In TBC kon je je anders bezighouden met questchains om daily's te openen, attunements verkrijgen, het maxen van je professions, etc.. Om heroics destijds door te komen had je echt wel iets van skill nodig, nu heb je wel skill nodig? Hoezo heb ik skills nodig in heroics of LFR? Dat is de hedendaagse timesink of niet? Ja en daily's maar dat is het zelfde als toen.
Tja, nu kun je rep grinden voor van alles en nog wat, heroics doen (sorry, maar veel heroics zergde ik op termijn gewoon in tbc, net als nu mogelijk is met wat betere gear), dailies doen, lfr in, normal & heroic 10 & 25, dat is toch een stuk meer en het mooie van dat alles is dat je nu meer keuze hebt.
Het gaat mij niet om het beperken van anderen, maar om de exclusiviteit van gear en andere mijlpalen. Dat WoW nu meer skill vereist zal ik maar niet op reageren.

Tja, als exclusieve gear je doel is in wow (en dus e-peen) dan is het automatisch zo dat je mijlpalen afmeet in de mate waarin andere mensen er niet in mee kunnen komen, niet vanwege die skill (want die komt niet kijken bij grinds) maar puur vanwege hun gebrek aan tijd, ik snap dus wel dat je die skill opmerking graag negeert

Dat jij grinden saai vindt betekend niet dat het voor anderen ook geldt. Plus je noemt nu juist het punt waar het om gaat.. wilde je raiden moet je allerlei mats hebben voor je potions e.d. en dit kostte tijd om te verkrijgen en dus toewijding. Je moest wat doen om in een raid te komen en dus een bewuste keuze maakte. Niet om zomaar even wat loot te halen of een kijkje te nemen.
Dat had niets met toewijding te maken, het was gewoon enorm saai, misschien dat daarom de raids van destijds wat opgehemeld worden: omdat je anders niet meer kan verantwoorden dat je er zoveel zinloos voor gegrind hebt..
Als je stelt dat het spel makkelijker is en de de primaire verschillen met name liggen in de hoeveelheid hersenloos gegrind dan kun je gewoon niet zomaar uit de losse pols stellen dat het spel makkelijker is zonder dat verder te beargumenteren.
Je moet nog altijd naar een raid entrance toe, gezien we allemaal überspeed flying hebben kost dat wel 30 seconden na de portal naar Pandaria te hebben gebruikt. Tijd verspillen om een groep samen te stellen, dat heet voorbereiding. In TBC hing je heroic af van degene die de group samenstelde, had je geen mage, rogue of hunter (dus geen cc) was het k-u-t. Je dungeon begon al dus voordat je erin stond, men reserveerde hier tijd voor en waren serieus betrokken.
Challenge modes zijn toch een stuk moeilijker dan de heroics van destijds, natuurlijk was er wel eens een mismatch kwa classes in tbc, precies dat is ook aangepakt (bring the player and not the class) nadat het zon puinzooi was in TBC

Nee serieus, zoiets als challengemodes was er niet echt in tbc (op de ZA timed run na), idem voor heroic raids (of heroic switches op bazen zoals in ulduar), het spel was gewoon makkelijker destijds.
LFR staat voor "Looking For Raid", ik weet dat het een aanfluiting is maar Blizzard ziet het volgens mij als raiden? En normal raids moeilijker dan alle normal raids in vorige expansions, aangezien ik geen ervaring heb in MoP met normal raids kan ik moeilijk oordelen. Maar ik heb grote moeite te geloven dat normal raids in Pandaria moeilijker zijn dan welke raid daarvoor dan ook (mits normal).
Normal mode is een stuk harder getuned dan voorheen, 10 man in sommige opzichten nog erger, mede vanwege lfr overigens, dat het looking for raid is kan inderdaad niet verhullen dat het eigenlijk niet veel met raiden van doen heeft. Niemand heeft last van lfr overigens dus tja, ik kan me er niet druk over maken.
Als ik het goed begrijp is mijn speelwijze dus niet meer juist voor het huidige WoW? Zoals gezegd wil ik andere mensen niet beperken, maar dat gevoel van iets samen gehaald te hebben is totaal weg.
Totaal niet herkenbaar, het is en blijft een mening en geen feit.
Toen was communicatie een groter deel van de game wat positief werkt in een MMORPG. Nu klik je een knop en heb je 35 minuten later 3 raidbosses in LFR gekilled zonder maar ook een woord te zeggen. Hoezo MMO?
Doe dan geen LFR als je dat zo erg vind, zoek zelf een groep net als vroeger (dat heb ik ook gedaan, werkt prima), maar doe niet net alsof LFR erg is als je er zelf voor kiest om het te runnen.
En alle activiteit buiten raiden om is beperkt tot daily's en heroics runnen voor de VP's. Al zijn ze wel bezig met die Brawler spul en strak in 5.4 weer iets nieuws om dit interessanter te maken. In MoP kunnen ze net zo goed 85-89 scheiden van lvl 90 content, want niemand is ook meer te vinden in de gamewereld omdat ze allemaal rondhangen in de major cities vanwege portals, AH, repair, etc..
Ach, dat is altijd zo na een tijdje in een expansion, CRZ maakt de wereld wat dat betreft voor 85 levels prima levend, niet zoals vroeger

Maargoed, het moge duidelijk zijn dat iedereen WoW speelt op z'n eigen manier. Ik vind het alleen jammer dat het veranderd is, en ik zou graag een server zien waar ik weer van lvl 1 kan beginnen exact zoals in het begin van TBC. Wil niet zeggen dat het nu k-u-t is, want er zijn ook dingen verbeterd en handiger geworden. Maar de gameplay is allemaal go-go-go en alles moet makkelijk en snel te verkrijgen zijn en iedereen moet toegang hebben. Wieso?
De gameplay is niet significant veranderd voor hen die graag iets uitdagends wil doen (eerder verbeterd) indien je doel is om unieke gear te krijgen met alleen een tijdsinvestering om daarmee in org/if te staan dan is het spel inderdaad veranderd, ik vind het ten goede en jij schijnbaar niet (laten we het ermaar op houden dat we van mening verschillen).
Moi_in_actie schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:49:
[...]
Grote probleem is echter, LFR is opgezet met de gedachte mensen enerzijds een introductie in raiden te geven en anderzijds mensen die zich niet kunnen binden aan een raidschema van een guild een kans te bieden om alsnog iets van raiden te kunnen doen. Het is opgezet als een raid, met alle voordelen als raiding gear (iets lager ilvl maar wel tier-items), belachelijk eenvoudige content en totaal geen behoefte aan teamwork.
Ik geef toe dat LFR in de huidige vorm daaraan niet voldoet, met name voor de 2e group, als het goed is zal flex daar misschien wat aan kunnen doen.
Er zijn ook hints dat blizzard eraan denk om een openraid achtige omgeving op te gaan zetten (ons guild heeft tijdens de vakantie ook redelijk wat via openraid gedaan)