er ook wel blij mee is aangezien hun linux plannen.
Als dit gaat gebeuren dan heb ik geen windows meer nodig, ik draai windows nu eigenlijk alleen voor games.
Denk niet dat Nvidia en Microsoft het erbij laten zitten.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Ik hoop alleen gewoon écht dat Nvidia niet Nvidia uit gaat hangen en voor de verandering gewoon eens iets van een ander aanneemt. Als AMD en Nvidia hier nu samen eens hard aan werken dan zie ik ook Linux nog eens van de grond komen als gaming OS. Mijn innerlijke cynicus ziet het echter gewoon niet gebeuren.
Over de specs: Ze hebben in mijn ogen al genoeg verteld. 6Miljard transistors vs 4,3 nu. 5TF vs 3,9 met de 7970 en 4,3 met de 7970GHz.Help!!!! schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:02:
Heb nogal mixed feelings over deze presentatie.
Positief:"Negatief"
- Nieuwe hardware, m.n. 290X
- Aanzet tot verbeterde audio (realtime positioning ed)
- Mantle
- Duidelijke voortzetting van opbouwen en onderhouden goede middleware/ (game) developer relations
- Presentatie: Mensen als Raja aan het woord. Goodwill kweken door platform te creeren voor partners.
Al met al blijft een hoop nogal vaag imo.
- Te weinig over specs en prestaties
- Audio: Is dit nu AMD proprietary of niet
- Mantle: Is dit AMD proprietary of niet
- Presentatie en Livestream: Klungelig maar wel wat je bij AMD verwacht
- Drivers: Heb niks gehoord over CF/Eyfinity/4K
De rest van de specs kunnen ze natuurlijk niet geven dan hebben review sites helemaal niets meer en die verdienen daar hun geld mee. Na de live stream ging het event onder NDA verder. Dus die mensen hebben wellicht wel specs gezien.
Ik vond dat ze al veel verteld hebben over de nieuwe features zoals True Audio en Mantle,
Dan over TrueAudio. Dit is volgens mij voorlopig AMD only. Wellicht dat de standaard open gegooid wordt.
Mantle: GCN GPU's kortom werkt niet op nVidia kaarten. Het is een zo simpel mogelijke driver. De rest wordt door de developers gedaan. nVidia kan ook wel met zo iets komen. Ze hebben 3DFX immers gekocht en die hadden Glide wat ook zo iets was.
Maar nVidia zit nu met het probleem dat game developers voor de XBOne en de PS4 ook al met GCN GPU's werken. En daar dus veel ervaring mee op doen. Waardoor het makkelijker is code te maken voor Mantle. Daarom vind ik dit ook zo'n ontzettend sterke move van AMD.
Ik ben erg benieuwd naar de Mantle Patch voor BF4 die in Dec uit komt.
Over de presentatie. Het had korter en krachtiger gemogen. En de kwaliteit van de sprekers had beter gekund. Maar ik denk dat AMD die kritiek ook zal lezen en dat ze het de volgende keer beter gaan doen. Dit is ook de eerste keer dat men thuis mee kan kijken. Dus hier moeten ze ook dingen van leren.
Het was wel leuk om wat van de games te zien. Maar het had korter gekund. En terwijl ze het lieten zien misschien wat meer vertellen over de effecten die de Radeon kaarten mogelijk maken in de game.
Ze hebben het wel kort over 4K en Eyefinity gehad. Maar niet echt concreet waar ze er mee naar toe willen. Alleen wel dat ze zien dat 4K de toekomst is. En dat de nieuwe R9 290X daar klaar voor is en ze de support verbeterd hebben. Maar dit zal in de praktijk getest moeten worden.
Al met al vind ik het positief dat AMD dit zo open met ons gedeeld heeft.
En ik ben erg blij verrast met TrueAudio en Mantle. Het werd tijd dat die beide dingen verder worden verbeterd.
Mantle is iets waarmee DX11 en OpenGL niet meer gebruikt hoeven te worden en developers de hardware veel directer aan kunnen sturen. Hier door kun je 9x zo veel Draw calls afhandelen dan DX11 dat zou kunnen.Versteegrob schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:04:
Wat is Mantle precies? Een nieuwe functie op de nieuwe kaarten? Ga veel BF4 spelen dus misschien is het nuttig. Alleen jammer dat ik 3 maanden geleden een 2e 7970 heb gekocht dus upgraden is een beetje overdreven.
Je hoeft geen nieuwe kaarten te kopen. Mantle gaat werken op alle GPU's met GCN architectuur.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 10:41 ]
Ik ben het in beide gevallen niet met je eens.Werelds schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:13:
Dat kan gewoon niet lang meer duren, aangezien ze op de 3e de pre-orders openen voor een 290X + BF4. Geen hond gaat dat kopen zonder te weten wat de kaart doet (of wat ie kost).
[...]
260X is eerder Curaçao. Hij heeft wel True Audio, dus zal geen rebrand zijn. Daarnaast geven ze aan dat de Fire Strike score "> 3700" is, Bonaire komt niet eens aan de 3500 bij mijn weten.
Er zijn altijd mensen die iets kopen zonder te weten wat het pressies is.
Je weer dat de R9 290X sneller is en efficiënter en dat deze alle nieuwe features ondersteund waar ze het over gehad hebben. Dat is voor de meeste genoeg.
Er zijn zat mensen die Telefoons, Of andere hardware en games blind pre orderen.
Dan over Mantle. BF4 heeft gewoon DX11 support. En ik denk dat net als bij glide in het verleden. De meeste games gewoon een DX en OpenGL path hebben. Maar als extra kun je nu Mantle gebruiken.
Het verschil met toen is dat developers nu heel veel ervaring op doen met de XBOne en PS4 en dus makkelijker voor mantle kunnen programmeren.
De enige die hier dus echt last van heeft is nVidia. Want die heeft een hele andere GPU architectuur en die zal anders geoptimaliseerd moeten worden en wellicht voorlopig alleen via DX11 of OpenGL aangestuurd kunnen worden.
Dus voor mensen met Zo'n kaart is het jammer. Maar die mensen hebben weer Cuda en Physix wat AMD weer niet heeft. Zo heb je altijd unique selling points.
Het zou kunnen dat de 7790 al True audio had maar het niet aan had staan. Deze chip is namelijk ook al nieuwer qua architectuur. Maar we zullen tot de reviews moeten wachten voor we dit zeker weten.
Wellicht kunnen ze vast een licentie krijgen. Het probleem is alleen dat de dev's het meeste zullen optimaliseren voor GCN want dat wordt op alle Consoles gebruikt en daar hebben ze dus het meeste aan.fast-server schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:46:
[...]
De PS4 heeft heeft een 7870 achtige GPU en zou 60fps in BF4 halen.
Op de PC doet de 7870 maar 40fps in BF3 en BF4 schijnt ook nog iets zwaarder te zijn.
De grote vraag is nu of "mantle" nu echt zoveel impact heeft, als dit inderdaad zo is dan kun je inderdaad 2 kampen krijgen met de nodige verwijten.
Nvidia kan natuurlijk altijd een licentie deal sluiten maar ik denk dat ze dit niet gaan doen.
Gaat spannend worden de komende maanden!
Ik zie het probleem niet in het geval van Mantle? nVidia heeft toch gewoon DX11 en OpenGL?Help!!!! schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:47:
@ Werelds
Wellicht kan nVidia ook zo iets gebruiken maar het grootste probleem zit hem in het verschil van de architecturen. En hier heeft AMD het voordeel dat de XBone en PS4 GCN gebruiken.
nVidia heeft het zelf een beetje gedaan door de console markt te verlaten. En ze zijden tegen AMD dat die toch niet belangrijk was. AMD laat nu zien dat ze er wel degelijk voordeel uit kunnen halen.
Zolang games naast Mantle ook DX11 of OpenGL ondersteunen zie ik geen enkel probleem. Alleen voordelen voor AMD gebruikers. Net als nVidia CUDA en Physix nVidia only gehouden heeft door limitaties die in die techniek zitten.
En Game dev's moeten deze optimalisaties toch al doen voor hun console games. Het grote voordeel is nu dat ze die ook kunnen gebruiken voor de PC. Bale voor nVidia. Maar Radeon gebruikers krijgen dan gewoon wat extra performance. Ik vind dit persoonlijk niet negatief.
Misschien is dit een Wake up call voor MS dat het anders moet en beter kan. Hopelijk gaan ze er mee aan de slag.westergas schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:57:
[...]
Maar wel goed dat er weer eens (zeer) kritisch naar DirectX word gekeken.
[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 10:28 ]
Werelds schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:13:
Wat heeft het voor zin als nVidia of Intel hier aan mee werken?Helaas betekent dit dat we weer terug gaan naar Glide tijden. Mag je hopen dat een game de API van je GPU ondersteunt, anders krijg je brakke performance. AMD mag het dan wel open maken, Nvidia staat nou niet bepaald bekend om hun bereidheid mee te werken aan zulke dingen. Die gaan veel liever hun eigen API bouwen en dat onderdeel van TWIMTBP maken.
Geweldig idee, maar het maakt mij bang. Nvidia *moet* (Intel ook, overigens) hier aan mee werken anders gaat het voor ons gamers alleen maar slechter.
Mantle gaat gebruikt worden omdat de API calls vergelijkbaar zijn met de consoles, dus heb je een console game, dan kun je met een lage investering een hoge boost krijgen op AMD GPU's.
Zou nVidia dit doen, met eigen API calls, dan moeten ontwikkelaars ineens veel meer werk verzetten omdat ze dan eigenlijk voor een extra console programmeren.
Tenzij nVidia de API calls baseert op de PS3, dan zou het nog wel aantrekkelijk zijn. Maar het verschil tussen een GTX7800 en een GTX780 is misschien wel te groot daarvoor, terwijl AMD's kaarten op zowel de console als PC dezelfde architectuur hebben.
Ik zelf zie het wel een beetje als een dikke bash naar nVidia's PhysX, zo van, jullie PhysX voor jezelf? Wij alles van ons zelf! (Misschien is het goed als steambox nVidia based is...)
Nope. TrueAudio is een aparte DSP, gebruikt niet de shaders. Bevestigd door Dave Baumann - audio kan ook gewoon terug over de PCI-E bus naar je on-board audio en via die plugs naar buiten, je bent dus niet aan HDMI gebondenAstennu schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:22:
Het zou kunnen dat de 7790 al True audio had maar het niet aan had staan. Deze chip is namelijk ook al nieuwer qua architectuur. Maar we zullen tot de reviews moeten wachten voor we dit zeker weten.
Wat Mantle betreft, ik heb even op de FP post gereageerd. Ik weet gewoon zeker dat Nvidia het hier niet bij gaat laten zitten. En waar het voor developers van multi-platform games inderdaad gunstig is, weten we ook dat Nvidia gewoon een zak geld dropt voor een PC exclusive.
[ Voor 10% gewijzigd door Werelds op 26-09-2013 10:43 ]
Het is niet zo zeer dat AMD het voor zichzelf houd. Het is meer dat de Architectuur en de manier waarop game dev's voor de PS4 en XBOne programmeren nu hetzelfde kan zijn als voor de PC GCN archtectuure.Toettoetdaan schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:23:
[...]
[...]
Wat heeft het voor zin als nVidia of Intel hier aan mee werken?
Mantle gaat gebruikt worden omdat de API calls vergelijkbaar zijn met de consoles, dus heb je een console game, dan kun je met een lage investering een hoge boost krijgen op AMD GPU's.
Zou nVidia dit doen, met eigen API calls, dan moeten ontwikkelaars ineens veel meer werk verzetten omdat ze dan eigenlijk voor een extra console programmeren.
Tenzij nVidia de API calls baseert op de PS3, dan zou het nog wel aantrekkelijk zijn. Maar het verschil tussen een GTX7800 en een GTX780 is misschien wel te groot daarvoor, terwijl AMD's kaarten op zowel de console als PC dezelfde architectuur hebben.
Ik zelf zie het wel een beetje als een dikke bash naar nVidia's PhysX, zo van, jullie PhysX voor jezelf? Wij alles van ons zelf! (Misschien is het goed als steambox nVidia based is...)
Dat is gewoon een groot voordeel voor AMD.
Wat je ook zegt Game dev's vind het niet zo leuk alles 2x te moeten doen. Maar als ze hun werk makkelijk kunnen porten via Mantle willen ze dat nog wel doen.
Ik vraag me wel af hoe dit over 3-4 jaar gaat. Want dan is de PC hardware verder. Als AMD dan nog van de boost gebruik wil maken moet je enigszins backward compatibel blijven.
Ik verwacht dat die consoles minimaal 5 jaar mee moeten. En het vebaast me niets als ze weer 10 jaar mee gaan.
Als dat zo is kan nVidia die dingen ook op hun kaarten gaan zetten.Werelds schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:42:
[...]
Nope. TrueAudio is een aparte DSP, gebruikt niet de shaders. Bevestigd door Dave Baumann - audio kan ook gewoon terug over de PCI-E bus naar je on-board audio en via die plugs naar buiten, je bent dus niet aan HDMI gebonden
Wat Mantle betreft, ik heb even op de FP post gereageerd. Ik weet gewoon zeker dat Nvidia het hier niet bij gaat laten zitten. En waar het voor developers van multi-platform games inderdaad gunstig is, weten we ook dat Nvidia gewoon een zak geld dropt voor een PC exclusive.
Dat is deels mooi. Maar aan de andere kant heb je dan nog steeds een goede audio kaart nodig om te zorgen dat je output van hoge kwaliteit is. Of je moet digitale audio gebruiken.
Nee dat denk ik ook niet. nVidia dropte inderdaad geld bij dev's voor specifieke optimalisaties voor nVidia GPU's via DX. Daarom had je ook vaak games die veel beter presteerde op nVidia hardware.
Zo goed als alle console games>> AMD
Dice>> AMD
Zou me niets verbazen als Activision (COD) en Rockstar (GTA) ook zaken gaat doen met AMD.
Zo blijft er niet veel meer over wat de moeite loont voor Nvidia...
De mantle api is niet amd-specifiek en open, nvidia heeft dus geen licensie nodig om Mantle te implementeren. (http://www.techspot.com/n...e-pc-gpu-performance.html)
Aangezien dat amd de spec definieert is het voor andere spelers wel niet interessant om mee te doen. Om mantle echt een kans te geven zou een standardisatie orgaan de spec moeten overnemen.
Mantle is platform-onafhankelijk en zal dus ook beschikbaarop linux, dit kan een grote boost geven aan de steambox. (https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/383051142755663872)
De driver voor mantle is veel eenvoudiger, maar developers moeten ook iets harder werken als ze mantle gebruiken. Daar tegenover staat dat een eenvoudigere driver minder bugs zal hebben.
Laten we hopen dat Nvidia dan zo verstandig is om bij AMD aan te kloppen om mee te gaan met de Mantle API en niet met een eigen brouwsel op de proppen komt.Werelds schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:42:
Het mooie van Mantle is nou net dat het verschil tussen zowel de PS4, XBone & PC flink kleiner word gemaakt door een low level API aan te bieden die vergelijkbaar is met die van de twee belangrijkste next gen consoles.
Een tweede grote GPU bakker achter Mantle is wat nodig is om Mantle een success te maken.
Als dat echt waar is: HULDE!oeLangOetan schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:50:
Wat informatie over mantle die ik hier en daar heb gevonden:
De mantle api is niet amd-specifiek en open, nvidia heeft dus geen licensie nodig om Mantle te implementeren. (http://www.techspot.com/n...e-pc-gpu-performance.html)
[ Voor 19% gewijzigd door Lord Maximus op 26-09-2013 10:55 ]
Dat het een open standaard is is al heel wat! Genoeg bedrijven die het helemaal closed gehouden zouden hebben.oeLangOetan schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:50:
Aangezien dat amd de spec definieert is het voor andere spelers wel niet interessant om mee te doen. Om mantle echt een kans te geven zou een standardisatie orgaan de spec moeten overnemen.
Mantle is platform-onafhankelijk en zal dus ook beschikbaarop linux, dit kan een grote boost geven aan de steambox. (https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/383051142755663872)
De driver voor mantle is veel eenvoudiger, maar developers moeten ook iets harder werken als ze mantle gebruiken. Daar tegenover staat dat een eenvoudigere driver minder bugs zal hebben.
En wie weet wil AMD best toevoegingen doen voor nVidia dat weten we niet. Lastig om daar over te speculeren.
Grootste probleem blijft dat de architecturen van de twee fabrikanten zo verschillend zijn.
De dev's doen het meeste werk. En die moeten dat toch al doen voor de consoles die ook GCN gebruiken.
Ik hoop dat Nvidia mee gaat doen. Wij als consument hebben er helemaal geen baat bij als Nvidia buitenspel word gezet.oeLangOetan schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:50:
GCN, TrueAudio en raptr zouden ook wel eens gecombineerd kunnen worden.
Een game zou dan een check kunnen doen en op basis van de gedetecteerde GPU, audio setting en video resolutie de optimale settings instellen (als je GCN en/of TrueAudio support hebt).
Dan zou Amd voor PC gamers de optimale ervaring kunnen aanbieden zonder dat gamers hoeven te rommelen met hun instellingen voor een optimale ervaring.
Als ze dit gaan doen (wat ik wel verwacht) dan zijn ze erg goed en slim bezig.
Dat is dus mijn hele punt. De Mantle API zal in eerste instantie de dingen ondersteunen die AMD in hun hardware heeft. Voor 80% is Nvidia identiek, maar beide hebben bepaalde dingen -in hardware- die de ander niet heeft. En het zijn juist die dingen waar ze samen aan moeten werken om die ook netjes onder te brengen. Dat kan AMD niet zonder Nvidia, zo simpel is het. Aparte Nvidia en AMD stukjes binnen Mantle is niks mis mee, dan is het aan de developers om ze te gebruiken; het zit dan wel nog in dezelfde API en zal dus relatief eenvoudig zijn; eenvoudiger dan een hele aparte layer om NOG een API te gebruiken in elk geval.Astennu schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:54:
En wie weet wil AMD best toevoegingen doen voor nVidia dat weten we niet. Lastig om daar over te speculeren.
Ik denk niet dat mantle super low-level is. Er zijn gewoon een paar fundamentele problemen met directx en opengl, beide standaarden definieren teveel, dat is omdat ze vroeger voor zeer gespecialiseerde hardware gemaakt zijn, die bepaalde veronderstellingen maakte over ondermeer de volgorde van operaties, die legacy begint nu zeer zwaar te wegen.Astennu schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:54:
[...]
Grootste probleem blijft dat de architecturen van de twee fabrikanten zo verschillend zijn.
De dev's doen het meeste werk. En die moeten dat toch al doen voor de consoles die ook GCN gebruiken.
Een GPU is tegenwoordig 3 dingen:
- een zeer breede, redelijk snelle geheugenbus
- een gigantische array van trage, domme general purpose processoren
- een beperkt aantal gespecialiseerde processoren specifiek helpen bij het rasterizen
Een moderne grafische api voor een gpu moet de nadruk leggen op efficient geheugen beheer en de shaders. De volgorde, hoe en wanneer de gespecialiseerde processoren worden aangeroepen moet volledig onder de controle van de ontwikkelaar komen. Met zo'n api gaan we meer innovatie zien en dat is niet noodzakelijk close to the metal, gewoon een betere abstractie.
Ik blijf het zelf een stap in de goede richting vinden.
Hopelijk gaan Microsoft en OpenGL op een of andere manier volgen en het een en ander op de schop gooien.
Maar wat je zegt. Backward compatibility zal dit erg moeilijk maken. Of je moet de backward compatibbility deels laten schieten. En alleen nog maar voor Universal shader architecturen optimaliseren in de API.
[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 11:19 ]
Op zich een harde karmaknal die Nvidia wel verdient met physx praktijken.westergas schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:00:
[...]
Ik hoop dat Nvidia mee gaat doen. Wij als consument hebben er helemaal geen baat bij als Nvidia buitenspel word gezet.
Kom op, dat kan voortaan ook normaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 26-09-2013 15:11 ]
On topic: Nou ben ook zeer benieuwd wat de prestaties en prijzen worden van deze kaarten voorlopig weten we nog steeds niets en is het allemaal gis werk. Dus blijf ik nog wel even hangen bij mij HD 7950 3GB tijdens de launch van BF4.
[ Voor 22% gewijzigd door JT888 op 26-09-2013 11:51 ]
Tijd voor een upgrade, maar die 290 is iets te veel van het goede (lees; te duur), die rebranded 7900 kaarten lijken me wel wat.
Ik denk niet dat deze kaart zo rond de 550 euro gaat kosten (is volgens mij te veel)CedricD schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:45:
Hier lees ik dat de R9 290X $599 gaat kosten en beschikbaar zal zijn vanaf midden oktober.
Zou leuk zijn. Aangezien BF4 uitkomt op 29 oktober kan het volgens mij wel kloppen.
Dit schreef ik ook op de FP:
Als de rest van de Benchmarks ook op GTX 770OC niveau zitten dan zou de kaart rond de 350 euro mogen kosten als de 290x wel 550 euro kost dan kun je veel beter een 780OC versie kopen voor het zelfde geld.De Nieuwe R9 290X doet "maar" ~7.800 in Firestrike volgens de presentatie en dit valt toch wel een beetje tegen aangezien de meeste mensen wel hadden verwacht dat deze kaart sneller zou zijn als een GTX 780.
Een reference GTX 780 (863MHz) doet namelijk 8.646 in Firestrike en de OC versies van de GTX 780 doen ongeveer ~9.600 (€ 569,30)
Afgaande op de Firestrike score:
Een R9 290X presteert ongeveer gelijk aan een GTX 770OC versie welke al te koop is voor ~€ 342,00
Ik hoop voor AMD dat de overige benchmarks veel gunstiger gaan uitvallen anders zie ik het somber in (prijs/performance)
Binnen een weekje weten we hopelijk meer.
AMD Nieuwsdiscussie
Het hele idee van Mantle is dat je de hardware directer aanstuurt. Dit kan dus alleen als de hardware tot op zekere hoogte ook hetzelfde blijft. Mantle werkt derhalve ook alleen met kaarten die over een GCN architectuur beschikken.
Op het moment dat nVidia ook met Mantle mee gaat doen dan zal een ontwikkelaar ook speciaal voor nVidia architecturen gaan optimaliseren.
Standaard zijn games al voor GCN geoptimaliseerd omdat de consoles hier ook gebruik van maken. Mantle zorgt er dan voor dat je heel makkelijk diezelfde optimalisaties kunt krijgen op een PC. Het is daarom, zoals ik al zei, niet interessant om voor nVidia te gaan optimaliseren.
Als nVidia gebruik wil maken van True Audio dan gaat ze dat waarschijnlijk licentie kosten, kosten. Ze zullen i.i.g. hun hardware moeten aanpassen en een DSP inbouwen.
Omdat AMD aan het innoveren is loopt nVidia achter de feiten aan en ik zie het gejammer van nVidia fans al komen. Zak maar lekker in de poep met jullie TWIMTBP, al die misselijke dingen die nVidia door de jaren heen heeft gedaan. Dit praat niet goed wat AMD wellicht gaat doen, maar toen hebben jullie niet geklaagd dus houd dan nu ook gewoon je smoel.
Waarom perse een 770 als de R9 290X geen 400 kost?CedricD schreef op donderdag 26 september 2013 @ 12:30:
Wel ja, ik hoop ergens dat hij rond de €400 kost. Dan haal ik hem. Anders koop ik mij wel een 770 en wacht dan de nieuwe release van nvidia af volgend jaar.
Binnen een weekje weten we hopelijk meer.
1: R9 290 zal ongetwijfeld meer gaan kosten.
2: een 7970 Ghz of R9 280X is net zo snel als niet sneller dan de GTX770.
Gezien firestrike en het aantal TF kom ik rond de 17% sneller uit dan een 7970 GHz.-The_Mask- schreef op donderdag 26 september 2013 @ 12:31:
In de presentatie hebben ze niet de performance laten zien. Alleen dat die meer dat 5TF kan leveren en hogere score heeft dan x aantal punten in firestrike. Hij is echt wel sneller dan een 7970 GHz Edition hoor.
Dat zou geen slecht begin zijn. Qua Geometry performance en andere specifieke load zou het verschil makkelijk groter kunnen zijn.
@madmax. Mee eens dat denk ik dus ook. We zullen het gaan zien. In het begin zal het wel niet zo'n vaart lopen. Maar de Frost Byte 3 deal is opzich wel een heel mooi begin. Er zijn aardig wat games die die engine gaan gebruiken en dan dus ook van Mantle gebruik kunnen maken mochten ze dat willen.
[ Voor 47% gewijzigd door Astennu op 26-09-2013 12:40 ]
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!~~~[/html]