quote: TechReport
Then something funny happened. We got a call from the folks at Nvidia offering to purchase a couple of retail R9 290X cards for us to test. The cards would be ordered from Newegg and shipped directly to Damage Labs for our scrutiny. The sample size wouldn't be large, only two cards (with boxes still sealed) pulled at random from Newegg's stock, but apparently the green team was confident enough in the likelihood of differences between our review samples and the retail cards to make the purchase. Since we were interested in exploring the question—and a little amused by the prospect of these fierce competitors buying one another's products—we accepted the offer.
OMG

..
Dan zou ik als tech review site nog eerder 2-3 gpu's bestellen en binnen 2 weken returnen dan op zo'n voorstellen in te gaan .. XD
Nu weten we direct waarom het verschil tussen kaarten onderling plots zo wordt uitgesmeerd in te tech media ..
(Voor diegene die al een tijdje meegaan in de business, dit is altijd al geweesd dat sommige kaarten beter en/of slechter presteren dan de review samples .. zelf m'n oude fx5200 had dit (door trager geheugen dan de exemplaren die in reviews werden besproken.)
Het is misschien nu minder gebruikelijk, maar vroeger werden toch echt wel de beste exemplaren naar de review sites gestuurd. Eigenlijk toont dit nog maar eens aan dat alle sites (inclusief tweakers) niet afhankelijk mogen zijn van gpu's verkregen van fabrikanten .. maarja tegenwoordig doen ze zelf geen review van een bepaalde kaart als ze hem niet gratis voor hun voordeur geleverd krijgen (*cough* tweakers *cough* nemen ze bv een populair verkochte kaart niet mee in hun review omdat ze geen samples krijgen .. )
Je mag me 1 fabrikant aantonen die als hij ziet dat er variatie tussen zijn gpu's zit niet 1 van de beter naar de review sites zal sturen maar redeneert "hell, als we nu eens een gemiddeld exemplaar sturen ook al eindigen we dan als laatste in vergelijking met de andere fabrikanten, tenminste waren we eerlijk!!" << die fabrikant zal snel failliet zijn
In plaats van een vinger te wijzen naar deze ati serie kunnen de review sites beter eens naar hun eigen kijken
Natuurlijk heb ik gemakkelijk praten, wachten tot je retail kaarten kan vast krijgen wil zeggen dat je veel later je review online kan plaatsten dan je concurrenten, maar ik zie toch een niche opduiken