gambieter schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:56:
Nee, helemaal geen vreemd argument. De spelers die je noemt zijn of van dezelfde Barca-generatie (dwz hetzelfde probleem); ze functioneren in een bepaald systeem, maar hebben niet laten zien dat ze het kunnen zonder al die andere tandwielen, of in minder ideale condities. Messi heeft bijvoorbeeld met Argentinie erg weinig laten zien. Een Scholes en Giggs hebben het met complete verschillende teams laten zien, dwz het was wat minder geleidelijke evolutie en niet het heilig verklaren van het systeem waarbij de poppetjes geleidelijk aan veranderen.
Wat een onzin. Met Argentinië weinig laten zien? Dan heb jij de afgelopen twee jaar niet gekeken, hij scoort behoorlijk goed (sinds start 2012 16 wedstrijden, 18 goals), gemakkelijk gekwalificeerd voor het WK. In zijn jongere jaren tevens Olympisch goud en WK onder 20 gewonnen, maar ik wil de die daar best geven dat het een tijdje geleden is. Daarnaast staat hij inmiddels 2e op de all time topscorers lijst van Argentinië, lijkt me ook niet slecht. Grote prijzen nog niet gewonnen, maar dat hebben Zweden, Portugal en Frankrijk de afgelopen jaren ook niet.
Xavi speelt al sinds eind jaren 90 bij Barcelona, als je het destijds gevolgd hebt dan kun je zien dat dat ook een compleet ander team was met voetbal dat behoorlijk anders was. Tevens heeft hij, samen met Iniesta, het ook laten zien op internationaal niveau. Waarom zouden ze het moeten laten zien in minder goede omstandigheden? Moeten zij tegen een club als Stoke spelen om te laten zien dat ze goed kunnen voetballen, of moeten ze een dramatische verdediging achter zich hebben en alsnog kampioen worden?
Kwaliteit heb je of heb je niet, het bewijs daarvan is echt niet onderhevig aan het feit of je in verschillende competities hebt gespeeld. Ja, het is knap dat Ronaldo het bij Manchester United én Real Madrid goed doet, maar dat doet absoluut niets af aan de kwaliteit van Messi en anderen die niet bij meerdere teams hebben gespeeld.
gambieter schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:56:
Ja, ik vind Messi geen betere voetballer, maar iemand die het beste past in het Barcelona systeem waarbij hij op de schouders van de Xavi, Iniesta etc presteert. Juist de individuele voetballer (waar het om gaat) kun je alleen beoordelen als deze zonder alle opgebouwde voordeeltjes toch weer een team op sleeptouw neemt en succesvol maakt. En dat laten een Zlatan en Ronaldo tenminste zien.
Jij beoordeelt nu de individuele speler op de teamprestatie. En ja, helaas zijn veel van die stemmen automatisch. De cirkelredenering "Messi is de beste speler want zie, hij wint een verkiezing" en dan zeggen "die verkiezing is duidelijk heel goed, want ze kiezen de beste speler" is semi-religieus.
Tja, dan lijkt het me hier 'agree to disagree' wat betreft wie er een betere voetballer is. Iemand
alleen kunnen beoordelen zonder 'alle opgebouwde voordeeltjes' vind ik nogal bagatelliserend richting Messi en Barcelona. Alsof hij alleen functioneert met Iniesta en Xavi

Volgens mij was Özil afgelopen jaren ook een meester in de assists geven aan Ronaldo, het systeem bij Real is ook volledig gebouwd op hem alle vrijheid geven en het voordeel halen uit zijn snelheid (kortom, diep inzakken en met een strakke pass Ronaldo in stelling brengen). Wat dat betreft doet Ronaldo het absoluut niet beter dan Messi lijkt me, maar daar mag je absoluut anders over denken.
Ik beoordeel tevens de individuele speler niet op de teamprestatie an sich, maar je kunt wél beoordelen of een speler belangrijk is geweest in het behalen van bepaalde prijzen. Waren Robben, Lahm, Schweinsteiger en Ribery belangrijk vorig jaar bij Bayern? Lijkt mij wel, dan kun je ze best beoordelen op het feit dat ze daar een groot aandeel in hebben gehad.
Tevens zei ik ook niet dat Messi de beste speler is
omdat hij de Ballon d'Or wint, ik zei slechts dat ik blijkbaar niet de enige ben die hem een betere voetballer vind. Kortom, niet alleen fanboys vinden hem de betere voetballer van de twee. Je kunt het wel mooi stellen en mij betichten van die cirkelredenering, maar dat lijkt me wat onterecht.