www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Verwijderd
Ik ben van een 400D naar een 600D naar een 70D gegaan.
Bij de 400D en 600D nooit last gehad van stof deeltjes (iig niet zichtbaar.) en nog steeds niet terwijl ik ze naast elkaar gebruik.
Nu heb ik de 70D een half jaar.
Na 2 dagen had ik al zichtbaar stof op de sensor.
Deze schoon laten maken bij de fotograaf. (garantie)
Maar nu heb ik het weer.

Ik heb toen geprobeerd om het soft zelf te verwijderen. (het was weekend)
Eerst met een handgemaakte blaas balgje. werkt niet.(niet beter, niet slechter)
Toen met een air duster spuit busje. werkt niet. (niet beter, niet slechter)
Toen met een klein zacht "schoon" kwastje (schoon gemaakt met onder andere de air duster. ( en dat was een stomme zet)
Daarna nog met een speciale Ionisatie Lucht Pistool van mijn werk geprobeerd (werkte een beetje)

De grote punten zijn weg. maar nu heb ik 100 miljoen miljard kleine puntjes. AAAAAAAAAAAAAAA
Als ik deze week tijd heb toch maar naar de professional gaan, en hem "nat" laten schoonmaken.
Om zo'n "mooi" punten overzicht te maken zet je de camera op AV stand op de hoogste F waarde. (hier F22)
Maak dan een foto van bijv een wit papiertje terwijl je kleine rondjes draait zodat het papier "vervaagd" Hierdoor vervagen de eventuele vlekjes op het het papier wat je aan het fotograferen bent.
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Hoe zie je het bij normale foto's?Mr-Beamer schreef op maandag 21 juli 2014 @ 18:25:
Vraagje, hebben jullie bij de 70D last van stof op de sensor??
Bij de 400D en 600D nooit last gehad van stof deeltjes (iig niet zichtbaar.) en nog steeds niet terwijl ik ze naast elkaar gebruik.
Maar nu heb ik het weer.
[afbeelding]
Toen met een klein zacht "schoon" kwastje (schoon gemaakt met onder andere de air duster. ( en dat was een stomme zet)
Daarna nog met een speciale Ionisatie Lucht Pistool van mijn werk geprobeerd (werkte een beetje)
[afbeelding]
De grote punten zijn weg. maar nu heb ik 100 miljoen miljard kleine puntjes. AAAAAAAAAAAAAAA
Als ik deze week tijd heb toch maar naar de professional gaan, en hem "nat" laten schoonmaken.
Om zo'n "mooi" punten overzicht te maken zet je de camera op AV stand op de hoogste F waarde. (hier F22)
Maak dan een foto van bijv een wit papiertje terwijl je kleine rondjes draait zodat het papier "vervaagd" Hierdoor vervagen de eventuele vlekjes op het het papier wat je aan het fotograferen bent.
Bij "normale" foto's F4 of zo zie je het dus niet al te goed maar als je ze weet te zitten zie je ze.
Echter maak ik geregeld foto's met grote F dus valt het op.
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Ik krijg een beetje de indruk dat je niet heel erg goed weet waar je mee bezig bent. Je gebruikt veel manieren maar niets werkt. De automatische sensorschoonmaak van je camera staat wel aan? Stof op de sensor komt wel eens voor, zeker als je vaak lenzen wisselt. Dat hoeft niets met de 70D te maken te hebben, op internet ben ik het nog niet tegen gekomen in ieder geval. Lenzen wisselen met de lensopening naar beneden gericht helpt bij het voorkomen van stoffigheid in de camera.
Mijn advies: laat de sensor nu eenmalig goed schoonmaken door een professional en koop daarna de Eyelead Sensor Stick. Die werkt goed, is betaalbaar, maakt niets kapot mits je 'm goed gebruikt en is gemakkelijk in het gebruik. Ga in het vervolg niet van alles en nogwat proberen. Het niet zelfgemaakte blaasbalgje is het enige instrument dat je daarnaast zou moeten proberen. Allerlei DIY-oplossingen doen vaak meer kwaad dan goed.
[ Voor 18% gewijzigd door tobiasvs op 21-07-2014 18:49 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Eerst natuurlijk wel rond gekeken wat wel en wat niet te doen.
Ik wilde in eerste instantie niet de sensor aanraken omdat ik daar de juiste spullen niet voor heb vloeistof etz)
Wat heb ik gevonden:
Blaas balg is niet aan te raden omdat er stof in kan zitten wat je dan weer in je camera blaast.
Geperste lucht is niet aan te raden omdat dan het stof overal in de camera komt en wat al in de camera zit weer op de sensor kan komen.
kwast is niet aan te raden omdat hier stof in kan zitten en dat dit kan haken rond de sensor.
Etz etz.
Boven genoemde methodes werkte bij sommige wel en bij andere niet.
Je doet het dus nooit goed totdat het werkt
En ja eerst een paar keer de automatische sensorschoonmaak handmatig geprobeerd en deze staat ook standaard aan. (ben er niet van onder de indruk)
Ik had dit al heel snel, maar bij mij kwam het dat ik in een week tijd vaak lens heb gewisseld (vakantie NY)Mr-Beamer schreef op maandag 21 juli 2014 @ 18:25:
Vraagje, hebben jullie bij de 70D last van stof op de sensor??
Maar nu heb ik het weer.
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb dat toen laten doen bij foto zaak (had een bon gekregen bij aankoop 2x gratis sensor reiniging).
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Alleen als het een Nikon D600 is. Voor de rest : NEE.wappiewappie schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 22:06:
Bij nieuwe camera's kan er ook nog wat overtollige olie van het sluiter/spiegel mechanisme op de sensor terecht komen.
Ik denk dat het een fabrieksfout is. Gewoon omruilen in de winkel of gebruik maken van je garantie!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Lompste wat ik had was zo'n bolletje piepschuim toen mijn 40D net nieuw was, maar die viel er makkelijk uit te schudden. Ik weet nog steeds niet hoe dat ding erin is gekomen, waarschijnlijk mijn body-cap op de verpakking gelegd en daaruit meegekomen.
Olie uit de sluiter is inderdaad betrekkelijk zeldzaam als het niet om de D600 gaat. Wellicht bij de volgende keer schoonmaken verzoeken of ze de zijkant willen inspecteren, want als je body gewoon erg stoffig van binnen is blijft dat terug op de sensor vallen.
[ Voor 24% gewijzigd door TweakMDS op 24-07-2014 21:49 ]
Bij andere camera's kan het net zo goed voorkomen. Alleen bij de D600 hadden veel meer exemplaren last van olie op de sensor.nero355 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 21:20:
[...]
Alleen als het een Nikon D600 is. Voor de rest : NEE.
We moeten nog flink wat zaken proberen en uitzoeken maar we zijn er wel achter gekomen dat onze oude sd kaartjes te klein en ook te traag zijn. nu ben ik aan het zoeken naar iets nieuws. We gaan voornamelijk foto's schieten maar gezien de mogelijkheden van deze camera natuurlijk ook met enige regelmaat wat filmen. Nu vraag ik me af of iemand een fatsoenlijke SD kaart kan aanraden. Zeker 16GB! Is class 10 voldoende om moet ik richting die extreme dingen gaan denken? Iemand suggesties? Alvast bedankt.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Met een pricewatch: Sandisk Extreme SDHC (SDSDX-016G-X46) kan 12 foto's schieten.
Ik zou als ik jou was voor 32GB gaan. Ik ben ook overgestapt van een 1000D naar een 70D en sindsdien heb ik het 16GB kaartje wel erg snel vol. De bestanden van een 70D zijn 2.5x zo groot en door de hogere framerate maak je ook meer foto's.
Helaas lijkt het erop dat de AF-unit van mijn 70D wel wat kuren heeft.
De camera lijkt niet te willen focussen op sommige onderwerpen en focust in plaats daarvan op een onderwerp wat erachter ligt:

Geschoten met een Canon 50mm f1.4 op f1.8. 10 foto's gemaakt vanuit dit standpunt met ongeveer hetzelfde resultaat. MA is al redelijk goed ingesteld. Op andere onderwerpen zoals de een bakstenen muur focust de camera wel goed.
Het lijkt niet aan het objectief te liggen, want met een Sigma 18-35 f1.8 heb ik hetzelfde.
Binnekort maar eens uitgebreid gaan testen. De 1000D heb ik ook nog. Daarmee kan ik dan mooi vergelijken.
[ Voor 9% gewijzigd door wappiewappie op 28-07-2014 18:50 ]
Wat voor focus modus gebruik je, one-shot? Zo niet, zet hem daar eens op, die is gemaakt voor stilstaande onderwerpen (volgt niet), de anderen wel en kunnen kuren hebben met stilstaande onderwerpen.
Zie ook mijn andere reactie: http://gathering.tweakers...message/42586251#42586251
[ Voor 11% gewijzigd door Ventieldopje op 28-07-2014 19:03 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Waarom 16GB als 64GB gewoon te betalen is?lj_tree schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:01:
Na een aantal jaar fanatiek geschoten te hebben met een 1000D heb ik mijn vriendin afgelopen zaterdag de 70D gegeven voor d'r verjaardag. WAT EEN VERSCHIL! Ik weet dat de 1000D een oud instapmodel is, en dat de 70D nieuw is en geen instapmodelletje:), maar dit had ik niet verwacht. Een verademing!
We moeten nog flink wat zaken proberen en uitzoeken maar we zijn er wel achter gekomen dat onze oude sd kaartjes te klein en ook te traag zijn. nu ben ik aan het zoeken naar iets nieuws. We gaan voornamelijk foto's schieten maar gezien de mogelijkheden van deze camera natuurlijk ook met enige regelmaat wat filmen. Nu vraag ik me af of iemand een fatsoenlijke SD kaart kan aanraden. Zeker 16GB! Is class 10 voldoende om moet ik richting die extreme dingen gaan denken? Iemand suggesties? Alvast bedankt.
pricewatch: Transcend SDXC 64GB Class 10
pricewatch: Transcend SDXC Card 64GB Ultimate UHS-I Class 10
pricewatch: Transcend SDXC Class10 UHS-I 64GB
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Maar het is wel vreemd, ik herrinner me vaag wel eens dat het met mijn 7D en soms ook 5D II gebeurde maar niet zo vaak dat dit erg opviel. Vooral dan ook op kleinere onderwerpen als een (bewegend) blaadje oid.
www.maartendeboer.net
Wat heb je precies met AFMA gedaan ? Probeer dit eens : YouTube: DotTune: Autofocus fine tuning in under 5 minuteswappiewappie schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:47:
Helaas lijkt het erop dat de AF-unit van mijn 70D wel wat kuren heeft.![]()
De camera lijkt niet te willen focussen op sommige onderwerpen en focust in plaats daarvan op een onderwerp wat erachter ligt: [afbeelding]
Geschoten met een Canon 50mm f1.4 op f1.8. 10 foto's gemaakt vanuit dit standpunt met ongeveer hetzelfde resultaat. MA is al redelijk goed ingesteld. Op andere onderwerpen zoals de een bakstenen muur focust de camera wel goed.
Non-Canon lenzen (third party) hebben wel vaker front of back focus dus dat is niet echt handig om als betrouwbare testlens te gebruikenHet lijkt niet aan het objectief te liggen, want met een Sigma 18-35 f1.8 heb ik hetzelfde.
Je kan ook nog met Live View focussen op de 70D en dan vooral de contrast methode : Als het toestel daarmee niet goed focust dan is er iets mis met de lens of het toestel. Meestal is het de lens.Binnekort maar eens uitgebreid gaan testen. De 1000D heb ik ook nog. Daarmee kan ik dan mooi vergelijken.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Middelste focuspunt geselecteerd.Ventieldopje schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:37:
@wappiewappie, heb je nog andere AF instellingen gedaan zoals dat hij bijvoorbeeld de omliggende AF punten pakt oid?
Meerdere methodes uitgeprobeerd. DotTune inderdaad geprobeerd en deze methode: http://travelthroughpictu...o-items/mfa-moire-reikan/nero355 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 13:36:
[...]
Wat heb je precies met AFMA gedaan ? Probeer dit eens : YouTube: DotTune: Autofocus fine tuning in under 5 minutes
Uiteindelijk de camera op een statief op ca. 20 cm boven de grond gezet en vervolgens op een tafelpoot op 50x de focusafstand gericht. Dan kun je in tegenstelling tot die andere methodes goed zien waar het focusvlak ligt.
Het is geen back/front focus. (zie foto van het muurtje)[...]
Non-Canon lenzen (third party) hebben wel vaker front of back focus dus dat is niet echt handig om als betrouwbare testlens te gebruiken
Met Live View focust de camera wel goed, maar duurt het bijna een seconde voordat de focus op het blaadje ligt. Bij andere onderwerpen focust de camera (in Live View) veel sneller.[...]
Je kan ook nog met Live View focussen op de 70D en dan vooral de contrast methode : Als het toestel daarmee niet goed focust dan is er iets mis met de lens of het toestel. Meestal is het de lens.
Ik heb nu ook dezelfde foto proberen te maken met een 1000D en die reageert ongeveer hetzelfde, zij het in wat mindere mate. En als ik nu de mislukte foto's van de 70D terug kijk valt mij op dat bij die foto's op een ander onderwerp scherp gestelt is en niet zomaar mis gefocust zijn.
Het begint er dus steeds meer op te lijken dat er niks mis is met de hardware, maar dat alleen de firmware een update kan gebruiken.

Front focus.
Scherp gesteld op het dak van de boerderij.

Front focus.
Scherp gesteld op de rode prullenbak.

Back focus
Scherp gesteld op het paaltje.

Back focus
Scherp gesteld op de rechter boom.
Ik weet dat een Sigma 18-35 geen autofocuswonder is, maar dit is te extreem.
Vandaag met een Canon 50 F1.4 hetzelfde rondje gelopen. Met deze lens heb ik er in wat mindere mate ook last van, maar dat zou evt. nog kunnen liggen aan het feit dat de AF van de 50 f1.4 ook geen hoogvlieger is. Daar ben ik niet 100% zeker van.
Als ik de Canon 55-250 IS op de camera zet heb ik nergens last van. Maar dan worden de cross sensoren ook niet gebruikt. (diafragma > f/2.8)
Of het nu aan de Sigma 18-35 ligt of aan de 70D weet ik dus niet, maar ik ga er in ieder geval mee terug naar winkel. Dan mogen zij het verder uitzoeken.
Ik ben het nu wel zat.
ik verwacht dat het een lastig verhaal gaat worden als je nu naar de winkel terug gaat
mijn advies is om eerst uit te sluiten of het nu aan de camera ligt of aan het objectief
voor het eerste heb je een gecalibreerd L objectief nodiig
en voor het tweede een gecalibreerde body
dus misschien een oproep plaatsen hier op tweakers dat je bij iemand in de buurt langs kan gaan
ik heb zelf de Sigma 18-35 op Nikon en dat ding is altijd super-snel super-scherp
daarnaast is de fase detectie focus unit van de 70D een gerijpt product waar ik nou direct problemen zou verwachten
en de focus unit is echt een unit; tenzij je echt een extreem maandag ochtend exemplaar hebt kan er eigenlijk weinig aan stuk gaan
weet het niet meer
http://www.digital-service-point.com/
Hulsenweg 4
6031 SP Nederweert
Tel: (0031) 0495 622621
Fax: (0031) 0495 622721
Mail: info@dsp-bv.com
Openingstijden
Maandag t/m Donderdag: 8.00 – 17.00 uur
Vrijdag: 8.00 – 15.00 uur
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Bij Canon gaat het helaas wel 4-6 weken duren. Tijdens de Hellendoorn Rally zal ik het dus met mijn oude 1000D moeten doen.
Alles kan kapot. Het blijft een massaproduct.Vishari Beduk schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:02:
en de focus unit is echt een unit; tenzij je echt een extreem maandag ochtend exemplaar hebt kan er eigenlijk weinig aan stuk gaan
De unit zelf hoeft ook niet kapot te zijn. Misschien dat de unit zelf of het spiegeltje achter de hoofdspiegel los of scheef zit.
Focus accuracy testen met een 3rd party lens is niet echt handig...wappiewappie schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:38:
Is inderdaad ook niet echt een geweldige keuze. Dan zou ik nog liever met de cheapo 99 € versie testenVandaag met een Canon 50 F1.4 hetzelfde rondje gelopen. Met deze lens heb ik er in wat mindere mate ook last van, maar dat zou evt. nog kunnen liggen aan het feit dat de AF van de 50 f1.4 ook geen hoogvlieger is. Daar ben ik niet 100% zeker van.
Cross sensoren juist wel in dat geval : De f/5.6 cross punten heb je er 19 van en f/2.8 maar 1 van in het midden alleen.Als ik de Canon 55-250 IS op de camera zet heb ik nergens last van. Maar dan worden de cross sensoren ook niet gebruikt. (diafragma > f/2.8)
Ik hoop voor je dat ze het snel oplossen! Mijn 100-400 was binnen 2 weken gefixtOf het nu aan de Sigma 18-35 ligt of aan de 70D weet ik dus niet, maar ik ga er in ieder geval mee terug naar winkel. Dan mogen zij het verder uitzoeken.
Ik ben het nu wel zat.
Ik verwacht echt niet dat foto's genomen op f/1.8 altijd raak zijn, maar het mag toch niet zo wezen dat ik het diafragma moet knijpen naar f11 om nog een scherp resultaat te krijgen?
Daarvan is de AF toch net zo slecht?nero355 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 01:29:
[...]
Is inderdaad ook niet echt een geweldige keuze. Dan zou ik nog liever met de cheapo 99 € versie testen
Ja, je hebt gelijk. Ik dacht even cross punt = f/2.8.[...]
Cross sensoren juist wel in dat geval : De f/5.6 cross punten heb je er 19 van en f/2.8 maar 1 van in het midden alleen.

Het middelste focuspunt ziet er hier ook wat anders uit: http://photo.stackexchang...ctly-or-front/41179#41179
(De 70D heeft toch dezelfde AF unit als de 7D?)
Focussen gebeurt altijd wijd open dus op f/1.8wappiewappie schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:53:
Ik weet dat het geen ideale lenzen zijn om de autofocus te testen, maar dat er iets mis met de 70D, 18-35 of een combinatie van beide is wel duidelijk.
Ik verwacht echt niet dat foto's genomen op f/1.8 altijd raak zijn, maar het mag toch niet zo wezen dat ik het diafragma moet knijpen naar f11 om nog een scherp resultaat te krijgen?
Ik heb in ieder geval minder klachten erover gelezen dan de f/1.4 en f/1.2 varianten dus vandaar...Daarvan is de AF toch net zo slecht?
Klopt, maar ze hebben 2 dingen in de software weggelaten dus ik weet niet of het helemaal dezelfde unit is. Ik gok van wel.Ja, je hebt gelijk. Ik dacht even cross punt = f/2.8.![]()
Het middelste focuspunt ziet er hier ook wat anders uit: http://photo.stackexchang...ctly-or-front/41179#41179
(De 70D heeft toch dezelfde AF unit als de 7D?)
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-70d/12wappiewappie schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:53:
Ik weet dat het geen ideale lenzen zijn om de autofocus te testen, maar dat er iets mis met de 70D, 18-35 of een combinatie van beide is wel duidelijk.
quotes:
"The Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM is optically superb, but when we reviewed it, we found that most Canon bodies struggled to focus it correctly."
"This particular copy of the Sigma 18-35 F1.8 focused very well up close on our EOS 70D, but from about 3m to infinity, the camera just couldn't do better than you see above."
hier is een aktie foto op f/2.2 van een hardloperIk verwacht echt niet dat foto's genomen op f/1.8 altijd raak zijn, maar het mag toch niet zo wezen dat ik het diafragma moet knijpen naar f11 om nog een scherp resultaat te krijgen?

als je de foto 1:1 bekijkt zie je dat al het haar op het hoofd scherp is, dus die Sigma is echt wel scherp
Ik had begrepen zelfde hardware alleen minder uitgebreide instel mogelijkheden.De 70D heeft toch dezelfde AF unit als de 7D?
weet het niet meer
Offtopic: zo Vishari, jij durft; color run...
Dat weet ik. De 18-35 heeft echt de beeldkwaliteit van een prime lens. Zelfs op f/1.8 is die nog goed scherp.Vishari Beduk schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:36:
[...]
hier is een aktie foto op f/2.2 van een hardloper
[afbeelding]cr04
als je de foto 1:1 bekijkt zie je dat al het haar op het hoofd scherp is, dus die Sigma is echt wel scherp
Daarom hoop ik ook dat die goed gerepareerd/afgesteld kan worden. Als de AF goed werkt is het echt een heerlijke lens. Ik zou er zo ook geen goed alternatief voor weten.
(mooie foto's ook
Sigma heeft wel net een firmwareversie uitgebracht: http://www.sigma-global.com/download/en/information.html
Staat alleen bij dat er ondersteuning voor de EOS C100 is toegevoegd, maar met een beetje geluk werkt die nu ook beter met een 70D.
Of het echt zo lang gaat duren moet nog blijken natuurlijk.ötzi schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 11:35:
Vind vier tot zes weken wel erg lang, ook niet wat ik gewend ben van ze.
Het zal mij eerlijk gezegd ook een rotzorg wezen, als de AF daarna maar goed werkt.
[ Voor 15% gewijzigd door wappiewappie op 24-08-2014 12:26 ]
De echte onderwaterhuizen zijn vanaf 1000 euro, meer dan een body. Tegelijk is het ook weer zo zonde als ik met 1 keer snorkelen mijn camera zou afschrijven
Dat betekent dat de behuizing alleen waterdicht is bij een lage waterdruk. Als er golven overheen slaan komt er een veel hogere druk op te staan. Pas daar dus voor op.
[ Voor 47% gewijzigd door wappiewappie op 21-09-2014 22:14 ]
Sinds een week heb ik zowel de 18-35 als de 70D weer terug.
Volgens Canon was er niks mis met de body.
De Sigma had ik binnen een week weer terug. Volgens het reparatierapport was de AF opnieuw gekalibreerd.
Meteen in de winkel uitgeprobeerd met een demo 70D, (had ik natuurlijk al moeten doen, voordat ik mij eigen 70D voor reparatie opstuurde

Vervolgens kon ik de lens omruilen voor een ander exemplaar en tot nu toe lijkt die het goed te doen.
MFA staat nu ingesteld op +7. Toch maar weer de DotTune methode gebruikt met een onderwerp op 3m afstand.
Nu alleen nog even kijken wat de beste mfa instelling is op grotere afstand. Als dat sterk afwijkt van de +7 die nu ingesteld staat, breng de lens misschien nog een keertje weg om deze door Sigma te laten afstellen.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Daarnaast heb ik nog garantie en de vorige keer was ik de lens maar een week kwijt. (Het was de 70D waar ik lang op moest wachten)
Nu is eerst wachten op zonnige vrije dag en dan op zoek naar een groot gebouw, dat ook op een paar honderd meter afstand nog het beeld kan vullen.
Abraham ledeboerpark ?wappiewappie schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:38:
Gisteren een rondje door het park gelopen en de camera blijft slecht focussen:
[afbeelding]
Front focus.
Scherp gesteld op het dak van de boerderij.
[afbeelding]
Front focus.
Scherp gesteld op de rode prullenbak.
[afbeelding]
Back focus
Scherp gesteld op het paaltje.
[afbeelding]
Back focus
Scherp gesteld op de rechter boom.
Vandaag met een Canon 50 F1.4 hetzelfde rondje gelopen. Met deze lens heb ik er in wat mindere mate ook last van, maar dat zou evt. nog kunnen liggen aan het feit dat de AF van de 50 f1.4 ook geen hoogvlieger is. Daar ben ik niet 100% zeker van.
Als ik de Canon 55-250 IS op de camera zet heb ik nergens last van. Maar dan worden de cross sensoren ook niet gebruikt. (diafragma > f/2.8)
Of het nu aan de Sigma 18-35 ligt of aan de 70D weet ik dus niet, maar ik ga er in ieder geval mee terug naar winkel. Dan mogen zij het verder uitzoeken.
Ik ben het nu wel zat.

En ik heb ook een 70d en dat autofocus probleem.
Hiervoor een 400d gehad met zelfde lenzen en nooit problemen gehad met de autofocus. Maar sinds de 70d maar mislukken er opvallend veel foto's met mn sigma 17-70 en tokina 11-16.
Beide f2.8 objectieven.
Toevallig vanavond pas wat gaan zoeken op internet en kwam tot de conclusie dat het wel degelijk een probleem is waar veel gebruikers last van hebben.
Het schijnt alleen op f2.8 en lager voor te komen icm het middelste af punt.
[ Voor 3% gewijzigd door Tmaster op 12-11-2014 16:50 ]
Verwijderd
hiervoor een 400d en altijd scherp. Het zal vast iets met de focus punten te maken hebben. hij focust altijd net op dat naast wat ik wil focussen, ondanks dat het focus punt wel goed staat en het groene vlakje dejuiste plek aangeeft.
toch eens bij Canon navragen?
Misschien snap ik het niet maar als ik niet de gehele afbeelding afdruk maar wel het gedeelte waarop ik heb scherpgesteld dan moet dat gedeelte toch scherp blijven?
Dan bedoel ik niet om eerst op 600% in te zoomen en dan af te drukken.
@surflientje,
met DSLR's kunnen lenzen altijd net iets voor of achter het focuspunt zitten, dat is echt micrometer werk. High-end DSLR's hebben daar micro-adjust voor om dat te compenseren. (de 70D dus ook wel toch?) Het verschil is misschien wel dat jouw lezen altijd zo geweest zijn, of je body is net iets anders afgesteld, maar omdat je van 10MP naar meer dan het dubbele ben gegaan zal de kleinste afwijking in ieder geval veel meer opvallen. Tenminste, als je ze op 100% bekijkt zie je alles dus 2x zo groot als voorheen met de 400D.
[ Voor 48% gewijzigd door jesper86 op 16-11-2014 18:48 ]
Volgens mij bedoelen ze dat als je een deel van de afbeelding afdrukt, je daardoor meer nadruk legt op de onvolkomenheden, zoals onscherpte door 'autofocusfoutjes'.mike123 schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:16:
"Als u echter een digitale camera gebruikt, kunt u een bepaald gedeelte van de afbeelding gemakkelijk vergroten of afdrukken, nadat u de afbeelding hebt gedownload naar uw computer. Door niet de hele afbeelding af te drukken, kunnen foutjes in de automatische scherpstelling optreden die niet merkbaar zijn wanneer u de afbeelding op conventioneel formaat bekijkt.".
Misschien snap ik het niet maar als ik niet de gehele afbeelding afdruk maar wel het gedeelte waarop ik heb scherpgesteld dan moet dat gedeelte toch scherp blijven?
Dan bedoel ik niet om eerst op 600% in te zoomen en dan af te drukken.
yep.
Bij mij lijkt het probleem opgelost. mfa staat nu op +7 zodat die op 3m afstand goed focust. Op oneindig heeft de lens een klein beetje backfocus.
www.maartendeboer.net
Op deze foto is de zwarte vlek goed te zien. (de lucht wit) vlek knippert dan.

Het valt op dat de camera dit vooral bij lichte achtergronden doet. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling toch ?
Cloud ☁️
[ Voor 23% gewijzigd door Hamed op 17-11-2014 20:24 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
mm schijnbaar aan een knopje teveel gezeten dusHamed schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:23:
Is een waarschuwing. Kun je ergens in menu uitzetten!!

Cloud ☁️
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Thanks heb het inderdaad gevondenHamed schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:34:
Bij mij heet het Highlight alert. Heb al mijn camera in Engels
Cloud ☁️
The devil is in the details.
Lekker DIY knutselen : http://dslrcontroller.com/guide-wifi_mr3040.php_-= Erikje =-_ schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:34:
Schiet er iemand van jullie wel eens tethered over WiFi met de cam en hoe bevalt dat? Ik doe nu af en toe een fotosessie thuis met de usb in mijn 50d,maar dat draadje is toch wel erg vervelend aan het worden
Doe maar gewoon een timer-remote met draadje voor de series. Chinees werkt prima wat dat betreft:
Al 3 jaar deze. http://forum.banggood.com...rk-III-1D-1V-p-52656.html
Voor het ongetimede heb ik gewoon een draadloze (radio) remote met alleen een single shot modus en een bulb modus.
Of als het echt draadloos moet met timer dan gewoon de goedkoopste chinese optie (geen ervaring mee, maar staat op mijn lijstje om eventueel een keer naar te kijken):
http://www.banggood.com/P...non-Cameras-p-937679.html
Haha, nice, maar dan schiet ik op een tablet ipv richting mijn laptop/nasnero355 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 02:12:
[...]
Lekker DIY knutselen : http://dslrcontroller.com/guide-wifi_mr3040.php
Alleen nu ben ik redelijk "zenuwachtig" of deze camera het bekende autofocus probeem heeft. Ik heb de volgende lenzen;
Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Enig idee of deze lenzen problemen geven? En hoe groot de kans is ;-)
* I know, glazenbol.., maar op internet lees je toch alleen de slechte dingen ipv de geode.
Met jouw diafragma's verwacht ik zelf geen problemen. Anders dat die EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM volgens DX0mark niet de beste lens voor deze camera is...
Mooooooeeeee......
Mijn lens afstoppen helpt meestal ook al. Hoop dat ze voor de focusproblemen met het center punt een firmware update o.i.d. voor gaan uitbrengen,
Mooooooeeeee......
Wou hem namelijk halen zonder lenzen..., je adviseert om de 18-135 erbij te halen? En hoe groot denk je dat de kans is, dat Canon er een FW update voor uitbrengt? op Flickr is er ook een partitie, welke alleen bijna niet gesigned word.Black Piet schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:28:
Dacht even dat de Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP een full frame lens was. Zie nu in PW dat het een EF-S mount heeft. Daar zou je inderdaad nog wel een een klein probleempje kunnen hebben. Als je echter niet het center focus punt gebruikt zou het m.i. niet leiden tot een probleem.
Mijn lens afstoppen helpt meestal ook al. Hoop dat ze voor de focusproblemen met het center punt een firmware update o.i.d. voor gaan uitbrengen,
Of als je nu al een beetje een idee hebt wat je vaak gebruikt zou je ook kunnen overwegen die lenzen nu al te verkopen en een 70D + een lens te kopen die kwalitatief beter is of beter aan je wensen voldoet. Met een beetje geluk loopt er ergens nog een actie en kun je er wat op besparen
Ik heb na mijn 450D nog een tijdje de 18-55 en 70-300 gehouden maar met de upgrade naar een 7D gebruikte ze ik nog maar weinig en kocht ik wat lenzen die beter bij mij passen. Vandaar dat ik dit maar even deel
www.maartendeboer.net
Ik ben blij met m'n 70D maar merkte dat ik met name met 10-22mm en 17-55 een aantal onverwachte missers met scherpte had. Goed licht, goede iso. Op schermpje scherp maar achteraf zijn ze "soft" (kan het niet onscherp noemen)
Ik dacht dat het aan mijn lompheid lag, maar nu toch punt gekomen dat ik de camera de schuld wil geven. Nu wilde ik auto-focus test doen en eventueel micro-aanpassingen doen. Lees ik dat er meer issues zijn auto focus en de 70D. Met name centrum op wide-open.
Hier zit bij mij het verschil, mijn "softe" zijn op 5.6 of 7.1 (enz)
Is dit nu een bekend probleem of niet?
My life is in 2D, How about yours?
Lastige vragen.da_PSI schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:09:
Wou hem namelijk halen zonder lenzen..., je adviseert om de 18-135 erbij te halen? En hoe groot denk je dat de kans is, dat Canon er een FW update voor uitbrengt? op Flickr is er ook een partitie, welke alleen bijna niet gesigned word.
De Canon EF-S 18-135 is technisch een iets betere lens volgens DX0mark, echter het is een variabele diafragma (F3.5 - F5.6) maakt het niet geschikt voor zeer donkere opnames in binnenruimten zonder flitser (Mijn persoonlijke ervaringen). Voor filmen is het qua zoomen echter een heerlijke lens (geruisloos).
Over een FW update voor de 70D is voorlopig niks bekend (Kijkend naar CanonRumors, etc).
De problemen qua focus & diafragma zijn alleen bij foto's die genomen zijn bij <F2.8. Alles daarboven is geen probleem. Klein aandachtspuntje is wel dat je microaanpassingen per lens moet maken. Ben op mijn werk, maar kan even niet kijken of die profielen per lens wordt opgeslagen.BroederM schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:05:
He mensen, Ik heb nog niet echt diep gegooglde maar had behoefte aan Nederlandse input.
Ik ben blij met m'n 70D maar merkte dat ik met name met 10-22mm en 17-55 een aantal onverwachte missers met scherpte had. Goed licht, goede iso. Op schermpje scherp maar achteraf zijn ze "soft" (kan het niet onscherp noemen)
Ik dacht dat het aan mijn lompheid lag, maar nu toch punt gekomen dat ik de camera de schuld wil geven. Nu wilde ik auto-focus test doen en eventueel micro-aanpassingen doen. Lees ik dat er meer issues zijn auto focus en de 70D. Met name centrum op wide-open.
Hier zit bij mij het verschil, mijn "softe" zijn op 5.6 of 7.1 (enz)
Is dit nu een bekend probleem of niet?
[ Voor 41% gewijzigd door Black Piet op 15-12-2014 13:45 ]
Mooooooeeeee......
Die Tamron 17-50/2.8 (als ik het zo goed zie heeft hij de non-VC versie) is behoorlijk scherp. Wijd open min of meer gelijk aan de Canon 17-55/2.8. Mocht ik het verkeerd hebben en hij heeft de VC (gestabiliseerde) versie, dan is die inderdaad behoorlijk soft.Ventieldopje schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:27:
Hoewel je met de 17-50 en 70-300 een mooi bereik hebt zijn het niet echt hoogvliegers van een lenzen. Je zou er voor kunnen kiezen om de 70D te halen zonder lenzen en daarna wat lenzen er bij te kopen en wat te verkopen.
De camera stelt scherp op maximaal diafragma, dus welk diafragma jij instelt voor een foto maakt niet uit voor het scherpstellen. Als jouw lens dus f2.8 of sneller is (zoals die 17-50/2.8) kun je dus kennelijk problemen verwachten, ook als je afstopt naar f5.6 (alhoewel een misfocus met een toename in scherptediepte waarschijnlijk minder snel op zal vallen).Black Piet schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:41:
De problemen qua focus & diafragma zijn alleen bij foto's die genomen zijn bij <F2.8. Alles daarboven is geen probleem. Klein aandachtspuntje is wel dat je microaanpassingen per lens moet maken. Ben op mijn werk, maar kan even niet kijken of die profielen per lens wordt opgeslagen.
Heb de VC versie ;-)henkie196 schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:53:
[...]
Die Tamron 17-50/2.8 (als ik het zo goed zie heeft hij de non-VC versie) is behoorlijk scherp. Wijd open min of meer gelijk aan de Canon 17-55/2.8. Mocht ik het verkeerd hebben en hij heeft de VC (gestabiliseerde) versie, dan is die inderdaad behoorlijk soft.
[...]
De camera stelt scherp op maximaal diafragma, dus welk diafragma jij instelt voor een foto maakt niet uit voor het scherpstellen. Als jouw lens dus f2.8 of sneller is (zoals die 17-50/2.8) kun je dus kennelijk problemen verwachten, ook als je afstopt naar f5.6 (alhoewel een misfocus met een toename in scherptediepte waarschijnlijk minder snel op zal vallen).
Dat verhaal over wide open (>2.8) was mij ook bekend.
Denk dat ik toch maar wat test images ga maken met mijn 70D en 40D met de zelfde lenzen.
Nog een advies welke testchart?
KE had al aangeboden dat ik gewoon langs kan komen en dat ze hem daar doorlichten maar wil wel een beetje goed beslagen langs gaan.
My life is in 2D, How about yours?
Afgelopen week wel voor het eerst een filmpjes gemaakt met de 70D, wel de autofocus gebruikt want ik had te weinig tijd om handmatig te focussen:
[ Voor 10% gewijzigd door Marc_87 op 16-12-2014 09:01 ]
Black Piet schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:53:
Heb met mijn 70D & Sigma 18-35mm 1.8 wel eens last, maar dat is als ik de lens helemaal opzet (op F1.8 bedoel ik dan). Bij de kitlens ervaar ik die problemen niet.
Bij 3rd party lenzen is de kans op problemen altijd aanwezig onafhankelijk van de gebruikte camera.henkie196 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:13:
Volgens de verhalen zou het AF probleem zich alleen voordoen bij f2.8 of wijder en bij gebruik van het middelste AF punt. Dus met de Tamron 17-50/2.8 zou dat wel eens problemen kunnen geven.
Ik zou de 70D testen met een 50 mm. f/1.8 van Canon of wat f/2.8 lezen van Canon zelf zoals de 17-55/24/70/70-200/enz... ergens in een winkel of desnoods de lenzen (kort) huren. Als je dan problemen hebt dan ligt het echt aan het toestel
CameraRec Toby heeft de focusproblemen getest met alleen Canon glas en duidelijk aangegeven hoe hij zijn test heeft uitgevoerd (Staat ergens eerder in dit topic de video van Youtube). Dus het probleem is niet afhankelijk van het merk glas wat erop gemonteerd is.nero355 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 02:08:
Bij 3rd party lenzen is de kans op problemen altijd aanwezig onafhankelijk van de gebruikte camera.
Ik zou de 70D testen met een 50 mm. f/1.8 van Canon of wat f/2.8 lezen van Canon zelf zoals de 17-55/24/70/70-200/enz... ergens in een winkel of desnoods de lenzen (kort) huren. Als je dan problemen hebt dan ligt het echt aan het toestel
Maar met huren kan je het inderdaad achterhalen voor je eigen camera. In zijn laatste video (Foto Mish mash) geeft hij aan dat Canon de 70D nu helemaal gerepareerd heeft en hij geen focusproblemen meer ondervindt.
Mooooooeeeee......
Ecter zit er een zwarte "pixel" in de viewfinder. Hij zit in het midden van de rechterkant, en is alleen zichtbaar als je door de viewfinder kijk. Liveview heeft het probleem niet en ze zijn ook niet op de foto's te zien.
Het touchscreen heeft echter ook 1 luie pixel welke wit is. Wat raden jullie aan?
Heb hem al met een balgje wat "lucht" gegeven, maar dat heeft niet gewerkt
Een dode pixel op de lcd lijkt me hinderlijker. Misschien Canon bellen?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat is bij mij niet het geval. Als ik verbind met de wifi van de camera en de EOS remote applicatie opstart kan ik direct aan de slag.timovd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:00:
Sinds kort heb ik mijn 60D vervangen voor de 70D. Nu heb ik wat zitten spelen met WiFi (adhoc naar mijn Smartphone; Moto G Android 5.0). Verbinden lukt wel, maar als ik vervolgens Wi-Fi verbreek op een van de appartaten, moet ik steeds opnieuw de setup door om te verbinden. De smartphone heeft dan wel verbinding met het AP van de 70D, maar de EOS utility geeft aan dat er geen verbinding is. Hoort het zo dat je iedere keer opnieuw moet verbinden en opniew de WiFi sleutel moet opgeven?
Werkt trouwens erg prettig als je het mij vraagt. Op vakantie heel veel gebruik van gemaakt voor selfies met de vrouw:) en de foto's direct op de telefoon zetten en versturen naar familie.
Als ik in de EOS Remote klik op Camera Connection, zie ik wel dat 'ie is verbonden met het AP van de 70D, maar zie ik geen camera. Ik zal vanavond eens op een ander device proberen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voor mijn 60D gebruikte ik altijd Camera RAW 6.7 en voor de 70D zou ik 8.2 moeten gebruiken. Ik heb nu DNGConverter_8_2 gedownload, maar ik kan de bestanden nog steeds niet openen in CS5 of converten. Iemand enig idee hoe deze te openen in Photoshop CS5?
Verwijderd
Adobe RAW 8.2 werkt waarschijnlijk alleen maar met PS CS6 of hoger. Ik had dit ook met mijn 7D2. Er is wel een omweg door de Adobe DNG converter te gebruiken en al je RAW's eerst om te zetten naar DNG bestanden. Dan kun je de DNG bestanden van je 70D RAW files wel gebruiken in PS CS5.
Verwijderd
EF 50mm f/1.2L USM
EF 14mm f/2.8L II USM
Nu korting ze http://chattycoupons.com/shops/canon
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2015 13:59 ]
2 totaal verschillende lenzen.Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:59:
Zeg me dat het beter is om te kiezen?
EF 50mm f/1.2L USM
EF 14mm f/2.8L II USM
Nu korting ze http://chattycoupons.com/shops/canon
Neem die 14mm en koop de sigma 50mm Art.
De 50mm Art is geen f/1.2 hèChrisLNFF schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:40:
[...]
2 totaal verschillende lenzen.
Neem die 14mm en koop de sigma 50mm Art.
De 50L mag dan anders als de Art niet super scherp zijn wide-open maar het hangt af van je type fotografie wat je bruikbaar vind of niet. Voor portretten vind ik hem zeer bruikbaar de keren dat ik er mee geschoten heb en samples die ik gezien heb. Niet optisch de beste lens maar wel f/1.2 en een heerlijke bokeh.
Zou dus niet te snel een conclusie trekken op basis van specs maar echt kijken wat je wil
CameraRaw is niet meer los te downloaden als vroeger, daarom heet het bestand nu ook DNGConverter en daar zit dus CameraRaw niet in. Om die te updaten naar de laatste versie voor je Photoshop moet je dat via de update optie in het menu van Photoshop doen (help -> update?).timovd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 18:20:
Vraagje over Adobe PS CS5...
Voor mijn 60D gebruikte ik altijd Camera RAW 6.7 en voor de 70D zou ik 8.2 moeten gebruiken. Ik heb nu DNGConverter_8_2 gedownload, maar ik kan de bestanden nog steeds niet openen in CS5 of converten. Iemand enig idee hoe deze te openen in Photoshop CS5?
Zoals Pasquald al aangeeft kun je als dat niet werkt de DNG Converter gebruiken om je RAW's om te zetten naar DNG, welke CS5 gewoon kan openen. Let daarbij wel even op de DNG versie die je gebruikt, daar staat bij vanaf welke versie deze ondersteund wordt. Bewaar daarnaast ook gewoon je RAW bestand voor de zekerheid!
[ Voor 31% gewijzigd door Ventieldopje op 25-01-2015 15:15 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Nu zag ik zojuist alleen een vlek door de zoeker, dacht in eerste instantie dat er vuil op de lens zat, dit was niet het geval. Lijkt achter het matglas te zitten, kan ik zelf dus niet veel aan doen vrees ik... Even MediaMarkt bellen en kijken hoe we het op kunnen lossen dan maar. Toch wel nadeel van een MediaMarkt, bij een camerawinkel hadden ze het ongetwijfeld zelf even opgelost, MediaMarkt zal hem ongetwijfeld op moeten sturen...
Hmm, ik heb precies hetzelfde. Heb sinds een maand nu de 70D, en heb ook een "vlek" als je door de zoeker kjkt. (Gekocht bij Kamera Express Arnhem).Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 15:36:
Na zo'n 7 jaar mijn 450D gebruikt te hebben, heb ik deze week gebruik gemaakt van de BTW-actie van de MediaMarkt en een 70D gekocht. Mooi toestel, ligt goed in de hand en qua features een supertoestel. Qua fotografische kwaliteiten nog niet veel kunnen zien, aangezien ik hem nog niet écht uitgeprobeerd heb.
Nu zag ik zojuist alleen een vlek door de zoeker, dacht in eerste instantie dat er vuil op de lens zat, dit was niet het geval. Lijkt achter het matglas te zitten, kan ik zelf dus niet veel aan doen vrees ik... Even MediaMarkt bellen en kijken hoe we het op kunnen lossen dan maar. Toch wel nadeel van een MediaMarkt, bij een camerawinkel hadden ze het ongetwijfeld zelf even opgelost, MediaMarkt zal hem ongetwijfeld op moeten sturen...
Hij zit aan de rechterkant ongeveer in het midden aan de zeikant. Ben ermee naar de canon "repaircentre" (woo in buitenland) is opgelost en is nu weer terug...
Mijn broertje heft ook een 70D (zelfde dag gekocht, etc) en heeft hetzelfde maar ipv een vlek heeft hij er een sort van haar in zitten.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Maar ook al vier maanden geen positieve berichten, dus mooi dat je tevreden bent.Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:10:
Aangezien het vorige bericht zo'n 4 maanden geleden is, denk ik dat er genoeg mensen tevreden zijn. Waaronder ik inmiddels, nieuwe body is prima en heeft inmiddels al een paar duizend clicks er op zitten.
Welk glas gebruik jij bij deze camera?
Edit: zou het in je signature staan?
[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 28-05-2015 23:41 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Mensen reageren nou eenmaal sneller als ze problemen hebben. Ik dacht persoonlijk dat ik een update gepost had, was niet het geval. Had vuiltje in zoeker, omgeruild voor een nieuwe en probleem opgelost!Gonadan schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:35:
[...]
Maar ook al vier maanden geen positieve berichten, dus mooi dat je tevreden bent.
Welk glas gebruik jij bij deze camera?
Edit: zou het in je signature staan?
Zag in ander topic dat je het over het "focus-probleem" had. Ik heb met m'n 40mm f2.8 geen enkel probleem gehad. Ook als ik op internet er over lees, lijkt het allemaal wel mee te vallen.
Voor glas, zie inderdaad m'n sig.
De 70D bevalt nog steeds uitstekend.Gonadan schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:14:
We krijgen toch niet alleen maar rampspoedverhalen hè? Focusproblemen, stof en haren in de zoeker. Zijn er nog mensen wél tevreden met deze body?
Het focusprobleempje lag aan de lens. Niet aan de body.
Ondertussen ken ik de AF wat beter en weet ik dat:
- het niet makkelijk is om lichtsterke groothoeklenzen af te stellen. (dotfocus methode werkt niet en 50x de brandpuntafstand is veel te weinig)
- de AF van de 70D wat meer voorkeur heeft voor grotere onderwerpen en blaadjes, takjes, regendruppels, enz. wat sneller negeert (vergeleken met de 1000D). Af en toe is dat lastig, maar meestal werkt dat juist erg fijn.
Voor de filmers onder jullie, welke brandpuntsafstanden gebruiken jullie het meest?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Hier kost hij 889.Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:16:
Hallo, ik ben al een tijdje aan het kijen naar een Canon EOS 70D body. Het lijkt mij een geweldige camera. Lenzen heb ik al genoeg. Het valt mij op dat de prijs bijna bij elke winkel hetzelfde is. Eerst kon je hem overal voor 888 euro kopen. Nu lijkt de prijs collectief verhoogd naar 939 euro. Dat kan natuurlijk toeval zijn maar het lijkt op prijsafspraken / verticale prijsbinding. Dat is toch wettelijk verboden?
Verder stinkt het inderdaad. Maar ik denk dat die prijs van Canon af komt. En verder mogen winkels natuurlijk wel bij elkaar kijken naar de prijzen en ze zo op elkaar afstemmen. Het lijkt mij sterk dat de winkels met elkaar afspraken maken, want dat is hartstikke illegaal.
Wat stinkt hieraan?Kwintessens schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:41:
[...]
Hier kost hij 889.
Verder stinkt het inderdaad. Maar ik denk dat die prijs van Canon af komt. En verder mogen winkels natuurlijk wel bij elkaar kijken naar de prijzen en ze zo op elkaar afstemmen. Het lijkt mij sterk dat de winkels met elkaar afspraken maken, want dat is hartstikke illegaal.
Niet opgevallen dat veel electronica de laatste weken met soms honderden euro's omhoog is gegaan??
Het heeft gewoon te maken met de zwakke Euro.
Ik denk dat Canon het nog netjes houdt in verhouding met andere fabrikanten.
Nee, was me niet opgevallen. Het viel me juist op dat er veel rebate- en kortingsacties zijn. En er zijn dus nog winkels die de prijs niet hebben verhoogd.trinity999 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:55:
[...]
Wat stinkt hieraan?
Niet opgevallen dat veel electronica de laatste weken met soms honderden euro's omhoog is gegaan??
Het heeft gewoon te maken met de zwakke Euro.
Ik denk dat Canon het nog netjes houdt in verhouding met andere fabrikanten.
Welke fabrikanten houden het niet netjes dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Kwintessens op 21-06-2015 12:34 ]
Hangt natuurlijk ook af van de prijs van het product zelf en hoe lang de europrijs al (kunstmatig) laag is gehouden.trinity999 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:47:
Dan zou je moeten kijken welke de correctie is die de fabrikant toepast. Maar als een Ultrabook Euro 200,= duurder wordt dan is dat toch vrij sappig.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Jij zegt dat Canon het netter houdt dan andere fabrikanten, dus dan vind ik het ook redelijk dat jij dan voorbeelden noemt van andere fabrikanten. Zoals ik al zei: ik heb het zelf niet gezien. Ik zie juist veel acties met kortingen, zoals bij Fujifilm, Panasonic en Olympus.trinity999 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:47:
Dan zou je moeten kijken welke de correctie is die de fabrikant toepast.
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2015 16:21 ]