Thrace Grumble schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:32:
[...]
Het punt dat ik probeer te maken is dat je volgens mij anders tegen de game aan kijkt dan de meeste spelers (hier en in de algehele community). In ieder geval dan ik: ik ben niet zo bezig met de savage content, en zal dus niet zo snel tegen dergelijke situaties aanlopen dat ik daadwerkelijk echt een DPS check/addon nodig heb. FFXIV is voor velen een relaxte game, en de diehard content is voor slechts weinigen een actueel onderwerp.
Mijn tip is dus ook: geniet van de game (bij voorkeur vanaf ARR!) en wees vooralsnog minder druk bezig met DPS checks, addons, etc.

Dat wij er anders naar kijken is duidelijk. Maar voor mij is dat geen probleem. Iedereen is vrij een game te spelen zoals hij of zij dat wil. Ik ga ook niet aan RP beginnen, maar ik ben er ook niet op tegen.
Eerste verschil zal echt de tijd zijn. Ik heb beperkt de tijd om te gamen. Dus dat houdt in dat hardcore raiden (3 keer in de week 4 uur) er simpelweg niet in zit. Met dezelfde logica is een game waar in je eerst 200 uur moet 'investeren' om bij leuke content te komen ook geen logische keuze. Op mijn tempo zou ik 28 weken verder zijn voor je kunt stoppen met de content die je in ieder geval niet leuk vind. Doe je ondertussen iets dat je wel leuk vind (dungeon, fate, class quest, craften) dan gaat het nog vele weken langer duren.
Tweede aspect is de keuze tussen gameplay en story telling. Voor mij is gameplay altijd leidend. Een goed verhaal ga je in de bibliotheek vinden, op netflix, in de bioscoop en eigenlijk zelden in een game. Dat is voor mij niet erg het is dan ook een game en geen boek. Verder is die kwaliteit van het verhaal natuurlijk enorm subjectief. Ik heb het met +- 7 uur van de 19 uur aan cutscene's behoorlijk lang volgehouden en dit is echt niet de beste verhalende game die ik ooit heb gespeeld. Nu is het verhaal subjectief maar story telling is objectief onder ondermaats. Er is zelden voice acting, characters staan houterig in beeld, er is nauwelijks ambient sound en de muziek verandert niet eens. Je staat 9 van de 10 keer te kijken naar een statisch mannetje met een stuk tekst eronder. Met mijn arcanist had ik vandaag als enige geluid een boek dat over boord werd gegooid en tegen een railing aanbotste. Verder was het doodstil.
Ondertussen leidt de kwaliteit van de gameplay er wel merkbaar onder de keuze voor het lineaire verhaal. Het questen zit echt op het niveau van World of Warcraft van voor The Burning Crusade (2007). Veel andere MMO's doen dit tegenwoordig echt anders en beter. Als het zo is dat je die main story line daadwerkelijk een genot vind om te spelen dan raad ik aan eens om de hoek te kijken bij wat andere games.
Ik zocht gewoon een game waarin ik casual dungeons kon doen. Lijkt er tot heden op dat FFO daar redelijk geschikt voor is, mits je dus een shortcut aanschaft.
Ik heb overigens drie vrienden tegelijk de trail laten installeren en ze zijn alle 3 binnen een dag afgehaakt. Daarvan is er 1 nu in WoW een tauren aan het levelen. Als tales of adventure niet had bestaan had dan was ik tijdens de trial waarschijnlijk ook afgehaakt. Puur omdat de main story line zowel te veel tijd kost, als niet leuk is én het tegelijk een verplichting is om andere content te benaderen.Mugwump schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:00:
[...]
Ik heb toen ik studeerde FFXI wel redelijk fanatiek gespeeld en dat kon je in mijn ogen ook echt niet causal spelen. Even een levelling party vinden en naar een goede locatie reizen kon je al zo een half uur tot een uur kosten en dan werd er eigenlijk ook wel van je verwacht dat je minimaal 1 à 2 uur bleef.
Gelukkig kan FFXIV gewoon casual. De tijd en motivatie om elke dag uren te spelen en op vaste tijdstippen op komen dagen om activiteiten te doen hoeft van mij ook niet meer. Gewoon lekker een klein uurtje spelen hier en daar en soms wat langer is prima.
Het lijkt er sterk op dat de game wat revamps heeft gehad en ze ergens een denkfout hebben gemaakt. Immers er zijn enorm veel side quests die je eigenlijk niet hoeft te doen omdat je al te veel XP krijgt van zowel de fate's als de main story quest zelf. Het zou mij niet verbazen als zowel de fate's als de story line niet in deze vorm in de originele game zaten.
Mocht dit waar zijn dan verklaart dat een hoop. In dat geval zal vroeger de dialoog een welkome afwisseling zijn geweest op de (nog saaiere) leveling quests. Ik ging op level 15 een dungeon in en kwam er als level 19 uit. In de huidige staat van de game loop je dus zo ver vooruit op het benodigde level dat je letterlijk uren achter elkaar cutscene's en dialoog te bekijken. De kwaliteit van de story telling valt dan door de mand want het is allemaal echt niet boeiend genoeg om daar meerdere uren achter elkaar naar te gaan kijken. Zat er vroeger 5 uur questen tussendoor dan zal het ongetwijfeld anders zijn overgekomen.
De lineaire main scenario quest is in deze game zo problematisch omdat hij vereist is voor allerlei essentiële
functies (mounts, gebieden, dungeons, trails, enz). Het verplichte karakter samen met de saaiheid is een dodelijke combinatie. Wat mij betreft doen ze er goed aan om het gros van de MSQ naar optionele quests om te zetten. Want als ik kijk naar wat ik allemaal moest doen om
The Thousand Maws of Toto-Rak vrij te spelen had eigenlijk vrijwel niets daarvan daadwerkelijk te maken met een verhalende opbouw naar die dungeon. Op een gegeven moment was ik letterlijk bier aan het brouwen van speciaal water (zo speciaal dat de arcanist quest daar ook was

). Het bier was nodig om de volgende NPC (Buscarron) te paaien, maar dat is dus de definitie van story padding. Lekker schrappen die hap.
Hoe dan ook: In de huidige staat kan ik iedereen
https://eu.finalfantasyxiv.com/tales_of_adventure/ aanraden. Je speelt daarmee direct in potentie alle dungeons vrij, ontdekt alle maps en krijgt toegang tot alle teleporters in ARR+HW. Verder krijg je nog wat mounts, wat veren en wat geld. Via de Inn kun je het verhaal en de cutscene's opvragen. Met in potentie bedoelde ik dat wanneer je level 24 bent je natuurlijk niet in een level 32 dungeon kan. Echter zodra je dat level wel haalt kun je er direct in. Dat is zonder tales of adventure niet zo. Dan moet je verplicht tussen elke dungeon een berg fetch quests en dialoog door ploeteren. Hetgeen het spelplezier behoorlijk kan bederven en bovendien erg veel tijd kost. Uiteindelijk zal je overigens alsnog op eigen kracht door de MSQ van stormblood moeten ploeteren.
Veel quests moet je overigens verplicht solo doen dus wie dat tof vind kan uberhaupt beter een (action) rpg pakken. Dan heb je meer sfeer en voice acting.
[
Voor 97% gewijzigd door
sdk1985 op 22-06-2018 04:20
]